Expositie over schaarste en vindingrijkheid in de oorlog Ars Musica-concert door twee Zierikzeese musici Kliek-o Pendeltrein in Zeeland 234 226 «36 «28 Trouivjurk van parachutezijde en derdehands broek DONDERDAG 17 NOVEMBER 1994 NR 25673' 7 De redactie behoudt zich het recht voor ingekomen stukken in te korten. Plaatsing be tekent niet dat de inhoud door de redactie wordt onderschreven. Ingezonden stukken zijn buiten verantwoordelijkheid van de redactie en uitsluitend voor rekening van de briefschrijver, waarvan naam en adres bij de redactie bekend moeten zijn. Onder de kop 'Pendeltrein in Zeeland' besteedt het week blad van de Nederlandse Spoorwegen 'De Koppeling' aandacht aan wat genoemd wordt ingrijpende plannen" om meer reizigers naar de Zeeuwse lijn te trekken. Die plannen behelzen onder meer: verhoging van de fre quentie van twee naar drie treinen per uur, betere aanslui tingen op het overige vervoer, meer verkooppunten, sluiting van vier van de tien stations, verlaging van de frequentie van bediening van de plaatsen waar stations worden gesloten van 1 keer per uur naar 1 keer per 2 uur en het opheffen van treinen naar de Randstad, be houdens eventueel in de spits. Een onderbouwing dat juist deze maatregelen nodig zijn om 10 procent meer reizigers te .trekken ontbreekt. Uit de pers kan worden opge merkt dat het zou gaan om een geïntegreerd netwerk van trein, bus en treintaxi. Er zou den betere en snellere verbin dingen ontstaan: zo is de reis- duur Roosendaal-Renesse nu nog twee keer zo lang als per auto. In het beoogde systeem zou dat nog maar 1,3 keer zo lang zijn. Het gaat om een ex periment dat als voorbeeld voor de rest van Nederland moet dienen. Bij wie echt geïnteresseerd is in deze plannen bestaat be hoefte aan antwoord op de vol gende vragen en opmerkingen: Voor frequentieverhoging is het niet nodig de doorgaande treinen op te heffen. De tijdta- bel blijft gelijk waardoor In tercity's er dus zeer wel door heen te weven zijn. Welk ver lies van reizigers is te verwach ten door de sluiting van vier stations en is dit verlies ver werkt in de verwachte stijging van tien procent Tot nu toe hebben alle provin ciehoofdsteden een snelle en moderne verbinding met de Randstad. Waarom wordt dat voor Middelburg niet meer no dig geacht? Hoe zo komt er een 'eventuele' doorgaande trein in de spits? Waar hangt dit nog van af? Waarom zo'n onzinnig voor beeld gekozen als Roosendaal- Renesse? Hoeveel reizigers zijn er dagelijks voor die relatie en hoe verhoudt zich dat getal tot het tot nu toe nog dagelijkse aantal reizigers van de Zeeuw se lijn naar de Randstad? Zijn er geen voorbeelden met meer realiteitswaarde? Door een overstap in Roosendaal zal de reistijd overigens niet worden verkort. Op de vier te sluiten stations nemen snelle en frequente bus sen het over, stelt de lijnmana ger. Sneller dan de trein? En hoezo frequent als de de één- uursdienst wordt omgezet naar een tweeuurs? Had de heer Brokx, burgemeester van Til burg, dit experiment niet dich ter bij huis uit kunnen voeren? Waaraan heeft de Zeeuwse lijn de uitverkiezing te danken? Welke belanghebbenden in Zeeland zijn hierbij geraad pleegd? De argwaan overheerst in Zee land, weet de lijnmanager. Zou de informatievoorziening daar iets mee te maken kunnen heb ben? P. den Broeder, Zierikzee Nederlandse Hervormde Kerk Beroepen te Rijssen (deelge meente De Open Hof): J. G. van den Boogaard te Drempt en Ol- denkeppel. Ds. C. A. van Dieren bedankt voor beroep OOSTERLAND - Ds. C. A. van Dieren, predikant van de Gere formeerde Gemeente te Stol wijk, heeft bedankt voor het beroep dat door Oosterland op hem was uitgebracht. Oosterland is vacant sinds het vertrek in 1975 van ds. W. Hage naar Rotterdam-West, thans predikant te Kruiningen. Ds. Van Dieren werd geboren op 30 juni 1953 en is sinds 1988 predi kant te Stolwijk. nno o$r> ÜROO£&i 37 A<$ 38 A# nnn<*f>; ItUOfXPl 37A"> 38 A «95 DROO,**, H ROOjA 37A(i 38 A">: 1* R<1<AO IV H lllp 37 A"t 38 A'? 37* 38e BROO# is uoojq 37b 38 e DROOW nitnojC? stichtino stichtino stichtino 1910-1945 1940-1915 1940-1915 alüemeen algemeen algemeen 233 255 stichtino stichting stichtino 1910-1915 1940-1945 1910-19(5 algemeen algemeen algemeen 225 227 stichtino stichtino stichting 194* -915 1910-1915 1940-1915 ai.üemf.en algemeen ai.oemeen 217 21$ 219 ««O Bonkaarten, rlezc afbeelding is een nadruk wan de stichting 1940-1945, werden in de oorlog gebruikt om schaars goed te verdelen FOTO JOOP VAN HOUDT Den Haag DEN HAAG - De gemeente Den Haag wil tussen 1995 en 1998 zesduizend extra banen schep pen. Dat is mogelijk als het Rijk vele tientallen miljoenen guldens betaalt en gemeentelij ke plannen niet doo2'kruist met .wetjes en regels. Dat blijkt uit .het actieplan ,,Van Den Haag aan Den Haag", dat het stads bestuur vanmiddag presen teerde. ZIERIKZEE - In de Zeeuwse Muziekschool aan de Poststraat in Zierikzee geven Liesbeth Franken (alt) en Ellengard Jense (clavecimbel en piano) een Ars- Musica-concert op zaterdag 19 november. Tijdens dit concert staan twee stijl periodes centraal: de Barok en de Romantiek. In het eerste deel van het con cert; dat om 20.00 uur begint, wordt er Barokmuziek ten ge hore gebracht. Franken wordt hierbij begeleid op clavecim bel. Ook zal de claveceniste so lo te horen zijn. Drie Barokcomponisten staan centraal: Bach, Vivaldi en Handel. Van Vivaldi wordt een solocantate gebracht, van Bach werk voor clavecimbel solo en van Handel drie aria's uit diens oratorium Susanna (1749). Dit oratorium dateert uit Handels Engelse periode, dezelfde waarin hij de Messiah schreef. De oratoria van Han del zijn een soort kerkopera's met een Bijbels persoon of ver haal als thema. Daar hij in die tijd beschikte over uitstekende zangers, hield.hij bij zijn com posities hun virtuositeit graag in gedachten. Diit resulteerde in schittei"ende arja's. In het tweede deel van het con cert speelt Ellengard Jense werk van Mendelssohn, Grieg en Tsaikowski. Verder wordt de liederencyclus Vier ernste Gesange van Brahms uitge voerd. Dit zijn vier liederen met als thema het zoeken naar de oorsprong en de zin van het leven, lijden, de dood en het on recht. Het laatste lied vormt een soort antwoord op dit zoe ken met een Lofzang op de Liefde. De teksten zijn ont leend aan passages uit de bij bel. Liesbeth Franken studeerde Frans en na het behalen van een onderwijsbevoegdheid werkte zij als docente Frans. Dit doet zij tot op heden in deeltijd. Zij begon met zingen als leerling van Titia Dijkstra aan de Zeeuwse Muziekschool. Zij vervolgde haar studie in deeltijd aan het Brabants Con servatorium voor de muziek theoretische vakken en stu deerde zang bij de pedagoge Francine Fregeres. Zij volgde cursussen en masterclasses in Engeland en Frankrijk. Sinds 1993 studeert ze bij de Franse Barokspecïaliste Franeoise Se- mellaz. Franken is dirigente van het Zierikzeese koor Ado- nai. Ellengard Jense studeerde pia no bij Johanna Waggenaar en Simon Admiraal aan het Ko ninklijk Conservatorium in Den Haag. Later volgde zij ook de hoofdvakken Algemene Mu ziek Vorming en schoolmuziek. In 1973 volgde zij de heer J. Luykenaar op als adjunct-, la ter regiodirecteur, van de Zeeuwse Muziekschool. Gerui me tijd maakte zij als claveci- niste en pianiste deel uit van het Trio Hutyra. Dit trio ver zorgde tal van kamerconcerten in Zeeland. Haar voorkeur gaat eerder uit naar samenspel en begeleiding, dan naar so- lospel. Zij werkt reeds enkele jaren samen met Liesbeth Franken. Zij is tevens vanaf de start in 1982, als bestuurslid betrokken bij de Ars Musica- concerten. Alt Liesbeth Franken. ASSEN (ANP) - Oorlog is niet alleen een kwestie van gevechten en bombardementen. In de herinnering Van velen die de Tweede Wereldoorlog hebben meegemaakt, betekent oorlog ook schaarste, distributie en Vin dingrijkheid. Het Drents Museum in Assen, het Nationaal Oorlogs- en Verzetsmuseum in Overloon en het Historisch Museum Rotterdam laten volgend jaar in een expositie zien hoe groot de creativiteit en inventi viteit van de Nederlanders tijdens de oorlog was voor wat betreft kleding, kledingschaarste en textiel distributie. i Expositie De expositie is in het Drents Museum in Assen te zien Kus sen 20 januari en 17 april ^995. In het Nationaal Oorlogs- en Verzetsmuseum in Overloon van 23 mei tot 20 septembör en in het Historisch Museum in Rotterdam sinds vorige maand tot 15 januari 1995. TEXEL - De GGD uit Den ^el- der is bezig met een omvang rijk tbe-onderzoek onder ruim 400 mensen die contact hebben gehad met een leerkracht van de school met de bijbel in Oosterend op Tbxel. De man bleek vorige week te lijder» aan besmettelijke, open tbc. Mensen hebben altijd, oorlog of geen oorlog, behoefte om zich psychisch en fysiek door middel van kleding en li chaamsverzorging op de been te houden. Dat gold in de Twee de Wereldoorlog en geldt ook vandaag nog in bijvoorbeeld voormalig Joegoslavië. Textiel Al vrij snel na de capitulatie van Nederland, op 14 mei 1940, begonnen de Duitsers de in Ne derland aangelegde textiel- voorraad op te eisen. Hierdoor kwam er steeds minder textiel ter beschikking van de bevol king. De bedrijven in de textie lindustrie waren voor hun grondstoffen dan ook afhanke lijk van een aantal overzeese landen. Het wegvallen van de aanvoer betekende een schaarste aan grondstoffen. Op 12 augustus 1940 ging kleding en textiel in Nederland groten deels op de bon. Via de kranten bleef de bevolking op de hoog te van de op dat moment geldi ge bonnen. Het was zaak om dat goed in de gaten te houden, want zodra de inleveringster mijn voor de kleurige bonnen was verstreken, waren ze on bruikbaar. In eerste instantie verschilde de textieldistributie niet van de verdeling van andere artike len die op de bon gingen. Maar dit veranderde snel. Per leef tijdsgroep en per textielsoort algemene kleding, bedrijfskle ding, huishoudelijk textiel, ga rens, kousen en sokken - gaven de autoriteiten aparte bonnen uit. Wie een nieuwe winterjas of ander groot kledingstuk no dig had, kon er aan het begin van de oorlog nog wel aan ko men. Voor elke twee stuks in geleverde artikelen kon men een nieuw kledingstuk tegen de halve puntwaarde kopen. Diverse hulporganisaties ver deelden de ingeleverde oude kleding onder de armen. Speciale vergunning Na eind 1941 konden particu lieren alleen nog met een spe ciale vergunning in bezit ko men van wollen dekens, jassen, kostuums, uniformen, trouw- kleding en wollen ondergoed. Kloosters en ziekenhuizen kon den via deze speciale vergun ning ook nog aan textiel ko men. Veel particulieren waren voor hun kleding en textiel aangewezen op kunststoffen van erbarmelijk slechte kwali teit en van ruilhandel of zwar te handel. Vindingrijk Wie nog een beetje gekleed over straat wilde gaan, moest zelf heel vindingrijk met de steeds schaarser wordende middelen omgaan. Mensen ver maakten, ruilden, verstelden en verfden kledingstukken veelvoudig. De onderlinge soli dariteit was groot en binnen fa milie en vriendenkring hielp men elkaar zoveel mogelijk. Mensen waren inventief bij het gebruik van alles uit de directe omgeving. Van verbandgaas maakten mensen bij voorbeeld baby jurkjes, gordijnen en doopjur ken. En in het molenaarsgezin liepen de kinderen in onder goed en jurken van meelzak ken. Wie nog een echt witte trouwjapon had, leende hem vaak vele malen aan anderen uit. Velentrouwden noodge dwongen in een mantelpakje of een gewone lange japon. Na de bevrijding zijn vele vrouwen getrouwd in een bruidskleedvan parachutezij de. Tijdens de bezetting moes ten de mensen de parachutes verborgen houden, maar zij haalden de koorden er welj uit en gebruikten die voor breF en haakwerk. Aan het eind van de jaren der tig waren de pakken van. de man over het algemeen van ste vig, slijtvast materiaal ge maakt. In diverse damesbla den stonden dan ook vele tips om herenkleding te vermaken voor andere leden van het' ge zin. Een broek voor de zoon van twaalf of een mantelpak of vestje voor moeder en dochter. Zeep Helaas konden mensen thuis weinig in omgekeerde richting maken of vermaken. Omdat het breimateriaal steeds moei lijker te krijgen was, kreeg'jeen slipover aan de achterkant een andere kleur en naaiden rhen- sen in de halsopening van de trui de kraag van een c^vèr- hemd. Zeep was nauwelijks te krijgen en de verkrijgbare zeep was van een erg slechte kwali teit. Wassen en schoonmaken werd naarmate de oorlog fvor- derde een steeds groter pro bleem. Een aantal thema's dat ii} de expositie aan de orde komen is: textieldistributie tijdens de oorlog, ruilhandel, Nederland se en joodse textielproduben- ten, schaarste van textiel, spe ciale gelegenheden (onder; an dere trouw- en doopjurken), bevrijding en de textieldistri butie na 1945. 4

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1994 | | pagina 7