Nobelpoort heeft nieuwe
Peugeot 306 Cabrio in huis
RTM-veerdiensten centraal in
fotoboek Bas van der Heiden
In Zijpe stond de tram naar Burgh gereed
Franse voorjaarsmodellen leverbaar
Foutje
MOEDER
6
ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE
ZIERIKZEE - Het pontje van Zijpe naar Anna Jacobapolder en de veerdienst
Rotterdam-Zierikzee, het zijn slechts twee van de dertien veerdiensten die de
RTM indertijd tussen de Zeeuwse en Zuidhollandse eilanden onderhield. Deze
veerdiensten belicht RTM-kenner Bas van der Heiden in het elfde deeltje van de
serie boekjes over de RTM-stoomtram. Deze serie, wordt uitgegeven door uitge
verij Deboektant Oostvoorne.
De Rotterdamsche Tramweg
MaatschappijRTM werd op 12
mei 1878 opgericht. Twintig
jaar later, in 1898 begon de
RTM met de exploitatie van de
stoomtramdiensten naar de
Zuidhollandse en Zeeuwse ei
landen. Omdat het water een
natuurlijke grens vormde die
tramlijnen scheidde, ging de
RTM zich vanaf 1900 ook bezig
houden met de exploitatie van
de veerdiensten tussen de ei
landen. In totaal dertien veer
diensten werden door de RTM
geëxploiteerd. Sommige daar
van had de RTM van concurre-
nende rederijen overgenomen.
Maar ook waren er veer
diensten ondergebracht bij de
Vlaardingsche Stoomboot
Maatschappij en Stoombootre-
dërij Fop Smit co, de doch-'
termaatschappijen van de
RTM. Die stoomtram- en auto
buslijnen en veerdiensten wor
den aan het begin van het
boekje met een overzichtskaart
in beeld gebracht. Aan de hand
van zo'n negentig foto's met
korte onderschriften geeft de
auteur uit Klaaswaal de histo
rie van deze veerdiensten weer.
Veerdiensten
De RTM begon op 30 april 1900
met de exploitatie van de tram-
dienst tussen Brouwershaven
Slingerbos en Zijpe. Omdat het
Zijpe aansluiting op de andere
tramlijn, die tussen Steenber
gen en Anna Jacobapolder be
moeilijkte werd besloten om
een veerdienst te openen.
Daarvoor werden in Zijpe en
Anna Jacobapolder rijkstram-
havens aangelegd. Helemaal
nieuw was die veerdienst niet,
want voorheen bestond er
reeds een ...particuliere veer
dienst. Ook koningin Wilhel-
mina en prins Hendrik maakr
ten van de RTM-tram gebruik
toen ze in september 1907 een
bezoek aan Schouwen-Duive-
land brachten. De veerdienst
Zijpe-Anna Jacobapolder
bracht de Randstad dichter bij
Schouwen-Duiveland. Tbch
bleef een reisje naar het hart
van Nederland een hele beleve
nis, getuige de verhalen over
het veer die ook nu nog altijd
de ronde doen.
De RTM maakte voor deze
veerdienst onder meer gebruik
van de s.s. Zijpe dat 270 passa
giers kon vervoeren en tot 1956
in de vaart bleef. Maar ook het
s.s. Minister C. Lely vervoerde
door de jaren heen talloze pas
sagiers, zoals bij voorbeeld ook
de s.s. Schouwen-Duiveland,
die na de Tweede Wereldoorlog
aangepast werd voor het ver
voer van auto's.
Na de oorlog werd ook de s.s.
Grevelingen op deze dienst in
gezet. De kosten voor een over
tocht bleven jarenlang onge
wijzigd. Voor drie dubbeltjes
konden fietsers zich laten over
zetten. Dat die overtochten niet
.altijd .vlekkeloos verliepen
toont een foto van een vastgelo
pen Minister C. Lely. Tijdens
een zware storm eind septem
ber 1911 werd het schip op een
steiger gesmeten. Dat liep won
derwel goed af, persoonlijke
ongelukken deden zich niet
voor en ook de materiële scha
de bleef beperkt.
Toeristische
boottochten
De Ramp van '53 zorgde ervoor
dat er in het Deltagebied nood-
veerdiensten werden opgezet
om de bewoners van het getrof
fen gebied te evacueren. Tussen
Rotterdam, Dordrecht, Wil
lemstad, Zijpe en Zierikzee
werd een bootdienst onderhou
den en vanaf Zierikzee werd
een busdienst richting Brou
wershaven ingesteld. Moeilijk
was ook de barre winter '62-
'63. Jben moest de route met
behulp van een ijsbreker wor
den opengehouden, hetgeen de
RTM voor behoorlijke kosten
stelde. Ook op het gebied van
toerisme en recreatie roerde de
RTM zeker ook op Schouwen-
Duiveland de trom. Dat toe
risme kwam na de Tweede We
reldoorlog voorzichtig op gang,
waarna het vanaf de jaren
zestig een grote vlucht nam. Zo
organiseerde de RTM enkele
dagen per week boottochten
tussen Zijpe en Zierikzeeha-
ven. Maar ook werd in de zo
mermaanden eens per week
(donderdag) vanuit Zierikzee
gevaren op Veere.
Die toeristische tochten bun
delde de RTM in een aantal fol
ders, waarin onder meer een
Schouwse koffietafel voor
4,45 wordt aanbevolen. Ge
zien de belangstelling voor de
ze toeristische boottochten
wordt de RTM-vloot uitgebreid
met onder meer de Stad Zierik
zee. Dit schip biedt plaats aan
zo'n driehonderd passagiers.
Na het succesjaar 1965 worden
de toeristische bootdiensten
een jaar later uitgebreid met
een tocht van Zierikzee naar
Burghsluis en ook komt er een
mogelijkheid met het motor
schip Hollands Diep van Scha-
rendijke naar Ouddorp te va
ren of om een vaartocht over de
Grevelingen te maken. Ook in
de daarna volgende jaren werd
de vloot met het oog op de toe
ristische bootdiensten nog uit
gebreid met onder meer de Fri-
sia die rondvaarten langs de
Deltawerken maakte. Na 1970
nam de belangstelling voor de
ze tripjes af en dus werden ver
schillende van deze diensten
opgeheven dan wel ingekrom
pen. Wel kon je sinds eind jaren
zestig van Bergen op Zoom
naar Zierikzee varen.
Die tijd is'echter voorbij. De
ontsluiting van Schouwen-Dui
veland in de periode '65-'86
heeft het einde van de RTM
veerdiensten ingeluid en ook
de toeristische boottochten zijn
door commerciële rederijen
overgenomen. Het fotoboek
met nostalgische prentjes en
afbeeldingen van kaartjes en
dienstregelingen is verkrijg
baar onder ISBN-nummer 90-
5534-012-X.
ZIERIKZEE - Peugeot heeft dit voorjaar een aantal nieuwe topmodellen geïn
troduceerd, als uitbreiding van de inmiddels succesvolle 306-serie. Als topper is
er de 306 Cabriolet in verschillende versies. Daarnaast zijn er nog veel sportieve
306-versies bijgekomen zoals de 306 XSI, de 2.01, de 306 S16, de 306 Dturbo en
de 306 XS 1.6i. De nieuwe Cabrio is vanaf vandaag, maandag, te zien bij automo
bielbedrijf De Nobelpoort in Zierikzee.
De 306 Cabriolet, ontworpen
door de Italiaanse stilist Pinin-
farina, is een exclusieve uit
breiding van het ambitieuze
306-programma. De 306 Cabri
olet is de voortzetting van een
zeer lange Peugeot-traditie
sinds de oorsprong van het
meer dan honderdjarig merk.
Op de Autosalon van Genève
werd de 306 Cabriolet door een
internationale vakjury uitge
roepen als mooiste Cabriolet
'94. De vormgeving van de Ca
briolet bezorgt hem een geheel
eigen identiteit in het 306-
programma. Zijn dynamische
kwaliteiten, zoals rijeigen-
schappen en comfort, komen
echter geheel overeen met die
van de overige 33 versies, on
geacht de motor en uitrustings
niveau:
twee uitvoeringen van het
eerste niveau, beide met de
zelfde motor (1,8 liter 74 kW
103 pk), met handgeschakelde
vijf-versnellingsbak of auto
matische vier-traps-versnel-
lingsbak.
een dynamischer en sterkere
uitvoering van het tweede ni
veau, met een krachtige motor
(2.0 liter 89 kW 123 pk) en
een handgeschakelde vijf-ver
snellingsbak. Met standaard
een elektrische bediening van
de Cabrioletkap.
Peugeot biedt naast de 306 Ca
briolet nog de iets kleinere,
maar nog steeds leuk ogende
205 Cabriolet.
'Natuurlijk is de auto een dui
delijke, maar een extra stel
lampen in het front, een lagere
en dus breder ogende voorruit,
een fors doorgetrokken flank-
lijn, een nadrukkelijke achter
steven en lage-brede banden op
14 inch stalen of 15 inch licht
metalen velgen maken er tege
lijk een compleet andere auto
van. Speciale kleuren zoals on
der meer een nieuwe tint
groen, metalic zwart en prui-
menblauw onderstrepen dat
zeker.
Heel knap is ook dat Pininfari-
na ervoor heeft weten te zorgen
dat de 306 Cabriolet met de kap
opgezet even mooi is als met de
kap weggeklapt, iets dat
slechts van weinig Cabriolet
ten kunnen worden gezegd.
De liefhebbers zullen het op
prijs stellen dat de 306 geen
rollbar heeft, omdat de voor-
ruitstijlen zo sterk gebouwd
zijn dat die bij een koprol als
rolbeugel kan fungeren, en dat
er een volwassen achterbank
en een volwaardige kofferbak
aanwezig is.
Turbo
De 306 XS en de Dturbo onder
scheiden zich door een combi
natie van goede prestaties,
sportieve uitrusting en een
aantrekkelijke prijs.
De 306 XS 1.6i in driedeurs uit
voering heeft een 1.6 liter 65
kW motor. Hij is standaard
voorzien van een aantal be
langrijke extra's. Dat gaat on
der meer om stuurbekrachti
ging, brede-lage (175/65-14)
banden, mistlampen, een
driespaaks sportstuur, kuip-
stoelen en een achterspoiler.
Deze auto is leverbaar in vijf
kleuren.
Tenslotte de eveneens drie
deurs 306 Dturbo, voorzien van
een 1,9 liter 66,5 kW turbodie
selmotor (net als de 405 turbo
diesel) en in dezelfde uitvoe
ring als de 306 XS 1.6i. Naast
deze uitvoering is er ook nog
de 306 XTdturbo in een nog
luxueuzere uitvoering dan de
306 Dturbo.
ZIERIKZEE
NCVB-ledenvergadering
Woensdag 18 mei houdt de af
deling Zierikzee van de Neder
landse Christen Vrouwen bond
(NCVB) hadr maandelijkse le
denvergadering. De bijeen
komst wordt gehouden in de
zaal van de christelijk gerefor
meerde kerk aan de Zevenge-
tijstraat in Zierikzee en begint
om 19.45 uur. Mevrouw E. W.
Blikman-Ruiterkamp presen
teert een dia-lezing over Duive-
land.
Lezing
Op verzoek van de Besnier
Boeck Sarcoidose Belangen
vereniging Nederland houdt
dr. Bins - als longarts verbon
den aan het Oosterschelde Zie
kenhuis in Goes - donderdag 26
mei een lezing onder de titel
Wat is sarcoidose. Plaats van
handeling is het multifunctio
neel centrum aan de Huy-
bertstraat in de Zierikzeese
wijk Malta. De lezing begint
om 19.30 uur. Na de pauze is er
gelegenheid tot het stellen van
de vragen. Toegang gratis.
Regionale
ontmoetingsavond r
Op woensdag 18 mei wordt in
de Gereformeerde kerk aan de
Sint Domusstraat in Zierikzee
een regionale ontmoetings
avond gehouden waaraan de
voorzitter van de Evangelische
Omroep, ds A. van der Veer
meewerkt. De bijeenkomst
wordt ingevuld met samen
zang, actuele informatie over
de EO en een ontmoeting van
EO-bestuur en bedrijf met le
den. Behalve Van der Veer wer
ken ook programmadirecteur
A. de Boer, H. Binnendijk ën
organist H. Elshout aan het
programma mee. De algehele
leiding is in handen van T. van
Ommen. Na de pauze kunnen
vragen worden gesteld. Aan
vang 19.30 uur.
BURGH
Busreisje Burghse soos
Woensdag 18 mei is het weer
tijd voor het jaarlijkse busreis
je van de Burghse soos. De bus
vertrekt om 12.30 uur vanaf de
Burghse Ring. Voor vervoer
naar het vertrekpunt kan men
bellen: 01115-1742. Op het pro
gramma staat een rondrit in de
omgeving van Oostvoorne en
door de Hoekse Waard. Het uit
stapje wordt afgesloten met
een diner in een restaurant in
Burgh.
NOORDWELLE
Reisje Plattelandsvrouwen
De vrouwen van de afdeling
Noordwelle en omstreken van
de Nederlandse Bond van Plat
telandsvrouwen maakten dins
dag 10 mei hun jaarlijkse reis
je. In de ochtend brachten de
dames een bezoek aan de Dou-
we Egberts-fabrieken in
Utrecht, 's Middags stond het
kasteel Huis Doorn in Doorn
op het programma. Dit kasteel
was de vroegere woning van de
Duitse keizer Wilhelm. De dag
werd afgesloten met een diner.
De laatste bijeenkomst van het
seizoen wordt gehouden op
donderdag 2 juni. Het wordt
dan een buitengebeuren.
BROUWERSHAVEN
Pinkstersamenzangavond
In de Gereformeerde kerk Vrij
gemaakt aan de Haven Noord
zijde wordt zaterdag 21 mei een
Pinkstersamenzangavond ge
houden, met muzikale begelei
ding door trompet en dwars
fluit. De aanvang is 19.30 uur.
NIEUWERKERK
Verkoop voor Adullam
In de zaal van Kerk der Gere
formeerde Gemeente in Neder
land aan de Stationsstraat in
Nieuwerkerk wordt dinsdag 17
mei tussen 19.30 en 21.00 uur
lingerie, keukentextiel en
nachtkleding verkocht ten bate
van de stichting Adullam Ge
handicaptenzorg.
Rommelmarkt
In de School met de Bijbel in
Nieuwerkerk wordt op zater
dag 11 juni een rommelmarkt
gehouden van 9.00-15.00 uur.
Voor informatie: M. Koetsier-
Joziasse, Meeuwenlaan 9 in
Nieuwerkerk. Telefoon 01114-
2305.
ROTTERDAM - Door fouten in
de administratie van hun drin
kwaterbedrijf hebben zo'n 8000
Rotterdamse huishoudens
sinds 1 juli 1993 te veel of soms
juist te weinig betaald voor
hun water. Volgens het bedrijf
gaat het om bedragen, oplo
pend tot enkele honderden gul
dens per huishouding.
Nederlandse Hervormde Kerk
Aangenomen naar Schellui-
nen: P. Hoogendam, kandidaat
te Gouda.
Beroepen te Nijkerkerveen: J.
Veldhuijzen te Putten; te IJs-
selstein (Utr.): F. Hoek te Goe
dereede; te Otterlo: H. J. Stout-
jesdijk te Dordrecht.
Gereformeerde Kerken
Beroepen te Rijswijk (Z-H):
drs. M. C. Wind te Zevenaar
(Hervormde-Gereformeerde
Kerkgemeenschap), die dit be
roep heeft aangenomen.
Gereformeerde Kerken
Vrijgemaakt
Beroepen te Lutten: G. J. Klap
wijk, kandidaat te Kampen; te
Almelo: C. J. Harryvan te Le-
mele/Lemelerveld; te Rou-
veen: H. M. Smit te Uithuizer-
meeden.
Bedankt voor Enschede-
Noord: P. J. H. Krol te Kam
pen.
Gereformeerde Gemeenten
Beroepen te Ridderkerk-Slik
kerveer: R. Kattenberg te Arn
hem.
Bedankt voor Rotterdam-Zuid:
L. Blok te Nunspeet; voor Clif
ton (USA): J. J. van Eckeveld te
Zeist.
Gereformeerde Gemeente
OOSTERLAND - Donderdag
19 mei, ds. C. J. Meeuse.
Gereformeerde Gemeente
in Nederland
NIEUWERKERK - Woensdag
18 mei, 19.30 uur ds. J. de
Groot, Rijssen.
Gereformeerde Gemeente
NIEUWERKERK - Dinsdag 17
mei, 19.30 uur ds. C. Harinck,
Houten.
De klas komt rustig het lokaal binnen. Vreemd
eigenlijk, normaal gaat het gepaard met veel
kabaal en de noodzakelijke stoeipartijen.
Vandaag is het rustig. Het zal wel door de
roosterwijziging komen. Het tweede lesuur is
altijd een oase vergeleken bij het laatste uur
van de dag.
De les begint en omdat de klas zo braaf is lijkt
alles sneller te gaan. M'n hele muziekles werk
ik moeiteloos af en vanzelf ontstaat een idee.
Links op mijn bureau ligt al dagen lang een
stukje muziek mij aan te staren. Het komt van
een paar meisjes uit de hoogste klas. Ze keken
me ongelooflijk lief aan en vroegen of ik het
'even' op een bandje wilde zetten. Want ze
hadden de begeleiding van het liedje ontzet
tend hard nodig voor het examenfeest. En dus
zeg je ja. Je hebt geen idee wanneer het ooit
zou moeten gebeuren, maar het jawoord is er
al uit.
Daar gaat dus je koffiepauze. Tenzij de laatste
tien minuten van de les.... 'Jullie mogen even
wat voor jezelf doen. Dan kan ik even op het
keyboard een liedje inspelen voor die dames
uit de vierde. Je mag praten want het gaat via
een kabeltje, maar klets alsjeblieft zachtjes.'
Met m'n rug naar de klas gezeten speel ik het
liedje in. Er zit niet veel gevoel bij. Het moet
binnen een paar minuten klaar zijn. Ach, het is
maar voor een afscheidsfeestje. Even geen
fouten maken, anders kan ik weer opnieuw
beginnen. Als het liedje bijna uit is komen er
twee meisjes naast me staan. Ik word kwaad.
Ze zien toch wel dat ik aan het opnemen ben!
Maar ik krijg geen kans. Ze praten dwars door
de muziek heen. 'Meneer wilt u alstublieft
stoppen?' Woedend laat ik de toetsen los.
'Julliemoeten nu niet aan m'n hoofd zeuren.
'Maar meneerkijkt u eens in de klas.' Ik
draai m'n hoofd om en zie zes. zeven meisjes
met het hoofd op de bank liggen. Ze proberen
met alle macht hun snikken in te houden. 'Wat
is hier in vredesnaam aan de hand?' 'Dat komt
door dat liedje, meneer. Marjoleins moeder is
deze week gestorven en door die muziek
moeten ze steeds huilen.' Ik kijk naar de lege
plaats van Marjolein. Ze is er niet. Maar wel al
haar vriendinnen. Wat is muziek toch iets
vreemds. Ik besef dat het liedje, dat ik bijna als
een machine gespeeld heb, bij de meisjes iets
heeft losgemaakt. Zoekend naar woorden sta
ik te stuntelen. Dan gaat de bel. Met een zak
doek vegen sommigen de tranen uit de ogen
en lopen schichtig het lokaal uit. Op de een of
andere manier voel ik me schuldig, maar ik
vind de woorden niet om iets goed te maken.
Het zijn meisjes van de middelbare school.
Zogeheten in een moeilijke leeftijd. Thuis ru
ziën ze met hun moeder over de kleren, het
haar of hoe laat ze mogen thuiskomen. 'Ach
terlijk mens!' roepen ze en ze slaan de deur
achter zich dicht. En moeder vraagt zich af of
het meisje echt nog van haar houdt. Maar op
school zie je de andere kant. Je merkt dat een
moeder of vader heel veel betekenen voor,
laat ik toch maar zeggen, kinderen, die het
thuis allemaal maar 'hartstikke stom' vinden.
Na een slopende ziekte verliest Marjolein haar
nog jonge moeder. Misschien wordt ze van
daag wel begraven. De vriendinnen denken
aan Marjolein, aan haar moeder en aan hun
eigen moeder. Dan horen ze muziek en de tra
nen kunnen ze niet meer inhouden. Al lang heb
ik me voorgenomen om in de klas nooit meer
te zeggen: 'Vraag maar aan je vader of moe
der'. Want altijd herinner je wel een paar leer
lingen aan het gemis omdat er iets in het gezin
kapot gegaan is. Je wilt verdriet voorkomen.
Maar is het ooit mogelijk? Als het moederdag
of vaderdag wordt en de winkels in de adver
tenties gelukkige moeders en vaders laten
zien dan ontkomen ze er niet aan. Steeds weer
even die felle pijn van het gemis. Als ik 's mid
dags van school wegrijd zie ik aan de over
kant een groep meisjes lopen. Het zijn dezelf
de als van vanmorgen. Maar nu hebben ze de
grootste lol. 'Ach. meisjes altijd...' Maar dan
besef ik dat zij gehuild hebben en ik niet. Waar
staat dat ook alweer 'wij hebben klaagliede
ren gezongen maar jij hebt niet gehuild'? Ik
toeter even. Enthousiast zwaaien ze terug. Al
leen rijd ik naar huis.
MARZAS
Beeld op de haven van Zijpe. Geheel links ligt s.s. Zijpe met daarnaast het RTM sleepschip nr 1.
De steiger waaraan deze ligt is de laagwatersteiger.
De nieuwe 306 Cabriolet van Peugeot.