D
CDA
Minder auto's in de binnenstad
en meer ruimte voor voetgangers
Westerschouwen trekt 125.000,-
uit voor het iepziektebeleid
UW KRAUT VAU
r
ESKUNDIGHEID
HEEFT
EEN NAAM
DE NATIONALE
HYPOTHEEKBEURS
Presentatie Verkeersstructuurplan gemeente Zierikzee
CDA-fractie aarzelend achter collegevoorstel
Politie signaleert veel
snelheidsovertredingen
ZIERIKZEESCHE
NIEUWSBODES®
dé krant van schouwen -duiveland! j
ZIERIKZEESCHE
NIEUWSBODE
DINSDAG 18 JANUARI 1994
150e JAARGANG NR 25498 WAARIN OPGENOMEN DE ZIERIKZEESCHE COURANT 1797-1889
Korte St. Janstraat 8
4301 AE Zierikzee
Telefoon 01110-20124
In het Verkeersstructuurplan wordt voorgesteld de Mol dagelijks na 12.00 uur de bestemming voetgangersgebied te geven. (Foto:
Joop van Houdt).
ZIERIKZEE - Voorkomen dat auto's, die niet in de binnenstad van Zierikzee moeten zijn, daar toch binnen
rijden. Het meer afstemmen van de straatinrichting- op voetgangers en fietsers. En het concentreren van
langer geparkeerd staande auto's (van dagtoeristen, booteigenaren, bussen en werknemers) o" parkeerter
reinen buiten de stad. Dat zijn enkele doelstellingen uit het nieuwe Verkeersstructuurplan Zierikzee. Het
plan werd maandagavond in het stadhuis gepresenteerd door medewerkers van het Bureau voor Ruimtelij
ke Ordening (BRO) uit Vught. Samen met de Ruimtelijke Economische Structuurvisie (die maandagavond
in Mondragon aan ZOC-leden werd gepresenteerd) en het Toeristisch Beleidsplan (dat enkele maanden gele
den reeds werd toegelicht) moet het Verkeersstructuurplan de komende jaren een leidraad vormen voor het
gemeentelijk beleid ten aanzien van de inrichting van de stad.
In het Verkeersstructuurplan
worden een aantal aanbevelin
gen en suggesties gedaan die
onderling met elkaar samen
hangen. Om de verkeersstroom
in en rond de stad 'in goede ba
nen te leiden moeten een aan
tal bestaande wegen en straten
een nieuwe functie krijgen.
Binnen de bebouwde kom zijn
de Laan van Saint Hilaire, de
Grachtweg (gedeelte tussen de
rotonde en het Jannewekken)
en de Julianastraat (gedeelte
tussen het Groene Weegje en de
provinciale weg) aangewezen
als lokale hoofdwegen, terwijl
de Calandweg en Schuurbeque
Boeyestraat, de Julianastraat
(gedeelte vanaf de Zuidhaven
poort tot het Groene weegje) en
de Scheldestraat, Grevelingen-
straat, Haringvlietstraat en de
nieuw aan te leggen ontslui-
tingsweg Poortambacht-zuid
als verzamel wegen zijn aange
wezen.
De overige straten (met uitzon
dering van het Jannewekken
en de Weststraat) is de functie
verblijfsgebied toebedeeld.
Dat houdt in dat men via de in
richting van die gebieden een
rijgedrag van maximaal dertig
kilometer per uur wil afdwin
gen.
Om het vrachtverkeer in de
binnenstad te verminderen
wordt in het Verkeersstruc
tuurplan voorgesteld om een
gemeentelijk overslag-maga
zijn aan de buitenzijde van de
stad te realiseren. Ook door
het voetgangersgebied in de
binnenstad uit te breiden met
de Mol (dagelijks na 12.00 uur)
en door (in overleg met de on
dernemers) kleiner materiaal
in te zetten voor het bevoorra
den van' de winkels en bedrij
ven zou het vrachtverkeer ver
minderd kunnen worden. Ver
der dient men er naar te stre
ven de grotere bedrijven vanuit
de binnenstad naar het indus
triegebied te verplaatsten. In
het plan noemt daarbij met na
me Zeelandia en de Fiat Gara
ge aan het Jannewekken.
Tfen behoeve van het fietsver-
keer is een fietsroute-netwerk
opgesteld dat bestaat uit drie
routes die van het oosten naar
het westen van de stad lopen.
Een vanaf de Haringvlietstraat
via het H. J. Doelemanplein
naar het Jannewekken. Een
vanaf de Scheldestraat via de
Weststraat, Poststraat en Ap
pelmarkt naar de Oude Haven.
En een route via het fietspad
langs de Laan van Saint Hilai
re naar de Nieuwe Haven. Tus
sen deze drie oost-west routes
worden een aantal verbindin
gen gemaakt. Zo zou er onder
meer een fietsroute moeten ko
men van het Doelemanplein
via de Zevengetij straat, Kin
derstraat en (stukje) Meel-
straat over het Kerkplein naar
de Poststraat.
Havenplein autovrij
De voetgangers krijgen in de
optie van het Verkeersstruc
tuurplan meer ruimte door de
Mol na 12.00 uur af te sluiten
voor gemotoriseerd verkeer en
het gebied zo toe te voegen aan
het reeds bestaande voetgan
gersdomein in de binnenstad.
Dat houdt onder meer in dat de
halte van de buurtbus zou moe
ten worden verplaatst naar de
muziektent. Ook het Haven
plein zou in de zomermaanden
voetgangersgebied moeten
worden via een parkeerverbod
in die periode. Het plein kan
dan worden gebruikt voor ter
rassen van de horecabedrijven
en voor markten.
Veel aandacht wordt in het
plan besteed aan het regelen
van de parkeervoorzieningen.
In grote lijnen komt het er op
neer dat mensen die Zierikzee
per auto bezoeken hun voer
tuig binnen de wallen van de
stad gedurende korte tijd, te
gen betaling en uitsluitend op
speciaal daarvoorbestemde
terreinen kunnen neerzetten en
buiten de wallen gratis. Dat
houdt onder meer in dat in de
straten alleen nog geparkeerd
mag worden op vakken waarin
dat specifiek is aangegeven. In
woners van de binnenstad krij
gen via een speciale vergun
ning het recht om hun auto op
terreinen voor 'belanghebben
den' in hun directe omgeving te
parkeren. In het plan worden
daarbij de parkeerterreinen
Zevengetijstraat, Beddeweeg,
Schuithaven, Nieuwe Bo-
gerdstraat en in beperkte mate
de Nieuwe Haven genoemd.
Het is namelijk de bedoeling
dat de huidige parkeerplaatsen
aan de Nieuwe Haven groten
deels verdwijnen om het ge-
vervolg pagina 2
BURGH-HAAMSTEDE - Met algemene stemmen schaarde de gemeenteraad
van Westerschouwen zich gisteren, maandag, tijdens de gemeenteraadsvergade
ring achter het voorstel van het college van b en w van Westerschouwen om voor
1994 125.000,- uit te trekken voor het iepziektebeleid. Gekozen werd voor een
beleidsvariant waarbij zowel zieke iepen die de veiligheid bedreigen gerooid
worden als zieke iepe bomen die het landschap ontsieren. Indien de financiële
middelen het toelaten wordt ook aan planmatige herinplant en omvorming ge
daan.
In het kader van de iepziekte-
problematiek presenteerde de
dienst gemeentewerken van de
gemeente Westerschouwen eni
ge tijd geleden de nota Iepziek
tebeleid. In deze nota wordt in
gegaan op de ontwikkeling van
deze voor de iepeboom in het
algemeen fatale ziekte. De er
varing heeft geleerd dat de
ziekte met de huidige ter be
schikking staande middelen
niet beheersbaar is. „Vanuit de
ze gedachte is gezocht naar een
In het vervolg worden alleen zieke iepen die gevaar opleveren of
het landschap ontsieren gerooid in Westerschouwen. (Foto: Joop
van Houdt).
beleid waarbij sprake is van
kostenbeheersing zonder dat in
ernstige mate afbreuk wordt
gedaan aan de voor onze ge
meente zo belangrijke land
schapsbeleving", aldus het col
lege in haar toelichting op het
voorstel om te kiezen voor be
leidsvariant II.
Varianten
Aan de gemeenteraad werden
gisteren drie mogelijkheden
voorgelegd. Beleidsvariant I
wordt de nul-va riant genoemd.
Daarbij blijven de gemeentelij
ke activiteiten met betrekking
tot het iepziektebeleid tot een
uiterst minimum beperkt. Al
leen die zieke bomen die ge
vaar opleveren worden ge
rooid, en verder niets. Er wor
den geen nieuwe bomen inge
plant en ook zieke bomen die
het landschap ontsieren wor
den niet weggehaald. Variant
II gaat uit van een aanpak
waarbij én veiligheid én land-
schapsschoon zijn betrokken
en waarbij - afhankelijk van de
dikte van de portemonnee - ge
werkt wordt aan herinplant en
omvorming.
In beleidsvariant III - de meest
vergaande en ook de meest
kostbare variant - wordt er
vanuit gegaan dat geen middel
onbeproefd wordt gelaten om
uitbreiding van de ziekte zo
veel mogelijk te voorkomen. In
die variant is herinplant en
omvorming een vast onderdeel.
Het college stelde de raad voor
om in dit geval voor de gulden
middenweg - variant II - te kie
zen en in het kader van die keu
ze 125.000,- beschikbaar te
stellen. Een bedrag van
75.000,- kan gedekt worden
uit de investeringsreserve
nieuwe beleidsvoornemens. De
resterende 50.000,- moet ko
men uit bezuinigingen.
VVD-woordvoerder A. M. Ver-
seput omschreef het door het
college voorgestelde beleid als
'een passief beleid'. „En de
voorlichting aan onze burgers
komt dan ook in een ander dag
licht te staan en dat betreuren
wij", aldus Verseput. Hij stelde
dat in het verleden een aantal
burgers heel wat geld gestoken
heeft in het (laten) rooien van
zieke iepebomen terwijl men
nu moet constateren dat de ge
meente wat dat betreft een
stapje terug doet. Verseput zei
zich verder af te vragen of be
leidsvariant II al dan niet in
strijd is met de Algemene
Plaatselijke Verordening.
Verseput stelde in zijn betoog
dat het belangrijk is om te zor
gen dat niet alleen de gemeente
Westerschouwen, maar ook de
buurgemeenten actief met een
iepziektebeleid bezig dienen te
zijn. „Want anders is het dwei
len met de kraan open', aldus
Verseput. CDA-raadslid H. J.
Klatter liet weten dat de voor
keur van zijn fractie eigenlijk
niet naar variant II maar naar
variant I uitgaat. „Wij zijn eer
der geneigd om voor de nul
optie kiezen. Een ton lijkt
ons wat dat betreft het maxi
mum", aldus Klatter. Een heel
ander geluid kwam van de
kant van PvdA-woordvoerder
J. C. Hendrikse. Hij noemde de
door Klatter aangehaalde nul
optie 'duidelijk te schraal'.
Zijn fractie kan zich, zo bleek
uit het betoog van Hendrikse,
vinden in het voorstel van het
college.
Onbeheersbaar
Wethouder ir. C. W. Veerhoek
benadrukte in een reactie op
het commentaar vanuit de raad
dat er geen sprake meer is van
beheersbaarheid van de iep
ziekte. „En het is zeker niet zo
dat onze buurgemeenten er
niet zoveel aan gedaan zouden
hebben", aldus Veerhoek. „De
gemeente Brouwershaven bij
voorbeeld heeft gewoon veel
minder iepen als de gemeente
Westerschouwen, dus ze hoeven
er ook niet zoveel geld aan te
besteden". Hij stelde dat de na
druk in beleidsvariant II ligt
op het rooien van zieke iepen.
„Herplanten komt alleen voor
als daar dan nog geld voor is.
En dit is iets dat we onmoge
lijk tevoren kunnen inschat
ten", aldus de wethouder. „We
hebben wel het idee dat het be
drag van 125.000,- in ieder ge
val voldoende zal zijn voor het
rooiwerk. Maar het is gewoon
onmogelijk om dat exact tevo
ren te berekenen". Uiteindelij
ke uitkomst van de discussie
was dat de raad zich zonder
hoofdelijke stemming una
niem achter het voorstel van
het college schaarde.
Ga de ziekte tegen als zij nog op komst is.
Ovidius
Af en toe regen
0 'f'a'a'a'
a a
a a a
a a 1 a a
HET WEER
Overwegend veel bewolking en
vooral overdag af en toe regen.
Minimumtemperatuur omstreeks 2
graden. Maximumtemperatuur on
geveer 7 graden. Zuidwestenwind,
matig, kracht 4, aan de kust eerst
nog hard, 7.
o
3 STRUCTUURVISIE
Onderzoeksrapport over de bevoorradingsproblema-
tiek bij bedrijven in de Zierikzeese binnenstad.
5 HERINDELING
In de gemeente Westerschouwen blijft de herindeling
een heet hangijzer.
6 PSYCHISCHE PROBLEMEN
De psychische problemen bij boeren en tuinders die
hun bedrijven moeten sluiten zullen toe gaan nemen.
9 VOLLEYBAL
Het herenvolleybalteam WEA/MEVO'80 wint met 3-0
van Futora uit Dordrecht.
Dit nummer bestaat uit 10 pagina's
Controle langs Weg naar de Val,
Serooskerltseweg en Stoofweg
ZIERIKZEE - Gisteren, maandag, hield de politie op
drie plaatsen op Schouwen-Duiveland een snel
heidscontrole met behulp van radarapparatuur.
Daarbij werden in totaal 33 snelheidsovertredingen
vastgesteld.
Van 07.45 tot 09.15 uur contro
leerde men langs de Weg naar
de Val tussen Zierikzee en de
Zeelandbrug. Daar passeerden
470 voertuigen waarvan er ze
ventien harder bleken te rijden
dan negentig kilometer per
uur, terwijl ter plaatse een
maximum snelheid van tachtig
kilometer geldt. De overtredin
gen varieerden van 91 tot 119
kilometer per uur.
Van 10.00 tot 11.00 uur stond de
politie langs de Rijksweg N59,
de Serooskerkseweg, tussen
Moriaanshoofd en Seroosker-
ke. Daar zag men 205 voertui
gen passeren waarvan er vol
gens de radarapparatuur twin
tig harder reden dan negentig
kilometer per uur. De radar re
gisseerde snelheden van 91 tot
112 kilometer per uur, terwijl
ter plaatse een snelheid geldt
van tachtig kilometer.
Op de Stoofweg binnen de be
bouwde kom van Renesse werd
gecontroleerd tussen 11.10 en
12.00 uur. De politie zag 95
voertuigen passeren waarvan
er zes te hard reden. De snelhe
den die werden gemeten va
rieerden van 62 tot 69 kilome
ter, terwijl ter plaatse een
maximum snelheid van vijftig
kilometer geldt. Alle overtre
ders krijgen binnen enkele we
ken een proces-verbaal in de
brievenbus met bijbehorende
accept-giro voor betaling van
de boete.
Advertentie
Donderdag 20 januari a.s.
Dorpshuis Renesse
DE TOEKOMST
VAN ZEELAND
Belicht door drs. H. Eversdijk
Aanvang: 20.00 uur
Blijf op de hoogte van al het nieuws op Schouwen-
Duiveland, met de Zierikzeesche Nieuwsbode, en neem
een abonnement.
JA, IK WIL EEN
kwartaalabonnement met autom. afschr
kwartaalabonnement
jaarabonnement met autom. afschr.
jaarabonnement
en ontvang de Zierikzeesche Nieuwsbode de eerste twee
weken gratis.
Ik betaal nog niet, maar wacht eerst uw bericht af.
naam Dhr./mevr.
adres
postcode:
a f 47,00
f 49.50
f 177,00
f 187.00
plaats:
telefoon handtekening:
Bij automatische afschrijving uw
bank-/gironummer vermelden:
Zend de bon in open envelop zonder postzegel naar
Ca Zierikzeesche Nieuwsbode abonnementenadministratie.
GQ Antwoordnummer 12, 4300 VB Zierikzee