Internationale campinggids viert dertigjarig bestaan Herstel automarkt zet zich voort Warmte-krachtinstallaties besparen veel energie in de glastuinbouw ï®f\- v 'Geen dubbele kosten bij geldtransacties binnen EU' Meer besteed aan vlees Space Gear: de nieuwe ruimtewagen van Mitsubishi Besparing van vijfentwintig procent mogelijk Van boekje tot naslagwerk RMK ondersteunt Europese Commissie: Attractieve lijnen binnen interessant concept 6 ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE Vijfendertig procent van de warmtebehoefte kan geleverd worden door een warmte-krachtcentrale. (Foto: Joop van Houdt). ZIERIKZEE - De toepassing van warmtekracht-installaties is in de glastuinbouw één van de belangrijkste mogelijkheden om energie te besparen. Praktijkonderzoek op 28 bedrijven met een warmte krachtinstallatie in eigendom van het nutsbedrijf wijst uit dat 35 procent van de totale warmtebehoefe op het bedrijf geleverd wordt door de warmte-krachtinstallatie. Dit geeft een uiteindelijke primaire brandstofbesparing van ongeveer 25 procent. Het gebruik van warmte kracht-installaties met een gro ter warmteleverend vermogen per vierkante meter kas en het installeren van een rookgas condensor op de warmte kracht-installatie, zorgt voor een hogere dekkingsgraad en dus meer energiebesparing. Dit komt naar voren uit een on derzoek dat het Landbouw- Economisch Instituut (LEI- DLO) en het Instituut voor Milieu- en Agrarische techniek (IMAG-DLO) hebben uitge voerd in opdracht van de Ne derlandse onderneming voor energie en milieu (Novem) en de NV Nederlandse Gasunie. Efficiënt De overheid en de glastuin bouwsector hebben een meer jarenafspraak gemaakt, met als doelstelling een verbete ring van de energie-efficiëntie (dat wil zeggen het energiege bruik per eenheid produkt) met 50 procent over de periode 1980-2000. Bij de produktie van elektriciteit in Nederland wordt circa 40 procent van de energie in de brandstof omge zet in elektriciteit. De resterende 60 procent gaat als warmte verloren. Met een warmte-krachtinstallatie wordt, naast de elektriciteit, ook een groot deel van de warmte nuttig gebruikt. De energiebesparing door een warmte-krachtinstallatie wordt bepaald door de dek kingsgraad en het jaarge- bruiksrendement van de in stallatie. De dekkingsgraad en daarmee de energiebesparing per bedrijf verschilt dus enorm. Dekkingsgraad Een hoge dekkingsgraad wordt behaald door een warmte krachtinstallatie te installeren met een groter warmteleverend vermogen per vierkante meter en geen (of weinig) CO2 te dose ren met de ketel. Ook CO2- dosering door middel van rookgasreiniging of zuivere CO2 zorgt voor een hogere dek kingsgraad. Het jaargebruiks- rendement van de warmte krachtinstallaties verschilt sterk van installatie tot instal latie. De beste warmte-krachtinstal latie bereikt een totaal rende ment van 93 procent. Dat wil zeggen dat 93 procent van de gebruikte brandstof omgezet is in elektriciteit en bruikbare warmte. De slechtste warmte kracht-installatie behaalt een rendement van 79 procent. Het gemiddelde van alle installa ties bedraagt 86 procent. Het totale jaargebruiksrendement bestaat uit een elèktrisch en een thermisch (warmte) rende ment. Het elektrisch gebruiksrende- ment is gemiddeld 33 procent. Vooral het plaatsen van een grotere warmte-krachtinstalla tie en het in vollast gebruiken ervan, zorgen voor een hoger rendement. Het thermisch ge- bruiksrendement is gemiddeld 53 procent. Een toename van 5 tot 7 procent op het thermisch rendement is mogelijk door het gebruik van een rookga scondensor. ZIERIKZEE - De 'ACSI Internationale Camping- gids' bestaat dit seizoen 30 jaar. Dat zegt wel iets over de kwaliteit: een gids die optimaal te gebrui ken is en up-to-date informatie bevat. In dit jubi leumjaar verschijnt de ACSI campinggids in een oplage van liefst 75.000 exemplaren. Van een boekje met informatie over 50 campings is de gids uitge groeid tot een toonaangevend kampeer-naslagwerk met informatie over 7000 campings. De eerste aanzet De 'ACSI In ternationale Campingg'ids' is een respectabel boekwerk. Toch begon het nu zo indruk wekkende naslagwerk ooit als een door drie kampeervrien- den samengesteld, gestencild boekje met 50 Spaanse cam pings. Het ging niet vanzelf en twee van de drie oprichters haakten af. De derde, Ed van Reine, bleef geboeid door het idee van een kampeergids en ging onder de naam ACSI, kort voor Auto Camper Service In ternational, door. Oplage Het resultaat na 30 jaar is een Internationale Campinggids met ruim 7.000 Europese cam pings in een oplage van 75.000 exemplaren. In de loop der ja ren werden campingselecteurs aangetrokken - momenteel zijn dat er ruim 200 - waardoor steeds meer campings in de gids konden worden opgeno men. De hoofdfactor voor het succes van de 'ACSI Internatio nale Campinggids' is zijn actu aliteit en betrouwbaarheid. Daarover zijn gebruikers en collega-uitgevers het roerend eens. De basis van die betrouw baarheid is het unieke ACSI- stelsel van selecteurs. Deze ras echte kampeerders keuren ie der jaar de 7000 opgenomen terreinen op alle punten. Dat maakt de informatie zo recent als menselijkerwijs mogelijk is. Daarnaast hanteert ACSI een cross-check systeem door ieder jaar duizenden kampeer ders over hun ervaringen met campings te enquêteren. Zo dient ook hun ervaring als basis voor de vermelding in de gids, en niet slechts de mo mentopname van het selec- teursbezoek. Het komt zeker voor dat een camping op grond van via enquêtes gemelde klachten uit de gids verdwijnt. ACSI hanteert bewust geen classificatie. Immers, wat zegt classificatie? Sommigen ver kiezen simpele natuurterrei nen, anderen zoeken grote, drukke, van veel faciliteiten voorziene campings. Door deze subjectieve tinten weg te laten, laat ACSI het waarde-oordeel aan de kam peerder zelf over. Door de jaren heen heeft ACSI een scala van extra nuttige diensten ontwik keld. Zeer gewaardeerd wor den de in alle gangbare Euro pese talen gestelde reserve ringscoupons. Voor zowel cam- pinggasten als beheerders, die weinig of geen vreemde talen beheersen, is dit een uitkomst. Van de telefonische info service wordt elk jaar door duizenden kampeerders dank baar gebruik gemaakt. Heeft men eenmaal een camping uit gezocht, dan kan men de selec teur van de betreffende cam ping thuis bellen voor nog meer informatie. Niet minder succesvol zijn de bij elke cam pingvermelding opgenomen routebeschrij vingen Routes Omdat overal aan wegen ge werkt wordt, worden de aanrij- routes ieder jaar door de selec teurs gecontroleerd. Blijkt een route niet meer berijdbaar te zijn, dan wordt een nieuwe uit gezet. Zo vermijdt men het strdnden bij een afgesloten weg of een te laag viaduct. De gids omvat speciale selecties zoals dooTtrekcampings, win tersportcampings en natu ristenterreinen. Ook is er een lijst met campings geschikt voor gehandicapten. De in de gids afgedrukte land kaarten corresponderen met de bekende Zwitserse Hallwag- kaarten die bij ACSI te bestel len zijn. Alles moet aan ver nieuwing. onderhevig zijn. Dat geldt zeker voor een kampeer gids. In elke 'ACSI Internatio nale Campinggids' is daarom een vragenformulier opgeno men, waarin elke gebruiker verbeteringen, veranderingen of aanvullingen aangaande vorm en inhoud kan voorstel len. ZIERIKZEE - De verkoop van nieuwe personenauto's en vrachtauto's is dit jaar verder toegenomen. In de eerste drie maanden van het jaar vonden in ons land 152.341 personen auto's hun weg naar de consu ment, een toename van 4,3 pro cent vergeleken met het eerste kwartaal in 1994. ,,De opgaande lijn, die al vorig jaar werd ingezet, laat duide lijk zien dat de autoverkopen in de pas lopen met het relatief snelle herstel van de Neder landse economie. Weliswaar bevinden we ons nog niet op het niveau van 1992, maar we zijn hier wel hard naar op weg", aldus drs. G. E. L. M. Worm, algemeen voorzitter van de RAI Vereniging. Ook de bedrijfsautosector ont wikkelt zich voorspoedig. Stel den veel vervoerders in het re cessiejaar 1993 hun investerin gen uit, in 1994 en de eerste maanden van 1995 leidde een toenemende bedrijvigheid tot een inhaalvraag. De Neder landse vrachtautofabrikanten zagen het afgelopen jaar hun produktie met liefst 70 procent van bijna 13.000 tot 22.200 voer tuigen toenemen. Hiervan was een belangrijk deel bestemd voor de export markten. De verkopen van zware vrachtauto's en trekkers groeiden in het eerste kwartaal van dit jaar met bijna 4 procent tot 2.943 eenheden. Er werden in de periode tot en met maart 15.015 bestelwagens van een nieuw kenteken voorzien, ver geleken met 11.450 in de verge lijkbare periode van 1994. ZIERIKZEE - Verbetering van het grensoverschrij dende betalingsverkeer is een goede zaak voor on dernemingen in het midden- en kleinbedrijf die za ken doen of willen gaan doen in de Interne Markt. Dit stelt de Raad voor het Midden- en Kleinbedrijf (RMK) in een reactie op het voorstel voor een richt lijn van de Europese Commissie over grensover schrijdende betalingen. De RMK gaat in zijn reactie ook in op de dubbele kosten- aanrekening en het maken van onderlinge afspraken over de tarieven door de banken. Meer informatie en duidelijkheid over de gang van zaken en het sneller en goedkoper afhande len van transacties zullen lei den tot een soepeler en effi ciënter betalingsverkeer, waar door meer ondernemingen aan het handels- en betalingsver keer zullen deelnemen. Betalingsverkeer Van een toename van het beta lingsverkeer profiteren de ban ken weer op hun beurt. De po gingen van de Commissie om het betalingsverkeer langs vrijwillige weg te verbeteren hebben onvoldoende resultaat opgeleverd. De RMK heeft er begrip voor dat de commissie nu kiest voor een hardere aan pak met regelgeving. In het richtlijnvoorstel is een goed evenwicht gevonden tus sen de contractvrijheid ener- •zijds en minimumverplichtin gen voor de banken anderzijds. De RMK acht het volstrekt te recht dat de richtlijn de dubbe le kostenaanrekening ver biedt. De kosten van een grens overschrijdende transactie mo gen niet meer zowel aan de op drachtgever als aan de be gunstigde in rekening worden gebracht. Uit onderzoek van de Commis sie bleek dat dit in Nederland (1993) in 0% van de gevallen wel gebeurde. Om te voorkomen dat er dubbele kosten in reke ning worden gebracht, zullen de banken in bepaalde geval len afspraken mogen maken over multilaterale interbancai- re tarieven. Deze tarieven moe ten maximumtarieven zijn. Concurrentie zou dan moeten leiden tot toepassen van tarie ven onder het maximum. De RMK vraagt zich echter af of er daarvoor momenteel wel vol doende prijsconcurrentie is op dit gebied. Als het bedrag van de betaling niet terecht komt bij de begunstigde (onvoltooi de transactie), dan moet de bank het bedrag terugbetalen aan de opdrachtgever plus de kosten en de rente. De regeling van terugbetaling van bedragen van meer dan 10.000 ecu (circa 20.000 gulden) is niet geregeld in de richtlijn. De RMK pleit ervoor om te on derzoeken of dit toch niet mo gelijk is. Bijvoorbeeld door de bank te verplichten ook hogere bedragen terug te betalen on der aftrek van een redelijke vergoeding voor de kosten die de bank heeft gemaakt. Tfenslotte vraagt de RMK de Commissie toe te zien op een snelle voortgapg in het op el kaar laten aansluiten van re gionale en nationale clearing- centra en computersystemen van groepen samenwerkende banken. De snelheid en de kos ten van betalingen hangen hier voor een belangrijk deel van af. ZIERIKZEE - In 1994 is in Ne derland per inwoner 280,- uitgegeven aan vlees en pluim veevlees. Omgerekend naar huishoudens bedroeg het ge middeld bestede bedrag 660,-. Landelijk gezien stegen de uitgaven in 1994 met 1,5 pro cent. In hoeveelheden gemeten ging de huishoudelijke vleescon sumptie met 3 procent omhoog. Dat de besteding in geld hier bij achterbleef, werd veroor zaakt door de lagere vleesprij- zen. Vooral pluimveevlees 5 procent), vleessnacks 9 pro cent) en panklare produkten (+14 procent) waren vorig jaar in trek. Ook gehakt deed het redelijk goed met een groei van 3 procent. De aankopen van vers varkensvlees (-2 procent en vers rundvlees (-1 procent) kenden daarentegen een lichte daling. De consument koopt steeds meer voorverpakt vlees. In 1994 zette deze trend zich in versterkte mate voort. Ruim 47 procent van alle vleesaanko pen betreft nu voorverpakte produkten. Voor sommige soorten, waaronder pluimvee vlees, is de grens van 50 pro cent al gepasseerd. ZIERIKZEE - Nagenoeg tegelijkertijd met de tweede generatie van de Space Wagon introduceerde Mitsubishi in 1991 een tweede loot aan de MPV-stam, de Space Runner. Technisch vergelijkbaar, maar met juist die verschillen in afme tingen en uitstraling om een eigen plaats in het modellengamma op te kunnen eisen. Op de autotentoonstelling van Parijs toonde Mitsubishi voor de eerste keer in Europa haar nieuwste, grootste MPV-model, de Space Gear. De Space Gear is een auto met attractieve lijnen- en ontwor pen volgens een interessant concept. Het signaal dat Mitsu bishi in januari 1980 met het prototype SSW (Super Space Wagon) op de Autosalon van Brussel gaf, heeft in de afgelo pen jaren veelvuldig navolging gevonden. Groeisegment Nu vult Mitsubishi haar eigen gamma aan met een derde type ruimte-auto oftewel nieuwe MPV: de Space Gear. Waarmee zij overigens opnieuw voorop gaat in een segment dat sterk groeiende is. Al enkele jaren geleden hebben vooraanstaan de Europese bureaus voor marktonderzoek aangegeven dat juist het segment van de ruimte-auto als een groeiseg ment aangeduid moet worden; aantallen tot ruim 400.000 wor den hierbij genoemd. Behalve dat er meer aanbie ders zouden komen cq zijn ge komen, staat dit type auto ook bij de consument nadrukkelij ker in de belangstelling. Met het nieuwe type Multi Purpose Vehicle rondt Mitsubishi haar gamma naar boven af. De Space Gear is de kroon op het succes van de Space Wagon en de Space Runner. Primair in het concept van het design van de Space Gear heeft de naar vo ren gerichte passagierscabine gestaan. Daarbij reikt het ont werp van dit passagierscom partiment tot gedeeltelijk over de motorruimte. En juist dat gegeven zorgde dat de Space Gear een aantrekke lijk modern design kan koppe len aan uitstekende aërodyna mische waarden (cW-waarde 0.36). En dit 'semi-cabover' con cept draagt ook in grote mate bij aan een grotere bescher ming bij frontale aanrijdingen; uiteraard heeft de auto zoals elke Mitsubishi 'side impact bars' in de portieren. Het ont werp maakt dat windgeruis er door wordt verminderd en de toegankelijkheid van de motor uitstekend is. Dankzij het semi-cabover ont werp kan de motor zo ver mo gelijk naar voren geplaatst worden; zelfs tot gedeeltelijk voor de voorwielen. Hierdoor ontstaat er extra interieur- ruimte en omdat gekozen is voor een vloer die geheel boven - en niet tussen of deels onder - de aandrijving ligt, biedt het interieur het principe van 'ful ly flat floor', een geheel vlakke vloer van voor naar achteren. Zevenpersoons De Space Gear heeft als ruime zevenpersoons auto toch rede lijk compacte afmetingen. De auto is 459,5 cm lang, 169,5 cm breed en 185,5 cm (GLX) of 195,0 cm (GLS) hoog en heeft een wielbasis van 280,0 cm. Binnen deze maten is dus een ruim interieur ontworpen, met brede comfortabele en op ve lerlei wijze instelbare stoelen. De tweede en derde zitrij kun nen in sommige gevallen naar elkaar gedraaid opgesteld wor den. Er bestaat een keuze uit twee varianten - GLX en GLS - en uit drie motoren. De Space Gear wordt gemaakt met een 2,4 liter viercilinder benzine motor van 97 kW/132 pk, met een 2,0 liter viercilinder benzi nemotor van 85 kW/115 pk of met een 2,5 liter viercilinder turbodieselmotor van 73 kW/99 pk; de benzinemotoren hebben vier kleppen per cilinder, de turbodieselmotor heeft een in- tercooler. De nieuwe ruimtewagen van Mitsubishi: de Space Gear.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1995 | | pagina 6