Stoomtram tijdens bezetting centraal in nieuw boekwerk HOEVE DE TERP Interessante paddestoelen tijdens Sehelphoekexcursie Huib Bolle beste tegelaar op vakbeurs Contacta Goes Deel tien van serie over RTM Vergadering- van Algemene Nederlandse Bond voor Ouderen Van eetbaar tot dodelijk gijïig Thema-avond waterbeheer 60 procent reed te hard Standhouders Schouwen-Duiveland tevreden *s ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE ƒ3 De RTM-stoomtram bij het station van Zierikzee. ZIERIKZEE - Deel tien in de serie over de Rotterdamse stoomtram is uit. Ditmaal pakte de samensteller Bas van der Heiden de periode tijdens de Bezetting 1940-1945 bij de kop. Aan de hand van rond de 100 foto's, treinkaartjes, netkaarten en dienstregelingen voert Van der Heiden de lezer terug naar 10 mei 1940 en de jaren daarna. Want uiteraard werd ook de RTM al gauw geconfronteerd met de oorlogshandelingen. Na de capitulatie van het Ne derlandse leger op 15 mei 1940, kwam het normale leven weer langzaam op gang. Ook de diensten bij de RTM werden, zij het zeer beperkt, hervat. De gevolgen van de oorlog werden voor de RTM al spoedig merk baar. Busdiensten, die voor de oorlog tramlijnen hadden ver vangen, werden wegens gebrek aan gasolie en benzine gestaakt. De tram nam de taak van de bus weer over. De tram kreeg ook steeds meer te ver voeren. De diensten werden uitgebreid en de trams werden langer en zwaarder. Achterstallig onderhoud Ontregeling van de dienst door defecte stoomlokomotieven, wegens achterstallig onder houd, kwam dan ook regelma tig voor. Hoe langer de oorlog duurde, hoe meer de RTM op al haar diensten te maken kreeg met aanvallen van geallieerde vliegtuigen. Trams en schepen op de veerdiensten waren re gelmatig het doelwit. Diverse personeelsleden en passagiers kwamen bij deze beschietingen om het leven of raakten ge wond. Voor het personeel werd het steeds moeilijker en zwaar der om de diensten gaande te houden. Velen van hen werden gedwongen om in Duitsland te gaan werken. Bij gebrek aan mannen werden daarom in 1943 de eerste conductrices in dienst genomen. In die tijd werd er per tram veel materiaal voor de bunker bouw vervoerd. Dit vervoer was zo omvangrijk dat, om lo- komotievén te sparen, de dien sten op zondag met ingang van 18 oktober 1942 werden gestaakt. Diverse baanvakken waren na de inundatie van be gin 1944 niet meer berijdbaar, zodat na 18 september 1944 alle diensten die er nog waren wer den gestaakt. Alleen voor de voedselvoorziening in Rotter dam reed er 's nachts een goe derentram naar de Hoeksche Waard. Het vervoer voor de Duitse Wehrmacht ging onver minderd door. Maar aan het be gin van 1945 werd er praktisch niets rneer vervoerd. Na de be vrijding op 5 mei 1945 werden de baanvakken weer in orde gebracht en vernielde kunst werken hersteld. Zeer langzaam werden de'dien sten weer hervat. In deze uitga ve volgt de samensteller de tramlijnen vanuit Rotterdam. De diverse lijnen op Voorne Putten, Hoeksche Waard, Goe- ree Overflakkee en Zeeland worden stuk voor stuk behan deld, waarbij tevens de daar mee samenhangende bus-en bootdiensten aan de orde ko men. Van der Heiden begint zijn tocht door het oorlogsge bied bij de tramlijn naar Spij- kenisse. Daar werd op 10 mei 1940 de eerste tram uit Rotter dam door de Duitse troepen te gengehouden en naar de Ro- sestraat teruggestuurd. Op die zelfde dag werd het stationsge bouw aan de Rosestraat door de Duitsers bezet en het daar werkzame personeel werd naar huis gestuurd. De foto's tonen onder meer de schade die werd toegebracht aan het stationsgebouw en het Handelsterrein. De eerste con ductrice Annie Collet, het opruimen door RTM-personeel van munitievoorraden te Hoog vliet, de Duitse wachters bij de Spijkenissebrug, de 'vredes- tram' in Oostvoorne, de bun kerbouw en het vervoer door de duinen daar naar toe, de ver nielde trambrug te Numans- dorp, de versperringen in Oude-Tbnge en de beschoten tram op het eiland Noord- Bevelanden is maar een greep uit het vele fotomateriaal dat dit boek te bieden heeft. Vervolg Na dit deel 10 zijn er in deze se rie nog drie uitgaven te ver wachten te weten De stoom tram en de veerhavens (deel 11), De stoomtram en het goederen vervoer (deel 12), en hoe kan het ook anders deel 13 die de welluidende titel De tram uit de rails mee zal krijgen. De Stoomtram tijdens de bezet ting is een uitgave van Uitgeve rij Deboektant Klaaswaal. ZIERIKZEE - De Zierikzeese afdeling van de Nederlandse Bond voor Ouderen heeft voor dinsdag 2 november een leden vergadering belegd. Deze ver gadering wordt deze keer in De Driehoek aan het Kerkhof ge houden en wel vanaf 14.00 uur. Tijdens deze vergadering moe ten de ANBO-leden een nieuwe voorzitter kiezen. De huidige voorzitter H. Asma is aftre dend en niet langer herkies baar. Voorgesteld wordt om L. Anceaux als nieuwe voorzitter te benoemen. Ook voor me vrouw R. van den Noord geldt dat zij niet langer herkiesbaar is. Voorgesteld wordt om me vrouw Oole en de heren J. Hoogstrate en J. van den Noord als bestuurslid te benoemen, waarbij Hoogstrate dan het penningmeesterschap op zich kan nemen. Na deze aanmerkelijke bestuurswijziging komen het werkplan en de begroting voor '94 aan bod. Na de pauze waar in zoals gebruikelijk een verlo ting wordt gehouden ter dek king van de kosten, richt de aandacht zich op The New Ho pe Quartet uit Burgh- Haamstede, een ensemble dat zich heeft toegelegd op bar- bershopsinging. Wat dat pre cies inhoudt wordt deze mid dag haarfijn uitgelegd. De zang wordt verder ook afgewis seld met een voordracht van mevrouw E. Vos. Ook wordt er na de pauze nog teruggeblikt op het heuglijke feit dat in de cember '92 de 2500e wijkbus 60+ passagiere werd geregi streerd. Daarvan wordt dins dag nu een korte film ver toond. Wie een kleinigheidje voor de verloting heeft kan hierover contact opnemen met mevrouw S. Snijders (telefoon 01110-14526) of de heer Van der Bijl (telefoon 01110-13111). Wie de vergadering wil bezoeken maar geen vervoer heeft kan hiervoor eveneens contact op nemen met genoemde perso nen. Deel één: Het hek gaat open Door MIEN VAN T SANT 14 Zijn stem klinkt tamelijk nors, als hij zegt: 'Je kunt je zusje zo maar niet aan een ander afstaan, hoor! Ze hoort bij ons allemaal. Straks als mamma en Maaike weer op honk zullen zijn, zul len we Han en jou wèt hard nodig heb ben om mee op haar te passen. Mamma zal het nu nog weer drukker krijgen en het duurt nog wel even, eer we in ons nieuwe huis zullen wonen'. Dirk Jans verjaardag verloopt wel heel anders dan de kleine man, maar ook zijn vader, had gedacht. Dirk de Graaff heeft zijn eerste serieuze opdracht van de regering te pakken. Uitgerekend op de dag, waarop zijn oudste zoon vier jaar zal worden, moet hij al vroeg naar Schiphol om bij het uitladen van de paarden aanwezig te zijn, die hij voor de regering heeft aangekocht en die nu afgeleverd moeten worden. Dirk Jan is er gelukkig niet zo heel erg van onder de indruk. Han en hij mogen de hele dag bij oma en opa De Graaff door brengen en oma heeft beloofd pof fertjes te zullen bakken. Poffertjes met 'sneeuw' erop, zoals Dirk Jan ze altijd noemt. En pappa heeft beloofd, dat Han en hij aanstaande zondag weer mee naar mamma mogen. Dan zullen ze zijn verjaardag nog eens opnieuw met elkaar vieren. Nog zelden heeft Dirk de Graaff zich zó gespannen gevoeld, als nu hij na een vlotte rit met de extra schoongemaak te veewagen het terrein van Schiphol oprijdt. Hijzelf ziet er tot in de puntjes verzorgd uit. Als medevennoot van het bedrijf wil hij hier op zijn voordeligst aantreden. Ja, in zijn hart voelt hij het haast nog meer als een eresaluut tegen over de zes prachtige paarden, waar van hij het verdere vervoer straks zal moeten verzorgen. Maar zijn vertrouw de overall ligt desondanks in het hoek je van de dubbele chauffeursbank en hij weet nu al, dat hij zich daarin met een een stuk behaaglijker zal voelen. Tjonge, wat een dag! Zijn oudste van daag al vier en als hij er dit karwei tot volle tevredenheid van de betrokkenen goed afbrengt een grote stap in de toe komst! Opzettelijk heeft hij Jannie niet ver teld wat er de reden van is, dat Dirk Jan zijn verjaardag niet thuis zal vie ren. Stellig zou ze mee in spanning zit ten, er het liefst zelf bij zijn geweest. Jannie, tussen de paarden grootge bracht en met een kennis van zaken, waarvan hij nog heel wat zou kunnen leren. Het vliegtuig is er nog niet, kèn er ook nog niet zijn. Bang om door mogelijke pech op de drukke Schipholweg te laat te zijn. is Dirk veel te vroeg van huis gegaan. Nu zit hij met zo'n vijfentwin tig minuten wachttijd. Ter wille van Gijsbert heeft hij wel een kop koffie moeten bestellen. Zelf heeft hij er maar nauwelijks weet van wat hij drinkt. 'Ik ga nog wat rondkijken', zegt hij, als hij zijn kopje achter elkaar heeft leeg gedronken'. 'Neem jij er gerust nog een, als je er trek in hebt'. En een brief je van tien op het tafeltje mikkend: 'Reken dan ook even af, als je wilt. Je weet waar je straks zijn moet?' Eenmaal alleen gunt Dirk zich toch de tijd niet wat rond te neuzen. Hij blijft liever in de buurt van de veewagen, kan zelfs de lust niet weerstaan die van binnen nog even te inspecteren. Zo maar moet hj om zichzelf lachen. Jannie moest hem nu eens meemaken. Precies zo geladen als een schooljon gen, die voor zichzelf al best wieet dat hij over is, maar die, als het grote ogen blik nadert, waarop de klasseleraar de rapporten komt uitdelen, toch weer be gint te twijfelen. Jannie! Zijn vrouw! Warm springt de liefde voor zijn ferme levensgezellin in hem omhoog. O, ze moest nu naast hem kunnen staan, als Gijsbert en hij straks de paarden veilig in de wagen moeten zien te krijgen. (wordt vervolgd) SEROOSKERKE - De zaterdag door de Natuur- en Vogelwacht Schouwen-Duiveland gehouden herfst- wandeling in het natuurreservaat De Schelphoek bij Serooskerke, leverde behalve zestien voldane excur- siegangers ook tevreden glunderende natuurgidse op. De wat tegenvallende opkomst werd namelijk ruimschoots vergoed door het enthousiasme van de deelnemers èn het ontdekken van een aantal nog niet eerder in het gebied waargenomen paddestoe lensoorten. Inspirerend en kundig geleid door de gidsen Jeltje Lanting, Roos v. d. Hoek en Ine v. d. Ven struinde zaterdagmorgen een gemêleerd gezelschap het kre- kengebied af op zoek naar pad destoelen en andere herfstver schijnsels. De goede voorbereidingen van de drie gidsen waren aan de zeer gevarieerde en aanspre kende wandeling af te lezen. Vele aspecten kwamen aan de orde, zoals bijvoorbeeld het ontstaan van de fraaie herfst kleuren, de zogeheten „inkt vlekken" en gallen op boom bladeren en de bijzondere func tie van pionierstruiken als li guster, vlier en duindoorn. Kreken Overal in het gebied wisten de gidsen wel wat te vertellen. Zo werd de in 1953 bij de afslui ting van het Schelphoekgat ge bruikte, boven de dijk uitste kende caisson beklommen om er de ontstaansgeschiedenis van het krekenstelsel te belich ten. Langs de waterkant bleef men stil staan bij de daar voor komende zoutminnende plan ten, om aan te tonen dat het kreekwater onder invloed van zoute kwel uit de Oosterschel- de puur zout is. Een waardevolle bijdrage aan de rondleiding leverde ook de als excursiedeelnemer aanwe zige C. Hagenaars van Staats bosbeheer. Vanuit zijn beheer dersfunctie wist hij veel inside informatie te verstrekken. Hij kon onder meer melden dat een langs de Ringdijk gesitueerd populierenbosje binnenkort gekapt zal worden om er een gevarieerder struweel voor in de plaats te laten komen. Een plan tot verwezenlijking van een produktiebos op de open grasvlakte nabij het kamphuis was naar zijn zeggen van de baan. Tenslotte vestigde hij nog de aandacht op het feit dat het huidige bosbeheer sterk gericht is op de kring loopgedachte: dood hout laten staan of liggen en door de na tuur zelf op.laten ruimen. Dat dood hout een belangrijk substraat - voedingsbron - is voor vele zwammensoorten konden de wandelaars met ei gen ogen zien. Her en der in het bos werden met schimmels be groeide takken of boomstob ben aangetroffen. Volgens een der gidsen gaat het bij deze soorten om zogeheten saprofy- ten, welke zich voeden met af gestorven plantaardig mate riaal. De twee andere groepen waarin paddestoelen onderver deeld worden bleken die van de parasieten - op levende plan ten - en symbionten te zijn. Van de laatste groep wisten de gid sen te vertellen dat zij bestaat uit soorten die samenleven met bepaalde bomen. Niet eerder gevonden Aan het eind van de excursie stonden er drieëntwintig zwammensoorten op papier, van goed eetbare als de cham pignon en de geschubde inkt- zwam tot de dodelijk giftige groen knolamaniet. Laatstge noemde olijfgroene - of is het gifgroene? - paddestoel maakte deel uit van vijf niet eerder in De Schelphoek gevonden soor ten. Hoewel dit soort waarne mingen tijdens excursies als een leuke bijkomstigheid ge zien moeten worden, deed het de natuurgidsen duidelijk Als daarnaast de aanwezige natuurvorsers na ruim twee uur speuren blijk geven erg van de wandeling genoten te hebben, kan gesproken worden van een geslaagde Sehelphoek excursie. MIDDELBURG - Zoals gebrui kelijk organiserende Zeeuwse natuurorganisaties weer een gezamenlijke thema-avond, waarin een actueel ondérwerp belicht wordt. De avond wordt gehouden op donderdag 18 no vember in de Zeeuwse Biblio theek, KouSteensedijk 7 in Middelburg. Het thema voor deze avond is Van Waterbeheersing naar Wa terbeheer en gaat over de Zeeuwse waterschappen en het integraal waterbeheer. De nieuwe en bredere taak van de waterschappen betekent dat er meer raakvlakken komen tus sen de doelstellingen van de waterschappen enerzijds en de natuurbeschermingsorganisa ties anderzijds. Er treden ook spanningsvelden op binnen het totale takenpakket van het wa terschap. Hoe gaan de water schappen met de natuurbelan- gen om? Zijn er mogelijkheden voor samenwerking? Waar staan de Zeeuwse waterschap pen ten aanzien van het inte graal waterbeheer ten opzichte van de landelijke situatie? Dit zijn enkele aspecten die door de sprekers worden uitgediept. De avond begint om 20.00 uur met een openingswoord door de voorzitter van het Zeeuwse Landschap, de heer T. A. Vogel. Om 20.10 uur spreekt de voor zitter van de Zeeuwse Water- schapsbond, ir. P. J. Gruijters over de Zeeuwse waterschap pen. en het integrale waterbe-' heer. 21.00 uur: pauze en om 21.20 uur een forumdiscussie onder leiding van gedeputeer de De Kok. 22.30 uur: Sluiting. DRIEBERGEN - Meer dan de helft van de automobilisten die donderdagavond wegwerk zaamheden op rijksweg A2 (Utrecht-Den Bosch) bij Beesd passeerden, reed te hard. Bijna 60 procent overschreed de maximumsnelheid van 70 kilo meter, zo constateerde de poli tie bij een snelheidscontrole. Dat heeft het korps landelijke politiediensten in Driebergen meegedeeld. Tussen 21.00 en 00.30 uur wer den 2H4 auto's gecontroleerd. Daarvan reden er 1262 te hard. De gemiddelde snelheid be droeg 93 kilometer per uur. De hoogst gemeten snelheid van een personenauto was 148 kilo meter. GOES - Huib Bolle is door een vakjury aangewezen als de beste tegelaar op de algemene vakbeurs Con tacta in de Zeelandhallen in Goes van 18 tot 20 okto ber. Bolle is als leerling in dienst bij Bouwbedrijf Prince in Burgh-Haamstede. Tijdens de Contacta werd door de bedrijven La Grand (Brui- nisse) en VNPCI (Oosterhout) een demonstratie tegelen ge houden. Het Zierikzeese archi tectenbureau Kort Verton le verde een tekening, die de no dige vakbekwaamheid van de tegelaars vereiste. Huib Bolle leverde precisiewerk af en won hiermee een ballonvaart voor twee personen. De Contacta, die geldt als de Zeeuwse bedrijvencontactda- gen, werd door de meeste standhouders uit Schouwen- Duiveland met een tevreden gevoel afgesloten. Het totaal aantal bezoekers van de beurs is gegroeid tot boven* de 6.000. En ook het aantal stands en de kwaliteit hiervan namen toe. Meer aandacht Tevredenheid was er ook om dat de opzet meer aandacht te trekken geslaagd is. Acht standhouders uit Schouwen- Duiveland vormden gezamen lijk het Zeeland Noord Pavil joen. Voordelen van de samen werking zijn vooral de afstem ming in standontwerp en het gezamenlijk gebruik van een eigen horeca. Behilve de eer der genoemde bedrijven be stond het Zeeland Noord Pavil joen uit Auberge Maritime, drukkerij Lakenman en Ocht- man, BP Tankstations Mol Schuddebeurs. Noordaoek Di ving, congrescentrum Slot Moermond en Zeilvloot de Zeeuwse Stromen. Bovendien waren er wandpresentatles van JMC Design, JonkerPotcgrafie en Life Design. De coördinatie van de geza menlijke deelname lag bij het intergemeentelijke bureau Be- drijfscontact Zeeland Noord. Voor 1994 wordt het paviljoen vergroot. Hierdoor kunnen nog meer bedrijven deelnemen aan de gezamenlijke presentatie. De heer La Grand (tweede van links) toont de prijswinnaar een foto van de luchtballon. (Foto: Jocfp van Houdt).

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1993 | | pagina 6