Rondje RAI biedt meer dan ooit tevoren
Ford toont de nieuwe
Escort en Mondeo 4x4
Mercedes manifesteert zich
als dynamische autoproducent
Veelzijdigheid
in stand Toyota
mmextra
WOENSDAG 1 FEBRUARI 1995
BIJLAGE TER GELEGENHEID VAN DE AUTO-RAI IN AMSTERDAM
Alle nieuwe automodellen plus het nodige 'toekomstblikzijn elf dagen lang te zien in het nieuwe, uitgebreide RAI-complex in Am
sterdam.
De 49e editie van de Auto-RAI biedt de bezoekers meer dan ooit tevoren. Verge
leken met vorige jaren heeft de tentoonstelling een ingrijpende facelift onder
gaan. Van 2 tot en met 12 februari staat de RAI in het teken van wereldprimeurs,
concept-cars, elektrisch aangedreven voertuigen, exclusieve auto's en een groot
aantal- aansprekende evenementen, zoals paviljoens op het gebied .van au=
tosport, 'smart mobility' en design. Ook wordt een 4WD-circuit gerealiseerd.
Al het goede van de voorgaan
de jaren is gebleven. Zo is de
tentoonstelling uniek in de
breedte van het aanbod, met
maar liefst zestig automerken,
afkomstig van over de gehele
wereld. Door de ingebruikna
me van een nieuwe tentoonstel
lingshal, met een oppervlakte
van 12.250 m2, heeft de Auto-
RAI een recordomvang: 87.000
m2 bruto, oftewel twaalf voet
balvelden. Op deze oppervlak
te, verdeeld over elf hallen,
krijgt het publiek in enkele
uren een staalkaart van het
nieuws van de autofabrikanten
uit Europa, Azië en de Verenig
de Staten. Nieuwe exposanten
zijn onder meer de Koreaanse
bedrijven, Kia, SsangYong en
Daewoo. Dankzij de nieuwe hal
en een nieuwe loopbrug voor
het eerst mogelijk een 'rondje
RAI' te maken. De tentoonstel
ling heeft een flink aantal we
reldprimeurs. Zo beleeft de
eerste 'Nederlandse' Mitsubis
hi zijn première op de Auto-
RAI.
Design-paviljoen
In het Design-paviljoen in Hal
11 (Parkhal) komen drie onder
werpen aan de orde: 'auto de
sign', 'auto development' en
'toekomst en studenten'. Het
onderdeel design wordt inge
vuld door het vermaarde
I.De.A. Institute uit Turijn
(Italië) met het 'Lampo' pro
ject. De ontwerpstudio geeft
een compleet overzicht van de
ontwikkeling van een nieuw
(fantasie)model, van eerste
idee tot rijdbaar prototype.
I.De.A. begeeft zich hiermee
voor het eerst over de Italiaan
se landsgrenzen. Bovendien is
het de eerste keer dat een de
sign studio zelfstandig deel
neemt aan de Amsterdam Au-
toRAI. De laatste fase in het
design proces is de voorberei
ding van een nieuw ontwerp
voor fabricage, de produktont-
wikkeling.
In het paviljoen wordt onder
andere getoond hoe nieuwe on
derdelen en complete auto's
worden geconstrueerd en ver
volgens getest op hun construc
tieve kwaliteiten. Daarnaast
wordt gedemonstreerd hoe
milieu- en veiligheidsvoorzie
ningen in een toekomstig auto
concept worden geïntegreerd
en beproefd.
De Akademie voor Industriële
Vormgeving Eindhoven en de
TU Delft vakgroep Industriële
Vormgeving werken mee in het
onderdeel 'toekomst en studen
ten'. De studenten tonen
ontwerp-studies, en intervie
wen de AutoRAI bezoekers
over hun wensen ten aanzien
van het ontwerp. De Neder
landse ontwerper Cor
Steenstra van ontwerpstudio
4c/Foresee, laat vervolgens de
wensen van de bezoekers in
vervulling gaan via een com
putergestuurde 3-
dimensionale presentatie. Het
design-paviljoen is ontwikkeld
door Amsterdam RAI in sa
menwerking met het maand
blad AutoSelect.
In de 'Smart Mobility' presen
tatie in de Hollandhal wordt
aandacht besteed aan de ver
schillende oplossingen voor
mobiliteitsproblemen. De be
zoeker ziet onder meer geavan
ceerde computer- en telecom
municatie apparatuur aan
boord van voertuigen. Boven
dien worden infra-structurele
oplossingen getoond. Hart van
de presentatie is een film zaal
waarin een video van ACEA de
Europese organisatie van auto
fabrikanten draait. De laatste
stand van zaken rond
elektrisch- en hybride aange
dreven auto's is te zien in het
'Drive Electric Paviljoen'. De
nadruk wordt gelegd op elek
trische auto's in de stad onder
het motto: 'Spanning in de
stad'.
Autosport
De AutoRAI autosport
presentatie in de Oosthal om
vat onder andere een circuit
met radio-grafisch bestuurbare
auto's. Het parcours heeft de
vorm van het (oude) circuit van
Zandvoort. Verder: een
pitsstraat met aanbieders van
autosport accessoires, tuning
bedrijven en een Formule 1 si
mulator. Alfa Romeo, Mercedes
en Opel tonen DTM-
toerwagens. Rondom de RAI
wordt tijdens de AutoRAI een
spectaculair four wheel drive
circuit aangelegd. Vanaf de
'fly-over', een verbinding voor
voetgangers tussen de Amstel-
hal en de Parkhal, hebben de
bezoekers uitzicht op dit ter
rein. Zij zien 4x4 auto's door
het circuit, compleet met hel
lingen, bruggen en andere hin
dernissen, manoeuvreren, zeg
maar ploeteren.
Droomgarage
In het Congrescentrum van de
RAI is tijdens de AutoRAI de
Droomgarage te bewonderen.
Deze exclusieve deelten-
toonstelling omvat circa 25
'droomauto's' geselecteerd
door het autoblad AutoVisie. In
de Droomgarage prijken onder
andere: de Aston Martin DB7
en Vantage, BATAlfa, Bugatti
EB 110, Chrysler Cirrus, Lotus
Esprit Sport 300, Mercedes 300
SLR, MGB RV8, en TVR Chi
maera. Vanwege' het exclusieve
karakter van de tentoonstel
ling en de beperkte ruimte in
het Congrescentrum is een
aparte toegangsregeling ont
worpen. De bezoekers worden
in groepen tot de Droomgarage
toegelaten. Inbegrepen is een
video-voorstelling in het Audi
torium met als titel 'Auto's in
de hoofdrol'.
Auto-RAI 95 is voor het pu
bliek open van 2 tot en met 12
februari. De openingstijden
zijn dagelijks van 10.00 tot
17.00 uur. Op doordeweekse da
gen is de tentoonstelling ook
van 19.00 tot 22.00 uur geopend.
Ford trekt op de Auto-RAI de aandacht met twee wereldprimeurs: de sterk ver
nieuwde Escort-reeks en de baanbrekende Mondeo 4x4. Voorts is de nieuwe
Scorpio nog zo kersvers, dat eigenlijk ook van een primeur sprake is, hoewel de
auto ook al bij de dealers staat. Op Schouwen-Duiveland is dat garage Van Wou
denberg in Zierikzee, terwijl men op Goeree-Overflakkee bij Witvliet in Middel-
harnis terecht kan. Op de Rai toont Ford nog twee andere stilistische lekkernij
en: de prototypes van de binnenkort in produktie gaande MPV Galaxy en de
door Ghia gestileerde coupé Arioso.
Uit de koetswei;k-lijnen van de
verjongde'Escort spreekt ster
ker dan voorheen familiever
wantschap met andere Ford
modellen. Uit onderzoek blijkt
overigens dat het beroemde
Ford-ovaal wereldwijd gezien
bekender is dan het Coca-Cola
logo. De verbeteringen aan de
nieuwe Escort omvatten drie
hoofdgroepen: functionaliteit,
interieur en carrosserie In de
categorie 'functioneel' vallen
de verbeteringen aan onderstel
en stuurinrichting, die een nog
betere wegligging, een nauw
keuriger besturing en een com
fortabeler weggedrag garande
ren. Tevens is het hele on
derstel onder handen genomen
met het oog op geluidsreductie.
De rij-eigenschappen van de
Escort worden gunstig beïn
vloed door de stuurbekrachti
ging, die (behalve op de 1.3 li
ter CL) nu op alle Escorts
wordt geleverd. Verder is het
interieur van de Escort com
pleet veranderd met onder
meer een nieuwe middenconso
le. De zitplaatsen hebben een
verhoogde rugleuning en een
nieuwe comfortabeler bekle
ding. Van buifen valt de nieu
we Escort op door bumpers, die
vloeiend in de carrosserie over
gaan, nieuwe koplampen, nieu
we grille en nieuw gestileerde
motorkap. Het resultaat is een
betere integratie van de ken
merkende ovale Ford-grille in
het totaalontwerp, waardoor
de nieuwe Escort als geheel
slanker overkomt. Nieuwe
flankbeschermingen en vlak
gemonteerde portiergrepen be
palen aan de zijkanten het
nieuwe gezicht van de Escort.
Mondeo 4X4
De nieuwe Mondeo 4x4 is een
wondertje van techniek. Ford
maakt als eerste gebruik van
een uit het ABS ontwikkelde
elektronische tractiecontrole
om de nieuwe vierwielaandrij-
ving te regelen. Vergeleken
met andere systemen is deze
technische primeur van Ford
tegelijk simpeler èn geavan
ceerder. Het systeem biedt per
manente vierwielaandrijving,
terwijl een eveneens vierwiel-
tractiecontrole automatisch
het meeste motorkoppel diri
geert naar de wielen met de
meeste grip. Ford's nieuwe 4x4
aandrijfsysteem is beschik
baar in combinatie met de
tweeliter 16-kleppen Zetec-
motor en wel op alle Mondeo-
versies: vijfdeurs hatchback,
vierdeurs sedan en vijfdeurs
Wagon, in de uitvoeringen Si
en Ghia. Deze 4x4 aandrijving
van de vierde generatie is aan
zienlijk lichter en eenvoudiger
dan de gebruikelijke, maar
biedt toch betere tractie, een
superieur remgedrag en een
grotere stabiliteit tijdens het
rijden onder moeizame weers-
of wegomstandigheden.
Met zijn nieuwe front vertoont de verjongde Escort verwantschap met andere Ford-modellen als
de Mondeo en de Scorpio
Nadrukkelijker dan ooit manifesteert Mercedes-Benz zich op de Auto-RAI als dynamische producent van
hoogwaardige automobielen. Sterk wegende aspecten als passieve en actieve veiligheid, motortechniek,
duurzaamheid en kwaliteit krijgen alle aandacht- Voorts valt de stand op door drie elementen: autosport,
de presentatie van de SLK Roadster, terwijl voor de architectuur van de stand gebruik is gemaakt van de
len van een afgeschreven houten garnalenkotter. Op Schouwen-Duiveland vindt men Mercedes bij automo
bielbedrijf Louwerse BV in Burgh-Haamstede.
Innovatief, dynamisch en
uiterst recyclebaar zijn de ach
terliggende gedachten bij de
bouw van de Mercedes-stand
op de Auto-RAI 1995. Het resul
taat is een stand, die zich on
derscheidt door het gebruik
van oude materialen. Door de
aanleg van diverse niveaus -
vergelijkbaar met de situatie
aan boord van een flink schip -
kan het publiek de tentoon
gestelde auto's vanaf diverse
platforms bekijken.
Mercedes-Benz toont op de
Auto-RAI in de stand van de
elektrisch aangedreven auto's
een studiemodel van de toe
komstige A-klasse. Deze nieu
we 'Baby-Benz' komt naast een
Mercedes SLK Roadster: een van de blikvangers op de Mercedes-stand in de RAI.
diesel- en benzine-variant ook
als elektro-versie op de markt.
Deze A-klasse wordt vanaf 1997
in het Duitse Rastatt in serie-
produktie gebouwd. Bij de in
aantocht zijnde A-klasse ont
breekt het de inzittenden niet
aan comfort. Airco of sound-
system, bij de nieuwe Aklasse
is veel mogelijk. Voor de kli
maatbeheersing is een speciaal
milieuvriendelijk systeem ont
wikkeld dat de afgevoerde
warmte in het koelcircuit van
accu, elektromotor en elektro
nica benut. In de toekomstige
A-klasse is het voor de inzitten
den mogelijk om dank zij gea
vanceerde micro-elektronica
veilig en zonder files de be
stemming te bereiken. Carros
serie, ondersteldelen,
brandstoftank en stoelframes
van de A-klasse zijn van alumi
nium. In het interieur 2ijn na
tuurlijke materialen als vlas of
wol en nieuw ontwikkelde,
voor hergebruik geschikte ma
terialen toegepast.
C-klasse
Met de succesvolle C-klasse be
wijst Mercedes-Benz de juiste
weg te zijn ingeslagen. Door de
ruime keuze aan uitvoerings
varianten sluit het merk met
de ster aan op de zich doorzet
tende individualisering van de
samenleving. Mede hierdoor
kozen zakelijk rijders, lease
maatschappijen en grote auto
verhuurbedrijven in 1993 mas
saal voor de C-klasse. Vooral de
C 180 en de C 200 Diesel stuwen
de verkopen tot ongekende
hoogten. Zij nemen met een
aandeel van 75 procent het
leeuwedeel van de registraties
voor hun rekening en hebben
de C-klasse tot marktleider in
zijn segment gemaakt. Ook het
besluit van Mercedes-Benz om
de C-klasse in vier uitvoerings
varianten aan te bieden, werpt
vruchten af. Van de vier moge
lijkheden geniet de Elegance-
line de grootste populariteit.
Ruim 43 procent van de ver
kochte C-klasse modellen heeft
deze luxe uitrusting. Een goede
tweede met een aandeel van 39
procent is de Standaard
uitvoering. De Esprit en de
Sport (met onder meer een ver
laagd onderstel) nemen 16 pro
cent resp. 2 procent van de ver
kopen voor hun rekening. Het
succes van de C-klasse heeft er
mede toe bijgedragen dat het
totale marktaandeel van
Mercedes-Benz in Nederland
thans een respectabele 2,4 pro
cent bedraagt. In 1993 was het
marktaandeel nog 2 procent.
Gerekend over heel 1994 ver
kocht Mercedes-Benz in Neder
land 10.427 auto's tegenover
7830 in 1993, ofwel een groei
met 33 procent. Mercedes-Benz
Nederland heeft het volste ver
trouwen in 1995.
E-klasse
De E-klasse van Mercedes-
Benz is al tien jaar onvermin
derd populair. Ook in 1994 was
de E-klasse wederom marktlei
der in zijn segment. Verder
bleek de introductie van de
Elegance-uitvoering begin 1994
een schot in de roos. De komst
van de Elegance-versie en de
uitbreiding van de standaard
uitrusting zorgen voor een der
de jeugd. Ruim 80 procent van
de E-klasse kopers koos in 1994
voor de nieuwe Elegance-
variant. Sinds begin januari
1995 is de E 200 Coupé toege
voegd aan de exclusieve E-
klasse Coupe. Deze aantrekke
lijk geprijsde auto wordt aan
gedreven door een tweeliter
viercilinder motor met een ver
mogen van 100 kW/136 pk. De
standaarduitrusting omvat on
der meer centrale deursluiting,
in hoogte verstelbare rechter
voorstoel, twee airbags en
elektrische ramen vóór. Tevens
is de basispakket van de E 200
Coupé en E 320 Coupé aanzien
lijk uitgebreid.
Elektrisch bedienbare ramen
rondom, uitstaplichten, met le
der bekleed stuur, metallic lak,
elektrisch bedienbaar schuif-
dak en wortelnotenhouten
dashboard zijn voortaan stan
daard. De E 320 Coupé is her
kenbaar aan zijn 8-gaats licht
metalen velgen en de E 220 aan
z'n 15-gaats lichtmetalen vel
gen.
Toyota toont zich op de Auto-RAI van zijn meest
veelzijdige kant. Onder meer met enkele interessan
te primeurs en een totaalbeeld van het complete le
veringsprogramma van Toyota. Nieuw is de exclu
sieve Toyota Celica Convertible, verder de 4,5 liter
24-kleppen benzinemotor voor de LandCruiser
Customwagon en een nieuwe, superzuinige 1,8 liter
lean-burnmotor.
Het show-aanbod omvat ruime
stationcars, supersnelle sport
wagens, sterke terreinreuzen
en vlotte, sportieve hatchbacks
plus de aparte FunCruiser. Op
de 1800 m2 grote stand van
Tbyota- en Lexus.-imporieur
Louwman Parqui wordt dui
delijk hoe veelzijdig het
Toyota-programma voor 1995
is. Men koos voor een, opstel
ling van alle auto's in groepen.
Zo is er categorie 'Sport', met
Tbyota's bekende sportievelin-
gen Celica, MR2 en Supra,
maar ook de verbazingwek
kend snelle Carina E GTi (175
pk!) en de pittige, compleet uit
geruste Corolla 1.6 GTSi. in dit
gezelschap mag de Celica Tur
bo 4WD in rally-uitmonstering
niet ontbreken. Deze bolide be
zorgde Toyota voor het tweede
jaar op rij de wereldtitel in het
rallykampioenschap. In de ca
tegorie 'Business' geven de Co
rolla sedan, de Carina E en de
chique Camry acte de presence,
'Family' en 'Lifestyle' zijn de
andere twee groepen, waarin
onder meer de diverse station
wagons en terreinauto's van
Tbyota een plaatsje vinden. Op
vallend is dat de universele
FunCruiser in elke categorie
lijkt te passen.
Sinds 1 januari 1995 kan de
Toyota-rijder voor een blik
semsnelle reparatie terecht bij
één van de ruim 200 Neder
landse Toyota-dealers, die in
middels de Tbyota direct Ser
vice in hun bedrijf hebben
geïntroduceerd. Toyota Direct
Service is de nieuwste vorm
van dienstverlening aan Toyo
tarijders. Tbyotadealers op
Schouwen-Duiveland zijn ga
rage Dijkman in Burgh-Haam
stede en garage Mol in Nieu-
werkerk. Op Goeree-Overflak
kee kan men terecht bij autobc
drijf Flakkee in Sommelsdijk