II OOK
Gs blijven tegen varkensbedrijf
aan Galgeweg hij Nieuwerkerk
Nieuwe veerdienst tussen
Vlissingen en Sheerness
Nog geen geld ministerie voor
plannen transferium bij Renesse
Banenverlies De Schelde te Vlissingen
Extra voorstelling Tsjaikovsky's
klassieke ballet Het Zwanenmeer
Presentatie
debuut-CD
van Bléf
Geplande locatie niet acceptabeV
Opvolger van Olau-line
Burgemeester Kapelle: G. C. de Groot
Op maandag 13 februari:
Tweede gesprek moet helderheid brengen
DONDERDAG 26 JANUARI 1995 NR 25712
5
VLISSINGEN - De Vlissingse
rockband Blof presenteert za
terdag 25 februari haar
debuut-CD 'Naakt onder de
hemel' in het Arsenaaltheater
in Vlissingen. De CD werd op
genomen in een leegstaand
kantoorpand in Zierikzee.
De muziek van Blof varieert
van ingehouden en sober tot
groots en meeslepend. En dat
allemaal in het Nederlands ge
zongen.
Neoromantisch
In de teksten leggen de leden
van de band een neoroman
tisch levensgevoel aan de dag:
kroegen, drank en allerlei gro
te verlangens worden luister
rijk bezongen. Dit levensge
voel heeft Blof trachten vast te
leggen op de CD. De aanvang
van de presentatie is 21.30 uur.
Advertentie
WE LUSTEN ER WEL SOEP VAN
KOM DAN VRIJDAG EN ZATERDAG
GRATIS KEUREN VAN AL ONZE
HEERLIJKE SOEPEN, WE MAKEN ER
EEN LEUKE AANBIEDING VAN
onze GEHAKTBALLEN
'n klasse apart....
100 gram 0.98
SCHUITHAVEN 15
TEL. OHIO- 17878
ZIERIKZEE
100 gram BOERENACHTERHAM 3.45
100 gram RAUWE HAM 3.85
100 aram KIPFILET HAM 2.98
300 GRAM HAM NIET VOOR10.28
maar voor slechts 6.98
NIEUWERKERK/MIDDELBURG - Gedeputeerde staten van Zeeland blijven
bij hun weigering om een verklaring van geen bezwaar af te geven voor realise
ring van een mestvarkensbedrijf aan de Galgeweg bij Nieuwerkerk. Dat werd
gisteren, woensdag besloten tijdens de vergadering van gs in Middelburg. Zowel
het bezwaarschrift van aanvrager W. J. Blom uit Zutphen als dat van de gemeen
te Duiveland zijn door gs ongegrond verklaard.
De kwestie speelt al sinds 1993.
Toen diende de heer Blom bij
de gemeente Duiveland een
aanvraag itt voor de vestiging
van een mestvarkensbedrijf
aan de Galgeweg bij Nieuwer
kerk. Hij had zich uit laten ko
pen uit zijn bedrijf in Zutphen,
maar wel zijn mestquotum be
houden. Derhalve ging het niet
om nieuwvestiging, maar om
verplaatsing van het bedrijf.
Voorwaarden
„Als gemeente moet je zo'n
aanvraag natuurlijk serieus in
behandeling nemen", aldus D.
M. Haak van de gemeente Dui
veland. De aanvraag werd be
sproken en uiteindelijk kwam
daar uit dat men van de kant
van de gemeente Duiveland
geen zwaarwegende bezwaren
aan kon voeren tegen de komst
van het mestvarkensbedrijf.
„We hebben in goede harmonie
met de heer Blom onderhan
deld en we hebben ook een aan
tal voorwaarden gesteld", al
dus Haak.
Met inachtneming van die
voorwaarden - vooral milieu-
eisen - kwamen de gemeente
Duiveland en de heer Blom
met elkaar tot overeenstem
ming. Ook kreeg men het fiat
van de gemeenteraad die zich
in meerderheid achter het col
lege schaarde. Later dat jaar
ontstond enige commotie over
berichten als zou er een 'inva
sie' van intensieve veehouderij
bedrijven vanuit Brabant naar
Zeeland op handen zijn. Gs van
Zeeland raadden gemeenten
zelfs aan de bestemmingsplan
nen nog eens onder de loep te
nemen en eventueel aan te pas
sen om ongewenste ontwikke
lingen te kunnen voorkomen.
Het gemeenteraadsbesluit
werd naar gs gezonden, maar
die weigerden een verklaring
van geen bezwaar af te geven.
Als argument voeren gs aan
dat volgens het streekplan Zee
land vestiging van niet grond
gebonden agrarische produk-
tiebedrijven in het agrarisch
gebied niet kan worden toe
gestaan, tenzij de noodzaak tot
vestiging wordt aangetoond.
Nieuwvestiging zou wel moge
lijk moeten zijn, maar dan al
leen op speciaal daartoe in te
richten bedrijfsterreinen. Gs
wezen ook op de algemene
doelstelling van het streekplan
dat verstening en versnippe
ring van het platteland dient te
worden tegengegaan.
Tegen die beslissing van gs om
een verklaring van geen be
zwaar te weigeren dienden zo
wel de gemeente Duiveland als
aanvrager de heer Blom een be
zwaarschrift in. Gs hebben ech
ter dinsdag besloten om beide
bezwaarschriften ongegrond te
verklaren. „Noch in uw be
zwaarschrift noch tijdens de
openbare hoorzitting in decem
ber 1994 zijn naar onze mening
geen nieuwe gezichtspunten
aangevoerd die een herziening
van onze thans in het geding
zijnde beslissing gewenst of
noodzakelijk zouden maken
danwel zouden rechtvaardi
gen", aldus gs in een brief aan
de gemeente Duiveland. „De
aan de orde zijnde locatie ach
ten wij niet acceptabel".
Verder voeren gs als argument
voor weigering van een verkla
ring van geen bezwaar aan dat
de locatie aan de Galgeweg de
heer Blom geen mogelijkheden
biedt om zijn bedrijf in de toe
komst uit te breiden. „Daar
mee kan op termijn de vol
waardigheid van dat bedrijf
onder druk komen te staan",
aldus gs. Volgens gs is een en
ander in strijd met het streven
om binnen de normen voldoen
de ontwikkelingsmogelijkhe
den te bieden aan agrarische
bedrijven. Het feit dat Blom
zijn bedrijf in Zutphen beëin
digd heeft is voor gs geen reden
om 'een planologisch onge
wenste' locatie voor vestiging
te accepteren.
Of de gemeente Duiveland nog
verder actie onderneemt om te
proberen alsnog toestemming
te krijgen voor de vestiging
van het mestvarkensbedrijf is
nog niet bekend. Officieel weet
de gemeente nog van niets.
„Wij hebben de brief nog niet
binnen", aldus Haak. „Het is
aan de politiek om te beslissen
wat er verder gebeurt".
VLISSINGEN (ANP) - De Ko
ninklijke Schelde Groep in
Vlissingen gaat haar activitei
ten op het gebied van de off
shore sterk inkrimpen. Daar
door vervallen 45 arbeids
plaatsen.
De Schelde probeert dat zoveel
mogelijk via natuurlijk ver
loop op te vangen, maar de di
rectie sluit gedwongen ontsla
gen niet uit.
Het concern fabriceerde tot
voor kort kleine produktie-
platforms voor olie- en gaswin
ning op het Nederlandse deel
van het continentaal plat. Om
dat de oliemaatschappijen hun
activiteiten'in dat gebied sterk
verminderen is de afzetmarkt
voor De Schelde ingestort.
Van Schelde Offshore gaan 15
van de 60 personeelsleden over
naar de bedrijfsdivisie die zich
met industriële constructies
bezig houdt. Daardoor houdt
het de optie open in de toe
komst weer actief te worden.
MIDDELBURG (ANP) - Vanaf begin april is er weer een passagiersveerdienst
tussen Vlissingen en Sheerness. Het haven- en transportbedrijf The Mersey
Docksand Harbour Company in Liverpool springt in het gat dat medio vorig
jaar ontstond toen de Olau de passagiersdienst op deze lijn stopte.
Dat heeft gedeputeerde D.
Bruinooge woensdag bekend
gemaakt.
Mersey Docks heeft voor de
veerdienst twee schepen aange
kocht die eerder op de Adriati-
sche Zee voeren. Het bedrijf
laat de boten aanpassen voor
vervoer van ruim vijfhonderd
passagiers, personen- en
vrachtauto's.
De schepen zijn iets kleiner
dan die van de Olau, maar heb
ben wel faciliteiten als kin
derspeelplaatsen, zonnedek
ken en bars. De schepen zullen
tweemaal daags tussen Vlis
singen en Sheerness varen. De
nachtelijke overtocht duurt ne
gen uur en de oversteek over
dag zeven uur.
Mersey Docks verwacht 300.000
passagiers pér jaar over te zet
ten. De haven- en transporton
derneming onderhandelt met
reisorganisaties over speciale
arrangementen om het passa
giersaantal in de toekomst nog
uit te laten groeien. De Olau
zette de laatste jaren 700.000 a
800.000 passagiers over.
Arbeidsplaatsen
Met het verdwijnen van de
Olau Line gingen 130 directe en
evenzoveel indirecte arbeids
plaatsen op de wal verloren.
Voor het Havenschap Vlissin
gen en stuwadoor N.V. Haven
van Vlissingen leverde de veer
dienst jaarlijks drie tot vier
miljoen gulden op. Bruinooge
hoopt dit verlies met de nieuwe
passagiersdienst goed te ma
ken.
Aanwinst
De hernieuwde mogelijkheid
om op Engeland te varen is vol
gens Bruinooge ook een aan
winst op toeristisch gebied en
voor de uitstraling van Zee
land.
KAPELLE - G. C. de Groot uit
Lage Zwaluwe is benoemd tot
burgemeester van Kapelle. Hij
volgt J. van Bommel op die
vervroegd met pensioen is ge
gaan. Van Bommel was eerder
burgemeester van de gemeente
Duiveland.
De Groot werd in 1942 in Al-
blasserdam geboren. Van 1959
tot 1975 was hij werkzaam op
diverse afdelingen bij L. Smit
Zn Scheeps- en Werktuig
bouw. Van 1975 tot'1979 was hij
in, dienst van de Tweede Ka
merleden Kruisinga, Tilanus
en Wisselink. Daarna werkte
hij voor de CDA-Tweede Ka
merfractie. Hij was ook lande
lijk secretaris van de Christe
lijk Historische Unie (CHU).
Hij was toen ook wethouder
van de gemeente Alblasser-
dam. Sinds 1989 was De Groot
burgemeester van Hooge en
Lage Zwaluwe.
C. Sinke uit Yerseke is be
noemd tot burgemeester van
Goedereede. Sinke is sinds
1947 lid van het CDA en stamt
uit een familie die zich bezig
houdt met kweek en in- en ex
port van schaal- en schelpdie
ren. Hij begon zijn ambtelijke
loopbaan bij de gemeente Yer
seke en kwam later terecht in
Reimerswaal en Axel. Van 1980
tot 1985 was hij gemeentesecre
taris van de gemeente Bernis-
se. Toen werd hij benoemd als
burgemeester van de Zuid-
Hollandse gemeente Valken
burg. Sinke is de opvolger van
G. van Velzen.
Op een transferium kan gratis geparkeerd worden. Wie met de auto dichter hij het centrum wil staan - zoals op de foto het parkeerter
rein aan de Jan van Renesseweg - moet gaan betalen voor het parkeren. (Foto: Joop van Houdt).
DEN HAAG/RENESSE - Wethouder ir. C. W. Veerhoek van Westerschouwen heeft nog geen geld los weten
te peuteren van het ministerie van verkeer en waterstaat voor de realisering van de aanleg van een transfe
rium bij Renesse. Volgens een woordvoerder van het ministerie zijn er nog geen harde toezeggingen gedaan.
Binnenkort gaat Veerhoek voor een tweede gesprek naar Den Haag.
Wethouder Veerhoek zelf wil
niets zeggen over het resultaat
van het gesprek dat hij deze
week had met vertegenwoordi
gers van het ministerie. „Ik wil
niet op de zaken vooruitlopen.
Dat is niet in het belang van de
gemeente", aldus Veerhoek.
Volgens B. Wouters van het mi
nisterie van verkeer en water
staat is het gesprek tussen
Veerhoek en het ministerie niet
meer dan een werkbespreking
geweest. „Er zijn in ieder geval
nog geen besluiten genomen en
zeker ook geen harde toezeg
gingen gedaan", aldus Wouters.
Goede kans
A. van der Korput van de direc
tie Zeeland van Rijkswater
staat, een van de gesprekspart
ners van Veerhoek, bevestigt
het verhaal van Wouters. Hij
denkt wel dat er een goede
kans bestaat dat er financiële
steun van de zijde van de rijks
overheid komt voor het trans
ferium. „Het is natuurlijk niet
voor niets dat Renesse voor
wat betreft het transferium
aangewezen is als pilot-loca-
tie", aldus Van der Korput. Hij
betitelt het transferium als
'een kansrijk project'.
Over de hoogte van een even
tuele rijksbijdrage aan het
transferium 'wil Van der Kor
put niets kwijt. Eerder boekte
Veerhoek wel succes en wel bij
de provincie. In november 1994
werd bekend gemaakt dat de
provincie Zeeland een bijdrage
had toegezegd van 1,75 miljoen
gulden voor de realisering van
wegen en parkeergelegenheid
in Renesse. Veerhoek noemde
dat toen 'een substantiële bij
drage' maar tekende daar wel
meteen bij dat hij nog geen
overzicht had van wat uitvoe
ring van de plannen in totaal
gaat kosten.
Het mobiliteitsscenario zag in
november 1991 het levenslicht
en sinds die tijd is er het een en
ander gebeurd. Als eerste deel-
plan werd in januari 1993 on
der het motto Auto's opzij,
mensen erbij het verkeerscir
culatieplan als eerste deelplan
van het mobiliteitsscenario ge
presenteerd. Op dat eerste
deelplan werd verschillend ge
reageerd. De ondernemers
stonden bepaald niet te juichen
en het woord 'onaanvaardbaar'
werd zelfs in de mond genomen
ten aanzien van het plan.
Niettemin reed de trein verder
en werd achter de schermen
druk verder gewerkt aan de
deelplannen. In september
schaarde de gemeenteraad zich
- zij het de nodige mitsen en
maren - achter het verkeerscir
culatieplan. In maart 1994
werd de aanleg van de Rand
weg bij Renesse afgerond met
de ingebruikname van een ro
tonde op de Hogezoom. In de
cember 1994 werd het tweede
deelplan van het veelbespro
ken mobiliteitsscenario gepre
senteerd: het parkeerbe-
leidsplan.
Mitsen en maren
Ook dat deelplan werd niet en
thousiast onthaald en weder
om waren het de ondernemers
die nogal wat kanttekeningen
plaatsten bij het plan. Ge
vreesd werd - en wordt - dat in
voering van betaald parkeren
bezoek aan Renesse zeker niet
zal stimuleren terwijl het juist
de intentie van het parkeerbe-
leidsplan is om het 'recreatief
winkelen' te stimuleren en te
voorkomen dat daar gepar
keerd wordt waar het niet wen
selijk is.
MIDDELBURG - Vanwege de enorme belangstelling voor de uitvoering van het
klassieke ballet Het Zwanenmeer op donderdag 16 februari in de Stadsschouw
burg van Middelburg, is een extra voorstelling ingelast op maandag 13 februari.
Aanvang is 20.00 uur.
De uitvoering wordt gegeven
door het Ballet van het Tataars
Academisch Opera en Ballet
Gezelschap Musa Dshalil uit
de Russische staat Thtarsan.
Dit gebied ligt aan de Wolga,
700 kilometer ten oosten van
Moskou. Het zestig leden tel
lende gezelschap is een klas
siek geschoolde groep, samen
gesteld uit afgestudeerden van
de grote ballet-opleidingen uit
de voormalige Sovjet Unie. Tot
de solisten behoren dansers als
Ajdar Achmetov (prijswinnaar
van internationale concoursen
in ondermeer New York, Parijs
en Helsinki), Swetlana Smir-
nova (prijswinnares van het In
ternationale Balletconcours in
Moskou) en Lilia Musowarowa
(voorheen danseres in het Mos
cow Classical Ballet).
Omdat Tatarsan tot voor kort
afgesloten was van westerse in
vloeden, wordt de danskunst
daar nog steeds bepaald door
de oude tradities en stijlopvat
tingen. Er leeft een strikte op
vatting over wat en hoe het
beeld is wat voor het voetlicht
gebracht moet worden. In de
eerste plaats is dat elegantie,
verfijning en beheersing. Dit
sprookjesachtige ballet van
Tsjaikovsky wordt dan ook uit
gevoerd in de klassieke choreo
grafie van Marius Pepita, zoals
deze 100 jaar geleden in pre
mière ging in Sint Petersburg.
Het Ballet Musa Dshalil tijdens een uitvoering van Het Zwanenmeer.