z f UW KRANT VAN SCHOUWEN-DUIVELAND DEURLOO fl 4 Zestig jaar verkoop van ambachtelijk ijs in IJssalon Croissanterie Capri Opening nieuw kantoor Klepperstee in teken van toerisme en natuurbeieid ZIERIKZEESCHE R| NIEUWSBODE B j Mode Expositie stadhuis Brouwershaven De .2. LU Je kijkt je ogen uit! INTER.MEUBEL dé krant van schouwen - duiveland! Nieuwe Amerikaanse softijsmachine Rommel voor Renessedag Kantoorruimte uitgebreid met 100 vierkante meter Originele haasfiletrollade of -lapjes, 1 kilo 14,98 NIEUWSBODE EXTRA WOENSDAG 12APRIL 1995 GRATIS HUIS AAN HUIS BLAD EDITIE SCHOUWEN-DUIVELAND DEZE EDITIE BESTAAT UIT 28 PAGINA'S xV&s/% j/acfi/ütjp deurloo zo'n 2500 hectare. Dit is 0,5 pro cent van de oppervlakte van Nederland. Ruim 50 procent hiervan is in gebruik door ver- blij fsrecreati e zoals bungalow parken en kampeerterreinen. De dagrecreatie (strandbaden en attractieparken) nemen der tig a veertig procent in beslag. Door de extra vraag naar ruim te in deze sector verwacht het bureau dat in de toekomst rond de 7.500 hectare nodig zal zijn. Ten opzichte van de huidige si tuatie betekent dit een stijging van ruim 30 procent. Verheijden: „Deze toenemende vraag naar ruimte wordt ver oorzaakt door een aantal facto ren. De gezinnen van tegen woordig zijn veel kleiner dan vroeger. Dus in één bungalow zitten minder mensen, dus minder inkomsten per bunga low of campingstandplaats. Bovendien willen de mensen meer bewegingsruimte heb ben, meer privacy, comfort en voorzieningen. Ook de over heid stelt de nodige eisen aan de recreatie-ondernemer. Ik vind daarom dat over het alge meen de huidige ruimtelijke schaal van veel bedrijven te klein is voor een rendabele be drijfsvoering en dat ze niet in staat zijn om aan de toekomsti ge vraag te voldoen." Vooral in de kust-, watersport en stedelijke gebieden neemt het aantal toeristen nog steeds toe, aldus het rapport. Dit heeft tevens tot gevolg dat de terreinen, die de toeristen aan trekken ook meer belast wor den. Hierdoor wordt de vraag naar uitbreiding vanuit de toe ristensector steeds minder vaak gehonoreerd. Daarbij komt nog dat de toeristisch-recreatieve sector zwak is georganiseerd en vaak onvoldoende in staat blijkt om de ruimtebehoefte op de juiste manier onder de aandacht te brengen van de overheden die de vraag naar ruimte moeten afwegen. BROUWERSHAVEN - In het stadhuis te Brouwershaven is tot 26 april een tentoonstelling te bezichtigen van schilderij en, gemaakt door de kunste naar Eddy Quite. Tekenaar/schilder Eddy Quite, geboren in Vlissingen, studeer de aan de Academie voor Beel dende Kunst in Brugge. Zijn werk heeft in de loop der jaren een bepaalde ontwikkeling doorgemaakt. Hij is geboeid door vormgeving en is geïnspi reerd door met name het Mid- dellandsezeegebied. Ook de li teratuur heeft zijn liefde en vormt een grote bron van inspi ratie. De expositie is op werkdagen (van maandag t/m vrijdag) ge opend van 9.00-12.00 en van 13.30-16.00 uur. Advertentie Kuipersweg 23-25 Middelburg rtl De Roterij 9-11 Z Burgh-Haamstede 0118.0-26649 O m zorgzame verhuizers sinds 1886! \J op onze meubelshow. Met gratis wooncheques Ook 2e paasdag Haringvlietplein 4, Zierikzee, tel.: 01110-12946 Originele beenham, 100 gram 2,69 Üüeesmeestei 1 1 IJ' VERSMAN Geldig t/m zaterdag IS april Schelphoekstraat 1-3, Zierikzee, tel. 01110-16570 Blijf op de hoogte van al het nieuws op Schouwen- I Duiveland, met de Zierikzeesche Nieuwsbode, en neem een abonnement. J JA, ik wil een j kwartaalabonnement a 51,00 kwartaalabonnement met autom. afschr. a 48,50 jaarabonnement a 192,50 jaarabonnementmetautom.afschr. a ƒ182,50 i en ontvang de Zierikzeesche Nieuwsbode de eerste i twee weken gratis. j Ik betaal nog niet, maar wacht eerst uw bericht af. naam Dhr./mevr j adres j postcode:plaats: I telefoon handtekening: Bij automatische afschrijving uw I bank-/gironummervermelden: j Zend de bon in open envelop zonder postzegel naar i Zierikzeesche Nieuwsbode abonnementenadministratie, m Antwoordnummer 12,4300 VB Zierikzee i ZIERIKZEE - De oudere liefhebbers van een lekker ijsje zullen wellicht nog garen en band gekocht hebben bij Leentje de 'Starrekiekster' in het pand aan de Dam 22 in Zierikzee. Sinds 1935 echter wordt in de kelder van IJssalon Croissanterie Capri ambachtelijk ijs gefabriceerd volgens traditioneel Italiaans recept. Naast het voortzetten van deze traditie spelen de eigenaars van Capri, Raymond en Anja Verschuren, met de in stallatie van een nieuwe Amerikaanse softijsmachine in op nieuwe trends die zich op ijsgebied voordoen. RENESSE - Op zaterdag 27 mei wordt in Renesse de in middels traditionele Renesse dag gehouden. Onderdeel van deze grote bra derie is een grote rommel markt. Op dit moment is het Renessedag-comité druk in de weer alles te coördineren. Zo zijn twee dagen gepland voor het ophalen van rommel: zater dag 8 en 22 april. De rommel wordt dan vanaf 09.00 uur met verschillende vrachtauto's op gehaald. Mensen die nu reeds rommel kwijt willen kunnen telefonisch contact opnemen via 01117-2207. Advertentie Van de zestig jaar dat er ijs ver kocht wordt bij Capri, hebben de huidige eigenaars er al bijna twintig op hun naam staan. Om dit feit niet ongemerkt voorbij te laten gaan start op zaterdag 15 april een actie waarbij diverse prijzen te win nen zijn: wie voor vijf gulden ijs koopt krijgt een stempel op een stempelkaart. Bij inleve ring van een volle kaart dingt men mee naar een reis naar Ro me of New York. Wie liever in Zierikzee blijft kan met de vol le kaart een gratis milkshake uit de gloednieuwe machine gaan halen. De Amerikaanse softijsmachi ne, die vorige week geplaatst werd, produceert, behalve soft ijs, vier verschillende smaken milkshakes. Daarnaast blijft uiteraard het dagelijks» berei den van vers ambachtelijk ijs doorgaan. Raymond Verschu ren: ,,Het grote voordeel van vers ijs is, behalve natuurlijk dat het heel lekker is, dat je ge makkelijker in kunt spelen op trends. Je kunt nooit precies zeggen welke smaken het meest verkocht worden. Yo ghurtijs is bijvoorbeeld al een tijdje populair, maar er komen steeds nieuwe smaken bij. De ze zomer hebben we Cola en Pi- na Colada." Om goed bij te blijven op het gebied van trends gaan Raymond en Anja regelmatig naar beurzen in Ita lië." Vruchten De traditionele basisingre diënten van Italiaans ijs zijn melk, room en eieren. Daar naast neemt de verkoop van vruchtenijs een steeds belang rijkere plaats in. Raymond: „Vruchtenijs is heel zuiver en bestaat slechts uit echte vruch ten en vruchtenextract. Er zit totaal geen vet in en dat is na tuurlijk heel erg 'in' momen teel." Het mdken van ijs is een vak en Raymond houdt zich in het sei zoen vrijwel dagelijks hiermee bezig. „De normen en wetten op het gebied van hygiëne en kwaliteit zijn vrij streng en er wordt regelmatig gecontro leerd," aldus Raymond. Wie een ambachtelijk ijsje 'duur' vindt zou de weegschaal er eens bij moeten pakken vindt Raymond: „Als je een li ter fabrieksijs weegt, kom je op een gewicht van ongeveer 350 gram. Een liter ambachte lijk gemaakt ijs weegt het dub bele. Dat komt omdat er in de fabriek veel lucht ingebracht wordt. Met onze machines wordt het echt op de ouderwet se manier gemaakt, maar dan machinaal. Je moet er wel steeds bij blijven en kunnen zien of het goed wordt, dat moet je gewoon aanvoelen." Sociaal Capri is in de loop der jaren voor zowel Schouwenaren als toeristen een begrip geworden. Anja Verschuren neemt de af deling 'boven' voor haar reke ning, samen met de twee full time krachten Jolanda Fran ken en Elvira Koster. Deze laatste is alweer vijf jaar in werkzaam in de salon. Voor Anja staan sfeer en kwaliteit hoog in het vaandel en ze heeft de touwtjes goed in handen. Anja: „Het is heel leuk om te merken dat Capri min of mee een sociale functie heeft gekre gen. Je ziet dat mensen van buiten Zierikzee die bijvoor beeld willen gaan winkelen hier afspreken en op donder dagavond hebben we veel jon geren. Op deze manier krijg je een heel gemêleerd publiek, het is echt een zaak voor ieder een. Als het heel druk is, gebeurd het wel dat twee wildvreem den met elkaar aan een tafeltje zitten. Eerst weten ze dan niet goed wat ze moeten zeggen, maar vaak raken ze toch met elkaar in gesprek en blijkt dat ze dat leuk gevonden hebben." Vanaf Pasen is het weer aanpo ten: de zaak is dan 91 uur per week open en werken er zes parttimers constant mee. Anja: „Het is dan echt hard werken en ik vind het dan ook belang rijk dat de medewerkers het werk heel graag doen, anders krijg je die sfeer niet." 200 jaar Niet alleen het maken van ijs is aan een jubileum toe, ook het pand zelf is jarig. Het dateert uit 1795 en is dus op de kop af 200 jaar oud. Raymond: „Het eerste bedrijf dat zich hier vestigde was een koperslager, in 1796. In 1830 zat er een gros- sierderij en vervolgens, van 1843 tot 1863, deed het dienst als tapperij. Daarna vestigde zich een goudsmid in het pand. Toen deze overleden was zette zijn vrouw de zaak voort en ging garen en band verkopen. Veel oudere mensen zullen haar nog kennen als 'Leentje de Starrekiekster', vanwege het feit dat ze altijd naar boven keek als ze op straat liep." In 1935 kocht de heer Hoger- Eigenaresse Anja Verschuren (rechts op de foto) en twee medewerksters van IJssalon Croisanterie Capri in Zierikzee. Links Elvia Koster en in het midden Diane Kwaak. (Foto: Marijke Folkertsma). heijde het pand en hij begon voor het eerst met de verkoop van ijs. Raymond: „Ik denk dat hij ook één van de eerste van Nederland was die een espressoapparaat had. Dat be gon zo'n beetje aan het begin van de zestiger jaren. Hij stond overigens niet zelf in de zaak maar liet hem drijven door Frans van Bergen, die ook al een bijnaam had: Schubert, vanwege zijn muzikale talen ten. Van Bergen werd vervol gens opgevolgd door de zoon van Hogerheijde, Frans. Daar na kwamen wij er in." Scherm Verschuren heeft aan de bin nenkant zo'n beetje alles ver anderd in de loop der jaren. Anja: „Het enige wat er nog staat is een milkshake machine uit de vijftiger jaren, maar dat is gewoon een geinig ding en het werkt nog steeds goed." Om de deur die naar de ruimte waar de softijs machine staat te camoufleren heeft An ja een prachtig kamerscherm laten beschilderen door de kunstenares Henny van Bende- gem. Anja: „Het is een soort drieluik. Op de voorkant staat een afbeelding van Venetië en op de achterkant een uitzicht op Toscane. Als je het dicht klapt, omarmen de twee beel den elkaar. Het is de bedoeling dat die wand van spiegels voor zien wordt zodat je ook de ach terkant kunt zien. Ik ben heel tevreden over het resultaat, het draagt bij aan de Italiaanse sfeer in het zaak." losmakelijke band tussen toe risme en natuur. Den Hollan der: „Ik heb de heer Verheijden gevraagd om de toelichting omdat het rapport van zijn bu reau heel duidelijk de proble matiek rondom de toeristisch- recreatieve sector heeft onder zocht. Natuur- en landschaps beleving zijn meestal het doel van recreatief toeristische acti viteiten. Het in januari door provinciale staten van Zuid- Holland aangenomen actiepro gramma geeft aan dat een groeiend aantal mensen in hun vrije tijd wil genieten van de natuur. Een duidelijke visie op de relatie tussen toerisme en natuur ontbreekt echter in dit beleid, ook landelijk. Soms wordt de indruk gewekt dat er een belangentegenstel ling is tussen natuur en toe risme. Wij menen echter dat dit over het algemeen niet zo is. Beide invalshoeken hebben im mers belang bij een aantrekke lijke natuur." Wel ziet Den Hollander een knelpunt in het feit dat natuur gebieden soms zo moeilijk te betreden zijn door bezoekers. Een betere toegankelijkheid zou volgens hem gestimuleerd moeten worden, met name op lokaal niveau. Den Hollander: „Er zou in een goede verstand houding overleg met alle be trokken instanties moeten zijn om goede toeristische produk- ten te ontwikkelen met natuur behoud en beleving als uit gangspunt." Een deel van het rapport Ruim te voor Economische activiteit handelt over het landelijk ge bied. Een gebied waar volgens de makers van oudsher, naast de landbouw, recreatie een be langrijke economische activi teit is. Een activiteit die om steeds meer ruimte vraagt. Ver heijden: „In de toeristisch- recreatieve sector is al jaren sprake van groei, er zijn duide lijk mogelijkheden voor verde re ontwikkeling. Voor deze ont wikkeling zal in de toekomst naar verwachting dertig pro cent meer ruimte nodig zijn dan op dit moment." Stijging Volgens het rapport is het tota le oppervlak dat door toeristisch-recreatieve bedrij ven en specifieke (niet toegan kelijke) terreinen in gebruik is OUDDORP - De ontwikkeling van toeristische pro- dukten met natuurbeleving en behoud als uitgangs punt. Dat is wat volgens directeur van de camping de Klepperstee, L. X. den Hollander centraal moet staan in het overleg tussen overheden, recreatieve bedrijven en milieu-organisaties. De officiële ope ning van het nieuwe kantoor van de Klepperstee in Ouddorp werd onlangs verricht door burgemeester C. Sinke. Met de opening van het nieuwe kantoor werd ruim honderd vierkante meter ruimte toege voegd aan het bestaande kan toor van de camping. Deze ex tra ruimte was hard nodig om dat in de loop der jaren steeds meer medewerkers aangetrok ken werden en bovendien re gelmatig nieuwe apparatuur het kantoor binnenkwam. Ma nager Coby Snoey is tevreden met de uitbreiding: „Naast het feit dat we de extra ruimte no dig hebben voor de apparatuur, zoals een installatie die de slagbomen automatisch open en dicht laat gaan, kunnen we nu de gasten wat vriendelijker ontvangen." Om de verschillende beleids makers duidelijk te maken dat uitbreiding van recreatief- toeristische bedrijven als de Klepperstee noodzakelijk is om te kunnen overleven, stond de opening in het teken van de contradicties die op dit gebied steeds weer de kop op steken. Coby: „De bedoeling was om alle betrokkenen duidelijk te maken dat de recreatiesector niet in het nauw gedreven hoeft te worden. Als we over uitbreiding praten betekent dat niet gelijk dat er dan ook meer mensen komen. Het gaat niet om de kwantiteit maar om de kwaliteit. Tegen woordig komen de mensen niet meer met een tentje maar met twee auto's of een camper. Dan moeten de standplaatsen gro ter worden. Maar we hebben uiteraard wel een bepaald aan tal gasten nodig om uit de kos-. ten te komen. Als je niet uit breid, veroudert je bedrijf en dan red je het niet. Dat is het geen we over willen laten ko men." Om met deze missie vlak bij huis te beginnen vroeg De Klepperstee burgemeester Sin ke om de openingshandeling te verrichten. Coby: „We wilden hem op deze manier kennis la ten maken met de recreatieve sector en de problematiek die daar achter schuilt." Om dit te onderstrepen werd tevens de heer H. F. Verheijden, direc teur van het Stedebouwkundig Buro Zandvoort Kappelhof Ad vies, uitgenodigd om een toe lichting te geven op het rapport Ruimte voor Economische Ac tiviteit, dat door dit bureau is opgesteld. De inleiding ging met name over het landelijk gebied waar vooral de rélatie tussen de landbouw, natuur, recreatie en het toerisme een rol speelt. Dit laatste is, in het licht gezien van de komende herziening van een aantal bestemmings plannen, waarin gebieden met verblijfsrecreatie zijn opgeno men, van groot belang. Ook de toekomstige herinrichting van Ouddorp West kan voor een be drijf als de Klepperstee grote gevolgen hebben. Beleid Directeur Den Hollander wees in zijn toespraak op de on- Burgemeester C. Sinke opent het nieuwe kantoorgebouw van camping De Klepperstee in Ouddorp. (Foto: Marijke Folkertsma). Advertentie

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1995 | | pagina 1