Seat toont nieuwe versies van de Ibiza Volkswagen toont voor elk wat wils In Nederland gebouwde Mitsubishi wereldprimeur Volvo SIPS-bag geeft extra bescherming flankbotsing Veel nieuws van Suzuki (0? Volvo 850 eerste auto ter wereld met zij-airbag Giugiaro's Nazca-BMW bij Auto'select Noviteiten bij Rover NIEUWSBODE EXTRA 2™?12 februari Amsterdam I Suzuki heeft op de Auto-llAI veel nieuws te melden. Voor bezoekers van de autoshow is de Suzuki-stand een ware bele venis: een boeiende verken ningstocht langs de Europese primeur Baleno, speciale ver sies van de Swift en Alto en in novatieve techniek, zoals te vinden in de conceptcar EE-10 en de Wagon R. Tévens prijkt de publiekslieve ling van twee jaar geleden, de Cappuccino, weer op de stand. Op 4WD-gebied houdt Suzuki z'n reputatie hoog met de Vita ra en de Vitara Villager V6. Met de Baleno verblijdt Suzuki de Auto-RAI met een heuse we reldprimeur. Met dit model be treedt Suzuki de middenklas se. In de modellijn van Suzuki komt de Baleno boven de Swift. Hierdoor staat hij aan de top van het Suzukiperso- nenwagenaanbod. De Baleno wordt leverbaar als driedeurs hatchback en als vierdeurs se dan. Er is keus uit 16-kleppers van 1,3 en 1,6 liter. Suzuki be wijst zich bij de Baleno ander maal met een fijne neus voor een unieke vormgeving en de geweldige kennis en ervaring in het ontwikkelen van com pacte auto's. Deze eigenschap pen vormen al jaren de bouwstenen voor het succes van alle Suzuki-modellen. De Baleno combineert comfort, kracht en ruimte met het rijge- mak en de handelbaarheid van een veel compactere auto. Met de conceptcar EE-10 met hybride-aandrijving bewijst Suzuki dat de kleine auto nog volop kansen biedt voor ont wikkeling en nieuwe maatsta ven kan zetten op gebieden als milieu en veiligheid. Hiermee is duidelijk dat de Japanse producent rotsvast blijft gelo ven in een grote toekomst voor de kleine auto. Op Schouwen- Duiveland is Ista in Ooster- land Suzukidealer. NVi z' amsterdam auto rai Volkswagen toont op de Auto-RAI in de Parkhal zijn uitgebreide modelaanbod. Dit bestaat uit de personen auto's Polo, Golf, Golf Variant, Cabriolet, Vento, Passat en Passat Variant. Bovendien staat op de VW-stand de 'Sharan', een voorstudie van een ruimtewagen, zoals VW die in de loop van 1995 op de markt brengt. Het in Amsterdam getoonde prototype van de Sharan is een 'bijna-klaar' produktiemodel. De uiteindelijke ver sie kan hier en daar licht afwijken van het studiemodel; groot zullen de veranderingen niet zijn. In deze regio zijn Volkswagens verkrijgbaar bij Autobedrijf Slager BV in Brouwershaven en J. van Geest in Stellen dam. In oktober 1994 introduceerde VW de derde modelgeneratie van de Polo. Met de nieuwe Po lo laat' VW zien hoe groot en compleet een moderne, com pacte auto kan zijn. Want als het om functionaliteit, com fort, veiligheid en betrouw baarheid gaat, verwerft de Po lo in zijn klasse een unieke plaats. De opbouw van het le veringsprogramma is nieuw. Er wordt uitgegaan van één ba sismodel met een uitgebreide standaarduitrusting. Het leve ringsprogramma is daarna ver deeld in bouwstenen met een gunstige prijs-/kwaliteitver- houding. De bouwstenen kun nen, op een enkele uitzonde ring na, naar eigen inzicht wor den gecombineerd. Aan de hand van dit unieke flexibele aanbod kan de nieuwe Polo- bezitter naar eigen wens en voor zover zijn budget reikt, zijn/haar eigen auto sa menstellen. De Polo presenteert zich met zijn korte achterkant als een compact, hanteerbare en dyna mische auto. In het ontwerp zijn typische VW-kenmerken zichtbaar. De basisvorm van de Polo-carrosserie bezit volop aë rodynamische kwaliteiten. De cW-waarde van 0,32 geeft de Po lo een toppositie in zijn klasse. Het interieur is verbazend ruim. De carrosserie is 8,5 cm breder geworden. Hierdoor is de elleboogmaat in het infe rieur met 7,5 cm toegenomen. Ook de hoofdruimte is met 3 cm toegenomen, doordat de Po lo 7 cm hoger is geworden. De auto is weliswaar 5 cm korter dan zijn voorganger, maar de comfortlengte gemeten vanaf het gaspedaal tot de onderrand van de achterbankleuning - is met 180,3 cm gelijk gebleven. Porsche Met de Sharan betreedt Volks wagen de sector van de Multi Purpose Vehicles (MPV's). Het is een luxueuze variant op een multifunctionele vrijetijdsau- to. Hij heeft dubbele koplam pen, brede banden, "Captain chairs" en is van binnen uitge voerd met extravagant grijs en rood leder. Deze voorstudie van Volkswagen is "Powered by Porsche". De aandrijving omvat een zescilinder motor van 2,8 liter (185 kW/252 pk) en uitlaatgasturbo, vierwielaan- drijving en een verlaagd spor tonderstel. Z'n topsnelheid be draagt 230 km/u. Optrekken van 0 naar 100 km/h gaat in 8 seconden; z'n doorsnee ver bruik is gunstiger dan 1 op 10. Basisgedachte voor de Sharan is: het beleven van mobiliteit. Het is een innovatieve, veelzij dige, ruime en qua karakter "andere" auto. Vrije tijd en ontspanning beginnen al bij het instappen in de auto. Veel, zo niet alle eigenschap pen van de in Amsterdam ge toonde Sharan komen we straks ook tegen bij de in serie geproduceerde uitvoering. De produktievoorbereiding voor deze auto is vrijwel rond. In najaar 1995 beleeft de MPV van VW zijn première. De auto is even lang als een 'gewone' mid denklasser (462 cm), iets breder (180 cm), maar beduidend ho ger (167 cm). De auto biedt vol doende ruimte aan 7 personen. De Stoelen voor de inzittenden kunnen variabel worden opge steld. Voorwielaandrijving is standaard bij de Sharan. In een later stadium wordt ook de be proefde syncro-vierwielaan- drijving aangeboden. Het motorenprogramma loopt van een 2,0 liter benzinemotor (85 kW/115 pk), via een zuinige TDI-motor (66 kW/90 pk) tot een VR6 (128 kW/174 pk). -• --- - Volkswagen Sharan: het 'bijna-klaar' studiemodel van het Multi Purpose Vehicle (MPV), dat komend najaar op de weg verschijnt. Mitsubishi draagt de Auto-RAI een warm hart toe: 1993 vormde Amsterdam het decor voor de wereldpremière van de nieuwe Mitsubishi Galant, dit keer heeft het merk-van-de-driediamanten nog groter nieuws. Op de Auto-RAI is de bij NedCar in Born gebouwde Mitsubishi 'MX' voor 't eerst te zien. Een wereldpri meur. Zelfs de naam wordt pas aan de vooravond van de Auto-RAI onthuld. De 'MX' laat zich omschrijven als 'Japanse techniek uit Ne derland'. Bovendien is het een echte Europeaan: hij voldoet aan de fabricage-eisen die de EU stelt aan (Japanse) auto's om als 'Europese auto' te wor den aangemerkt. Gezien de Ne derlandse betrokkenheid bij het MX-project is het een goede gedachte en een vriendelijke geste van Mitsubishi om het in ternationale debuut van de 'MX' op Nederlandse bodem te laten plaats vinden. De 'MX' vormt Mitsubishi's nieuwe troef in de klasse, waarin auto's als de Opel Vectra, Volkswagen Vento, Volvo 400, Nissan Primera, Toyota Carina E, Seat Toledo en Hyundai Lantra de dienst uitmaken. Naast de wereldprimeur showt Mitsubishi-importeur Hart Nibbrig Greeve op z'n 1400 m2 grote stand ook voor de eer ste keer de nieuwe 'Space Gear' ruimtewagen in Neder land. Dit model vormt de 'top of the line' van Mitsubishi's ruimtefamilie, die verder be staat uit de Space Wagon en Space Runner. Eveneens nieuw voor ons land is de 3000 GT met z'n opvallende face-lift en nieu we zesversnellingsbak. Op de Auto-RAI is de Mitsubis hi-stand anders ingedeeld dan voorheen. Het Japanse merk kent extra meters toe aan de meest spraakmakende RAI- primeur: de Nederlandse Mit subishi. Deze auto staat cen traal. Dit betekent dat in de on derverdeling van drie eilanden - met in totaal zeventien geëx poseerde auto's het middelste eiland geheel voor de 'MX' is gereserveerd. Ook de Space Gear is een speerpunt. Daar omheen staan de andere mo dellen: van Colt en Lancer tot en met 3000 GT en Pajero. Door de ruime aandacht voor de 'MX' heeft Mitsubishi besloten de Eclipse, die eind '95 wordt vervangen, niet te exposeren. Hoewel Mitsubishi veel ont wikkelingsmodellen kent en met de diverse HSR's zelfs een volledige, opeenvolgende serie in huis heeft, legt men daarop dit maal niet de nadruk. Geen futuristische gedachten, maar uitgaan van de dagelijkse praktijk. Vanwege de tastbare en bewezen betrouwbaarheid van Mitsubishiprodukten in de autosport, toont Mitsubishi op de autosportstand wel zijn ral lywapen Lancer Evolution. Space gear In de categorie ruimtewagens vormt de Mitsubishi 'Space Gear' een opvallend nieuwtje. Hij past in het rijtje Space Runner, Space Wagon en vormt daarvan de afronding naar bo ven. De Space Gear biedt ruim plaats aan zeven personen, in sommige gevallen zelfs negen!. Voor wie op zoek is naar een ri ant ruime, multifunctionele, comfortabele, veilige 'mo nospace' is dit wellicht de idea le auto. De Space Gear heeft het beste van de Space Runner en de Space Wagon en voegt daar nog .eigen specifieke waarden aan toe. Hij zet alshet- ware de kroon op het werk. Van de Space Gear staat op de Mitsubishi-stand ook een open gewerkt model, dat 'alles' laat zien van dit aantrekkelijke concept. Op Schouwen-Duive- land is autocenter Irene Seat in Bruinisse dealer, terwijl men op Goeree-Overflakkee terecht kan bij Auto Bakker in Dirks- land. 'Artist-impression' van de nieuwe, bij NedCar in Born (Limburg) gebouwde Mitsubishi midden klasser met de codenaam 'MX'. Aan de vooravond van de Auto-RAI wordt zijn definitieve naam bekend gemaakt. BRUINISSE/DIRKSLAND - Seat-importeur Pon Car verwacht voor 1995 opnieuw een verkoopstijging dank zij de aktualisering van het aanbod dat Seat in 1994 al tot één van de sterkste groeiende automerken maakte. Het verkoopresultaat over 1994 bedroeg 10.851 Seats tegenover 7466 in 1993. Dit betekent een groei met ruim 45 procent. Seat's marktaandeel steeg hiermee van 1,87 naar 2,5 procent. Seat-dealer voor Schouwen-Duiveland is Autocenter Irene in Bruinisse. Op Goeree-Overflakkee kan men terecht bij Auto Bakker in Dirksland. Volvo presenteerde enige jaren terug een nieuwe constructieve bescherming te gen zijdelingse aanrijdingen: het 'Side Impact Protection System' (SIPS). In middels heeft Volvo de volgende stap gezet in de bescherming van inzittenden bij dit soort ongevallen: de 'SIPS-bag'. Deze zij-airbag vult het bestaande SIPS- systeem verder aan. Als eerste model ter wereld heeft nu de Volvo 850 deze zij airbag standaard op de voorstoelen. In de regio is Volvo te vinden bij Noordhoek in Burgh en Kareis Autoservice in Nieuwe-Tonge. De Seat Ibiza 1.8i zestienklepper. Met een verwachte verkoop van 12.000 Seats in 1995 groeit het Spaanse merk dit jaar ver der en vergroot z'n marktaan deel. Was het succes van '94 deels te danken aan de afzet van de Cordoba (zo'n 3000 stuks verkocht in '94, naar ver wachting 3500 stuks in 1995); ook de Ibiza deed het uitste kend in het eerste volle jaar dat het vernieuwde model le verbaar was. Omdat in 1994 te vens de Toledo geheel werd herzien is de model-vernieu wing bij Seat voorlopig vol tooid. In de Parkhal van het RAI- complex springen op de Seat- stand vooral de 16V GT- varianten van de Ibiza, Cordo ba en Toledo in het oog. Alle standaard met een airbag aan de chauffeurskant, Bij het nieuwe topmodel Tbledo 2.0i- 16V GT ook aan de passagiers kant. Sinds het begin van het modeljaar 1995 kan elke Seat (behalve de Marbella) op ver zoek worden geleverd met twee airbags. Voor de allergoedkoopste auto van Nederland, de Marbella (prijs 13.695,-), komt het eind van z'n loopbaan langzaam maar zeker in zicht. Tbch zal. volgens Seat, dit handige, zui nige en betaalbare vervoermid del zeker nog tot in het model jaar 1996 leverbaar blijven. Het ligt in de verwachting dat de Marbella, net als voorheen, ook dit jaar zijn steentjes bij draagt aan de voorziene groei van Seat. Voor modeljaar 1995 presenteert de Marbella zich in nieuwe, frisse kleurstellingen en met nieuwe interieurstof- fen. Op de RAI toont Seat voor 't eerst de serie speciale versies op basis van het Ibiza en dc Tb ledo. In 1994 verscheen al de Ibiza S, gebaseerd op de 1.4i CLX. Deze versie, extra voor zien van een GT achterspoiler, GLX wieldeksels en midden console, sportstuur, bredere 185/40 R 14 H banden, hoofd steunen achter en speciale be kleding blijft leverbaar. Nieuw zijn de Ibiza 'Conga' en 'Salsa', beide afgeleid van de CL. Deze versies worden gele verd met een soepele, 44 kW/60 pk sterke 1.4i motor, die de plaats overneemt van de 1.3i. Het model 'Conga' is vergele ken met de CL verrijkt met speciale wieldeksels, getinte ramen, verfraaide bekleding en donker getinte achter lichtglazen. De 'Conga' kost 22.995,-. De 'Salsa' bezit als extra een radio/cassettespeler en vier luidsprekers. Naast de Ibiza GLX verschijnt de exclusief aangeklede 'Mari na'. Dit model combineert luxe alcantare bekleding met bij passende blauwe vloerbedek king en lichtblauw getinte wij zerplaten. Tevens worden de sportieve voorstoelen uit de Ibiza GT toegepast. Prijzen zijn nog niet bekend. Anders dan bij het oorspronke lijk gamma kan nu ook het To ledo basismodel 1.6i CL wor den geleverd met bekrachtigde besturing, die ook bij alle an dere versies standaard is. Ver der kreeg de Toledo in 1994 een herzien interieur, wat een nog verzorgder indruk oplevert. Voorts werd de geluidsisolatie verbeterd, evenals de afstem ming van het onderstel. Het toch al complete basispakket is in de 1995-modellen verder uit gebreid. ZIERIKZEE - Op de Auto-RAI is de exotische hJazca-BMW M12 van de Italiaanse ontwer per Fabrizio Giugiaro één van de absolute showsterren. De zilvergrijze creatie schittert op de stand van het maandblad AutoSelect in de nieuwe Park hal. De Nazca-BMW M12 is de eer ste van drie rijdende prototy pen, die Fabrizio Giugiaro, zoon van de beroemde Italiaan se meester-carrossier Giorgio Giugiaro, in 1991 heeft ontwor pen. De bolide heeft een vijfli ter BMW V12-motor, die 300 pk aan de krukas levert. Daarmee is deze pure sportwagen bloedsnel. Hij sprint in 4,2 se conden van 0 naar 100 km/u en haalt een top van ruim 300 km/u. Voor de jonge Fabrizio Giugia ro is het de eerste keer dat hij onder eigen regie een auto heeft ontworpen binnen z'n va ders bedrijf. Tbpprestaties hadden, met het oog op moge lijke deelname aan sportwa genraces, hoge prioriteit. Door het gebruik van moderne licht gewicht materialen heeft het ontwerp echter ook een diepere betekenis. Want dankzij een koolstofvezel-chassis en een aluminium koetswerk weegt de Nazca-BMW slechts 1100 kg. Volgens Volvo is de uitstekende crash-bestendigheid van het SIPS-systeem te danken aan de structuur en het samenspel van de verschillende componenten, die de botsenergie tijdens een zijwaarste aanrijding absorbe ren. De SIPS-airbag verbetert de bescherming van de inzit tenden door de kans op contact tussen de zijkant van de auto en de passagiers in te perken of - beter nog - geheel te vermij den. Bij het verkleinen van dit contact speelt de zij-airbag een hoofdrol. Als de zij-airbag zich tijdens de botsing ontvouwt, voorkomt deze dat het boven lijf van de inzittenden wordt geraakt door de deur. Hiermee wordt tevens de kans op ver wondingen aan het hoofd be perkt. Simpel gesteld werkt de zij-airbag als extra stootkus sen. Pioniersrol Voor een juiste werking van een zij-airbag zijn de positione ring van het systeem en de wer king van vitaal belang. Daar om brengt Volvo de SIPS- airbag aan in de rugleuning van de voorstoel en werkt het systeem volledig mechanisch. Volvo toonde voor het eerst zo'n zij-airbag als een onder zoeksproject op de ESV- conferentie (Experimental Sa fety Vehicles) van 1989. Deze zij-airbag was nog aangebracht aan de binnenkant van het por tier. Na veel tests bleek een in de stoel verwerkte zij-airbag beter te voldoen. Het systeem kan efficiënt en veilig worden gemonteerd in één unit, zonder verbindingen met de deur. Volvo zorgt ervoor dat het sy steem goed beschermd wordt ingebouwd. De kans dat de zij airbag ongewenst in werking wordt gesteld, bijvoorbeeld door een trap tegen de deur, is vrijwel uitgesloten. Dezelfde technische oplossing kan zon der veel aanpassingen in talrij ke auto-typen worden toege past. De SIPS-bag wordt in werking gesteld indien er een kracht van 1000 Newton op treedt, in combinatie met een versnelling van 1,5 tot 2 meter per seconde. Dit staat gelijk aan een zijdelingse botsing, die zo krachtig is dat vervorming van het portier kan optreden. De energie van de schok wordt via verschillende elementen van het SIPS-systeem doorge geven aan de sensor van de SIPS-bag, die aan de zijkant van de stoel is aangebracht. Vervolgens blazen twee gasge neratoren, die in werking wor den gesteld door een pyrotech- nische lading, in een oogwenk de airbag met een inhoud van 12 liter op. Het volledig opbla zen van de SIPS-bag duurt 4 tot 6 milliseconden. De totale tijd tussen het contact door de zij delingse botsing en een in wer king getreden zij-airbag be- OOSTERLAND - Rover en Land Rover behoren thans tot de succesvolste automerken op de Nederlandse markt. In 1994 behaalden beide merken een verkoopstijging van maar liefst 61 procent. En met de komst van de Rover 620 Di, Ro ver Tourer, de vernieuwde Ro ver 100-scric, dc nieuwe Rover 100 Cabrio en dc nieuwe Range Rover met BMW turbo- dieselmotor zullen Rover en Land Rover óók in 1995 weer prima verkoopresultaten boe ken. Autobedrijf Ista in Oos- terland is Rover-dealer voor Schouwen-Duiveland. Rover introduceert op de Auto- RAI z'n vernieuwde 100-serie. De diverse typen onderschei den zich van de concurrentie door een stijlvol, herkenbaar draagt nooit meer dan 12 milli seconden. Het hele proces van de SIPS- bag werkt mechanisch. Het staat los van de elektrische be drading of schakelaars. De zij airbag is opgeborgen in een speciale ruimte in de bekle ding van de flank van de rug leuning. Volvo koos voor deze plaats omdat de zij-airbag dan altijd de juiste positie heeft ten opzichte van de inzittenden. TV vens kan het systeem veilig en efficiënt in één compacte unit worden ondergebracht. Als de SIPS-bag wordt geacti veerd, springt hij uit een apar te spleet in de bekleding van de flank van de rugleuning te voorschijn. In de loop van 1995 gaat Volvo de SIPS-bag gelei delijk invoeren in zijn model •lijn. Zoals gezegd heeft de Vol vo 850 de primeur door als eer ste model ter wereld standaard over zo'n zijairbag te beschik ken. uiterlijk. De nieuwe grille valt direct op en vormt het onweer legbare bewijs dat ook de 100- serie een rasecht Rover- familielid is. Aan de top van het vernieuwde Rover 100-gamma staat de 114 GTh met dezelfde motor, plus een uitvoering die z'n dyna miek alle eer aandoet. Daar van getuigen onder meer de standaard lichtmetalen wie len, de achterspoiler en dc aan gepaste overbrengingsverhou dingen voor een extra vlotte ac celeratie Het ontwerp van dc Rover Tbu- rer, die op de RAI zijn Neder landse debuut beleeft, is af gestemd op de behoefte van mensen die zich willen onder scheiden. Stijlvolle, tijdloze harmonie kenmerkt het uiter lijk. Die harmonie zet zich voort in het luxueuze interieur. Daar is sprake van ambiance- op-niveau, die men traditiege trouw in Britse auto's terug vindt.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1995 | | pagina 5