Bruse scheepswerf Van Duivendijk viert het honderdjarig bestaan Brouwse jongeren hebben compleet plan voor nieuwe jeugdsoos Trump Familie Van Duivendijk steekt eeuw lang 'ellebogenstoom in buitendijks bedrijf Gemeente moet soosplan goedkeuren en soosruimte beschikbaar stellen' Wethouder Loschacoff niet meer op kandidaten lijst MAANDAG 3 JANUARI 1994 NR 25489 Een van de grootste mosselkotters, de BRU 33 van de firma Kik voor een kappersbeurtop de milieuvriendelijke werkvloer. BRUINISSE - Dirrruk! Meeelusss! Koffiieee! Joooohh! Tientallen jaren schalde huistaal van dit genre vanaf scheepswerf Van Duivendijk over de daken in de bebouwde kom van Bruinisse. De Bruse familiewerf werd door de jaren heen een begrip en hoort bij het mosseldorp als zout bij de aardappels, inmiddels gal men de echo's van zware hamerslagen en luidruchtige vaktaal een eeuw lang in de buurt van de Havendijk. Veel Bruenaars klinken deze geluiden als muziek in de oren. Zodra de vaartuigen zich voor een ouderwetse kappersbeurt bij Van Duivendijk aandienen of de scheepshelling 'geknipt en geschoren' verlaten, blijkt de belangstelling voor de activiteiten buitendijks. Weliswaar zijn de nostalgische kreten als: 'nog twee centi meter naar Flakkee! of van achter een beetje bij!' verleden tijd, het omhoog trekken van een vaartuig blijft een bezienswaardig tafereel. Scheepswerf Van Duivendijk heeft in de visserijwereld een naam opgebouwd op het gebied van oerdegelijk vakwerk. De huidige eigenaren Dirk en Leen werd de vakkennis van jongs af aan met de paplepel ingegoten. De relatie van de familie Van Duivendijk met .de scheeps bouw dateert uit de achttiende eeuw. De voorvaderen ~va.Tr dè" Duïvendijken legden destijds op verschillende plaatsen in Nederland de basis voor een scheepswerfje. Ook in plaatsen als Ouderkerk een den IJssel, Lekkerkerk, Gouda, Goude rak, Krimpen aan den IJssel, Papendrecht, Hendrik Ido Am bacht, Puttershoek, Geertrui- denberg en Tholen zwaaiden in het verleden scheepsbouwers met de naam Van Duivendijk de scepter. Momenteel zijn er nog vier werven in Nederland die door Van Duivendijken worden geëxploiteerd. Eén daarvan ligt aan de rede van Bruinisse. De grondlegger van deze scheepswerf was Pieter van Duivendijk die in 1893 de bin- nendijkse loods van S. D. van Wezel in de Steinstraat over nam. Van Duivendijk startte in dat jaar óp de huidige lokatie buitendijks en leverde in de eerste vijftien jaar een twaalf tal nieuwe hoogaarzen op. De eerste hoogaars die bij de Bru se scheepsbouwer van stapel liep was de BRU 24 voor reke ning van Piet van Gilst. Deze eerste hoogaars kostte -bijna honderd jaar geleden een be drag van circa 1800 gulden. De tewaterlating van een nieuw vaartuig viel in die tijd niet zo maar even met een praatje goed te maken. Het nieuwe vis sersschip werd handmatig over lange spekgladde balken over de dijk 'gesleurd'. Alleen al dit karwei nam een volle werkdag in beslag. Aan de buitenkant naar beneden verliep wat vlotter. Voor de schoolgaande kinderen was het een hele belevenis om in het vaartuig plaats te nemen en de duik in het zilte sop zelf te er varen. De tijden veranderden. In 1948 werd de houten helling- baan in de glooiing van de dijk opgedoekt en kwam er een ver nieuwde helling. De meest re cente aanpassing dateert van 1989 toen de Bruse scheepshel ling aan de nieuwe milieu- eisen werd aangepast. Sinds dien zijn meer dan 200 vaartui gen en moderne kotters (tot een diepgang van drie meter) hoog en droog op de milieuvriende lijke werkvloer getrokken. Ellebogenstoom In een terugblik vertelt Dirk van Duivendijk over de perio de dat het merendeel van de werkzaamheden noodgedwon gen op de aangrenzende slik ken werd uitgevoerd. Voor hem staat het buiten kijf dat de hui dige generatie Van Duivendij ken qua arbeidsomstandighe den beter af is dan degenen die onder primitieve omstandighe den hun werk verrichtten. In de praktijk gebeurde het regel matig dat een gat in het slik moest worden gegraven alvo rens een karwei kon beginnen. „Wanneer je dat met onze werkomstandigheden verge lijkt, kun je je afvragen hoe ze dat in het verleden altijd ge klaard hebben. Tegenwoordig kunnen we alle voorkomende werkzaamheden aan een schip op de wal verrichten. Vroeger stond je in een ongelukkige houding op een schuine steen glooiing te werken. Nu be schikken we over een gladde vloeistofdichte werkvloer waarvan dan het vuil, dat met hogedrukstralen van de scheepshuid wordt gespoten, in de milieupit terecht komt", aldus Dirk van Duivendijk. Melis van Duivendijk (73) heeft, evenals zijn vader en grootvader, deze luxueuze werkomstandigheden moeten ontberen. Tben hij samen met zijn broers Piet, Leen en Jan de werf runde lagen er soms rijen binnenvaart- en vissersschepen op de zogenaamde droge bank stellingen afgemeerd. „Vroeger kwam er veel meer ellebo genstoom aan te pas. Ze had den toen ook het woord milieu nog niet uitgevonden", rea geert Melis van Duivenijk, die heeft ervaren dat het achter de werf 'verschrikkelijk koud' kan zijn. Acht jaar geleden deed hij als laatste van de vier broers Van Duivendijk het fa miliebedrijf over aan zijn bei de zoons Dirk en Leen. In de afgelopen jaren hebben op scheepsbouwgebied veel veranderingen plaatsgevon den. Na de houten botters kwa men de stalen kotters en met name in de jaren vijftig en zestig onderhielden de plaatse lijke machinefabrieken Pad mos en Maaskant veel zakelij ke contacten met klanten in de binnenvaartsector. Ook Van Duivendijk plukte daarvan een graantje mee. Binnenschip pers die voor het plaatsen van een nieuwe motor in de Bruse haven arriveerden vertoefden veelvuldig bij de werf voor het aanpassen van de kimkoelin- gen, de olietanks of de fundatie van de motoren. In de daarop volgende jaren stak Van Dui vendijk met zijn drie-koppig personeelsbestand veel manu ren in het verbouwen van de mosselvloot. Jaren aaneen on dergingen deze vissersschepen aanpassingen. De kleine stalen mosselvaartuigen werden gro ter en groter en zorgden bij Van Duivendijk voor brood op de plank. De vele verlengingen van de schepen voor het lossen van de schelpdieren op water kracht zorgde altijd wel voor een goed gevulde orderporte feuille. Omdat al deze vissers vaartuigen aan de modernste eisen van de tijd zijn aangepast staan de orders voor verbou wing de laatste jaren op een veel lager pitje. Met een perio dieke onderhoudsbeurt en het aanbrengen van een nieuw ver fje loopt een hellingbeurt in de meeste gevallen wel af. Nieuwbouw Hoogtepunten in de afgelopen eeuw waren de zestiger jaren waarin twee nieuwe mossel- kotters voor de Zeeuwse mos selvloot werden afgeleverd. Van Duivendijk gooide des tijds hoge ogen met de bouw van de BRU 48 van de gebroe ders Verspoor en later de YE 70 van Steketee. „Oom Piet maak te eerst een houten model. Door de spanten een aantal ke ren te vergroten werden deze casco's in elkaar gezet. Zonder tussenkomst van een scheeps bouwkundig bureau of wie dan ook", vertelt Dirk. Kwaliteit en degelijkheid staan bij Van Duivendijk nog altijd hoog in het vaandel. De internationale klantenkring kent de kwaliteit en de spraak van de Bruse scheepsbouwers en komt er graag terug. On danks het teruglopen van grote karweien op het scheepsbouw- front lukt het de firma, die sinds drie jaar onder de para plu van Machinefabriek Pad mos participeert, om de vaste werknemers Jacob en Koos van Dommele en Michele van Dui vendijk een dagtaak te geven. Dat de karweien niet voor het oprapen liggen geeft Van Dui vendijk grif toe. Een nieuw fe nomeen dat vroeger minder om de hoek kwam kijken is het feit dat de opdrachtgever het prijskaartje niet uit het oog verliest. In vergelijking met vroeger toen een vaartuig voor de periodieke onderhouds beurt een dagje op een droge plaats werd gezet, krijgt de ei genaar nu een rekening voorge schoteld. Doordat Van Duiven dijk werd verplicht om een for se investering te doen moest ook het hellingtarief worden bijgesteld. Volgens Dirk valt er op dit terrein nog wat recht te trekken. Dwars zit het hem vooral dat de milieudeskundi gen Van Duivendijk anders be handelden dan de collega's die elders soms nog op een nostal gische manier opereren (uiter aard tegen lagere tarieven). Dirk kan dit meten met twee maten moeilijk verteren en zegt: „Wij kregen hoge kosten op onze nek en moeten onze prijs tegenover de klanten hard maken, terwijl anderen ge woon mogen doormodderen. Als milieucriminelen werden we voor het blok gezet. Nu be schikken we over een milieu vriendelijke werf en dat willen we natuurlijk graag blijven ook. Maar het zou beter zijn als iedere scheepswerf aan de ver eiste milieunormen voldeed. Dan kun je als werven ten minste ook op een eerlijke ma nier met elkaar concurreren". Grondlegger Pieter van Duivendijk, de overgrootvader van de huidige eigenaren, legde in 1893 de basis voor de scheepswerf in Bruinisse. raad ook geopperd als moge lijk onderkomen voor de nieu we jeugdsoos. Dat zou echter pas mogelijk zijn wanneer de Watersportvereniging Brou wershaven vanuit die ruimte is verhuisd naar haar nieuwe clubhuis dat volgens plan aan de Nieuwe Haven te Brouwers-, haven wordt gebouwd. Ondanks hun voorkeur voor de bovenverdieping van het Tbn- nenmagazijn gaan de jeugdige Brouwenaren in hun soosplan ook uit van andere mogelijkhe den. In de begroting voert men allerlei posten op voor de in richting van toiletten, keuken, de 'dans- en zitruimte' en het ^muziekhokje'. „Deze bedragen vervallen wanneer we een be staande ruimte krijgen als een bovenruimte van het Tbnnen- magazijn. Dan hebben we een besparing van 1150,-". Men wil de ruimte van The Trump inrichten met mogelijkheden om te zitten, te dansen, een hoek waar men stripboeken kan lezen en een TV-ruimte. Tfenslotte hebben de vijf jonge ren het plan om een sooskrant te gaan uitgeven. Het gaat om een blad dat één keer per kwar taal moet verschijnen en waar in men onder meer het soospro- gramma bekend kan maken. Verder denkt men aan kopij als de top veertig, megatop vijftig en film/popnieuws net achter grondinformatie. Via de win kels wil men de krant door de hele gemeente verspreiden. Om al hun plannen op een goe de manier te realiseren heeft het bestuur van The Trump contact gezocht met het Oecu menisch Christelijk Jeugd werk Zeeland (OCJZ) voor pro fessionele begeleiding. café gepland met lijsttrekkers van de politieke partijen in de Brouwse gemeenteraad. Ver der zijn er plannen voor het or ganiseren van thema-avonden over aids en verslaving en een house-party. Het programma omvat verder een heleboel 'ge zellige avonden met veel mu ziek en onderlinge contacten'. Voor de jongeren onder de twaalf jaar wil men af en toe film- of spelletjesmiddagen or ganiseren. Voor mensen van al le leeftijden denkt men aan bingo-avonden en verder is het de bedoeling minstens één keer per jaar een grotere activiteit te houden zoals een zeskamp of een bazar. Ook wil men af en toe een schoolband of regiona le band uitnodigen die pas is begonnen. „Deze activiteiten zijn niet duur en de. bands die optreden krijgen een hoop pu bliciteit zodat ze gelijk wat be kender worden". Jongeren die belangstelling hebben voor de activiteiten van The Trump kunnen lid worden en via het betalen van één jaarlijks bedrag de soos be zoeken. Niet-leden kunnen de activiteiten bijwonen via het betalen van entree. Volgens het soosplan is uit onderzoek ge bleken dat ongeveer veertig jongeren uit de kern Brouwers haven regelmatig willen deel nemen aan de activiteiten van The Trump. Als honk voor de soos zouden de jongeren het liefste willen beschikken over een boven ruimte van het Brouwse ge meenschapscentrum Het Tbn- nenmagazijn. Die ruimte werd tijdens de begrotingsbehande ling van de Brouwse gemeente BROUWERSHAVEN - „We hebben met alles rekening gehouden. Daarom hebben we ook de kosten voor de bar en de toiletten meegerekend. Dus kan het in de praktijk alleen maar meevallen". Die optimistische zinnen staan in het soosplan waarmee vijf jongeren uit Brouwershaven de aanzet geven voor de oprichting van een nieuwe jeugdsoos met de naam The Trump. In het soosplan is onder meer een begroting opgenomen, een programma voor het eerste half jaar en een begindatum: 2 april 1994. Onder het kopje 'gemeente' wordt gemeld dat het Brouwse gemeentebestuur het soosplan zal moeten goedkeuren en een tijdelijke of vaste soosruimte beschikbaar stellen. Het bestuur van de nieuwe Brouwse jeugdsoos The Trump. (Foto: Marijke Folkertsma). Ook het bestuur van de jeugd soos in wording is al compleet. Het wordt gevormd door de veertienjarige Onno de Vries uit Brouwershaven, die voor zitter is, en zijn broers Marco (17 jaar) en Sjoerd (12 jaar). Ver der de veertienjarige Jelle Flach, de dertienjarige Cyrille Pennavaine en de 21-jarige Sven Vermeyden, volgens de andere bestuursleden 'een oudere die verstand van zaken heeft'. De jeugdsoos is volgens dit be stuur bedoeld om een geva rieerd activiteitenprogramma te bieden aan jongeren uit de gemeente Brouwershaven van twaalf jaar en ouder. Het pro gramma voor het eerste half jaar (na 2 april) omvat onder meer een Hawaii-avond (op 23 april) waarbij iedereen in zo merkleding wordt verwacht en een pyjama-avond (op 6 augus tus) waarbij men de soos in nachtkleding behoort te bezoe ken. Op 30 april is een politiek Verwachting t/m vrijdag 7 jan. WEERSVOORUITZICHTEN Woensdag Zonneschijn 20% Kans op neerslag 80% Min.temp. 2 graden Mid.temp. 4 graden Windkracht zuid 4 Donderdag Zonneschijn 10% Kans op neerslag 80% Min.temp. 2 graden Mid.temp. 4 graden Windkracht zuid 4 Vrijdag Zonneschijn 10% Kans op neerslag 70% Min.temp. 2 graden Mid.temp. 4 graden Windkracht noordo. 4 ZON- EN MAANSTANDEN 4 jan. Zon op 08.47, onder 16.38 Maan op onder 11.25 Laatste Kwartier: 5 jan. (01.01) HET WEEROVERZICHT DE BILT - Ook de komende dagen bepalen depressies het weer in ons land. Het blijft dan ook uiterst wis selvallig weer en de kans op een droge dag is deze week erg klein. Vanavond trekt de regen naar Duits land weg. Vanuit het westen stroomt onstabiele lucht het land binnen, waarin naast enkele opklaringen ook buien voorkomen. Er waait een zuidwestenwind, die landinwaarts matig is, kracht 4, aan de kust is de wind krachtig of hard, kracht 6 tot 7. ■Door de wind wordt het vannacht niet veel kouder dan 4 graden. Ook morgen overdag is de aangevoerde lucht onstabiel van opbouw. Hier door vallen er enkele buien, vooral in de middag, en de zon krijgt niet veel gelegenheid zich te laten zien. De temperatuur loopt op naar onge veer 7 graden en nog steeds waait er een matige, aan de kust krachti ge tot harde zuidwestenwind. Ook na morgen blijft het nat en overwe gend bewolkt. De middagtempera- tuur doet waarschijnlijk wel een stapje terug en komt in de buurt van 4 graden. Omdat er steeds veel be wolking is, is de kans op vorst nog tamelijk klein. BROUWERSHAVEN - Na een periode van ongeveer twintig jaar actief te zijn geweest in de politiek, stopt mevrouw S. C. J. B. Loschacoff-de Kanter uit Noordgouwe met haar werk zaamheden in het Brouwse ge meentebestuur. De naam van de wethouder komt niet voor op de PvdA- kandidatenlijst voor de ge meenteraadsverkiezingen op 2 maart 1994. De lijst wordt nu aangevoerd door het huidige raadslid A. de Vlieger. Tweede op de lijst staat mevrouw M. P. Ketting-Koopman, derde me vrouw Overbosch-De Reiger, allemaal mensen die momen teel PvdA-raadslid zijn in Brouwershaven. De lijst omvat verder J. van der Gaast, J. M. Klip-Sap, J. A. Dorst, A. van de Werf, C. G. de Moor en C. J. Adriaanse. ZIERIKZEESCHEdfï NIEUWSBODE lü Uitgever Drukkerij Laken man Ochtman bv te Zierikzee. Directie D. L. van 't Leven. Waarnemend hoofdredacteur P. Kleemans Kantoor Jannewekken 11, Zierikzee. Postbus 1, 4300 AA Zierikzee. Telefoon 01110-16551. Telefax 01110-14315. Lezersservice (bezorging) De krant na 18.00 uur nog niet ontvangen? Bel 01110-17314. Maandag t/m vrijdag van 8.00 uur tot 17.30 uur en van 18.00 tot 20.00 uur. Woonhuisaansluitingen Redactie (na 17.30 uur) 01110-12449 Fotograaf (na 17.30 uur) 01112-1575. Abonnementen Per kwartaal f 49,50 Bij autom. afschr. f 47,00 Per jaar f 187,00 Bij autom. afschr. f 177,00 Losse nummers f 1,00. De abonnementsprijzen zijn inclusief 6% B.T.W. Opzeggingen dienen een maand, voor het einde van de lopende abonnements-periode schriftelijk bij de Zierikzeesche Nieuwsbode gemeld te worden. Inlevertijden advertenties Maandagkrant vrijdag tot 13.00 uur Dinsdagkrant maandag tot 11.30 uur Donderdagkrant woensdag tot 11.30 uur Vrijdagkrant donderdag tot 11.30 uur Voor fouten ontstaan door telefonische of onduidelijk geschreven opdrachten wordt door ons geen verantwoording gedragen. Advertentietarieven Losse mm prijs 64 cent. Kontrakttarieven op aanvraag, „succesjes" (t/m 4 regels) 7,- De advertentieprijzen zijn exclusief 17W% B.T.W.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1994 | | pagina 3