Ze hebben zelfs mijn uniform afgenomen'
Uniek samenwerkingsverband houdt toezicht op Grevelingen
VRIJDAG 11 AUGUSTUS 1995 NR 25821
9
OUDDORP/WEMELDINGE - Sinds dit jaar wordt
het toezicht op het Grevelingenrneer uitgeoefend
door een uniek samenwerkingsverband van het
Korps Landelijke Politie Dienst (KLPD), de basis
eenheid Goeree-Overflakkee en de Rivierdienst
Rotterdam van het district Rotterdam/Rijnmond.
In het seizoen is daarbij vap verveling geen sprake.
De overtreders komen de boot waarvan de politie
gebruik maakt als het ware tegemoet varen. Voor de
mannen van de politie te water in Wemeldinge is dit
heel anders. Hun enige 'vangst' van een hele middag
bestaat uit twee surfers, die zich in de vaargeul voor
de haven van Wemeldinge bevinden.
„Onze grote kracht is deze
boot", aldus Alfred Ouwe
hand. Hij is een van de mede
werkers van de KLPD die per
toerbeurt een van de twee bo
ten bemannen die het toezicht
uitoefenen op het Haringvliet
en de Grevelingen. Zijn uit
spraak spruit voort uit het feit
dat het in dit geval om een
speedboot van ruim vijf meter
gaat die zijn langste tijd heeft
gehad. Alleen van zeer dichtbij
wordt het watersporters dui
delijk dat ze te doen hebben
met politie. Van een afstandje
heeft echter niemand in de ga
ten dat de sterke arm in aan
tocht is.
De boot is afgestaan door de
politie in Willemstad. „Eigen
lijk is hij al afgeschreven. We
krijgen volgend jaar een nieu
we. Belangrijker vinden we
echter dat we er zijn. De orga
nisatorische problemen ten ge
volge van de reorganisatie
hebben we zelf redelijk opge
lost", aldus Wim Hoogmoed
van de basiseenheid Goeree-
Overflakkee. Ideaal is echter
een ander woord en dat nemen
de dienders dan ook geen van
beiden in de mond.
-J
Vorig jaar hield de Rijkspoli
tie te Water op te bestaan en
ging op in de KLPD. Het ge
volg was dat er op talloze wa
teren een gat viel wat betreft
het toezicht op de recreatie
vaart. „Dit zou op de Grevelin
gen eigenlijk gedaan moeten
worden door de basiseenheid
Goeree-Overflakkee. Maar de
vraag was hoe deze dat dan in
moest vullen. Dat is vorig jaar
dus in het honderd gelopen",
aldus Alfred.
Gezien deze slechte ervaringen
werd de winter gebruikt om
een project op poten te zetten.
Omdat het financieel niet mo
gelijk was om zelf een boot aan
te schaffen was de Flakkeese
politie gedwongen terug te val
len op die diensten die wel
over dit materiaal beschikten.
Zo kwam de Rivierdienst Rot
terdam in beeld. Formeel zijn
de wateren aan de noord- en
zuidkant van Goeree-Over
flakkee echter KLPD-gebied,
dus ook deze dienst werd in het
project betrokken.
De uitkomst is een volgens Al
fred unieke samenwerking. De
Rivierdienst verzorgt samen
met het KLPD het toezicht op
het Haringvliet en de basiseen
heid Goeree-Overflakkee en de
KLPD doen hetzelfde op de
Grevelingen. Dat unieke zit
hem volgens Alfred vooral in
de schaal (Grevelingen en Ha
ringvliet) waarop alles ge
beurt. „Daarnaast is het uniek
dat politiemensen die altijd op
het water hebben gezeten nu
het water opgaan met landrot
ten. Dat heeft ook zijn voorde
len. Wij kennen namelijk het
water en zij de mensen uit de
omgeving."
Rob Schippers en Jack Chris-
pijn uit Wemeldinge zijn min
der te spreken over de re-orga-
nisatie bij de politie. Met de
Henri Koleschoten (volgens
Rob „een of andere hoteme
toot van justitie") houden zij
vanuit de thuishaven Wemel
dinge het toezicht op de Oos-
terschelde. Met name Rob
maakt van zijn hart geen
moordkuil. „We zijn volgens
mij de mooiste ambtelijke
dienst die er in Nederland be
staat. Maar onze ondergang
wordt veroorzaakt door offi
cieren die ze bij ons hebben ge
dumpt en die ons vervelen met
de meest onzinnige vraagstuk
ken. Het is papier, papier en
nog eens papier. Het voordeel
voor ons is dat we aan een
doorgaande scheepsroute lig
gen, anders was onze post ook
al opgeheven."
Met dat opheffen doelt hij on
der meer op het feit dat er te
genwoordig op het Veerse
Meer niet permanent een bóót
van de politie aanwezig is.
Daarvoor in de plaats staat er
in Vlissingen een zogenaamde
trailerbare unit klaar om ver
voerd te worden naar de plek
waar inzet vereist is. Ook daar
heeft Rob zo zijn bedenkingen
over. „Volgens het manage
ment was er geen sprake van
vervanging van de patrouille
boten die verkocht zijn. Maar
het is wel toevallig dat deze
units juist ingezet worden op
plaatsen waar vroeger een pa
trouilleboot voer. Op zo'n
boot had je alles aan boord.
Als ik met zo'n unit vaar en ik
moet poepen, moet ik naar een
restaurant aan wal. Het ging
maar om één ding bij de ver
koop van een groot aantal bo
ten en dat was het verkrijgen
van een gezond financieel
plaatje. Daar zijn de recreatie-
en beroepsvaart de dupe van.
Naar de functionaliteit is niet
gekeken."
De prioriteit van de beman
ning van de Henri Kolescho
ten ligt, in tegenstelling tot de
politie te water op de Greve
lingen, niet bij de plezier-
vaart. De hoofdtaak is sinds
de reorganisatie het toezien op
het verkeer en vervoer. Dat
houdt in dat er toezicht gehou
den wordt op de twee door
gaande scheepsroutes die de
Oosterschelde kent, met de na
druk op de beroepsvaart. Dat
komt onder meer tot uiting
wanneer zij in de vaargeul
,,Dit vind ik buiten alle proporties. Zet u het alstublieft in de krant?"
twee surfers ontwaren. Deze
worden naar de kant gediri
geerd en vervolgens verbali-
seerd.
Wanneer er echter een melding
binnenkomt dat er een speed
boot hinder veroorzaakt bij de
Stormvloedkering, onderne
men Rob en Jack geen actie.
„Die is voor de regio", aldus
Jack. Helemaal links liggen la
ten ze recreatievaart echter
niet. Want wanneer Jack een
vissersbootje in de monding
van de haven ziet liggen gaat
hij er direct op af. „Die zitten
steeds bij het wrakje te vissen
dat daar ligt. Daar krijg je wat
van. Ze hebben daar al een
keer een bekeuring voor ge
had, maar dat heeft blijkbaar
niet geholpen." De twee surf
ers brengen echter wijziging in
de plannen en wanneer deze
zaak is afgehandeld is het vis
sersbootje in geen velden of
wegen meer te bekennen.
Op de Grevelingen komen Al
fred en Wim ogen te kort. Ze
hoeven geen moeite te doen om
ergens op het water een over
treding te constateren. En dan
is het volgens Wim, in verband
met de wind, nog rustig op het
water. Volgens hem worden de
meeste problemen veroor
zaakt door de snelle motorbo
ten en waterscooters. „Dat is
ook de hoofdreden dat wij hier
zijn", aldus Alfred.
Wanneer er sprake is van pro
blemen voor andere water
sporters of badgasten wordt
deze vaak veroorzaakt door te
hard varende speedboten op
plaatsen waar dat niet is toege
staan. Behalve op snelheid
controleert de politie of de
schipper in het bezit is van een
Wanneer Wim Hoogmoed (rechts) en Alfred Ouwehand) een gloednieuwe speedboot aantreffen zon
der dodemanskoord strijken ze over het hart. „We zijn ook wel eens soepel. Eigenlijk bent U goed
voor driehonderd gulden boete.
vaarbewijs (dat is verplicht
wanneer de boot langer is dan
vijftien meter of harder kan
varen dan twintig kilometer
per uur), de boot is geregis
treerd en of het dodemans
koord aanwezig is en gebruikt
wordt. Dit koord is verbonden
met en schakelaar die er voor
zorgt dat de motor uitvalt wan
neer er iets met de bestuurder
gebeurt.
Kort nadat zij het ruime sop
hebben gekozen ontdekt Al
fred een speedboot die te hard
vaart in de doorgang tussen de
Kabbelaarsbank en de Osse-
hoek (een eilandje tussen de
Kabbelaarsbank en de Punt
van Ouddorp). Op dit gedeelte
van de Grevelingen mag
slechts negen kilometer per
uur gevaren worden. Voordat
de achtervolging wordt ingezet
wordt er eerst nog even een
halve surfplank uit het water
opgevist. Daarna gaat het op
volle snelheid richting rubber
boot.
Na aanhouding blijkt zo'n
beetje alles fout te zijn wat
fout kan zijn. De eigenaar van
de boot is niet in het bezit van
een vaarbewijs, de boot is niet
geregistreerd, de snelheid was
te hoog, de jongen die de boot
bestuurde is zestien terwijl er
een minimale leeftijd geldt
van achttien en er is geen dode
manskoord aanwezig in de
boot. In totaal is de eigenaar
goed voor zo'n zeshonderd gul
den boete.
Deze heeft geen enkele waar
dering voor de actie van Alfred
en Wim. „Ik word hier zowat
overvallen. Ik voel me net een
crimineel. Ik ben helemaal
niet van deze zaken op de hoog
te. Dit vind ik buiten alle pro
porties als je ziet wat er in Ne
derland allemaal gebeurt",
zegt hij verontwaardigd.
Op de mededeling van Alfréd
dat er pers aan boord is en
mocht hij bezwaren hebben om
in de krant te komen hij dit
kenbaar kan maken ant
woordt hij: „Nee hoor, ik heb
graag dat dit in de krant komt.
Ik ben hier met twee jongens
ongelooflijk plezier aan het
maken en dan krijg je zoiets.
Zo gaat de lol er wel snel af."
Zijn verhaal komt bij Alfred
en Wim zeer plausibel over,
maar om hem er helemaal on
geschonden vanaf te laten ko
men vinden ze te ver gaan. De
boete voor het ontbreken van
de registratie (120 gulden)
blijft staan. De rest wordt de
man kwijtgescholden, „Tegen
plezier maken hebben wij ook
geen bezwaar. Maar dat moet
dan wel volgens de regels. Het
is onze zaak daar op te letten
en u komt er met één bekeu
ring nog goed vanaf", aldus
-Wim.
Voordat ze wegvaren overhan
digt Alfred de man nog een fol
der waarin alle regels en voor
schriften staan. Even later zegt
hij: „Dit is een typisch een ge
De meeste problemen op de Grevelingen worden veroorzaakt door snelle motorboten.
,,210 Gulden boete? Daar kan ik een krantenwijk voor gaan lopen.
val van onwetendheid. Deze
man zat net aan de grens, of hij
moet ons ontzettend voor de
gek hebben gehouden."
Nog geen vijf minuten later is
de volgende speedboot aan de
beurt. De vier inzittenden zien
de lol van de aanhouding wel
in, maar als de het bedrag van
de boete horen, 210 gulden, is
het toch wel even slikken ge
blazen. De boete wordt uitge
reikt wegens te hard varen en
het niet gebruiken van het do
demanskoord. Op deze laatste
overtreding staat 150 gulden
boete. „En dat is terecht ook",
zegt Wim. „Je moet er toch
niet aan denken wat er ge
beurt wanneer zo'n ding door
vaart zonder dat er iemand in
zit."
Voor Alfred en Wim gaan deze
werkzaamheden de hele dag
door. Voor Rob en Jack is dat
heel anders. Maar daarvoor
hadden ze al direct bij het in
stappen gewaarschuwd. „Het
is geen Miami Vice hoor. Daar
voor moet je niet bij ons zijn."
En inderdaad. Terwijl Jack
rustig aan zijn shagje lurkend
achter het stuurwiel zit en
richting Zeelandbrug koerst,
zit Rob de rest van de middag
achter zijn computer. Hart
stikke trots is hij wanneer hij
een foefje heeft gevonden om
een postcode vanuit een be
stand direct in zijn uitgewerkt
proces verbaal te plaatsen.
Dat geeft hem tenminste het
idee dat hij zijn tijd zinnig be
steed.
Het kankeren is er niet minder
om geworden. „Ze hebben me
zelfs mijn uniform afgenomen.
Een havenmeester heeft een
zwarte broek en een wit over
hemd. Hetzelfde is het geval
bij de marine. Bij ons was dat
vroeger ook, maar nu dragen
we hetzelfde als de politie op
het land. Alles waarin we ons
onderscheiden is van ons afge
nomen." Maar desondanks
blijft hij erbij dat hij bij de
mooiste ambtelijke dienst zit.
„Maar hadden we maar eens
bazen die een beetje verstand
hebben van wat wij doen. Ze
noemen zich allemaal ma
nager, maar begrijpen doen ze
het niet."
Tekst: Ad Hagesteijn
Foto's: Marijke Folkertsma