\anbieding gemeentebegroting voor 1995
Westerschouiuen
ferk aan de winkel...
Wat zijn retributies?
Waar komt het geld vandaan?
Waar wordt het geld aan besteed?
Enkele belastingtarieven voor 1995
Financiële stand van zaken
voor 1994 en de komende jaren
Westerschouiuen
Hoe groot is
het gemeentelijk vermogen?
Behandeling begroting 1995
10ENSDAG 9 NOVEMBER 1994
NIEUWSBODE EXTRA
RECREATIEGEMEENTE
a de transpiratie van de zomer van '94 wacht inwoners en be-
uur van onze gemeente de inspiratie van de winter. Een inspi-
atie die hard nodig is om straks met de in 1994 en eerder uitge-
amde middelen datgene te doen, waarmee Westerschouwen er
ok in 1995 weer op (en in) tal van gebieden beter van wordt.
(u her in voorgaande jaren in gang gezette nieuwe beleid van
Vesterschouwen in steeds grotere mate de aandacht trekt van
ogere overheden, organisaties en bedrijven, ondervindt het ge-
neentebestuur vanuit "Den Haag" en "Middelburg" regelma-
ig steun en medewerking bij het realiseren van dit beleid. Niet
de laatste plaats omdat dit gemeentelijk beleid van Wester-
chouwen (op gebieden als verkeer, milieu, recreatie en commu-
icatie) uitstekend blijkt te passen in de beleidsvisies zoals deze
veneens door regering en provinciaal bestuur worden ontwik-
eld. Zodanig zelfs dat bepaalde vormen van rijksbeleid of pro-
inciale regelingen hun primeur vinden in Westerschouwen. Dit
oudt in dat het nieuwe beleid of de nieuwe subsidieregeling als
erste -en als voorbeeld- in onze gemeente wordt gerealiseerd of
oegepast. Met alle daarbij behorende financiële steun en mid-
elen. En andere voordelen. Zoals de communicatieve voor-
prong die dergelijke primeurs bieden bij het effectueren van
ommunicatiebeleid en bij het verder ontwikkelen en uitvoeren
ian andere vormen van geavanceerd beleid,
aarbij bovendien in aanmerking genomen de wat gunstiger
conomische prognose voor 1995 en de ervaring dat inwoners
n ondernemers de beleidsopvattingen van het gemeentebestuur
grote lijnen ondersteunen en waar nodig aanvullen, geeft het
Bcht op 1995 alle aanleiding tot optimisme.
'oorsprong handhaven
(Vil "de Westhoek" ook de komende jaren blijven profiteren
,an zijn "primeurpositie", dan zal in 1995 in elk geval hard
loeten worden gewerkt aan een aantal "pijplijnprojecten", zo-
is deze door het huidige college in het beleidsprogramma voor
994 - 1998 zijn beschreven.
'oorbeelden daarvan zijn de Groennota, Strandnota, Kunst-
chouw, RMC en het Milieubeleidsplan. Alsmede de uitvoering
an het Mobiliteitsscenario, waarbij de herinrichting van dorps-
ernen, de vestiging van een Transferium en de als gevolg daar-
an vervroegde aanleg van de "bypass" langs de Kraaijenstein-
>eg de nodige aandacht en middelen zullen vergen,
liddelen, die voor het overgrote deel zullen worden aangedra-
en door Rijk en Provincie. Maar die ook voor een bescheiden
eel door de gemeente zelf moeten worden bijgedragen,
óch is het college van mening dat, ter realisering van een aan-
al nieuwe zaken, bescheiden maatregelen in de belastingsfeer
ewenst zijn. Voor het realiseren van dit nieuwe beleid wordt
oor een aanpassing van de OZB (onroerende zaak belasting),
roonforensen- en toeristen belasting een financiële ruimte ge-
reëerd van 255.000,-. De invulling hiervan zal als volgt
laatsvinden:
50.000,--
35.000,-
30.000,-
15.000,-
30.000,-
20.000,--
15.000,—
40.000,-
10.000,-
10.000,--
controle en handhaving
herinrichting kern Renesse-
herinrichting kern Burgh-
bewegwijzering bedrijven-
groenbeheer-
maatregelen n.a.v. de strandnota-
Kunstschouw '95-
voorzieningen buitensport-
verharding begraafplaats Renesse-
extra ruimte ter opvang van prijsstijgingen -
Totaal255.000,--
lezien het feit dat naast de eigen inwoners de talrijke recrean-
en in hoge mate zullen meeprofiteren van de verbeterde en
ieuwe voorzieningen, is het redelijk om deze grote belangen-
roep benevens in de lusten ook te laten delen in de lasten,
■iaast een aanpassing van de OZB en de woonforensenbe-
tsting met 5% zal dan ook de toeristenbelasting met vijf cent
/orden verhoogd tot 0,95.
ecreatiegemeente Westerschouwen:
000 inwoners, miljoenen bezoekers en iedereen van harte wei-
om.
'Ik kom uit een uitstekend milieu.." Inwoners en recreanten
ie onze bijzondere gemeente bezochten kunnen dit met recht
eggen.
2e voortdurende zorg om het natuurlijk milieu is dan ook geen
■bligaat of luxe aspect in Westerschouwen. Evenmin als de
aaruit voortvloeiende inspanningen inzake de vooruitstreven-
e mobiliteitsplannen en de integratie daarvan in het recreatief
roduct. Zowel ter voortdurende bewaking en optimalisering
an woon- en recreatieklimaat, als van het "merkimago" van
Vesterschouwen.
iveneens in het kader van het imago, maar meer nog t.b.v. het
lagelijks leven van burgers en gasten spelen inrichting en herin-
ichting van de dorpskernen Renesse, Burgh en Haamstede een
elangrijke rol en vereisen openbare orde en veiligheid grote
andacht en toewijding. Na de reorganisatie van de politie en
e in werkingtreding van de Politiewet, beide in 1994, zal het
emeentebestuur de vinger goed aan de pols moeten houden,
o heeft het college de korpschef voor 1995 enkele wensen en
uggesties voorgelegd die erop neerkomen dat de politiezorg
ok in 1995 tenminste op het niveau van 1994 wordt gehand-
aafd.
ovetidien vindt hernieuwd overleg (lees: aandrang) plaats
.a.v. de toegezegde politiebezetting in het kader van het AZC.
esprekspartners zijn inmiddels het ministerie van Justitie en
e CQA (Centrale Opvang Asielzoekers).
mdat velen in binnen- en buitenland zich aangetrokken voe-
n door het "uitstekend milieu" en de gezelligheid van Wes-
rschouwen, is de recreatie-industrie een belangrijke bron van
komsten voor de inwoners,
belangen die het waard zijn om voortdurend met zorg te om-
ingen en perspectieven te scheppen voor de toekomst. Nadat
ind 1994 een recreatiebeleidsplan in concept zal zijn gepresen-
eerd, zal na vaststelling ervan, in 1995 uitwerking op deelge-
teden kunnen plaatsvinden. Zo zal begin 1995 een strandnota
ivorden gepresenteerd, waarmee kwaliteitsverbetering en diffe-
entiatie van het "strandproduct" worden beoogd. De plannen
liggen inmiddels in concept voor iedereen ter inzage op het ge
meentehuis (tot 7 december aanstaande).
In een situatie waarin velen de beperkte ruimte en middelen de
len, moeten regels worden gesteld en gehandhaafd. En moeten
inzicht en begrip voor elkaar en voor de situatie worden bevor
derd. Het belang van deugdelijk onderwijs, vorming en educa
tie op specifieke gebieden wordt dan ook erkend. Zowel t.a.v.
het basisonderwijs en deskundigheidsbevordering van de leer
krachten als t.a.v. verdere vorming en specialisatie van ander
gemeentelijk personeel. Vermeldenswaard in dit verband is het
feit dat alle, sinds 1992 door personeel van Westerschouwen
gevolgde opleidingen met goed gevolg zijn afgerond (geslaagd).
Een opmerkelijke score dus van 100% die een indicatie geeft
van motivatie en van kwaliteiten (60% is een normale score en
70% wordt als hoog ervaren). In Westerschouwen is investeren
in personeel dus stellig geen verspilling.
Ook zaken als jeugd- en jongerenwerk en het verbeteren van
het kunst- en cultuuraanbod dragen op eigen wijze bij aan ont
wikkeling en verbreding van het maatschappijbeeld van (jonge
re) inwoners.
Werk aan de winkel dus, in een mooi, bijzonder en daarom
door zeer velen geliefd gebied. Westerschouwen, oase van rust,
ruimte, ontspanning en plezier. In een wereld vol files, span
ning, zorgen en lawaai.
Westerschouwen, "privé domein" van 6000 inwoners en een
paar miljoen gasten per jaar. Woon- en recreatieklimaat van de
toekomst.
Waard om aan te werken, ook in 1995.
Retributies zijn heffingen waarvoor de betaler rechtstreeks een
dienst van de gemeente (overheid) geleverd krijgt.
Zo zijn bijvoorbeeld legeskosten voor rijbewijzen en paspoor
ten retributies: u betaalt voor een paspoort en u krijgt ook een
paspoort.
Nog een voorbeeld: rioolrecht, ook een retributie waar u dus
een dienst van de gemeente voor terug krijgt. U betaalt riool
recht en u krijgt daarvoor het recht om op het gemeentelijk
riool te lozen.
Anders dan bij belastingen staat de betaling van een retributie
dus in direct verband met hetgeen de gemeente ervoor terug
doet.
Uitgaven naar kostensoort
De gemeenten in Nederland kennen allerlei bronnen van in
komsten.
Zowel van de zijde van de rijksoverheid en het provinciebestuur
als uit de portemonnaie van de particuliere burgers en bedrijven
ontvangt het gemeentebestuur de financiële middelen om de ge
meente "draaiende te houden" en zo mogelijk verbeteringen
aan te brengen voor de burgers.
Onderstaand een globaal overzicht van de inkomsten in de ge
meente Westerschouwen.
Rente: 1,8 miljoen gulden
Aan rente voor door de gemeente verstrekte leningen zal in 1995
ruim 1,8 miljoen gulden worden ontvangen.
Het merendeel van dit rentebedrag is afkomstig van verstrekte
leningen voor de woningbouw voor een totaal bedrag van 1 mil
joen gulden.
Algemene uitkering van het rijk: 7,2 miljoen gulden
Een belangrijke inkomstenbron van de gemeente is de uitkering
uit het zogenaamde gemeentefonds. Van de totale inkomsten
van de gemeente bedraagt dit onderdeel 34,1%.
Doeluitkeringen: 3,7 miljoen gulden
Naast de algemene uitkering van het rijk worden tevens gelden
beschikbaar gesteld voor specifieke doelen. De voornaamste
hiervan voor Westerschouwen zijn:
- bijdragen voor de instandhouding van scholen;
- bijdragen voor de exploitatie van de sociale woningbouw.
Belastingen en retributies: 6,1 miljoen gulden
De meest belangrijke eigen inkomstenbron voor de gemeente
bestaat uit de volgende onderdelen:
- toeristenbelasting2,4 miljoen gulden
- onroerende zaakbelasting1,9 miljoen gulden
- woonforensenbelasting0,7 miljoen gulden
- rioolrecht1,0 miljoen gulden
- overige heffingen0,1 miljoen gulden
De overige heffingen bestaan o.a. uit hondenbelasting en preca
riorechten.
De belastingmaatregelen, aangekondigd in de begroting 1995
betekenen voor 1995 een extra opbrengst:
voor de OZB, verhoging met 5%95.000,--
voor de WFB, idem30.000,—
voor de TB met f. 0,05 per overnachting130.000,-
Overige inkomsten: 2,3 miljoen gulden
Naast de gemeentelijke belastingen zijn er nog een aantal ande
re eigen inkomstenbronnen zoals:
- verhuur en pacht gemeentelijk
onroerend goed605.000,-
- legesheffing (m.n. bouwleges,
rijbewijzen, paspoorten e.d.)350.000,-
- parkeergelden120.000,—
- diverse opbrengsten als pacht kermis,
havengelden, begraafrechten e.d1.225.000,-
Inkomsten naar opbrengstsoort
Overige uitgaven
6,16%
Overige inkomsten
10,90%
Rente/afschrijvingen i ^T"1- Energie
18,96% xÉ. 1,90%
Goederen en diensten
21,80%
Onderstaand een beknopt overzicht van de verschillende uitga
venposten waarmee de gemeente Westerschouwen in 1995 zal
worden geconfronteerd
Salarissen 6,9 miljoen gulden
De totale personele lasten voor Westerschouwen bedragen
32,7% van het budget en zijn bestemd voor:
- bestuursleden (gemeenteraad,
burgemeester en wethouders) 14 personen
- personeel vrijwillige brandweer 38 personen
- onderwijzend personeel 32 personen
- "secrëtariepersoneel 1 28 personen
- personeel gemeentewerken 40 personen
Van deze kosten is bijna 1,6 miljoen gulden bestemd voor het
onderwijzend personeel. Deze gelden worden voor 100% door
het ministerie vergoed.
Energie: 0,4 miljoen gulden
De energielasten voor de openbare verlichting maken een be
langrijk deel uit van deze kosten t.w. 160.000,—.
Het resterende bedrag is met name bestemd voor verlichting en
verwarming van diverse openbare gebouwen zoals het gemeen
tehuis, de werkplaatsen van gemeentewerken, de openbare
scholen en gymnastieklokalen.
Goederen en diensten: 4,6 miljoen gulden
In deze categorie van uitgaven vinden m.n. bestedingen plaats
voor een aantal taakvelden in de openbare dienstverlening zo
als:
- wegenonderhoud
- onderhoud openbaar groen
- brandweer en reddingsbrigade
- onderhoud strand
Subsidies/gemeenschappelijke regelingen: 3,9 miljoen gulden
De uitgaven op het terrein van de volkshuisvesting maken hier
van een groot deel uit. Aan bijdragen in de sociale woning
bouw, dorpsvernieuwing en geldelijke steun huisvesting gehan
dicapten wordt ruim 1,1 miljoen gulden besteed. De kosten
worden practisch voor 100% gedekt uit bijdragen van het rijk.
Aan subsidies zal in 1995 ruim 1,2.miljoen gulden worden uitge
keerd. Een aantal belangrijke posten hiervan zijn:
- VVV232.000,-
- bibliotheekƒ225.000,-
- muziekschool57.000,-
- St. Westerschouwen Cultureel51.000,-
- Federatie Maatsch. dienst verlening77.000,-
- dorpshuizen131.000,—
- peuterspeelzalen50.000,—
Verder neemt Westerschouwen deel aan een aantal gemeen
schappelijke regelingen.
Een aantal belangrijke hiervan zijn de reinigingsdienst, de so
ciale dienst, de GGD en het werkvoorzieningsschap de Zuid
hoek. De bijdragen aan deze instanties zijn voor 1995 als volgt
geraamd:
- Reinigingsdienst: bijdrage beheerskosten24.000,—
bijdrage milieu-coördinator 22.000,-
- Sociale dienst bijdrage beheerskostenƒ275.000,-
diverse uitkeringen200.000,--
- GGD bijdrage beheerskosten35.000,-
bijdrage schooltoezicht43.000,-
- de Zuidhoek
bijdrage beheerskosten44.000,—
Rente en afschrijvingen: 4 miljoen gulden
In totaal is t/m 1994 door de gemeente Westerschouwen voor
ruim 50 miljoen gulden geïnvesteerd.
Van deze investeringen zal begin 1995 nog een bedrag resteren
van bijna 34 miljoen gulden, hetgeen voor 1995 aan rente en af
schrijving een bedrag van 3,4 miljoen gulden betekent.
Overige uitgaven: 1,3 miljoen gulden
Hieronder vallen diverse posten waarvan de belangrijkste zijn:
- post voor onvoorziene uitgaven100.000,—
(ruimte voor onvoorziene tegenvallers die zich
in de loop van het jaar kunnen voordoen)
- reservering voor reeds bekende uitgaven439.000,—
Reeds nu is bekend dat in 1995 bepaalde overheidstaken naar
de gemeente zullen worden verschoven, maar de wijzen van uit
voering en betaling moeten nog worden ingevuld.
Deze financiële middelen worden voorlopig gereserveerd en zul
len bij de invulling van de desbetreffende taak op de juiste
plaats in de begroting worden opgenomen.
Onroerende zaakbelasting (voor het gebruik of eigendom van
onroerende zaken)
Tarief per 3.000,- getaxeerde waarde voor:
- eigenaren4,30 (was 4,10)_'.
- gebruikers3,45 (was 3,30):
Woonforensenbelasting (voor het ter beschikking hebben van
onroerend goed door niet ingezetenen)
Tarief 75,-- vermeerderd met 0,38% van de getaxeerde waarde
voor de O.Z.B. met een minimum van 178,--. (was 0,36% met
een minimum van 170,--)
Toeristenbelasting (voor verblijfsrecreanten)
Tarief per persoon per overnachting 0,95 (was 0,90)
Rioolrechten (voor de lozing op het rioleringsstelsel)
Voor wat betreft de rioolrechten zal door het college worden be
zien in hoeverre aanpassing van de rioolrechten zich verhoudt
tot de in de komende jaren te plegen investeringen. Voorlopig
wordt voorgesteld de rioolrechten op het peil van 1994 te hou
den.
Tarief:
per woonhuisaansluiting82,50
per bedrijf239,30
per m1 waterverbruik (boven 500 mJ)1,15
Bij de aanbieding van de begroting 1993 kon de financiële posi
tie van de gemeente voor 1993 en volgende jaren nog positief
worden gepresenteerd.
Ondanks het feit dat in 1993 m.n. aan kostenbeheersing veel
aandacht is besteed, is het niet mogelijk, zonder maatregelen in
'de belastingsfeer,de begroting 1994 en het meerjarenperspectief
sluitend aan te bieden.
De ombuigingen bij de rijksoverheid en de daarmee samenhan
gende korting op de uitkering uit het gemeentefonds vormen
met name de noodzaak voor het treffen van deze maatregelen.
Ondanks deze maatregelen in de belastingsfeer blijft de ruimte
voor nieuw beleid in de komende jaien echter beperkt.
Op korte termijn zal dan ook een begin worden gemaakt met
een tweede doorlichting van de begroting, waarbij een duidelij
ke afweging zal plaatsvinden ten aanzien van het huidige voor
zieningenniveau.
RECREATIEGEMEENTE
We houden het mooi.
Evenals als-een bedrijf beschikt de gemeente over een eigen
financieel vermogen. Begin 1995 zal dit vermogen voor de ge
meente Westerschouwen in totaal ruim 13,6 miljoen gulden be
dragen.
Dit vermogen zal in 1995 en in de nabije toekomst als volgt wor
den gebruikt:
voor nieuw te voeren beleid
voor het sluitend maken van de
lopende begroting
(benutten rente-opbrengst)
1,4
miljoen
gulden
1,2
miljoen
gulden
4
miljoen
gulden
1,5
miljoen
gulden
0,2
miljoen
gulden
0,6
miljoen
gulden
3 7
miljoen
gulden
(als mobiliteit, dorpsvernieuwing,
sociale voorzieningen)
voor dekking van mogelijke tekorten
(bijvoorbeeld van een nadelig saldo
van de jaarrekening)
voor egalisatie van exploitatiekosten
(bijvoorbeeld van scholen)
ter afdekking van bepaalde risico's
(zoals bij gemeentegarantie inzake
aankoop woningen)
ter vervanging en onderhoud
van kapitaalgoederen
(zoals bijvoorbeeld rioleringen,
gebouwen en wegen).
Openbare raadsvergadering op 14 november
De gemeenteraad van Westerschouwen zal in haar vergadering
op maandag 14 november aanstaande de gemeentelijke begro
ting voor 1995 behandelen.
Deze vergadering is openbaar en zal van 10.00 tot 12.00 uur 's
ochtends en van 13.30 tot ca. 16.00 uur worden gehouden in het
gemeentehuis te Haamstede.