Pech komt altijd ongelegen en het kan iedere weggebruiker overkomen deurloo intermeubel hAnse+hAnse Van Lint Autoschade ontvangt als eerste in Zeeland ISO 9002 75% P ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE Als de nood aan de man komt is de redding nabij Bevolkings onderzoek borstkanker in Bruinisse TAXATIESfBEMIDDELING dé krant van schouwen - duiveland! Lezing over spoortunnel Rotterdam MEUBELS HALF GELD NIEUWSBODE EXTRA G23JJQ3 NU SHOWROOM-MODELLEN MET GIGANTISCHE KORTINGEN TOT KOM KIJKEN! WOENSDAG 19 JANUARI 1994 GRATIS HUIS AAN HUIS BLAD EDITIE SCHOUWEN-DUIVELAND Haringvlietplein 4, Zierikzee. Tel. 01110-12946. 's Maandags gesloten. Donderdagavond koopavond ZIERIKZEE - „Het is een roeping die ik van jongs af aan zo heb gevoeld. Ik wil de altijd al Wegenwachter worden. Dat riep ik al op mijn vierde en ik heb er ook alles aan gedaan 0111 het te bereiken". Aan het woord is Wim Tamerus uit Zierik zee. Wegenwachter in hart en nieren, die in de dertien jaar dat hij bij de Wegen wacht werkzaam is al vele mensen weer op weg geholpen heeft. Iets anders zou hij nooit willen doen. „Het is het mooiste werk dat er is. Je bent buiten en zo vrij als een vogeltje, zonder een directe baas die zegt wat je moet doen". De Wegenwacht is de bekend ste afdeling van de Koninklij ke Nederlandse Toeristenbond ANWB. Deze grootste vereni ging van Nederland werd in 1883 opgericht. Van de drie mil joen ANWB-leden zijn er ruim 2,7 miljoen aangesloten bij de Wegenwacht. De Wegenwacht helpt per jaar ruim 700.000 gestrande voertuigen weer op weg. Wim Tamerus is een van de vijf Wegenwachters die Schouwen-Duiveland rijk is. In Zeeland zijn er in totaal onge veer dertig. Berijdbaar Tijdens een dienst hebben ze allemaal hun eigen verzor gingsgebied. Voor Wim is dat vandaag verzorgingsgebied 23, tussen Zierikzee en het Helle gatsplein. Tussen deze twee plaatsen rijdt hij op een dag een aantal keren heen en weer. Dit is speciaal om de route 'schoon' te houden. Een Wégen wachter biedt namelijk niet al leen hulp aan mensen met au topech, maar zorgt er ook voor dan de wegen goed en veilig be rijdbaar zijn. Wanneer hij een obstakel op de weg tegenkomt dat verwijdert hij deze. En wanneer hij mist of gladheid constateert geeft hij dit direct door aan de meldkamer. Daar naast geeft hij hulp bij ver keersongevallen. De Wegen wachter is altijd op de weg en daarom meestal als eerste aan wezig bij een ongeval. In elke wegenwachtauto is dan ook een uitgebreide set EHBO-ma- teriaal aanwezig. Een melding komt via de cen trale meldkamer binnen. Voor Zeeland is dat vanuit de meld kamer in Geldrop. Hier neemt een telefoniste de melding van een pechgeval aan. Zij vraagt allereerst naar het lidmaat schapsnummer van de beller. Om hulp van de Wegenwacht te krijgen, moet men lid zijn (of worden) van de ANWB-Wegen- wacht. Vervolgens voert zij een aantal gegevens in een compu ter in. De computer gaat op zoek naar de straat en vervol gens gaat de planner-centralist na welke wegenwachter het snelste ter plaatse kan zijn. Bij deze wegenwachter klinkt er in de auto een signaal en ver schijnt op een beeldschermpje op het dashboard de melding. „Spraak komt er bij een mel ding niet aan te pas. Dit werkt veel sneller", aldus Wim. Beperkt pakket Om Wegenwachter te worden moet je naast een goede ge zondheid beschikken over een ruime garage-ervaring (vijf jaar) en een geldig rijbewijs. Goed met mensen pm"TÊuhhén~" gaan is een pré, want de stem ming in een kapotte auto is na tuurlijk niet altijd even vro lijk. Behalve van auto's moet een Wegenwachter verstand hebben van vrachtwagens, bus sen, scooters en brom- en mo torfietsen. Deze moet hij als het nodig is kunnen repareren met een beperkt pakket ge reedschap, onder vaak moeilij ke omstandigheden. Allereerst speelt natuurlijk het weer een belangrijke rol. Het is geen pretje om in de stromende regen over een mo torkap gebogen te staan. „Maar aan de andere kant geeft dit ook de charme aan het vak", zegt Wim. „Ik herinner me nog dat het een paar jaar geleden zo ontzet tend koud was. Then was ik 's avonds helemaal kapot. Maar het was wel leuk om mee te ma ken en je hebt een voldaan ge voel dat je al die mensen hebt kunnen helpen". Maar ook de weggebruikers maken het werk van de Wegen wachter er soms niet eenvoudi ger op. „Je moet ontzettend alert wezen. Ze rijden soms de vouwen uit je broek en als je over werkdruk spreekt dan ligt er op dat moment een enorme druk op je", aldus Wim. Om de risico's zo veel mogelijk te be perken staat de auto van de We genwacht altijd achter het pechgevél geparkeerd en mag de Wegenwachter nooit tussen de twee auto's blijven staan. Door de gele kleur en de knip perlichten valt de de Wegen wachtauto veel meer op dan een normale auto. En gaat het dan toch een keer fout, dan fungeert hij als een soort buf fer, die de grootste klap op vangt. Met name zomers zijn het voor de wegenwachters op Schouwen-Duiveland drukke tijden. Dapevordt de minimale bezetting ook omhoog gesteld. Dan ook komt er vaak com mentaar dat de mensen zo lang hebben moeten wachten. Vol gens Wim is dat onterecht. „We streven naar een gemiddelde wachttijd van een half uur. Hier zijn de verzorgingsgebie den ook op afgestemd. Maar als er dan twintig mensen tege lijk bellen dan kan het niet an ders dan dat er een aantal lang moet wachten. Je kunt tenslot te niet bij iedereen tegelijk zijn". Misbruik komt hij niet veel te gen in zijn werk. „We zijn er voor noodhulp en niet om oude, slechte wagens weer op gang te krijgen", aldus Wim. „Maar we hebben dat meestal snel in de gaten en kijken er zo door heen". Hij moest bijvoorbeeld een keer naar een stilgevallen auto. Bij aankomst bleek dat de auto nog hartstikke koud was, maar de man bleef vol houden dat de auto net stilge vallen was. „Dan help je wel, maar ze moeten alsnog naar de garage". Wim had het van tevoren reeds gezegd. Het weer is prima. Niet te koud, niet te warm en droog. Veel te doen zou hij vandaag niet krijgen, 's Ochtends komt hij slechts één keer in actie. Wanneer een auto met een enorme rookontwikkeling uit de uitlaat hem tegemoet komt keert hij en rijdt er achter aan. Hij gaat vlak achter de auto rijden om de inzittenden op zijn aanwezigheid te wijzen. Maar blijkbaar hebben ze geen behoefte aan hulp, al doet de enorme rookpluim en stank die de auto achterlaat anders vermoeden. Wim geeft echter niet op en 'achtervolgt' de auto totdat deze op de plaats van be stemming aangekomen is. Des gevraagd verklaart de eige naar dat de auto zijn beste tijd heeft gehad en dat hij van avond een andere krijgt. Naar het lidmaatschap vraagt Wim niet. In dit geval vond hij dat niet nodig. „Ze hadden weinig behoefte aan hulp en hebben daar ook niet om ge vraagd. Ik ben toch even gaan kijken, want wanneer hij van mij hoort dat zoiets eigenlijk niet kan heeft dat hopelijk toch invloed. En als hij er dan toch verder mee wil rijden, dan het ik daar verder niets mee te maken. Dat moet hij zelf we ten". BRUINISSE - Deze maand start in Bruinisse het Bevol kingsonderzoek borstkanker. Alle vrouwen van 50 tot en mét 69 jaar kunnen mee doen aan dit onderzoek. Per jaar overlijden in Neder land ruim 3.300 vrouwen aan deze ziekte. Per jaar komen er ruim 8.000 nieuwe ziektegeval len bij. Uit onderzoek is geble ken dat, wanneer borstkanker in een vroeg stadium ontdekt en behandeld wordt, de kans op genezing aanzienlijk toe neemt. Door het organiseren van een bevolkingsonderzoek hoopt men de hoge sterfte aan borstkanker in de komende ja ren terug te dringen. Boven dien is de verwachting, dat kleine afwijkingen kunnen worden behandeld door een borstsparende operatie, waar bij wordt voorkomen dat een borst volledig moet worden weggenomen. Het landelijk Bevolkingson derzoek borstkanker wordt ge organiseerd door een samen werkingsverband tussen het Integraal Kankercentrum Rot terdam en de GGD's uit de re gio. Vrouwen tussen de vijftig en zeventig jaar ontvangen een uitnodiging om een afspraak te maken voor het eerste onder zoek. Het onderzoek vindt plaats in het Borstonderzoek- centrum, Schuttershof 17 in Goes. Om een bewuste keuze tot deelname voor de vrouwen mogelijk te maken wordt er een voorlichtingsbijeenkomst gehouden op dinsdag 25 janua ri, van 14.00-15.15 uur in het Ne derlands Hervormd Vereni gingsgebouw te Bruinisse. Het is ook mogelijk telefonisch vragen te stellen over het be volkingsonderzoek. Bij de GGD Zeeland, is op maandag, dinsdag en woensdag van 9.00- 11.00 uur, R. Poelman, voorlich- ter-verpleegkundige bevol kingsonderzoek bereikbaar via telefoonnummer 01100- 49472„ Voor Wim Tamerus bestaat er geen mooier leven dan dat van een wegeiiwachter. (Foto: Marijke Folkertsma). Woensdag, 2 februari a.s. „Verre reizen"- presentatie in „de Concertzaal", Zierikzee Vraag informatie... reisbure van oeveren DAM 3. ZIERIKZEE. 01110-15036 Advertentie Ing. A. J. Hanse J. Langkemper MAKELAARS O. G. Makelaardij O.G. en Assurantiën Haamstede - Zierikzee 1 Ring 19 Haringvlietplein 8 4328 AE Burgh-Haamstede 4301 XG Zierikzee Telefoon 01115-3424 2™ NB*1 Telefoon 01110-14275 Fax 01115-3707 Fax 01110-17484 j~ DW KRANT VAN i SCHOUWEN-DUIVELAND Blijf op de hoogte van al het nieuws op Schouwen- Duiveland, met de Zierikzeesche Nieuwsbode, en neem I een abonnement. I JA, IK WIL EEN kwartaalabonnement met autom. afschr. f 47,00 D kwartaalabonnement f 49,50 jaarabonnement met autom. afschr. f 177,00 jaarabonnement f 187,00 en ontvang de Zierikzeesche Nieuwsbode de eerste twee I weken gratis. Ik betaal nog niet, maar wacht eerst uw bericht af. naam Dhr./mevr. I adres postcode: plaats: telefoon handtekening: Bij automatische afschrijving uw bank-tgironummer vermelden: 22 Zend de bon in open envelop zonder postzegel naar I O Zierikzeesche Nieuwsbode abonnementenadministratie. I CO Antwoordnummer 12. 4300 VB Zierikzee. ZIERIKZEE - Onlangs kreeg Van Lint Autoschade uit Zierikzee als eerste schade-herstelbedrijf in Zee land het certificaat ISO 9002 uitgereikt. ISÖ staat voor International Standardisation Organisation. IS O-normen zijn internationaal erkende afspraken betreffende de normen waaraan men de kwaliteit van een bedrijf kan toetsen. Met het behalen van het certificaat heeft Pim van Lint, eigenaar van het au- toschadebedrijf aan de Industrieweg, een verklaring in handen, die inhoudt dat het gebodene aan bepaal de vooraf gestelde eisen voldoet. Van Lint wil zich met het ISO- 9002 certificaat onderscheiden van anderen in de markt. „Je kunt je onderscheiden door kwaliteit te leveren, maar dat doen ze hier allemaal. Daarom heb ik ervoor gekozen om de zaken intern op te waarderen om zo onze klanten vooraf de zekerheid te geven dat hun auto bij ons in vertrouwde han den is". Het nummer 9002 geeft aan op welk onderdeel van het schade- herstelbedrijf de normen van toepassing zijn. In dit geval gaat het om normen voor het vervaardigen en/of uitvoeren en installeren. Voor een au- tospuiterij is het certificaat voldoende. De taak van een au- tospuiter bestaat immers hoofdzakelijk uit het produce ren en installeren De ISO-normen bestaan sinds 1987. Ze zijn internationaal er kend. Volgens Van Lint zijn de normen vooral de laatste jaren erg in zwang in zijn be drijfstak. Veel klanten eisen de ISO-norm op dit moment al. Een voorbeeld hiervan zijn de verzekeringsmaatschappijen. „Voordat zij met iemand in zee gaan kijken ze eerst of het be drijf gecertificeerd is", aldus Van Lint. „Een ander kan de zelfde kwaliteit leveren, maar bij een bedrijf dat in het bezit is van een ISO-certificaat heb ben ze zekerheid". Om deze zekerheid te bieden is Van Lint een jaar bezig geweest om een handboek samen te stellen, waarin alle procedures beschreven staan. Hij heeft dit gedaan in samenwerking met Du Pont (de lakleverancier) en het bureau Corbo. Dit bureau begeleidt bedrijven die een be paald certificaat willen halen. In het handboek staan alle werkzaamheden beschreven. Aanpassingen Wanneer er bijvoorbeeld iets van een auto wordt afgehaald, moet dat genoteerd wórden. „Als iedereen van de een op de andere dag ziek wordt, moet ie mand anders zonder proble men verder kunnen gaan", al dus Van Lint. Het handboek wordt door een internationaal bureau gecon troleerd. Dit bureau geeft aan waar aanpassingen noodzake lijk zijn. Als dit gebeurd is komt er vervolgens een contro leur in het bedrijf kijken. De controleur bekijkt of er inder daad volgens de procedures die in het handboek beschreven staan gewerkt wordt. Als dit inderdaad zo is geeft hij het fi at om het certificaat uit te rei ken. Voor de werknemers van Van Lint houden de normen niet in dat zij ineens anders moeten gaan werken. „De zaken op de werkvloer waren al redelijk goed voor elkaar. Het enige verschil is dat we onze klanten nu zekerheid en betrouwbaar heid kunnen bieden", aldus Van Lint. „En als het dan een keertje niet goed gaat, .het blijft tenslotte mensenwerk, is er ook niets aan de hand. Ook de klachtenafhandeling staat beschreven in het handboek en voldoet aan bepaalde eisen". Stapvoets Op dit moment is alleen de vestiging in Zierikzee nog maar in het bezit van het ISO- certificaat. In Sommelsdijk is men ook hard bezig om het cer tificaat in bezit te krijgen. Om dat dit bedrijf groter is en met een andere leverancier werkt duurt dit iets langer. Nog dit jaar hoopt Van Lint ook voor deze vestiging het certificaat te verkrijgen. „Het is noodzake lijk om het certificaat te heb ben", zegt hij. De ISO-trein rijdt nog stapvoets, maar gaat wel steeds sneller en steeds meer bedrijven sluiten zich aan, want je kunt eenvoudig weg niet achterblijven". Het heeft Pim van Lint vele uren gekost om in het bezit te komen van het ISO 9902-certifieaat. (Fo to: Marijke Folkertsma). DREISCHOR - De vereniging Tot Nut en Genoegen in Drei- schor houdt vrijdag 21 januari in het dorpshuis aan de Ring in Dreischor een lezing. Onder werp is de spoortunnel in Rot terdam. De lezing wordt gegeven door de heer S. J. Ennenga uit Zie rikzee. Hij is als medewerker verbonden aan het gemeente lijk informatiecentrum Spoor tunnel in Rotterdam. De aanvang is 20.00 uur. Advertentie Ridderkerk- Wegens het niet doorgaan van belangrijke ex portorder van enige grote Ne derlandse meubelfabrieken, wordt vanuit meubelboerderij de Reljer/Kievitsweg 124 te Ridderkerk, een enorme partij massief eiken en geloogd gre nen klasse meubelen alsmede een partij moderne stoffen en lederen bankstellen verkocht voor de HALVE PRIJS. Om u een paar voorbeelden te noe men: prachtige eiken eethoek, bestaande uit robuuste tafel met vier massieve stoelen van 1990,=voor 996,=. Praktische eiken t.v./stereo-kasten van 398,= voor 199,=. Origjnele eiken toogkasten van 2390,= voor 1195,=. Schitterende ge bloemde 2-zits-banken, Ches ted ield model, van 1195,=voor 595,=. Schitterende eiken dressoirs met een zee van ruimte van 1590,- voor 796,- Topkwaliteit rundlederen bank stellen, 3 2- zrtsbank kom pleet van 4199, voor 2098,=. En zo kunnen we nog wel even doorgaan. Alles wordt gratis thuisgebracht en met schrifte lijke garantie verkocht. Wie binnenkort dus meubels nodig heeft, kan nu zijn slag slaan bij Meubelboerderilde Reijer, Kievitsweg 124, Ridderkerk- Bolnes. Dagelijks geopend van 10.00- 18.00 uur. zater dags tot 17.00 uur. Vrijdags koopavond. Ruime parkeer gelegenheid. Advertentie Advertentie LEDEREN JACKS en JACKS o.a. Nautica Melka en Bison PULLOVERS State of Art Dock Duck HALVE PRIJS

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1994 | | pagina 1