II OOK Gs blijven tegen varkensbedrijf aan Galgeweg hij Nieuwerkerk Nieuwe veerdienst tussen Vlissingen en Sheerness Nog geen geld ministerie voor plannen transferium bij Renesse Banenverlies De Schelde te Vlissingen Extra voorstelling Tsjaikovsky's klassieke ballet Het Zwanenmeer Presentatie debuut-CD van Bléf Geplande locatie niet acceptabeV Opvolger van Olau-line Burgemeester Kapelle: G. C. de Groot Op maandag 13 februari: Tweede gesprek moet helderheid brengen DONDERDAG 26 JANUARI 1995 NR 25712 5 VLISSINGEN - De Vlissingse rockband Blof presenteert za terdag 25 februari haar debuut-CD 'Naakt onder de hemel' in het Arsenaaltheater in Vlissingen. De CD werd op genomen in een leegstaand kantoorpand in Zierikzee. De muziek van Blof varieert van ingehouden en sober tot groots en meeslepend. En dat allemaal in het Nederlands ge zongen. Neoromantisch In de teksten leggen de leden van de band een neoroman tisch levensgevoel aan de dag: kroegen, drank en allerlei gro te verlangens worden luister rijk bezongen. Dit levensge voel heeft Blof trachten vast te leggen op de CD. De aanvang van de presentatie is 21.30 uur. Advertentie WE LUSTEN ER WEL SOEP VAN KOM DAN VRIJDAG EN ZATERDAG GRATIS KEUREN VAN AL ONZE HEERLIJKE SOEPEN, WE MAKEN ER EEN LEUKE AANBIEDING VAN onze GEHAKTBALLEN 'n klasse apart.... 100 gram 0.98 SCHUITHAVEN 15 TEL. OHIO- 17878 ZIERIKZEE 100 gram BOERENACHTERHAM 3.45 100 gram RAUWE HAM 3.85 100 aram KIPFILET HAM 2.98 300 GRAM HAM NIET VOOR10.28 maar voor slechts 6.98 NIEUWERKERK/MIDDELBURG - Gedeputeerde staten van Zeeland blijven bij hun weigering om een verklaring van geen bezwaar af te geven voor realise ring van een mestvarkensbedrijf aan de Galgeweg bij Nieuwerkerk. Dat werd gisteren, woensdag besloten tijdens de vergadering van gs in Middelburg. Zowel het bezwaarschrift van aanvrager W. J. Blom uit Zutphen als dat van de gemeen te Duiveland zijn door gs ongegrond verklaard. De kwestie speelt al sinds 1993. Toen diende de heer Blom bij de gemeente Duiveland een aanvraag itt voor de vestiging van een mestvarkensbedrijf aan de Galgeweg bij Nieuwer kerk. Hij had zich uit laten ko pen uit zijn bedrijf in Zutphen, maar wel zijn mestquotum be houden. Derhalve ging het niet om nieuwvestiging, maar om verplaatsing van het bedrijf. Voorwaarden „Als gemeente moet je zo'n aanvraag natuurlijk serieus in behandeling nemen", aldus D. M. Haak van de gemeente Dui veland. De aanvraag werd be sproken en uiteindelijk kwam daar uit dat men van de kant van de gemeente Duiveland geen zwaarwegende bezwaren aan kon voeren tegen de komst van het mestvarkensbedrijf. „We hebben in goede harmonie met de heer Blom onderhan deld en we hebben ook een aan tal voorwaarden gesteld", al dus Haak. Met inachtneming van die voorwaarden - vooral milieu- eisen - kwamen de gemeente Duiveland en de heer Blom met elkaar tot overeenstem ming. Ook kreeg men het fiat van de gemeenteraad die zich in meerderheid achter het col lege schaarde. Later dat jaar ontstond enige commotie over berichten als zou er een 'inva sie' van intensieve veehouderij bedrijven vanuit Brabant naar Zeeland op handen zijn. Gs van Zeeland raadden gemeenten zelfs aan de bestemmingsplan nen nog eens onder de loep te nemen en eventueel aan te pas sen om ongewenste ontwikke lingen te kunnen voorkomen. Het gemeenteraadsbesluit werd naar gs gezonden, maar die weigerden een verklaring van geen bezwaar af te geven. Als argument voeren gs aan dat volgens het streekplan Zee land vestiging van niet grond gebonden agrarische produk- tiebedrijven in het agrarisch gebied niet kan worden toe gestaan, tenzij de noodzaak tot vestiging wordt aangetoond. Nieuwvestiging zou wel moge lijk moeten zijn, maar dan al leen op speciaal daartoe in te richten bedrijfsterreinen. Gs wezen ook op de algemene doelstelling van het streekplan dat verstening en versnippe ring van het platteland dient te worden tegengegaan. Tegen die beslissing van gs om een verklaring van geen be zwaar te weigeren dienden zo wel de gemeente Duiveland als aanvrager de heer Blom een be zwaarschrift in. Gs hebben ech ter dinsdag besloten om beide bezwaarschriften ongegrond te verklaren. „Noch in uw be zwaarschrift noch tijdens de openbare hoorzitting in decem ber 1994 zijn naar onze mening geen nieuwe gezichtspunten aangevoerd die een herziening van onze thans in het geding zijnde beslissing gewenst of noodzakelijk zouden maken danwel zouden rechtvaardi gen", aldus gs in een brief aan de gemeente Duiveland. „De aan de orde zijnde locatie ach ten wij niet acceptabel". Verder voeren gs als argument voor weigering van een verkla ring van geen bezwaar aan dat de locatie aan de Galgeweg de heer Blom geen mogelijkheden biedt om zijn bedrijf in de toe komst uit te breiden. „Daar mee kan op termijn de vol waardigheid van dat bedrijf onder druk komen te staan", aldus gs. Volgens gs is een en ander in strijd met het streven om binnen de normen voldoen de ontwikkelingsmogelijkhe den te bieden aan agrarische bedrijven. Het feit dat Blom zijn bedrijf in Zutphen beëin digd heeft is voor gs geen reden om 'een planologisch onge wenste' locatie voor vestiging te accepteren. Of de gemeente Duiveland nog verder actie onderneemt om te proberen alsnog toestemming te krijgen voor de vestiging van het mestvarkensbedrijf is nog niet bekend. Officieel weet de gemeente nog van niets. „Wij hebben de brief nog niet binnen", aldus Haak. „Het is aan de politiek om te beslissen wat er verder gebeurt". VLISSINGEN (ANP) - De Ko ninklijke Schelde Groep in Vlissingen gaat haar activitei ten op het gebied van de off shore sterk inkrimpen. Daar door vervallen 45 arbeids plaatsen. De Schelde probeert dat zoveel mogelijk via natuurlijk ver loop op te vangen, maar de di rectie sluit gedwongen ontsla gen niet uit. Het concern fabriceerde tot voor kort kleine produktie- platforms voor olie- en gaswin ning op het Nederlandse deel van het continentaal plat. Om dat de oliemaatschappijen hun activiteiten'in dat gebied sterk verminderen is de afzetmarkt voor De Schelde ingestort. Van Schelde Offshore gaan 15 van de 60 personeelsleden over naar de bedrijfsdivisie die zich met industriële constructies bezig houdt. Daardoor houdt het de optie open in de toe komst weer actief te worden. MIDDELBURG (ANP) - Vanaf begin april is er weer een passagiersveerdienst tussen Vlissingen en Sheerness. Het haven- en transportbedrijf The Mersey Docksand Harbour Company in Liverpool springt in het gat dat medio vorig jaar ontstond toen de Olau de passagiersdienst op deze lijn stopte. Dat heeft gedeputeerde D. Bruinooge woensdag bekend gemaakt. Mersey Docks heeft voor de veerdienst twee schepen aange kocht die eerder op de Adriati- sche Zee voeren. Het bedrijf laat de boten aanpassen voor vervoer van ruim vijfhonderd passagiers, personen- en vrachtauto's. De schepen zijn iets kleiner dan die van de Olau, maar heb ben wel faciliteiten als kin derspeelplaatsen, zonnedek ken en bars. De schepen zullen tweemaal daags tussen Vlis singen en Sheerness varen. De nachtelijke overtocht duurt ne gen uur en de oversteek over dag zeven uur. Mersey Docks verwacht 300.000 passagiers pér jaar over te zet ten. De haven- en transporton derneming onderhandelt met reisorganisaties over speciale arrangementen om het passa giersaantal in de toekomst nog uit te laten groeien. De Olau zette de laatste jaren 700.000 a 800.000 passagiers over. Arbeidsplaatsen Met het verdwijnen van de Olau Line gingen 130 directe en evenzoveel indirecte arbeids plaatsen op de wal verloren. Voor het Havenschap Vlissin gen en stuwadoor N.V. Haven van Vlissingen leverde de veer dienst jaarlijks drie tot vier miljoen gulden op. Bruinooge hoopt dit verlies met de nieuwe passagiersdienst goed te ma ken. Aanwinst De hernieuwde mogelijkheid om op Engeland te varen is vol gens Bruinooge ook een aan winst op toeristisch gebied en voor de uitstraling van Zee land. KAPELLE - G. C. de Groot uit Lage Zwaluwe is benoemd tot burgemeester van Kapelle. Hij volgt J. van Bommel op die vervroegd met pensioen is ge gaan. Van Bommel was eerder burgemeester van de gemeente Duiveland. De Groot werd in 1942 in Al- blasserdam geboren. Van 1959 tot 1975 was hij werkzaam op diverse afdelingen bij L. Smit Zn Scheeps- en Werktuig bouw. Van 1975 tot'1979 was hij in, dienst van de Tweede Ka merleden Kruisinga, Tilanus en Wisselink. Daarna werkte hij voor de CDA-Tweede Ka merfractie. Hij was ook lande lijk secretaris van de Christe lijk Historische Unie (CHU). Hij was toen ook wethouder van de gemeente Alblasser- dam. Sinds 1989 was De Groot burgemeester van Hooge en Lage Zwaluwe. C. Sinke uit Yerseke is be noemd tot burgemeester van Goedereede. Sinke is sinds 1947 lid van het CDA en stamt uit een familie die zich bezig houdt met kweek en in- en ex port van schaal- en schelpdie ren. Hij begon zijn ambtelijke loopbaan bij de gemeente Yer seke en kwam later terecht in Reimerswaal en Axel. Van 1980 tot 1985 was hij gemeentesecre taris van de gemeente Bernis- se. Toen werd hij benoemd als burgemeester van de Zuid- Hollandse gemeente Valken burg. Sinke is de opvolger van G. van Velzen. Op een transferium kan gratis geparkeerd worden. Wie met de auto dichter hij het centrum wil staan - zoals op de foto het parkeerter rein aan de Jan van Renesseweg - moet gaan betalen voor het parkeren. (Foto: Joop van Houdt). DEN HAAG/RENESSE - Wethouder ir. C. W. Veerhoek van Westerschouwen heeft nog geen geld los weten te peuteren van het ministerie van verkeer en waterstaat voor de realisering van de aanleg van een transfe rium bij Renesse. Volgens een woordvoerder van het ministerie zijn er nog geen harde toezeggingen gedaan. Binnenkort gaat Veerhoek voor een tweede gesprek naar Den Haag. Wethouder Veerhoek zelf wil niets zeggen over het resultaat van het gesprek dat hij deze week had met vertegenwoordi gers van het ministerie. „Ik wil niet op de zaken vooruitlopen. Dat is niet in het belang van de gemeente", aldus Veerhoek. Volgens B. Wouters van het mi nisterie van verkeer en water staat is het gesprek tussen Veerhoek en het ministerie niet meer dan een werkbespreking geweest. „Er zijn in ieder geval nog geen besluiten genomen en zeker ook geen harde toezeg gingen gedaan", aldus Wouters. Goede kans A. van der Korput van de direc tie Zeeland van Rijkswater staat, een van de gesprekspart ners van Veerhoek, bevestigt het verhaal van Wouters. Hij denkt wel dat er een goede kans bestaat dat er financiële steun van de zijde van de rijks overheid komt voor het trans ferium. „Het is natuurlijk niet voor niets dat Renesse voor wat betreft het transferium aangewezen is als pilot-loca- tie", aldus Van der Korput. Hij betitelt het transferium als 'een kansrijk project'. Over de hoogte van een even tuele rijksbijdrage aan het transferium 'wil Van der Kor put niets kwijt. Eerder boekte Veerhoek wel succes en wel bij de provincie. In november 1994 werd bekend gemaakt dat de provincie Zeeland een bijdrage had toegezegd van 1,75 miljoen gulden voor de realisering van wegen en parkeergelegenheid in Renesse. Veerhoek noemde dat toen 'een substantiële bij drage' maar tekende daar wel meteen bij dat hij nog geen overzicht had van wat uitvoe ring van de plannen in totaal gaat kosten. Het mobiliteitsscenario zag in november 1991 het levenslicht en sinds die tijd is er het een en ander gebeurd. Als eerste deel- plan werd in januari 1993 on der het motto Auto's opzij, mensen erbij het verkeerscir culatieplan als eerste deelplan van het mobiliteitsscenario ge presenteerd. Op dat eerste deelplan werd verschillend ge reageerd. De ondernemers stonden bepaald niet te juichen en het woord 'onaanvaardbaar' werd zelfs in de mond genomen ten aanzien van het plan. Niettemin reed de trein verder en werd achter de schermen druk verder gewerkt aan de deelplannen. In september schaarde de gemeenteraad zich - zij het de nodige mitsen en maren - achter het verkeerscir culatieplan. In maart 1994 werd de aanleg van de Rand weg bij Renesse afgerond met de ingebruikname van een ro tonde op de Hogezoom. In de cember 1994 werd het tweede deelplan van het veelbespro ken mobiliteitsscenario gepre senteerd: het parkeerbe- leidsplan. Mitsen en maren Ook dat deelplan werd niet en thousiast onthaald en weder om waren het de ondernemers die nogal wat kanttekeningen plaatsten bij het plan. Ge vreesd werd - en wordt - dat in voering van betaald parkeren bezoek aan Renesse zeker niet zal stimuleren terwijl het juist de intentie van het parkeerbe- leidsplan is om het 'recreatief winkelen' te stimuleren en te voorkomen dat daar gepar keerd wordt waar het niet wen selijk is. MIDDELBURG - Vanwege de enorme belangstelling voor de uitvoering van het klassieke ballet Het Zwanenmeer op donderdag 16 februari in de Stadsschouw burg van Middelburg, is een extra voorstelling ingelast op maandag 13 februari. Aanvang is 20.00 uur. De uitvoering wordt gegeven door het Ballet van het Tataars Academisch Opera en Ballet Gezelschap Musa Dshalil uit de Russische staat Thtarsan. Dit gebied ligt aan de Wolga, 700 kilometer ten oosten van Moskou. Het zestig leden tel lende gezelschap is een klas siek geschoolde groep, samen gesteld uit afgestudeerden van de grote ballet-opleidingen uit de voormalige Sovjet Unie. Tot de solisten behoren dansers als Ajdar Achmetov (prijswinnaar van internationale concoursen in ondermeer New York, Parijs en Helsinki), Swetlana Smir- nova (prijswinnares van het In ternationale Balletconcours in Moskou) en Lilia Musowarowa (voorheen danseres in het Mos cow Classical Ballet). Omdat Tatarsan tot voor kort afgesloten was van westerse in vloeden, wordt de danskunst daar nog steeds bepaald door de oude tradities en stijlopvat tingen. Er leeft een strikte op vatting over wat en hoe het beeld is wat voor het voetlicht gebracht moet worden. In de eerste plaats is dat elegantie, verfijning en beheersing. Dit sprookjesachtige ballet van Tsjaikovsky wordt dan ook uit gevoerd in de klassieke choreo grafie van Marius Pepita, zoals deze 100 jaar geleden in pre mière ging in Sint Petersburg. Het Ballet Musa Dshalil tijdens een uitvoering van Het Zwanenmeer.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1995 | | pagina 5