Bruse scheepswerf Van Duivendijk
viert het honderdjarig bestaan
Brouwse jongeren hebben compleet
plan voor nieuwe jeugdsoos Trump
Familie Van Duivendijk steekt eeuw lang 'ellebogenstoom
in buitendijks bedrijf
Gemeente moet soosplan goedkeuren en soosruimte beschikbaar
stellen'
Wethouder
Loschacoff
niet meer op
kandidaten
lijst
MAANDAG 3 JANUARI 1994 NR 25489
Een van de grootste mosselkotters, de BRU 33 van de firma Kik voor een kappersbeurtop de milieuvriendelijke werkvloer.
BRUINISSE - Dirrruk! Meeelusss! Koffiieee! Joooohh! Tientallen jaren schalde huistaal van dit genre
vanaf scheepswerf Van Duivendijk over de daken in de bebouwde kom van Bruinisse. De Bruse familiewerf
werd door de jaren heen een begrip en hoort bij het mosseldorp als zout bij de aardappels, inmiddels gal
men de echo's van zware hamerslagen en luidruchtige vaktaal een eeuw lang in de buurt van de Havendijk.
Veel Bruenaars klinken deze geluiden als muziek in de oren. Zodra de vaartuigen zich voor een ouderwetse
kappersbeurt bij Van Duivendijk aandienen of de scheepshelling 'geknipt en geschoren' verlaten, blijkt de
belangstelling voor de activiteiten buitendijks. Weliswaar zijn de nostalgische kreten als: 'nog twee centi
meter naar Flakkee! of van achter een beetje bij!' verleden tijd, het omhoog trekken van een vaartuig blijft
een bezienswaardig tafereel. Scheepswerf Van Duivendijk heeft in de visserijwereld een naam opgebouwd
op het gebied van oerdegelijk vakwerk. De huidige eigenaren Dirk en Leen werd de vakkennis van jongs
af aan met de paplepel ingegoten.
De relatie van de familie Van
Duivendijk met .de scheeps
bouw dateert uit de achttiende
eeuw. De voorvaderen ~va.Tr dè"
Duïvendijken legden destijds
op verschillende plaatsen in
Nederland de basis voor een
scheepswerfje. Ook in plaatsen
als Ouderkerk een den IJssel,
Lekkerkerk, Gouda, Goude
rak, Krimpen aan den IJssel,
Papendrecht, Hendrik Ido Am
bacht, Puttershoek, Geertrui-
denberg en Tholen zwaaiden in
het verleden scheepsbouwers
met de naam Van Duivendijk
de scepter. Momenteel zijn er
nog vier werven in Nederland
die door Van Duivendijken
worden geëxploiteerd. Eén
daarvan ligt aan de rede van
Bruinisse.
De grondlegger van deze
scheepswerf was Pieter van
Duivendijk die in 1893 de bin-
nendijkse loods van S. D. van
Wezel in de Steinstraat over
nam. Van Duivendijk startte in
dat jaar óp de huidige lokatie
buitendijks en leverde in de
eerste vijftien jaar een twaalf
tal nieuwe hoogaarzen op. De
eerste hoogaars die bij de Bru
se scheepsbouwer van stapel
liep was de BRU 24 voor reke
ning van Piet van Gilst. Deze
eerste hoogaars kostte -bijna
honderd jaar geleden een be
drag van circa 1800 gulden. De
tewaterlating van een nieuw
vaartuig viel in die tijd niet zo
maar even met een praatje
goed te maken. Het nieuwe vis
sersschip werd handmatig over
lange spekgladde balken over
de dijk 'gesleurd'.
Alleen al dit karwei nam een
volle werkdag in beslag. Aan
de buitenkant naar beneden
verliep wat vlotter. Voor de
schoolgaande kinderen was het
een hele belevenis om in het
vaartuig plaats te nemen en de
duik in het zilte sop zelf te er
varen. De tijden veranderden.
In 1948 werd de houten helling-
baan in de glooiing van de dijk
opgedoekt en kwam er een ver
nieuwde helling. De meest re
cente aanpassing dateert van
1989 toen de Bruse scheepshel
ling aan de nieuwe milieu-
eisen werd aangepast. Sinds
dien zijn meer dan 200 vaartui
gen en moderne kotters (tot een
diepgang van drie meter) hoog
en droog op de milieuvriende
lijke werkvloer getrokken.
Ellebogenstoom
In een terugblik vertelt Dirk
van Duivendijk over de perio
de dat het merendeel van de
werkzaamheden noodgedwon
gen op de aangrenzende slik
ken werd uitgevoerd. Voor hem
staat het buiten kijf dat de hui
dige generatie Van Duivendij
ken qua arbeidsomstandighe
den beter af is dan degenen die
onder primitieve omstandighe
den hun werk verrichtten. In
de praktijk gebeurde het regel
matig dat een gat in het slik
moest worden gegraven alvo
rens een karwei kon beginnen.
„Wanneer je dat met onze
werkomstandigheden verge
lijkt, kun je je afvragen hoe ze
dat in het verleden altijd ge
klaard hebben. Tegenwoordig
kunnen we alle voorkomende
werkzaamheden aan een schip
op de wal verrichten. Vroeger
stond je in een ongelukkige
houding op een schuine steen
glooiing te werken. Nu be
schikken we over een gladde
vloeistofdichte werkvloer
waarvan dan het vuil, dat met
hogedrukstralen van de
scheepshuid wordt gespoten,
in de milieupit terecht komt",
aldus Dirk van Duivendijk.
Melis van Duivendijk (73)
heeft, evenals zijn vader en
grootvader, deze luxueuze
werkomstandigheden moeten
ontberen. Tben hij samen met
zijn broers Piet, Leen en Jan de
werf runde lagen er soms rijen
binnenvaart- en vissersschepen
op de zogenaamde droge bank
stellingen afgemeerd. „Vroeger
kwam er veel meer ellebo
genstoom aan te pas. Ze had
den toen ook het woord milieu
nog niet uitgevonden", rea
geert Melis van Duivenijk, die
heeft ervaren dat het achter de
werf 'verschrikkelijk koud'
kan zijn. Acht jaar geleden
deed hij als laatste van de vier
broers Van Duivendijk het fa
miliebedrijf over aan zijn bei
de zoons Dirk en Leen.
In de afgelopen jaren hebben
op scheepsbouwgebied veel
veranderingen plaatsgevon
den. Na de houten botters kwa
men de stalen kotters en met
name in de jaren vijftig en
zestig onderhielden de plaatse
lijke machinefabrieken Pad
mos en Maaskant veel zakelij
ke contacten met klanten in de
binnenvaartsector. Ook Van
Duivendijk plukte daarvan
een graantje mee. Binnenschip
pers die voor het plaatsen van
een nieuwe motor in de Bruse
haven arriveerden vertoefden
veelvuldig bij de werf voor het
aanpassen van de kimkoelin-
gen, de olietanks of de fundatie
van de motoren. In de daarop
volgende jaren stak Van Dui
vendijk met zijn drie-koppig
personeelsbestand veel manu
ren in het verbouwen van de
mosselvloot. Jaren aaneen on
dergingen deze vissersschepen
aanpassingen. De kleine stalen
mosselvaartuigen werden gro
ter en groter en zorgden bij Van
Duivendijk voor brood op de
plank. De vele verlengingen
van de schepen voor het lossen
van de schelpdieren op water
kracht zorgde altijd wel voor
een goed gevulde orderporte
feuille. Omdat al deze vissers
vaartuigen aan de modernste
eisen van de tijd zijn aangepast
staan de orders voor verbou
wing de laatste jaren op een
veel lager pitje. Met een perio
dieke onderhoudsbeurt en het
aanbrengen van een nieuw ver
fje loopt een hellingbeurt in de
meeste gevallen wel af.
Nieuwbouw
Hoogtepunten in de afgelopen
eeuw waren de zestiger jaren
waarin twee nieuwe mossel-
kotters voor de Zeeuwse mos
selvloot werden afgeleverd.
Van Duivendijk gooide des
tijds hoge ogen met de bouw
van de BRU 48 van de gebroe
ders Verspoor en later de YE 70
van Steketee. „Oom Piet maak
te eerst een houten model.
Door de spanten een aantal ke
ren te vergroten werden deze
casco's in elkaar gezet. Zonder
tussenkomst van een scheeps
bouwkundig bureau of wie dan
ook", vertelt Dirk.
Kwaliteit en degelijkheid
staan bij Van Duivendijk nog
altijd hoog in het vaandel. De
internationale klantenkring
kent de kwaliteit en de spraak
van de Bruse scheepsbouwers
en komt er graag terug. On
danks het teruglopen van grote
karweien op het scheepsbouw-
front lukt het de firma, die
sinds drie jaar onder de para
plu van Machinefabriek Pad
mos participeert, om de vaste
werknemers Jacob en Koos van
Dommele en Michele van Dui
vendijk een dagtaak te geven.
Dat de karweien niet voor het
oprapen liggen geeft Van Dui
vendijk grif toe. Een nieuw fe
nomeen dat vroeger minder om
de hoek kwam kijken is het
feit dat de opdrachtgever het
prijskaartje niet uit het oog
verliest. In vergelijking met
vroeger toen een vaartuig voor
de periodieke onderhouds
beurt een dagje op een droge
plaats werd gezet, krijgt de ei
genaar nu een rekening voorge
schoteld. Doordat Van Duiven
dijk werd verplicht om een for
se investering te doen moest
ook het hellingtarief worden
bijgesteld. Volgens Dirk valt er
op dit terrein nog wat recht te
trekken. Dwars zit het hem
vooral dat de milieudeskundi
gen Van Duivendijk anders be
handelden dan de collega's die
elders soms nog op een nostal
gische manier opereren (uiter
aard tegen lagere tarieven).
Dirk kan dit meten met twee
maten moeilijk verteren en
zegt: „Wij kregen hoge kosten
op onze nek en moeten onze
prijs tegenover de klanten hard
maken, terwijl anderen ge
woon mogen doormodderen.
Als milieucriminelen werden
we voor het blok gezet. Nu be
schikken we over een milieu
vriendelijke werf en dat willen
we natuurlijk graag blijven
ook. Maar het zou beter zijn als
iedere scheepswerf aan de ver
eiste milieunormen voldeed.
Dan kun je als werven ten
minste ook op een eerlijke ma
nier met elkaar concurreren".
Grondlegger Pieter van Duivendijk, de overgrootvader van de
huidige eigenaren, legde in 1893 de basis voor de scheepswerf in
Bruinisse.
raad ook geopperd als moge
lijk onderkomen voor de nieu
we jeugdsoos. Dat zou echter
pas mogelijk zijn wanneer de
Watersportvereniging Brou
wershaven vanuit die ruimte is
verhuisd naar haar nieuwe
clubhuis dat volgens plan aan
de Nieuwe Haven te Brouwers-,
haven wordt gebouwd.
Ondanks hun voorkeur voor de
bovenverdieping van het Tbn-
nenmagazijn gaan de jeugdige
Brouwenaren in hun soosplan
ook uit van andere mogelijkhe
den. In de begroting voert men
allerlei posten op voor de in
richting van toiletten, keuken,
de 'dans- en zitruimte' en het
^muziekhokje'. „Deze bedragen
vervallen wanneer we een be
staande ruimte krijgen als een
bovenruimte van het Tbnnen-
magazijn. Dan hebben we een
besparing van 1150,-". Men
wil de ruimte van The Trump
inrichten met mogelijkheden
om te zitten, te dansen, een
hoek waar men stripboeken
kan lezen en een TV-ruimte.
Tfenslotte hebben de vijf jonge
ren het plan om een sooskrant
te gaan uitgeven. Het gaat om
een blad dat één keer per kwar
taal moet verschijnen en waar
in men onder meer het soospro-
gramma bekend kan maken.
Verder denkt men aan kopij als
de top veertig, megatop vijftig
en film/popnieuws net achter
grondinformatie. Via de win
kels wil men de krant door de
hele gemeente verspreiden.
Om al hun plannen op een goe
de manier te realiseren heeft
het bestuur van The Trump
contact gezocht met het Oecu
menisch Christelijk Jeugd
werk Zeeland (OCJZ) voor pro
fessionele begeleiding.
café gepland met lijsttrekkers
van de politieke partijen in de
Brouwse gemeenteraad. Ver
der zijn er plannen voor het or
ganiseren van thema-avonden
over aids en verslaving en een
house-party. Het programma
omvat verder een heleboel 'ge
zellige avonden met veel mu
ziek en onderlinge contacten'.
Voor de jongeren onder de
twaalf jaar wil men af en toe
film- of spelletjesmiddagen or
ganiseren. Voor mensen van al
le leeftijden denkt men aan
bingo-avonden en verder is het
de bedoeling minstens één keer
per jaar een grotere activiteit
te houden zoals een zeskamp of
een bazar. Ook wil men af en
toe een schoolband of regiona
le band uitnodigen die pas is
begonnen. „Deze activiteiten
zijn niet duur en de. bands die
optreden krijgen een hoop pu
bliciteit zodat ze gelijk wat be
kender worden".
Jongeren die belangstelling
hebben voor de activiteiten
van The Trump kunnen lid
worden en via het betalen van
één jaarlijks bedrag de soos be
zoeken. Niet-leden kunnen de
activiteiten bijwonen via het
betalen van entree. Volgens het
soosplan is uit onderzoek ge
bleken dat ongeveer veertig
jongeren uit de kern Brouwers
haven regelmatig willen deel
nemen aan de activiteiten van
The Trump.
Als honk voor de soos zouden
de jongeren het liefste willen
beschikken over een boven
ruimte van het Brouwse ge
meenschapscentrum Het Tbn-
nenmagazijn. Die ruimte werd
tijdens de begrotingsbehande
ling van de Brouwse gemeente
BROUWERSHAVEN - „We hebben met alles rekening gehouden. Daarom hebben we ook de kosten voor
de bar en de toiletten meegerekend. Dus kan het in de praktijk alleen maar meevallen". Die optimistische
zinnen staan in het soosplan waarmee vijf jongeren uit Brouwershaven de aanzet geven voor de oprichting
van een nieuwe jeugdsoos met de naam The Trump. In het soosplan is onder meer een begroting opgenomen,
een programma voor het eerste half jaar en een begindatum: 2 april 1994. Onder het kopje 'gemeente' wordt
gemeld dat het Brouwse gemeentebestuur het soosplan zal moeten goedkeuren en een tijdelijke of vaste
soosruimte beschikbaar stellen.
Het bestuur van de nieuwe Brouwse jeugdsoos The Trump. (Foto: Marijke Folkertsma).
Ook het bestuur van de jeugd
soos in wording is al compleet.
Het wordt gevormd door de
veertienjarige Onno de Vries
uit Brouwershaven, die voor
zitter is, en zijn broers Marco
(17 jaar) en Sjoerd (12 jaar). Ver
der de veertienjarige Jelle
Flach, de dertienjarige Cyrille
Pennavaine en de 21-jarige
Sven Vermeyden, volgens de
andere bestuursleden 'een
oudere die verstand van zaken
heeft'.
De jeugdsoos is volgens dit be
stuur bedoeld om een geva
rieerd activiteitenprogramma
te bieden aan jongeren uit de
gemeente Brouwershaven van
twaalf jaar en ouder. Het pro
gramma voor het eerste half
jaar (na 2 april) omvat onder
meer een Hawaii-avond (op 23
april) waarbij iedereen in zo
merkleding wordt verwacht en
een pyjama-avond (op 6 augus
tus) waarbij men de soos in
nachtkleding behoort te bezoe
ken. Op 30 april is een politiek
Verwachting t/m vrijdag 7 jan.
WEERSVOORUITZICHTEN
Woensdag Zonneschijn 20%
Kans op neerslag 80%
Min.temp. 2 graden
Mid.temp. 4 graden
Windkracht zuid 4
Donderdag Zonneschijn 10%
Kans op neerslag 80%
Min.temp. 2 graden
Mid.temp. 4 graden
Windkracht zuid 4
Vrijdag Zonneschijn 10%
Kans op neerslag 70%
Min.temp. 2 graden
Mid.temp. 4 graden
Windkracht noordo. 4
ZON- EN MAANSTANDEN
4 jan. Zon op 08.47, onder 16.38
Maan op onder 11.25
Laatste Kwartier: 5 jan. (01.01)
HET WEEROVERZICHT
DE BILT - Ook de komende dagen
bepalen depressies het weer in ons
land. Het blijft dan ook uiterst wis
selvallig weer en de kans op een
droge dag is deze week erg klein.
Vanavond trekt de regen naar Duits
land weg. Vanuit het westen stroomt
onstabiele lucht het land binnen,
waarin naast enkele opklaringen
ook buien voorkomen. Er waait een
zuidwestenwind, die landinwaarts
matig is, kracht 4, aan de kust is de
wind krachtig of hard, kracht 6 tot 7.
■Door de wind wordt het vannacht
niet veel kouder dan 4 graden. Ook
morgen overdag is de aangevoerde
lucht onstabiel van opbouw. Hier
door vallen er enkele buien, vooral
in de middag, en de zon krijgt niet
veel gelegenheid zich te laten zien.
De temperatuur loopt op naar onge
veer 7 graden en nog steeds waait
er een matige, aan de kust krachti
ge tot harde zuidwestenwind. Ook
na morgen blijft het nat en overwe
gend bewolkt. De middagtempera-
tuur doet waarschijnlijk wel een
stapje terug en komt in de buurt van
4 graden. Omdat er steeds veel be
wolking is, is de kans op vorst nog
tamelijk klein.
BROUWERSHAVEN - Na een
periode van ongeveer twintig
jaar actief te zijn geweest in de
politiek, stopt mevrouw S. C.
J. B. Loschacoff-de Kanter uit
Noordgouwe met haar werk
zaamheden in het Brouwse ge
meentebestuur.
De naam van de wethouder
komt niet voor op de PvdA-
kandidatenlijst voor de ge
meenteraadsverkiezingen op 2
maart 1994. De lijst wordt nu
aangevoerd door het huidige
raadslid A. de Vlieger. Tweede
op de lijst staat mevrouw M. P.
Ketting-Koopman, derde me
vrouw Overbosch-De Reiger,
allemaal mensen die momen
teel PvdA-raadslid zijn in
Brouwershaven. De lijst omvat
verder J. van der Gaast, J. M.
Klip-Sap, J. A. Dorst, A. van de
Werf, C. G. de Moor en C. J.
Adriaanse.
ZIERIKZEESCHEdfï
NIEUWSBODE lü
Uitgever
Drukkerij Laken man
Ochtman bv te Zierikzee.
Directie
D. L. van 't Leven.
Waarnemend hoofdredacteur
P. Kleemans
Kantoor
Jannewekken 11, Zierikzee.
Postbus 1, 4300 AA Zierikzee.
Telefoon 01110-16551.
Telefax 01110-14315.
Lezersservice (bezorging)
De krant na 18.00 uur nog niet
ontvangen? Bel 01110-17314.
Maandag t/m vrijdag van 8.00
uur tot 17.30 uur en van 18.00
tot 20.00 uur.
Woonhuisaansluitingen
Redactie (na 17.30 uur)
01110-12449
Fotograaf (na 17.30 uur)
01112-1575.
Abonnementen
Per kwartaal f 49,50
Bij autom. afschr. f 47,00
Per jaar f 187,00
Bij autom. afschr. f 177,00
Losse nummers f 1,00.
De abonnementsprijzen zijn
inclusief 6% B.T.W.
Opzeggingen dienen een
maand, voor het einde van de
lopende abonnements-periode
schriftelijk bij de Zierikzeesche
Nieuwsbode gemeld te worden.
Inlevertijden advertenties
Maandagkrant
vrijdag tot 13.00 uur
Dinsdagkrant
maandag tot 11.30 uur
Donderdagkrant
woensdag tot 11.30 uur
Vrijdagkrant
donderdag tot 11.30 uur
Voor fouten ontstaan door
telefonische of onduidelijk
geschreven opdrachten wordt
door ons geen verantwoording
gedragen.
Advertentietarieven
Losse mm prijs 64 cent.
Kontrakttarieven op aanvraag,
„succesjes" (t/m 4 regels) 7,-
De advertentieprijzen zijn
exclusief 17W% B.T.W.