Internationale campinggids
viert dertigjarig bestaan
Herstel automarkt zet zich voort
Warmte-krachtinstallaties besparen
veel energie in de glastuinbouw
ï®f\- v
'Geen dubbele kosten bij
geldtransacties binnen EU'
Meer besteed aan vlees
Space Gear: de nieuwe
ruimtewagen van Mitsubishi
Besparing van vijfentwintig procent mogelijk
Van boekje tot naslagwerk
RMK ondersteunt Europese Commissie:
Attractieve lijnen binnen interessant concept
6
ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE
Vijfendertig procent van de warmtebehoefte kan geleverd worden door een warmte-krachtcentrale. (Foto: Joop van Houdt).
ZIERIKZEE - De toepassing van warmtekracht-installaties is in de glastuinbouw één van de belangrijkste
mogelijkheden om energie te besparen. Praktijkonderzoek op 28 bedrijven met een warmte
krachtinstallatie in eigendom van het nutsbedrijf wijst uit dat 35 procent van de totale warmtebehoefe op
het bedrijf geleverd wordt door de warmte-krachtinstallatie. Dit geeft een uiteindelijke primaire
brandstofbesparing van ongeveer 25 procent.
Het gebruik van warmte
kracht-installaties met een gro
ter warmteleverend vermogen
per vierkante meter kas en het
installeren van een rookgas
condensor op de warmte
kracht-installatie, zorgt voor
een hogere dekkingsgraad en
dus meer energiebesparing.
Dit komt naar voren uit een on
derzoek dat het Landbouw-
Economisch Instituut (LEI-
DLO) en het Instituut voor
Milieu- en Agrarische techniek
(IMAG-DLO) hebben uitge
voerd in opdracht van de Ne
derlandse onderneming voor
energie en milieu (Novem) en
de NV Nederlandse Gasunie.
Efficiënt
De overheid en de glastuin
bouwsector hebben een meer
jarenafspraak gemaakt, met
als doelstelling een verbete
ring van de energie-efficiëntie
(dat wil zeggen het energiege
bruik per eenheid produkt)
met 50 procent over de periode
1980-2000. Bij de produktie van
elektriciteit in Nederland
wordt circa 40 procent van de
energie in de brandstof omge
zet in elektriciteit.
De resterende 60 procent gaat
als warmte verloren. Met een
warmte-krachtinstallatie
wordt, naast de elektriciteit,
ook een groot deel van de
warmte nuttig gebruikt. De
energiebesparing door een
warmte-krachtinstallatie
wordt bepaald door de dek
kingsgraad en het jaarge-
bruiksrendement van de in
stallatie. De dekkingsgraad en
daarmee de energiebesparing
per bedrijf verschilt dus
enorm.
Dekkingsgraad
Een hoge dekkingsgraad wordt
behaald door een warmte
krachtinstallatie te installeren
met een groter warmteleverend
vermogen per vierkante meter
en geen (of weinig) CO2 te dose
ren met de ketel. Ook CO2-
dosering door middel van
rookgasreiniging of zuivere
CO2 zorgt voor een hogere dek
kingsgraad. Het jaargebruiks-
rendement van de warmte
krachtinstallaties verschilt
sterk van installatie tot instal
latie.
De beste warmte-krachtinstal
latie bereikt een totaal rende
ment van 93 procent. Dat wil
zeggen dat 93 procent van de
gebruikte brandstof omgezet is
in elektriciteit en bruikbare
warmte. De slechtste warmte
kracht-installatie behaalt een
rendement van 79 procent. Het
gemiddelde van alle installa
ties bedraagt 86 procent. Het
totale jaargebruiksrendement
bestaat uit een elèktrisch en
een thermisch (warmte) rende
ment.
Het elektrisch gebruiksrende-
ment is gemiddeld 33 procent.
Vooral het plaatsen van een
grotere warmte-krachtinstalla
tie en het in vollast gebruiken
ervan, zorgen voor een hoger
rendement. Het thermisch ge-
bruiksrendement is gemiddeld
53 procent. Een toename van 5
tot 7 procent op het thermisch
rendement is mogelijk door
het gebruik van een rookga
scondensor.
ZIERIKZEE - De 'ACSI Internationale Camping-
gids' bestaat dit seizoen 30 jaar. Dat zegt wel iets
over de kwaliteit: een gids die optimaal te gebrui
ken is en up-to-date informatie bevat. In dit jubi
leumjaar verschijnt de ACSI campinggids in een
oplage van liefst 75.000 exemplaren. Van een boekje
met informatie over 50 campings is de gids uitge
groeid tot een toonaangevend kampeer-naslagwerk
met informatie over 7000 campings.
De eerste aanzet De 'ACSI In
ternationale Campingg'ids' is
een respectabel boekwerk.
Toch begon het nu zo indruk
wekkende naslagwerk ooit als
een door drie kampeervrien-
den samengesteld, gestencild
boekje met 50 Spaanse cam
pings. Het ging niet vanzelf en
twee van de drie oprichters
haakten af. De derde, Ed van
Reine, bleef geboeid door het
idee van een kampeergids en
ging onder de naam ACSI, kort
voor Auto Camper Service In
ternational, door.
Oplage
Het resultaat na 30 jaar is een
Internationale Campinggids
met ruim 7.000 Europese cam
pings in een oplage van 75.000
exemplaren. In de loop der ja
ren werden campingselecteurs
aangetrokken - momenteel zijn
dat er ruim 200 - waardoor
steeds meer campings in de
gids konden worden opgeno
men. De hoofdfactor voor het
succes van de 'ACSI Internatio
nale Campinggids' is zijn actu
aliteit en betrouwbaarheid.
Daarover zijn gebruikers en
collega-uitgevers het roerend
eens. De basis van die betrouw
baarheid is het unieke ACSI-
stelsel van selecteurs. Deze ras
echte kampeerders keuren ie
der jaar de 7000 opgenomen
terreinen op alle punten. Dat
maakt de informatie zo recent
als menselijkerwijs mogelijk
is. Daarnaast hanteert ACSI
een cross-check systeem door
ieder jaar duizenden kampeer
ders over hun ervaringen met
campings te enquêteren.
Zo dient ook hun ervaring als
basis voor de vermelding in de
gids, en niet slechts de mo
mentopname van het selec-
teursbezoek. Het komt zeker
voor dat een camping op grond
van via enquêtes gemelde
klachten uit de gids verdwijnt.
ACSI hanteert bewust geen
classificatie. Immers, wat zegt
classificatie? Sommigen ver
kiezen simpele natuurterrei
nen, anderen zoeken grote,
drukke, van veel faciliteiten
voorziene campings.
Door deze subjectieve tinten
weg te laten, laat ACSI het
waarde-oordeel aan de kam
peerder zelf over. Door de jaren
heen heeft ACSI een scala van
extra nuttige diensten ontwik
keld. Zeer gewaardeerd wor
den de in alle gangbare Euro
pese talen gestelde reserve
ringscoupons. Voor zowel cam-
pinggasten als beheerders, die
weinig of geen vreemde talen
beheersen, is dit een uitkomst.
Van de telefonische info
service wordt elk jaar door
duizenden kampeerders dank
baar gebruik gemaakt. Heeft
men eenmaal een camping uit
gezocht, dan kan men de selec
teur van de betreffende cam
ping thuis bellen voor nog
meer informatie. Niet minder
succesvol zijn de bij elke cam
pingvermelding opgenomen
routebeschrij vingen
Routes
Omdat overal aan wegen ge
werkt wordt, worden de aanrij-
routes ieder jaar door de selec
teurs gecontroleerd. Blijkt een
route niet meer berijdbaar te
zijn, dan wordt een nieuwe uit
gezet. Zo vermijdt men het
strdnden bij een afgesloten
weg of een te laag viaduct. De
gids omvat speciale selecties
zoals dooTtrekcampings, win
tersportcampings en natu
ristenterreinen. Ook is er een
lijst met campings geschikt
voor gehandicapten.
De in de gids afgedrukte land
kaarten corresponderen met de
bekende Zwitserse Hallwag-
kaarten die bij ACSI te bestel
len zijn. Alles moet aan ver
nieuwing. onderhevig zijn. Dat
geldt zeker voor een kampeer
gids. In elke 'ACSI Internatio
nale Campinggids' is daarom
een vragenformulier opgeno
men, waarin elke gebruiker
verbeteringen, veranderingen
of aanvullingen aangaande
vorm en inhoud kan voorstel
len.
ZIERIKZEE - De verkoop van
nieuwe personenauto's en
vrachtauto's is dit jaar verder
toegenomen. In de eerste drie
maanden van het jaar vonden
in ons land 152.341 personen
auto's hun weg naar de consu
ment, een toename van 4,3 pro
cent vergeleken met het eerste
kwartaal in 1994.
,,De opgaande lijn, die al vorig
jaar werd ingezet, laat duide
lijk zien dat de autoverkopen
in de pas lopen met het relatief
snelle herstel van de Neder
landse economie. Weliswaar
bevinden we ons nog niet op
het niveau van 1992, maar we
zijn hier wel hard naar op
weg", aldus drs. G. E. L. M.
Worm, algemeen voorzitter van
de RAI Vereniging.
Ook de bedrijfsautosector ont
wikkelt zich voorspoedig. Stel
den veel vervoerders in het re
cessiejaar 1993 hun investerin
gen uit, in 1994 en de eerste
maanden van 1995 leidde een
toenemende bedrijvigheid tot
een inhaalvraag. De Neder
landse vrachtautofabrikanten
zagen het afgelopen jaar hun
produktie met liefst 70 procent
van bijna 13.000 tot 22.200 voer
tuigen toenemen.
Hiervan was een belangrijk
deel bestemd voor de export
markten. De verkopen van
zware vrachtauto's en trekkers
groeiden in het eerste kwartaal
van dit jaar met bijna 4 procent
tot 2.943 eenheden. Er werden
in de periode tot en met maart
15.015 bestelwagens van een
nieuw kenteken voorzien, ver
geleken met 11.450 in de verge
lijkbare periode van 1994.
ZIERIKZEE - Verbetering van het grensoverschrij
dende betalingsverkeer is een goede zaak voor on
dernemingen in het midden- en kleinbedrijf die za
ken doen of willen gaan doen in de Interne Markt.
Dit stelt de Raad voor het Midden- en Kleinbedrijf
(RMK) in een reactie op het voorstel voor een richt
lijn van de Europese Commissie over grensover
schrijdende betalingen.
De RMK gaat in zijn reactie
ook in op de dubbele kosten-
aanrekening en het maken van
onderlinge afspraken over de
tarieven door de banken. Meer
informatie en duidelijkheid
over de gang van zaken en het
sneller en goedkoper afhande
len van transacties zullen lei
den tot een soepeler en effi
ciënter betalingsverkeer, waar
door meer ondernemingen aan
het handels- en betalingsver
keer zullen deelnemen.
Betalingsverkeer
Van een toename van het beta
lingsverkeer profiteren de ban
ken weer op hun beurt. De po
gingen van de Commissie om
het betalingsverkeer langs
vrijwillige weg te verbeteren
hebben onvoldoende resultaat
opgeleverd. De RMK heeft er
begrip voor dat de commissie
nu kiest voor een hardere aan
pak met regelgeving.
In het richtlijnvoorstel is een
goed evenwicht gevonden tus
sen de contractvrijheid ener-
•zijds en minimumverplichtin
gen voor de banken anderzijds.
De RMK acht het volstrekt te
recht dat de richtlijn de dubbe
le kostenaanrekening ver
biedt. De kosten van een grens
overschrijdende transactie mo
gen niet meer zowel aan de op
drachtgever als aan de be
gunstigde in rekening worden
gebracht.
Uit onderzoek van de Commis
sie bleek dat dit in Nederland
(1993) in 0% van de gevallen wel
gebeurde. Om te voorkomen
dat er dubbele kosten in reke
ning worden gebracht, zullen
de banken in bepaalde geval
len afspraken mogen maken
over multilaterale interbancai-
re tarieven. Deze tarieven moe
ten maximumtarieven zijn.
Concurrentie zou dan moeten
leiden tot toepassen van tarie
ven onder het maximum. De
RMK vraagt zich echter af of er
daarvoor momenteel wel vol
doende prijsconcurrentie is op
dit gebied. Als het bedrag van
de betaling niet terecht komt
bij de begunstigde (onvoltooi
de transactie), dan moet de
bank het bedrag terugbetalen
aan de opdrachtgever plus de
kosten en de rente.
De regeling van terugbetaling
van bedragen van meer dan
10.000 ecu (circa 20.000 gulden)
is niet geregeld in de richtlijn.
De RMK pleit ervoor om te on
derzoeken of dit toch niet mo
gelijk is. Bijvoorbeeld door de
bank te verplichten ook hogere
bedragen terug te betalen on
der aftrek van een redelijke
vergoeding voor de kosten die
de bank heeft gemaakt.
Tfenslotte vraagt de RMK de
Commissie toe te zien op een
snelle voortgapg in het op el
kaar laten aansluiten van re
gionale en nationale clearing-
centra en computersystemen
van groepen samenwerkende
banken. De snelheid en de kos
ten van betalingen hangen hier
voor een belangrijk deel van
af.
ZIERIKZEE - In 1994 is in Ne
derland per inwoner 280,-
uitgegeven aan vlees en pluim
veevlees. Omgerekend naar
huishoudens bedroeg het ge
middeld bestede bedrag
660,-. Landelijk gezien stegen
de uitgaven in 1994 met 1,5 pro
cent.
In hoeveelheden gemeten ging
de huishoudelijke vleescon
sumptie met 3 procent omhoog.
Dat de besteding in geld hier
bij achterbleef, werd veroor
zaakt door de lagere vleesprij-
zen. Vooral pluimveevlees 5
procent), vleessnacks 9 pro
cent) en panklare produkten
(+14 procent) waren vorig jaar
in trek. Ook gehakt deed het
redelijk goed met een groei van
3 procent. De aankopen van
vers varkensvlees (-2 procent
en vers rundvlees (-1 procent)
kenden daarentegen een lichte
daling. De consument koopt
steeds meer voorverpakt vlees.
In 1994 zette deze trend zich in
versterkte mate voort. Ruim 47
procent van alle vleesaanko
pen betreft nu voorverpakte
produkten. Voor sommige
soorten, waaronder pluimvee
vlees, is de grens van 50 pro
cent al gepasseerd.
ZIERIKZEE - Nagenoeg tegelijkertijd met de tweede generatie van de Space
Wagon introduceerde Mitsubishi in 1991 een tweede loot aan de MPV-stam, de
Space Runner. Technisch vergelijkbaar, maar met juist die verschillen in afme
tingen en uitstraling om een eigen plaats in het modellengamma op te kunnen
eisen. Op de autotentoonstelling van Parijs toonde Mitsubishi voor de eerste
keer in Europa haar nieuwste, grootste MPV-model, de Space Gear.
De Space Gear is een auto met
attractieve lijnen- en ontwor
pen volgens een interessant
concept. Het signaal dat Mitsu
bishi in januari 1980 met het
prototype SSW (Super Space
Wagon) op de Autosalon van
Brussel gaf, heeft in de afgelo
pen jaren veelvuldig navolging
gevonden.
Groeisegment
Nu vult Mitsubishi haar eigen
gamma aan met een derde type
ruimte-auto oftewel nieuwe
MPV: de Space Gear. Waarmee
zij overigens opnieuw voorop
gaat in een segment dat sterk
groeiende is. Al enkele jaren
geleden hebben vooraanstaan
de Europese bureaus voor
marktonderzoek aangegeven
dat juist het segment van de
ruimte-auto als een groeiseg
ment aangeduid moet worden;
aantallen tot ruim 400.000 wor
den hierbij genoemd.
Behalve dat er meer aanbie
ders zouden komen cq zijn ge
komen, staat dit type auto ook
bij de consument nadrukkelij
ker in de belangstelling. Met
het nieuwe type Multi Purpose
Vehicle rondt Mitsubishi haar
gamma naar boven af. De
Space Gear is de kroon op het
succes van de Space Wagon en
de Space Runner. Primair in
het concept van het design van
de Space Gear heeft de naar vo
ren gerichte passagierscabine
gestaan. Daarbij reikt het ont
werp van dit passagierscom
partiment tot gedeeltelijk over
de motorruimte.
En juist dat gegeven zorgde dat
de Space Gear een aantrekke
lijk modern design kan koppe
len aan uitstekende aërodyna
mische waarden (cW-waarde
0.36). En dit 'semi-cabover' con
cept draagt ook in grote mate
bij aan een grotere bescher
ming bij frontale aanrijdingen;
uiteraard heeft de auto zoals
elke Mitsubishi 'side impact
bars' in de portieren. Het ont
werp maakt dat windgeruis er
door wordt verminderd en de
toegankelijkheid van de motor
uitstekend is.
Dankzij het semi-cabover ont
werp kan de motor zo ver mo
gelijk naar voren geplaatst
worden; zelfs tot gedeeltelijk
voor de voorwielen. Hierdoor
ontstaat er extra interieur-
ruimte en omdat gekozen is
voor een vloer die geheel boven
- en niet tussen of deels onder -
de aandrijving ligt, biedt het
interieur het principe van 'ful
ly flat floor', een geheel vlakke
vloer van voor naar achteren.
Zevenpersoons
De Space Gear heeft als ruime
zevenpersoons auto toch rede
lijk compacte afmetingen. De
auto is 459,5 cm lang, 169,5 cm
breed en 185,5 cm (GLX) of
195,0 cm (GLS) hoog en heeft
een wielbasis van 280,0 cm.
Binnen deze maten is dus een
ruim interieur ontworpen, met
brede comfortabele en op ve
lerlei wijze instelbare stoelen.
De tweede en derde zitrij kun
nen in sommige gevallen naar
elkaar gedraaid opgesteld wor
den.
Er bestaat een keuze uit twee
varianten - GLX en GLS - en
uit drie motoren. De Space
Gear wordt gemaakt met een
2,4 liter viercilinder benzine
motor van 97 kW/132 pk, met
een 2,0 liter viercilinder benzi
nemotor van 85 kW/115 pk of
met een 2,5 liter viercilinder
turbodieselmotor van 73 kW/99
pk; de benzinemotoren hebben
vier kleppen per cilinder, de
turbodieselmotor heeft een in-
tercooler.
De nieuwe ruimtewagen van Mitsubishi: de Space Gear.