Pech komt altijd ongelegen en het
kan iedere weggebruiker overkomen
deurloo intermeubel
hAnse+hAnse
Van Lint Autoschade ontvangt
als eerste in Zeeland ISO 9002
75%
P ZIERIKZEESCHE
NIEUWSBODE
Als de nood aan de man komt is de redding nabij
Bevolkings
onderzoek
borstkanker
in Bruinisse
TAXATIESfBEMIDDELING
dé krant van schouwen - duiveland!
Lezing over
spoortunnel
Rotterdam
MEUBELS
HALF GELD
NIEUWSBODE EXTRA
G23JJQ3
NU SHOWROOM-MODELLEN MET GIGANTISCHE
KORTINGEN TOT
KOM KIJKEN!
WOENSDAG 19 JANUARI 1994
GRATIS HUIS AAN HUIS BLAD EDITIE SCHOUWEN-DUIVELAND
Haringvlietplein 4, Zierikzee. Tel. 01110-12946. 's Maandags gesloten. Donderdagavond koopavond
ZIERIKZEE - „Het is een roeping die ik van jongs af aan zo heb gevoeld. Ik wil
de altijd al Wegenwachter worden. Dat riep ik al op mijn vierde en ik heb er ook
alles aan gedaan 0111 het te bereiken". Aan het woord is Wim Tamerus uit Zierik
zee. Wegenwachter in hart en nieren, die in de dertien jaar dat hij bij de Wegen
wacht werkzaam is al vele mensen weer op weg geholpen heeft. Iets anders zou
hij nooit willen doen. „Het is het mooiste werk dat er is. Je bent buiten en zo
vrij als een vogeltje, zonder een directe baas die zegt wat je moet doen".
De Wegenwacht is de bekend
ste afdeling van de Koninklij
ke Nederlandse Toeristenbond
ANWB. Deze grootste vereni
ging van Nederland werd in
1883 opgericht. Van de drie mil
joen ANWB-leden zijn er ruim
2,7 miljoen aangesloten bij de
Wegenwacht. De Wegenwacht
helpt per jaar ruim 700.000
gestrande voertuigen weer op
weg. Wim Tamerus is een van
de vijf Wegenwachters die
Schouwen-Duiveland rijk is. In
Zeeland zijn er in totaal onge
veer dertig.
Berijdbaar
Tijdens een dienst hebben ze
allemaal hun eigen verzor
gingsgebied. Voor Wim is dat
vandaag verzorgingsgebied 23,
tussen Zierikzee en het Helle
gatsplein. Tussen deze twee
plaatsen rijdt hij op een dag
een aantal keren heen en weer.
Dit is speciaal om de route
'schoon' te houden. Een Wégen
wachter biedt namelijk niet al
leen hulp aan mensen met au
topech, maar zorgt er ook voor
dan de wegen goed en veilig be
rijdbaar zijn. Wanneer hij een
obstakel op de weg tegenkomt
dat verwijdert hij deze. En
wanneer hij mist of gladheid
constateert geeft hij dit direct
door aan de meldkamer. Daar
naast geeft hij hulp bij ver
keersongevallen. De Wegen
wachter is altijd op de weg en
daarom meestal als eerste aan
wezig bij een ongeval. In elke
wegenwachtauto is dan ook
een uitgebreide set EHBO-ma-
teriaal aanwezig.
Een melding komt via de cen
trale meldkamer binnen. Voor
Zeeland is dat vanuit de meld
kamer in Geldrop. Hier neemt
een telefoniste de melding van
een pechgeval aan. Zij vraagt
allereerst naar het lidmaat
schapsnummer van de beller.
Om hulp van de Wegenwacht te
krijgen, moet men lid zijn (of
worden) van de ANWB-Wegen-
wacht. Vervolgens voert zij een
aantal gegevens in een compu
ter in. De computer gaat op
zoek naar de straat en vervol
gens gaat de planner-centralist
na welke wegenwachter het
snelste ter plaatse kan zijn. Bij
deze wegenwachter klinkt er in
de auto een signaal en ver
schijnt op een beeldschermpje
op het dashboard de melding.
„Spraak komt er bij een mel
ding niet aan te pas. Dit werkt
veel sneller", aldus Wim.
Beperkt pakket
Om Wegenwachter te worden
moet je naast een goede ge
zondheid beschikken over een
ruime garage-ervaring (vijf
jaar) en een geldig rijbewijs.
Goed met mensen pm"TÊuhhén~"
gaan is een pré, want de stem
ming in een kapotte auto is na
tuurlijk niet altijd even vro
lijk. Behalve van auto's moet
een Wegenwachter verstand
hebben van vrachtwagens, bus
sen, scooters en brom- en mo
torfietsen. Deze moet hij als
het nodig is kunnen repareren
met een beperkt pakket ge
reedschap, onder vaak moeilij
ke omstandigheden.
Allereerst speelt natuurlijk
het weer een belangrijke rol.
Het is geen pretje om in de
stromende regen over een mo
torkap gebogen te staan.
„Maar aan de andere kant
geeft dit ook de charme aan het
vak", zegt Wim.
„Ik herinner me nog dat het
een paar jaar geleden zo ontzet
tend koud was. Then was ik 's
avonds helemaal kapot. Maar
het was wel leuk om mee te ma
ken en je hebt een voldaan ge
voel dat je al die mensen hebt
kunnen helpen".
Maar ook de weggebruikers
maken het werk van de Wegen
wachter er soms niet eenvoudi
ger op. „Je moet ontzettend
alert wezen. Ze rijden soms de
vouwen uit je broek en als je
over werkdruk spreekt dan ligt
er op dat moment een enorme
druk op je", aldus Wim. Om de
risico's zo veel mogelijk te be
perken staat de auto van de We
genwacht altijd achter het
pechgevél geparkeerd en mag
de Wegenwachter nooit tussen
de twee auto's blijven staan.
Door de gele kleur en de knip
perlichten valt de de Wegen
wachtauto veel meer op dan
een normale auto. En gaat het
dan toch een keer fout, dan
fungeert hij als een soort buf
fer, die de grootste klap op
vangt.
Met name zomers zijn het
voor de wegenwachters op
Schouwen-Duiveland drukke
tijden. Dapevordt de minimale
bezetting ook omhoog gesteld.
Dan ook komt er vaak com
mentaar dat de mensen zo lang
hebben moeten wachten. Vol
gens Wim is dat onterecht. „We
streven naar een gemiddelde
wachttijd van een half uur.
Hier zijn de verzorgingsgebie
den ook op afgestemd. Maar
als er dan twintig mensen tege
lijk bellen dan kan het niet an
ders dan dat er een aantal lang
moet wachten. Je kunt tenslot
te niet bij iedereen tegelijk
zijn".
Misbruik komt hij niet veel te
gen in zijn werk. „We zijn er
voor noodhulp en niet om oude,
slechte wagens weer op gang te
krijgen", aldus Wim. „Maar we
hebben dat meestal snel in de
gaten en kijken er zo door
heen". Hij moest bijvoorbeeld
een keer naar een stilgevallen
auto. Bij aankomst bleek dat
de auto nog hartstikke koud
was, maar de man bleef vol
houden dat de auto net stilge
vallen was. „Dan help je wel,
maar ze moeten alsnog naar de
garage".
Wim had het van tevoren reeds
gezegd. Het weer is prima. Niet
te koud, niet te warm en droog.
Veel te doen zou hij vandaag
niet krijgen, 's Ochtends komt
hij slechts één keer in actie.
Wanneer een auto met een
enorme rookontwikkeling uit
de uitlaat hem tegemoet komt
keert hij en rijdt er achter aan.
Hij gaat vlak achter de auto
rijden om de inzittenden op
zijn aanwezigheid te wijzen.
Maar blijkbaar hebben ze geen
behoefte aan hulp, al doet de
enorme rookpluim en stank
die de auto achterlaat anders
vermoeden. Wim geeft echter
niet op en 'achtervolgt' de auto
totdat deze op de plaats van be
stemming aangekomen is. Des
gevraagd verklaart de eige
naar dat de auto zijn beste tijd
heeft gehad en dat hij van
avond een andere krijgt.
Naar het lidmaatschap vraagt
Wim niet. In dit geval vond hij
dat niet nodig. „Ze hadden
weinig behoefte aan hulp en
hebben daar ook niet om ge
vraagd. Ik ben toch even gaan
kijken, want wanneer hij van
mij hoort dat zoiets eigenlijk
niet kan heeft dat hopelijk
toch invloed. En als hij er dan
toch verder mee wil rijden, dan
het ik daar verder niets mee te
maken. Dat moet hij zelf we
ten".
BRUINISSE - Deze maand
start in Bruinisse het Bevol
kingsonderzoek borstkanker.
Alle vrouwen van 50 tot en mét
69 jaar kunnen mee doen aan
dit onderzoek.
Per jaar overlijden in Neder
land ruim 3.300 vrouwen aan
deze ziekte. Per jaar komen er
ruim 8.000 nieuwe ziektegeval
len bij. Uit onderzoek is geble
ken dat, wanneer borstkanker
in een vroeg stadium ontdekt
en behandeld wordt, de kans
op genezing aanzienlijk toe
neemt. Door het organiseren
van een bevolkingsonderzoek
hoopt men de hoge sterfte aan
borstkanker in de komende ja
ren terug te dringen. Boven
dien is de verwachting, dat
kleine afwijkingen kunnen
worden behandeld door een
borstsparende operatie, waar
bij wordt voorkomen dat een
borst volledig moet worden
weggenomen.
Het landelijk Bevolkingson
derzoek borstkanker wordt ge
organiseerd door een samen
werkingsverband tussen het
Integraal Kankercentrum Rot
terdam en de GGD's uit de re
gio. Vrouwen tussen de vijftig
en zeventig jaar ontvangen een
uitnodiging om een afspraak te
maken voor het eerste onder
zoek. Het onderzoek vindt
plaats in het Borstonderzoek-
centrum, Schuttershof 17 in
Goes. Om een bewuste keuze
tot deelname voor de vrouwen
mogelijk te maken wordt er
een voorlichtingsbijeenkomst
gehouden op dinsdag 25 janua
ri, van 14.00-15.15 uur in het Ne
derlands Hervormd Vereni
gingsgebouw te Bruinisse.
Het is ook mogelijk telefonisch
vragen te stellen over het be
volkingsonderzoek. Bij de
GGD Zeeland, is op maandag,
dinsdag en woensdag van 9.00-
11.00 uur, R. Poelman, voorlich-
ter-verpleegkundige bevol
kingsonderzoek bereikbaar
via telefoonnummer 01100-
49472„
Voor Wim Tamerus bestaat er geen mooier leven dan dat van een wegeiiwachter. (Foto: Marijke Folkertsma).
Woensdag, 2 februari a.s.
„Verre reizen"-
presentatie
in „de Concertzaal", Zierikzee
Vraag informatie...
reisbure
van oeveren
DAM 3. ZIERIKZEE. 01110-15036
Advertentie
Ing. A. J. Hanse J. Langkemper
MAKELAARS O. G.
Makelaardij O.G. en Assurantiën
Haamstede - Zierikzee
1 Ring 19 Haringvlietplein 8
4328 AE Burgh-Haamstede 4301 XG Zierikzee
Telefoon 01115-3424 2™ NB*1 Telefoon 01110-14275
Fax 01115-3707 Fax 01110-17484
j~ DW KRANT VAN
i SCHOUWEN-DUIVELAND
Blijf op de hoogte van al het nieuws op Schouwen-
Duiveland, met de Zierikzeesche Nieuwsbode, en neem
I een abonnement.
I JA, IK WIL EEN
kwartaalabonnement met autom. afschr. f 47,00
D kwartaalabonnement f 49,50
jaarabonnement met autom. afschr. f 177,00
jaarabonnement f 187,00
en ontvang de Zierikzeesche Nieuwsbode de eerste twee
I weken gratis.
Ik betaal nog niet, maar wacht eerst uw bericht af.
naam Dhr./mevr.
I adres
postcode: plaats:
telefoon handtekening:
Bij automatische afschrijving uw
bank-tgironummer vermelden:
22 Zend de bon in open envelop zonder postzegel naar
I O Zierikzeesche Nieuwsbode abonnementenadministratie.
I CO Antwoordnummer 12. 4300 VB Zierikzee.
ZIERIKZEE - Onlangs kreeg Van Lint Autoschade
uit Zierikzee als eerste schade-herstelbedrijf in Zee
land het certificaat ISO 9002 uitgereikt. ISÖ staat
voor International Standardisation Organisation.
IS O-normen zijn internationaal erkende afspraken
betreffende de normen waaraan men de kwaliteit
van een bedrijf kan toetsen. Met het behalen van het
certificaat heeft Pim van Lint, eigenaar van het au-
toschadebedrijf aan de Industrieweg, een verklaring
in handen, die inhoudt dat het gebodene aan bepaal
de vooraf gestelde eisen voldoet.
Van Lint wil zich met het ISO-
9002 certificaat onderscheiden
van anderen in de markt. „Je
kunt je onderscheiden door
kwaliteit te leveren, maar dat
doen ze hier allemaal. Daarom
heb ik ervoor gekozen om de
zaken intern op te waarderen
om zo onze klanten vooraf de
zekerheid te geven dat hun
auto bij ons in vertrouwde han
den is".
Het nummer 9002 geeft aan op
welk onderdeel van het schade-
herstelbedrijf de normen van
toepassing zijn. In dit geval
gaat het om normen voor het
vervaardigen en/of uitvoeren
en installeren. Voor een au-
tospuiterij is het certificaat
voldoende. De taak van een au-
tospuiter bestaat immers
hoofdzakelijk uit het produce
ren en installeren
De ISO-normen bestaan sinds
1987. Ze zijn internationaal er
kend. Volgens Van Lint zijn de
normen vooral de laatste jaren
erg in zwang in zijn be
drijfstak. Veel klanten eisen de
ISO-norm op dit moment al.
Een voorbeeld hiervan zijn de
verzekeringsmaatschappijen.
„Voordat zij met iemand in zee
gaan kijken ze eerst of het be
drijf gecertificeerd is", aldus
Van Lint. „Een ander kan de
zelfde kwaliteit leveren, maar
bij een bedrijf dat in het bezit
is van een ISO-certificaat heb
ben ze zekerheid".
Om deze zekerheid te bieden is
Van Lint een jaar bezig geweest
om een handboek samen te
stellen, waarin alle procedures
beschreven staan. Hij heeft dit
gedaan in samenwerking met
Du Pont (de lakleverancier) en
het bureau Corbo. Dit bureau
begeleidt bedrijven die een be
paald certificaat willen halen.
In het handboek staan alle
werkzaamheden beschreven.
Aanpassingen
Wanneer er bijvoorbeeld iets
van een auto wordt afgehaald,
moet dat genoteerd wórden.
„Als iedereen van de een op de
andere dag ziek wordt, moet ie
mand anders zonder proble
men verder kunnen gaan", al
dus Van Lint.
Het handboek wordt door een
internationaal bureau gecon
troleerd. Dit bureau geeft aan
waar aanpassingen noodzake
lijk zijn. Als dit gebeurd is
komt er vervolgens een contro
leur in het bedrijf kijken. De
controleur bekijkt of er inder
daad volgens de procedures die
in het handboek beschreven
staan gewerkt wordt. Als dit
inderdaad zo is geeft hij het fi
at om het certificaat uit te rei
ken.
Voor de werknemers van Van
Lint houden de normen niet in
dat zij ineens anders moeten
gaan werken. „De zaken op de
werkvloer waren al redelijk
goed voor elkaar. Het enige
verschil is dat we onze klanten
nu zekerheid en betrouwbaar
heid kunnen bieden", aldus
Van Lint. „En als het dan een
keertje niet goed gaat, .het
blijft tenslotte mensenwerk, is
er ook niets aan de hand. Ook
de klachtenafhandeling staat
beschreven in het handboek en
voldoet aan bepaalde eisen".
Stapvoets
Op dit moment is alleen de
vestiging in Zierikzee nog
maar in het bezit van het ISO-
certificaat. In Sommelsdijk is
men ook hard bezig om het cer
tificaat in bezit te krijgen. Om
dat dit bedrijf groter is en met
een andere leverancier werkt
duurt dit iets langer. Nog dit
jaar hoopt Van Lint ook voor
deze vestiging het certificaat te
verkrijgen. „Het is noodzake
lijk om het certificaat te heb
ben", zegt hij. De ISO-trein
rijdt nog stapvoets, maar gaat
wel steeds sneller en steeds
meer bedrijven sluiten zich
aan, want je kunt eenvoudig
weg niet achterblijven".
Het heeft Pim van Lint vele uren gekost om in het bezit te komen van het ISO 9902-certifieaat. (Fo
to: Marijke Folkertsma).
DREISCHOR - De vereniging
Tot Nut en Genoegen in Drei-
schor houdt vrijdag 21 januari
in het dorpshuis aan de Ring in
Dreischor een lezing. Onder
werp is de spoortunnel in Rot
terdam.
De lezing wordt gegeven door
de heer S. J. Ennenga uit Zie
rikzee. Hij is als medewerker
verbonden aan het gemeente
lijk informatiecentrum Spoor
tunnel in Rotterdam. De
aanvang is 20.00 uur.
Advertentie
Ridderkerk- Wegens het niet
doorgaan van belangrijke ex
portorder van enige grote Ne
derlandse meubelfabrieken,
wordt vanuit meubelboerderij
de Reljer/Kievitsweg 124 te
Ridderkerk, een enorme partij
massief eiken en geloogd gre
nen klasse meubelen alsmede
een partij moderne stoffen en
lederen bankstellen verkocht
voor de HALVE PRIJS. Om u
een paar voorbeelden te noe
men: prachtige eiken eethoek,
bestaande uit robuuste tafel
met vier massieve stoelen van
1990,=voor 996,=. Praktische
eiken t.v./stereo-kasten van
398,= voor 199,=. Origjnele
eiken toogkasten van 2390,=
voor 1195,=. Schitterende ge
bloemde 2-zits-banken, Ches
ted ield model, van 1195,=voor
595,=. Schitterende eiken
dressoirs met een zee van
ruimte van 1590,- voor 796,-
Topkwaliteit rundlederen bank
stellen, 3 2- zrtsbank kom
pleet van 4199, voor 2098,=.
En zo kunnen we nog wel even
doorgaan. Alles wordt gratis
thuisgebracht en met schrifte
lijke garantie verkocht. Wie
binnenkort dus meubels nodig
heeft, kan nu zijn slag slaan bij
Meubelboerderilde Reijer,
Kievitsweg 124, Ridderkerk-
Bolnes. Dagelijks geopend
van 10.00- 18.00 uur. zater
dags tot 17.00 uur. Vrijdags
koopavond. Ruime parkeer
gelegenheid.
Advertentie
Advertentie
LEDEREN
JACKS
en
JACKS
o.a. Nautica
Melka en Bison
PULLOVERS
State of Art
Dock Duck
HALVE
PRIJS