Wegdek Lange Blokweg wordt
gerepareerd met steenmastiek
Meer comfort voor minder geld
stukken
Show van 'big foots' in vier
kernen Schouwen-Duiveland
Aanleg verkeersdrempel kruising HeuvelsweglLange Blokiveg
Record in
naturalisatie
Badgast
vermist
Niet zo netjes
Samenrijden biedt veel voordelen
RenesseSeharendijkeZierikzee en Bruinisse
6
ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE
De nieuwe asfaltlaag waarmee het herstelde wegdek wordt bedekt heeft een hoog percentage steen. Daardoor ontstaan minder snel
gleuven en ribbels in de weg. (Foto: Marijke Folkertsma)
ZIERIKZEE - De kans om de maximumsnelheid te overtreden op de
Lange Blokweg bij Zierikzee is momenteel niet erg groot. Werknemers
van de firma Heyman uit Roosendaal zijn daar druk in de weer met een
opknapbeurt van het wegdek, zodat het verkeer via tijdelijke verkeers
lichten over één rijbaan wordt geleid. Behalve op de Lange Blokweg wor
den ook beschadigde delen van de weg over de Delingsdijk hersteld. Na
de bouwvakvakantie pakt het bedrijf de kruisingen aan het begin en
eind van de Delingsdijk (bij Serooskerke en de provinciale weg naar Zon-
nemaire) aan.
Op de T-kruising Heuvels-
weg/Lange Blokweg wordt
een verkeersdrempel aange
legd, die moet voorkomen dat
het verkeer met te grote snel
heid de Lange Blokweg op
rijdt. En de fietspaden naast de
Lange Blokweg k'fijgeh;eéli asf"
faltlaag in plaats van de beton-
tegels waarmee ze momenteel
zijn belegd. Naar verwachting
zijn de dertig- medewerkers
van het Brabantse bedrijf tot
eind augustus met al deze
werkzaamheden bezig.
De wegwerkers begonnen de
klus vorige week met herstel
werkzaamheden van het deel
van de provinciale weg tussen
Noordgouwe en Schudde-
beurs. Projectleider B. J. de
Hond uit 's-Heerenhoek vertel
de dat de beschadigingen in
het wegdek eerst worden opge
vuld en vervolgens voorzien
van deklaag; een profiellaag.
Voor die profiellaag wordt
steenmastiek (SMA) gebruikt.
Een asfaltlaag waarvan 75 pro-
'cêntLuit steen bestaat. Voor
heen was dat maximaal dertig
procent.
Door meer steen te verwerken
in de asfaltmassa ontstaat een
deklaag waarin minder snel
spoor- en ribbelvorming ont
staat. Vooral dat laatste is be
langrijk in verband met het
voorkomen van het verschijn
sel aquaplaning; het 'drijven'
van draaiende autobanden op
een waterlaag die in een gleuf
in de weg blijft staan. Daar
door kunnen auto's bij veel re
genval onbestuurbaar worden.
Het 2700 meter lange wegge
deelte tussen Noordgouwe en
Schuddebeurs is inmiddels
hersteld. De wegwerkers moe
ten daar nog de 'straatwerken'
uitvoeren; het uitvullen van de
wegbermen en het wegwerken
van het hoogteverschil tussen
het herstelde wegdek en dat
van bushaltes, afslagen en par-
keerstroken langs de weg. Dat
hoogteverschil kan variëren
van acht tot vijftien centime
ter. De straatwerken langs de
Provinciale Weg tussen Noord
gouwe en Schuddebeurs wor
den volgens De Hond uitge
voerd na de bouwvak
vakantie.
Op dit moment wordt gewerkt
aan het herstel van het wegdek
van de Lange Blokweg. Het
gaat om het weggedeelte vier
honderd meter voor en vier
honderd meter na de afslag
Heuvelsweg richting Kerk-
werve. Ook op de Delingsdijk
tussen Brouwershaven en Ser
ooskerke wordt 2250 meter
wegdek 'hersteld'. De Hond
vèrwacht dat deze werkzaam
heden voor de bouwvakvakan
tie gereed zijn. Daarna begin
nen de wegwerkers met de
beide kruispunten aan het be
gin en eind van de Delingsdijk.
Het gaat hierbij eveneens om
herstel van het wegdek en het
aanbrengen van een deklaag
van steenmastiek.
Op de T-kruising waar de Heu
velsweg aansluit op de Lange
Blokweg, brengen zij een ver
keersremmer aan in de vorm
van een verkeersdrempel. Die
moet voorkomen dat verkeer
vanaf de Heuvelsweg met te
hoge snelheid de Lange Blok
weg oprijdt of daarbij geen
voorrang verleent aan het ver
keer op de Lange Blokweg.
Tenslotte worden de fietspa
den langs de Lange Blokweg
voorzien van een asfaltlaag.
De werkzaamheden worden
verricht in opdracht van de ei
genaar van de weg: het provin
ciaal bestuur.
DEN HAAG (ANP) - Vorig jaar
heeft een recordaantal men
sen, 50.000, door naturalisatie
het Nederlandse staatsburger
schap verworven. In 1993 wa
ren dat er nog 43.000. Dat heeft
het Centraal Bureau voor de
Statistiek (CBS) donderdag
bekend gemaakt.
Bijna de helft van de mensen
(24.000) die zich sinds vorig
jaar Nederlander mogen noe
men, kwam uit Turkije. Sinds
1992 maakt Nederland het wet
telijk mogelijk om het Neder
landse staatsburgerschap te
verwerven zonder de Turkse
nationaliteit te verliezen.
Tot en met 1990 kwam het aan
tal naturalisaties van Turken
niet boven de 3000 per jaar uit.
In 1993 waren het er ruim 8000.
Het aantal Surinamers dat tot
Nederlander is genaturali
seerd kwam in 1994 op 5000.
Ook 2000 ex-Joegoslaven wer
den Nederlander.
Uit de CBS-cijfers blijkt ver
der dat van de mensen die in
1994 het Nederlandse staats
burgerschap kregen, de meer
derheid (53 procent) uit man
nen bestaat en het overgrote
deel (84 procent) jonger is dan
veertig jaar. Eén op de drié ge-
naturaliseerden is in Neder
land geboren. Dat zijn vooral
minderjarige kinderen die sa
men met hun ouders de Neder
landse nationaliteit krijgen.
Behalve aan de stijging van het
aantal Turken dat wilde natu
raliseren, schrijft het CBS de
stijging in 1994 ook toe aan de
grotere menskracht die de Im
migratie en Naturalisatie
dienst van Justitie op de afde
ling naturalisatie heeft inge
zet. Voorgaande jaren zette de
dienst pas invalkrachten in als
er een enorme achterstand in
de behandeling van naturalisa-
tieverzoeken was ontstaan.
DEN HAAG (ANP) - De Haag
se politie heeft woensdagmid
dag op zee bij Scheveningen
enkele uren vergeefs gezocht
naar een 25-jarige Voorburger.
Gevreesd wordt dat de man is
verdronken.
Twee politiemensen zagen de
man in zee druk gebaren dat
hij in nood verkeerde. De agen
ten gingen onmiddellijk het
water in, maar vonden de man
niet. Ook een grote zoekactie,
waarbij zes boten, twee heli
kopters en een vliegtuigje wa
ren betrokken, leverde niets
op.
Tijdens de zoekactie haalde de
politie even verderop een be
wusteloze Oostenrijkse vrouw
uit zee. De vrouw is in coma
naar een ziekenhuis gebracht.
Beide drenkelingen bevonden
zich ter hoogte van de Scheve-
ningse haven, waar de golven
hoog waren bij een sterke stro
ming.
AMSTERDAM (ANP/BELGA)
- Uitgeverij De Bezige Bij heeft
de samenwerking met de
Vlaamse uitgeverij Kritak
beëindigd. Vorig jaar gaven de
twee voor het eerst een jaar
boek uit over de Vlaamse
schrijver Hugo Claus.
Nederlandse Hervormde Kerk
Beroepen te Barneveld (wijk
3): H. Harkema te Onstwedde;
te Ederveen: A. van Vuuren te
Zoetermeer; te Sliedrecht (wijk
1) (toez.): S. van den Oever te
Yerseke.
Toegelaten tot de evangeliebe
diening en beroepbaar: G. E.
van der Hout, Vrederustlaan
78, 2543 ST Den Haag; P. Korte-
weg, Kon. Julianalaan 48, 3738
VD Maartensdijk; R. A. Cal
vert, Gele Brem 59, 3068 TJ
Rotterdam.
Gereformeerde Kerken
Benoemd te Sleeuwijk als
pastoraal assistent: M. C. van
de Zouwen, wonende aldaar,
die deze benoeming heeft aan
genomen.
Beroepen te Enschede: E; J.
Veldman te Rotterdam-Zuid
(Katendrecht) (voor de missio
naire dienst in de oude stads
wijken); te De Glind als geeste
lijk verzorger stichting Breder-
voort in jeugddorp De Glind:
mevr. E. Kuyk, kandidaat al
daar, die dit beroep heeft aan
genomen en hier reeds intrede
heeft gedaan; te Oss (Reforma
torische Kerkgemeenschap
Oss) drs. S. van der Sluis te
Hattem (t.b.v. de Stichting De
Hezenberg) die dit beroep
heeft aangenomen; te Amstel-
veen-Buitemveldert (SoW): drs.
H. Kroese te Muiden (SoW), die
dit beroep heeft aangenomen;
te Santpoort (t.b.v. Velper-
broek SoW): drs. B. de Boer,
kandidaat te Kampen, die dit
beroep heeft aangenomen; te
's-Gravenhage-Zuid: E. van Eg-
mond, kandidaat aldaar.
Gereformeerde Gemeenten
Beroepen te Nieuwerkerk
(Zld.): A. Moerkerken te Gou
da.
Oud Gereformeerde
Gemeenten in Nederland
Bedankt voor Ermelo: D. Mon
ster te Barneveld.
Nieuwerkerk beroept
ds. A. Moerkerken
NIEUWERKERK - De Gerefor
meerde Gemeente te Nieuwer
kerk (Zld.) heeft een beroep
uitgebracht op ds. A. Moerker
ken te Gouda. Nieuwerkerk is
vacant sinds het vertrek in 1985
van ds. M. J. van Gelder, thans
predikant te Ridderkerk, naar
Tricht-Geldermalsen. De ge
meente Nieuwerkerk telt onge
veer 400 leden, die van Gouda
circa 1050. Ds. Moerkerken
werd geboren op 1 februari
1947 en is sinds 1987 predikant
te Gouda.
De redactie b.ehoudl zich het recht voor ingekomen
stukken in te korten. Plaatsing betekent niet dat de
inhoud door de redactie wordt onderschreven. Inge
zonden stukken zijn buiten vetantwooideli)kheid van
de redactie en uitsluitend voor rekening van de brief
schrijver, waarvan naam en adres bij de redactie
bekend moeten zijn.
Zo, de WAO is weer eens flink
in discussie. En dat is hard no
dig, want de politiek heeft
twee jaar terug wel erg dras
tische beslissingen genomen.
Stel je voor, je hebt na je basis
opleiding een interessante stu
die achter de rug. Goede baan
verworven, leuke partner leren
kennen, gezellig huis gekocht
en kindertjes over de vloer. Al
les koek en ei. Totdat.... op een
dag. Ga je op zaterdagmorgen
met je huisgenoten naar het
winkelcentrum en komt er
plotseling, zomaar uit het
niets, zo'n puber op een brom
fiets over het trottoir aanges-
jeesd. Die schept je, waardoor
je gelijk de rest van je leven in
een rolstoel zit. In de meeste
gevallen raak je dan je baan
kwijt en ben je op een uitke
ring aangewezen. En wel, een
uitkering die er niet om liegt.
Daar heeft de Haagse politiek
wel voor gezorgd. De redene
ring dat iedereen, met wat be
perkingen dan ook, nog wel
wat werk kan vinden werd de
nieuwe religie in arbeidsonge-
schiktheidsland. De verborgen
werkloosheid wordt dat ge
noemd. En die moest maar
eens -boven water komen. Re
sultaat: we zien het om ons
heen en lezen het in de krant.
Het meeste simpele en onge
schoolde werk dat er te vinden
is en dat niets meer te maken
heeft met je opleiding, werker
varing of verdiende loon
maakt je ineens arbeidsge
schikt. In zo ongeveer de helft
van de gevallen zelfs volledig
arbeidsgeschikt. Een WW-
uitkering is het gevolg. En na
vrij korte tijd een uitkering op
sociaal minimum. Nu is er na
tuurlijk niets op tegen om na te
gaan of arbeidsongeschikten
zouden kunnen werken. Een
betaalde baan die iemand fi
nancieel onafhankelijk maakt
van de sociale zekerheid is na
tuurlijk ideaal. Maar als er
nou echt geen werk te vinden
is? Bijvoorbeeld als gevolg van
de beperkte lichamelijke mo
gelijkheden waardoor werkge
vers niet zo bereidwillig zijn.
Dan moet er toch een uitkering
gegeven worden die in redelijk
heid is afgeleid van het laatst
verdiende loon?
Een heel leven lang met je huis
genoten op het sociaal mini
mum als gevolg van een onge
val, dat is in ons rijke, welva
rende land toch niet netjes?
Nee. Dat is onbeschaafd zelfs.
D. Jeroense,
Zierikzee
Kaderlid ouderenbeleid
FNV-Schouwen-Duiveland
ZIERIKZEE - Gigantische trucks met enorme wielen en banden en reus
achtige motoren. Dat zijn 'big foots'. In de periode van 12 tot en met 18 ju
li wordt in vier kernen op Schouwen-Duiveland een big foot-show gehou
den.
ZIERIKZEE - Wat is er mooier dan dagelijks in een auto met chauffeur
heen en weer naar uw werk rijden? Dit kan als u carpoolt met één of
meer collega's. Om het sportief te houden, rijdt u die afstand eens in de
paar weken zelf met uw eigen auto en bent u chauffeur voor de samenrij-
ders. Dat is trouwens ook gezellig en het levert u nog geld op bovendien.
Ja, carpoolen is een pracht-systeem: gezellig, voordelig en milieu-vrien
delijk.
Het gaat om Renesse, Seharen
dijke, Zierikzee en Bruinisse.
De organisatie Les Aranis-
Klaas big foot show presen
teert in deze plaatsen een an
derhalf uur durende show,
waaraan behalve de giganti
sche trucks ook atleten en
stuntkampioenen aan bod ko
men. Zij doen stunts met au
to's, motoren, vuur en explo
sies.
Het accent bij de show ligt dit
jaar vooral op de American big
foots. Zo is onder meer de ter
minator in actie te zien. Het
gaat hier om een big foot die is
gebouwd op het onderstel van
een originele tank. Het gevaar
te is voorzien van rupswielen
en heeft een indrukwekkende
Rolls Royce-motor. De termi
nator is snel en door zijn rups-
wielen ook heel wendbaar.
Een andere bijzondere big foot
waarmee wordt gewerkt is the
master of desaster. Een vier
meter brede truck met een ei
gen gewicht van 14.000 kilo.
Deze big foot heeft voor- en
achtergestuurde assen en een
krachtige Olds Mobielmotor
van 1200 PK.
De big foot-show wordt woens
dag 12 juli gepresenteerd op
het parkeerterrein aan de
Randweg in Renesse.
Seharendijke
Op vrijdag 14 juli kunnen be
langstellenden terecht op de
Ronde Parkeerplaats in Seha
rendijke en op maandag 17 juli
op de parkeerplaats aan de
Scheldestraat in Zierikzee.
Dinsdag 18 juli is de show te
zien op het parkeerterrein bij
Aquadelta in Bruinisse. Alle
shows beginnen om 20.00 uur.
Steeds meer mensen zien het
nut van samenrijden. Dage
lijks carpoolen ruim 500.000
landgenoten van huis naar
werk en terug. Dat zijn er meer
dan in de spits per trein naar
hun werk reizen. Het prettige
van samenrijden is dat het
comfort u niets extra's kost.
Sterker nog: u verdient eraan!
Uw financiële voordeel is
flink, en wordt groter naarma
te u verder van uw werk
woont.
Vakantie
Over welke bedragen gaat het?
Dat kan haarfijn uitgerekend
worden met de carpool-reken-
schuif. Stel, uuwoont 30 km van
uw werk en reist deze afstand
alle werkdagen twee maal in
een gewone auto. Rijdt u sa
men met één persoon, dan is
het#, maandelijkse voordeel
142,- per persoon! Goed voor
een jaarlijkse ski-vakantie, of
drie cd's per maand. Carpoolt
u met meer personen, dan
loopt de winst bij deze afstand
op tot 189,- per maand per
persoon.
Drie personen
En zitten er dagelijks drie per
sonen bij u in de auto, dan ver
dient ieder 213,- per maand.
Een luxere vakantie, meer
cd'sNaarmate de auto in
een hogere prijsklasse ligt
en/of het aantal kilometers ho
ger is, wordt de winst groter.
Ook als u niet elke werkdag sa-
menrijdt, heeft u al een flinke
meevaller.
Wilt u uw eigen individuele
voordeel uitrekenen? De car-
pool-rokenschuif is gratis ver
krijgbaar via de ANWB-Car-
pool-Informatielijn 06-9772
(50ct/min).
Wanneer u met één of meer
vaste personen samenrijdt, is
het handig om het gebruik van
de auto's af te wisselen. U kunt
dan met gesloten beurzen de
kosten verrekenen. Bijko
mend voordeel is, dat uw auto
regelmatig achterblijft en be
schikbaar is voor het thuis
front, voor de weekboodschap-
pen, het ophalen van de
kinderen, enzovoort. Dat
spaart misschien wel die twee
de auto uit waaraan u eigenlijk
behoefte had.
De makkelijkste manier om
een meerijpartner te vinden, is
via vrienden, kennissen, buren
of directe collega's.
Lukt het niet om via deze ka
nalen snel iemand te vinden,
dan is een oproep in het perso
neelsblad of op het mededelin
genbord op het werk of in de
buurtsupermarkt mogelijk ef
fectief. Onderzoek heeft aan
getoond dat de kans groot is
dat er iemand in uw omgeving
woont, die dezelfde kant uit
gaat. U kunt ook een carpool-
bureau inschakelen, dat voor u
op zoek gaat naar iemand die
(ongeveer) hetzelfde traject af
legt. Samenrijders maken en
kele afspraken met elkaar.
Over vertrektijden, het verre
kenen van de kosten en over ie
ders wensen. Over liever niet-
roken. Wie zijn mond wil
houden, de krant wil lezen of
naar de radio luisteren, zegt
dat gewoon. Veel carpool
teams met een lang leven be
staan dankzij zulke afspraken.
320 carpoolpleinen
Woont u niet vlak bij elkaar,
maar wel op eikaars route, dan
kunt u afspreken op een car
poolplein. Er zijn 320 carpool
pleinen langs de Nederlandse
wegen, vaak met een overdekt
mededelingenbord, telefoon
cel en fietsenstalling. Wanneer
u zich verslaapt, is het verve
lend als de ander, staat te wach
ten. Het boodschappenbord of
de telefoon stelt hem of haar in
staat een bericht achter te la
ten. Handig voor beide partij
en.
Veel carpoolpleinen zijn ook
per bus bereikbaar. Op de
ANWB-routekaart van Neder
land staan alle carpoolpleinen
met hun voqrzieningen aange
geven. Deze kaart kunt u krij
gen via 06-9772, bij de ANWB
en de tankstations. Steeds
meer werkgevers stimuleren
het samenrijden. Want hoe
meer personeel carpoolt, des te
minder parkeerruimte er no
dig is. Voor bezoekers en ande
re doeleinden zijn dan meer
parkeerplaatsen beschikbaar.
Steeds meer bedrijven reserve
ren dichtbij de bëdrijfsingang
parkeerruimte voor samenrij-
dende werknemers, of laten de
carpoolers hun volledige reis
kostenvergoeding behouden.
Ook is de werkgever de aange
wezen instantie om collega's
die willen samenrijden met el
kaar in contact te brengen, bij
voorbeeld aan de hand van
postcodes. Speciaal voor werk
gevers is een brochure over
carpoolen geschieven, aan te
vragen bij de Regionale Direc
tie van Rijkswaterstaat in de
eigen regio.
Afspraak
Gaat u samen met een collega
naar dezelfde afspraak? Na
tuurlijk stapt u dan in één au
to.
Gaat u na de afspraak ieder uw
eigen weg, dan is het handiger
dat u allebei uw eigen auto
pakt. In zo'n geval is het ge
bruik van een carpoolplein te
overwegen. U spreekt daar af
en vervolgt samen de weg naar
de afspraak. U heeft dan nog
de gelegenheid om te overleg
gen en komt gezamenlijk aan.
Op de terugweg zet u uw passa
gier bij het plein af of hij u.
Voordelig
Samenrijden is voordelig en
comfortabel voor uzelf, het is
ook beter voor onze leefomge
ving. Hoe meer mensen car
poolen, des te minder auto's er
rondrijden.
Samenrijden levert daarom
een bijdrage aan het verlichten
van files, parkeerproblemen
en milieuvervuiling. Het is
toch te gek dat in het woon
werkverkeer dagelijks zes mil
joen lege stoelen op en neer
rijden?