Nobelpoort heeft nieuwe Peugeot 306 Cabrio in huis RTM-veerdiensten centraal in fotoboek Bas van der Heiden In Zijpe stond de tram naar Burgh gereed Franse voorjaarsmodellen leverbaar Foutje MOEDER 6 ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE ZIERIKZEE - Het pontje van Zijpe naar Anna Jacobapolder en de veerdienst Rotterdam-Zierikzee, het zijn slechts twee van de dertien veerdiensten die de RTM indertijd tussen de Zeeuwse en Zuidhollandse eilanden onderhield. Deze veerdiensten belicht RTM-kenner Bas van der Heiden in het elfde deeltje van de serie boekjes over de RTM-stoomtram. Deze serie, wordt uitgegeven door uitge verij Deboektant Oostvoorne. De Rotterdamsche Tramweg MaatschappijRTM werd op 12 mei 1878 opgericht. Twintig jaar later, in 1898 begon de RTM met de exploitatie van de stoomtramdiensten naar de Zuidhollandse en Zeeuwse ei landen. Omdat het water een natuurlijke grens vormde die tramlijnen scheidde, ging de RTM zich vanaf 1900 ook bezig houden met de exploitatie van de veerdiensten tussen de ei landen. In totaal dertien veer diensten werden door de RTM geëxploiteerd. Sommige daar van had de RTM van concurre- nende rederijen overgenomen. Maar ook waren er veer diensten ondergebracht bij de Vlaardingsche Stoomboot Maatschappij en Stoombootre- dërij Fop Smit co, de doch-' termaatschappijen van de RTM. Die stoomtram- en auto buslijnen en veerdiensten wor den aan het begin van het boekje met een overzichtskaart in beeld gebracht. Aan de hand van zo'n negentig foto's met korte onderschriften geeft de auteur uit Klaaswaal de histo rie van deze veerdiensten weer. Veerdiensten De RTM begon op 30 april 1900 met de exploitatie van de tram- dienst tussen Brouwershaven Slingerbos en Zijpe. Omdat het Zijpe aansluiting op de andere tramlijn, die tussen Steenber gen en Anna Jacobapolder be moeilijkte werd besloten om een veerdienst te openen. Daarvoor werden in Zijpe en Anna Jacobapolder rijkstram- havens aangelegd. Helemaal nieuw was die veerdienst niet, want voorheen bestond er reeds een ...particuliere veer dienst. Ook koningin Wilhel- mina en prins Hendrik maakr ten van de RTM-tram gebruik toen ze in september 1907 een bezoek aan Schouwen-Duive- land brachten. De veerdienst Zijpe-Anna Jacobapolder bracht de Randstad dichter bij Schouwen-Duiveland. Tbch bleef een reisje naar het hart van Nederland een hele beleve nis, getuige de verhalen over het veer die ook nu nog altijd de ronde doen. De RTM maakte voor deze veerdienst onder meer gebruik van de s.s. Zijpe dat 270 passa giers kon vervoeren en tot 1956 in de vaart bleef. Maar ook het s.s. Minister C. Lely vervoerde door de jaren heen talloze pas sagiers, zoals bij voorbeeld ook de s.s. Schouwen-Duiveland, die na de Tweede Wereldoorlog aangepast werd voor het ver voer van auto's. Na de oorlog werd ook de s.s. Grevelingen op deze dienst in gezet. De kosten voor een over tocht bleven jarenlang onge wijzigd. Voor drie dubbeltjes konden fietsers zich laten over zetten. Dat die overtochten niet .altijd .vlekkeloos verliepen toont een foto van een vastgelo pen Minister C. Lely. Tijdens een zware storm eind septem ber 1911 werd het schip op een steiger gesmeten. Dat liep won derwel goed af, persoonlijke ongelukken deden zich niet voor en ook de materiële scha de bleef beperkt. Toeristische boottochten De Ramp van '53 zorgde ervoor dat er in het Deltagebied nood- veerdiensten werden opgezet om de bewoners van het getrof fen gebied te evacueren. Tussen Rotterdam, Dordrecht, Wil lemstad, Zijpe en Zierikzee werd een bootdienst onderhou den en vanaf Zierikzee werd een busdienst richting Brou wershaven ingesteld. Moeilijk was ook de barre winter '62- '63. Jben moest de route met behulp van een ijsbreker wor den opengehouden, hetgeen de RTM voor behoorlijke kosten stelde. Ook op het gebied van toerisme en recreatie roerde de RTM zeker ook op Schouwen- Duiveland de trom. Dat toe risme kwam na de Tweede We reldoorlog voorzichtig op gang, waarna het vanaf de jaren zestig een grote vlucht nam. Zo organiseerde de RTM enkele dagen per week boottochten tussen Zijpe en Zierikzeeha- ven. Maar ook werd in de zo mermaanden eens per week (donderdag) vanuit Zierikzee gevaren op Veere. Die toeristische tochten bun delde de RTM in een aantal fol ders, waarin onder meer een Schouwse koffietafel voor 4,45 wordt aanbevolen. Ge zien de belangstelling voor de ze toeristische boottochten wordt de RTM-vloot uitgebreid met onder meer de Stad Zierik zee. Dit schip biedt plaats aan zo'n driehonderd passagiers. Na het succesjaar 1965 worden de toeristische bootdiensten een jaar later uitgebreid met een tocht van Zierikzee naar Burghsluis en ook komt er een mogelijkheid met het motor schip Hollands Diep van Scha- rendijke naar Ouddorp te va ren of om een vaartocht over de Grevelingen te maken. Ook in de daarna volgende jaren werd de vloot met het oog op de toe ristische bootdiensten nog uit gebreid met onder meer de Fri- sia die rondvaarten langs de Deltawerken maakte. Na 1970 nam de belangstelling voor de ze tripjes af en dus werden ver schillende van deze diensten opgeheven dan wel ingekrom pen. Wel kon je sinds eind jaren zestig van Bergen op Zoom naar Zierikzee varen. Die tijd is'echter voorbij. De ontsluiting van Schouwen-Dui veland in de periode '65-'86 heeft het einde van de RTM veerdiensten ingeluid en ook de toeristische boottochten zijn door commerciële rederijen overgenomen. Het fotoboek met nostalgische prentjes en afbeeldingen van kaartjes en dienstregelingen is verkrijg baar onder ISBN-nummer 90- 5534-012-X. ZIERIKZEE - Peugeot heeft dit voorjaar een aantal nieuwe topmodellen geïn troduceerd, als uitbreiding van de inmiddels succesvolle 306-serie. Als topper is er de 306 Cabriolet in verschillende versies. Daarnaast zijn er nog veel sportieve 306-versies bijgekomen zoals de 306 XSI, de 2.01, de 306 S16, de 306 Dturbo en de 306 XS 1.6i. De nieuwe Cabrio is vanaf vandaag, maandag, te zien bij automo bielbedrijf De Nobelpoort in Zierikzee. De 306 Cabriolet, ontworpen door de Italiaanse stilist Pinin- farina, is een exclusieve uit breiding van het ambitieuze 306-programma. De 306 Cabri olet is de voortzetting van een zeer lange Peugeot-traditie sinds de oorsprong van het meer dan honderdjarig merk. Op de Autosalon van Genève werd de 306 Cabriolet door een internationale vakjury uitge roepen als mooiste Cabriolet '94. De vormgeving van de Ca briolet bezorgt hem een geheel eigen identiteit in het 306- programma. Zijn dynamische kwaliteiten, zoals rijeigen- schappen en comfort, komen echter geheel overeen met die van de overige 33 versies, on geacht de motor en uitrustings niveau: twee uitvoeringen van het eerste niveau, beide met de zelfde motor (1,8 liter 74 kW 103 pk), met handgeschakelde vijf-versnellingsbak of auto matische vier-traps-versnel- lingsbak. een dynamischer en sterkere uitvoering van het tweede ni veau, met een krachtige motor (2.0 liter 89 kW 123 pk) en een handgeschakelde vijf-ver snellingsbak. Met standaard een elektrische bediening van de Cabrioletkap. Peugeot biedt naast de 306 Ca briolet nog de iets kleinere, maar nog steeds leuk ogende 205 Cabriolet. 'Natuurlijk is de auto een dui delijke, maar een extra stel lampen in het front, een lagere en dus breder ogende voorruit, een fors doorgetrokken flank- lijn, een nadrukkelijke achter steven en lage-brede banden op 14 inch stalen of 15 inch licht metalen velgen maken er tege lijk een compleet andere auto van. Speciale kleuren zoals on der meer een nieuwe tint groen, metalic zwart en prui- menblauw onderstrepen dat zeker. Heel knap is ook dat Pininfari- na ervoor heeft weten te zorgen dat de 306 Cabriolet met de kap opgezet even mooi is als met de kap weggeklapt, iets dat slechts van weinig Cabriolet ten kunnen worden gezegd. De liefhebbers zullen het op prijs stellen dat de 306 geen rollbar heeft, omdat de voor- ruitstijlen zo sterk gebouwd zijn dat die bij een koprol als rolbeugel kan fungeren, en dat er een volwassen achterbank en een volwaardige kofferbak aanwezig is. Turbo De 306 XS en de Dturbo onder scheiden zich door een combi natie van goede prestaties, sportieve uitrusting en een aantrekkelijke prijs. De 306 XS 1.6i in driedeurs uit voering heeft een 1.6 liter 65 kW motor. Hij is standaard voorzien van een aantal be langrijke extra's. Dat gaat on der meer om stuurbekrachti ging, brede-lage (175/65-14) banden, mistlampen, een driespaaks sportstuur, kuip- stoelen en een achterspoiler. Deze auto is leverbaar in vijf kleuren. Tenslotte de eveneens drie deurs 306 Dturbo, voorzien van een 1,9 liter 66,5 kW turbodie selmotor (net als de 405 turbo diesel) en in dezelfde uitvoe ring als de 306 XS 1.6i. Naast deze uitvoering is er ook nog de 306 XTdturbo in een nog luxueuzere uitvoering dan de 306 Dturbo. ZIERIKZEE NCVB-ledenvergadering Woensdag 18 mei houdt de af deling Zierikzee van de Neder landse Christen Vrouwen bond (NCVB) hadr maandelijkse le denvergadering. De bijeen komst wordt gehouden in de zaal van de christelijk gerefor meerde kerk aan de Zevenge- tijstraat in Zierikzee en begint om 19.45 uur. Mevrouw E. W. Blikman-Ruiterkamp presen teert een dia-lezing over Duive- land. Lezing Op verzoek van de Besnier Boeck Sarcoidose Belangen vereniging Nederland houdt dr. Bins - als longarts verbon den aan het Oosterschelde Zie kenhuis in Goes - donderdag 26 mei een lezing onder de titel Wat is sarcoidose. Plaats van handeling is het multifunctio neel centrum aan de Huy- bertstraat in de Zierikzeese wijk Malta. De lezing begint om 19.30 uur. Na de pauze is er gelegenheid tot het stellen van de vragen. Toegang gratis. Regionale ontmoetingsavond r Op woensdag 18 mei wordt in de Gereformeerde kerk aan de Sint Domusstraat in Zierikzee een regionale ontmoetings avond gehouden waaraan de voorzitter van de Evangelische Omroep, ds A. van der Veer meewerkt. De bijeenkomst wordt ingevuld met samen zang, actuele informatie over de EO en een ontmoeting van EO-bestuur en bedrijf met le den. Behalve Van der Veer wer ken ook programmadirecteur A. de Boer, H. Binnendijk ën organist H. Elshout aan het programma mee. De algehele leiding is in handen van T. van Ommen. Na de pauze kunnen vragen worden gesteld. Aan vang 19.30 uur. BURGH Busreisje Burghse soos Woensdag 18 mei is het weer tijd voor het jaarlijkse busreis je van de Burghse soos. De bus vertrekt om 12.30 uur vanaf de Burghse Ring. Voor vervoer naar het vertrekpunt kan men bellen: 01115-1742. Op het pro gramma staat een rondrit in de omgeving van Oostvoorne en door de Hoekse Waard. Het uit stapje wordt afgesloten met een diner in een restaurant in Burgh. NOORDWELLE Reisje Plattelandsvrouwen De vrouwen van de afdeling Noordwelle en omstreken van de Nederlandse Bond van Plat telandsvrouwen maakten dins dag 10 mei hun jaarlijkse reis je. In de ochtend brachten de dames een bezoek aan de Dou- we Egberts-fabrieken in Utrecht, 's Middags stond het kasteel Huis Doorn in Doorn op het programma. Dit kasteel was de vroegere woning van de Duitse keizer Wilhelm. De dag werd afgesloten met een diner. De laatste bijeenkomst van het seizoen wordt gehouden op donderdag 2 juni. Het wordt dan een buitengebeuren. BROUWERSHAVEN Pinkstersamenzangavond In de Gereformeerde kerk Vrij gemaakt aan de Haven Noord zijde wordt zaterdag 21 mei een Pinkstersamenzangavond ge houden, met muzikale begelei ding door trompet en dwars fluit. De aanvang is 19.30 uur. NIEUWERKERK Verkoop voor Adullam In de zaal van Kerk der Gere formeerde Gemeente in Neder land aan de Stationsstraat in Nieuwerkerk wordt dinsdag 17 mei tussen 19.30 en 21.00 uur lingerie, keukentextiel en nachtkleding verkocht ten bate van de stichting Adullam Ge handicaptenzorg. Rommelmarkt In de School met de Bijbel in Nieuwerkerk wordt op zater dag 11 juni een rommelmarkt gehouden van 9.00-15.00 uur. Voor informatie: M. Koetsier- Joziasse, Meeuwenlaan 9 in Nieuwerkerk. Telefoon 01114- 2305. ROTTERDAM - Door fouten in de administratie van hun drin kwaterbedrijf hebben zo'n 8000 Rotterdamse huishoudens sinds 1 juli 1993 te veel of soms juist te weinig betaald voor hun water. Volgens het bedrijf gaat het om bedragen, oplo pend tot enkele honderden gul dens per huishouding. Nederlandse Hervormde Kerk Aangenomen naar Schellui- nen: P. Hoogendam, kandidaat te Gouda. Beroepen te Nijkerkerveen: J. Veldhuijzen te Putten; te IJs- selstein (Utr.): F. Hoek te Goe dereede; te Otterlo: H. J. Stout- jesdijk te Dordrecht. Gereformeerde Kerken Beroepen te Rijswijk (Z-H): drs. M. C. Wind te Zevenaar (Hervormde-Gereformeerde Kerkgemeenschap), die dit be roep heeft aangenomen. Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt Beroepen te Lutten: G. J. Klap wijk, kandidaat te Kampen; te Almelo: C. J. Harryvan te Le- mele/Lemelerveld; te Rou- veen: H. M. Smit te Uithuizer- meeden. Bedankt voor Enschede- Noord: P. J. H. Krol te Kam pen. Gereformeerde Gemeenten Beroepen te Ridderkerk-Slik kerveer: R. Kattenberg te Arn hem. Bedankt voor Rotterdam-Zuid: L. Blok te Nunspeet; voor Clif ton (USA): J. J. van Eckeveld te Zeist. Gereformeerde Gemeente OOSTERLAND - Donderdag 19 mei, ds. C. J. Meeuse. Gereformeerde Gemeente in Nederland NIEUWERKERK - Woensdag 18 mei, 19.30 uur ds. J. de Groot, Rijssen. Gereformeerde Gemeente NIEUWERKERK - Dinsdag 17 mei, 19.30 uur ds. C. Harinck, Houten. De klas komt rustig het lokaal binnen. Vreemd eigenlijk, normaal gaat het gepaard met veel kabaal en de noodzakelijke stoeipartijen. Vandaag is het rustig. Het zal wel door de roosterwijziging komen. Het tweede lesuur is altijd een oase vergeleken bij het laatste uur van de dag. De les begint en omdat de klas zo braaf is lijkt alles sneller te gaan. M'n hele muziekles werk ik moeiteloos af en vanzelf ontstaat een idee. Links op mijn bureau ligt al dagen lang een stukje muziek mij aan te staren. Het komt van een paar meisjes uit de hoogste klas. Ze keken me ongelooflijk lief aan en vroegen of ik het 'even' op een bandje wilde zetten. Want ze hadden de begeleiding van het liedje ontzet tend hard nodig voor het examenfeest. En dus zeg je ja. Je hebt geen idee wanneer het ooit zou moeten gebeuren, maar het jawoord is er al uit. Daar gaat dus je koffiepauze. Tenzij de laatste tien minuten van de les.... 'Jullie mogen even wat voor jezelf doen. Dan kan ik even op het keyboard een liedje inspelen voor die dames uit de vierde. Je mag praten want het gaat via een kabeltje, maar klets alsjeblieft zachtjes.' Met m'n rug naar de klas gezeten speel ik het liedje in. Er zit niet veel gevoel bij. Het moet binnen een paar minuten klaar zijn. Ach, het is maar voor een afscheidsfeestje. Even geen fouten maken, anders kan ik weer opnieuw beginnen. Als het liedje bijna uit is komen er twee meisjes naast me staan. Ik word kwaad. Ze zien toch wel dat ik aan het opnemen ben! Maar ik krijg geen kans. Ze praten dwars door de muziek heen. 'Meneer wilt u alstublieft stoppen?' Woedend laat ik de toetsen los. 'Julliemoeten nu niet aan m'n hoofd zeuren. 'Maar meneerkijkt u eens in de klas.' Ik draai m'n hoofd om en zie zes. zeven meisjes met het hoofd op de bank liggen. Ze proberen met alle macht hun snikken in te houden. 'Wat is hier in vredesnaam aan de hand?' 'Dat komt door dat liedje, meneer. Marjoleins moeder is deze week gestorven en door die muziek moeten ze steeds huilen.' Ik kijk naar de lege plaats van Marjolein. Ze is er niet. Maar wel al haar vriendinnen. Wat is muziek toch iets vreemds. Ik besef dat het liedje, dat ik bijna als een machine gespeeld heb, bij de meisjes iets heeft losgemaakt. Zoekend naar woorden sta ik te stuntelen. Dan gaat de bel. Met een zak doek vegen sommigen de tranen uit de ogen en lopen schichtig het lokaal uit. Op de een of andere manier voel ik me schuldig, maar ik vind de woorden niet om iets goed te maken. Het zijn meisjes van de middelbare school. Zogeheten in een moeilijke leeftijd. Thuis ru ziën ze met hun moeder over de kleren, het haar of hoe laat ze mogen thuiskomen. 'Ach terlijk mens!' roepen ze en ze slaan de deur achter zich dicht. En moeder vraagt zich af of het meisje echt nog van haar houdt. Maar op school zie je de andere kant. Je merkt dat een moeder of vader heel veel betekenen voor, laat ik toch maar zeggen, kinderen, die het thuis allemaal maar 'hartstikke stom' vinden. Na een slopende ziekte verliest Marjolein haar nog jonge moeder. Misschien wordt ze van daag wel begraven. De vriendinnen denken aan Marjolein, aan haar moeder en aan hun eigen moeder. Dan horen ze muziek en de tra nen kunnen ze niet meer inhouden. Al lang heb ik me voorgenomen om in de klas nooit meer te zeggen: 'Vraag maar aan je vader of moe der'. Want altijd herinner je wel een paar leer lingen aan het gemis omdat er iets in het gezin kapot gegaan is. Je wilt verdriet voorkomen. Maar is het ooit mogelijk? Als het moederdag of vaderdag wordt en de winkels in de adver tenties gelukkige moeders en vaders laten zien dan ontkomen ze er niet aan. Steeds weer even die felle pijn van het gemis. Als ik 's mid dags van school wegrijd zie ik aan de over kant een groep meisjes lopen. Het zijn dezelf de als van vanmorgen. Maar nu hebben ze de grootste lol. 'Ach. meisjes altijd...' Maar dan besef ik dat zij gehuild hebben en ik niet. Waar staat dat ook alweer 'wij hebben klaagliede ren gezongen maar jij hebt niet gehuild'? Ik toeter even. Enthousiast zwaaien ze terug. Al leen rijd ik naar huis. MARZAS Beeld op de haven van Zijpe. Geheel links ligt s.s. Zijpe met daarnaast het RTM sleepschip nr 1. De steiger waaraan deze ligt is de laagwatersteiger. De nieuwe 306 Cabriolet van Peugeot.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1994 | | pagina 6