Seat toont nieuwe
versies van de Ibiza
Volkswagen toont voor elk wat wils
In Nederland gebouwde
Mitsubishi wereldprimeur
Volvo SIPS-bag geeft extra
bescherming flankbotsing
Veel nieuws
van Suzuki
(0?
Volvo 850 eerste auto ter wereld met zij-airbag
Giugiaro's
Nazca-BMW bij
Auto'select
Noviteiten
bij Rover
NIEUWSBODE EXTRA
2™?12 februari
Amsterdam I
Suzuki heeft op de Auto-llAI
veel nieuws te melden. Voor
bezoekers van de autoshow is
de Suzuki-stand een ware bele
venis: een boeiende verken
ningstocht langs de Europese
primeur Baleno, speciale ver
sies van de Swift en Alto en in
novatieve techniek, zoals te
vinden in de conceptcar EE-10
en de Wagon R.
Tévens prijkt de publiekslieve
ling van twee jaar geleden, de
Cappuccino, weer op de stand.
Op 4WD-gebied houdt Suzuki
z'n reputatie hoog met de Vita
ra en de Vitara Villager V6.
Met de Baleno verblijdt Suzuki
de Auto-RAI met een heuse we
reldprimeur. Met dit model be
treedt Suzuki de middenklas
se. In de modellijn van Suzuki
komt de Baleno boven de
Swift. Hierdoor staat hij aan
de top van het Suzukiperso-
nenwagenaanbod. De Baleno
wordt leverbaar als driedeurs
hatchback en als vierdeurs se
dan. Er is keus uit 16-kleppers
van 1,3 en 1,6 liter. Suzuki be
wijst zich bij de Baleno ander
maal met een fijne neus voor
een unieke vormgeving en de
geweldige kennis en ervaring
in het ontwikkelen van com
pacte auto's. Deze eigenschap
pen vormen al jaren de
bouwstenen voor het succes
van alle Suzuki-modellen. De
Baleno combineert comfort,
kracht en ruimte met het rijge-
mak en de handelbaarheid van
een veel compactere auto. Met
de conceptcar EE-10 met
hybride-aandrijving bewijst
Suzuki dat de kleine auto nog
volop kansen biedt voor ont
wikkeling en nieuwe maatsta
ven kan zetten op gebieden als
milieu en veiligheid. Hiermee
is duidelijk dat de Japanse
producent rotsvast blijft gelo
ven in een grote toekomst voor
de kleine auto. Op Schouwen-
Duiveland is Ista in Ooster-
land Suzukidealer.
NVi z'
amsterdam auto rai
Volkswagen toont op de Auto-RAI in de Parkhal zijn uitgebreide modelaanbod. Dit bestaat uit de personen
auto's Polo, Golf, Golf Variant, Cabriolet, Vento, Passat en Passat Variant. Bovendien staat op de VW-stand
de 'Sharan', een voorstudie van een ruimtewagen, zoals VW die in de loop van 1995 op de markt brengt. Het
in Amsterdam getoonde prototype van de Sharan is een 'bijna-klaar' produktiemodel. De uiteindelijke ver
sie kan hier en daar licht afwijken van het studiemodel; groot zullen de veranderingen niet zijn. In deze
regio zijn Volkswagens verkrijgbaar bij Autobedrijf Slager BV in Brouwershaven en J. van Geest in Stellen
dam.
In oktober 1994 introduceerde
VW de derde modelgeneratie
van de Polo. Met de nieuwe Po
lo laat' VW zien hoe groot en
compleet een moderne, com
pacte auto kan zijn. Want als
het om functionaliteit, com
fort, veiligheid en betrouw
baarheid gaat, verwerft de Po
lo in zijn klasse een unieke
plaats. De opbouw van het le
veringsprogramma is nieuw.
Er wordt uitgegaan van één ba
sismodel met een uitgebreide
standaarduitrusting. Het leve
ringsprogramma is daarna ver
deeld in bouwstenen met een
gunstige prijs-/kwaliteitver-
houding. De bouwstenen kun
nen, op een enkele uitzonde
ring na, naar eigen inzicht wor
den gecombineerd. Aan de
hand van dit unieke flexibele
aanbod kan de nieuwe Polo-
bezitter naar eigen wens en
voor zover zijn budget reikt,
zijn/haar eigen auto sa
menstellen.
De Polo presenteert zich met
zijn korte achterkant als een
compact, hanteerbare en dyna
mische auto. In het ontwerp
zijn typische VW-kenmerken
zichtbaar. De basisvorm van de
Polo-carrosserie bezit volop aë
rodynamische kwaliteiten. De
cW-waarde van 0,32 geeft de Po
lo een toppositie in zijn klasse.
Het interieur is verbazend
ruim. De carrosserie is 8,5 cm
breder geworden. Hierdoor is
de elleboogmaat in het infe
rieur met 7,5 cm toegenomen.
Ook de hoofdruimte is met 3
cm toegenomen, doordat de Po
lo 7 cm hoger is geworden. De
auto is weliswaar 5 cm korter
dan zijn voorganger, maar de
comfortlengte gemeten vanaf
het gaspedaal tot de onderrand
van de achterbankleuning - is
met 180,3 cm gelijk gebleven.
Porsche
Met de Sharan betreedt Volks
wagen de sector van de Multi
Purpose Vehicles (MPV's). Het
is een luxueuze variant op een
multifunctionele vrijetijdsau-
to. Hij heeft dubbele koplam
pen, brede banden, "Captain
chairs" en is van binnen uitge
voerd met extravagant grijs en
rood leder. Deze voorstudie
van Volkswagen is "Powered
by Porsche". De aandrijving
omvat een zescilinder motor
van 2,8 liter (185 kW/252 pk) en
uitlaatgasturbo, vierwielaan-
drijving en een verlaagd spor
tonderstel. Z'n topsnelheid be
draagt 230 km/u. Optrekken
van 0 naar 100 km/h gaat in 8
seconden; z'n doorsnee ver
bruik is gunstiger dan 1 op 10.
Basisgedachte voor de Sharan
is: het beleven van mobiliteit.
Het is een innovatieve, veelzij
dige, ruime en qua karakter
"andere" auto. Vrije tijd en
ontspanning beginnen al bij
het instappen in de auto.
Veel, zo niet alle eigenschap
pen van de in Amsterdam ge
toonde Sharan komen we
straks ook tegen bij de in serie
geproduceerde uitvoering. De
produktievoorbereiding voor
deze auto is vrijwel rond. In
najaar 1995 beleeft de MPV van
VW zijn première. De auto is
even lang als een 'gewone' mid
denklasser (462 cm), iets breder
(180 cm), maar beduidend ho
ger (167 cm). De auto biedt vol
doende ruimte aan 7 personen.
De Stoelen voor de inzittenden
kunnen variabel worden opge
steld. Voorwielaandrijving is
standaard bij de Sharan. In een
later stadium wordt ook de be
proefde syncro-vierwielaan-
drijving aangeboden.
Het motorenprogramma loopt
van een 2,0 liter benzinemotor
(85 kW/115 pk), via een zuinige
TDI-motor (66 kW/90 pk) tot
een VR6 (128 kW/174 pk).
-• --- -
Volkswagen Sharan: het 'bijna-klaar' studiemodel van het Multi Purpose Vehicle (MPV), dat komend najaar op de weg verschijnt.
Mitsubishi draagt de Auto-RAI een warm hart toe: 1993 vormde Amsterdam het
decor voor de wereldpremière van de nieuwe Mitsubishi Galant, dit keer heeft
het merk-van-de-driediamanten nog groter nieuws. Op de Auto-RAI is de bij
NedCar in Born gebouwde Mitsubishi 'MX' voor 't eerst te zien. Een wereldpri
meur. Zelfs de naam wordt pas aan de vooravond van de Auto-RAI onthuld.
De 'MX' laat zich omschrijven
als 'Japanse techniek uit Ne
derland'. Bovendien is het een
echte Europeaan: hij voldoet
aan de fabricage-eisen die de
EU stelt aan (Japanse) auto's
om als 'Europese auto' te wor
den aangemerkt. Gezien de Ne
derlandse betrokkenheid bij
het MX-project is het een goede
gedachte en een vriendelijke
geste van Mitsubishi om het in
ternationale debuut van de
'MX' op Nederlandse bodem te
laten plaats vinden. De 'MX'
vormt Mitsubishi's nieuwe
troef in de klasse, waarin
auto's als de Opel Vectra,
Volkswagen Vento, Volvo 400,
Nissan Primera, Toyota Carina
E, Seat Toledo en Hyundai
Lantra de dienst uitmaken.
Naast de wereldprimeur showt
Mitsubishi-importeur Hart
Nibbrig Greeve op z'n 1400
m2 grote stand ook voor de eer
ste keer de nieuwe 'Space
Gear' ruimtewagen in Neder
land. Dit model vormt de 'top
of the line' van Mitsubishi's
ruimtefamilie, die verder be
staat uit de Space Wagon en
Space Runner. Eveneens nieuw
voor ons land is de 3000 GT met
z'n opvallende face-lift en nieu
we zesversnellingsbak.
Op de Auto-RAI is de Mitsubis
hi-stand anders ingedeeld dan
voorheen. Het Japanse merk
kent extra meters toe aan de
meest spraakmakende RAI-
primeur: de Nederlandse Mit
subishi. Deze auto staat cen
traal. Dit betekent dat in de on
derverdeling van drie eilanden
- met in totaal zeventien geëx
poseerde auto's het middelste
eiland geheel voor de 'MX' is
gereserveerd. Ook de Space
Gear is een speerpunt. Daar
omheen staan de andere mo
dellen: van Colt en Lancer tot
en met 3000 GT en Pajero. Door
de ruime aandacht voor de
'MX' heeft Mitsubishi besloten
de Eclipse, die eind '95 wordt
vervangen, niet te exposeren.
Hoewel Mitsubishi veel ont
wikkelingsmodellen kent en
met de diverse HSR's zelfs een
volledige, opeenvolgende serie
in huis heeft, legt men daarop
dit maal niet de nadruk. Geen
futuristische gedachten, maar
uitgaan van de dagelijkse
praktijk. Vanwege de tastbare
en bewezen betrouwbaarheid
van Mitsubishiprodukten in de
autosport, toont Mitsubishi op
de autosportstand wel zijn ral
lywapen Lancer Evolution.
Space gear
In de categorie ruimtewagens
vormt de Mitsubishi 'Space
Gear' een opvallend nieuwtje.
Hij past in het rijtje Space
Runner, Space Wagon en vormt
daarvan de afronding naar bo
ven. De Space Gear biedt ruim
plaats aan zeven personen, in
sommige gevallen zelfs negen!.
Voor wie op zoek is naar een ri
ant ruime, multifunctionele,
comfortabele, veilige 'mo
nospace' is dit wellicht de idea
le auto. De Space Gear heeft
het beste van de Space Runner
en de Space Wagon en voegt
daar nog .eigen specifieke
waarden aan toe. Hij zet alshet-
ware de kroon op het werk.
Van de Space Gear staat op de
Mitsubishi-stand ook een open
gewerkt model, dat 'alles' laat
zien van dit aantrekkelijke
concept. Op Schouwen-Duive-
land is autocenter Irene Seat in
Bruinisse dealer, terwijl men
op Goeree-Overflakkee terecht
kan bij Auto Bakker in Dirks-
land.
'Artist-impression' van de nieuwe, bij NedCar in Born (Limburg) gebouwde Mitsubishi midden
klasser met de codenaam 'MX'. Aan de vooravond van de Auto-RAI wordt zijn definitieve naam
bekend gemaakt.
BRUINISSE/DIRKSLAND - Seat-importeur Pon Car verwacht voor 1995 opnieuw een verkoopstijging
dank zij de aktualisering van het aanbod dat Seat in 1994 al tot één van de sterkste groeiende automerken
maakte. Het verkoopresultaat over 1994 bedroeg 10.851 Seats tegenover 7466 in 1993. Dit betekent een groei
met ruim 45 procent. Seat's marktaandeel steeg hiermee van 1,87 naar 2,5 procent. Seat-dealer voor
Schouwen-Duiveland is Autocenter Irene in Bruinisse. Op Goeree-Overflakkee kan men terecht bij Auto
Bakker in Dirksland.
Volvo presenteerde enige jaren terug een nieuwe constructieve bescherming te
gen zijdelingse aanrijdingen: het 'Side Impact Protection System' (SIPS). In
middels heeft Volvo de volgende stap gezet in de bescherming van inzittenden
bij dit soort ongevallen: de 'SIPS-bag'. Deze zij-airbag vult het bestaande SIPS-
systeem verder aan. Als eerste model ter wereld heeft nu de Volvo 850 deze zij
airbag standaard op de voorstoelen. In de regio is Volvo te vinden bij Noordhoek
in Burgh en Kareis Autoservice in Nieuwe-Tonge.
De Seat Ibiza 1.8i zestienklepper.
Met een verwachte verkoop
van 12.000 Seats in 1995 groeit
het Spaanse merk dit jaar ver
der en vergroot z'n marktaan
deel. Was het succes van '94
deels te danken aan de afzet
van de Cordoba (zo'n 3000
stuks verkocht in '94, naar ver
wachting 3500 stuks in 1995);
ook de Ibiza deed het uitste
kend in het eerste volle jaar
dat het vernieuwde model le
verbaar was. Omdat in 1994 te
vens de Toledo geheel werd
herzien is de model-vernieu
wing bij Seat voorlopig vol
tooid.
In de Parkhal van het RAI-
complex springen op de Seat-
stand vooral de 16V GT-
varianten van de Ibiza, Cordo
ba en Toledo in het oog. Alle
standaard met een airbag aan
de chauffeurskant, Bij het
nieuwe topmodel Tbledo 2.0i-
16V GT ook aan de passagiers
kant. Sinds het begin van het
modeljaar 1995 kan elke Seat
(behalve de Marbella) op ver
zoek worden geleverd met twee
airbags.
Voor de allergoedkoopste auto
van Nederland, de Marbella
(prijs 13.695,-), komt het eind
van z'n loopbaan langzaam
maar zeker in zicht. Tbch zal.
volgens Seat, dit handige, zui
nige en betaalbare vervoermid
del zeker nog tot in het model
jaar 1996 leverbaar blijven.
Het ligt in de verwachting dat
de Marbella, net als voorheen,
ook dit jaar zijn steentjes bij
draagt aan de voorziene groei
van Seat. Voor modeljaar 1995
presenteert de Marbella zich in
nieuwe, frisse kleurstellingen
en met nieuwe interieurstof-
fen.
Op de RAI toont Seat voor 't
eerst de serie speciale versies
op basis van het Ibiza en dc Tb
ledo. In 1994 verscheen al de
Ibiza S, gebaseerd op de 1.4i
CLX. Deze versie, extra voor
zien van een GT achterspoiler,
GLX wieldeksels en midden
console, sportstuur, bredere
185/40 R 14 H banden, hoofd
steunen achter en speciale be
kleding blijft leverbaar.
Nieuw zijn de Ibiza 'Conga' en
'Salsa', beide afgeleid van de
CL. Deze versies worden gele
verd met een soepele, 44 kW/60
pk sterke 1.4i motor, die de
plaats overneemt van de 1.3i.
Het model 'Conga' is vergele
ken met de CL verrijkt met
speciale wieldeksels, getinte
ramen, verfraaide bekleding
en donker getinte achter
lichtglazen. De 'Conga' kost
22.995,-. De 'Salsa' bezit als
extra een radio/cassettespeler
en vier luidsprekers.
Naast de Ibiza GLX verschijnt
de exclusief aangeklede 'Mari
na'. Dit model combineert luxe
alcantare bekleding met bij
passende blauwe vloerbedek
king en lichtblauw getinte wij
zerplaten. Tevens worden de
sportieve voorstoelen uit de
Ibiza GT toegepast. Prijzen
zijn nog niet bekend.
Anders dan bij het oorspronke
lijk gamma kan nu ook het To
ledo basismodel 1.6i CL wor
den geleverd met bekrachtigde
besturing, die ook bij alle an
dere versies standaard is. Ver
der kreeg de Toledo in 1994 een
herzien interieur, wat een nog
verzorgder indruk oplevert.
Voorts werd de geluidsisolatie
verbeterd, evenals de afstem
ming van het onderstel. Het
toch al complete basispakket is
in de 1995-modellen verder uit
gebreid.
ZIERIKZEE - Op de Auto-RAI
is de exotische hJazca-BMW
M12 van de Italiaanse ontwer
per Fabrizio Giugiaro één van
de absolute showsterren. De
zilvergrijze creatie schittert op
de stand van het maandblad
AutoSelect in de nieuwe Park
hal.
De Nazca-BMW M12 is de eer
ste van drie rijdende prototy
pen, die Fabrizio Giugiaro,
zoon van de beroemde Italiaan
se meester-carrossier Giorgio
Giugiaro, in 1991 heeft ontwor
pen. De bolide heeft een vijfli
ter BMW V12-motor, die 300 pk
aan de krukas levert. Daarmee
is deze pure sportwagen
bloedsnel. Hij sprint in 4,2 se
conden van 0 naar 100 km/u en
haalt een top van ruim 300
km/u.
Voor de jonge Fabrizio Giugia
ro is het de eerste keer dat hij
onder eigen regie een auto
heeft ontworpen binnen z'n va
ders bedrijf. Tbpprestaties
hadden, met het oog op moge
lijke deelname aan sportwa
genraces, hoge prioriteit. Door
het gebruik van moderne licht
gewicht materialen heeft het
ontwerp echter ook een diepere
betekenis. Want dankzij een
koolstofvezel-chassis en een
aluminium koetswerk weegt
de Nazca-BMW slechts 1100 kg.
Volgens Volvo is de uitstekende
crash-bestendigheid van het
SIPS-systeem te danken aan de
structuur en het samenspel van
de verschillende componenten,
die de botsenergie tijdens een
zijwaarste aanrijding absorbe
ren. De SIPS-airbag verbetert
de bescherming van de inzit
tenden door de kans op contact
tussen de zijkant van de auto
en de passagiers in te perken of
- beter nog - geheel te vermij
den. Bij het verkleinen van dit
contact speelt de zij-airbag een
hoofdrol. Als de zij-airbag zich
tijdens de botsing ontvouwt,
voorkomt deze dat het boven
lijf van de inzittenden wordt
geraakt door de deur. Hiermee
wordt tevens de kans op ver
wondingen aan het hoofd be
perkt. Simpel gesteld werkt de
zij-airbag als extra stootkus
sen.
Pioniersrol
Voor een juiste werking van
een zij-airbag zijn de positione
ring van het systeem en de wer
king van vitaal belang. Daar
om brengt Volvo de SIPS-
airbag aan in de rugleuning
van de voorstoel en werkt het
systeem volledig mechanisch.
Volvo toonde voor het eerst
zo'n zij-airbag als een onder
zoeksproject op de ESV-
conferentie (Experimental Sa
fety Vehicles) van 1989. Deze
zij-airbag was nog aangebracht
aan de binnenkant van het por
tier. Na veel tests bleek een in
de stoel verwerkte zij-airbag
beter te voldoen.
Het systeem kan efficiënt en
veilig worden gemonteerd in
één unit, zonder verbindingen
met de deur.
Volvo zorgt ervoor dat het sy
steem goed beschermd wordt
ingebouwd. De kans dat de zij
airbag ongewenst in werking
wordt gesteld, bijvoorbeeld
door een trap tegen de deur, is
vrijwel uitgesloten. Dezelfde
technische oplossing kan zon
der veel aanpassingen in talrij
ke auto-typen worden toege
past. De SIPS-bag wordt in
werking gesteld indien er een
kracht van 1000 Newton op
treedt, in combinatie met een
versnelling van 1,5 tot 2 meter
per seconde. Dit staat gelijk
aan een zijdelingse botsing, die
zo krachtig is dat vervorming
van het portier kan optreden.
De energie van de schok wordt
via verschillende elementen
van het SIPS-systeem doorge
geven aan de sensor van de
SIPS-bag, die aan de zijkant
van de stoel is aangebracht.
Vervolgens blazen twee gasge
neratoren, die in werking wor
den gesteld door een pyrotech-
nische lading, in een oogwenk
de airbag met een inhoud van
12 liter op. Het volledig opbla
zen van de SIPS-bag duurt 4 tot
6 milliseconden. De totale tijd
tussen het contact door de zij
delingse botsing en een in wer
king getreden zij-airbag be-
OOSTERLAND - Rover en
Land Rover behoren thans tot
de succesvolste automerken op
de Nederlandse markt. In 1994
behaalden beide merken een
verkoopstijging van maar
liefst 61 procent. En met de
komst van de Rover 620 Di, Ro
ver Tourer, de vernieuwde Ro
ver 100-scric, dc nieuwe Rover
100 Cabrio en dc nieuwe Range
Rover met BMW turbo-
dieselmotor zullen Rover en
Land Rover óók in 1995 weer
prima verkoopresultaten boe
ken. Autobedrijf Ista in Oos-
terland is Rover-dealer voor
Schouwen-Duiveland.
Rover introduceert op de Auto-
RAI z'n vernieuwde 100-serie.
De diverse typen onderschei
den zich van de concurrentie
door een stijlvol, herkenbaar
draagt nooit meer dan 12 milli
seconden.
Het hele proces van de SIPS-
bag werkt mechanisch. Het
staat los van de elektrische be
drading of schakelaars. De zij
airbag is opgeborgen in een
speciale ruimte in de bekle
ding van de flank van de rug
leuning. Volvo koos voor deze
plaats omdat de zij-airbag dan
altijd de juiste positie heeft ten
opzichte van de inzittenden. TV
vens kan het systeem veilig en
efficiënt in één compacte unit
worden ondergebracht.
Als de SIPS-bag wordt geacti
veerd, springt hij uit een apar
te spleet in de bekleding van de
flank van de rugleuning te
voorschijn. In de loop van 1995
gaat Volvo de SIPS-bag gelei
delijk invoeren in zijn model
•lijn. Zoals gezegd heeft de Vol
vo 850 de primeur door als eer
ste model ter wereld standaard
over zo'n zijairbag te beschik
ken.
uiterlijk. De nieuwe grille valt
direct op en vormt het onweer
legbare bewijs dat ook de 100-
serie een rasecht Rover-
familielid is.
Aan de top van het vernieuwde
Rover 100-gamma staat de 114
GTh met dezelfde motor, plus
een uitvoering die z'n dyna
miek alle eer aandoet. Daar
van getuigen onder meer de
standaard lichtmetalen wie
len, de achterspoiler en dc aan
gepaste overbrengingsverhou
dingen voor een extra vlotte ac
celeratie
Het ontwerp van dc Rover Tbu-
rer, die op de RAI zijn Neder
landse debuut beleeft, is af
gestemd op de behoefte van
mensen die zich willen onder
scheiden. Stijlvolle, tijdloze
harmonie kenmerkt het uiter
lijk. Die harmonie zet zich
voort in het luxueuze interieur.
Daar is sprake van ambiance-
op-niveau, die men traditiege
trouw in Britse auto's terug
vindt.