'De HBS, school uit duizend, onze vreugd en onze smart' In 125 jaar van Hogere Burger School tot Regionale Scholengemeenschap u VRIJDAG 28 OKTOBER 1994 NR 25662 De school aan de Manhuisstraat. Leerlingen wachtend op 'de sirene WÊËr 'ïwm - j, y 'y |f[<r v M b f* f pï; - mêwmtË Zé Ssü J1LX Rector Soesman (links) en leraar geschiedenis- en staatsinrichting G. Timmermans: Leerlingen worden voorbereid op het zelfstandig zoeken van een weg in de maatschappij". Het lerarenkorps in 1930 voor de schoolingang. Zittend van links naar rechts: drs. A. J. van der Molen, me). D. Blankwaardt, dr. H. de Noo Bzn., me). A. C. G. Oudemans, L. Bouter, staand: drs. C. Schravesande, dr. W. J. Klein Wassink. J. M. T. Hefting, N. J. Visser, dr. J. C. Röhner, dr. U. Schults, dr. J. J. Westendorp Boerma, J. Bongertman. ZIERIKZEE - „Duide lijk en zeldzaam bewijs voor het natuurlijk overwicht dat juffrouw Oudemans had op haar pupillen is voor mij nog" altijd de bijna vol maakt ontspannen wijze waarop ze haar bijnaam zelf gebruikte. „Pas op dat jullie ouwe Kee niet beduvelen hoor Je hoort het haar nog zeggen, wan neer zij resoluut de klas binnenstapte, al tijd voorzien van een flinke tas met daarin alle attributen die der vrouw zijn en natuur lijk de 'spullen' van de school. Juffrouw Oude mans had stijl en een zekere grandeur. En het was niet de Franse taal zonder meer die haar zo boeide, maar de hele achtergrond van de Franse cultuur die men altijd achter haar doceren vermoedde. Kee heeft ons allemaal een beetje francofiel ge maakt." Deze herinnering, opgete kend door de oud-hoofdredac teur van de Zierikzeesche Nieuwsbode, M. J. Bij de Vaate, is kenmerkend voor de invloed die zijn schooltijd op de gemeentelijke Hogere Burger School uitoefende op de vorming van zijn persoon lijkheid. De hoofdredacteur was een man met stijl en grandeur, die regelmatig Franse zinnen gebruikte. De school, die in 1869 werd ge sticht als gemeentelijke Ho gere Burger School en zich in de loop van de 125 jaar ont wikkelde tot de huidige Re gionale Scholengemeenschap Professor Zeeman, vormde een belangrijk element in de vorming en ontwikkeling van vele duizenden jonge mensen op Schouwen-Duive- land. ,,De school heeft in de regio Schouwen-Duiveland een wezenlijke functie als on derwijsvoorziening. Het is een voorziening waarop we zuinig moeten zijn", aldus de huidige rector R. Soesman. Daarom wordt het 125-jarig- bestaan van de school in no vember en december gevierd met allerlei activiteiten. Onder het motto '125 jaar: Van Hogere Burger School tot Regionale Scholenge meenschap Professor Zee man' wordt een symposium gehouden, een musical opge voerd, een foto-tentoonstel ling ingericht en een einde- jaarsviering georganiseerd. Om terug te blikken, stil te staan en vooruit te kijken naar het middelbaar onder wijs in Zierikzee. Het begon allemaal in 1868 toen de Zierikzeese gemeen teraad besloot een Hogere Burger School te stichten, op basis van de nieuwe Middel baar Onderwijs Wet van Thorbecke. Wethouder De Jonge was de enige die be denkingen opperde. Het leek hem een te kostbaar plan en hij zette vraagtekens bij het grote aantal vakken dat op de school zou worden onder wezen. Hij vreesde dat ,,zoo niet allen, dan toch velen ge vormd worden tot oppervlak kige betweters, die met een vernis van geleerdheid be dekt niet anders zijn dan halve- en quasi geleerden, zeer mank gaande aan het euvel van verwaandheid." De wethouder miste het opvoe dende en godsdienstige ele ment in de school en voorzag afglijden naar materialisme. Burgemeester Cau zag de toe komst niet zo somber in en de school werd met instem ming van het hele gemeente bestuur (ook De Jonge stem de niet tegen) opgericht. Ze kreeg de naam gemeentelij ke Hogere Burger School (HBS). De leider van de vroe gere Franse school, G. Kok jr werd directeur. Op het erf achter zijn woning aan de Poststraat (de huidige mu ziekschool) werd voor ruim 26.000 gulden een nieuw schoolgebouw gerealiseerd. Nog voordat het schoolge bouw was voltooid gingen de lessen op 2 september 1869 van start met 48 leerlingen. Behalve Kok werden tien le raren benoemd, waarvan de helft ook les gaf aan de Bur geravondschool. Een oplei ding die bij de oprichting van de HBS aan deze school werd gekoppeld, maar later opging in de Ambachtschool. De eer ste overgangsexamens op de HBS leverden 'verrassende uitkomsten' op. Ondanks 'zeer goede vorderingen' kon den de beide leerlingen van de vierde klas niet worden bevorderd. Ze hadden het peil van de eindexamenklas nog niet bereikt. Blijkbaar werd de moeilijkheid van het middelbaar onderwijs onder schat. Alle leerlingen voor de aanvankelijk geplande school voor ULO en MO waren naar de HBS 'overgeheveld' maar voor velen bleek dit te hoog gegrepen. Professor Zeeman Ook Pieter Zeeman uit Zon- nemaire, die in 1877 als twaalfjarige toelatingsexa men deed voor de HBS in Zierikzee, bleek de nodige moeite te hebben met de leer stof. Ondanks zijn vlijt die in de oude stukken van de school als 'zeer goed' wordt omschreven had hij vooral lage cijfers voor natuurlijke geschiedenis. Van de derde naar de vierde klas ging hij over met de hakken over de sloot, maar daarna ging het beter. In 1882 slaagde Pieter Zeeman voor het eindexamen met een hoog cijfer voor na tuurkunde. Tot zijn eigen verbazing, omdat hij van me ning was dat zijn leraar zelf de elementaire grondbeginse len van het vak nog niet onder de knie had. Zeeman ging natuurkunde studeren en werd wereldberoemd toen hij in 1896 aantoonde dat licht, dat wordt uitgezonden door een bewegend elektron via een magnetisch veld wordt gesplitst. Hij werd buitengewoon hoogleraar in Amsterdam en kreeg in 1902 samen met zijn leermeester Lorentz de Nobelprijs voor natuurkunde. Het aantal leerlingen op de gemeentelijke HBS in Zierik zee daalde ondertussen tot 38 in 1890. Dit ondanks het feit dat in 1879 werd besloten ook meisjes toe te laten tot de op leiding. Met de komst van de RTM-tram op Schouwen-Dui veland, vlak na de eeuwwis seling, groeide het aantal buitenleerlingen (leerlingen die vanuit andere dorpen kwamen) sterk. In 1906 had de HBS meer dan honderd leerlingen en kreeg steeds meer het karakter van een streekschool. De financiële lasten begonnen zwaar te wegen voor de gemeente en de onderlinge irritatie tussen het gemeentebestuur en de leerkrachten van de school groeide. Zo verwierp de raad een voorstel om een leraar te ontslaan, die geen orde kon houden. School-directeur De Bruyne, die de in 1901 overle den Kok opvolgde, was zo boos dat hij zelf dreigde met ontslag. Tenslotte beslisten Gedeputeerden Staten van Zeeland dat de omstreden le raar moest gaan. Mede door de inzet van Twee de Kamerlid mr R. J. H. Pa- tijn, die Schouwen-Duiveland vertegenwoordigde, nam de Rijksoverheid in 1907 de school en de directeurswo ning kosteloos over van de gemeente. De toegang naar de school werd verlegd naar de Poststraat, waar de oude stoep nog steeds is te zien voor de ingang van de Mu ziekschool. Vanwege het groeiende aantal leerlingen werd het gebrek aan ruimte steeds nijpender. Men moest gebruik maken van allerlei noodvoorzieningen. Bij het vijftig-jarig bestaan van de school in 1919 werd als 'feest gave' van de minister dan ook een nieuw schoolgebouw verlangd. De minister zegde dit toe, maar het zou nog tot 1936 duren eer de wens werd gerealiseerd. Door de overgang naar Rijks HBS werd de school-direc teur niet meer op de vingers gekeken door de gemeente raad. De inspecteur zat ver weg in Den Haag. Een keer per jaar kwam hij naar Zie rikzee, waar hij 's avonds ar riveerde per tram en over nachtte in een hotel. Zodra hij was gesignaleerd ging het gerucht rond dat 'het gele ge vaar' in aantocht was. Dit vanwege de tanige gelaats kleur en kleine gestalte van inspecteur Ten Bruggecate. In 1936 verrees langs de Man huisstraat het gele bouw werk, dat vorig jaar werd af gebroken ten behoeve van de bouw van een servicewonin- gencomplex voor ouderen. Hierin konden alle leerlingen onder één dak les krijgen. In het nieuwe gebouw werd de oude schoolbel vervangen door een oorverdovende sire ne. Het was dit gebouw waar ook de oud-hoofdredacteur van de Nieuwsbode, Tinus Bij de Vaate zijn middelbare schooltijd doorbracht. In het boek 'honderd jaar blokken' dat in 1969 werd uitgebracht ter gelegenheid van het 100- jarig bestaan van de school beschrijft hij enkele leer krachten waarvan hij les kreeg. Mootje Drs A. J. van der Molen, die door de leerlingen werd om schreven als 'Mootje' of 'Mo', droeg nog een bolhoed en losse manchetten toen die al heel moeilijk of niet meer te verkrijgen waren in de win kels. Hij was volgens Bij de Vaate de perfecte wis- en na- tuurkundeleraar, degelijk en strevend naar perfectie. Een man die streng was voor zich zelf, maar ook zijn leerlingen streng aanpakte. „Geintjes maken bij Mootje was zo iets als politieke zelfmoord. Be roemd is zijn uitroep: 'Weet je 't of weet je 't niet?' tegen een leerling die voor het bord stond te schutteren. Meestal volgde daarna onverbidde lijk: 'Ga maar zitte'. Dan kwam het cijferboekje en werd de zoveelste 'pin' neer geschreven." Doktor Klein Wassink was een leraar die de geheimen van de natuurkunde 'uit de losse pols' duidelijk maakte. ,,Aan zijn methode lag een schijnbare nonchalance ten grondslag die, zo bleek bij examens, toch echt 'to the point' was. Eens hield de, zeer gespierde, leraar de klasdeur dicht omdat de leer lingen al te demonstratief slenterend in de gang nader den. Plotseling liet hij los zodat de helft van de. aan de deur trekkende leerlingen in de gang tuimelden. Een week later was hij zelf iets te laat en deden de leerlingen het zelfde spelletje. Dat viel ui teraard verschrikkelijk ver keerd. Zijn reactie: 'Maar verdraaid knaapjes, dat is toch lang niet hetzelfde". In 1946 werd aan de Rijks HBS een gemeentelijke gym nasiale afdeling gekoppeld. Gemeentelijk omdat rijkson derwijs in klassieke talen wettelijk onmogelijk was. De naam van de school werd Zierikzees Lyceum en in 1955 Professor Zeemanlyceum, naar de beroemdste oud-leer ling. Behalve Grieks en La- tijn werd muziek aan het vakkenpakket toegevoegd. Ondanks alle inspanningen kwam de gymnasiale afde ling nooit tot werkelijke bloei. Op het agrariscïie Schouwen-Duiveland waren niet zoveel universitair ge- vormden die voor hun kinde ren een soortgelijke oplei ding wilden. Bij de invoering van de Mammoetwet in de ze stiger jaren was het de vraag of het Professor Zeemanly ceum wel zou kunnen worden omgezet in een atheneum. In ruil voor de toezegging van de Rijksoverheid dat de HBS zou worden omgezet in een combinatieschool van atheneum en HAVO hief de gemeenteraad in 1967 de gymnasiale afdeling op. De Rijksscholengemeenschap Professor Zeeman was een feit. In dat jaar werd P. Vis rector. Door het groeiend aantal leerlingen kampte de school opnieuw met ruimte gebrek. Regelmatig reden of liepen groepen scholieren door de stad op weg naar een van de noodlocaties die ver spreid lagen over heel Zierik zee. In het begin van de tach tiger jaren werd het huidige schoolgebouw aan het Hat- fieldpark in gebruik geno men. Het onderwijs is de afgelo pen 25 jaar grondig gewij zigd, zo blijkt uit een toelich ting van de huidige rector Soesman en leraar geschiede nis en staatsinrichting, G. Timmermans. Onder invloed van de Mammoetwet, die in de zestiger jaren van kracht werd en de basisvorming die vorig jaar in ging zijn de les sen steeds meer gericht op de maatschappij. Tijdens de les sen wordt ingespeeld op ge beurtenissen waarmee leer lingen buiten school worden geconfronteerd. ,,Er heeft een verschuiving plaatsgevonden van het afhankelijke kind dat leerde te doen wat hem werd gevraagd naar het kind dat zelfstandig een weg moet kunnen vinden in de maat schappij." Dat gebeurt onder meer door in de lessen aandacht te be steden aan achtergronden van gebeurtenissen en de werking van bepaalde artike len. Zo wordt gepraat over het verband tussen de armoe de die hier in de negentiende eeuw heerste en de armoede in de huidige Derde Wereld. Maar tijdens de lessen tech niek wordt ook uitgelegd hoe een lichtknopje werkt en een fietspomp. „We zijn via de lessen voortdurend met de maatschappij bezig. Losse feiten zijn geen doel meer op zich. Een schoolvak moet maatschappelijke relevantie hebben." Vanuit die achter grond worden ook regelmatig excursies gehouden. Tegen woordig wordt op school ook veel aandacht besteed aan het persoonlijk welbevinden van de leerlingen. De RSG was een van de eerste scholen met een sociaal-medisch team. Maar dat wordt alleen gebruikt voor leerlingen met grote problemen. De eigen leerkrachten van de school vangen 'gewone problemen' van leerlingen op. Onder meer via faalangsttrainingen en mentorbegeleiding. Ongeveer twee jaar geleden werd de Rijksscholengemeen schap, onder invloed van het rijksbeleid om taken te ver schuiven naar de lagere over heden, opnieuw een gemeen telijke scholengemeenschap. Zij wordt nu bestuurd vanuit de zes regionale gemeenten. De R in RSG werd daarmee de afkorting van Regionale. Soesman ziet de toekomst van de school vol vertrouwen tegemoet. „Veel dingen gaan teloor omdat mensen alleen kritiek hebben en verder niets doen. Wij kunnen wel zuchten en klagen over alle bezuinigingen en regels die op ons af komen, maar daar schiet je niet veel mee op. Natuurlijk kan het allemaal idealer. Maar wij zien het meer als een uitdaging om daar met zijn allen vorm aan te geven." Tekst Marijke Vael Foto's Joop van Houdt en RSG Prof. Zeeman Vormgeving Kees van de Wetering

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1994 | | pagina 9