Rondje RAI biedt meer dan ooit tevoren Ford toont de nieuwe Escort en Mondeo 4x4 Mercedes manifesteert zich als dynamische autoproducent Veelzijdigheid in stand Toyota mmextra WOENSDAG 1 FEBRUARI 1995 BIJLAGE TER GELEGENHEID VAN DE AUTO-RAI IN AMSTERDAM Alle nieuwe automodellen plus het nodige 'toekomstblikzijn elf dagen lang te zien in het nieuwe, uitgebreide RAI-complex in Am sterdam. De 49e editie van de Auto-RAI biedt de bezoekers meer dan ooit tevoren. Verge leken met vorige jaren heeft de tentoonstelling een ingrijpende facelift onder gaan. Van 2 tot en met 12 februari staat de RAI in het teken van wereldprimeurs, concept-cars, elektrisch aangedreven voertuigen, exclusieve auto's en een groot aantal- aansprekende evenementen, zoals paviljoens op het gebied .van au= tosport, 'smart mobility' en design. Ook wordt een 4WD-circuit gerealiseerd. Al het goede van de voorgaan de jaren is gebleven. Zo is de tentoonstelling uniek in de breedte van het aanbod, met maar liefst zestig automerken, afkomstig van over de gehele wereld. Door de ingebruikna me van een nieuwe tentoonstel lingshal, met een oppervlakte van 12.250 m2, heeft de Auto- RAI een recordomvang: 87.000 m2 bruto, oftewel twaalf voet balvelden. Op deze oppervlak te, verdeeld over elf hallen, krijgt het publiek in enkele uren een staalkaart van het nieuws van de autofabrikanten uit Europa, Azië en de Verenig de Staten. Nieuwe exposanten zijn onder meer de Koreaanse bedrijven, Kia, SsangYong en Daewoo. Dankzij de nieuwe hal en een nieuwe loopbrug voor het eerst mogelijk een 'rondje RAI' te maken. De tentoonstel ling heeft een flink aantal we reldprimeurs. Zo beleeft de eerste 'Nederlandse' Mitsubis hi zijn première op de Auto- RAI. Design-paviljoen In het Design-paviljoen in Hal 11 (Parkhal) komen drie onder werpen aan de orde: 'auto de sign', 'auto development' en 'toekomst en studenten'. Het onderdeel design wordt inge vuld door het vermaarde I.De.A. Institute uit Turijn (Italië) met het 'Lampo' pro ject. De ontwerpstudio geeft een compleet overzicht van de ontwikkeling van een nieuw (fantasie)model, van eerste idee tot rijdbaar prototype. I.De.A. begeeft zich hiermee voor het eerst over de Italiaan se landsgrenzen. Bovendien is het de eerste keer dat een de sign studio zelfstandig deel neemt aan de Amsterdam Au- toRAI. De laatste fase in het design proces is de voorberei ding van een nieuw ontwerp voor fabricage, de produktont- wikkeling. In het paviljoen wordt onder andere getoond hoe nieuwe on derdelen en complete auto's worden geconstrueerd en ver volgens getest op hun construc tieve kwaliteiten. Daarnaast wordt gedemonstreerd hoe milieu- en veiligheidsvoorzie ningen in een toekomstig auto concept worden geïntegreerd en beproefd. De Akademie voor Industriële Vormgeving Eindhoven en de TU Delft vakgroep Industriële Vormgeving werken mee in het onderdeel 'toekomst en studen ten'. De studenten tonen ontwerp-studies, en intervie wen de AutoRAI bezoekers over hun wensen ten aanzien van het ontwerp. De Neder landse ontwerper Cor Steenstra van ontwerpstudio 4c/Foresee, laat vervolgens de wensen van de bezoekers in vervulling gaan via een com putergestuurde 3- dimensionale presentatie. Het design-paviljoen is ontwikkeld door Amsterdam RAI in sa menwerking met het maand blad AutoSelect. In de 'Smart Mobility' presen tatie in de Hollandhal wordt aandacht besteed aan de ver schillende oplossingen voor mobiliteitsproblemen. De be zoeker ziet onder meer geavan ceerde computer- en telecom municatie apparatuur aan boord van voertuigen. Boven dien worden infra-structurele oplossingen getoond. Hart van de presentatie is een film zaal waarin een video van ACEA de Europese organisatie van auto fabrikanten draait. De laatste stand van zaken rond elektrisch- en hybride aange dreven auto's is te zien in het 'Drive Electric Paviljoen'. De nadruk wordt gelegd op elek trische auto's in de stad onder het motto: 'Spanning in de stad'. Autosport De AutoRAI autosport presentatie in de Oosthal om vat onder andere een circuit met radio-grafisch bestuurbare auto's. Het parcours heeft de vorm van het (oude) circuit van Zandvoort. Verder: een pitsstraat met aanbieders van autosport accessoires, tuning bedrijven en een Formule 1 si mulator. Alfa Romeo, Mercedes en Opel tonen DTM- toerwagens. Rondom de RAI wordt tijdens de AutoRAI een spectaculair four wheel drive circuit aangelegd. Vanaf de 'fly-over', een verbinding voor voetgangers tussen de Amstel- hal en de Parkhal, hebben de bezoekers uitzicht op dit ter rein. Zij zien 4x4 auto's door het circuit, compleet met hel lingen, bruggen en andere hin dernissen, manoeuvreren, zeg maar ploeteren. Droomgarage In het Congrescentrum van de RAI is tijdens de AutoRAI de Droomgarage te bewonderen. Deze exclusieve deelten- toonstelling omvat circa 25 'droomauto's' geselecteerd door het autoblad AutoVisie. In de Droomgarage prijken onder andere: de Aston Martin DB7 en Vantage, BATAlfa, Bugatti EB 110, Chrysler Cirrus, Lotus Esprit Sport 300, Mercedes 300 SLR, MGB RV8, en TVR Chi maera. Vanwege' het exclusieve karakter van de tentoonstel ling en de beperkte ruimte in het Congrescentrum is een aparte toegangsregeling ont worpen. De bezoekers worden in groepen tot de Droomgarage toegelaten. Inbegrepen is een video-voorstelling in het Audi torium met als titel 'Auto's in de hoofdrol'. Auto-RAI 95 is voor het pu bliek open van 2 tot en met 12 februari. De openingstijden zijn dagelijks van 10.00 tot 17.00 uur. Op doordeweekse da gen is de tentoonstelling ook van 19.00 tot 22.00 uur geopend. Ford trekt op de Auto-RAI de aandacht met twee wereldprimeurs: de sterk ver nieuwde Escort-reeks en de baanbrekende Mondeo 4x4. Voorts is de nieuwe Scorpio nog zo kersvers, dat eigenlijk ook van een primeur sprake is, hoewel de auto ook al bij de dealers staat. Op Schouwen-Duiveland is dat garage Van Wou denberg in Zierikzee, terwijl men op Goeree-Overflakkee bij Witvliet in Middel- harnis terecht kan. Op de Rai toont Ford nog twee andere stilistische lekkernij en: de prototypes van de binnenkort in produktie gaande MPV Galaxy en de door Ghia gestileerde coupé Arioso. Uit de koetswei;k-lijnen van de verjongde'Escort spreekt ster ker dan voorheen familiever wantschap met andere Ford modellen. Uit onderzoek blijkt overigens dat het beroemde Ford-ovaal wereldwijd gezien bekender is dan het Coca-Cola logo. De verbeteringen aan de nieuwe Escort omvatten drie hoofdgroepen: functionaliteit, interieur en carrosserie In de categorie 'functioneel' vallen de verbeteringen aan onderstel en stuurinrichting, die een nog betere wegligging, een nauw keuriger besturing en een com fortabeler weggedrag garande ren. Tevens is het hele on derstel onder handen genomen met het oog op geluidsreductie. De rij-eigenschappen van de Escort worden gunstig beïn vloed door de stuurbekrachti ging, die (behalve op de 1.3 li ter CL) nu op alle Escorts wordt geleverd. Verder is het interieur van de Escort com pleet veranderd met onder meer een nieuwe middenconso le. De zitplaatsen hebben een verhoogde rugleuning en een nieuwe comfortabeler bekle ding. Van buifen valt de nieu we Escort op door bumpers, die vloeiend in de carrosserie over gaan, nieuwe koplampen, nieu we grille en nieuw gestileerde motorkap. Het resultaat is een betere integratie van de ken merkende ovale Ford-grille in het totaalontwerp, waardoor de nieuwe Escort als geheel slanker overkomt. Nieuwe flankbeschermingen en vlak gemonteerde portiergrepen be palen aan de zijkanten het nieuwe gezicht van de Escort. Mondeo 4X4 De nieuwe Mondeo 4x4 is een wondertje van techniek. Ford maakt als eerste gebruik van een uit het ABS ontwikkelde elektronische tractiecontrole om de nieuwe vierwielaandrij- ving te regelen. Vergeleken met andere systemen is deze technische primeur van Ford tegelijk simpeler èn geavan ceerder. Het systeem biedt per manente vierwielaandrijving, terwijl een eveneens vierwiel- tractiecontrole automatisch het meeste motorkoppel diri geert naar de wielen met de meeste grip. Ford's nieuwe 4x4 aandrijfsysteem is beschik baar in combinatie met de tweeliter 16-kleppen Zetec- motor en wel op alle Mondeo- versies: vijfdeurs hatchback, vierdeurs sedan en vijfdeurs Wagon, in de uitvoeringen Si en Ghia. Deze 4x4 aandrijving van de vierde generatie is aan zienlijk lichter en eenvoudiger dan de gebruikelijke, maar biedt toch betere tractie, een superieur remgedrag en een grotere stabiliteit tijdens het rijden onder moeizame weers- of wegomstandigheden. Met zijn nieuwe front vertoont de verjongde Escort verwantschap met andere Ford-modellen als de Mondeo en de Scorpio Nadrukkelijker dan ooit manifesteert Mercedes-Benz zich op de Auto-RAI als dynamische producent van hoogwaardige automobielen. Sterk wegende aspecten als passieve en actieve veiligheid, motortechniek, duurzaamheid en kwaliteit krijgen alle aandacht- Voorts valt de stand op door drie elementen: autosport, de presentatie van de SLK Roadster, terwijl voor de architectuur van de stand gebruik is gemaakt van de len van een afgeschreven houten garnalenkotter. Op Schouwen-Duiveland vindt men Mercedes bij automo bielbedrijf Louwerse BV in Burgh-Haamstede. Innovatief, dynamisch en uiterst recyclebaar zijn de ach terliggende gedachten bij de bouw van de Mercedes-stand op de Auto-RAI 1995. Het resul taat is een stand, die zich on derscheidt door het gebruik van oude materialen. Door de aanleg van diverse niveaus - vergelijkbaar met de situatie aan boord van een flink schip - kan het publiek de tentoon gestelde auto's vanaf diverse platforms bekijken. Mercedes-Benz toont op de Auto-RAI in de stand van de elektrisch aangedreven auto's een studiemodel van de toe komstige A-klasse. Deze nieu we 'Baby-Benz' komt naast een Mercedes SLK Roadster: een van de blikvangers op de Mercedes-stand in de RAI. diesel- en benzine-variant ook als elektro-versie op de markt. Deze A-klasse wordt vanaf 1997 in het Duitse Rastatt in serie- produktie gebouwd. Bij de in aantocht zijnde A-klasse ont breekt het de inzittenden niet aan comfort. Airco of sound- system, bij de nieuwe Aklasse is veel mogelijk. Voor de kli maatbeheersing is een speciaal milieuvriendelijk systeem ont wikkeld dat de afgevoerde warmte in het koelcircuit van accu, elektromotor en elektro nica benut. In de toekomstige A-klasse is het voor de inzitten den mogelijk om dank zij gea vanceerde micro-elektronica veilig en zonder files de be stemming te bereiken. Carros serie, ondersteldelen, brandstoftank en stoelframes van de A-klasse zijn van alumi nium. In het interieur 2ijn na tuurlijke materialen als vlas of wol en nieuw ontwikkelde, voor hergebruik geschikte ma terialen toegepast. C-klasse Met de succesvolle C-klasse be wijst Mercedes-Benz de juiste weg te zijn ingeslagen. Door de ruime keuze aan uitvoerings varianten sluit het merk met de ster aan op de zich doorzet tende individualisering van de samenleving. Mede hierdoor kozen zakelijk rijders, lease maatschappijen en grote auto verhuurbedrijven in 1993 mas saal voor de C-klasse. Vooral de C 180 en de C 200 Diesel stuwen de verkopen tot ongekende hoogten. Zij nemen met een aandeel van 75 procent het leeuwedeel van de registraties voor hun rekening en hebben de C-klasse tot marktleider in zijn segment gemaakt. Ook het besluit van Mercedes-Benz om de C-klasse in vier uitvoerings varianten aan te bieden, werpt vruchten af. Van de vier moge lijkheden geniet de Elegance- line de grootste populariteit. Ruim 43 procent van de ver kochte C-klasse modellen heeft deze luxe uitrusting. Een goede tweede met een aandeel van 39 procent is de Standaard uitvoering. De Esprit en de Sport (met onder meer een ver laagd onderstel) nemen 16 pro cent resp. 2 procent van de ver kopen voor hun rekening. Het succes van de C-klasse heeft er mede toe bijgedragen dat het totale marktaandeel van Mercedes-Benz in Nederland thans een respectabele 2,4 pro cent bedraagt. In 1993 was het marktaandeel nog 2 procent. Gerekend over heel 1994 ver kocht Mercedes-Benz in Neder land 10.427 auto's tegenover 7830 in 1993, ofwel een groei met 33 procent. Mercedes-Benz Nederland heeft het volste ver trouwen in 1995. E-klasse De E-klasse van Mercedes- Benz is al tien jaar onvermin derd populair. Ook in 1994 was de E-klasse wederom marktlei der in zijn segment. Verder bleek de introductie van de Elegance-uitvoering begin 1994 een schot in de roos. De komst van de Elegance-versie en de uitbreiding van de standaard uitrusting zorgen voor een der de jeugd. Ruim 80 procent van de E-klasse kopers koos in 1994 voor de nieuwe Elegance- variant. Sinds begin januari 1995 is de E 200 Coupé toege voegd aan de exclusieve E- klasse Coupe. Deze aantrekke lijk geprijsde auto wordt aan gedreven door een tweeliter viercilinder motor met een ver mogen van 100 kW/136 pk. De standaarduitrusting omvat on der meer centrale deursluiting, in hoogte verstelbare rechter voorstoel, twee airbags en elektrische ramen vóór. Tevens is de basispakket van de E 200 Coupé en E 320 Coupé aanzien lijk uitgebreid. Elektrisch bedienbare ramen rondom, uitstaplichten, met le der bekleed stuur, metallic lak, elektrisch bedienbaar schuif- dak en wortelnotenhouten dashboard zijn voortaan stan daard. De E 320 Coupé is her kenbaar aan zijn 8-gaats licht metalen velgen en de E 220 aan z'n 15-gaats lichtmetalen vel gen. Toyota toont zich op de Auto-RAI van zijn meest veelzijdige kant. Onder meer met enkele interessan te primeurs en een totaalbeeld van het complete le veringsprogramma van Toyota. Nieuw is de exclu sieve Toyota Celica Convertible, verder de 4,5 liter 24-kleppen benzinemotor voor de LandCruiser Customwagon en een nieuwe, superzuinige 1,8 liter lean-burnmotor. Het show-aanbod omvat ruime stationcars, supersnelle sport wagens, sterke terreinreuzen en vlotte, sportieve hatchbacks plus de aparte FunCruiser. Op de 1800 m2 grote stand van Tbyota- en Lexus.-imporieur Louwman Parqui wordt dui delijk hoe veelzijdig het Toyota-programma voor 1995 is. Men koos voor een, opstel ling van alle auto's in groepen. Zo is er categorie 'Sport', met Tbyota's bekende sportievelin- gen Celica, MR2 en Supra, maar ook de verbazingwek kend snelle Carina E GTi (175 pk!) en de pittige, compleet uit geruste Corolla 1.6 GTSi. in dit gezelschap mag de Celica Tur bo 4WD in rally-uitmonstering niet ontbreken. Deze bolide be zorgde Toyota voor het tweede jaar op rij de wereldtitel in het rallykampioenschap. In de ca tegorie 'Business' geven de Co rolla sedan, de Carina E en de chique Camry acte de presence, 'Family' en 'Lifestyle' zijn de andere twee groepen, waarin onder meer de diverse station wagons en terreinauto's van Tbyota een plaatsje vinden. Op vallend is dat de universele FunCruiser in elke categorie lijkt te passen. Sinds 1 januari 1995 kan de Toyota-rijder voor een blik semsnelle reparatie terecht bij één van de ruim 200 Neder landse Toyota-dealers, die in middels de Tbyota direct Ser vice in hun bedrijf hebben geïntroduceerd. Toyota Direct Service is de nieuwste vorm van dienstverlening aan Toyo tarijders. Tbyotadealers op Schouwen-Duiveland zijn ga rage Dijkman in Burgh-Haam stede en garage Mol in Nieu- werkerk. Op Goeree-Overflak kee kan men terecht bij autobc drijf Flakkee in Sommelsdijk

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1995 | | pagina 1