Bedrijfsleven legt plezierrijder en woon-werkverkeer onder vuur Een blikken slang kronkelt tergend langzaam over A12 Limburgse vlaai zoekt zijn weg door de nacht Politiek moet keuzes maken in fileprobleem Campagne Blij dat ik rijis niet meer van deze tijd Verveling en spelletjes in de file 6 ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE Begroting Verkeer en Waterstaat ZIERIKZEE - Het hele land maar asfalteren? Het autorijden zo zwaar belasten dat het onbe taalbaar wordt? Snel, luxe en gratis openbaar vervoer? Of leidt het fileprobleem tot zoveel ir ritaties bij de automobilist dat het zichzelf oplost? Vandaag drie verhalen over het filepro bleem in Nederland. Jaarlijks meldt de ver keersdienst in Driebergen 11.74"2 files in Nedex-land. De doorsnee-weggebruiker brengt er op jaarbasis bijna 21 miljoen uren in door. Die verloren uren kosten het be drijfsleven naar schatting 1,2 miljard gulden. Verkeersminister Jorritsma (VVD) wil tot groot onge noegen van de milieubewe ging het autorijden niet duurder maken. Nergens in Europa is het gebruik van de heilige koe zo duur als in Nederland. Tbch levert deze (melk-)koe de staat jaar lijks 16,3 miljard gulden op. Volgens de minister moeten ook bedrijfsleven, vervoer- regio's, gemeenten exx pro- vincie bijdragen aan de oplossing van het filepro bleem. Tweede Kamer Gisteren gaf het Algemeen Nederlands Persbweau in deze krant een-inventarisa tie van het probleem. Van daag nog drie verhalen die met name de stand van za ken in het bedrijfsleven schetsen: een aanzet tot het zoeken naar een oplossing. Vandaag, dinsdag 8 novem ber, behandelt de Tweede Kamer de begroting van Verkeer en Waterstaat. Ondernemers vinden oplossing fileprobleem door Ron de Groot, ANP Files of niet, de versheid van de Limburgse vlaai in de winkels buiten de zuidelijkste provincie lijkt voorlopig veiliggesteld. Nachtvervoer heet de oplos sing, onder druk van de actualiteit bedacht door bakkerij Enpé in Sevenum. Elke week verlaten 40.000 tot 45.000 Limburgse lekkernijen (diameter 27 centimeter) de bakkerij om als Multivlaai in een van de 60 vestigingen verspreid over het gehele land aan de man te worden gebracht. De vlaaien liggen door gaans op tijd in de vitrine dank zij de samenwerking met nachttransporteur Nabuurs. Vier, vijf jaar geleden was er nog betrekkelijk weinig aan de hand. Enpé had toen nog een bescheiden eigen vloot trucks waarmee het in de ochtendui-en de filialen bevoorraadde. Er stonden hier en daar wel files, maar in het algemeen waren de vlaaien in de winkels even vóór die opengingen. Onmogelijk door files ,,Maar dat werd onmogelijk door de files", verzucht K. G. Boerema, manager techniek en uitvoering van de bakkerij. Afgezien van het feit dat het vervoer te omvangrijk werd om in eigen hand te houden, werden we gedwongen de vlaaien 's nachts te vervoeren om de files te ontlopen. Maar daar waren aanzienlijk meer chauffeurs en koelwagens voor nodig. Dus zijn we op zoek ge gaan naar een transporteur om het vervoer uit te besteden." Alternatieven In het dorpje Haps, nabij Cuijk, was transportonderne ming Nabuurs (250 vrachtwa gens, internationaal en natio naal ver-voer) juist op zoek naar alternatieven voor de file- gevoelige ritten overdag. De tnicks van Nabuurs, vooral koelwagens, kwamen steeds vaker vast te staan. „Vroeger konden we met een vrachtwagen nog vijftien adressen per dag bereiken. Dat is gaandeweg minder gewor den. Door de vele opstoppin gen is dat aantal gedaald tot hoogstens zeven," rekent direc teur J. Nabuurs voor. Zijn be drijf is toonaangevend bij het aanleveren van onder meer voorverpakte vleeswaren van uit het zuiden in de rest van Nederland. Andere lading Omdat zijn vrachtwagens ech ter steeds minder adressen konden aandoen, ging Nabuurs op zoek naar andere lading die hij op filevrije uren kon ver voeren. Een brochure van Na buurs belandde op het bureau van Boerema, waarna het eer ste contact snel volgde. ,,Je kunt niet zomaar alles naast elkaar in een vrachtwa gen vervoeren. We moesten eerst testen of onze produkten en vleeswaren samen vervoerd konden worden," aldus Boere ma. Uitgebreide proeven, na overleg met de Keuringsdienst van Waren, wezen uit dat vlaai en en voorverpakte vleeswaren elkaar niet bijten. De samen werking kon dus op gang ko men. Koelwagens Tegenwoordig brengt Enpé dui zenden vlaaien met opleggers aan het begin van de nacht naar het bedrijfsterrein van Nabuurs in Haps. Daar zetten medewerkers van het tx-ans- portbedrijf de vlaaien in de koelwagens bij de vleeswaren. „Onze wagens rijden nu 's nachts eerst langs de plaatsen waar de vlaaien moeten wor den uitgeladen. Daarna volgen enkele adressen voor de vlees waren. Rond twaalf uur is dat gebeurd," beschi-ijft Nabuurs. Hij is duidelijk in zijn nopjes met Enpé en signaleert boven dien de trend dat nachtelijk vervoer steeds omvangrijker wordt. „Grootwinkelbedrijven zijn bezig met nachtelijk trans port en bevoorrading," weet hij. Koek en ei Natuui-lijk is niet alles koek en ei. De maandagmorgen blijft bij voorbeeld een probleem. „We kunnen dan pas om vijf uur beginnen met vervoeren omdat er later gebakken wordt. Dan tellen we anderhalf uur bij de normale tijd per rit," zegt Boerema. „Er zijn punten in Nedei-land waar je gewoon voor een bepaald moment langs moet zijn, anders kun je het vergeten. Zaltbommel, Utrecht en de Van Briene- noordburg bij voorbeeld." Milieuwet Verder vormt de strengere mi lieuwetgeving een bedreiging voor de nachtelijke samenwer king. De Multivlaai-winkels vallen onder de Milieuwet Ho reca omdat er behalve vlaaien ook koffie en dei-gelijke wor den gesei-veerd. De wet bepaalt dat de winkels niet voor zeven uur 's ochtends mogen worden bevoorraad. Vergreten Boerema: „Tot nu toe hebben twee of drie gemeenten onze winkels op de vingers getikt. Die woi-den nu als laatste van een niet zo rationele rit bevoor raad. Maar als ook andere plaatsen met de verordening beginnen te wapperen, dan kunnen we nachttransport wel vergeten. Dan kunnen we door een milieuwet weer aanschui ven in het filegeweld in Neder land. Of dat nu zo milieuvrien delijk is?" Veevoer Het voorlopig absolute diepte punt wat betreft stilstaan be reikte de combinatie Enpé/Na- buurs maandag 3 oktober. Opstoppingen, veroorzaakt door enkele ongelukken, va kantieverkeer en een drukke ochtendspits, leidden ertoe dat een aanzienlijk aantal vlaaien niet op tijd of uren te laat op de bestemming kon worden afge leverd en weer naar Sevenum moest worden teruggebracht. De retourzending werd ver werkt tot veevoer. Door Wim Molog, ANP Voor het bedrijfsleven is het aanleggen van nieuwe autosnelwegen niet langer dé enige oplossing voor het steeds klemmender filepro bleem. Doelmatiger gebruik van de bestaande wegen door vooral het zakelijk verkeer is nu het motto. Dus minder rekening houden met plezierrijders en woon-werkverkeer. Campagnes als „Blij dat ik rij" passen niet meer in de huidige tijd. Zelfs de autobranche (BO- VAG), gebaat bij liet verkopen van veel auto's die zoveel mo gelijk rijden, ziet het openbaar vervoer nu als nuttig alterna tief voor het woon-werkver- ke^r. Eind september kwamen hon- dex*d managers bijeen in een tent op de locatie die kenmer kend is voor autorijdend Ne derland: het verkeersplein Ou- denrijn. Zij spi'aken over het dichtslibben van de Neder landse wegen. Ook daar was de conclusie dat de infrastructuur in een dichtbevolkt land als Nederland niet onbeperkt kan worden uitgebreid. Dat betekent dat in de toe komst aan het gebruik van dat schaai-se goed een piajskaartje hangt: rekening-rijden. De be- drijfskosten mogen echter niet stijgen door zo'n maatregel, stelden de managers. Dus zal in hun optiek Vooi'al de parti culiere automobilist in de och tendspits de klos moeten zijn. Hoe groot de problemen zijn •blijkt uit de volgende cijfers. De politie meldde in 1991 7483 files, maar vorig jaar was dat al gestegen tot 11.742. Een stij ging van meer dan 50 pi'ocent iix twee jaar. De files kostten vorig jaar 1,2 miljard gulden aan verloren uren. 'Lachertje' De overheid wil de kans op fi les buiten de Randstad (achter landverbindingen) beperken tot twee procent. De vervoers- branche-organisatie Transport en Logistiek Nederland heeft echter berekend dat deze norm een „lachertje" is. Op de be langrijke doorgaande verbin dingen naar Duitsland en Bel gië is de kans in een file te ko men inmiddels 33.procent. Nederland heeft in totaal 105.800 kilometer aan verharde wegen, waarvan 2100 kilome ter snelweg. De snelwegen ver werken ongeveer 45 procent van alle gereden kilometers. Het aantal voertuigen (exclu sief motorfietsen) is inmiddels gestegen tot bijna 6,5 miljoen, waarvan 5,9 miljoen personen auto's. Melkkoe Een van de kwesties waar de autolobby zich in het verleden vaak over heeft opgewonden is dat de overheid de auto als „melkkoe" gebruikt. Het auto verkeer levert de schatkist dit jaar 16,3 miljard gulden aan in komsten op, vooral uit wegen belasting, accijnzen en belas ting op de aanschaf van nieuwe auto's. Daarentegen is het be ding dat het rijk aan de wegen besteedt niet hoger dan 2,3 mil jard. Transport en Logistiek Neder land dringt nog steeds aan op het verbreden van bestaande wegen en het aanleggen van ontbrekende verbindingswe gen. Ook nieuwe tunnels bij Amsterdam 'en onder de Nieu we Waterweg staan hoog op het lijstje. Aparte banen voor vrachtvervoer en zakelijk ver keer bieden ook mogelijkhe den. Niet onbeperkt De BOVAG is voorzichtiger als het gaat om uitbreiding van het wegennet. In de Mobili teitsvisie die de organisatie eerder dit jaar presenteerde heet het: „Het succes van de particuliere mobiliteit heeft immers ook een keerzijde. Ge bleken is dat de groei van de mobiliteit niet onbeperkt kan zijn: de ruimte is schaars, de natuur stelt haar grenzen. Be wust kiezen betekent dat ver standige burgers bij elke ver plaatsing kritisch vaststellen welk mobiliteitsmiddel en welk tijdstip gepast is." Wel blijft de organisatie van mening dat het bedrag dat jaarlijks voor investeringen in mobiliteit (wegen en openbaar vervoer) beschikbaar is flink omhoog moet. Het openbaar vervoer moet een beter alterna tief worden voor de auto, knel punten in het wegennet moeten worden aangepakt. Bovendien is veel geld nodig voor elektro nische voorzieningen die het gebruik van de wegen veel effi ciënter moeten maken. Acht grote bedrijven hebben onlangs samen met het minis terie van verkeer en waterstaat de Commissie van Aanbeveling Vervoersmanagement opge richt om na te denken over oplossingen voor de fileproble men. Deze commissie, waarin onder meer Shell, Akzo, KLM en Amev zijn vertegenwoor digd, was de organisator van de discussiebijeenkomst op Oudenrijn. 'Onacceptabel' Een opmerkelijke stelling van de werkgroep is dat het „onac ceptabel" is dat de prijs van het openbaar vervoer sterker stijgt dan de prijs van het auto rijden, zolang het qua comfort en snelheid geen alternatief voor de auto is. Voorzitter Ze- gering Hadders erkent dat die opstelling betekent dat de overheid, en dus de belasting betaler, voorlopig moet blijven opdraaien voor de exploitatie tekorten van bus, tram en trein. Volgens Zegering Hadders leeft in zijn commissie de over tuiging dat het gebruik van de auto veel duurder moet worden door het invoeren van rekening-rijden en hogere benzine-accijns. Het bedrijfsle ven zou de kosten in de hand moeten houden door vooral op rustige momenten, als er wei nig of geen „tol" wordt gehe ven, van de wegen gebruik te maken. Laatste woord Het bedrijfsleven heeft het laatste woord daarover nog niet gesproken. In juni stuurde een hele reeks organisaties in het wegvervoer samen met de grote werkgeverscentrales een brief aan de informateurs, waarin zij stelden dat het voe ren van een prijsbeleid om de verkeersstroom te beïnvloeden uit den boze is. Het leidt uit sluitend tot kostenverhogingen en lost verder niets op. Verloren tijd in files kost het Nederlands bedrijfsleven jaarlijks 1,2 miljard gulden. (Foto: Joop van Houdt). Door Nelleke Vermeer, ANP Een lange slang van blik kronkelt tergend langzaam over de A12 richting Den Haag. De kop op de Utrechtsebaan in Den Haag, de staart bij Gouda. Bijna elke ochtendspits dringt dat beeld zich op. Automobilisten staren mistroostig naar de regen. Bumpers naderen elkaar, blikken kruisen elkaar. Gevoelens van saam horigheid, verwijt en zelfmedelijden wisselen elkaar af. Maandagochtend, half ne gen De A12 ter hoogte van Gouda. Een gepoetste en gekamde heer in pak trapt ijlings op de rem van zijn auto. Hij sukkelt voort met een gangetje van 40 kilo meter per uur. Als alles plotse ling stopt, knalt hij bijna tegen de wagen van z'n voorbuur- man. Gegeneeixl kijkt hij om zich heen. Op de baan rechts van hem glijdt de rij langzaam vooruit. Een vrouvv die haar mascara bijwerkt, geeft gas. Naarstig zoeken de forensen el ke ochtend opnieuw naar be zigheden om de tijd in de auto te verdrijven. Het afleggen van afstanden die bij weinig ver keer gemakkelijk in 20 minu ten te behappen zijn, kost in de spits drie kwai'tier of meer. Menigeen geeuwt achter het stuur en realiseert zich dat de verloren tijd beter in bed kan worden doorgebracht. Toilet maken lippenstift en krant Niet zelden grijpen mensen het wachten aan om toilet te ma ken. Behalve de vrouw met de mascara is er het meisje met de lippenstift, de man die zijn stropdas strikt of degene die z'n haren kamt voor de achter uitkijkspiegel. Geroutineerde filegangers rijden handig met de krant op het stuur. De blik Kwart voor 'negen De automobilisten die net nog bij Gouda stonden, zijn gevor derd tot iets voorbij Waddinx- veen. Hier en daar wordt de blik gelaten. Het ziet ernaar uit dat deze mensen versuft op hun werk aankomen en eerst een paar bekers koffie nodig hebben om bij te komen. Ande ren zie je agressiever worden. Die bereiken Den Haag in op gefokte toestand. De glasscher ven, gedeukte auto's en politie- zwaailichten die ze geregeld in de vluchtstrook zien, maken hun stemming er niet beter op. Tien voor negen Op de naast de rijksweg gele gen spoorbaan raast de trein Utrecht-Den Haag met 140 ki lometer per uur voorbij. Enke- le filerijders kijken verlan gend opzij. „Zou ik dan toch? morgen Maar meteen komen de tegenargu menten. Collega's ontraden de mogelijkheid. „De trein heeft vaak vertraging. In de spits moet je nogal eens staan. Om maar niet te spreken van al die ongewassen hoofden en onge poetste tanden Gedurende de rit is het obser veren van de medemens een veel beoefende bezigheid. Hier en daar maken mensen grondig studie van de buurman of - vrouw. Nu eens tersluiks, dan weer ongegeneerd. Verder zijn er degenen die proberen ple zier te maken. Die hard mee zingen met muziek uit de radio of cassettespeler. Een van de tijdverdrijvcn-onderweg is het ontdekken van lotgenoten die zijn afgestemd op dezelfde zen der. Een andere „sport" is kij ken of bepaalde automerken en typen mensen bij elkaar ho ren. Of fantaseren over het werk dat al die mensen naast. voor en achter je doen. Negen uur Nog steeds de A12, ter hoogte van de afslag Zoetermeer/Pijn- acker. Een veertiger in een blauwe Japanner peutert ge concentreerd in zijn neus. Tien minuten later, bij Nootdorp, komt voor het eerst na Gouda de vaart erin. De mogelijkheid 80 te kunnen rijden is een ver ademing. Sommigen kunnen de weelde niet dragen en geven flink gas. Even later moeten ze vol in de remmen. Enkelen doen dat met zoveel kracht, dat het asfalt rookt. De geur van smeulend rubber dringt de auto binnen. De werkdag Kwart over negen De contouren van de werkstad tekenen zich af. Het PTT- Telecom gebouw, de kantoren langs en, sinds kort, over de Utrechtsebaan. Het einde is in zicht. Wie aan de „verkeerde" kant van Den Haag werkt, moet nog even de tanden op el kaar zetten. Op de Koningska de, een belangrijke verkeersa der in het Haagse, staat om de dertig meter een verkeerslicht. Wie is niet gebroken na zo'n reis? Vermoeidheid, een zere rug, brandende ogen en kramp in het linkerbeen. De werkdag begint.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1994 | | pagina 6