Vroeg uit de veren voor de beste plek op rommelmarkt Als we niets gedaan hadden waren kosten burger veel hoger geweest' Handel betaalt aantrekkelijke prijzen voor Zeeuwse mosselen p Haven Antwerpen groeit sneller dan Rotterdam Bedrijf Seaboard Rotterdam in ernstige moeilijkheden Overheid inde vorig jaar meer belasting autogebruik Directeur reinigingsdienstN. J. Eilers: KLM op zoek naar haven in buitenland VRIJDAG 28'JULI 1995 NR 25813 Na recordjaar 1994 BRUSSEL/ANTWERPEN (ANP) - Antwerpen groeit als containerhaven sneller dan Rotterdam en andere Europese havens. Dit blijkt uit het halfjaarlijkse overzicht dat havenwethouder Leo Baron Delwaide donderdag heeft gepresenteerd. Na het recordjaar 1994 blijft het zeegoederenverkeer in de Antwerpse haven stijgen. In de eerste zes maanden van dit jaar bedroeg de overslag 55,9 mil joen ton, tegen 55,6 in dezelfde periode van 1994. Vooral stuk goed en droge bulkgoederen doen het goed. Het containervervoer steeg met 9,45 procent. De container- vracht groeide het eerste half jaar tot 13,2 miljoen ton, een stijging van 10,5 procent. Rotterdam Dit maakt Antwerpen tot de belangrijkste groeier van de grootste vier containerhavens in Europa. Tbr vergelijking: Rotterdam noteerde een stij ging van 8,5 procent. Bond vreest ontslagen ROTTERDAM (ANP) Het Rotterdamse containerre paratiebedrijf Seaboard zit in ernstige moeilijkhe den. De Vervoersbond FNV vreest voor de werkgele genheid van de 53 mensen die bij de dochteronderne ming van het cargadoorsbedrijf Transworld in dienst zijn. Volgens de Vervoersbond laat de leiding van Seaboard het be drijf doelbewust „leeglopen". „Men wil niet weten van een goed bedrijfsplan waardoor er weer toekomst zou ontstaan", stelt de FNV-bond. „Men lijkt slechts geïnteresseerd in een leeg bedrijf met de mogelijk heid het onroerend goed te ver kopen dat is ondergebracht in een aparte bv." Algemeen-directeur Van der Westen van Seaboard, tevens directeur van Transworld, spreekt de aantijgingen van de Vervoersbond FNV met klem tegen. „Dat zijn allemaal cowboy- en indianenverhalen", zegt hijVan der Westen erkent wel dat zijn bedrijf kampt met „een terugloop van werkzaam heden". Gekke dingen Ook het verwijt dat Seaboard niet serieus nadenkt over een gezonde toekomst is volgens hem verzonnen. „Nummer één op onze lijst is dat wij geen gekke dingen gaan doen", al dus de directeur. .,,Wij doen ons uiterste best om de zaak weer gezond te krijgen." AMSTERDAM (ANP) - De Ne derlandse overheid heeft vorig jaar 7 procent meer belasting geïnd op het bezit en gebruik van de personenauto dan in 1993. In totaal betaalden de au tomobilisten 17,9 miljard gul den aan verkeersbelastingen. In 1993 was dat nog 16,7 mil jard gulden. Dat schrijft de Rai Vereniging, de branchevereniging voor de autohandel, in de nieuwste editie van „Auto in cijfers 1995". De becijfering van de Rai is lager dan die van het Centraal Bureau voor de Sta tistiek, dat op 18,2 miljard gul den uitkwam. Tegenover de inkomsten staat volgens de Rai 8,1 miljard gul den aan overheidsuitgaven voor verkeersvoorzieningen. De branchevereniging schat de maatschappelijke kosten van het autoverkeer (schade aan milieu, verkeersongevallen en dergelijke) op bijna 8 miljard gulden. Per saldo „verdient" de Nederlandse samenleving zo'n 2 miljard per jaar aan de auto. De Rai zegt zich bij de becijfe ring van deze externe autokos ten te baseren op een studie van het Instituut voor Onder zoek van Overheidsuitgaven (IOO). Als het bentoniet onder druk staat, bijvoorbeeld als er een zware laag grond op ligt, heeft dat opzwellen tot gevolg dat het mineraal een waterdichte laag vormt. „Het heeft boven dien de eigenschap dat kleine gaten in die laag die zouden kunnen ontstaan als je er bij voorbeeld een paal inslaat, me teen weer dicht vloeien", aldus Eilers. Op de laag bentoniet komt een 'leeflaag' van 75 cen timeter grond. ondergrond. Zover was men echter in 1972 - toen de stort plaats bij Serooskerke werd aangelegd - nog niet. Om te voorkomen dat door regen mi lieuschadelijke stoffen uit het afval spoelen en in het grond water terecht komen moet de stortplaats aan de Hoosjesweg met een waterdichte laag afge dekt worden. Daar bestaan verschillende methodes voor. Eén ervan is het aanbrengen van een waterdichte folie waarover dan weer een laag grond gaat. Het nadeel daarvan is volgens Eilers echter dat de folie ver oudert, wellicht op gegeven moment door gaat lekken en gerepareerd cq vervangen moet worden. De Reinigings dienst Schouwen-Duiveland. kiest voor een andere metho de. Daarbij gaat eerst een laag grond van tussen de dertig en vijftig centimeter dik over het afval gestort worden. Vervol gens komt er een laag bento niet. Dit mineraal heeft de ei genschap dat het opzwelt als het nat wordt. Sinds maart dit jaar is de stortplaats aan de Hoosjesweg gesloten. (Foto: Joop van Houdt) KERKWERVE - „Zeker gaat het de burger in de toekomst meer geld kos ten, maar als we niets hadden gedaan waren de kosten voor hen veel ver der opgelopen. En eigenlijk zijn wij met z'n allen de reinigingsdienst. Hoe duur het wordt, dat hebben we eigenlijk ook zelf in de hand". Direc teur N. J. Eilers van de Reinigingsdienst Schouwen-Duiveland weet uit ervaring dat moeilijk uit te leggen is waarom het ophalen, afvoeren en verwerken van afval de burger zoveel geld kost en waarom het (nog) zo is dat mensen die weinig afval produceren net zo veel betalen als zij die for se hoeveelheden vuil aanbieden. In 23 jaar tijd werd op het ter rein van de Reinigingsdienst Schouwen-Duiveland aan de Hoosjesweg bij Serooskerke anderhalf miljoen kubieke me ter-afval gestort. Tot maart van dit jaar toen de sluiting van de stortplaats een feit werd'.'Een klein hoekje van de stortplaats ïftag nu nog ge bruikt''worden voor het - tijde lijk - storten van afval. Dat af val wordt vervolgens afge voerd naar de vuilstortplaats Midden-Zeeland. Nu gebeurt dat nog dagelijks, maar als het overslagstation in Zierikzee eenmaal gerealiseerd is hoeft men naar verwachting minder vaak op en neer te rijden. Scheiding In de toekomst wordt het scheiden van afval aan de bron volgens Eilers steeds belang rijker. Hij is ervan overtuigd dat op dat gebied nog heel wat winst valt te behalen. En, zo benadrukt hij, hoe goedkoper de dienst kan werken hoe beter dat is voor de portemonnee van de burger. Hij tekent daar wel meteen bij aan dat de ta rieven in de toekomst zullen stijgen. „Maar als iedereen meewerkt wordt het mindèr meer" Volgens Eilers kan de consu ment met een beetje meer moeite geld verdienen in plaats van betalen. „Al je zo'n ouderwetse gietijzeren kachel naar de stortplaats brengt kost het je geld. Breng je hem naar de oud ijzerhandel dan levert diezelfde kachel geld op", al dus Eilers. Ook oud papier kan geld opleveren en als de reini gingsdienst het papier tussen ander afval uit moet halen kost dat tijd en dus geld. De consument kan in de visie van Eilers zeker haar steentje bijdragen aan het efficiënt in zamelen van afval. Een analy se van de inhoud van afvalbak ken heeft bijvoorbeeld uit gewezen dat gemiddeld nog steeds bijna 31 procent van de inhoud van de grijze rolemmer bestaat uit groente-, fruit- en tuinafval dat dus eigenlijk in de groene bak thuishoort. Ruim 30 procent van de inhoud van de grijze bak bestaat uit papier en karton en dat is vol gens Eilers ook niet nódig. „Hoe meer de burgers meewer ken aan de gescheiden inzame ling van afval, hoe voordeliger het voor ons is", aldus Eilers. En dat voordeel, zo gaat hij verder, werkt op termijn ook door in het voordeel van de consument. Eilers voegt daar meteen aan toe dat de reini gingsdienst lang niet alle kos ten zelf in de hand heeft. De milieuwetgeving wordt steeds strenger en de dienst kan vol gens Eilers niet anders dan de extra kosten waarmee zij ge confronteerd wordt doorbere kenen aan de klant. Zelf heeft de reinigingsdienst heel wat geld gestoken in de in troductie van de gescheiden in zameling van groente-, fruit en tuinafval en nu moet weer geïnvesteerd worden in de af dekking van de stortplaats en de realisering van een afval- overslagcentrum in Zierikzee. Met de afdekking van de stort plaats is een bedrag van mini maal elf miljoen gulden ge moeid. Dat bedrag heeft de reinigings dienst inmiddels bij elkaar we ten te sprokkelen. Onder meer door afval uit Noord-Holland en Limburg te accepteren op de stortplaats. Bentoniet Een stortplaats anno 1995 is voorzien van een waterdichte Die grond wordt vervolgens ingezaaid«met gras. Op die ma nier wordt de afgedekte stort plaats redelijk gecamoufleerd. De vorm van de stortplaats krijgt die van een soort platge- drukte piramide zodat ook geen water op de bovenlaag blijft staan. In de bovenlaag wordt ook nog eens een draina gesysteem aangelegd. Stortgas Onlangs zijn op de stortplaats metingen verricht. Doel van die metingen is om vast te stel len of het de moeite loont om het in de stortplaats aanwezige stortgas te exploiteren. Als de resultaten van dat onderzoek positief zijn moet zo snel moge lijk een installatie aangelegd worden om het stortgas op te vangen. Het is de bedoeling dat met het gas generatoren worden aangedreven die dan weer elektriciteit produceren. De Deltan zou dan die elektri citeit afnemen en op die ma nier zou de reinigingsdienst nog wat van de gemaakte kos ten terug kunnen verdienen. Een dergelijke installatie moet er dan wel zo snel mogelijk ko men want de stortgasproduk- tie is vooral de eerste twee jaar hoog, maar zakt daarna in rap tempo af. Exploitatie is dan niet rendabel en dan moet het gas afgefakkeld worden. Ei lers hoopt binnenkort te kun nen beschikken over de resul taten van de metingen. BURGH-HAAMSTEDE - De vierde Ringpromotie van dit seizoen in Haamstede gisteren mocht zich verheugen in een grote belangstelling. Waarschijnlijk door het iets koelere weer was er met name in de ochtend uren geen doorkomen aan. 's Middags liep de drukte wat terug, maar het bleef tot na vieren gezellig rond de kerk en in de Noordstraat. Tot grote tevredenheid van onder anderen de jongeren, die in alle vroegte al een plekje gezocht hadden op de rommelmarkt. BRUINISSE/ZIERIKZEE - In de week van 17 tot en met 22 juli werden 71 ladingen mossels op de veiling in Yerseke aangevoerd, met een totaal gewicht van 23.606 ton netto. Deze werden alle aan de handel ver kocht. De gemiddelde prijs hedroeg 203,50 gulden per ton. De verzending was volgens opgave: België 12.824 ton, Frankrijk 391 ton, diverse landen twaalf ton en de binnenlandse handel tekende voor 2.869 ton. De Ringprommotie begint steevast om 10.00 uur. Echter niet voor de kinderen die een goed plaatsje willen op de rom melmarkt. Zij moeten vroeg uit de veren, maar hebben dat gezien de verdienste, er graag voor over. Zoals Heieen, Ste phanie en Remie uit Haamste de. Heieen is met haar twaalf jaar de oudste en heeft de geldkist onder haar hoede gekregen. Ze verliest ze geen moment uit het oog, koestert ze als was het de grootste schat van haar leven. En misschien is het dat ook wel, want na een dag handelen in tweedehands waar bevat de geldkist een bedrag van zo'n zeventig gulden. „Maar ik moet het samen delen met Stephanie hoor. Dat hebben we afgesproken." De elfjarige Remie („volgende maand word ik twaalf hoor") is wat dat betreft gelukkiger. Het geld dat hij verdient hoeft hij niet te delen, hetgeen bete kent dat hij zijn spaarpot aan vult met tachtig gulden. „Daar ga ik in ieder geval een CD van kopen. De Flippo Flash hits. Dat is een verzamel-CD. En voor de rest weet ik het nog niet." Schaduw Hij was al om half zeven 's och tends in de Noordstraat om daar een stek voor de rommel markt te bemachtigen. Helaas voor hem was hij echter niet de eerste en de plekken met de meeste schaduw, onder de bo men, waren dan ook al bezet. Het drietal moest genoegen ne men met een plekje langs de muur van Slot Haamstede. „Maar dat was vandaag niet zo erg. Het was toch geen mooi weer", aldus hield Remie de eer hoog. Het was dit jaar de eerste keer dat ze hun tweede hands koopwaar aan de man trachten te brengen. Met suc ces, zo bleek uit de opbrengst. Van hetgeen er uitgestald lag op drie dekens hebben ze er twee totaal leegverkocht. Ze houden de moed er dan ook lang in. Terwijl de overburen hun boeltje al inpakken probe ren zij nog wat spullen kwijt te raken. De jongste van het drietal, Stephanie (10), ziet het op haar gemak aan. Bij haar beginnen zo langzaam aan de arbeids uren hun tol te eisen. Maar de opbrengst is het waard en ze zijn dan ook van plan volgende week weer van de partij te zijn. Op maandag 17 juli was er een behoorlijke belangstelling voor in totaal 8.323 brutoton. Aangelokt door aantrekkelijke prijzen arriveerde die dag on der meer de BRU 50 (De Waal- Padmos) uit het westelijk deel van de Oosterschelde met 492 brutotonnen. Kroonton betaal de voor deze lading met een stukstal van 114 en een vleesge wicht van 25,6 kilo de hoogste prijs. Steketee graaide het diepst in de buidel voor 475 brutotonnen uit de Hammen, aangeboden door de BRU 5 (Fa. J. de Waal-Jumelet). Deze mossels telden bij een stukstal van 130 een vleesgewicht van 29,8 kilo. Uit hetzelfde vangst- gebied meerde de BRU 4 (K. Verspoor) af met 259 ton bruto. Bij een stukstal van 123 kookte deze partij een vleesgewicht van 28,2 kilo. Koopman was Krijn Verwijs. De volgende dag gaven 21 aan voerders acte de présence. De grootste partij die de veilklok passeerde was afkomstig van de YE 80 (Hollestelle). Deze aanvoerder viste in het Ooste- rom 1.128 brutoton met een stukstal van 121 en een vleesge wicht van 30,5 kilo. Uit het In- schot was de WR 41 aan de vei ling present met 342 brutoton. Hollestelle sleepte deze lading met een stukstal van 106 en een vleesgewicht van 30,1 kilo in de wacht. Uit het westelijk deel van de Oosterschelde voer de YE 1 met 442 brutotonnen. Delta Mossel waardeerde deze lading, met een stukstal van 103 en een vleesgewicht van 27,7 kilo, met de hoogste prijs. Koopman Op woensdag waren er in twee veilingen negentien aanvoer ders aan de veiling, waarvan zeven uit het noorden. De ZZ 10 (Chr. Schot BV) was verant woordelijk voor de grootste partij van 989 tonnen bruto. Het stukstal van deze lading cirkelde tussen de 166 en 181, het vleesgewicht rond de 33 ki lo. Hoogste bieder voor beide partijen bleek Zeelands Roem. Voor eèn klusje van 156 ton net to, aangeboden door de YE 79 uit het Oosterom, betaalde Delta Mossel het meest. Het stukstal bedroeg 96, het vlees gewicht 28,3 kilo. Dezelfde koopman ging ook aan de haal met 188 ton netto van de YE 182, gevist in het Scheurrak. De 505 brutotonen van de YE 58 uit de Hamen verdwenen die dag naar de verwaterpercelen van Barbé. Het stukstal kwam uit op 127, het vleesgewicht op 25,9 kilo. Donderdag 20 juli gingen acht ladingen zwarte schelpdieren onder de hamer. Uit de Balgen en het Oosterom arriveerden respectievelijk de YE 116 en de YE 157. De overige partijen kwamen van de Zeeuwse perce len. Het aanbod van de YE 157 bestond uit 764 brutotonnen- met stukstallen van 164 en 170. Het vleesgewicht schommelde rond de 21 kilo. Murre betaalde de hoogste prijs voor een par tijtje van 392 brutotonnen af komstig van de ZZ 7 (C. Schot BV). Bij een stukstal van 114 telden deze mossels een vlees gewicht van 27,1 kilo. De YE 19 van Barbé voer tenslotte op vrijdag als enige met 443 ton voor eigen rekening. Zeelands Roem betaalde in week 29 een hoogste prijs van 377,77 per ton aan een kweker uit Tholen. SEATTLE (ANP) - De KLM gaat op zoek naar een luchtha ven in Europa waar de lucht vaartmaatschappij de groei kan realiseren die op Schiphol niet meer mogelijk is. KLM-topman Bouw zei don derdag tegen verslaggevers in Seattle dat het groeivermogen van de Nederlands luchthaven voor zijn bedrijf te beperkt is nu politiek Den Haag heeft vastgesteld dat Schiphol maxi maal mag uitgroeien tot 44 mil joen passagiers per jaar. Volgens Bouw, die in Seattle is in verband met de aflevering van de eerste Boeing 767 voor de KLM-vloot, is het met de nu getrokken grens onverant woord de toekomst van zijn be drijf alleen van Schiphol te la ten afhangen. Het beperken van het aantal passagiers tot 44 miljoen bete kent volgens de topman dat het streven om Schiphol uit te bou wen tot één van de hoofdluch thavens van Europa, niet meer haalbaar is. Het Rekreatieteam van de Stichting Rekreatiewerk Zeeland vermaakte de kinderen met de Kilo meter Kanjer Show. (Foto: Joop van Houdt)

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1995 | | pagina 5