Actie Leprastichting voor lepra-patiënten in Nepal Toekomstmuziek: fiets met tweewielaandrijving Kantoor van de Toekomst zet een nieuwe auto in VIaggeschip vernieuwd: de nieuwe Opel Omega ''Operatie Nepal Technische ontwikkelingen Achter volging Renault Safrane "Auto van de Toekomst Grutto Nu in Nederland leverbaar 6 ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE Amanda Spoel voor de Avro op reportage in Nepal bij oogarts Margreet Hogeweg. (Foto: Clemens Olsthoom). ZIERIKZEE - ,,Zo'n jong kind en al zo'n ernstige vorm van lepra en ze heeft zo'n lief gezicht we kun nen deze meisjes niet in de steek laten als je dit ziet, denk je: dat is niet meer van deze tijd!". Het is duidelijk dat oogarts Margreet Hogeweg zich het lot van leprapatiënten aantrekt. Onlangs trok ze door het Verre Westen van Nepal om mensen met lepra die door hun ziekte blind dreigen te worden, te behandelen of te opereren. Hogeweg: ,,De meeste mensen denken bij lepra aan vermink te handen, aan een aangetast gezicht. Maar oogproblemen, dat is een verschrikkelijk ver waarloosd gebied. En dat is tragisch, omdat er nogal wat oogafwijkingen zijn bij lepra waardoor mensen op den duur slechtziend of zelfs blind kun- neri worden. Het is één van de verraderlijke afwijkingen die lepra kan veroorzaken. Blind heid is voor een leprapatiënt heel dramatisch. Hij moet na melijk met zijn ogen zien of hij ergens wonden heeft, want voe len kan hij het niet. Hij moet kunnen kijken of hij niet er gens intrapt met zijn gevoello ze voeten." Hogeweg ondernam de tocht samen met Sukh lal Sing, de Nepalese projectleider van de Leprastichting in het Vijfde Far West Region van Nepal. ,,In dit dun bevolkte gebied zijn zo'n 3000 patiënten geregi streerd", zegt Sukh lal Sing, „maar het is zeker dat we een heleboel patiënten nog niet ge vonden hebben." Dat is niet ■verwonderlijk, want het lepra bestrijdingsprogramma in dit gebied is pas kort geleden op gang gekomen. En je moet hier geweest zijn om te begrijpen welke problemen er zijn: veel bergachtig terrein, bijna geen wegen, patiënten die soms da gen moeten lopen om een ge- zondheidspost te bereiken Stel je voor: dagen lopen op zwerende en halfverlamde voe ten. Het programma van de Le prastichting is er daarom op gebaseerd de zorg zo dicht mo gelijk bij de mensen zelf te brengen, dus in de gezond- heidsposten die overal ver spreid zijn. Daar moet het werk in principe door de medisch-assistenten worden gedaan. Maar die moeten na tuurlijk gestimuleerd worden, die hebben supervisie nodig, de medicijnen moeten erheen. Daar komt in een gebied als West-Nepal heel veel lopen aan te pas. In het in de bergen gele gen TEAM Hospitaal zorgt de Nederlandse Leprastichting sinds kort voor de combinatie therapie MDT. De MDT-medicijnen werken heel effectief, maar de patiën ten die ze nodig hebben, moe ten wel op tijd gevonden wor den. En die lopen niet met hun ziekte te koop. Of ze leven er gens in de jungle omdat ze ver bannen zijn uit hun dorp! ,,Ik moet bekennen", zegt Hoge weg, dat toen ik voor het eerst een leprapatiënt ontmoette, ik ook iets had van: zou ik niet besmet kunnen raken. Je kunt je voorstellen dat de mensen dat hier ook hebben. Een poos je geleden toen ik in India werkte, had ik een stoffen lappen-olifant gekocht voor een eerstgeboren baby van on ze vrienden." Griezelig ,,Ik nam dat beest mee op kraambezoek en ze vonden het een prachtig cadeau. Tot ik ze argeloos vertelde dat het uit een lepraziekenhuis kwam. Dat vonden ze maar griezelig en het beest verhuisde meteen naar zolder!'.'. De primitieve kliniek van het hospitaal is één dag het werkterrein van Hoge weg. Ze onderzoekt er Dan, elf jaar oud. Hij heeft lepra en problemen met zijn ogen. Zijn vader, ook leprapatiënt, is kort geleden qestorven. Zonder goede behandeling wordt Dan blind, weet Mar greet. „Zo'n jong kind en al zo'n ernstige vorm van le pra Ze heeft het er moei lijk mee Later op de dag opereert ze een leprapatiënt, die een paar dagen eerder bij één van de gezondheidsposten is komen aanlopen. Margreet: „Hij kan zijn ogen niet goed sluiten omdat zijn oogspieren zijn aangetast door lepra. Dat heeft tot gevolg dat het hoorn vlies uitdroogt, het oppervlak van het oog. Dat hoornvlies wordt geleidelijk troebel en er kunnen ontstekingen ontstaan. Zo'n oog gaat op den duur ver loren." Margreet naait de oogleden on der plaatselijke verdoving een stukje dicht. Het lukt de pa tiënt al direct na de operatie zijn ogen nu wel te sluiten. „Zo'n operatie verdient welis waar geen schoonheidsprijs", zegt Hogeweg, maar de patiënt wordt in ieder geval niet blind." Een volksziekte op zijn retour? De statistieken zouden die indruk kunnen wekken. Dankzij jarenlange inzet zijn de aantallen bekende leprapa tiënten weliswaar flink terug gedrongen, maar wereldwijd worden er toch ieder jaar nog zo'n 800.000 nieuwe gevallen van lepra ontdekt. Dat zijn voornamelijk jonge mensen en ook kinderen. Hoe nodig leprabestrijding nog steeds is en nog heel lang zal blijven, bleek weer eens tij dens deze tocht. Sukh lal Singh en Margreet Hogeweg werden toen geconfronteerd met een zo ernstige vorm van deze ziekte als ze nog nooit eerder hadden meegemaakt. Hogeweg: „Als je dit ziet, denk je: dat is niet meer van deze tijd. Vier zusjes zijn hier komen aanlopen. Hoe oud ze zijn, weten ze niet. Ik denk zo tussen de 12 en de 16 jaar. Ze zijn weggestuurd uit hun dorp. Het schijnen wees kinderen te zijn, ze weten heel weinig. Een dag of vijf, zes zijn ze aan het zwerven geweest. Niet zomaar lepra Op de één of andere manier hebben ze deze plek weten te vinden, waarschijnlijk omdat hun broer hier al langer was. Ze hebben allemaal lepra. Ja, niet zo maar lepra. Het is al heel ver gevorderd. Het mid delste zusje Kaluh heeft een in gevallen neus, geen wenkbrau wen meer, ze heeft knobbels aan haar oren, barstensvol le prabacteriën. Toen ze hier kwam hield ze haar gezicht uit schaamte steeds bedekt met een sluier. Want zo'n geteisterd gezicht be tekent lepra, dat weet iedereen hier. En dan word je de laan uitgestuurd. Ze moet al tien jaar ziek geweest zijn. Ook de drie andere meisjes hebben verminkingen. Hun handen en voeten zien er verschrikkelijk uit." Margreet heeft vooral te doen met Kaluh. Als er geld zou zijn, zou haar gezicht, waaraan ie- dereen kan zien dat ze lepra heeft, met plastische chirurgie weer een beetje toonbaar ge maakt kunnen worden. „Met elkaar moeten we de lepra hier tot staaabrengen. Operatie Ne pal moet slagen", zegt Hoge weg, terwijl ze ontroerd haar blik afwendt. En als het aan haar en Sukh lal Sing ligt: hoe eerder hoe beter. ZIERIKZEE - De Fransman Raymond Cloarec wil te boek staan als de uitvinder van een fiets met twee wielaandrijving. Men neme een racefiets. Op de ho rizontale buis gemonteerd een standaard om de ver voorovergebogen romp van de fietser te ondersteu nen. Aan het balhoofd een op armlengte afstelbare buis met een crankstel en een ketting die naar de naaf van het voorwiel loopt. Aan die naaf bevindt zich een freewheel met een paar krans jes. Aan de voorvork een de- railleur. Het gewone racestuur met handremmen blijft ge handhaafd om bochten te kun nen nemen. Op het stuur is een triathlon-greep aangebracht, met op het hoogste punt de commandeurs van de voorwiel- derailleur; vlak onder de kin van de fietser, omdat die ze daarmee ook moet bedienen. De handaandrijving vermenig vuldigt in het ideaalste geval het rendement van de trap- kracht met anderhalf. Maar vooroverliggend met voeten en handen fietsen is zo ingewik keld, dat zelfs de testrijdende wielrenner er niet harder door fietste dan op een gewone race fiets. Een andere technische ontwik keling betreft het materiaalge bruik. Beryllium bijvoorbeeld is een metaal dat voor fietsen lijkt geschapen: het is ultra- licht. oersterk en leent zich uit stekend voor het maken van buizen. Dat deed de American Bicycle Manufacturing Co. (ABM) ertoe besluiten een fietsframe van beryllium te ontwikkelen. Het inmiddels vervaardigde prototype weegt nog geen twee kilo. Beryllium is na de gassen wa terstof, helium en lithium het lichtste scheikundige element. Het zeer dure metaal wordt al veel gebruikt in de lucht- en ruimtevaart. ABM is de eerste die beryllium toepast in een gebruiksartikel voor het pu bliek. Dat gebruik zal echter niet massaal plaatsvinden. De kosten van het eerste berylli um fietsframe bedragen name lijk 25.000. ABM is van plan de uiteindelijke frames te ver vaardigen van een legering met aluminium. Daardoor worden ze minder stijf, nog steeds stukken lichter dan elk ander frame en (wat) goedkoper. In Duitsland en Zwitserland hebben twee fabrikanten bijna gelijktijdig eenzelfde fiets- liftsysteem op de. markt ge bracht. Daarmee kan de fiet sende automobilist een of meerdere fietsen zonder rug- en hoofdbrekens op het imperi aal plaatsen. De lift van de Zwitserse firma Giraffe S.A. kan aan elk bestaand imperi aal worden gemonteerd. Daar na kan de fiets vanaf de zijkant van de auto eenvoudig worden ingehangen. Een speciaal veer- mechaniek heft de fiets op en plaatst hem in de juiste positie op het dak. Het tweede sy steem bestaat uit een volledige imperiaal met twee liften, waarmee vanaf beide zijden van de auto een fiets kan wor den opgeladen. De methode is verder hetzelfde: fiets vast klemmen en een zetje geven. De veer doet verder het zware werk. LEUSDEN - Na een wilde ach tervolging en een schietpartij heeft de politie van Amers foort maandagavond een 25- jarige verdachte aangehouden die eerder op de avond in Zeist een fiets had gestolen. ZIERIKZEE - Chriet Titulaers 'Kantoor van de Toe komst' heeft onlangs een Renault Safrane Baccara in gebruik genomen als nieuwe 'Auto van de Toe komst'. De Safrane vervangt de Audi 100, die twee jaar geleden voor dit doel werd ingezet. Aan de standaard rijke uit rusting van de Baccara werd een groot aantal geavanceerde communicatie- en navigatie systemen toegevoegd. Voor de basiscommunicatie zijn een au totelefoon, een semafoon en een sprekende fax geïnstal leerd. Die laatste leest binnen komende berichten voor, zodat de bestuurder tijdens het rij den de fax niet hoeft te lezen, maar kan afluisteren. Portable computer Verder is de auto uitgerust met een portable computer, die communicatie mogelijk maakt tussen de auto en de thuisba sis. Dat gebeurt met behulp van een antenne op het dak, die een verbinding onderhoudt met de Eutelsat-kunstmaan. Deze satellietcommunicatie maakt het ook mogelijk om vanuit de thuisbasis de auto te volgen. Zo weet men op elk mo ment waar de auto zich in Eu ropa bevindt. Voor het genot van de inzitten den beschikt de 'Safrane van de Toekomst' natuurlijk over een uitstekende geluidsinstal latie. Verder kan televisie wor den gekeken en een drankje worden genuttigd uit een mini- koelkast. De kleurentelevisie is aangesloten op een videore corder en, beschikt over af standsbediening. De aanwezig heid van een televisie lijkt mis schien gewoon, maar is dat in feite niet. Omdat de auto be weegt en voortdurend van rich ting verandert, zou de antenne moeten meedraaien om een sto ringsvrije ontvangst te garan deren. Daarom is er op de Safrane een speciale antenne geplaatst, die er voor zorgt dat het signaal onder elke hoek helder door komt. De bestuurder van de Auto van de Toekomst beschikt over een aantal handige hulp middelen, zoals de Travelpilot en de Parkpilot. De eerste is een elektronische wegenkaart, die met behulp van een beeld scherm de bestuurder feilloos van A naar B leidt. Correcties van de positie van de auto wor den in de Travelpilot, die in de Auto van de Toekofnst is ge monteerd, op unieke wijze doorgevoerd. Dat gebeurt na melijk door middel van satel- lietnavigatie. Daarvoor maakt het systeem gebruik van de dakantenne, die ook wordt benut voor de satelliet-communicatie. Het tweede hulpmiddel, de Parkpi lot, is een videosysteem, waar bij de bestuurder op een beeld scherm kan zien wat er achter zijn auto gebeurt. Bijzonder ook is de aanwezigheid van het ongevallen-registratiesysteem (OOG). Met dit systeem wordt volautomatisch het gedrag van het voertuig voor, tijdens en na een botsing geregistreerd. Zwarte doos Dat gebeurt in een zwarte doos, die in de kofferruimte is geplaatst. Deze 'black box', die in de luchtvaart al jaren lang zijn nut bewijst, moet het wa terdichte bewijs leveren wie schuldig is aan een ongeval. Ai deze systemen worden toege voegd aan de al standaard rijke uitrusting van de Renault Saf rane Baccara. Van huis uit be schikt deze auto over een fluisterstille 3,0-liter V6-motor, een dynaktief veersysteem, snelheidsafhankelijke stuur bekrachtiging en een automati sche vierversnellingsbak. Het interieur is voorzien van met leer beklede, elektrisch verstelbare zitplaatsen. De bestuurdersstoel beschikt bo vendien over een geheugen met drie te programmeren voor keurstanden, die ook de stand van het elektrisch verstelbare stuurwiel onthoudt. Verder worden de portieren ontgren deld door middel van centrale portiervergrendeling met in- frarood-afstandsbediening en wordt het klimaat in de auto beheerst door een elect^onisch geregelde airconditioning-in stallatie. De nieuwe Auto van de Toe komst maakt onlosmakelijk deel uit van het Kantoor van de Toekomst. Wie de bijzondere Safrane wil zien, moét dan ook een bezoek brengen aan het Kantoor. Tijdens de rondlei ding krijgen de bezoekers de auto dan te zien en na afloop kunnen zij eventueel een proef rit maken. Het Kantoor van de Toekomst is geopend op werk dagen van 10.00 tot 17.00 uur en gevestigd aan de Utopialaan in Den Bosch. Voor zakelijke be zoekers is de toegang gratis. WATERLAND - Het grutto bestand in Nederland loopt alarmerend terug. De stichting Dondervogel concludeert dat dinsdag na analyse van vogel tellingen in veenweidegebie- den rond Zaanstad. Volgens eep woordvoerder van de stich ting zullen de plannen om het grondwaterpeil in de polderge bieden verder te verlagen de sastreuze gevolgen hebben voor de grutto. NOORDGOUWE - Bij alle Nederlandse Opel-dealers wordt de première gevierd van de nieuwe Omega, het vlaggeschip van Opel waar menigeen reikhalzend naar heeft uitgekeken. De vorige Omega was immers reeds enkele maanden ge leden totaal uitverkocht en de Senator verdween medio vorig jaar uit produktie. Sinds de produktiestart in de fabriek te Russelsheim is het werktempo stap voor stap op gevoerd, om het normale pro- duktieniveau te bereiken en te gelijkertijd optimale kwaliteit van de nieuwe Omega te garan deren. Inmiddels zijn de Ne derlandse Opel-dealers voor zién van de eerste exemplaren. Die zullen er niet lang blijven staan, want inmiddels hebben zich reeds meer dan 1000 klan ten voor de nieuwe Omega ge meld. Wat betekent, dat de bestelde voorraad reeds tot en met de fabrieksvakantie in augustus is uitverkocht. Veiligheid De enorme interesse voor de nieuwe Omega kan deels wor den verklaard uit het feit, dat Opel het enige tijd zonder top model heeft moeten stellen. De Senator verdween medio 1993 uit produktie en de vorige Omega bleek in zijn nadagen nog zo gevraagd, dat de reste rende voorraad reeds begin dit jaar compleet was uitverkocht. Met als bijkomend voordeel dat de Opel-dealers zich per fect hebben kunnen voorberei den op de komst van het verse topmodel. De nieuwe Omega zit ruim in de sterke punten. Drie aspec ten voeren de boventoon. Het meest in het oog springt uiter aard de zeer fraai vormgegeven carrosserie, waarin een zee aan binnenruimte en een kluis aan passieve veiligheid schuilgaat. Tfen tweede biedt de Omega di rect een enorme hoeveelheid keuze-mogelijkheden, dankzij het, complete modellenpro- gramma met uitsluitend nieu we motoren. Elke Opel Omega heeft onder meer standaard ABS, twee full-size airbags, centrale ver grendeling met infrarood af standsbediening en startonder breker, audiovoorbereiding met acht speakers en antenne in de achterruit, stuurbekrach tiging en bovendien elektri sche bediening van de voorpor- tierruiten, de buitenspiegels plus de hoogteverstelling van de bestuurdersstoel. Boven de Omega GL, die de aanduiding 'instapmodel' eigenlijk nauwe lijks verdient, biedt de GL Comfort tegen een meerprijs van 2750,- standaard metallic lak, bredere banden, drie hoofdsteunen op de achter bank, instelbare lendesteunen op beide voorsteelen, elektri sche hoogteverstelling even eens op de passagiersstoel ter wijl de rugleuning van deze stoel ook in zijn geheel naar vo ren kan worden geklapt. Het allerbeste dat Opel te bie den heeft, is verzameld in de Omega MV6. Net zoals bij alle andere uitvoeringen het geval is, staat ook de topversie als Sedan en als Stationwagon ter beschikking. Als sterkste mo tor uit het programma was tot op heden de drieliter ECOTEC V6 24V exclusief voor de Ome ga MV6 gereserveerd. De grote interesse van het koperspu- bliek voor de gloednieuwe zes cilinder Turbo Diesel heeft Opel echter doen besluiten, om ook deze motorisering aan de MV6 uitrusting te gaan koppe len. De Omega MV6 kan door de kenners van buitenaf wor den herkend aan de typerende vijfspaaks lichtmetalen wie len, de koplampsproeiers en de dorpellijsten die in carrosse- riekleur zijn gespoten. De MV6 Turbo Diesel zal naar verwach ting nog dit najaar in het Ne derlandse modellenprogram- ma worden opgenomen. Dan zal ook de prijs bekend worden gemaakt. De nieuwe Omega is zowel in Sedan- als in stationcar-uitvoering verkrijgbaar.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1994 | | pagina 6