'Er is geen boer die zijn eigen faillissement tekent Parketwachter Suijker: een enthousiaste stier Nieuwe Alfa 155; flinke dosis extra dynamiek Permanente controle op snelwegen in Nederland Stichting wil mishandeling van kinderen voorkomen VRIJDAG 22 SEPTEMBER 1995 NR 25845 13 Boeren niet blij met mestplannen minister Boeren in protest. De laatste jaren trokken ze meerdere kernen op naar Den Haag. (Archieffoto) HEETEN (ANP) - „Er blijft op deze manier geen boer meer over." Vee houder Piet Dolman uit het Overijsselse Heeten is erg emotioneel als hij praat over de mestplannen van de ministers Van Aartsen en De Boer. Zelf heeft hij er naar eigen zeggen op zijn boerenbedrijf alles aan gedaan om het milieu zo min mogelijk te belasten. „En nu krijg ik dit als dank", zegt hij verbitterd. Knelpunten voor Dolman en zijn collega-veehouders zijn de nieuwe mestnormen, voorge steld door het ministersduo. Vanaf 1998 mogen boeren maximaal veertig kilo fosfaat en driehonderd kilo stikstof per hectare overbemesten. Maar Dolman-ziet dit plan niet doorgaan. Onmogelijk „Dit pikken de boeren niet. Er is geen boer die z'n eigen fail lissement tekent. Strengere normen okee, maar het huidige plan is onmogelijk. Als ik er aan denk, word ik weer kwaad. Dit gaat me echt aan het hart." Dolman is acht jaar geleden begonnen met het bij houden van een mineralen- boekhouding. Daarin staat wat er bij de boerderij aan fos faat en stikstof binnenkomt en wat er weggaat. Het verschil tussen die twee is het over schot. Dolman was één van de eerste boeren die begon met zo'n boekhouding. Momenteel zijn zo'n 13.000 boeren - slechts een klein deel van alle agrariërs - er ook mee bezig. Volgens Dol man is een mineralenboekhou- ding noodzakelijk om te kun nen zien hoe groot de overschotten zijn. In de acht jaar dat hij met zijn registratie bezig is, heeft de veehouder gemerkt dat effi ciënt werken van levensbelang is. „Het gaat erom dat je je mo gelijkheden optimaal benut. Via een computerprogramma heb ik berekend hoeveel kunstmest en krachtvoer ik echt nodig heb. De invoer van deze produkten probeer ik zo tot een minimum te beperken. Zo heb ik mijn overschotten op het huidige niveau gekregen." Ondanks zijn inspanningen voldoet het bedrijf van Dol man niet helemaal aan de nieu we normen. Uit zijn boekhou ding' blijkt dat hij met het fosfaatoverschot de afgelopen zeven jaar slechts twee keer onder de geplande norm heeft gezeten. Met het stikstofover schot heeft Dolman geen moei te; de nieuwe norm haalde hij de afgelopen vier jaar met ge mak. De ministers willen dat elke boer vanaf 1998 onder de beide normen duikt. „Volgens mij hebben ze geen enkel zicht op de praktijk. De fosfaat- en stikstofoverschotten zijn na melijk automatisch aan elkaar gekoppeld. Als je een hoog fos faatoverschot hebt, is je stik stofoverschot laag en anders om." Boek: Dan bent u nu gearresteerd ROTTERDAM (ANP) - De man met de koevoet. De man die op 14 hoog aan een balkon hangt om een wanbetaler te pakken. De man met vrien den één vijanden binnen het openbaar ministe rie in Rotterdam. Ooit stond hij zelf voor de rechter, verdacht van het aannemen van steek penningen. Gebrandmerkt voor de rest van zijn leven. En nu liggen alle bazen die een veroor deelde zoeken aan zijn voeten, want hij haalt de verloren gewaande schaapjes meestal boven water. Deze dienstklopper puur na tuur heeft er een boek over ge schreven, getiteld Dan bent u nu gearresteerd. Gerard Suij ker (40) is de naam. De titel is typerend voor zijn leven, dat in het teken staat van vele aan varingen met zijn justitiële chefs. Een klantje moest nog 370 gulden betalen en wilde er vandoor. Bijna gewurgd Suijker hield hem staande maar werd zowat gewurgd door het klantje. Later liet de rechter de zaak gaan. „Want", zo zegt Suijker nu koeltjes, „sommige rechters komen van een andere planeet. Deze ook, met zo'n jeugdig blosje op zijn gezicht. Hij vond dat ik duide lijker had moeten zeggen dat het klantje was gearresteerd. Pas dan had die figuur mij niet mogen wurgen. Dat heb ik goed onthouden. Voortaan zeg ik altijd: 'dan bent u nu gear resteerd'. Zo is ook de titel van mijn boek ontstaan." Suijkers avonturen beginnen in 1976. Sinds die tijd houdt hij een dagboek bij waaruit het echte boek ontstond. De vlotte pen verraadt de hulp van een bevriende stilist die aai'dig thuis is in de politieverhalen- met-een-knipoog van Appie Baantjer en die van oud-com missaris Jan Blaauw. Toch is het net of de lezer Suijker hoort spreken. Niet zo verwon derlijk, want de gevreesde par ketwachter heeft thuis ook een paar meter Baantjer en Blaauw op de boekenplank staan. De jacht op veroordeelden die de keus hebben tussen „zitten" of „betalen", verloopt moei zaam. Uit de intercom naast de deurbel komt meestal een irri tante stem. Suijker spitst zijn oortjes. Is dit de man die hij zoekt? Veel valt er niet op te maken uit kreten als „huh, watte?" of „die woont hier niet". Suijker trekt plan twee uit de kast: de deur forceren. Op bij na elke bladzijde komt Suijker zo'n onwillige deur tegen. Soms gaat-ie naar buiten toe open. „Dan heeft het geen zin om er als de bekende dolen thousiaste stier tegenaan te lo pen", zo staat er te lezen. Geen nood, „na enig uitbundig ge wroet met de koevoet" stapt Suijker toch binnen. Opval lend vaak staan er mooie da mes achter de deur. De parket wachter heeft zo zijn vermoedens over de activitei ten van de gezochte klant. De dames maken een hoop stampei terwijl de vogel weg vliegt over het achterbalkon. Suijker gaat er achteraan, zo lang zijn fysieke gesteldheid dat toelaat. Hij kent ze wel, de collega's die op weg naar huis of naar het werk nooit een uni form dragen. Hij zegt: „Som migen zitten in de tram in bur ger en doen niks als er wat aan de hand is. Onbegrijpelijk. Ze houden van hun privacy, ja, ja." Zelf gaat hij bijna nooit de deur uit zonder uniform. In zijn vrije tijd, midden in het stadsverkeer, herkent hij dik wijls iemand met een open staande boete. Dan draait hij zijn auto en zet de achtervol ging in. Gevallen Natuurlijk gaat het wel eens fout. De ongelukkige valt toe vallig tegen een deurkruk. En ook toevallig komt dat niet door toedoen van Suijker, maar door een collega die hem assisteert. Zo zijn alle gebeur tenissen waar een luchtje aan zit, toegeschreven aan anonie me collega's. Want Suijker is niet gek. Hij heeft nu eenmaal vijanden bij justitie die vinden dat bromsnor soms te ver gaat. Het boek is zorgvuldig nage plozen door een jurist. Die wil de er wel wat in veranderen. Suijker: „Je leest vaak dat de celwagen snel optrekt en hard remt. Ja, dat gebeurt in het echt ook. Je moet klantjes die zich misdragen rustig houden. De jurist stelde voor om tel kens een hond of kat over te la- Overschot Dolman zit momenteel met een fosfaatoverschot dat volgens de nieuwe norm 17 kilo te hoog zou zijn. Zijn stikstofoverschot komt ruim onder de nieuwe norm. Als deze situatie zo blijft, zou Dolman vanaf 1998 voor zijn overschrijding van de fosfaatnorm fikse heffingen moeten betalen. „En dat bete kent dat ik koeien moet verko pen, waardoor ik geen brood meer op de plank heb. En dan ben ik boer-af." Gestoeld op zijn inmiddels rui me ervaring met mineralen- boekhouden, oordeelt Dolman dat het einde voor de boeren in zicht is, als de overheid aan haar plannen vasthoudt. „Ik ben nu vrij ver met mijn admi nistratie en mij is het slechts gelukt één van de normen te halen. Kun je nagaan wat er gebeurt met de boeren die nog maar net bezig zijn of zelfs nog moeten beginnen." DRIEBERGEN (ANP) - Politie wil de snelwegen in Nederland in de toekomst uitrusten met een camera-systeem dat het mogelijk maakt de wegen 24 uur per dag te controleren. Het Korps Landelijke Politie diensten in Driebergen heeft opdracht gegeven tot het ont wikkelen van het systeem. Een woordvoerster van KLPD be vestigde donderdag dat een ap paraat in de maak is dat voort durend de kentekens van auto's registeert. Makkelijker Justitie kan daarmee ver- keersovertreders en crimine len makkelijker opsporen. De woordvoerster wilde niet zeg gen of het om videocamera's gaat die permanent staan inge schakeld. Ook wil zij geen me dedelingen doen over de wer king van het systeem of wanneer de politie het in ge bruik kan nemen. Gevallen op zich worden zwaarder DEN HAAG (ANP) - Geschokt is Peter Schoof na ruim tien jaar directeurschap van de Vereni ging' tegen Kindermishandeling (VKM) nog steeds als hij verneemt van ernstige vormen van geweld tegen kinderen. „Zoals de moeder in Eindhoven die haar baby in de wasmachine stopte en die aanzette. Het kind ging dood, ja." Voor Schoof is het soms onvoorstelbaar welke manieren ouders bedenken om hun kinderen te krenken. En hoewel het aantal mishandelingen toeneemt, denkt hij niet dat de gevallen op zich zwaarder worden. „Het gaat altijd al om extre miteiten." Precies 25 jaar voorlichting aan het publiek, hulpverleners en instanties heeft niet kunnen bereiken dat kindermishande ling is gestopt. Integendeel, het aantal meldingen is de af gelopen jaren dramatisch toe genomen tot ruim 13.000. Re den voor de VKM haar koers te wijzigen en zich meer dan voorheen toe te leggen op het voorkomen van geweld binnen het gezin. Tot nu toe heeft de vereniging zich vooral sterk gemaakt voor erkenning van mishandeling, zowel geeste lijk als lichamelijk, en ernsti ge verwaarlozing. Dit jaar vierde de VKM haar 25-jarig jubileum in Utrecht waarbij de vereniging ophield te bestaan. Daarvoor in de plaats kwam de stichting Voorkoming van Kindermis handeling, voorzien van een nieuw beeldmerk en de slogan „Kindermishandeling komt voor. Voorkom het". De 1370 leden worden donateurs of abonnementhouders en de jaarlijkse overheidssubsidie van ruim 1 miljoen gulden blijft gehandhaafd. Schoof realiseert zich dat het werkelijk voorkomen van mis handeling niet kan. Toch lijkt het hem met de nieuwe aanpak mogelijk opvoeders te berei ken die in een stadium zitten waarbij al eens geslagen is of waar dat kan gebeuren. Fol ders in wachtkamers moeten ouders herkenbare situaties voorschotelen en verwijzen naar de opvoedtelefoon, er komt een drietal televisiepro gramma's voor de KRO, tv- spots voor Socutera, een ad vertentie-campagne en een speciaal symposium. Tot ver in de jaren zestig be stond kindermishandeling niet, althans niemand onder kende het. „Mensen geloofden gewoonweg niet dat ouders hun kroost pijn konden doen. Een kind met verwondingen was van de trap gevallen", zegt Schoof. Hij verhaalt over een directeur van de Raad voor de Kinderbescherming in Den Haag die stellig bleef verkon digen dat ouders dat niet kon den doen. De raden bleven tot eind jaren tachtig terughou dend over het probleem. .rPas de laatste vijf jaar zijn ze actiever en in de toekomst gaan we op provinciaal niveau samenwerken met de raden", aldus Schoof. Kindermishan deling kwam pas in de open baarheid in 1959, toen een Amerikaanse onderzoeker een studie publiceerde over won derlijke botbreuken bij kinde ren. Een paar jaar daarna kwam de Amerikaanse kinder arts Henry Kempe met het boek The Battered Child, waarin voor het eerst werd ge steld dat oudérs de veroorza kers van verwondingen kun nen zijn. ZIERIKZEE - Tijdens de autoshow van Genève introduceert Alfa Romeo de nieuwe generatie Alfa 155. Een ingrijpend verbeterde versie, die in vele opzichten profiteert van de geweldig rij ke ervaring die in de afgelopen jaren in de toer- wagenracerij is opgedaan. ten steken. Maar ja, dan zou den er in Rotterdam wel erg veel beesten over de weg lo pen. Uiteindelijk heeft de uit gever het boek niet gewij- zigd." Zijn bespiegelingen zijn vooral bedoeld als erkenning van de naam Suijker. Want overal waar die naam valt, gaan men sen rechtop zitten, zo beseft de parketwachter terdege. „Die zaak met die steekpenningen, ik zal daar niet over uitwei den, daar heeft de rechter mij volkomen van vrijgesproken. Toch zit die zaak na zes jaar nog in mijn dossier. Als ik in tern solliciteer, valt de keus nooit op Suijker. Maar het hypocriete is dat ze wel allemaal naar mij toeko men met problemen. Suijker is ook een zeer bruikbare kracht. Mijn wetskennis staat buiten kijf en over mijn papierwerk heb ik nog nooit een klacht ge hoord. Verder breng ik van al le zestig parketwachters in het Rijnmondgebied misschien wel de meeste centjes binnen." Verder wijst hij er op dat hij mede is uitverkoren om de in tegratie van het parket in Rot terdam met de regiopolitie te begeleiden. Hij brengt nu col lega's van de regiopolitie de kneepjes van het vak bij: „Het parket en de politie, dat zijn toch twee verschillende cultu ren, hoor. Zij zijn gewend om getuigen te horen en potentiële verdachten aan te houden, ter wijl wij van het parket alleen veroordeelden moeten aanhou den. Wij komen nooit als vrien den. Ik ben niet gewelddadig, hoor. Ik heb liefde voor het vak waar nog zo weinig over bekend is. De humor ligt op straat en daar wil ik ook ster ven: op straat." Dat is bijvoorbeeld terug te vinden in zijn verbrede onder stel, een aangepaste carrosse rie en meer maatwerk op het niveau van de uitrusting. Maai de meest spectaculaire ver nieuwing is onder de motor kap te vinden: een nieuwe 2.0- liter Twin Spark 16V- motor. DTM-kampioen Als er in de afgelopen jaren één auto is geweest die in de toer- wagenraces van zich heeft doen spreken, is het zonder twijfel de Alfa 155. In drie jaar tijd werden even veel belang rijke internationale titels in de wacht gesleept, waarvan het DTM-kampioenschap in het debuutjaar '93 natuurlijk het meest in het oog springt. Het vormde de basis voor een aan tal belangrijke vernieuwingen aan de Alfa 155. Uiteraard blijven die niet be perkt tot verbeteringen aan de dynamiek, ook het comfort werd nog een onder de loep ge nomen. Het resultaat mag er zijn. De nieuwe 155 beschikt over een verbeterd onderstel, krijgt een nog dynamischer ui terlijk mee en beschikt stan daard over een anti-diefstal systeem en een op maat gesneden uitrusting. Wat dat laatste betreft, is er nu een keuze tussen extra sportief ge tinte- en wat meer ojd comfort en luxe gerichte uitvoeringen. Technisch gezien is de meest indrukwekkende innovatie de introductie van de nieuwe tweeliter Twin Spark-motor. Een unieke combinatie van verfijnde technieken - twee bougies en vier kleppen per ci linder, plus een variabel in- laatsysteem - staat borg voor, geweldige prestaties en een verbluffende souplesse. De 1970 cc metende viercilinder le vert maximaal 150 pk/llO kW en is daarmee goed voor een topsnelheid van 208 kilometer per uur. Dezelfde 2.0-liter Twin Spark 16- kleppenmotor wordt bin nenkort overigens ook geïntro duceerd in de nieuwe Alfa GTV en de Alfa Spider. Alfa Romeo verwacht dat de nieuwe Alfa 155 de toch al belangrijke rol van de auto op de internationa le markt - 46 procent wordt nu al voor de export gebouwd - nog verder zal uitbreiden. De nieuwe Alfa 155 is onder ande re te herkennen aan zijn toege nomen spoorbreedten - afhan kelijk van de uitvoering loopt de verbreding op tot maximaal 26 mm - en de bijbehorende aanpassingen aan de wielkas ten. Met die wijziging wordt de toch al imposante wegligging en actieve veiligheid nog ver der verbeterd. Uiteraard wordt de uitgebrei de veiligheidstechniek van het huidige model overgenomen in de nieuwe Alfa 155. En hij wordt zelfs uitgebreid met een beveiligingstechniek: een con tactsleutel met elektronische Alfa-code. Bij het contactslot is een zogenaamde immobili zer te vinden, die het starten van de auto zonder de originele sleutel onmogelijk maakt. Een vijftal versies van de Alfa 155 is leverbaar met een extra sportieve uitrusting. Sportkit Als optie kunnen die worden uitgerust met een speciale sportkit die de successen van Alfa Romeo in de internationa le toerwagenracerij nog eens extra onderstreept. Wie meer waafde hecht aan de combina tie van dynamiek en een extra hoog comfortniveau kan kie zen voor en tweetal speciaal voor die doelgroep ontwikkel de varianten met de 1.8- en 2.0- litermotor. Alfa 155 2.U-liter Twin Spark 16Vmet sportieve uitrusting

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1995 | | pagina 13