Wegdek Lange Blokweg wordt gerepareerd met steenmastiek Meer comfort voor minder geld stukken Show van 'big foots' in vier kernen Schouwen-Duiveland Aanleg verkeersdrempel kruising HeuvelsweglLange Blokiveg Record in naturalisatie Badgast vermist Niet zo netjes Samenrijden biedt veel voordelen RenesseSeharendijkeZierikzee en Bruinisse 6 ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE De nieuwe asfaltlaag waarmee het herstelde wegdek wordt bedekt heeft een hoog percentage steen. Daardoor ontstaan minder snel gleuven en ribbels in de weg. (Foto: Marijke Folkertsma) ZIERIKZEE - De kans om de maximumsnelheid te overtreden op de Lange Blokweg bij Zierikzee is momenteel niet erg groot. Werknemers van de firma Heyman uit Roosendaal zijn daar druk in de weer met een opknapbeurt van het wegdek, zodat het verkeer via tijdelijke verkeers lichten over één rijbaan wordt geleid. Behalve op de Lange Blokweg wor den ook beschadigde delen van de weg over de Delingsdijk hersteld. Na de bouwvakvakantie pakt het bedrijf de kruisingen aan het begin en eind van de Delingsdijk (bij Serooskerke en de provinciale weg naar Zon- nemaire) aan. Op de T-kruising Heuvels- weg/Lange Blokweg wordt een verkeersdrempel aange legd, die moet voorkomen dat het verkeer met te grote snel heid de Lange Blokweg op rijdt. En de fietspaden naast de Lange Blokweg k'fijgeh;eéli asf" faltlaag in plaats van de beton- tegels waarmee ze momenteel zijn belegd. Naar verwachting zijn de dertig- medewerkers van het Brabantse bedrijf tot eind augustus met al deze werkzaamheden bezig. De wegwerkers begonnen de klus vorige week met herstel werkzaamheden van het deel van de provinciale weg tussen Noordgouwe en Schudde- beurs. Projectleider B. J. de Hond uit 's-Heerenhoek vertel de dat de beschadigingen in het wegdek eerst worden opge vuld en vervolgens voorzien van deklaag; een profiellaag. Voor die profiellaag wordt steenmastiek (SMA) gebruikt. Een asfaltlaag waarvan 75 pro- 'cêntLuit steen bestaat. Voor heen was dat maximaal dertig procent. Door meer steen te verwerken in de asfaltmassa ontstaat een deklaag waarin minder snel spoor- en ribbelvorming ont staat. Vooral dat laatste is be langrijk in verband met het voorkomen van het verschijn sel aquaplaning; het 'drijven' van draaiende autobanden op een waterlaag die in een gleuf in de weg blijft staan. Daar door kunnen auto's bij veel re genval onbestuurbaar worden. Het 2700 meter lange wegge deelte tussen Noordgouwe en Schuddebeurs is inmiddels hersteld. De wegwerkers moe ten daar nog de 'straatwerken' uitvoeren; het uitvullen van de wegbermen en het wegwerken van het hoogteverschil tussen het herstelde wegdek en dat van bushaltes, afslagen en par- keerstroken langs de weg. Dat hoogteverschil kan variëren van acht tot vijftien centime ter. De straatwerken langs de Provinciale Weg tussen Noord gouwe en Schuddebeurs wor den volgens De Hond uitge voerd na de bouwvak vakantie. Op dit moment wordt gewerkt aan het herstel van het wegdek van de Lange Blokweg. Het gaat om het weggedeelte vier honderd meter voor en vier honderd meter na de afslag Heuvelsweg richting Kerk- werve. Ook op de Delingsdijk tussen Brouwershaven en Ser ooskerke wordt 2250 meter wegdek 'hersteld'. De Hond vèrwacht dat deze werkzaam heden voor de bouwvakvakan tie gereed zijn. Daarna begin nen de wegwerkers met de beide kruispunten aan het be gin en eind van de Delingsdijk. Het gaat hierbij eveneens om herstel van het wegdek en het aanbrengen van een deklaag van steenmastiek. Op de T-kruising waar de Heu velsweg aansluit op de Lange Blokweg, brengen zij een ver keersremmer aan in de vorm van een verkeersdrempel. Die moet voorkomen dat verkeer vanaf de Heuvelsweg met te hoge snelheid de Lange Blok weg oprijdt of daarbij geen voorrang verleent aan het ver keer op de Lange Blokweg. Tenslotte worden de fietspa den langs de Lange Blokweg voorzien van een asfaltlaag. De werkzaamheden worden verricht in opdracht van de ei genaar van de weg: het provin ciaal bestuur. DEN HAAG (ANP) - Vorig jaar heeft een recordaantal men sen, 50.000, door naturalisatie het Nederlandse staatsburger schap verworven. In 1993 wa ren dat er nog 43.000. Dat heeft het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) donderdag bekend gemaakt. Bijna de helft van de mensen (24.000) die zich sinds vorig jaar Nederlander mogen noe men, kwam uit Turkije. Sinds 1992 maakt Nederland het wet telijk mogelijk om het Neder landse staatsburgerschap te verwerven zonder de Turkse nationaliteit te verliezen. Tot en met 1990 kwam het aan tal naturalisaties van Turken niet boven de 3000 per jaar uit. In 1993 waren het er ruim 8000. Het aantal Surinamers dat tot Nederlander is genaturali seerd kwam in 1994 op 5000. Ook 2000 ex-Joegoslaven wer den Nederlander. Uit de CBS-cijfers blijkt ver der dat van de mensen die in 1994 het Nederlandse staats burgerschap kregen, de meer derheid (53 procent) uit man nen bestaat en het overgrote deel (84 procent) jonger is dan veertig jaar. Eén op de drié ge- naturaliseerden is in Neder land geboren. Dat zijn vooral minderjarige kinderen die sa men met hun ouders de Neder landse nationaliteit krijgen. Behalve aan de stijging van het aantal Turken dat wilde natu raliseren, schrijft het CBS de stijging in 1994 ook toe aan de grotere menskracht die de Im migratie en Naturalisatie dienst van Justitie op de afde ling naturalisatie heeft inge zet. Voorgaande jaren zette de dienst pas invalkrachten in als er een enorme achterstand in de behandeling van naturalisa- tieverzoeken was ontstaan. DEN HAAG (ANP) - De Haag se politie heeft woensdagmid dag op zee bij Scheveningen enkele uren vergeefs gezocht naar een 25-jarige Voorburger. Gevreesd wordt dat de man is verdronken. Twee politiemensen zagen de man in zee druk gebaren dat hij in nood verkeerde. De agen ten gingen onmiddellijk het water in, maar vonden de man niet. Ook een grote zoekactie, waarbij zes boten, twee heli kopters en een vliegtuigje wa ren betrokken, leverde niets op. Tijdens de zoekactie haalde de politie even verderop een be wusteloze Oostenrijkse vrouw uit zee. De vrouw is in coma naar een ziekenhuis gebracht. Beide drenkelingen bevonden zich ter hoogte van de Scheve- ningse haven, waar de golven hoog waren bij een sterke stro ming. AMSTERDAM (ANP/BELGA) - Uitgeverij De Bezige Bij heeft de samenwerking met de Vlaamse uitgeverij Kritak beëindigd. Vorig jaar gaven de twee voor het eerst een jaar boek uit over de Vlaamse schrijver Hugo Claus. Nederlandse Hervormde Kerk Beroepen te Barneveld (wijk 3): H. Harkema te Onstwedde; te Ederveen: A. van Vuuren te Zoetermeer; te Sliedrecht (wijk 1) (toez.): S. van den Oever te Yerseke. Toegelaten tot de evangeliebe diening en beroepbaar: G. E. van der Hout, Vrederustlaan 78, 2543 ST Den Haag; P. Korte- weg, Kon. Julianalaan 48, 3738 VD Maartensdijk; R. A. Cal vert, Gele Brem 59, 3068 TJ Rotterdam. Gereformeerde Kerken Benoemd te Sleeuwijk als pastoraal assistent: M. C. van de Zouwen, wonende aldaar, die deze benoeming heeft aan genomen. Beroepen te Enschede: E; J. Veldman te Rotterdam-Zuid (Katendrecht) (voor de missio naire dienst in de oude stads wijken); te De Glind als geeste lijk verzorger stichting Breder- voort in jeugddorp De Glind: mevr. E. Kuyk, kandidaat al daar, die dit beroep heeft aan genomen en hier reeds intrede heeft gedaan; te Oss (Reforma torische Kerkgemeenschap Oss) drs. S. van der Sluis te Hattem (t.b.v. de Stichting De Hezenberg) die dit beroep heeft aangenomen; te Amstel- veen-Buitemveldert (SoW): drs. H. Kroese te Muiden (SoW), die dit beroep heeft aangenomen; te Santpoort (t.b.v. Velper- broek SoW): drs. B. de Boer, kandidaat te Kampen, die dit beroep heeft aangenomen; te 's-Gravenhage-Zuid: E. van Eg- mond, kandidaat aldaar. Gereformeerde Gemeenten Beroepen te Nieuwerkerk (Zld.): A. Moerkerken te Gou da. Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland Bedankt voor Ermelo: D. Mon ster te Barneveld. Nieuwerkerk beroept ds. A. Moerkerken NIEUWERKERK - De Gerefor meerde Gemeente te Nieuwer kerk (Zld.) heeft een beroep uitgebracht op ds. A. Moerker ken te Gouda. Nieuwerkerk is vacant sinds het vertrek in 1985 van ds. M. J. van Gelder, thans predikant te Ridderkerk, naar Tricht-Geldermalsen. De ge meente Nieuwerkerk telt onge veer 400 leden, die van Gouda circa 1050. Ds. Moerkerken werd geboren op 1 februari 1947 en is sinds 1987 predikant te Gouda. De redactie b.ehoudl zich het recht voor ingekomen stukken in te korten. Plaatsing betekent niet dat de inhoud door de redactie wordt onderschreven. Inge zonden stukken zijn buiten vetantwooideli)kheid van de redactie en uitsluitend voor rekening van de brief schrijver, waarvan naam en adres bij de redactie bekend moeten zijn. Zo, de WAO is weer eens flink in discussie. En dat is hard no dig, want de politiek heeft twee jaar terug wel erg dras tische beslissingen genomen. Stel je voor, je hebt na je basis opleiding een interessante stu die achter de rug. Goede baan verworven, leuke partner leren kennen, gezellig huis gekocht en kindertjes over de vloer. Al les koek en ei. Totdat.... op een dag. Ga je op zaterdagmorgen met je huisgenoten naar het winkelcentrum en komt er plotseling, zomaar uit het niets, zo'n puber op een brom fiets over het trottoir aanges- jeesd. Die schept je, waardoor je gelijk de rest van je leven in een rolstoel zit. In de meeste gevallen raak je dan je baan kwijt en ben je op een uitke ring aangewezen. En wel, een uitkering die er niet om liegt. Daar heeft de Haagse politiek wel voor gezorgd. De redene ring dat iedereen, met wat be perkingen dan ook, nog wel wat werk kan vinden werd de nieuwe religie in arbeidsonge- schiktheidsland. De verborgen werkloosheid wordt dat ge noemd. En die moest maar eens -boven water komen. Re sultaat: we zien het om ons heen en lezen het in de krant. Het meeste simpele en onge schoolde werk dat er te vinden is en dat niets meer te maken heeft met je opleiding, werker varing of verdiende loon maakt je ineens arbeidsge schikt. In zo ongeveer de helft van de gevallen zelfs volledig arbeidsgeschikt. Een WW- uitkering is het gevolg. En na vrij korte tijd een uitkering op sociaal minimum. Nu is er na tuurlijk niets op tegen om na te gaan of arbeidsongeschikten zouden kunnen werken. Een betaalde baan die iemand fi nancieel onafhankelijk maakt van de sociale zekerheid is na tuurlijk ideaal. Maar als er nou echt geen werk te vinden is? Bijvoorbeeld als gevolg van de beperkte lichamelijke mo gelijkheden waardoor werkge vers niet zo bereidwillig zijn. Dan moet er toch een uitkering gegeven worden die in redelijk heid is afgeleid van het laatst verdiende loon? Een heel leven lang met je huis genoten op het sociaal mini mum als gevolg van een onge val, dat is in ons rijke, welva rende land toch niet netjes? Nee. Dat is onbeschaafd zelfs. D. Jeroense, Zierikzee Kaderlid ouderenbeleid FNV-Schouwen-Duiveland ZIERIKZEE - Gigantische trucks met enorme wielen en banden en reus achtige motoren. Dat zijn 'big foots'. In de periode van 12 tot en met 18 ju li wordt in vier kernen op Schouwen-Duiveland een big foot-show gehou den. ZIERIKZEE - Wat is er mooier dan dagelijks in een auto met chauffeur heen en weer naar uw werk rijden? Dit kan als u carpoolt met één of meer collega's. Om het sportief te houden, rijdt u die afstand eens in de paar weken zelf met uw eigen auto en bent u chauffeur voor de samenrij- ders. Dat is trouwens ook gezellig en het levert u nog geld op bovendien. Ja, carpoolen is een pracht-systeem: gezellig, voordelig en milieu-vrien delijk. Het gaat om Renesse, Seharen dijke, Zierikzee en Bruinisse. De organisatie Les Aranis- Klaas big foot show presen teert in deze plaatsen een an derhalf uur durende show, waaraan behalve de giganti sche trucks ook atleten en stuntkampioenen aan bod ko men. Zij doen stunts met au to's, motoren, vuur en explo sies. Het accent bij de show ligt dit jaar vooral op de American big foots. Zo is onder meer de ter minator in actie te zien. Het gaat hier om een big foot die is gebouwd op het onderstel van een originele tank. Het gevaar te is voorzien van rupswielen en heeft een indrukwekkende Rolls Royce-motor. De termi nator is snel en door zijn rups- wielen ook heel wendbaar. Een andere bijzondere big foot waarmee wordt gewerkt is the master of desaster. Een vier meter brede truck met een ei gen gewicht van 14.000 kilo. Deze big foot heeft voor- en achtergestuurde assen en een krachtige Olds Mobielmotor van 1200 PK. De big foot-show wordt woens dag 12 juli gepresenteerd op het parkeerterrein aan de Randweg in Renesse. Seharendijke Op vrijdag 14 juli kunnen be langstellenden terecht op de Ronde Parkeerplaats in Seha rendijke en op maandag 17 juli op de parkeerplaats aan de Scheldestraat in Zierikzee. Dinsdag 18 juli is de show te zien op het parkeerterrein bij Aquadelta in Bruinisse. Alle shows beginnen om 20.00 uur. Steeds meer mensen zien het nut van samenrijden. Dage lijks carpoolen ruim 500.000 landgenoten van huis naar werk en terug. Dat zijn er meer dan in de spits per trein naar hun werk reizen. Het prettige van samenrijden is dat het comfort u niets extra's kost. Sterker nog: u verdient eraan! Uw financiële voordeel is flink, en wordt groter naarma te u verder van uw werk woont. Vakantie Over welke bedragen gaat het? Dat kan haarfijn uitgerekend worden met de carpool-reken- schuif. Stel, uuwoont 30 km van uw werk en reist deze afstand alle werkdagen twee maal in een gewone auto. Rijdt u sa men met één persoon, dan is het#, maandelijkse voordeel 142,- per persoon! Goed voor een jaarlijkse ski-vakantie, of drie cd's per maand. Carpoolt u met meer personen, dan loopt de winst bij deze afstand op tot 189,- per maand per persoon. Drie personen En zitten er dagelijks drie per sonen bij u in de auto, dan ver dient ieder 213,- per maand. Een luxere vakantie, meer cd'sNaarmate de auto in een hogere prijsklasse ligt en/of het aantal kilometers ho ger is, wordt de winst groter. Ook als u niet elke werkdag sa- menrijdt, heeft u al een flinke meevaller. Wilt u uw eigen individuele voordeel uitrekenen? De car- pool-rokenschuif is gratis ver krijgbaar via de ANWB-Car- pool-Informatielijn 06-9772 (50ct/min). Wanneer u met één of meer vaste personen samenrijdt, is het handig om het gebruik van de auto's af te wisselen. U kunt dan met gesloten beurzen de kosten verrekenen. Bijko mend voordeel is, dat uw auto regelmatig achterblijft en be schikbaar is voor het thuis front, voor de weekboodschap- pen, het ophalen van de kinderen, enzovoort. Dat spaart misschien wel die twee de auto uit waaraan u eigenlijk behoefte had. De makkelijkste manier om een meerijpartner te vinden, is via vrienden, kennissen, buren of directe collega's. Lukt het niet om via deze ka nalen snel iemand te vinden, dan is een oproep in het perso neelsblad of op het mededelin genbord op het werk of in de buurtsupermarkt mogelijk ef fectief. Onderzoek heeft aan getoond dat de kans groot is dat er iemand in uw omgeving woont, die dezelfde kant uit gaat. U kunt ook een carpool- bureau inschakelen, dat voor u op zoek gaat naar iemand die (ongeveer) hetzelfde traject af legt. Samenrijders maken en kele afspraken met elkaar. Over vertrektijden, het verre kenen van de kosten en over ie ders wensen. Over liever niet- roken. Wie zijn mond wil houden, de krant wil lezen of naar de radio luisteren, zegt dat gewoon. Veel carpool teams met een lang leven be staan dankzij zulke afspraken. 320 carpoolpleinen Woont u niet vlak bij elkaar, maar wel op eikaars route, dan kunt u afspreken op een car poolplein. Er zijn 320 carpool pleinen langs de Nederlandse wegen, vaak met een overdekt mededelingenbord, telefoon cel en fietsenstalling. Wanneer u zich verslaapt, is het verve lend als de ander, staat te wach ten. Het boodschappenbord of de telefoon stelt hem of haar in staat een bericht achter te la ten. Handig voor beide partij en. Veel carpoolpleinen zijn ook per bus bereikbaar. Op de ANWB-routekaart van Neder land staan alle carpoolpleinen met hun voqrzieningen aange geven. Deze kaart kunt u krij gen via 06-9772, bij de ANWB en de tankstations. Steeds meer werkgevers stimuleren het samenrijden. Want hoe meer personeel carpoolt, des te minder parkeerruimte er no dig is. Voor bezoekers en ande re doeleinden zijn dan meer parkeerplaatsen beschikbaar. Steeds meer bedrijven reserve ren dichtbij de bëdrijfsingang parkeerruimte voor samenrij- dende werknemers, of laten de carpoolers hun volledige reis kostenvergoeding behouden. Ook is de werkgever de aange wezen instantie om collega's die willen samenrijden met el kaar in contact te brengen, bij voorbeeld aan de hand van postcodes. Speciaal voor werk gevers is een brochure over carpoolen geschieven, aan te vragen bij de Regionale Direc tie van Rijkswaterstaat in de eigen regio. Afspraak Gaat u samen met een collega naar dezelfde afspraak? Na tuurlijk stapt u dan in één au to. Gaat u na de afspraak ieder uw eigen weg, dan is het handiger dat u allebei uw eigen auto pakt. In zo'n geval is het ge bruik van een carpoolplein te overwegen. U spreekt daar af en vervolgt samen de weg naar de afspraak. U heeft dan nog de gelegenheid om te overleg gen en komt gezamenlijk aan. Op de terugweg zet u uw passa gier bij het plein af of hij u. Voordelig Samenrijden is voordelig en comfortabel voor uzelf, het is ook beter voor onze leefomge ving. Hoe meer mensen car poolen, des te minder auto's er rondrijden. Samenrijden levert daarom een bijdrage aan het verlichten van files, parkeerproblemen en milieuvervuiling. Het is toch te gek dat in het woon werkverkeer dagelijks zes mil joen lege stoelen op en neer rijden?

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1995 | | pagina 6