UW KRANT VAN SCHOUWEN-DUIVELAND deurloo intermeubel Drie medewerkers ING Bank Zierikzee vieren dit jaar hun zilveren jubileum Vestigingen Uitzendburo Ecco ontvangen ISO 9001-certificaat l£«!SS taxatieefbemddelinc hAhse+hAhse r n h Verre Reizen Presentatie Van Oeveren druk bezocht ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE 'Wij Zeeuwen zijn te gemoedelijk voor Rotterdam' Carnaval in de Pul Klaverjas- toernooi I dé'krant van Kbouwcn -duwehmd! WOENSDAG 9 FEBRUARI 1994 GRATIS HUIS AAN HUIS BLAD EDITIE SCHOUWEN-DUIVELAND Haringvlielplein 4, Zierikzee. Tel 01110-12946 's Maandags gesloten Donderdagavond koopavond NIEUWSBODE EXTRA ZIERIKZEE - Dit jaar vieren maar liefst drie medewerkers van het Zierikzees kantoor van de ING Bank een 25-jarig jubileum. De heer M. C. J. Mol bereikte deze mijlpaal reeds op 1 januari van dit jaar. Vrijdag 11 februari wordt hem van af 17.00 uur een receptie aangeboden in het bankgebouw aan de Lange Nobel- straat. De heer A. Timmer trad 13 oktober 1969 in dienst. De heer C. H. Wisse deed dat twee weken later. Hij is op 1 november 25 jaar verbonden aan de ING Bank. Het eind van de zestiger jaren en het begin van de zeventiger jaren waren voor de handels banken een bloeiperiode. Zo ook voor de toenmalige Neder- landsche Middenstand Bank. De banken zagen hun cliënten bestand gestaag uitdijen. Ver leenden ze voor deze jaren slechts diensten aan het be drijfsleven, nu kwam de parti culier om de hoek kijken. Daarnaast is ook de toename van het girale geld, dat de plaats innam van het chartale geld, debet aan de groei van de banken. Een toenemend cliëntenbe stand brengt natuurlijk ook een grotere behoefte aan perso neel met zich mee. In 1969 wa ren er slechts 7.000 werkne mers in dienst bij de NMB. Tben zeven jaar geleden de NMB fuseerde met de Post bank, waren dit er 15.000. Il lustratief is bovendien dat er bij het kantoor in Goes, waar onder ook de Zierikzeese vesti ging valt, dit jaar zeventien werknemers het zilveren jubi leum vieren. Toilet Wisse, vanaf 1984 kantoordirec teur in Renesse, herinnert zich de personeelsuitbreiding van 1969 in Goes nog goed. Dit ging zo snel dat er gebrek was aan bureaus voor alle werknemers. „Als je naar het toilet moest, was je direct je plaatsje kwijt. Zo erg was dat", zegt hij. Wisse kreeg in Goes zijn opleiding van Timmer. Deze was immers al twee weken in dienst en werd toen al gelijk gezien als een oude rot in het vak. Ook Mol, momenteel hoofd particuliere relaties van het kantoor in Zierikzee, kreeg zijn opleiding bij het moeder kantoor in Goes. Na zes maan den werd hij goed genoeg be vonden om naar Zierikzee te vertrekken om daar chef de bu reau te worden. Hij kwam toen een team ver sterken dat uit slechts drie mensen bestond. Er was een di recteur, een kassier en een ad ministratief medewerker. Mol bleef slechts drie jaar in Zie rikzee. In 1972 vertrok hij naar Renesse, naar het nieuwe kan toor aan de Hoge Zoom. Voor die tijd was Mol regelma tig in deze badplaats te signa leren. Al in 1969 startte de NMB met de zogenaamde zit dagen in Renesse. Dit hield in dat de mensen uit de omgeving twee dagen in de week in een kamer van Motel de Ark te recht konden voor hun geldza ken. Hier hield Mol dan 'resi dentie'. Na een jaar in de Ark een kantoortje te hebben gehad verhuisde Mol naar de Hoge Zoom, in het pand waarin nu Delta Warenhuis gevestigd is. De zitdagen werden toen ook uitgebreid van twee naar drie. In 1972 tenslotte vertrok Mol naar de overkant van de straat, naar het nieuwe kantoor, dat ook vijf dagen per week ge opend was en nog steeds is. Het kantoor was bij intrek nog niet helemaal klaar, want de eerste weken moest hij het nog doen zonder vloerbedekking. Met de drukte viel het in de be ginperiode in Renesse wel mee. „Bij slecht weer in de winter had ik één of twee klanten per dag", zegt Mol. Dat was in het topjaar 1990 wel anders. Toen werden er op één dag zo'n 560 kasmutaties uitge voerd, die voor een groot ge deelte afkomstig waren van de toeristen. De ontwikkeling van het toerisme, zag de bank al in de begin van de jaren zeventig. Ze was de reden om een kan toor in Renesse te starten. Toen waren er ook al toeristen", zegt Mol, „maar de piekdrukte was maar twee weken tijdens de bouwvakvakantie. Je kon het direct merken wanneer deze voorbij waren. Tegenwoordig duurt de piek ongeveer twee maanden, met een aanloop van drie maanden en een uitloop van twee. Sterker nog: alleen de maanden januari en februa ri zijn uitgesproken stil". In 1974 verhuisde Mol voor de laatste keer. Hij werd in Zie rikzee aangesteld als hoofd particuliere relaties. Zijn werk in Renesse werd eerst overge nomen doof de heer H. Koper en in 1984 door Wisse. Wisse is de meest nomade van de drie jubilarissen. Zoals gezegd ge noot hij zijn opleiding in Goes. Zijn doel was om commercieel medewerker te worden en in deze hoedanigheid de boer op te gaan, richting de klanten dus. Zover kwam het echter niet. Na eerst zittingsdagen in Yerseke en het toenmalige zie kenhuis Bergzicht in Goes te hebben gehouden werd hij ge vraagd voor een functie van het NMB-kantoor in Krabben- dijke. En hij nam het aanbod aan. Na twee jaar Krabbendijke verhuisde hij naar Middelhar- nis. In Middelharnis moest het spaaragentschap omgezet wor den naar een kantoor en het was aan Wisse om alles op po ten te zetten. Nadat dit achter de rug was vertrok hij echter niet uit Middelharnis. Pas na 9,5 jaar ging Wisse naar Renes se. „Het was de bedoeling dat dit tijdelijk zou zijn. Ik stond op de nominatie voor een func tie in Rotterdam. Maar nu zit ik nog steeds in Renesse". De bedoelde functie liet name lijk op zich wachten en hij heeft het nog steeds prima naar zijn zin in Renesse. „Ik ben zo vrij als een vogeltje en zou er denk ik niet tegen kun nen, wanneer ik voortdurend op m'n vingers gekeken wordt door de directeur. Dat zegt mijn vrouw tenminste. En daar komt bij dat wij Zeeuwen te ge moedelijk zijn voor Rotter dam. De directeur van het kan toor waar ik zou komen te wer ken zei tenminste tegen me dat je in Rotterdam over lijken moet gaan", aldus Wisse, die in middels tien jaar „tijdelijk" kantoordirecteur in Renesse is. Honkvaster Timmer is heel wat honkvaster dan Wisse. Na zijn opleiding in Goes begon hij als jongste be diende in Zierikzee. In deze functie was hij verantwoorde lijk voor het opzetten van de cliënten-administratie. Deze werd met het toenemen van het aantal cliënten steeds belang rijker. Aanvankelijk was het niet zijn bedoeling in de bank wereld emplooi te vinden. „Mijn schoolopleiding na de MULO was in de soep gelopen en het was de bedoeling om het het volgend jaar nog eens te proberen. Er werden mij toen Topkwaliteit 2 1/2 2 zlts bank met uitstekend zitkomfort en bekleed met goede kwaliteit soepel rundleder 4995,- De heren A. Timmer, M. C. J. Mol en C. H. Wisse voelen zich na 25 jaar nog steeds thuis bij de ING Bank. (Foto: Joop van Houdt). van verschillende kanten, waaronder de NMB, baantjes aangeboden, en ik heb gekozen voor het bankwezen". Dat hij uit diverse banen kon kiezen was in die tijd heel nor maal. Er was sprake van volle dige werkgelegenheid en som mige bedrijven zaten om werk nemers te springen. Ook Tim mer merkte dat, nadat hij voor de NMB had gekozen. „Ik werd zelfs gebeld door een kwade werkgever, waarom ik niet voor hem gekozen had". Zijn keus bleek echter de goede ge weest te zijn, want aan weg gaan bij de bank heeft hij nooit gedacht. Van jongste bediende werd hij kassier. Toen er echter pant serglas geplaatst werd haakte hij af. Hij vond dat zo ver schrikkelijk dat hij koos voor particuliere relaties en admi nistratie. In 1985 vertrok hij voor vier jaar naar het kantoor in Middelharnis als chef de bu reau. Daarna keerde hij weer terg naar Zierikzee als chef kas binnenlands betalingsverkeer en tegenwoordig is hij cliënt service manager. Dit is een nieuwe functie dienen jaar ge leden is ingesteld na de ope ning van de nieuwbouw van de bank. In deze hoedanigheid is Timmer als het ware de gast heer van het kantoor. „Ik ben het eerste aanspreek punt, begeleid de klanten en verwijs ze naar de medewer kers waar ze op dat moment voor komen", zegt hij. De functie van Timmer heeft, volgens directeur C. P. Linnen- bank, niet alleen een sociaal aspect, maar is ook ingevoerd uit commercieel oogpunt. „We geven een vermogen uit om ze binnen te krijgen. Dus als ze eenmaal binnen zijn moeten ze niet direct weer naar buiten stappen. Ze moeten het gevoel krijgen dat ze een soort huiska mer- binnenstappen, waar het prettig vertoeven is". Festiviteiten Dat is ook de reden dat de festi viteiten rondom het jubileum van Mol aanstaande vrijdag in het kantoor gehouden worden. „Dan kan iedereen die het nieuwe kantoor nog niet gezien heeft een kijkje nemen", aldus Linnenbank. Dat dit er veel zullen zijn staat vrijwel vast. Want naast zijn werkzaamhe den voor de bank heeft Mol nog tal van maatschappelijke func ties bekleed. Zo is hij in zijn woonplaats Dreischor achttien jaar bestuurslid geweest van de Oranjevereniging, bestuurs lid van de voetbalvereniging en lid van de oudercommissie. Daarnaast is hij nog steeds VVD-raadslid van de gemeente Brouwershaven en lid van de vrijwillige brandweer. Wan neer al zijn vrienden en kennis sen komen, is het dus maar de vraag of de 'huiskamer' aan de Lange Nobelstraat groot ge noeg is. ZIERIKZEE - Vrijdag 4 februari reikten J. P. Six en J. Bosman, respectievelijk algemeen directeur en kwaliteitsmanager van Uitzendburo Ecco, het ISO 9001-certificaat uit aan de medewerksters van het kantoor aan de Nieuwe Haven in Zierikzee. Het cer tificaat dient als bewijs dat de Ecco-organisatie vol doet aan internationaal erkende normen op het ge bied van kwaliteitszorg. Ecco is wereldwijd de op één na grootste uitzendorganisatie. Het behalen van het ISO 9001- certificaat is voor de organisa tie een stap om wereldwijd de organisatie doorzichtig te ma ken. Met het certificaat en het daaraan verbonden handboek waarin alle procedures be schreven staan is de kwaliteit immers voor alle klanten van het uitzendburo meetbaar. Op maat Voor de klanten die tijdelijke arbeidskrachten nodig hebben biedt het certificaat een aantal voordelen. Ecco zal maximaal inspelen op eisen en wensen van klanten. Er wordt dienst verlening op maat geboden. Daarnaast garandeert het ISO- certificaat dat Ecco continu zal blijven werken aan de verbete ring van de kwaliteit van de dienstverlening. Om dit te con troleren wordt ieder half jaar opnieuw door een onafhanke lijke derde getoetst of de orga nisatie nog voldoet aan de nor- men. Streng Deze normen zijn streng. Het ISO 9001-certificaat is er een uit de internationaal erkende ISO 9000-reeks. Aan de hand van deze ISO-normen kunnen Algemeen directeur J. P. Six (tweede van rechts) overhandigt het ISO 9001-certificaat aan buromanager Yvonne van de Wiel. Het tweetal wordt geflankeerd door kwaliteitsmanager J. Bosman en intercedente van de Zierikzeese vestiging Annerink Nagte- gaal. (Foto: Joop van Houdt). bedrijven zich laten beoorde len op de methoden die zij ge bruiken om tot kwalitatief hoogwaardige dienstverlening te komen. Hiertoe moet alles op papier worden gezet. Daar na wordt dit eerst door de orga nisatie zelf gecontroleerd, waarna een controle volgt door het Bureau Veritas "Quality In ternational. Deze organisatie geeft ook het ISO-certificaat af. Mits men natuurlijk vol doet aan de gestelde normen. Bij Ecco is dat het ISO 9001- certificaat geworden. Het num mer 9001 staat voor de breedste norm uit de serie. Andere num mers zijn 9002 en 9003. Dit houdt in dat de kwaliteitszorg van Ecco zich uitstrekt van het aanbieden van diensten, de uit zendkrachten, tot en met de na zorg. Doorgelicht Om het certificaat te verkrij+ gen werd in december 1993 de hele Ecco Nederland organisa tie doorgelicht en beoordeeld door een onderzoeker, een 'au diteur' van Bureau Veritas Quality International. Zo'n au diteur stelt allerlei specifieke vragen en kijkt overal in het bedrijf rond, om na te gaan of aan alle eisen wordt voldaan. Dit gebeurde steekproefsge wijs in vijftien vestigingen. De Zierikzeese vestiging werd toen ook aan een onderzoek on derwerpen. Directeur Six overhandigde een kopie van het certificaat aan buromanager Yvonne van de Wiel en intercedente Anne rink Nagtegaal. Volgens hem hebben de mensen op de 48 vestigingen die Ecco in Neder land heeft, het werk gedaan. „Zij hebben een prestatie gele verd die gevierd mag worden. Zij zijn het die de kwaliteit, naar de klanten van Ecco waar moeten maken en ervoor moe ten zorgen dat over drie jaar, wanneer de geldigheid van het certificaat verlopen is,, over wordt gegaan tot een verlen ging ervan". Steeds meer mensen zoeken hun vakantiebestemming in het Ver re Oosten. ZIERIKZEE - De door Reisburo Van Oeveren gehou den Verre Reizen Presentatie in de Concertzaal in Zierikzee mocht zich verheugen in een grote belang stelling. De in de reiswereld bekende Jan van der Zwaard vertoonde op een groot scherm dia's van ach tereenvolgens Amerika, Florida en Canada. De aanwezigen konden kennis nemen van een mooi verslag van een Coast-to-Coastreis. Het verslag was doordrenkt met beelden van onder meer San Francisco, New Orleans en Washington. Van Florida wer den de verschillende recreatie mogelijkheden getoond. Dis ney world, Cape Canaveral, Ascot en Seaworld zijn hieruit slechts een kleine greep. De schoonheid van Canada die vervolgens getoond werd, sprak veel mensen tot de ver beelding. In de pauze konden de bezoe kers in de stands van Travel Trend en Air Lanka nadere in formatie verkrijgen over de di verse reisbestemmingen. Van Oeveren presenteerde zich met een groot aantal gidsen. Tévens voorzagen de medewerkers van het reisburo de aanwezigen van informatie over onderwerpen als visa en inentingen. Na de pauze genoot iedereen van de mystieke bestemmin gen in het Verre Oosten. De beelden van Indonesië en Sri Lanka deed menig hart sneller kloppen. Het applaus dat de bezoekers na afloop over had den voor de presentatie sprak wat dit betreft boekdelen. AMSTERDAM - Bij de Neder landse Muntenveiling in Am sterdam komt deze maand een doos met munten onder de ha mer, die de Oranjes ooit aan koning Faroek van Egypte ca deau hadden gedaan. Het leren doosje bevat gepolijste munten met de beeltenis van koning Willem I. De munten zijn per stuk al duizenden guldens waard. Advertentie SKI-BOXEN SNEEUWKETTINGEN VERHUUR TELEFOON 01870-86144 BRUINISSE - Zaterdag 12 fe bruari wordt in Jeugdsoos de Pul aan het Stenenpad in Brui- nisse het traditionele Carna valsfeest gehouden. Vanaf 19.30 uur is iedereen welkom. Het Carnavalsfeest is een van de hoogtepunten van het Pul seizoen. Elk jaar wordt dit feest door vele enthousiaste feestgangers bezocht. Het is een van de avonden tijdens welke iedereen eens lekker 'uit z'n dak' kan gaan. Diegenen die leuk en origineel verkleed op het feest verschijnen maken kans op een toepasselijke prijs. BRUINISSE - Klaverjasvere- niging Meerzicht houdt vrij dag 11 februari een open indi vidueel klaverjastoernooi in Strandpaviljoen Meerzicht aan de westzijde van de Greve- lingendam. De aanvang is 20.00 uur. Voor de eerste vijf deelnemers en de laagst geklasseerde deel nemer zijn prijzen beschikbaar gesteld. Belangstellenden die nen zich bij voorkeur vooraf op te geven bij mevrouw T. C. Les- Matsinger (telefoon: 01874- 1504). Bij haar kah ook infor matie verkregen worden. Advertentie AUBERGE Ring 39, 4305 AG Ouwerkerk Telefoon 01114-1241 Wij zijn op vakantie van vrijdag 11 februari t/m zondag 20 februari de eetkamer \,-art Schouwen-Duiveland Advertentie Ing. A. J. Hanse J. Langkemper MAKELAARS O. G. Makelaardij O.G. en Assurantiën Haamstede - Zierikzee Ring 19 Haringvlierplein 8 4328 AE Burgh-Haamstede FaI 4301 XG Zierikzee Telefoon ONI5-34 24 wm NBtf Telefoon OHIO-14275 Fax 01115-3707 Fax 01110-17484 Blijf op de hoogte van al het nieuws op Schouwen- Duiveland, met de Zierikzeesche Nieuwsbode, en neem een abonnement. JA, IK WIL EEN kwartaalabonnement met autom. afschr. f 47,00 kwartaalabonnement f 49,50 jaarabonnement met autom. afschr. f 177,00 C jaarabonnement a f 187,00 en ontvang de Zierikzeesche Nieuwsbode de eerste twee weken gratis. Ik betaal nog niet, maar wacht eerst uw bericht af. naam Dhr./mevr adres postcode plaats: telefoon handtekening: Bij automatische afschrijving uw bank-/gironummer vermelden: ■y Zend de bon in open envelop zonder postzegel naar Zierikzeesche Nieuwsbode abonnementenadministratie. Antwoordnummer 12. 4300 VB Zierikzee. -i 1 4 I

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1994 | | pagina 1