Ze hebben zelfs mijn uniform afgenomen' Uniek samenwerkingsverband houdt toezicht op Grevelingen VRIJDAG 11 AUGUSTUS 1995 NR 25821 9 OUDDORP/WEMELDINGE - Sinds dit jaar wordt het toezicht op het Grevelingenrneer uitgeoefend door een uniek samenwerkingsverband van het Korps Landelijke Politie Dienst (KLPD), de basis eenheid Goeree-Overflakkee en de Rivierdienst Rotterdam van het district Rotterdam/Rijnmond. In het seizoen is daarbij vap verveling geen sprake. De overtreders komen de boot waarvan de politie gebruik maakt als het ware tegemoet varen. Voor de mannen van de politie te water in Wemeldinge is dit heel anders. Hun enige 'vangst' van een hele middag bestaat uit twee surfers, die zich in de vaargeul voor de haven van Wemeldinge bevinden. „Onze grote kracht is deze boot", aldus Alfred Ouwe hand. Hij is een van de mede werkers van de KLPD die per toerbeurt een van de twee bo ten bemannen die het toezicht uitoefenen op het Haringvliet en de Grevelingen. Zijn uit spraak spruit voort uit het feit dat het in dit geval om een speedboot van ruim vijf meter gaat die zijn langste tijd heeft gehad. Alleen van zeer dichtbij wordt het watersporters dui delijk dat ze te doen hebben met politie. Van een afstandje heeft echter niemand in de ga ten dat de sterke arm in aan tocht is. De boot is afgestaan door de politie in Willemstad. „Eigen lijk is hij al afgeschreven. We krijgen volgend jaar een nieu we. Belangrijker vinden we echter dat we er zijn. De orga nisatorische problemen ten ge volge van de reorganisatie hebben we zelf redelijk opge lost", aldus Wim Hoogmoed van de basiseenheid Goeree- Overflakkee. Ideaal is echter een ander woord en dat nemen de dienders dan ook geen van beiden in de mond. -J Vorig jaar hield de Rijkspoli tie te Water op te bestaan en ging op in de KLPD. Het ge volg was dat er op talloze wa teren een gat viel wat betreft het toezicht op de recreatie vaart. „Dit zou op de Grevelin gen eigenlijk gedaan moeten worden door de basiseenheid Goeree-Overflakkee. Maar de vraag was hoe deze dat dan in moest vullen. Dat is vorig jaar dus in het honderd gelopen", aldus Alfred. Gezien deze slechte ervaringen werd de winter gebruikt om een project op poten te zetten. Omdat het financieel niet mo gelijk was om zelf een boot aan te schaffen was de Flakkeese politie gedwongen terug te val len op die diensten die wel over dit materiaal beschikten. Zo kwam de Rivierdienst Rot terdam in beeld. Formeel zijn de wateren aan de noord- en zuidkant van Goeree-Over flakkee echter KLPD-gebied, dus ook deze dienst werd in het project betrokken. De uitkomst is een volgens Al fred unieke samenwerking. De Rivierdienst verzorgt samen met het KLPD het toezicht op het Haringvliet en de basiseen heid Goeree-Overflakkee en de KLPD doen hetzelfde op de Grevelingen. Dat unieke zit hem volgens Alfred vooral in de schaal (Grevelingen en Ha ringvliet) waarop alles ge beurt. „Daarnaast is het uniek dat politiemensen die altijd op het water hebben gezeten nu het water opgaan met landrot ten. Dat heeft ook zijn voorde len. Wij kennen namelijk het water en zij de mensen uit de omgeving." Rob Schippers en Jack Chris- pijn uit Wemeldinge zijn min der te spreken over de re-orga- nisatie bij de politie. Met de Henri Koleschoten (volgens Rob „een of andere hoteme toot van justitie") houden zij vanuit de thuishaven Wemel dinge het toezicht op de Oos- terschelde. Met name Rob maakt van zijn hart geen moordkuil. „We zijn volgens mij de mooiste ambtelijke dienst die er in Nederland be staat. Maar onze ondergang wordt veroorzaakt door offi cieren die ze bij ons hebben ge dumpt en die ons vervelen met de meest onzinnige vraagstuk ken. Het is papier, papier en nog eens papier. Het voordeel voor ons is dat we aan een doorgaande scheepsroute lig gen, anders was onze post ook al opgeheven." Met dat opheffen doelt hij on der meer op het feit dat er te genwoordig op het Veerse Meer niet permanent een bóót van de politie aanwezig is. Daarvoor in de plaats staat er in Vlissingen een zogenaamde trailerbare unit klaar om ver voerd te worden naar de plek waar inzet vereist is. Ook daar heeft Rob zo zijn bedenkingen over. „Volgens het manage ment was er geen sprake van vervanging van de patrouille boten die verkocht zijn. Maar het is wel toevallig dat deze units juist ingezet worden op plaatsen waar vroeger een pa trouilleboot voer. Op zo'n boot had je alles aan boord. Als ik met zo'n unit vaar en ik moet poepen, moet ik naar een restaurant aan wal. Het ging maar om één ding bij de ver koop van een groot aantal bo ten en dat was het verkrijgen van een gezond financieel plaatje. Daar zijn de recreatie- en beroepsvaart de dupe van. Naar de functionaliteit is niet gekeken." De prioriteit van de beman ning van de Henri Kolescho ten ligt, in tegenstelling tot de politie te water op de Greve lingen, niet bij de plezier- vaart. De hoofdtaak is sinds de reorganisatie het toezien op het verkeer en vervoer. Dat houdt in dat er toezicht gehou den wordt op de twee door gaande scheepsroutes die de Oosterschelde kent, met de na druk op de beroepsvaart. Dat komt onder meer tot uiting wanneer zij in de vaargeul ,,Dit vind ik buiten alle proporties. Zet u het alstublieft in de krant?" twee surfers ontwaren. Deze worden naar de kant gediri geerd en vervolgens verbali- seerd. Wanneer er echter een melding binnenkomt dat er een speed boot hinder veroorzaakt bij de Stormvloedkering, onderne men Rob en Jack geen actie. „Die is voor de regio", aldus Jack. Helemaal links liggen la ten ze recreatievaart echter niet. Want wanneer Jack een vissersbootje in de monding van de haven ziet liggen gaat hij er direct op af. „Die zitten steeds bij het wrakje te vissen dat daar ligt. Daar krijg je wat van. Ze hebben daar al een keer een bekeuring voor ge had, maar dat heeft blijkbaar niet geholpen." De twee surf ers brengen echter wijziging in de plannen en wanneer deze zaak is afgehandeld is het vis sersbootje in geen velden of wegen meer te bekennen. Op de Grevelingen komen Al fred en Wim ogen te kort. Ze hoeven geen moeite te doen om ergens op het water een over treding te constateren. En dan is het volgens Wim, in verband met de wind, nog rustig op het water. Volgens hem worden de meeste problemen veroor zaakt door de snelle motorbo ten en waterscooters. „Dat is ook de hoofdreden dat wij hier zijn", aldus Alfred. Wanneer er sprake is van pro blemen voor andere water sporters of badgasten wordt deze vaak veroorzaakt door te hard varende speedboten op plaatsen waar dat niet is toege staan. Behalve op snelheid controleert de politie of de schipper in het bezit is van een Wanneer Wim Hoogmoed (rechts) en Alfred Ouwehand) een gloednieuwe speedboot aantreffen zon der dodemanskoord strijken ze over het hart. „We zijn ook wel eens soepel. Eigenlijk bent U goed voor driehonderd gulden boete. vaarbewijs (dat is verplicht wanneer de boot langer is dan vijftien meter of harder kan varen dan twintig kilometer per uur), de boot is geregis treerd en of het dodemans koord aanwezig is en gebruikt wordt. Dit koord is verbonden met en schakelaar die er voor zorgt dat de motor uitvalt wan neer er iets met de bestuurder gebeurt. Kort nadat zij het ruime sop hebben gekozen ontdekt Al fred een speedboot die te hard vaart in de doorgang tussen de Kabbelaarsbank en de Osse- hoek (een eilandje tussen de Kabbelaarsbank en de Punt van Ouddorp). Op dit gedeelte van de Grevelingen mag slechts negen kilometer per uur gevaren worden. Voordat de achtervolging wordt ingezet wordt er eerst nog even een halve surfplank uit het water opgevist. Daarna gaat het op volle snelheid richting rubber boot. Na aanhouding blijkt zo'n beetje alles fout te zijn wat fout kan zijn. De eigenaar van de boot is niet in het bezit van een vaarbewijs, de boot is niet geregistreerd, de snelheid was te hoog, de jongen die de boot bestuurde is zestien terwijl er een minimale leeftijd geldt van achttien en er is geen dode manskoord aanwezig in de boot. In totaal is de eigenaar goed voor zo'n zeshonderd gul den boete. Deze heeft geen enkele waar dering voor de actie van Alfred en Wim. „Ik word hier zowat overvallen. Ik voel me net een crimineel. Ik ben helemaal niet van deze zaken op de hoog te. Dit vind ik buiten alle pro porties als je ziet wat er in Ne derland allemaal gebeurt", zegt hij verontwaardigd. Op de mededeling van Alfréd dat er pers aan boord is en mocht hij bezwaren hebben om in de krant te komen hij dit kenbaar kan maken ant woordt hij: „Nee hoor, ik heb graag dat dit in de krant komt. Ik ben hier met twee jongens ongelooflijk plezier aan het maken en dan krijg je zoiets. Zo gaat de lol er wel snel af." Zijn verhaal komt bij Alfred en Wim zeer plausibel over, maar om hem er helemaal on geschonden vanaf te laten ko men vinden ze te ver gaan. De boete voor het ontbreken van de registratie (120 gulden) blijft staan. De rest wordt de man kwijtgescholden, „Tegen plezier maken hebben wij ook geen bezwaar. Maar dat moet dan wel volgens de regels. Het is onze zaak daar op te letten en u komt er met één bekeu ring nog goed vanaf", aldus -Wim. Voordat ze wegvaren overhan digt Alfred de man nog een fol der waarin alle regels en voor schriften staan. Even later zegt hij: „Dit is een typisch een ge De meeste problemen op de Grevelingen worden veroorzaakt door snelle motorboten. ,,210 Gulden boete? Daar kan ik een krantenwijk voor gaan lopen. val van onwetendheid. Deze man zat net aan de grens, of hij moet ons ontzettend voor de gek hebben gehouden." Nog geen vijf minuten later is de volgende speedboot aan de beurt. De vier inzittenden zien de lol van de aanhouding wel in, maar als de het bedrag van de boete horen, 210 gulden, is het toch wel even slikken ge blazen. De boete wordt uitge reikt wegens te hard varen en het niet gebruiken van het do demanskoord. Op deze laatste overtreding staat 150 gulden boete. „En dat is terecht ook", zegt Wim. „Je moet er toch niet aan denken wat er ge beurt wanneer zo'n ding door vaart zonder dat er iemand in zit." Voor Alfred en Wim gaan deze werkzaamheden de hele dag door. Voor Rob en Jack is dat heel anders. Maar daarvoor hadden ze al direct bij het in stappen gewaarschuwd. „Het is geen Miami Vice hoor. Daar voor moet je niet bij ons zijn." En inderdaad. Terwijl Jack rustig aan zijn shagje lurkend achter het stuurwiel zit en richting Zeelandbrug koerst, zit Rob de rest van de middag achter zijn computer. Hart stikke trots is hij wanneer hij een foefje heeft gevonden om een postcode vanuit een be stand direct in zijn uitgewerkt proces verbaal te plaatsen. Dat geeft hem tenminste het idee dat hij zijn tijd zinnig be steed. Het kankeren is er niet minder om geworden. „Ze hebben me zelfs mijn uniform afgenomen. Een havenmeester heeft een zwarte broek en een wit over hemd. Hetzelfde is het geval bij de marine. Bij ons was dat vroeger ook, maar nu dragen we hetzelfde als de politie op het land. Alles waarin we ons onderscheiden is van ons afge nomen." Maar desondanks blijft hij erbij dat hij bij de mooiste ambtelijke dienst zit. „Maar hadden we maar eens bazen die een beetje verstand hebben van wat wij doen. Ze noemen zich allemaal ma nager, maar begrijpen doen ze het niet." Tekst: Ad Hagesteijn Foto's: Marijke Folkertsma

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1995 | | pagina 9