Vroeg uit de veren voor de
beste plek op rommelmarkt
Als we niets gedaan hadden waren
kosten burger veel hoger geweest'
Handel betaalt aantrekkelijke
prijzen voor Zeeuwse mosselen
p
Haven Antwerpen groeit
sneller dan Rotterdam
Bedrijf Seaboard Rotterdam
in ernstige moeilijkheden
Overheid inde vorig jaar
meer belasting autogebruik
Directeur reinigingsdienstN. J. Eilers:
KLM op zoek
naar haven
in buitenland
VRIJDAG 28'JULI 1995 NR 25813
Na recordjaar 1994
BRUSSEL/ANTWERPEN (ANP) - Antwerpen groeit
als containerhaven sneller dan Rotterdam en andere
Europese havens. Dit blijkt uit het halfjaarlijkse
overzicht dat havenwethouder Leo Baron Delwaide
donderdag heeft gepresenteerd.
Na het recordjaar 1994 blijft
het zeegoederenverkeer in de
Antwerpse haven stijgen. In de
eerste zes maanden van dit jaar
bedroeg de overslag 55,9 mil
joen ton, tegen 55,6 in dezelfde
periode van 1994. Vooral stuk
goed en droge bulkgoederen
doen het goed.
Het containervervoer steeg
met 9,45 procent. De container-
vracht groeide het eerste half
jaar tot 13,2 miljoen ton, een
stijging van 10,5 procent.
Rotterdam
Dit maakt Antwerpen tot de
belangrijkste groeier van de
grootste vier containerhavens
in Europa. Tbr vergelijking:
Rotterdam noteerde een stij
ging van 8,5 procent.
Bond vreest ontslagen
ROTTERDAM (ANP) Het Rotterdamse containerre
paratiebedrijf Seaboard zit in ernstige moeilijkhe
den. De Vervoersbond FNV vreest voor de werkgele
genheid van de 53 mensen die bij de dochteronderne
ming van het cargadoorsbedrijf Transworld in
dienst zijn.
Volgens de Vervoersbond laat
de leiding van Seaboard het be
drijf doelbewust „leeglopen".
„Men wil niet weten van een
goed bedrijfsplan waardoor er
weer toekomst zou ontstaan",
stelt de FNV-bond. „Men lijkt
slechts geïnteresseerd in een
leeg bedrijf met de mogelijk
heid het onroerend goed te ver
kopen dat is ondergebracht in
een aparte bv."
Algemeen-directeur Van der
Westen van Seaboard, tevens
directeur van Transworld,
spreekt de aantijgingen van de
Vervoersbond FNV met klem
tegen. „Dat zijn allemaal
cowboy- en indianenverhalen",
zegt hijVan der Westen erkent
wel dat zijn bedrijf kampt met
„een terugloop van werkzaam
heden".
Gekke dingen
Ook het verwijt dat Seaboard
niet serieus nadenkt over een
gezonde toekomst is volgens
hem verzonnen. „Nummer één
op onze lijst is dat wij geen
gekke dingen gaan doen", al
dus de directeur. .,,Wij doen ons
uiterste best om de zaak weer
gezond te krijgen."
AMSTERDAM (ANP) - De Ne
derlandse overheid heeft vorig
jaar 7 procent meer belasting
geïnd op het bezit en gebruik
van de personenauto dan in
1993. In totaal betaalden de au
tomobilisten 17,9 miljard gul
den aan verkeersbelastingen.
In 1993 was dat nog 16,7 mil
jard gulden.
Dat schrijft de Rai Vereniging,
de branchevereniging voor de
autohandel, in de nieuwste
editie van „Auto in cijfers
1995". De becijfering van de
Rai is lager dan die van het
Centraal Bureau voor de Sta
tistiek, dat op 18,2 miljard gul
den uitkwam.
Tegenover de inkomsten staat
volgens de Rai 8,1 miljard gul
den aan overheidsuitgaven
voor verkeersvoorzieningen.
De branchevereniging schat de
maatschappelijke kosten van
het autoverkeer (schade aan
milieu, verkeersongevallen en
dergelijke) op bijna 8 miljard
gulden. Per saldo „verdient"
de Nederlandse samenleving
zo'n 2 miljard per jaar aan de
auto.
De Rai zegt zich bij de becijfe
ring van deze externe autokos
ten te baseren op een studie
van het Instituut voor Onder
zoek van Overheidsuitgaven
(IOO).
Als het bentoniet onder druk
staat, bijvoorbeeld als er een
zware laag grond op ligt, heeft
dat opzwellen tot gevolg dat
het mineraal een waterdichte
laag vormt. „Het heeft boven
dien de eigenschap dat kleine
gaten in die laag die zouden
kunnen ontstaan als je er bij
voorbeeld een paal inslaat, me
teen weer dicht vloeien", aldus
Eilers. Op de laag bentoniet
komt een 'leeflaag' van 75 cen
timeter grond.
ondergrond. Zover was men
echter in 1972 - toen de stort
plaats bij Serooskerke werd
aangelegd - nog niet. Om te
voorkomen dat door regen mi
lieuschadelijke stoffen uit het
afval spoelen en in het grond
water terecht komen moet de
stortplaats aan de Hoosjesweg
met een waterdichte laag afge
dekt worden. Daar bestaan
verschillende methodes voor.
Eén ervan is het aanbrengen
van een waterdichte folie
waarover dan weer een laag
grond gaat.
Het nadeel daarvan is volgens
Eilers echter dat de folie ver
oudert, wellicht op gegeven
moment door gaat lekken en
gerepareerd cq vervangen
moet worden. De Reinigings
dienst Schouwen-Duiveland.
kiest voor een andere metho
de. Daarbij gaat eerst een laag
grond van tussen de dertig en
vijftig centimeter dik over het
afval gestort worden. Vervol
gens komt er een laag bento
niet. Dit mineraal heeft de ei
genschap dat het opzwelt als
het nat wordt.
Sinds maart dit jaar is de stortplaats aan de Hoosjesweg gesloten. (Foto: Joop van Houdt)
KERKWERVE - „Zeker gaat het de burger in de toekomst meer geld kos
ten, maar als we niets hadden gedaan waren de kosten voor hen veel ver
der opgelopen. En eigenlijk zijn wij met z'n allen de reinigingsdienst.
Hoe duur het wordt, dat hebben we eigenlijk ook zelf in de hand". Direc
teur N. J. Eilers van de Reinigingsdienst Schouwen-Duiveland weet uit
ervaring dat moeilijk uit te leggen is waarom het ophalen, afvoeren en
verwerken van afval de burger zoveel geld kost en waarom het (nog) zo is
dat mensen die weinig afval produceren net zo veel betalen als zij die for
se hoeveelheden vuil aanbieden.
In 23 jaar tijd werd op het ter
rein van de Reinigingsdienst
Schouwen-Duiveland aan de
Hoosjesweg bij Serooskerke
anderhalf miljoen kubieke me
ter-afval gestort. Tot maart
van dit jaar toen de sluiting
van de stortplaats een feit
werd'.'Een klein hoekje van de
stortplaats ïftag nu nog ge
bruikt''worden voor het - tijde
lijk - storten van afval. Dat af
val wordt vervolgens afge
voerd naar de vuilstortplaats
Midden-Zeeland. Nu gebeurt
dat nog dagelijks, maar als het
overslagstation in Zierikzee
eenmaal gerealiseerd is hoeft
men naar verwachting minder
vaak op en neer te rijden.
Scheiding
In de toekomst wordt het
scheiden van afval aan de bron
volgens Eilers steeds belang
rijker. Hij is ervan overtuigd
dat op dat gebied nog heel wat
winst valt te behalen. En, zo
benadrukt hij, hoe goedkoper
de dienst kan werken hoe beter
dat is voor de portemonnee
van de burger. Hij tekent daar
wel meteen bij aan dat de ta
rieven in de toekomst zullen
stijgen. „Maar als iedereen
meewerkt wordt het mindèr
meer"
Volgens Eilers kan de consu
ment met een beetje meer
moeite geld verdienen in
plaats van betalen. „Al je zo'n
ouderwetse gietijzeren kachel
naar de stortplaats brengt kost
het je geld. Breng je hem naar
de oud ijzerhandel dan levert
diezelfde kachel geld op", al
dus Eilers. Ook oud papier kan
geld opleveren en als de reini
gingsdienst het papier tussen
ander afval uit moet halen
kost dat tijd en dus geld.
De consument kan in de visie
van Eilers zeker haar steentje
bijdragen aan het efficiënt in
zamelen van afval. Een analy
se van de inhoud van afvalbak
ken heeft bijvoorbeeld uit
gewezen dat gemiddeld nog
steeds bijna 31 procent van de
inhoud van de grijze rolemmer
bestaat uit groente-, fruit- en
tuinafval dat dus eigenlijk in
de groene bak thuishoort.
Ruim 30 procent van de inhoud
van de grijze bak bestaat uit
papier en karton en dat is vol
gens Eilers ook niet nódig.
„Hoe meer de burgers meewer
ken aan de gescheiden inzame
ling van afval, hoe voordeliger
het voor ons is", aldus Eilers.
En dat voordeel, zo gaat hij
verder, werkt op termijn ook
door in het voordeel van de
consument. Eilers voegt daar
meteen aan toe dat de reini
gingsdienst lang niet alle kos
ten zelf in de hand heeft. De
milieuwetgeving wordt steeds
strenger en de dienst kan vol
gens Eilers niet anders dan de
extra kosten waarmee zij ge
confronteerd wordt doorbere
kenen aan de klant.
Zelf heeft de reinigingsdienst
heel wat geld gestoken in de in
troductie van de gescheiden in
zameling van groente-, fruit
en tuinafval en nu moet weer
geïnvesteerd worden in de af
dekking van de stortplaats en
de realisering van een afval-
overslagcentrum in Zierikzee.
Met de afdekking van de stort
plaats is een bedrag van mini
maal elf miljoen gulden ge
moeid.
Dat bedrag heeft de reinigings
dienst inmiddels bij elkaar we
ten te sprokkelen. Onder meer
door afval uit Noord-Holland
en Limburg te accepteren op de
stortplaats.
Bentoniet
Een stortplaats anno 1995 is
voorzien van een waterdichte
Die grond wordt vervolgens
ingezaaid«met gras. Op die ma
nier wordt de afgedekte stort
plaats redelijk gecamoufleerd.
De vorm van de stortplaats
krijgt die van een soort platge-
drukte piramide zodat ook
geen water op de bovenlaag
blijft staan. In de bovenlaag
wordt ook nog eens een draina
gesysteem aangelegd.
Stortgas
Onlangs zijn op de stortplaats
metingen verricht. Doel van
die metingen is om vast te stel
len of het de moeite loont om
het in de stortplaats aanwezige
stortgas te exploiteren. Als de
resultaten van dat onderzoek
positief zijn moet zo snel moge
lijk een installatie aangelegd
worden om het stortgas op te
vangen. Het is de bedoeling
dat met het gas generatoren
worden aangedreven die dan
weer elektriciteit produceren.
De Deltan zou dan die elektri
citeit afnemen en op die ma
nier zou de reinigingsdienst
nog wat van de gemaakte kos
ten terug kunnen verdienen.
Een dergelijke installatie moet
er dan wel zo snel mogelijk ko
men want de stortgasproduk-
tie is vooral de eerste twee jaar
hoog, maar zakt daarna in rap
tempo af. Exploitatie is dan
niet rendabel en dan moet het
gas afgefakkeld worden. Ei
lers hoopt binnenkort te kun
nen beschikken over de resul
taten van de metingen.
BURGH-HAAMSTEDE - De vierde Ringpromotie van dit seizoen in
Haamstede gisteren mocht zich verheugen in een grote belangstelling.
Waarschijnlijk door het iets koelere weer was er met name in de ochtend
uren geen doorkomen aan. 's Middags liep de drukte wat terug, maar het
bleef tot na vieren gezellig rond de kerk en in de Noordstraat. Tot grote
tevredenheid van onder anderen de jongeren, die in alle vroegte al een
plekje gezocht hadden op de rommelmarkt.
BRUINISSE/ZIERIKZEE - In de week van 17 tot en
met 22 juli werden 71 ladingen mossels op de veiling
in Yerseke aangevoerd, met een totaal gewicht van
23.606 ton netto. Deze werden alle aan de handel ver
kocht. De gemiddelde prijs hedroeg 203,50 gulden
per ton. De verzending was volgens opgave: België
12.824 ton, Frankrijk 391 ton, diverse landen twaalf
ton en de binnenlandse handel tekende voor 2.869
ton.
De Ringprommotie begint
steevast om 10.00 uur. Echter
niet voor de kinderen die een
goed plaatsje willen op de rom
melmarkt. Zij moeten vroeg
uit de veren, maar hebben dat
gezien de verdienste, er graag
voor over. Zoals Heieen, Ste
phanie en Remie uit Haamste
de.
Heieen is met haar twaalf jaar
de oudste en heeft de geldkist
onder haar hoede gekregen. Ze
verliest ze geen moment uit het
oog, koestert ze als was het de
grootste schat van haar leven.
En misschien is het dat ook
wel, want na een dag handelen
in tweedehands waar bevat de
geldkist een bedrag van zo'n
zeventig gulden. „Maar ik
moet het samen delen met
Stephanie hoor. Dat hebben
we afgesproken."
De elfjarige Remie („volgende
maand word ik twaalf hoor")
is wat dat betreft gelukkiger.
Het geld dat hij verdient hoeft
hij niet te delen, hetgeen bete
kent dat hij zijn spaarpot aan
vult met tachtig gulden. „Daar
ga ik in ieder geval een CD van
kopen. De Flippo Flash hits.
Dat is een verzamel-CD. En
voor de rest weet ik het nog
niet."
Schaduw
Hij was al om half zeven 's och
tends in de Noordstraat om
daar een stek voor de rommel
markt te bemachtigen. Helaas
voor hem was hij echter niet de
eerste en de plekken met de
meeste schaduw, onder de bo
men, waren dan ook al bezet.
Het drietal moest genoegen ne
men met een plekje langs de
muur van Slot Haamstede.
„Maar dat was vandaag niet zo
erg. Het was toch geen mooi
weer", aldus hield Remie de
eer hoog. Het was dit jaar de
eerste keer dat ze hun tweede
hands koopwaar aan de man
trachten te brengen. Met suc
ces, zo bleek uit de opbrengst.
Van hetgeen er uitgestald lag
op drie dekens hebben ze er
twee totaal leegverkocht. Ze
houden de moed er dan ook
lang in. Terwijl de overburen
hun boeltje al inpakken probe
ren zij nog wat spullen kwijt te
raken.
De jongste van het drietal,
Stephanie (10), ziet het op haar
gemak aan. Bij haar beginnen
zo langzaam aan de arbeids
uren hun tol te eisen. Maar de
opbrengst is het waard en ze
zijn dan ook van plan volgende
week weer van de partij te
zijn.
Op maandag 17 juli was er een
behoorlijke belangstelling
voor in totaal 8.323 brutoton.
Aangelokt door aantrekkelijke
prijzen arriveerde die dag on
der meer de BRU 50 (De Waal-
Padmos) uit het westelijk deel
van de Oosterschelde met 492
brutotonnen. Kroonton betaal
de voor deze lading met een
stukstal van 114 en een vleesge
wicht van 25,6 kilo de hoogste
prijs. Steketee graaide het
diepst in de buidel voor 475
brutotonnen uit de Hammen,
aangeboden door de BRU 5
(Fa. J. de Waal-Jumelet). Deze
mossels telden bij een stukstal
van 130 een vleesgewicht van
29,8 kilo. Uit hetzelfde vangst-
gebied meerde de BRU 4 (K.
Verspoor) af met 259 ton bruto.
Bij een stukstal van 123 kookte
deze partij een vleesgewicht
van 28,2 kilo. Koopman was
Krijn Verwijs.
De volgende dag gaven 21 aan
voerders acte de présence. De
grootste partij die de veilklok
passeerde was afkomstig van
de YE 80 (Hollestelle). Deze
aanvoerder viste in het Ooste-
rom 1.128 brutoton met een
stukstal van 121 en een vleesge
wicht van 30,5 kilo. Uit het In-
schot was de WR 41 aan de vei
ling present met 342 brutoton.
Hollestelle sleepte deze lading
met een stukstal van 106 en een
vleesgewicht van 30,1 kilo in
de wacht. Uit het westelijk
deel van de Oosterschelde voer
de YE 1 met 442 brutotonnen.
Delta Mossel waardeerde deze
lading, met een stukstal van
103 en een vleesgewicht van
27,7 kilo, met de hoogste prijs.
Koopman
Op woensdag waren er in twee
veilingen negentien aanvoer
ders aan de veiling, waarvan
zeven uit het noorden. De ZZ 10
(Chr. Schot BV) was verant
woordelijk voor de grootste
partij van 989 tonnen bruto.
Het stukstal van deze lading
cirkelde tussen de 166 en 181,
het vleesgewicht rond de 33 ki
lo. Hoogste bieder voor beide
partijen bleek Zeelands Roem.
Voor eèn klusje van 156 ton net
to, aangeboden door de YE 79
uit het Oosterom, betaalde
Delta Mossel het meest. Het
stukstal bedroeg 96, het vlees
gewicht 28,3 kilo. Dezelfde
koopman ging ook aan de haal
met 188 ton netto van de YE
182, gevist in het Scheurrak.
De 505 brutotonen van de YE
58 uit de Hamen verdwenen die
dag naar de verwaterpercelen
van Barbé. Het stukstal kwam
uit op 127, het vleesgewicht op
25,9 kilo.
Donderdag 20 juli gingen acht
ladingen zwarte schelpdieren
onder de hamer. Uit de Balgen
en het Oosterom arriveerden
respectievelijk de YE 116 en de
YE 157. De overige partijen
kwamen van de Zeeuwse perce
len. Het aanbod van de YE 157
bestond uit 764 brutotonnen-
met stukstallen van 164 en 170.
Het vleesgewicht schommelde
rond de 21 kilo. Murre betaalde
de hoogste prijs voor een par
tijtje van 392 brutotonnen af
komstig van de ZZ 7 (C. Schot
BV). Bij een stukstal van 114
telden deze mossels een vlees
gewicht van 27,1 kilo. De YE 19
van Barbé voer tenslotte op
vrijdag als enige met 443 ton
voor eigen rekening. Zeelands
Roem betaalde in week 29 een
hoogste prijs van 377,77 per
ton aan een kweker uit Tholen.
SEATTLE (ANP) - De KLM
gaat op zoek naar een luchtha
ven in Europa waar de lucht
vaartmaatschappij de groei
kan realiseren die op Schiphol
niet meer mogelijk is.
KLM-topman Bouw zei don
derdag tegen verslaggevers in
Seattle dat het groeivermogen
van de Nederlands luchthaven
voor zijn bedrijf te beperkt is
nu politiek Den Haag heeft
vastgesteld dat Schiphol maxi
maal mag uitgroeien tot 44 mil
joen passagiers per jaar.
Volgens Bouw, die in Seattle is
in verband met de aflevering
van de eerste Boeing 767 voor
de KLM-vloot, is het met de nu
getrokken grens onverant
woord de toekomst van zijn be
drijf alleen van Schiphol te la
ten afhangen.
Het beperken van het aantal
passagiers tot 44 miljoen bete
kent volgens de topman dat het
streven om Schiphol uit te bou
wen tot één van de hoofdluch
thavens van Europa, niet meer
haalbaar is.
Het Rekreatieteam van de Stichting Rekreatiewerk Zeeland vermaakte de kinderen met de Kilo
meter Kanjer Show. (Foto: Joop van Houdt)