Nieuwe campers van Volkswagen Gesloten bleekproces bij produktie van papier Nieuwe mobiele telefoon voor het GSM netwerk Financiële-analysemodel simuleert toekomst van agrarische bedrijfstak Oktober - Hollandse garnalenmaand Chianti, een sportieve Fiesta California Highway en California Exclusive Wereldprimeur op milieugebied: Compacte communicatiereus Hulpmiddel om overlevingskansen te bepalen Haagse vrouw komt om bij brand ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE Links op de foto de Volkswagen California Exclusive, rechts de California Highway. BROUWERSHAVEN - Op de onlangs gehouden Caravan Salon '94 in Düsseldorf beleefden twee nieuwe mo dellen uit het camper-programma van Volkswagen hun première: de California Highway en de California Exclusive. De California Highway is ont wikkeld op basis van het suc cesmodel. de California Coach, en onderscheidt zich door een omvangrijkere en hoogwaai'di- gere standaarduitrusting als mede door nieuwe kleuren en stoffen. De California Exclusi ve is ontwikkeld op basis van de Transporter met lange wiel basis en is uitgerust met een sanitaire cabine. Deze camper is het topmodel van het Cali- fornia-programma. De Califor nia Tbur en de California Club komen met de introductie van deze twee nieuwe modellen te vervallen. Jubileummodel Het jubileummodel, de Volks wagen California Highway (op basis van de California Coach) is ontwikkeld ter gelegenheid van het 150-jarig bestaan van Westfalia en de jarenlange sa menwerking met Volkswagen. Deze camper kenmerkt zich door een omvangrijke, hoog waardige standaarduitrusting alsmede door nieuwe kleuren en stoffen. Aan de buitenkant is het ver schil al duidelijk zichtbaar. Anders dan bij de California Coach heeft de Highway links achter een raam, zijn de B- en C-stijlen zwart afgezet en is er een zwarte strook onder de voorruit aangebracht. De bum pers zijn in de kleur van de car rosserie gespoten. De Califor nia Highway is leverbaar in de kleuren grijswit en montana- groen metallic. Nieuw is ook het compacte dak met een stahoogte van 182 cm, dat qua belijning de carrosse- rievormen harmonisch voort zet en als alternatief in plaats van het bekende platte uitstel dak kan worden geleverd. De uitvoering met het compacte dak. telt twee slaapplaatsen en de versie met uitsteldak vier. Het interieur is volgens het be proefde recept van de succes volle California Coach ontwor pen. Alle functionele kenmer ken van de California Coach en de uitvoering van het woonge deelte zijn overgenomen. Ook de verdere standaarduit rusting laat niets te wensen over: centrale portiervergren deling, toerenteller, digitale klok, elektrisch verstelbare en verwarmbare buitenspiegels, elektrisch bedienbare ruiten, warmtewerend glas, radiovoor bereiding en brede banden uit de 205-serie. De met stof bekle de portier- en zijpanelen en het nieuw ontworpen beklede dashboard verhogen de kwali teit van het interieur. Als meer- uitvoering zijn natuurlijk ook airbag voor bestuurder en bij rijder leverbaar. De California Exclusive (op ba sis van de Volkswagen Trans porter met lange wielbasis) is het topmodel binnen het Cali- forniaprogramma. De Califor nia Exclusive breekt met de traditie op het gebied van de ruimtelijke indeling, zoals die al jaren wordt toegepast bij het ombouwen van Volkswagen Transporters. Een vluchtige blik in het interieur maakt dit al duidelijk. Op de plaats waar bij de California Coach het keukenblok is geplaatst (aan de linkerkant van de wagen) bevindt zich nu een in de rij richting geplaatste, verschuif bare zitbank voor twee perso nen met daarvoor in het zijpa neel een uitklaptafel. Het keukengedeelte is dwars achter de zitbank geplaatst. Achterin de auto heeft; dé Ex clusive een sanitaire r; cabine met wasbak en chemisch toilet en een kledingkast. Door deze indeling is het interieur van de California Exclusive in twee deler gesplitst: een woonge deelte en een multifunctioneel gedeelte. De bestüurderscabine komt in de basis-uitrusting overeen met de andere California-modellen. De Cali fornia Exclusive is uitsluitend met een vast verhoogd dak le verbaar. Dit is uit een stuk en gemaakt van niet glasvezel ver sterkte kunststof. Vanzelfsprekend kan de stan daarduitrusting van de Cali- forniamodellen aan de indivi duele wensen-van de'klant wor den aangepast dankzij de rui me mogelijkheden die de cata logus met meer-uitvoeringen biedt. Dit heeft ook betrek king op de combinatie van mo tor en de versnellingsbak. Naast drie dieselmotorversies zijn er ook twee benzinemoto ren met geregelde katalysator leverbaar: 1,9 1 4-cilinder die selmotor, 44 kW 1,9 1 4-cilinder dieselmotor met katalysator, 50 kW 2,4 1 5-cilinder dieselmo tor, 57 kW 2,0 1 4-cilinder benzi nemotor, 62 kW 2,5 1 5-cilinder benzinemqtorLöl .kW. Alle .mo: torpn zijn dwars ingebouwd "en worijëfr standaard in combina tie met' een 5-versnellingsbak' geleverd. De sterkste diesel- en benzinemotor kunnen desge wenst met een 4-traps automa tische versnellingsbak worden gecombineerd. ZIERIKZEE - Tijdens het onlangs gehouden seminar 'Papier en Milieu' werd door de directie van het Zweedse papierconcern MoDo een wereldprimeur be kendgemaakt: een volledig 'gesloten' bleekproces bij de papierproduktie. Bin nen de papierbranche en door de internationale milieu-organisaties wordt dit nieuws als een van de belangrijkste doorbraken bij de papierindustrie gezien met betrekking tot het milieu. Chloor was altijd een noodza kelijk kwaad bij de vervaardi ging van hoogkwalitatief pa pier. Het bleken van papiercel- lulose is nu eenmaal nodig op dat het eindprodukt, papier, een bepaalde witheid bereikt en niet te snel veroudert. Zuiverheid Daarom is gebleekte cellulose het beste voor de fabricage van papierprodukten waar hoge ei sen worden gesteld aan zuiver heid, helderheid en veroude- ringsbestendigheid. Omdat de uitstoot van chloor een pro bleem voor ons milieu is, zoe ken papierfabrikanten al jaren naar een 'schonere' manier van bleken van de cellulose, onder meer door het gebruik van minder chloor, alternatieve stoffen et cetera. MoDo, het op één na grootste papierconcern van Europa, heeft altijd haar verantwoor delijkheid voor het milieu zeer serieus genomen. Momenteel investeert het bedrijf jaarlijks meer dan 300 miljoen Zweedse kronen (circa f 70 miljoen) in de aanschaf en het gebruik van de milieutechnologie. Dat is circa 15% van de totaal-investerin gen. Doordat het Zweedse con cern eigen bossen, eigen cellulose-, papier- en kartonfa brieken heeft, kan de speciale milieu-afdeling Strikte contro le uitoefenen op de gehele produktie-keten, van grond stof tot eindprodukt. Reeds in de jaren '40 ontwik kelde men bij MoDo het bleken met het minder vervuilende chloordioxide en voerde deze techniek als eerste ter wereld in, evenals in 1960 het bleken met behulp van bijvoorbeeld zuurstof. In 1977 werd dé groot ste zuurstofbleekinstallatie ter wereld gebouwd. De toepas sing van ozon (gemaakt uit zuurstof) bood nieuwe moge lijkheden om het gebruik van chloorhoudende chemicaliën te minimaliseren. Begin jaren '70 werd het herge bruik van afvalwater inge voerd. In 1991 stopte MoDo ge heel met de toepassing van ele mentair chloor. Papier maakt deel uit van de natuurlijke kringloop. Hout is een natuur lijke en vernieuwbare grond stof. De papierindustrie heeft op het bos, de grondstof voor papier, een positief effect: in Zweden worden voor iedere ge kapte boom weer drie nieuwe in de plaats gezet. Zo ontstaat er steeds meer bos. De nieuwste ontwikkeling in het produktieproces, het 'ge sloten bleekproces', dat MoDo nu na jarenlange research als eerste ter wereld heeft gereali seerd, houdt in dat men geen chemische substanties of afval water meer via.de afvoer loost. Het benodigde water wordt ge reinigd en teruggebracht in het proces. De chemische stoffen worden deelfe teruggewonnen en hergebruikt, deels afgebro ken en gebruikt voor de. ener gievoorziening van de fabriek. Minder verbruik Een bijkomend voordeel van het geslóten bleekproces is, dat de nieuwe installatie 5000 ku bieke meter water per uur min der verbruikt. Het eerste pro- dukt dat is gema.akt van cellu lose, gebleekt in dit gesloten proces, is het kantoorpapier MoDoBalans^Dat het milieu er wel bij vaarft is nu reeds 'aan toonbaar: sinds 1991 is in het Zweedse Domsj een gesloten test-bleekinstallatie in wer king en omdat het afvalwater de bleekinstallatie niet meer verlaat, is het water dermate 'schoon' geworden, dat de zalm weer terug is in de brede rivier Moalven, waaraan een van de MoDo fabrieken is gevestigd. ZIERIKZEE - Naast maatjesharing- en Zeeuwse mos selen heeft de Nederlandse visserij nog een uitge sproken specialiteit in huis: de Hollandse garnaal. Garnalen worden het hele jaar door gevangen, met een duidelijke piek in de herfstmaanden. De herfst is weer begonnen en de organisatie van de GGD- campagne heeft dan ook voor de maand oktober de Hollandse garnaal uitgeroepen tot 'vis van de maand'. Culinair gezien zijn de Hol landse garnalen niet alleen hoogstaand, maar ook veelzij dig. Warm of koud geserveerd bij lunch, als voor of hoofdge recht bij het avondeten of als hapje bij de borrel. Uit epidemiologisch onder zoek is bekend dat er verband bestaat tussen een bepaald ni veau van visconsumptie en het voorkomen van hart- en vaat ziekten. Als Brabanders en Zeeuwen nu meer vis gaan eten, zo'n een tot twee keer per week, draagt dat bij aan de preventie van hart- en vaat ziekten. 't Lekkere van vis is dat 't zo gezond is. Deze maand: Hollandse garnalen: eet smakelijk! Hollandse garnalen passen uit stekend bij de GGD-campagne in de strijd tegen hart- en vaat ziekten. Garnalen zijn over het algemeen mager tot matig vet. Per 100 gram bevatten Hol landse garnalen 16-20 gram proteïne en 1,2-2,3 gram vet. Dit zijn 415-460 KJ. per 100 gram. In nog al wat voedingsadviezen wordt gewezen op het hoge cho lesterolgehalte van garnalen. Tot voor kort werd het veelvul dig eten van garnalen dan ook afgeraden. Recent onderzoek heeft echter aangetoond dat de consumptie van garnalen nau welijks leidt tot een verhoging van het cholesterolgehalte van het bloed. Dit komt omdat gar nalen veel meervoudig onver zadigde vetzuren bevatten. Het is dus absoluut veilig om meer dan een keer in de 14 dagen garnalen te eten. Delicatesse Hollandse garnalen verschil len niet alleen in kleur en grootte van andere soorten gar nalen, er is ook een duidelijk verschil in smaak en prijs. Door hun klein formaat zijn de Hollandse garnalen moeilijk te pellen en dit heeft uiteraard in vloed op de prijs. De smaak van de Hollandse garnaal is veel uitgesprokener dan die van de buitenlandse 'roze' gar naal, er kan met recht gespro ken worden'Van een delicate^- ZIERIKZEE - Onlangs heeft de PTT het Nederland se deel van het GSM netwerk geopend. Tegelijker tijd heeft Philips haar eerste mobiele GSM telefoon in Nederland geïntroduceerd. De PR747 is een com pacte, aantrekkelijk vormgegeven zaktelefoon, waarmee de consument meteen van de voordelen van GSM profiteert en die bovendien een aantal han dige extra's biedt. Het GSM netwerk is een inter nationale standaard voor digi tale, draadloze communicatie. Dit netwerk heeft twee grote voordelen. Enerzijds is het in middels in de meeste (West-) Europese landen operationeel, waardoor gebruikers van GSM auto/zaktelefoons probleem loos ook in andere landen kun nen bellen en gebeld kunnen worden. Kwaliteit Anderzijds biedt de transmis sie van gesprekken in digitale vorm een veel betere geluids kwaliteit en een ongekend ho ge afluisterveiligheid. De PR747 is uiterst licht en com pact, waardoor een optimaal draagcomfort verkregen wordt. Inclusief de speciale NiMH-batterij weegt het toe stel slechts 235 gram. De stan daardbatterij maakt 60 minu ten gespreksduur of 18 uur standby-tijd mogelijk. Met een grotere uitvoering van de batterij wordt 180 minuten gespreksduur of 50 uur stand by-tijd mogelijk. Het overzich telijk toetsenbord met softkey toetsen én het extra grote, ver lichte, 5-regelige alfanumerie ke display zorgen ervoor dat het apparaat gemakkelijk te bedienen is. Op het. alfanume rieke display is continu de sta tus van de batterij en de sig naalsterkte van de verbinding te zien. Alle teksten kunnen naar keu ze in elf talen worden weerge geven. Met de Philips PR747 kan de consument met elke willekeurige toets een inko mend gesprek aannemen. Daarnaast beschikt het toestel over de mogelijkheid tot ver kort kiezen en herhaling van de laatste 10 gekozen num mers. In het geheugen is ruimte voor 125 namen en telefoon nummers. De consument kan een nummer kiezen door een voudigweg de naam (alfanume riek) in te toetsen. Het apparaat is bovendien ge schikt voor SMS (Short Mes sage Service). Er kunnen SMS berichten van 160 tekens door het toestel worden onthouden. Behalve grotere batterijen, zijn er nog tal van andere accessoi res beschikbaar voor de PR747. De bureaulader is samen met de handset ook als handsfree bureautoestel te gebruiken. De auto-inbouwset biedt de moge lijkheid tot het aansluiten van een extra handset in uw auto. ZIERIKZEE - Het bij de Diénst Landbouwkundig Onderzoek van het Land bouw Economisch Instituut (LEI-DLO) ontwikkelde financiële-analysemodel voldoet goed als instrument om informatie te verschaffen over mogelijke ont wikkelingen in een agrarische bedrijfstak. Informatie over ontwikke lingstendenties van diverse be drijfstakken vormen voor di verse partijen in en rondom de land- en tuinbouw een belang rijk aandachtspunt. Onder in- vloed van externe ontwikke lingen, zoals de milieuproble matiek, het Europese land bouwbeleid en de toenemende concurrentie op verzadigde af zetmarkten, zal de behoefte aan informatie alleen maar toenemen. Hulpmiddel Een van de methoden om hier aan tegemoet te komen is de fi nanciële overlevingsmogelijk- heden te bepalen van de afzon derlijke ondernemingen in een bedrijfstak. Het model voor spelt niet, maar is een hulp middel bij het simuleren van de financiële mogelijkheden vafl bedrijven en ontwikke lingstendenties van een be drijfstak in verschillende vari anten. De basis voor ,de modelbereke ningen wordt gevormd door de gegevens van de land- en tuin bouwbedrijven in het LEI- boekhoudnet. Verder wordt zo veel mogelijk rekening gehou den met ontwikkelingen in ex terne factoren, als de afzetprij- zen, kostprijzen, het financie ringsbeleid van de banken en het overheidsbeleid. De kernvraag bij de modelsi mulaties is of al de afzonderlij ke bedrijven in staat zijn om gegeven hun uitgangspositie en gegeven de externe ontwik keling hun bedrijf op dezelfde wijze voort te zetten. Op grond van de berekende financiële mogelijkheden van elk van de bedrijven in een bedrijfstak kan worden bepaald hoeveel en welk type bedrijven met fina"n- ciële spanningen te maken zul len krijgen. Daaruit kunnen weer conclusies worden ge trokken over de noodzaak voor de betrokken ondernemers om veranderingen in de bedrijfs voering aan te brengen. Tevens kan de houding (en te nemen maatregelen) van bank en overheid tegenover de des betreffende bedrijven worden beschouwd. Door middel van toetsing op basis van histori sche gegevens is gebleken dat het model de werkelijke ont wikkeling in de glastuinbouw goed weerspiegelt. De prakti sche relevantie van het model is de afgelopen jaren al Ver schillende keren gebleken bij de beantwoording van onder zoeksvragen van overheid en bedrijfsleven. De modeluitkomsten zijn van betekenis gebleken voor het ge drag en de beslissingen van de ze factoren (bijvoorbeeld een aanpassing van het vooront werp van de Wet op de Veront reiniging van Oppervlaktewa teren). Bij de ontwikkeling van het simulatiemodel is de glas tuinbouw als casus genomen. Het denkraam dat aan het mo del ten grondslag ligt, leent zich ook voor toepassing op an dere bedrijfstakken. Momen teel wordt bekeken hoe het si mulatiemodel voor landbouw en visserij kan worden ingezet. De fonkelend Chianti-rode metaallak is het meest in het oog lopende uiterlijke kenmerk van de Fiesta Chiayiti, een exclusief sportieve uitvoering die in slechts een beperkte oplage gebouwd zal worden Technisch is de Chianti gebaseerd op de Fiesta Flash, met zijn 60 pk 1,3-liter motor. De Fiesta Chianti is uitsluiteyid leverbaar in de driedeurs-versie, hetgeen de sportieve uitstraling nog versterkt. Naast de schitterende rode metaallak (waarin ook de voor-en achterbumper zijn gespo ten) zijn de fraaie lichtmetalen velgen met brede 165/65 R14 banden, plus de 'Chianti' badges en striping dmeest opvallende uiterlijke kenmerken van de Fiesta Chianti. De achterlichten van rookglas verlenen de Chianti een extra cachet. DEN HAAG (ANP) Een 83- jarigc vrouw is woensdag in de Pansierstraat in Den Haag door een hrand om hel leven gekomen. Het vuur ontstond in de keuken van de rijtjeswo ning van het slachtoffer. De vrouw was slecht ter been. Buren waarschuwden de brandweer. Brandweermensen Iroffen het slachtoffer dood aan in de keuken, die in lich terlaaie stond. De brand had zich uitgebreid naar de woon kamer. De brandweer had het vuur snel onder controle. De schade bedraagt ongeveer 100.000 gul den. De recherche heeft onderzoek gedaan naar de oorzaak. Ze vermoedt dat er iets misgegaan is met een elektrisch kacheltje. 4

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1994 | | pagina 6