Nieuwe campers van Volkswagen
Gesloten bleekproces
bij produktie van papier
Nieuwe mobiele telefoon
voor het GSM netwerk
Financiële-analysemodel
simuleert toekomst van
agrarische bedrijfstak
Oktober - Hollandse garnalenmaand
Chianti, een sportieve Fiesta
California Highway en California Exclusive
Wereldprimeur op milieugebied:
Compacte communicatiereus
Hulpmiddel om overlevingskansen te bepalen
Haagse vrouw komt om bij brand
ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE
Links op de foto de Volkswagen California Exclusive, rechts de California Highway.
BROUWERSHAVEN - Op de onlangs gehouden Caravan Salon '94 in Düsseldorf beleefden twee nieuwe mo
dellen uit het camper-programma van Volkswagen hun première: de California Highway en de California
Exclusive.
De California Highway is ont
wikkeld op basis van het suc
cesmodel. de California Coach,
en onderscheidt zich door een
omvangrijkere en hoogwaai'di-
gere standaarduitrusting als
mede door nieuwe kleuren en
stoffen. De California Exclusi
ve is ontwikkeld op basis van
de Transporter met lange wiel
basis en is uitgerust met een
sanitaire cabine. Deze camper
is het topmodel van het Cali-
fornia-programma. De Califor
nia Tbur en de California Club
komen met de introductie van
deze twee nieuwe modellen te
vervallen.
Jubileummodel
Het jubileummodel, de Volks
wagen California Highway (op
basis van de California Coach)
is ontwikkeld ter gelegenheid
van het 150-jarig bestaan van
Westfalia en de jarenlange sa
menwerking met Volkswagen.
Deze camper kenmerkt zich
door een omvangrijke, hoog
waardige standaarduitrusting
alsmede door nieuwe kleuren
en stoffen.
Aan de buitenkant is het ver
schil al duidelijk zichtbaar.
Anders dan bij de California
Coach heeft de Highway links
achter een raam, zijn de B- en
C-stijlen zwart afgezet en is er
een zwarte strook onder de
voorruit aangebracht. De bum
pers zijn in de kleur van de car
rosserie gespoten. De Califor
nia Highway is leverbaar in de
kleuren grijswit en montana-
groen metallic.
Nieuw is ook het compacte dak
met een stahoogte van 182 cm,
dat qua belijning de carrosse-
rievormen harmonisch voort
zet en als alternatief in plaats
van het bekende platte uitstel
dak kan worden geleverd. De
uitvoering met het compacte
dak. telt twee slaapplaatsen en
de versie met uitsteldak vier.
Het interieur is volgens het be
proefde recept van de succes
volle California Coach ontwor
pen. Alle functionele kenmer
ken van de California Coach en
de uitvoering van het woonge
deelte zijn overgenomen.
Ook de verdere standaarduit
rusting laat niets te wensen
over: centrale portiervergren
deling, toerenteller, digitale
klok, elektrisch verstelbare en
verwarmbare buitenspiegels,
elektrisch bedienbare ruiten,
warmtewerend glas, radiovoor
bereiding en brede banden uit
de 205-serie. De met stof bekle
de portier- en zijpanelen en het
nieuw ontworpen beklede
dashboard verhogen de kwali
teit van het interieur. Als meer-
uitvoering zijn natuurlijk ook
airbag voor bestuurder en bij
rijder leverbaar.
De California Exclusive (op ba
sis van de Volkswagen Trans
porter met lange wielbasis) is
het topmodel binnen het Cali-
forniaprogramma. De Califor
nia Exclusive breekt met de
traditie op het gebied van de
ruimtelijke indeling, zoals die
al jaren wordt toegepast bij het
ombouwen van Volkswagen
Transporters. Een vluchtige
blik in het interieur maakt dit
al duidelijk. Op de plaats waar
bij de California Coach het
keukenblok is geplaatst (aan
de linkerkant van de wagen)
bevindt zich nu een in de rij
richting geplaatste, verschuif
bare zitbank voor twee perso
nen met daarvoor in het zijpa
neel een uitklaptafel.
Het keukengedeelte is dwars
achter de zitbank geplaatst.
Achterin de auto heeft; dé Ex
clusive een sanitaire r; cabine
met wasbak en chemisch toilet
en een kledingkast. Door deze
indeling is het interieur van de
California Exclusive in twee
deler gesplitst: een woonge
deelte en een multifunctioneel
gedeelte. De bestüurderscabine
komt in de basis-uitrusting
overeen met de andere
California-modellen. De Cali
fornia Exclusive is uitsluitend
met een vast verhoogd dak le
verbaar. Dit is uit een stuk en
gemaakt van niet glasvezel ver
sterkte kunststof.
Vanzelfsprekend kan de stan
daarduitrusting van de Cali-
forniamodellen aan de indivi
duele wensen-van de'klant wor
den aangepast dankzij de rui
me mogelijkheden die de cata
logus met meer-uitvoeringen
biedt. Dit heeft ook betrek
king op de combinatie van mo
tor en de versnellingsbak.
Naast drie dieselmotorversies
zijn er ook twee benzinemoto
ren met geregelde katalysator
leverbaar: 1,9 1 4-cilinder die
selmotor, 44 kW 1,9 1 4-cilinder
dieselmotor met katalysator,
50 kW 2,4 1 5-cilinder dieselmo
tor, 57 kW 2,0 1 4-cilinder benzi
nemotor, 62 kW 2,5 1 5-cilinder
benzinemqtorLöl .kW. Alle .mo:
torpn zijn dwars ingebouwd "en
worijëfr standaard in combina
tie met' een 5-versnellingsbak'
geleverd. De sterkste diesel- en
benzinemotor kunnen desge
wenst met een 4-traps automa
tische versnellingsbak worden
gecombineerd.
ZIERIKZEE - Tijdens het onlangs gehouden seminar 'Papier en Milieu' werd
door de directie van het Zweedse papierconcern MoDo een wereldprimeur be
kendgemaakt: een volledig 'gesloten' bleekproces bij de papierproduktie. Bin
nen de papierbranche en door de internationale milieu-organisaties wordt dit
nieuws als een van de belangrijkste doorbraken bij de papierindustrie gezien
met betrekking tot het milieu.
Chloor was altijd een noodza
kelijk kwaad bij de vervaardi
ging van hoogkwalitatief pa
pier. Het bleken van papiercel-
lulose is nu eenmaal nodig op
dat het eindprodukt, papier,
een bepaalde witheid bereikt
en niet te snel veroudert.
Zuiverheid
Daarom is gebleekte cellulose
het beste voor de fabricage van
papierprodukten waar hoge ei
sen worden gesteld aan zuiver
heid, helderheid en veroude-
ringsbestendigheid. Omdat de
uitstoot van chloor een pro
bleem voor ons milieu is, zoe
ken papierfabrikanten al jaren
naar een 'schonere' manier van
bleken van de cellulose, onder
meer door het gebruik van
minder chloor, alternatieve
stoffen et cetera.
MoDo, het op één na grootste
papierconcern van Europa,
heeft altijd haar verantwoor
delijkheid voor het milieu zeer
serieus genomen. Momenteel
investeert het bedrijf jaarlijks
meer dan 300 miljoen Zweedse
kronen (circa f 70 miljoen) in de
aanschaf en het gebruik van de
milieutechnologie. Dat is circa
15% van de totaal-investerin
gen. Doordat het Zweedse con
cern eigen bossen, eigen
cellulose-, papier- en kartonfa
brieken heeft, kan de speciale
milieu-afdeling Strikte contro
le uitoefenen op de gehele
produktie-keten, van grond
stof tot eindprodukt.
Reeds in de jaren '40 ontwik
kelde men bij MoDo het bleken
met het minder vervuilende
chloordioxide en voerde deze
techniek als eerste ter wereld
in, evenals in 1960 het bleken
met behulp van bijvoorbeeld
zuurstof. In 1977 werd dé groot
ste zuurstofbleekinstallatie ter
wereld gebouwd. De toepas
sing van ozon (gemaakt uit
zuurstof) bood nieuwe moge
lijkheden om het gebruik van
chloorhoudende chemicaliën te
minimaliseren.
Begin jaren '70 werd het herge
bruik van afvalwater inge
voerd. In 1991 stopte MoDo ge
heel met de toepassing van ele
mentair chloor. Papier maakt
deel uit van de natuurlijke
kringloop. Hout is een natuur
lijke en vernieuwbare grond
stof. De papierindustrie heeft
op het bos, de grondstof voor
papier, een positief effect: in
Zweden worden voor iedere ge
kapte boom weer drie nieuwe
in de plaats gezet.
Zo ontstaat er steeds meer bos.
De nieuwste ontwikkeling in
het produktieproces, het 'ge
sloten bleekproces', dat MoDo
nu na jarenlange research als
eerste ter wereld heeft gereali
seerd, houdt in dat men geen
chemische substanties of afval
water meer via.de afvoer loost.
Het benodigde water wordt ge
reinigd en teruggebracht in het
proces. De chemische stoffen
worden deelfe teruggewonnen
en hergebruikt, deels afgebro
ken en gebruikt voor de. ener
gievoorziening van de fabriek.
Minder verbruik
Een bijkomend voordeel van
het geslóten bleekproces is, dat
de nieuwe installatie 5000 ku
bieke meter water per uur min
der verbruikt. Het eerste pro-
dukt dat is gema.akt van cellu
lose, gebleekt in dit gesloten
proces, is het kantoorpapier
MoDoBalans^Dat het milieu er
wel bij vaarft is nu reeds 'aan
toonbaar: sinds 1991 is in het
Zweedse Domsj een gesloten
test-bleekinstallatie in wer
king en omdat het afvalwater
de bleekinstallatie niet meer
verlaat, is het water dermate
'schoon' geworden, dat de zalm
weer terug is in de brede rivier
Moalven, waaraan een van de
MoDo fabrieken is gevestigd.
ZIERIKZEE - Naast maatjesharing- en Zeeuwse mos
selen heeft de Nederlandse visserij nog een uitge
sproken specialiteit in huis: de Hollandse garnaal.
Garnalen worden het hele jaar door gevangen, met
een duidelijke piek in de herfstmaanden. De herfst
is weer begonnen en de organisatie van de GGD-
campagne heeft dan ook voor de maand oktober de
Hollandse garnaal uitgeroepen tot 'vis van de
maand'.
Culinair gezien zijn de Hol
landse garnalen niet alleen
hoogstaand, maar ook veelzij
dig. Warm of koud geserveerd
bij lunch, als voor of hoofdge
recht bij het avondeten of als
hapje bij de borrel.
Uit epidemiologisch onder
zoek is bekend dat er verband
bestaat tussen een bepaald ni
veau van visconsumptie en het
voorkomen van hart- en vaat
ziekten. Als Brabanders en
Zeeuwen nu meer vis gaan
eten, zo'n een tot twee keer per
week, draagt dat bij aan de
preventie van hart- en vaat
ziekten. 't Lekkere van vis is
dat 't zo gezond is. Deze
maand: Hollandse garnalen:
eet smakelijk!
Hollandse garnalen passen uit
stekend bij de GGD-campagne
in de strijd tegen hart- en vaat
ziekten. Garnalen zijn over het
algemeen mager tot matig vet.
Per 100 gram bevatten Hol
landse garnalen 16-20 gram
proteïne en 1,2-2,3 gram vet.
Dit zijn 415-460 KJ. per 100
gram.
In nog al wat voedingsadviezen
wordt gewezen op het hoge cho
lesterolgehalte van garnalen.
Tot voor kort werd het veelvul
dig eten van garnalen dan ook
afgeraden. Recent onderzoek
heeft echter aangetoond dat de
consumptie van garnalen nau
welijks leidt tot een verhoging
van het cholesterolgehalte van
het bloed. Dit komt omdat gar
nalen veel meervoudig onver
zadigde vetzuren bevatten. Het
is dus absoluut veilig om meer
dan een keer in de 14 dagen
garnalen te eten.
Delicatesse
Hollandse garnalen verschil
len niet alleen in kleur en
grootte van andere soorten gar
nalen, er is ook een duidelijk
verschil in smaak en prijs.
Door hun klein formaat zijn de
Hollandse garnalen moeilijk te
pellen en dit heeft uiteraard in
vloed op de prijs. De smaak
van de Hollandse garnaal is
veel uitgesprokener dan die
van de buitenlandse 'roze' gar
naal, er kan met recht gespro
ken worden'Van een delicate^-
ZIERIKZEE - Onlangs heeft de PTT het Nederland
se deel van het GSM netwerk geopend. Tegelijker
tijd heeft Philips haar eerste mobiele GSM telefoon
in Nederland geïntroduceerd. De PR747 is een com
pacte, aantrekkelijk vormgegeven zaktelefoon,
waarmee de consument meteen van de voordelen
van GSM profiteert en die bovendien een aantal han
dige extra's biedt.
Het GSM netwerk is een inter
nationale standaard voor digi
tale, draadloze communicatie.
Dit netwerk heeft twee grote
voordelen. Enerzijds is het in
middels in de meeste (West-)
Europese landen operationeel,
waardoor gebruikers van GSM
auto/zaktelefoons probleem
loos ook in andere landen kun
nen bellen en gebeld kunnen
worden.
Kwaliteit
Anderzijds biedt de transmis
sie van gesprekken in digitale
vorm een veel betere geluids
kwaliteit en een ongekend ho
ge afluisterveiligheid. De
PR747 is uiterst licht en com
pact, waardoor een optimaal
draagcomfort verkregen
wordt. Inclusief de speciale
NiMH-batterij weegt het toe
stel slechts 235 gram. De stan
daardbatterij maakt 60 minu
ten gespreksduur of 18 uur
standby-tijd mogelijk.
Met een grotere uitvoering van
de batterij wordt 180 minuten
gespreksduur of 50 uur stand
by-tijd mogelijk. Het overzich
telijk toetsenbord met softkey
toetsen én het extra grote, ver
lichte, 5-regelige alfanumerie
ke display zorgen ervoor dat
het apparaat gemakkelijk te
bedienen is. Op het. alfanume
rieke display is continu de sta
tus van de batterij en de sig
naalsterkte van de verbinding
te zien.
Alle teksten kunnen naar keu
ze in elf talen worden weerge
geven. Met de Philips PR747
kan de consument met elke
willekeurige toets een inko
mend gesprek aannemen.
Daarnaast beschikt het toestel
over de mogelijkheid tot ver
kort kiezen en herhaling van
de laatste 10 gekozen num
mers. In het geheugen is ruimte
voor 125 namen en telefoon
nummers. De consument kan
een nummer kiezen door een
voudigweg de naam (alfanume
riek) in te toetsen.
Het apparaat is bovendien ge
schikt voor SMS (Short Mes
sage Service). Er kunnen SMS
berichten van 160 tekens door
het toestel worden onthouden.
Behalve grotere batterijen, zijn
er nog tal van andere accessoi
res beschikbaar voor de PR747.
De bureaulader is samen met
de handset ook als handsfree
bureautoestel te gebruiken. De
auto-inbouwset biedt de moge
lijkheid tot het aansluiten van
een extra handset in uw auto.
ZIERIKZEE - Het bij de Diénst Landbouwkundig Onderzoek van het Land
bouw Economisch Instituut (LEI-DLO) ontwikkelde financiële-analysemodel
voldoet goed als instrument om informatie te verschaffen over mogelijke ont
wikkelingen in een agrarische bedrijfstak.
Informatie over ontwikke
lingstendenties van diverse be
drijfstakken vormen voor di
verse partijen in en rondom de
land- en tuinbouw een belang
rijk aandachtspunt. Onder in-
vloed van externe ontwikke
lingen, zoals de milieuproble
matiek, het Europese land
bouwbeleid en de toenemende
concurrentie op verzadigde af
zetmarkten, zal de behoefte
aan informatie alleen maar
toenemen.
Hulpmiddel
Een van de methoden om hier
aan tegemoet te komen is de fi
nanciële overlevingsmogelijk-
heden te bepalen van de afzon
derlijke ondernemingen in een
bedrijfstak. Het model voor
spelt niet, maar is een hulp
middel bij het simuleren van
de financiële mogelijkheden
vafl bedrijven en ontwikke
lingstendenties van een be
drijfstak in verschillende vari
anten.
De basis voor ,de modelbereke
ningen wordt gevormd door de
gegevens van de land- en tuin
bouwbedrijven in het LEI-
boekhoudnet. Verder wordt zo
veel mogelijk rekening gehou
den met ontwikkelingen in ex
terne factoren, als de afzetprij-
zen, kostprijzen, het financie
ringsbeleid van de banken en
het overheidsbeleid.
De kernvraag bij de modelsi
mulaties is of al de afzonderlij
ke bedrijven in staat zijn om
gegeven hun uitgangspositie
en gegeven de externe ontwik
keling hun bedrijf op dezelfde
wijze voort te zetten. Op grond
van de berekende financiële
mogelijkheden van elk van de
bedrijven in een bedrijfstak
kan worden bepaald hoeveel en
welk type bedrijven met fina"n-
ciële spanningen te maken zul
len krijgen. Daaruit kunnen
weer conclusies worden ge
trokken over de noodzaak voor
de betrokken ondernemers om
veranderingen in de bedrijfs
voering aan te brengen.
Tevens kan de houding (en te
nemen maatregelen) van bank
en overheid tegenover de des
betreffende bedrijven worden
beschouwd. Door middel van
toetsing op basis van histori
sche gegevens is gebleken dat
het model de werkelijke ont
wikkeling in de glastuinbouw
goed weerspiegelt. De prakti
sche relevantie van het model
is de afgelopen jaren al Ver
schillende keren gebleken bij
de beantwoording van onder
zoeksvragen van overheid en
bedrijfsleven.
De modeluitkomsten zijn van
betekenis gebleken voor het ge
drag en de beslissingen van de
ze factoren (bijvoorbeeld een
aanpassing van het vooront
werp van de Wet op de Veront
reiniging van Oppervlaktewa
teren). Bij de ontwikkeling van
het simulatiemodel is de glas
tuinbouw als casus genomen.
Het denkraam dat aan het mo
del ten grondslag ligt, leent
zich ook voor toepassing op an
dere bedrijfstakken. Momen
teel wordt bekeken hoe het si
mulatiemodel voor landbouw
en visserij kan worden ingezet.
De fonkelend Chianti-rode metaallak is het meest in het oog lopende uiterlijke kenmerk van de
Fiesta Chiayiti, een exclusief sportieve uitvoering die in slechts een beperkte oplage gebouwd zal
worden Technisch is de Chianti gebaseerd op de Fiesta Flash, met zijn 60 pk 1,3-liter motor. De
Fiesta Chianti is uitsluiteyid leverbaar in de driedeurs-versie, hetgeen de sportieve uitstraling nog
versterkt. Naast de schitterende rode metaallak (waarin ook de voor-en achterbumper zijn gespo
ten) zijn de fraaie lichtmetalen velgen met brede 165/65 R14 banden, plus de 'Chianti' badges en
striping dmeest opvallende uiterlijke kenmerken van de Fiesta Chianti. De achterlichten van
rookglas verlenen de Chianti een extra cachet.
DEN HAAG (ANP) Een 83-
jarigc vrouw is woensdag in de
Pansierstraat in Den Haag
door een hrand om hel leven
gekomen. Het vuur ontstond
in de keuken van de rijtjeswo
ning van het slachtoffer. De
vrouw was slecht ter been.
Buren waarschuwden de
brandweer. Brandweermensen
Iroffen het slachtoffer dood
aan in de keuken, die in lich
terlaaie stond. De brand had
zich uitgebreid naar de woon
kamer.
De brandweer had het vuur
snel onder controle. De schade
bedraagt ongeveer 100.000 gul
den.
De recherche heeft onderzoek
gedaan naar de oorzaak. Ze
vermoedt dat er iets misgegaan
is met een elektrisch kacheltje.
4