Publiek ontwerpt alternatieve
Betuwelijnen voor prijsvraag
Niet-Veenendalers bekijken
autoloze zondag vanuit auto
Dode en zwaar
gewonde bij botsing
Al lang voor de
Bijlmerramp vielen
motoren van Boeings
Veilig Verkeer
Nederland beloont
nuchtere automobilist
Ingebruikname muziek
zaal Kunst en Eer
Met aquaducten door het landschap
SGP:
Huwelijks
trouw als
remedie
tegen aids
Asbest vrij
door brand
in school
Veenendaalers zelf op de fiets
2
ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE
Vervola vari paq. 1
En ook van de leden zelf kreeg
Asma een presentje. En wat
kan er in dit geval toepasselij
ker zijn dan een muziekstuk
(de mars Al Conductor). Dit
was tevens een mooie gelegen
heid voor de aanwezigen om te
horen hoe Kunst en Eer klinkt,
wanneer de harmonie iets voor
de eerste keer speelt. De muzi
kanten kweten zich echter bij
zonder goed van deze opdracht
en de voorzitter voelde zich
door het goede spel in verle
genheid gebracht. Hij verze
kerde de aanwezigen dan ook
met de hand op het hart, dat
het echt de eerste keer was dat
dit muziekstuk gespeeld werd.
En de dirigent, de heer Gerard
Jordans uit Steenbergen, hoe
denkt hij over 'zijn' nieuwe re
petitieruimte? Tijdens een
druk bezocht open huis zater
dagmiddag, waaruit blijkt dat
de inwoners van Zierikzee
Kunst en Eer inderdaad een
warm hart toedragen, wilde hij
het wel even kwijt. ,,Dit is fan
tastisch. Als de muzikale kwa
liteiten evenredig worden aan
dit gebouw dan zitten we goed.
Een dergelijke accommodatie
met zo'n geweldige akoestiek
kom je niet veel tegen. Het
speelt hier zo enorm licht. Er is
zelfs sprake van enige over-
akoestiek, maar dat wil ik zo
snel mogelijk verhelpen", al
dus Jordans. Er kleeft volgens
hem overigens wel één nadeel
aan het nieuwe onderkomen:
,,De zaal klinkt zo goed dat het
elders altijd slechter is".
Trein vermorzelt twee auto's
ZAANSTAD - Bij een botsing tussen een trein
en twee auto's op een bewaakte spoorwegover
gang in Zaanstad is zaterdagavond een 67-
jarige man uit Wormerveer op slag gedood. Een
vrouw uit Wormerveer, die bij hem in de auto
zat, is zwaar gewond overgebracht naar het VU-
ziekenhuis. De bestuurder van de tweede auto,
een man uit Zaanstad, is met onbekend letsel
opgenomen in een ziekenhuis in Zaanstad. Op
het baanvak tussen Zaanstad en Purmerend is
het treinverkeer enkele uren gestremd geweest.
Dat heeft een woordvoerder van de Zaanse poli
tie zaterdag meegedeeld.
De auto van het tweetal uit
Wormerveer stond te wach
ten voor de gesloten over
wegbomen. De man uit
Zaanstad reed achter op het
stilstaande voertuig in,
waarna beide auto's tussen
de overwegbomen op de
rails belandden. De Zaan
dammer heeft volgens de
politie nog getracht de inzit
tenden van de eerste wagen
uit hun auto te halen. Zij
bleken echter te weinig tijd
te hebben om zich nog in
veiligheid te stellen. De ma
chinist van de dubbeldek
ker zag de voertuigen op de
rails en maakte een
noodstop. Door de snelheid
van de trein kon deze niet
tijdig meer tot stilstand ko
men. De trein botste op bei
de auto's, waarbij die van
het slachtoffer volledig
werd vermorzeld. In de rei
zigerstrein raakte niemand
gewond. De ruim 300 passa
giers zijn met bussen verder
vervoerd. De politie van
'Zaanstad heeft hen opvang
aangeboden.
Vliegers niet getraind op besturen
vliegtuig met vleugelschade
DEN HAAG - Toen in 1969 de Boeing 747 in produk-
tie werd genomen, waren er drie incidenten bekend
waarbij zijn voorganger, de Boeing 707, tijdens de
vlucht motoren was verloren. Het ontwerp van de
motorophanging van de 747 is direct afgeleid van het
ontwerp van de 707.
Tijdens de twee dagen dat de
Raad voor de Luchtvaart getui
gen hoorde over het veronge
lukken van een El Al-Boeing
op 4 oktober vorig jaar in de
Bijlmermeer is niet duidelijk
geworden waarom verkeers
vliegers op grote straalvlieg
tuigen niet zijn getraind op het
besturen van vliegtuigen met
zware vleugelschade door het
afbreken van een motor.
De KLM traint zijn vliegers
wel op het vliegen van een 747
waarbij aan een vleugel de
twee motoren zijn uitgevallen
door brand of storing. Er zijn
echter geen richtlijnen voor het
vliegen met een of meer-afge
broken motoren. Die zijn ook
nooit uitgevaardigd door
Boeing. Volgens chef-vlieger
van El Al A. Oz bestaan er geen
vluchtnabootsers waar de
vliegkarakteristieken van
jumbo's met afgebroken moto
ren in zijn geprogrammeerd.
De Raad analyseerde vrijdag
in hoeverre het El Al-vliegtuig
nog bestuurbaar was nadat de'
twee motoren van de rechter
vleugel waren afgevallen. In
maart 1992, een half jaar voor
de Bijlmerramp, verloor we
derom een Boeing 707 twee mo
toren. Net als bij het El Al-
vliegtuig waren het de motoren
aan de rechter vleugel. De 707
vloog op kruishoogte, tien ki
lometer, waardoor de beman
ning meer tijd had dan de El
Al-bemanning om het hevig
schokkende vliegtuig te stabi
liseren. Zij leerden drie din
gen: maak geen bochten naar
rechts als de rechtervleugel de
motoren kwijt is, handhaaf een
hoge vliegsnelheid en gebruik
bij voorkeur geen landings-
kleppen.
Behalve een grote kruishoogte
had de 707-bemanning nog een
geluk: zij konden een noodlan
ding maken op een Franse
luchtmachtbasis met een
enorm lange landingsbaan
waarop dus met zeer grote snel
heid kon worden geland.
Tijden en standen volgens getijdetafcl Hydro-meteoccntrum Zeeland l.o.v. NAP
Datum
Hoogwater
Laagwater
tijd
stand
tijd
stand
ZIERIKZEE
19 oktober
05.55
170
11.35
-130
18.10
184
ROOMPOT BUITEN
19 oktober
03.55
191
10.15
-135
16.20
204
22.40
- 130
BRUINISSE
19 oktober
06.30
179
11.40
-140
18.40
190
WEMELDINGE
19 oktober
06.10
175
11.40
-137
18.20
187
-
Doodtij: 24 oktober
Actuele informatie over afwijkingen 06-91122353
NIJMEGEN - Een Betuwelijn via aquaducten door
het landschap, containervervoer per buizenpost van
Rotterdam naar Duitsland, een amfibie-trein, een
toeristische attractie bovenop de spoorlijn.
Het is een greep uit de vele in
zendingen die zijn binnengeko
men op een door dagblad De
Gelderlander in Nijmegen uit
geschreven wedstrijd voor het
gewone publiek": ontwerp
uw eigen alternatief voor de
Betuwelijn. In het weekend
van 23 en 24 oktober worden de
ontwerpen tentoongesteld in
cultureel centrum O'42 in Nij
megen. Dan wordt daar ook
een uitgebreid symposium
over de Betuwelijn gehouden.
Bij die gelegenheid worden de
winnaars van de wedstrijd be
kend gemaakt. De jury van de
wedstrijd bestond uit ir. L. Lie-
vense, die zelf onlangs een se
rieus plan voor de aanleg van
de Betuwelijn gepresenteerd
heeft, milieutechnoloog S. Lee-
flang en kunstenaar R. Das. De
jury concludeert dat de inzen
ders er eigenlijk allemaal van
uit gaan, dat er inderdaad een
Betuwelijn komt. Maar enkele
inzenders kiezen voor een to
taal andere wijze van goede
renvervoer.
Onuitvoerbaar
Ook heeft vrijwel iedereen
maar één aspect van de aanleg
van een goederenlijn belicht.
Geen enkel ontwerp blijkt bo
vendien technisch uitvoerbaar,
alleen al door de zeer hoge kos
ten. Wel hebben de meeste in
zenders heel veel tijd en ener
gie in het ontwerp gestoken en
soms bijna professioneel werk
ingestuurd. Een opvallend ont
werp is de Anaconda van de
Nijmegenaar Spaan. Hij wil de
spoorlijn verdiept aanleggen.
Langs de randen van de sleuf
moeten staanders komen,
waaraan een kabelbaan hangt.
,,Zo wordt de Betuwelijn een
toeristische attractie vai\ we
reldformaat," schrijft de inzen
der. Hij ziet de toekomst voor
de-goederenspoorlijn duidelijk
zonniger in dan de man die
containers door hermetisch* af
gesloten buizen onder de grond
wil sturen om „terroristische
aanslagen" te voorkomen. Ook
de Sujpcon/CTN van H. Visser
uit Arnhem is een zeer ver
zorgd ontwerp. Deze Arnhem
mer, die zelfs het logo voor zijn
systeem al aangeleverd heeft,
wil containers in een soort bui
zenpost door met water gevul
de ondergrondse tunnels stu
ren. In het ontwerp heeft hij al
rekening gehouden met hoog
teverschillen in het traject tus
sen Rotterdam en Duitsland.
Amfibie-trein
De amfibie-trein van de heer
Berting uit Ruurlo is volgens
de" jury de „eerste aaibare
trein". Deze trein, die gedetail
leerd getekend is, krijgt lucht
kussens onderaan de wagons,
zodat de treinen waar het moet
over rails kunnen gaan, maar
waar het mogelijk is door het
water. Dat is volgens de man
uit Ruurlo meteen de oplossing
voor bekende knelpunten in
het bestaande plan zoals het
Amsterdam-Rijnkanaal, het
Pannerdens Kanaal en de Gel
derse Poort. Relatief veel in
zenders hebben gebruik ge
maakt van het water in de
buurt vaii het voorgestelde tra
cé. Zo is er een ontwerp voor
een soort „trolley-schepen":
containerschepen die voortbe
wogen worden met behulp van
elektriciteit, die opgewekt
wordt door windmolens langs
het water.
Op gezette afstanden moeten
laadstations worden gebouwd.
Een ander idee is de aanleg van
een monorail onder water
waarover containers kunnen
worden verzonden. De heer
Merkus uit Lent ontwierp drij
vende containers, die op contai
neroverslagplaatsen bij Arn
hem/Nijmegen en Emme-
rich/Spijk kunnen worden ge
lost en geladen. Met 4800 con
tainers per dag zou dit systeem
zichzelf betalen, heeft Merkus
uitgerekend. Volgens de jury is
dit één van de plannen met een
logisch en sluitend verhaal,
maar technisch onuitvoerbaar.
Kinderen hebben ook gerea
geerd op de oproep voor de
wedstrijd. Compleet met teke
ningen leverden zij luchtkaste
len in, die toch leuk zijn be
dacht. Zo wil een jongetje con
tainers aan tussen bomen
gespannen touwen voorttrek
ken, wat zonder meer de minst
milieu-belastende oplossing is.
Martijn uit Nijmegen ontwierp
een vliegtrein, die kan opstij
gen op punten waar dé Betuwe
lijn het milieu te zwaar belast.
Vervoerssystemen
Bij het bekijken van alle inzen
dingen valt op dat maar weinig
mensen zich gebogen hebben
over het door de minister voor
gestelde tracé. Vrijwel iedereen
heeft alternatieven gezocht in
de sfeer van vernuftige ver
voerssystemen. Slechts een en
keling draagt onderbouwde,
nieuwe voorstellen aan voor
een ander tracé. In dat verband
valt de inzending van de be
jaarde mr. M. de Nerèe tot Bab-
berich*op. Hij wil in het kader
van „het Europees denken" de
Betuwelijn verplaatsen naar
de grensstreek tussen België
en Nederland.
Achterliggende gedachte daar
van is dat Rotterdam en Ant
werpen intensief gaan samen
werken als overslaghaven. De
splitsing voor de spoorlijn
moet komen te liggen bij Roo
sendaal, waarna de lijn via de
Brabantse grensstreek Lim
burg doorkruist tussen Roer
mond en Venlo en aansluit op
het kanaal tussen Düsseldorf
en Neuss. Overwogen wordt de
expositie rond 22 november, de
datum waarop de vaste kamer
commissie voor verkeer en wa
terstaat gaat beslissen over de
•aanleg van de Betuwelijn, in te
richten in perscentrum
Nieuwspoort in Den Haag.
DEN HAAG - De overheid
moet huwelijkstrouw aanbe
velen als remedie tegen aids.
Van bestuurders die dronken
achter het stuur zitten, moet
de auto in beslag worden geno
men. Deze punten staan in het
vrijdag gepubliceeerde verkie
zingsprogramma van de SGP.
De SGP, momenteel met drie
zetels vertegenwoordigd in de
Tweede Kamer, wil dat in de
komende kabinetsperiode voor
10,4 miljard gulden extra
wordt bezuinigd. Dat moet on
der andere gebeuren door
kostenbeheersing in de volks
gezondheid, kortingen op de
uitkeringen en bezuinigingen
op de kinderopvang. Extra
geld wil de SGP uittrekken
voor de bestrijding van de cri
minaliteit en voor overheidsin
vesteringen, onder andere ver
betering van de binnenvaarwe-
gen.
BEVERWIJK - Door een uit
slaande brand in een scholen
gemeenschap in Beverwijk is
in de nacht van zondag op
maandag asbest vrijgekomen.
Naar de ernst van de versprei
ding wordt nader onderzoek
verricht. Dat is meegedeeld
door een woordvoerder van de
politie in Beverwijk.
De brand ontstond in de inter
confessionele scholengemeen
schap Meerestein aan de Moe
zelstraat. Het complex is al ge
ruime tijd buiten gebruik en er
is volgens de politie al talloze
keren brand in gesticht. Ook
dit keer gaat de politie uit van
brandstichting. Door de hele
school is asbest verwerkt dat
bij de brand vrijkwam. Maan
dag wordt de ernst van de ver
spreiding onderzocht.
UTRECHT - Aan de inwoners van Veenendaal heeft
het zondag niet gelegen, want zij liepen of fietsten
voor het merendeel naar de kerk. Al die auto's die
zondag tijdens de autoloze zondag wél door Veenen
daal reden, waren mensen van buiten die het experi
ment bekeken vanuit hun auto.
Volgens burgemeester F. Brink
van Veenendaal was de vrijwil
lige autoloze zondag het ge
sprek van de dag. Volgens de
CDA'er heeft minstens de helft
van de kerkgangers de wagen
laten staan. Wel was er dat
groepje jongeren dat bewust
rondjes door het centrum heeft
gereden. Die grepen het experi
ment aan om~te pleiten voor
een jongerencentrum in Vee
nendaal.
Voorlichtingscampagne
De gemeente heeft met een uit
gebreide voorlichtingscam
pagne de bevolking aan
gespoord om mee te doen. Be
doeling van de actie is de dis
cussie over het gebruik van de
auto aan te moedigen. Dat is
dus volgens de burgemeester
wel gelukt. Zelf heeft hij ook
de fiets gepakt, terwijl hij an
ders altijd met de auto naar de
kerk gaat. „Onzin eigenlijk,
want het is maar een paar mi
nuutjes fietsen." Ook mid
dags in het café werd het de
burgemeester duidelijk dat de
autoloze zondag leeft. „Wie wel
de auto pakte, heeft er toch op
z'n minst over nagedacht."
Overigens piekert Brink er
niet over het experiment van
uit de gemeente te herhalen.
Zoiets werkt kennelijk alleen
als het hele land meedoet, zegt
hij. „Dan heb je geen last van
chaufferende pottekijkers." De
vrijwillige autoloze zondag is
gehouden op voorstel van de
NCRV. Deze omroep zal de re
sultaten maandag tonen in het
programma „De tijd stond
even stil", in een terugblik op
de landelijke autoloze zondag
in 1973 in verband met de olie
boycot door de Arabische lan
den. Of de CDA-burgemeester
volgende week zondag tijdens
de gang naar de kerk de auto
opnieuw verruilt voor de fiets,
blijft nog de vraag. „Dat hangt
toch ook wel af van het weer.
Het jongerencentrum is overi
gens al in aanbouw, hoewel de
bouw inderdaad wat langza
mer gaat dan we dachten."
In samenwerking met frisdrank
fabrikanten
HILVERSUM - Veilig Verkeer Nederland (VVN) gaat
bij haar jaarlijkse anti-alcohol-campagne in decem
ber samenwerken met de Nederlandse fabrikanten
van frisdranken. Uitvloeisel van die samenwerking
is dat VVN ditmaal een beloning uitdeelt aan de au
tomobilist die nuchter achter het stuur zit. Die
maakt kans op een bedrag van 30 gulden.
Volgens M. Eenink van VVN
zullen tijdens de alcoholcon
troles in totaal 1500 nuchtere
automobilisten worden be
loond voor hun goed gedrag.
Zij kunnen via een T-biljet dat
zij krijgen uitgereikt, de ver
bruiksbelasting die iedere Ne
derlander betaalt voor fris
dranken, siropen en vruchte
sappen, symbolisch terugvor
deren bij VVN.
Voorzitter Van Duin sprak van
een leuke manier om het pro
bleem van alcohol in het ver
keer onder de aandacht te
brengen. WD-Tweede Kamer
lid Jorritsma stelde in principe
elke actie te steunen om het rij
den onder invloed tegen te
gaan. Zij had echter liever ge
zien dat de frisdrankfabrikan
ten geld beschikbaar hadden
gesteld waarmee de pakkans
voor het rijden met alcohol
wordt vergroot. VVN en de Ne
derlandse frisdrankenin
dustrie denken dat alcoholmis
bruik in het verkeer wordt' te
ruggedrongen als de prijs van
frisdranken wordt verlaagd.
Die prijs wordt nu kunstmatig
hoog gehouden door de heffing
van een verbruiksbelasting op
frisdranken (25 cent voor een
liter frisdrank, 15 cent voor mi
neraalwater, 75 cent voor siro
pen). Volgens Eenink haalt de
overheid daarmee volgend jaar
een bedrag van 450 miljoen gul
den binnen. Om het pleidooi
voor afschaffing van ver
bruiksbelasting op frisdran
ken te ondersteunen, zal VVN
dinsdag het eerste T-biljet uit
delen aan leden van de Tweede
Kamer. Volgens Jorritsma
deelt de Kamer die wens al ja
ren.
/X tioc?
tl&o
teu fAMftStr/Sct/ /icu
ttw? e&J &£AP... seesrr
0££UoMDi& jij ééfj oF
4AJC&SE UUif&PeiP-
PMeuA MAU.
IIC aeuOccK! ££AJ PcMUef
door Mare Legendre
Maandag 18 oktober
Zierikzee
Voorlezen. Bibliotheek De
Stolpe. 15.30-16:00 uur.
Burgh-Haamstede
Raadsvergadering in het ge
meentehuis. 19.30 uur.
Noordwelle
Dia-serie Beer in de bus. Bi
bliobus basisschool De Stove.
Brouwershaven
Vergadering adviescommissie
algemene zaken. Stadhuis.
19.30 uur.
Nieuwerkerk
Mosselmaaltijd voor ouderen.
Zaal Rehoboth. 17.00 uur.
Dinsdag 19 oktober
Zierikzee
Kinderboekenschrijfster Jetty
Krever. 6-8 jaar. Bibliotheek
De Stolpe. Klassikaal.
PCOB-themamiddag in multi
functioneel centrum aan de
Huybertstraat over veiligheid
in en om het huis. 14.15 uur.
Kerkwerve
Soosmiddag. Dorpshuis Zuud-
ènde. 14.00 uur.
Burgh-Haamstede
Adviescommissie algemene za
ken. Gemeentehuis. 15.30 uur.
Adviescommissie welzijn. Ge
meentehuis. 19.30 uur.
Vergadering adviescommissie
ruimtelijke ordening. Gemeen
tehuis. 19.30 uur.
Bijeenkomst Helpt Elkander.
Verenigingsgebouw. 19.30 uur.
Woensdag 20 oktober
Zierikzee
Krea-middag: herfst. De Licht
boei. 13.30 tot 15.00 uur.
Presentatie promotie-actie
Trouwen op Schouwen. Stad
huis. 16.30 uur.
Vergadering Diabetes Vereni
ging afdeling Schouwen-Dui-
veland. Huis van Nassau. 19.30
uur.
Gezamenlijke vergadering van
CPB en NCVB. Zaal van de
Christelijke Gereformeerde
kerk. 19.45 uur.
NCVB-bijeenkomst. Vereni
gingsgebouw van de Neder
landse Hervormde kerk. 19.45
uur.
Burgh-Haamstede
Vergadering adviescommissie
financiën. Gemeentehuis. 16.00
uur.
Brouwershaven
Vergadering adviescommissie
ruimtelijk beheer. Stadhuis.
19.30 uur.
Zonnemaire
Dia-serie Beer in de bus. Bibli
obus basisschool de Zonnewij
zer.
Nieuwerkerk
Lingerieverkoping. Kerkzaal
Gereformeerde Gemeente in
Nederland. 19.30 tot 21.00 uur.
Najaarsbeurs. Peuterspeelzaal
De Krukels. 13.30 tot 16.30 uur.
Donderdag 21 oktober
Zierikzee
Wereldwinkeliers met stand
onder de Beuze. Van 09.30 tot
16.00 uur.
Themamiddag van ANBO over
slachtofferhulp. Paternoster-
straat. 14.00 uur.
Open avond van Stichting
Jeugd. Kantoor Stichting
Jeugd. Kerkhof NZ8. 19.00-
22.00 uur.
Scharendijke
Raadsvergadering. Gemeente
huis. 19.30 uur.
Brouwershaven
Vergadering adviescommissie
financiën. Stadhuis. 19.30 uur.
Nieuwerkerk
CV-ketelvervanging en milieu.
Dorpshuis. Van 15.00 tot 17.30
uur en 19.00 tot 21.30 uur.
Bruinisse
Raadsvergadering. Gemeente
huis. 19.30 uur.
Vrijdag 22 oktober
Zierikzee
Voorlezen. Bibliotheek De
Stolpe. 15.30-16.00 uur.
Kerkwerve
Bijeenkomst NCVB. Dorpshuis
Zuudènde. 19.45 uur.
Burgh-Haamstede
Optreden popgroep Hangman
Jury. Jongerencentrum Big S.
20.00 uur.
Nieuwerkerk
CV-ketelvervanging en milieu.
Dorpshuis. Van 15.00 tot 17.30
uur en 19.00 tot 21.30 uur.
Bezoek bibliobus. Basisschool
De Dobbelsteen.
Oosterland
Vergadering SGP-studievereni-
ging Schouwen-Duiveland.
Vergaderzaal Gereformeerde
Gemeente, Sint Joostdijk 11.
19.30 uur.
i