D CDA Minder auto's in de binnenstad en meer ruimte voor voetgangers Westerschouwen trekt 125.000,- uit voor het iepziektebeleid UW KRAUT VAU r ESKUNDIGHEID HEEFT EEN NAAM DE NATIONALE HYPOTHEEKBEURS Presentatie Verkeersstructuurplan gemeente Zierikzee CDA-fractie aarzelend achter collegevoorstel Politie signaleert veel snelheidsovertredingen ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODES® dé krant van schouwen -duiveland! j ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE DINSDAG 18 JANUARI 1994 150e JAARGANG NR 25498 WAARIN OPGENOMEN DE ZIERIKZEESCHE COURANT 1797-1889 Korte St. Janstraat 8 4301 AE Zierikzee Telefoon 01110-20124 In het Verkeersstructuurplan wordt voorgesteld de Mol dagelijks na 12.00 uur de bestemming voetgangersgebied te geven. (Foto: Joop van Houdt). ZIERIKZEE - Voorkomen dat auto's, die niet in de binnenstad van Zierikzee moeten zijn, daar toch binnen rijden. Het meer afstemmen van de straatinrichting- op voetgangers en fietsers. En het concentreren van langer geparkeerd staande auto's (van dagtoeristen, booteigenaren, bussen en werknemers) o" parkeerter reinen buiten de stad. Dat zijn enkele doelstellingen uit het nieuwe Verkeersstructuurplan Zierikzee. Het plan werd maandagavond in het stadhuis gepresenteerd door medewerkers van het Bureau voor Ruimtelij ke Ordening (BRO) uit Vught. Samen met de Ruimtelijke Economische Structuurvisie (die maandagavond in Mondragon aan ZOC-leden werd gepresenteerd) en het Toeristisch Beleidsplan (dat enkele maanden gele den reeds werd toegelicht) moet het Verkeersstructuurplan de komende jaren een leidraad vormen voor het gemeentelijk beleid ten aanzien van de inrichting van de stad. In het Verkeersstructuurplan worden een aantal aanbevelin gen en suggesties gedaan die onderling met elkaar samen hangen. Om de verkeersstroom in en rond de stad 'in goede ba nen te leiden moeten een aan tal bestaande wegen en straten een nieuwe functie krijgen. Binnen de bebouwde kom zijn de Laan van Saint Hilaire, de Grachtweg (gedeelte tussen de rotonde en het Jannewekken) en de Julianastraat (gedeelte tussen het Groene Weegje en de provinciale weg) aangewezen als lokale hoofdwegen, terwijl de Calandweg en Schuurbeque Boeyestraat, de Julianastraat (gedeelte vanaf de Zuidhaven poort tot het Groene weegje) en de Scheldestraat, Grevelingen- straat, Haringvlietstraat en de nieuw aan te leggen ontslui- tingsweg Poortambacht-zuid als verzamel wegen zijn aange wezen. De overige straten (met uitzon dering van het Jannewekken en de Weststraat) is de functie verblijfsgebied toebedeeld. Dat houdt in dat men via de in richting van die gebieden een rijgedrag van maximaal dertig kilometer per uur wil afdwin gen. Om het vrachtverkeer in de binnenstad te verminderen wordt in het Verkeersstruc tuurplan voorgesteld om een gemeentelijk overslag-maga zijn aan de buitenzijde van de stad te realiseren. Ook door het voetgangersgebied in de binnenstad uit te breiden met de Mol (dagelijks na 12.00 uur) en door (in overleg met de on dernemers) kleiner materiaal in te zetten voor het bevoorra den van' de winkels en bedrij ven zou het vrachtverkeer ver minderd kunnen worden. Ver der dient men er naar te stre ven de grotere bedrijven vanuit de binnenstad naar het indus triegebied te verplaatsten. In het plan noemt daarbij met na me Zeelandia en de Fiat Gara ge aan het Jannewekken. Tfen behoeve van het fietsver- keer is een fietsroute-netwerk opgesteld dat bestaat uit drie routes die van het oosten naar het westen van de stad lopen. Een vanaf de Haringvlietstraat via het H. J. Doelemanplein naar het Jannewekken. Een vanaf de Scheldestraat via de Weststraat, Poststraat en Ap pelmarkt naar de Oude Haven. En een route via het fietspad langs de Laan van Saint Hilai re naar de Nieuwe Haven. Tus sen deze drie oost-west routes worden een aantal verbindin gen gemaakt. Zo zou er onder meer een fietsroute moeten ko men van het Doelemanplein via de Zevengetij straat, Kin derstraat en (stukje) Meel- straat over het Kerkplein naar de Poststraat. Havenplein autovrij De voetgangers krijgen in de optie van het Verkeersstruc tuurplan meer ruimte door de Mol na 12.00 uur af te sluiten voor gemotoriseerd verkeer en het gebied zo toe te voegen aan het reeds bestaande voetgan gersdomein in de binnenstad. Dat houdt onder meer in dat de halte van de buurtbus zou moe ten worden verplaatst naar de muziektent. Ook het Haven plein zou in de zomermaanden voetgangersgebied moeten worden via een parkeerverbod in die periode. Het plein kan dan worden gebruikt voor ter rassen van de horecabedrijven en voor markten. Veel aandacht wordt in het plan besteed aan het regelen van de parkeervoorzieningen. In grote lijnen komt het er op neer dat mensen die Zierikzee per auto bezoeken hun voer tuig binnen de wallen van de stad gedurende korte tijd, te gen betaling en uitsluitend op speciaal daarvoorbestemde terreinen kunnen neerzetten en buiten de wallen gratis. Dat houdt onder meer in dat in de straten alleen nog geparkeerd mag worden op vakken waarin dat specifiek is aangegeven. In woners van de binnenstad krij gen via een speciale vergun ning het recht om hun auto op terreinen voor 'belanghebben den' in hun directe omgeving te parkeren. In het plan worden daarbij de parkeerterreinen Zevengetijstraat, Beddeweeg, Schuithaven, Nieuwe Bo- gerdstraat en in beperkte mate de Nieuwe Haven genoemd. Het is namelijk de bedoeling dat de huidige parkeerplaatsen aan de Nieuwe Haven groten deels verdwijnen om het ge- vervolg pagina 2 BURGH-HAAMSTEDE - Met algemene stemmen schaarde de gemeenteraad van Westerschouwen zich gisteren, maandag, tijdens de gemeenteraadsvergade ring achter het voorstel van het college van b en w van Westerschouwen om voor 1994 125.000,- uit te trekken voor het iepziektebeleid. Gekozen werd voor een beleidsvariant waarbij zowel zieke iepen die de veiligheid bedreigen gerooid worden als zieke iepe bomen die het landschap ontsieren. Indien de financiële middelen het toelaten wordt ook aan planmatige herinplant en omvorming ge daan. In het kader van de iepziekte- problematiek presenteerde de dienst gemeentewerken van de gemeente Westerschouwen eni ge tijd geleden de nota Iepziek tebeleid. In deze nota wordt in gegaan op de ontwikkeling van deze voor de iepeboom in het algemeen fatale ziekte. De er varing heeft geleerd dat de ziekte met de huidige ter be schikking staande middelen niet beheersbaar is. „Vanuit de ze gedachte is gezocht naar een In het vervolg worden alleen zieke iepen die gevaar opleveren of het landschap ontsieren gerooid in Westerschouwen. (Foto: Joop van Houdt). beleid waarbij sprake is van kostenbeheersing zonder dat in ernstige mate afbreuk wordt gedaan aan de voor onze ge meente zo belangrijke land schapsbeleving", aldus het col lege in haar toelichting op het voorstel om te kiezen voor be leidsvariant II. Varianten Aan de gemeenteraad werden gisteren drie mogelijkheden voorgelegd. Beleidsvariant I wordt de nul-va riant genoemd. Daarbij blijven de gemeentelij ke activiteiten met betrekking tot het iepziektebeleid tot een uiterst minimum beperkt. Al leen die zieke bomen die ge vaar opleveren worden ge rooid, en verder niets. Er wor den geen nieuwe bomen inge plant en ook zieke bomen die het landschap ontsieren wor den niet weggehaald. Variant II gaat uit van een aanpak waarbij én veiligheid én land- schapsschoon zijn betrokken en waarbij - afhankelijk van de dikte van de portemonnee - ge werkt wordt aan herinplant en omvorming. In beleidsvariant III - de meest vergaande en ook de meest kostbare variant - wordt er vanuit gegaan dat geen middel onbeproefd wordt gelaten om uitbreiding van de ziekte zo veel mogelijk te voorkomen. In die variant is herinplant en omvorming een vast onderdeel. Het college stelde de raad voor om in dit geval voor de gulden middenweg - variant II - te kie zen en in het kader van die keu ze 125.000,- beschikbaar te stellen. Een bedrag van 75.000,- kan gedekt worden uit de investeringsreserve nieuwe beleidsvoornemens. De resterende 50.000,- moet ko men uit bezuinigingen. VVD-woordvoerder A. M. Ver- seput omschreef het door het college voorgestelde beleid als 'een passief beleid'. „En de voorlichting aan onze burgers komt dan ook in een ander dag licht te staan en dat betreuren wij", aldus Verseput. Hij stelde dat in het verleden een aantal burgers heel wat geld gestoken heeft in het (laten) rooien van zieke iepebomen terwijl men nu moet constateren dat de ge meente wat dat betreft een stapje terug doet. Verseput zei zich verder af te vragen of be leidsvariant II al dan niet in strijd is met de Algemene Plaatselijke Verordening. Verseput stelde in zijn betoog dat het belangrijk is om te zor gen dat niet alleen de gemeente Westerschouwen, maar ook de buurgemeenten actief met een iepziektebeleid bezig dienen te zijn. „Want anders is het dwei len met de kraan open', aldus Verseput. CDA-raadslid H. J. Klatter liet weten dat de voor keur van zijn fractie eigenlijk niet naar variant II maar naar variant I uitgaat. „Wij zijn eer der geneigd om voor de nul optie kiezen. Een ton lijkt ons wat dat betreft het maxi mum", aldus Klatter. Een heel ander geluid kwam van de kant van PvdA-woordvoerder J. C. Hendrikse. Hij noemde de door Klatter aangehaalde nul optie 'duidelijk te schraal'. Zijn fractie kan zich, zo bleek uit het betoog van Hendrikse, vinden in het voorstel van het college. Onbeheersbaar Wethouder ir. C. W. Veerhoek benadrukte in een reactie op het commentaar vanuit de raad dat er geen sprake meer is van beheersbaarheid van de iep ziekte. „En het is zeker niet zo dat onze buurgemeenten er niet zoveel aan gedaan zouden hebben", aldus Veerhoek. „De gemeente Brouwershaven bij voorbeeld heeft gewoon veel minder iepen als de gemeente Westerschouwen, dus ze hoeven er ook niet zoveel geld aan te besteden". Hij stelde dat de na druk in beleidsvariant II ligt op het rooien van zieke iepen. „Herplanten komt alleen voor als daar dan nog geld voor is. En dit is iets dat we onmoge lijk tevoren kunnen inschat ten", aldus de wethouder. „We hebben wel het idee dat het be drag van 125.000,- in ieder ge val voldoende zal zijn voor het rooiwerk. Maar het is gewoon onmogelijk om dat exact tevo ren te berekenen". Uiteindelij ke uitkomst van de discussie was dat de raad zich zonder hoofdelijke stemming una niem achter het voorstel van het college schaarde. Ga de ziekte tegen als zij nog op komst is. Ovidius Af en toe regen 0 'f'a'a'a' a a a a a a a 1 a a HET WEER Overwegend veel bewolking en vooral overdag af en toe regen. Minimumtemperatuur omstreeks 2 graden. Maximumtemperatuur on geveer 7 graden. Zuidwestenwind, matig, kracht 4, aan de kust eerst nog hard, 7. o 3 STRUCTUURVISIE Onderzoeksrapport over de bevoorradingsproblema- tiek bij bedrijven in de Zierikzeese binnenstad. 5 HERINDELING In de gemeente Westerschouwen blijft de herindeling een heet hangijzer. 6 PSYCHISCHE PROBLEMEN De psychische problemen bij boeren en tuinders die hun bedrijven moeten sluiten zullen toe gaan nemen. 9 VOLLEYBAL Het herenvolleybalteam WEA/MEVO'80 wint met 3-0 van Futora uit Dordrecht. Dit nummer bestaat uit 10 pagina's Controle langs Weg naar de Val, Serooskerltseweg en Stoofweg ZIERIKZEE - Gisteren, maandag, hield de politie op drie plaatsen op Schouwen-Duiveland een snel heidscontrole met behulp van radarapparatuur. Daarbij werden in totaal 33 snelheidsovertredingen vastgesteld. Van 07.45 tot 09.15 uur contro leerde men langs de Weg naar de Val tussen Zierikzee en de Zeelandbrug. Daar passeerden 470 voertuigen waarvan er ze ventien harder bleken te rijden dan negentig kilometer per uur, terwijl ter plaatse een maximum snelheid van tachtig kilometer geldt. De overtredin gen varieerden van 91 tot 119 kilometer per uur. Van 10.00 tot 11.00 uur stond de politie langs de Rijksweg N59, de Serooskerkseweg, tussen Moriaanshoofd en Seroosker- ke. Daar zag men 205 voertui gen passeren waarvan er vol gens de radarapparatuur twin tig harder reden dan negentig kilometer per uur. De radar re gisseerde snelheden van 91 tot 112 kilometer per uur, terwijl ter plaatse een snelheid geldt van tachtig kilometer. Op de Stoofweg binnen de be bouwde kom van Renesse werd gecontroleerd tussen 11.10 en 12.00 uur. De politie zag 95 voertuigen passeren waarvan er zes te hard reden. De snelhe den die werden gemeten va rieerden van 62 tot 69 kilome ter, terwijl ter plaatse een maximum snelheid van vijftig kilometer geldt. Alle overtre ders krijgen binnen enkele we ken een proces-verbaal in de brievenbus met bijbehorende accept-giro voor betaling van de boete. Advertentie Donderdag 20 januari a.s. Dorpshuis Renesse DE TOEKOMST VAN ZEELAND Belicht door drs. H. Eversdijk Aanvang: 20.00 uur Blijf op de hoogte van al het nieuws op Schouwen- Duiveland, met de Zierikzeesche Nieuwsbode, en neem een abonnement. JA, IK WIL EEN kwartaalabonnement met autom. afschr kwartaalabonnement jaarabonnement met autom. afschr. jaarabonnement en ontvang de Zierikzeesche Nieuwsbode de eerste twee weken gratis. Ik betaal nog niet, maar wacht eerst uw bericht af. naam Dhr./mevr. adres postcode: a f 47,00 f 49.50 f 177,00 f 187.00 plaats: telefoon handtekening: Bij automatische afschrijving uw bank-/gironummer vermelden: Zend de bon in open envelop zonder postzegel naar Ca Zierikzeesche Nieuwsbode abonnementenadministratie. GQ Antwoordnummer 12, 4300 VB Zierikzee

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1994 | | pagina 1