'Er is geen boer die zijn
eigen faillissement tekent
Parketwachter Suijker:
een enthousiaste stier
Nieuwe Alfa 155; flinke
dosis extra dynamiek
Permanente
controle op
snelwegen
in Nederland
Stichting wil mishandeling
van kinderen voorkomen
VRIJDAG 22 SEPTEMBER 1995 NR 25845
13
Boeren niet blij met mestplannen minister
Boeren in protest. De laatste jaren trokken ze meerdere kernen op naar Den Haag. (Archieffoto)
HEETEN (ANP) - „Er blijft op deze manier geen boer meer over." Vee
houder Piet Dolman uit het Overijsselse Heeten is erg emotioneel als hij
praat over de mestplannen van de ministers Van Aartsen en De Boer. Zelf
heeft hij er naar eigen zeggen op zijn boerenbedrijf alles aan gedaan om
het milieu zo min mogelijk te belasten. „En nu krijg ik dit als dank",
zegt hij verbitterd.
Knelpunten voor Dolman en
zijn collega-veehouders zijn de
nieuwe mestnormen, voorge
steld door het ministersduo.
Vanaf 1998 mogen boeren
maximaal veertig kilo fosfaat
en driehonderd kilo stikstof
per hectare overbemesten.
Maar Dolman-ziet dit plan niet
doorgaan.
Onmogelijk
„Dit pikken de boeren niet. Er
is geen boer die z'n eigen fail
lissement tekent. Strengere
normen okee, maar het huidige
plan is onmogelijk. Als ik er
aan denk, word ik weer
kwaad. Dit gaat me echt aan
het hart." Dolman is acht jaar
geleden begonnen met het bij
houden van een mineralen-
boekhouding. Daarin staat
wat er bij de boerderij aan fos
faat en stikstof binnenkomt en
wat er weggaat. Het verschil
tussen die twee is het over
schot.
Dolman was één van de eerste
boeren die begon met zo'n
boekhouding. Momenteel zijn
zo'n 13.000 boeren - slechts een
klein deel van alle agrariërs -
er ook mee bezig. Volgens Dol
man is een mineralenboekhou-
ding noodzakelijk om te kun
nen zien hoe groot de
overschotten zijn.
In de acht jaar dat hij met zijn
registratie bezig is, heeft de
veehouder gemerkt dat effi
ciënt werken van levensbelang
is. „Het gaat erom dat je je mo
gelijkheden optimaal benut.
Via een computerprogramma
heb ik berekend hoeveel
kunstmest en krachtvoer ik
echt nodig heb. De invoer van
deze produkten probeer ik zo
tot een minimum te beperken.
Zo heb ik mijn overschotten op
het huidige niveau gekregen."
Ondanks zijn inspanningen
voldoet het bedrijf van Dol
man niet helemaal aan de nieu
we normen. Uit zijn boekhou
ding' blijkt dat hij met het
fosfaatoverschot de afgelopen
zeven jaar slechts twee keer
onder de geplande norm heeft
gezeten. Met het stikstofover
schot heeft Dolman geen moei
te; de nieuwe norm haalde hij
de afgelopen vier jaar met ge
mak.
De ministers willen dat elke
boer vanaf 1998 onder de beide
normen duikt. „Volgens mij
hebben ze geen enkel zicht op
de praktijk. De fosfaat- en
stikstofoverschotten zijn na
melijk automatisch aan elkaar
gekoppeld. Als je een hoog fos
faatoverschot hebt, is je stik
stofoverschot laag en anders
om."
Boek: Dan bent u nu gearresteerd
ROTTERDAM (ANP) - De man met de koevoet.
De man die op 14 hoog aan een balkon hangt om
een wanbetaler te pakken. De man met vrien
den één vijanden binnen het openbaar ministe
rie in Rotterdam. Ooit stond hij zelf voor de
rechter, verdacht van het aannemen van steek
penningen. Gebrandmerkt voor de rest van zijn
leven. En nu liggen alle bazen die een veroor
deelde zoeken aan zijn voeten, want hij haalt de
verloren gewaande schaapjes meestal boven
water.
Deze dienstklopper puur na
tuur heeft er een boek over ge
schreven, getiteld Dan bent u
nu gearresteerd. Gerard Suij
ker (40) is de naam. De titel is
typerend voor zijn leven, dat
in het teken staat van vele aan
varingen met zijn justitiële
chefs. Een klantje moest nog
370 gulden betalen en wilde er
vandoor.
Bijna gewurgd
Suijker hield hem staande
maar werd zowat gewurgd
door het klantje. Later liet de
rechter de zaak gaan. „Want",
zo zegt Suijker nu koeltjes,
„sommige rechters komen van
een andere planeet. Deze ook,
met zo'n jeugdig blosje op zijn
gezicht. Hij vond dat ik duide
lijker had moeten zeggen dat
het klantje was gearresteerd.
Pas dan had die figuur mij niet
mogen wurgen. Dat heb ik
goed onthouden. Voortaan zeg
ik altijd: 'dan bent u nu gear
resteerd'. Zo is ook de titel van
mijn boek ontstaan."
Suijkers avonturen beginnen
in 1976. Sinds die tijd houdt hij
een dagboek bij waaruit het
echte boek ontstond. De vlotte
pen verraadt de hulp van een
bevriende stilist die aai'dig
thuis is in de politieverhalen-
met-een-knipoog van Appie
Baantjer en die van oud-com
missaris Jan Blaauw. Toch is
het net of de lezer Suijker
hoort spreken. Niet zo verwon
derlijk, want de gevreesde par
ketwachter heeft thuis ook een
paar meter Baantjer en
Blaauw op de boekenplank
staan.
De jacht op veroordeelden die
de keus hebben tussen „zitten"
of „betalen", verloopt moei
zaam. Uit de intercom naast de
deurbel komt meestal een irri
tante stem. Suijker spitst zijn
oortjes. Is dit de man die hij
zoekt? Veel valt er niet op te
maken uit kreten als „huh,
watte?" of „die woont hier
niet".
Suijker trekt plan twee uit de
kast: de deur forceren. Op bij
na elke bladzijde komt Suijker
zo'n onwillige deur tegen.
Soms gaat-ie naar buiten toe
open. „Dan heeft het geen zin
om er als de bekende dolen
thousiaste stier tegenaan te lo
pen", zo staat er te lezen. Geen
nood, „na enig uitbundig ge
wroet met de koevoet" stapt
Suijker toch binnen. Opval
lend vaak staan er mooie da
mes achter de deur. De parket
wachter heeft zo zijn
vermoedens over de activitei
ten van de gezochte klant.
De dames maken een hoop
stampei terwijl de vogel weg
vliegt over het achterbalkon.
Suijker gaat er achteraan, zo
lang zijn fysieke gesteldheid
dat toelaat. Hij kent ze wel, de
collega's die op weg naar huis
of naar het werk nooit een uni
form dragen. Hij zegt: „Som
migen zitten in de tram in bur
ger en doen niks als er wat aan
de hand is. Onbegrijpelijk. Ze
houden van hun privacy, ja,
ja." Zelf gaat hij bijna nooit de
deur uit zonder uniform. In
zijn vrije tijd, midden in het
stadsverkeer, herkent hij dik
wijls iemand met een open
staande boete. Dan draait hij
zijn auto en zet de achtervol
ging in.
Gevallen
Natuurlijk gaat het wel eens
fout. De ongelukkige valt toe
vallig tegen een deurkruk. En
ook toevallig komt dat niet
door toedoen van Suijker,
maar door een collega die hem
assisteert. Zo zijn alle gebeur
tenissen waar een luchtje aan
zit, toegeschreven aan anonie
me collega's. Want Suijker is
niet gek. Hij heeft nu eenmaal
vijanden bij justitie die vinden
dat bromsnor soms te ver gaat.
Het boek is zorgvuldig nage
plozen door een jurist. Die wil
de er wel wat in veranderen.
Suijker: „Je leest vaak dat de
celwagen snel optrekt en hard
remt. Ja, dat gebeurt in het
echt ook. Je moet klantjes die
zich misdragen rustig houden.
De jurist stelde voor om tel
kens een hond of kat over te la-
Overschot
Dolman zit momenteel met een
fosfaatoverschot dat volgens
de nieuwe norm 17 kilo te hoog
zou zijn. Zijn stikstofoverschot
komt ruim onder de nieuwe
norm. Als deze situatie zo
blijft, zou Dolman vanaf 1998
voor zijn overschrijding van de
fosfaatnorm fikse heffingen
moeten betalen. „En dat bete
kent dat ik koeien moet verko
pen, waardoor ik geen brood
meer op de plank heb. En dan
ben ik boer-af."
Gestoeld op zijn inmiddels rui
me ervaring met mineralen-
boekhouden, oordeelt Dolman
dat het einde voor de boeren in
zicht is, als de overheid aan
haar plannen vasthoudt. „Ik
ben nu vrij ver met mijn admi
nistratie en mij is het slechts
gelukt één van de normen te
halen. Kun je nagaan wat er
gebeurt met de boeren die nog
maar net bezig zijn of zelfs nog
moeten beginnen."
DRIEBERGEN (ANP) - Politie
wil de snelwegen in Nederland
in de toekomst uitrusten met
een camera-systeem dat het
mogelijk maakt de wegen 24
uur per dag te controleren.
Het Korps Landelijke Politie
diensten in Driebergen heeft
opdracht gegeven tot het ont
wikkelen van het systeem. Een
woordvoerster van KLPD be
vestigde donderdag dat een ap
paraat in de maak is dat voort
durend de kentekens van
auto's registeert.
Makkelijker
Justitie kan daarmee ver-
keersovertreders en crimine
len makkelijker opsporen. De
woordvoerster wilde niet zeg
gen of het om videocamera's
gaat die permanent staan inge
schakeld. Ook wil zij geen me
dedelingen doen over de wer
king van het systeem of
wanneer de politie het in ge
bruik kan nemen.
Gevallen op zich worden zwaarder
DEN HAAG (ANP) - Geschokt is Peter Schoof
na ruim tien jaar directeurschap van de Vereni
ging' tegen Kindermishandeling (VKM) nog
steeds als hij verneemt van ernstige vormen
van geweld tegen kinderen. „Zoals de moeder
in Eindhoven die haar baby in de wasmachine
stopte en die aanzette. Het kind ging dood, ja."
Voor Schoof is het soms onvoorstelbaar welke
manieren ouders bedenken om hun kinderen te
krenken. En hoewel het aantal mishandelingen
toeneemt, denkt hij niet dat de gevallen op zich
zwaarder worden. „Het gaat altijd al om extre
miteiten."
Precies 25 jaar voorlichting
aan het publiek, hulpverleners
en instanties heeft niet kunnen
bereiken dat kindermishande
ling is gestopt. Integendeel,
het aantal meldingen is de af
gelopen jaren dramatisch toe
genomen tot ruim 13.000. Re
den voor de VKM haar koers te
wijzigen en zich meer dan
voorheen toe te leggen op het
voorkomen van geweld binnen
het gezin. Tot nu toe heeft de
vereniging zich vooral sterk
gemaakt voor erkenning van
mishandeling, zowel geeste
lijk als lichamelijk, en ernsti
ge verwaarlozing.
Dit jaar vierde de VKM haar
25-jarig jubileum in Utrecht
waarbij de vereniging ophield
te bestaan. Daarvoor in de
plaats kwam de stichting
Voorkoming van Kindermis
handeling, voorzien van een
nieuw beeldmerk en de slogan
„Kindermishandeling komt
voor. Voorkom het". De 1370
leden worden donateurs of
abonnementhouders en de
jaarlijkse overheidssubsidie
van ruim 1 miljoen gulden
blijft gehandhaafd.
Schoof realiseert zich dat het
werkelijk voorkomen van mis
handeling niet kan. Toch lijkt
het hem met de nieuwe aanpak
mogelijk opvoeders te berei
ken die in een stadium zitten
waarbij al eens geslagen is of
waar dat kan gebeuren. Fol
ders in wachtkamers moeten
ouders herkenbare situaties
voorschotelen en verwijzen
naar de opvoedtelefoon, er
komt een drietal televisiepro
gramma's voor de KRO, tv-
spots voor Socutera, een ad
vertentie-campagne en een
speciaal symposium.
Tot ver in de jaren zestig be
stond kindermishandeling
niet, althans niemand onder
kende het. „Mensen geloofden
gewoonweg niet dat ouders
hun kroost pijn konden doen.
Een kind met verwondingen
was van de trap gevallen",
zegt Schoof. Hij verhaalt over
een directeur van de Raad voor
de Kinderbescherming in Den
Haag die stellig bleef verkon
digen dat ouders dat niet kon
den doen. De raden bleven tot
eind jaren tachtig terughou
dend over het probleem.
.rPas de laatste vijf jaar zijn ze
actiever en in de toekomst
gaan we op provinciaal niveau
samenwerken met de raden",
aldus Schoof. Kindermishan
deling kwam pas in de open
baarheid in 1959, toen een
Amerikaanse onderzoeker een
studie publiceerde over won
derlijke botbreuken bij kinde
ren. Een paar jaar daarna
kwam de Amerikaanse kinder
arts Henry Kempe met het
boek The Battered Child,
waarin voor het eerst werd ge
steld dat oudérs de veroorza
kers van verwondingen kun
nen zijn.
ZIERIKZEE - Tijdens de autoshow van Genève
introduceert Alfa Romeo de nieuwe generatie
Alfa 155. Een ingrijpend verbeterde versie, die
in vele opzichten profiteert van de geweldig rij
ke ervaring die in de afgelopen jaren in de toer-
wagenracerij is opgedaan.
ten steken. Maar ja, dan zou
den er in Rotterdam wel erg
veel beesten over de weg lo
pen. Uiteindelijk heeft de uit
gever het boek niet gewij-
zigd."
Zijn bespiegelingen zijn vooral
bedoeld als erkenning van de
naam Suijker. Want overal
waar die naam valt, gaan men
sen rechtop zitten, zo beseft de
parketwachter terdege. „Die
zaak met die steekpenningen,
ik zal daar niet over uitwei
den, daar heeft de rechter mij
volkomen van vrijgesproken.
Toch zit die zaak na zes jaar
nog in mijn dossier. Als ik in
tern solliciteer, valt de keus
nooit op Suijker.
Maar het hypocriete is dat ze
wel allemaal naar mij toeko
men met problemen. Suijker is
ook een zeer bruikbare kracht.
Mijn wetskennis staat buiten
kijf en over mijn papierwerk
heb ik nog nooit een klacht ge
hoord. Verder breng ik van al
le zestig parketwachters in het
Rijnmondgebied misschien
wel de meeste centjes binnen."
Verder wijst hij er op dat hij
mede is uitverkoren om de in
tegratie van het parket in Rot
terdam met de regiopolitie te
begeleiden. Hij brengt nu col
lega's van de regiopolitie de
kneepjes van het vak bij: „Het
parket en de politie, dat zijn
toch twee verschillende cultu
ren, hoor. Zij zijn gewend om
getuigen te horen en potentiële
verdachten aan te houden, ter
wijl wij van het parket alleen
veroordeelden moeten aanhou
den. Wij komen nooit als vrien
den. Ik ben niet gewelddadig,
hoor. Ik heb liefde voor het
vak waar nog zo weinig over
bekend is. De humor ligt op
straat en daar wil ik ook ster
ven: op straat."
Dat is bijvoorbeeld terug te
vinden in zijn verbrede onder
stel, een aangepaste carrosse
rie en meer maatwerk op het
niveau van de uitrusting. Maai
de meest spectaculaire ver
nieuwing is onder de motor
kap te vinden: een nieuwe 2.0-
liter Twin Spark 16V- motor.
DTM-kampioen
Als er in de afgelopen jaren één
auto is geweest die in de toer-
wagenraces van zich heeft
doen spreken, is het zonder
twijfel de Alfa 155. In drie jaar
tijd werden even veel belang
rijke internationale titels in de
wacht gesleept, waarvan het
DTM-kampioenschap in het
debuutjaar '93 natuurlijk het
meest in het oog springt. Het
vormde de basis voor een aan
tal belangrijke vernieuwingen
aan de Alfa 155.
Uiteraard blijven die niet be
perkt tot verbeteringen aan de
dynamiek, ook het comfort
werd nog een onder de loep ge
nomen. Het resultaat mag er
zijn. De nieuwe 155 beschikt
over een verbeterd onderstel,
krijgt een nog dynamischer ui
terlijk mee en beschikt stan
daard over een anti-diefstal
systeem en een op maat
gesneden uitrusting. Wat dat
laatste betreft, is er nu een
keuze tussen extra sportief ge
tinte- en wat meer ojd comfort
en luxe gerichte uitvoeringen.
Technisch gezien is de meest
indrukwekkende innovatie de
introductie van de nieuwe
tweeliter Twin Spark-motor.
Een unieke combinatie van
verfijnde technieken - twee
bougies en vier kleppen per ci
linder, plus een variabel in-
laatsysteem - staat borg voor,
geweldige prestaties en een
verbluffende souplesse. De
1970 cc metende viercilinder le
vert maximaal 150 pk/llO kW
en is daarmee goed voor een
topsnelheid van 208 kilometer
per uur.
Dezelfde 2.0-liter Twin Spark
16- kleppenmotor wordt bin
nenkort overigens ook geïntro
duceerd in de nieuwe Alfa GTV
en de Alfa Spider. Alfa Romeo
verwacht dat de nieuwe Alfa
155 de toch al belangrijke rol
van de auto op de internationa
le markt - 46 procent wordt nu
al voor de export gebouwd -
nog verder zal uitbreiden. De
nieuwe Alfa 155 is onder ande
re te herkennen aan zijn toege
nomen spoorbreedten - afhan
kelijk van de uitvoering loopt
de verbreding op tot maximaal
26 mm - en de bijbehorende
aanpassingen aan de wielkas
ten. Met die wijziging wordt de
toch al imposante wegligging
en actieve veiligheid nog ver
der verbeterd.
Uiteraard wordt de uitgebrei
de veiligheidstechniek van het
huidige model overgenomen in
de nieuwe Alfa 155. En hij
wordt zelfs uitgebreid met een
beveiligingstechniek: een con
tactsleutel met elektronische
Alfa-code. Bij het contactslot
is een zogenaamde immobili
zer te vinden, die het starten
van de auto zonder de originele
sleutel onmogelijk maakt. Een
vijftal versies van de Alfa 155
is leverbaar met een extra
sportieve uitrusting.
Sportkit
Als optie kunnen die worden
uitgerust met een speciale
sportkit die de successen van
Alfa Romeo in de internationa
le toerwagenracerij nog eens
extra onderstreept. Wie meer
waafde hecht aan de combina
tie van dynamiek en een extra
hoog comfortniveau kan kie
zen voor en tweetal speciaal
voor die doelgroep ontwikkel
de varianten met de 1.8- en 2.0-
litermotor.
Alfa 155 2.U-liter Twin Spark 16Vmet sportieve uitrusting