De Fiat Ulysse: nieuwe
vorm van mobiliteit
Oprichting stichting voor
opvang vluchtelingen
op Schouwen-Duiveland
Kerken Bruinisse blazen
jeugdwerk nieuw leven in
Honderden zeil- en motorjachten
afgemeerd tijdens Hiswa te Water
stukken
Kans op
revanche
Van 6 tot en met 11 september in Amsterdam
Ruimflexibel en veelzijdig
1
DINSDAG 30 AUGUSTUS 1994 NR 25623
ZIERIKZEE - Om de toenemende problematiek rond de opvang van vluchtelin
gen in de toekomst beter te kunnen regelen wil de Stuurgroep Statushouders de
Stichting Opvang Vluchtelingen Schouwen-Duiveland oprichten. Omdat de
rijksbijdragen op dit gebied onzeker zijn vraagt de stuurgroep aan het college
van b en w of zij garant willen staan voor eventuele financieringstekorten van
de stichting. Dit staat op de agenda van de vergadering van de commissie voor
welzijn en sociale zaken van Zierikzee op maandag 5 september. Aanvang 19.30
uur.
Sinds 1 juli van dit jaar is de
wet die de verzelfstandiging
van de Centrale Opvang Asiel
zoekers (COA) regelt in wer
king getreden. De COA is daar
mee een Zelfstandig Bestuurs
orgaan geworden. Dit heeft on
der meer tot gevolg dat het
Centraal Bureau in Rijswijk,
voor wat de AZC's betreft, haar
bemoeienis zal beperken tot de
hoofdlijnen. De verschillende
centrum-directies krijgen hier
door meer speelruimte om zelf
een beleid in te vullen en uit te
werken, meer eigen bevoegdhe
den en verantwoordelijkhe
den. Op Schouwen-Duiveland
wil de stuurgroep .daarom de
bovengenoemde stichting in
het leven roepen.
Ook in de wetgeving rond so
ciale werkvoorzieningen zijn
veranderingen gekomen. Tij
dens de vergadering van de
commissie wordt daarom ge
sproken over de toekomst van
Werkvoorzieningsschap De
Zuidhoek in Zierikzee. Verder
staat op de agenda het subsi
dieverzoek van de Werkgroep
Tbegankelijksheidsbevorde-
ring op Schouwen-Duiveland.
In de jaren 1993 en 1994 zijn
eenmalige subsidies verstrekt
van vier cent per inwoner. In
deze jaren is steeds een koppe
ling gelegd tussen de invoering
van de Wet Voorzieningen Ge
handicapten en de rol die de
werkgroep in dit kader kan
vervullen. Omdat gebleken is
dat de werkgroep een functie
vervult als het gaat' om prakti
sche zaken en signalen stuurt
naar WVG-functionarissen is
het college van mening dat ook
voor 1995 een subsidie van 4
cent per inwoner toegekend
kan worden en zal de commis
sie hierover advies vragen.
Tenslotte wordt gesproken over
de gewijzigde subsidie-aan
vraag voor 1994 van de Stich
ting Multifunctionele Gebou
wen Zierikzee. De stichting
denkt ruim 20.000 gulden meer
nodig te hebben dan aanvanke
lijk toegekend was. De verga
dering is openbaar en een half
uur voor aanvang kan iedereen
de op de vergadering betrek
king hebbende stukken inzien
in de secretariskamer.
BRUINISSE - Jongeren in Bruinisse en omstreken krijgen nieuwe mogelijkhe
den aangeboden voor invulling van hun vrije tijd. Onder afzonderlijke auspi
ciën van de kerkeraden van de Hervormde Gemeente en de Gereformeerde Ge
meente in Nederland staan diverse programma's op stapel om de jeugd ontspan
ning en/of bezinning te bieden. Het Bruse jeugdwerk uitgaande van de plaatse
lijke kerken stond in de voorgaande jaren op een laag pitje.
In beide gevallen is het idee
voor het kerkelijk jongeren
werk gegroeid nadat men er
meer en meer van overtuigd
werd dat de kerkelijke ge
meente ëen eigen verantwoor
delijkheid heeft ten opzichte
van de jongeren. Daardoor ont
stonden plannen om jeugd
werk te organiseren, waarbij
jongeren op vrijdag of zater
dagavond elkaar kunnen ont
moeten. „Jongeren moeten
kunnen merken dat er een ge
meente is die om hen geeft", al
dus ouderling Henri Vogel, lid
van de Stuurgroep Open
Jeugdwerk (OJW) van de Her
vormde gemeente Bruinisse.
De stuurgroep, die is samenge
steld uit leden van de kerke-
raad, een delegatie van ouders
en een vertegenwoordiging van
de Stichting CJV Bruinisse,
functioneert onder verant
woordelijkheid van de kerke-
raad der Hervormde Gemeente
Bruinisse.
Het open jeugdwerk gaat er
van uit dat de kerk en de ge
meenteleden de taak hebben
naar jongeren om te zien en als
een levende en warme gemeen
schap om hen heen te staan.
„In een wereld die steeds killer
wordt proberen we de jongeren
een plaats van ontmoeting en
warmte te geven", aldus Vogel.
Het discogebeuren van van
daag de dag vervult de Bruse
kerkeraden met grote zorg.
Ook vindt men dat de zondags
rust steeds meer in het geding
komt.
De opgerichte Stuurgroep
Open Jeugdwerk heeft voor de
jeugd van 12 tot en met 15 jaar
plannen voor het houden van
open jeugdavonden op de zater
dagavond. Het is de bedoeling
om in september 1995 hiermee
te beginnen. Ook wordt geke
ken of het haalbaar is voor de
jongeren van 16 jaar en ouder
een programma op te zetten.
Momenteel worden met zo'n
twintig personen de activitei
ten voorbereid. Hierbij wordt
gebruik gemaakt van mate
riaal en hulp van de Hervormd
Gereformeerde Jeugdbond
(HGJB) te Bilthoven, een lan
delijke organisatie van jeugd-
en jongerenwerk. Via vier
werkgroepen zullen de leiding
gevenden het programma voor
bereiden.
Bij de invulling van het sei
zoenprogramma denkt de
stuurgroep onder meer aan ac
tiviteiten als spel, quiz, sport,
film, thema-avonden, strand
wandelingen, bingo, dropping
en sprekers.
Gereformeerde
Gemeente
In de Gereformeerde Gemeente
staat het jeugdwerk eveneens
in de startblokken. Een drietal
ouders is het afgelopen voor
jaar vrijdagsavonds om de
veertien dagen begonnen met
de begeleiding van jongeren in
de leeftijd van twaalf jaar en
ouder. Ongeveer dertig jonge
ren gaven tijdens deze bijeen
komsten acte de présence.
De avonden worden hoofdzake
lijk doorgebracht met zang on
der begeleiding van een der
vaste organisten, orgelspel,
een kort referaat met aanslui
tend een gesprek over het be
handelde onderwerp. Momen
teel wordt het programma voor
het komende winterseizoen op
gesteld, gebonden aan de re
gels zoals de Gereformeerde
Gemeenten die voorstaan.
De redactie behoudt zich het recht voor ingekomen
stukken in te korten Plaatsing betekent niet dat de
inhoud door de redactie wordt onderschreven Inge
zonden stukken zijn builen verantwoordelijkheid van
de redactie en uitsluitend voor rekening van de brief
schrijver. waarvan naam en adres bij de redactie
De burgemeester van een ge
meente persoonlijk nodigt
naast het college van het
grondgebied waarvoor hij (of
zij) verantwoordelijk is in
principe ook alle burgers uit
om desgewenst aanwezig te
zijn bij de openbare vergade
ring van de gemeenteraad.
Daarop maakt ook Zierikzee
geen uitzondering. Mr. J. J. P.
M. Asselbergs doet dat ook. Op
woensdag 31 augustus is het
weer zover. De Zierikzeese ge
meenteraad komt ter openbare
vergadering bijeen. Deze keer
staan er 32 punten op de agen
da, waarvan veruit de meeste
in een vloek en een zucht ge
passeerd zijn. Wanneer het niet
al te veel tegenzit kunnen de
geachte vertegenwoordigers
met een uurtje weer buiten
staan. De meeste agendapun
ten zijn immers al lang en
breed voorgekookt (en afgego
ten). Waar de geachte toehoor
ders op de publieke tribune
mogelijk een lekkere discussie
verwachten, is het onderwerp
waar hij of zij eigenlijk be
langstellend voor kwam toeho
ren, gepasseerd voor de aan
kondiging goed en wel is door
gedrongen.
Tbch verdient de agenda van
zo'n openbare raadsvergade
ring aandachtig te worden
doorgelezen, want er kunnen
best wat grapjes in verborgen
zijn. Wat dacht u van agenda
punt 24 van de vergadering van
woensdag 31 augustus: „Kre
diet voor het renoveren en aan
passen van de badkamer wo
ning Noordhavenpoort". Punt.
Verder niets. Hier ontbreekt
zondermeer de gebruikelijke
ambtelijke nauwkeurigheid.
Het betreft hier immers de wo
ning Noordhavenpoort num
mer 2, de burgemeesterswo
ning. Wat houdt het voorstel
in? Door de geringe hoogte on
der het dakvlak is de bad- en
wasruimte in de woning niet
doelmatig te gebruiken. Bo
vendien is het sanitair en het
tegelwerk versleten en is er ge
volgschade van langdurige lek
kage in de constuctie. Dat is be
paald niet gering, maar het
wordt allemaal nog gekker.
Het krediet zal worden aange
wend voor de volgende voorzie
ningen: wastafelcombinatie,
douchebak met douchewand,
toilet met toebehoren, aanslui
ting ten behoeve vhn wasma
chine en droger en mechani
sche ventilatie. Tenslotte dient
er een dakkapel geplaatst te
worden, daar de ruimte te
klein zou zijn. Kosten (krediet
bedrag) van het grapje
35.056,-. Het bedragje wordt
wel aangewend uit gemeen
schapsgelden, nadat de aan
vraag is ondertekend door de
burgemeester vóór de burge
meester. Voor de mooie schijn
staat in het laatste regeltje wel,
dat de commissie openbare
werken het voorstel inmiddels
al positief benaderde.
Misschien zijn er tegen het ein
de van de vergadering op
woensdag 31 augustus nog
raadsleden wakker en wordt er
eens gediscussieerd over het
feit of het noodzakelijk is, dat
de bewoners van de gemeente
Zierikzee het sanitair van de
plaatselijke eerste burger moe
ten betalen. Uw buren betalen
toch ook niet uw sanitair als u
vindt, dat u eens aan iets
nieuws toe bent?
Er ligt hier een prachtkans om
revanche te nemen voor de
steek in de rug die de heer As
selbergs de gezamenlijke Zie
rikzeese raad toediende in de
affaire Camping Kloet. Geen
krediet derhalve. Of zou onze
gewaardeerde eerste burger an
dermaal het lef hebben een de
mocratisch genomen besluit te
laten vernietigen? Het is in ie
der geval zeker het proberen
waard. Of zijn onze raadsleden
na een paar maanden reeds ma
rionetten?
P. Wijnen. Zierikzee
DEN HAAG (ANP) - Over de
doden niets dan goed. Ook als
het om politiek gevallenen
gaat. Piet Bukman kreeg
maandag bij zijn afscheid als
landbouwminister dan ook al
leen maar complimentjes toe
gezwaaid. En troostende woor
den, om het heengaan te ver
zachten. „Oud-minister, dat is
de mooiste functie die er is."
DEN HAAG (ANP) - Aow'ers
met een aanvullend pensioen
vanaf 30.000 gulden per jaar
kunnen door het beleid van het
nieuwe kabinet de komende ja
ren 10 tot 35 procent aan koop
kracht kwijtraken. Dat stelt de
Nederlandse Bond voor Pensi-
óenbelangen (NBP) in een brief
aan de Tweede Kamerfracties
en het kabinet.
AMSTERDAM (ANP) - Het
Rijksmuseum in Amsterdam
stuurt delen van zijn collectie
«op reis. In januari opent in de
National gallery in Londen de
tentoonstelling „Dutch Pain
tings from the Silver Age" met
schilderijen van het Rijksmu
seum uit de achttiende eeuw.
Deze expositie is volgend jaar
ook in het museum zelf te zien.
Een impressie van dè Hiswa te. Water 1993.
ZIERIKZEE/AMSTERDAM - In het Nautisch Kwartier tussen Centraal Station en Scheepvaartmuseum in
Amsterdam wordt van 6 tot en met 11 september de botententoonstelling Hiswa te Water '94 gehouden. Aan
de anderhalve kilometer drijvende steigers meren dit jaar ruim 300 luxueuze zeil- en motorjachten af. Ver
schillende jachttypen beleven hun primeur tijdens de jaarlijkse watersportbeurs.
Eén van de absolute toppers is
de Holland Clipper 25.50, een
klassiek gelijnd stalen motor
zeiler van 28,80 meter. Opval
lende wereldprimeurs zijn ver
der de zeiljachten Bavaria 39
(12,15 meter), de Bavaria 37
(lengte 11,28 meter) en de Etap
23il (7,36 meter). De Franse se-
riejachtbouwer Beneteau komt
met een nieuwe zeilboot van
9,95 meter: de Beneteau Ocea-
nis 321. De Deense X-Yachts
presenteert een snelle cruiser
van 9,35 meter, de X-302. En uit
de Verenigde Staten komen
twee primeurs voor de Europe
se markt: de Able Apogee 50
(een zeiljacht van 15,54 meter)
en de Island Packet 40 (12,70
meter).
Ook onder de motorjachten
zijn enkele opvallende wereld
primeurs, waaronder de Liber
ty 47 aftcabin (14,95 meter), de
Agder 950 (9,50 meter) van
Noorse afkomst en de Princess
420 (13,05 meter). De Sunseeker
41 Hawk en Sunseeker 58 Man
hattan (17,25 meter) beleven
hun eerste presentatie op de
Nederlandse markt.
Naast de seriegebouwde poly
ester zeiljachten, klassiek of
modern gelijnde motorjachten,
custom built aluminium en sta
len jachten, zijn ook sloepen
van diverse afmetingen en uit
voeringen ruimschoots in het
water vertegenwoordigd. En
niet te vergeten een klassieke
Lemsteraak, een stalen klas
sieker van 11,20 meter lang, ge
toond door Classic Yachts.
Behalve dit gavarieerde aan
bod van luxueuze jachten, is er
ook actie op het kadeterrein.
Hier presenteren ongeveer 60
bedrijven hun produkten,
waaronder jachtmakelaars, le
veranciers van navigatie-appa-
ratuur, accessoires en dek-
beslag, en masten- en zeilma
kers.
Publiekstrekkers
Een van de publiekstrekkers is
de Brando, een trekschuit uit
1917 die totaal gerestaureerd is
door Jachtbouwer Piersma.
Deze klassieker onderging een
totale opknapbeurt, van tradi
tionele eikehouten delen tot
een hernieuwde boeg en motor.
Op een speciaal navigatieschip
raken bezoekers in één oogop
slag op de hoogte van de laatste
snufjes en ontwikkelingen in
de navigatie-apparatuur. Ver
schillende deelnemers tonen er
hun allernieuwste produkten.
Een knap staaltje op navigatie-
gebied werd geleverd in de Sea
port Marina-r, het Waarschip
waarin Henk Bezemer onlangs
een overtocht naar de Azoren
maakte, zonder hulp van enig
navigatie-instrument. Dit zeil
schip is te zien op de beurs; op
informatieborden wordt uitge
legd hoe deze bijzondere pres
tatie mogelijk was.
KNMR
Ook de Koninklijke Neder
landse Reddings Maatschappij
geeft acte de présence op de
Hiswa te Water. Doel is de actie
voor een nieuwe reddingsboot
een flinke impuls te geven. De
KNRM is op weg naar één mil
joen, het benodigde bedrag dat
met de verkoop van speciale ze
gels wordt verzameld.
Jaarlijks trekt deze internatio
nale Amsterdam In-Water Boat
Show zo'n 30.000 doelgerichte
belangstellenden. Het succes is
onder meer te danken aan het
tijdstip: september is een uit
gelezen tijdstip voor actieve
watersporters. Die hebben de
ervaringen van het afgelopen
vaarseizoen vers in het geheu
gen, en ze hebben hun wensen
en verlangens met betrekking
tot een eventueel nieuw schip
scherp geformuleerd.
Openingstijden
De Hiswa te Water '94 wordt op
dinsdag 6 september geopend
door de heer E. Peer, wethou
der van Economische Zaken en
Havenaangelegenheden van de
gemeente Amsterdam. De ten
toonstelling is dagelijks open
van 10 tot 18 uur.
De Hiswa te Water/ '94 is mak
kelijk bereikbaar. Met het
openbaar vervoer is het vanaf
het Centraal Station Amster
dam een wandeling van vijf
minuten naar de ingang aan de
Prins Hendrikkade, naast de
IJ-tunnel. Voor bezoekers die
met de auto komen is er een be
waakt parkeerterrein aan de
Oostelijke Handelskade, waar
vandaan een waterbus in acht
minuten naar de show vaart.
ruit. De elegante styling vormt
de verpakking van een licht in
terieur dat zeer veel ruimte
biedt. De praktische binnen
uitvoering van de Fiat Ulysse
is ontworpen volgens specifie
ke 'modulaire' criteria en biedt
comfortabel plaats aan maxi
maal acht personen.
De Fiat Ulysse wordt lever
baar met een tweetal 2-liter
viercilinder motoren. De at
mosferische versie heeft een
vermogen van 89 kW, de turbo
uitvoering levert 108 kW. Door
de combinatie met drie uit
rustingsvarianten zijn er vier
afzonderlijke standaardver
sies: S, EL, turbo EL en turbo
HL. De Ulysse staat qua pres
taties aan de top van zijn seg
ment: met de» atmosferische
motor bedraagt de topsnelheid
177 km/h.
In de turbo-versie is dat 195
km/h, terwijl de acceleratie
van 0 tot 100 km/h in deze ver
sie in 10,1 seconden verloopt.
De Fiat Ulysse heeft het karak
ter van een moderne topklasse
auto met een bijzondere sou
plesse die zelfs rijden in stads
verkeer plezierig maakt. Het
niveau van preventieve, actieve
en passieve veiligheid in de Fi
at Ulysse is moeilijk te over
treffen.
Tbt de belangrijkste passieve
veiligheidsvoorzieningen be
horen: een zeer vormvaste car
rosserie met voorgeprogram
meerde kreukelzones; een
energie- absorberend EAS-
stüurwiel en een indrukbare
stuurkolom; verstelbare, ana
tomisch gevormde hoofdsteu
nen; gordelspanners; airbags
voor de bestuurder en voorpas
sagier; Fiat's eigen FPS brand
preventiesysteem met vertra
gingsschakelaar op de benzine
pomp en een afsluitklep op de
brandstofleiding. Deze nieuwe
Fiat wordt leverbaar in tien
carrosseriekleuren: drie
pastels en zeven metallic lak
ken. De S heeft stoffen bekle
ding, de EL en HL hebben ve
lours bekleding. Als optie zijn
in de EL en HL ook Lorica en
lederen bekleding leverbaar.
ZIERIKZEE - Na onder meer Renault en Toyota brengt nu ook Fiat een ruimte
wagen op de markt. De Fiat Ulysse, want zo heet de nieuweling, is gecreëerd als
een innovatieve interpretatie van het monovolume-concept. In zijn buitenge
woon ruime carrosserie combineert hij flexibiliteit en veelzijdigheid optimaal
met comfort, rijplezier en prestaties.
De Fiat Ulysse is ontworpen en
gebouwd om te beantwoorden
aan de vraag van de automobi
list naar een nieuwe vorm van
mobiliteit. Hij ontleent zijn
naam aan de uit de Griekse
mythologie beroemde reiziger
Ulysses, in Nederland beter be
kend als Odysseus.
Met de Fiat Ulysse krijgt mo
biliteit voor de automobilist
een nieuwe dimensie. Deze
auto is geschapen voor rijple
zier in de breedste zin van het
woord, en staat klaar om nieu
we horizonten te ontdekken.
De Fiat Ulysse valt op door
zijn evenwichtige en frisse
uiterlijk dat logisch past bij de
compacte buitenmaten en het
royale interieur.
De balans tussen de verschil
lende delen wordt benadrukt
door de grote glasoppervlak
ken en de lijn waarmee de mo
torkap doorloopt in de voor-
Het nieuwe ruimteiüonder van Fiat: de Ulysse