Publiek ontwerpt alternatieve Betuwelijnen voor prijsvraag Niet-Veenendalers bekijken autoloze zondag vanuit auto Dode en zwaar gewonde bij botsing Al lang voor de Bijlmerramp vielen motoren van Boeings Veilig Verkeer Nederland beloont nuchtere automobilist Ingebruikname muziek zaal Kunst en Eer Met aquaducten door het landschap SGP: Huwelijks trouw als remedie tegen aids Asbest vrij door brand in school Veenendaalers zelf op de fiets 2 ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE Vervola vari paq. 1 En ook van de leden zelf kreeg Asma een presentje. En wat kan er in dit geval toepasselij ker zijn dan een muziekstuk (de mars Al Conductor). Dit was tevens een mooie gelegen heid voor de aanwezigen om te horen hoe Kunst en Eer klinkt, wanneer de harmonie iets voor de eerste keer speelt. De muzi kanten kweten zich echter bij zonder goed van deze opdracht en de voorzitter voelde zich door het goede spel in verle genheid gebracht. Hij verze kerde de aanwezigen dan ook met de hand op het hart, dat het echt de eerste keer was dat dit muziekstuk gespeeld werd. En de dirigent, de heer Gerard Jordans uit Steenbergen, hoe denkt hij over 'zijn' nieuwe re petitieruimte? Tijdens een druk bezocht open huis zater dagmiddag, waaruit blijkt dat de inwoners van Zierikzee Kunst en Eer inderdaad een warm hart toedragen, wilde hij het wel even kwijt. ,,Dit is fan tastisch. Als de muzikale kwa liteiten evenredig worden aan dit gebouw dan zitten we goed. Een dergelijke accommodatie met zo'n geweldige akoestiek kom je niet veel tegen. Het speelt hier zo enorm licht. Er is zelfs sprake van enige over- akoestiek, maar dat wil ik zo snel mogelijk verhelpen", al dus Jordans. Er kleeft volgens hem overigens wel één nadeel aan het nieuwe onderkomen: ,,De zaal klinkt zo goed dat het elders altijd slechter is". Trein vermorzelt twee auto's ZAANSTAD - Bij een botsing tussen een trein en twee auto's op een bewaakte spoorwegover gang in Zaanstad is zaterdagavond een 67- jarige man uit Wormerveer op slag gedood. Een vrouw uit Wormerveer, die bij hem in de auto zat, is zwaar gewond overgebracht naar het VU- ziekenhuis. De bestuurder van de tweede auto, een man uit Zaanstad, is met onbekend letsel opgenomen in een ziekenhuis in Zaanstad. Op het baanvak tussen Zaanstad en Purmerend is het treinverkeer enkele uren gestremd geweest. Dat heeft een woordvoerder van de Zaanse poli tie zaterdag meegedeeld. De auto van het tweetal uit Wormerveer stond te wach ten voor de gesloten over wegbomen. De man uit Zaanstad reed achter op het stilstaande voertuig in, waarna beide auto's tussen de overwegbomen op de rails belandden. De Zaan dammer heeft volgens de politie nog getracht de inzit tenden van de eerste wagen uit hun auto te halen. Zij bleken echter te weinig tijd te hebben om zich nog in veiligheid te stellen. De ma chinist van de dubbeldek ker zag de voertuigen op de rails en maakte een noodstop. Door de snelheid van de trein kon deze niet tijdig meer tot stilstand ko men. De trein botste op bei de auto's, waarbij die van het slachtoffer volledig werd vermorzeld. In de rei zigerstrein raakte niemand gewond. De ruim 300 passa giers zijn met bussen verder vervoerd. De politie van 'Zaanstad heeft hen opvang aangeboden. Vliegers niet getraind op besturen vliegtuig met vleugelschade DEN HAAG - Toen in 1969 de Boeing 747 in produk- tie werd genomen, waren er drie incidenten bekend waarbij zijn voorganger, de Boeing 707, tijdens de vlucht motoren was verloren. Het ontwerp van de motorophanging van de 747 is direct afgeleid van het ontwerp van de 707. Tijdens de twee dagen dat de Raad voor de Luchtvaart getui gen hoorde over het veronge lukken van een El Al-Boeing op 4 oktober vorig jaar in de Bijlmermeer is niet duidelijk geworden waarom verkeers vliegers op grote straalvlieg tuigen niet zijn getraind op het besturen van vliegtuigen met zware vleugelschade door het afbreken van een motor. De KLM traint zijn vliegers wel op het vliegen van een 747 waarbij aan een vleugel de twee motoren zijn uitgevallen door brand of storing. Er zijn echter geen richtlijnen voor het vliegen met een of meer-afge broken motoren. Die zijn ook nooit uitgevaardigd door Boeing. Volgens chef-vlieger van El Al A. Oz bestaan er geen vluchtnabootsers waar de vliegkarakteristieken van jumbo's met afgebroken moto ren in zijn geprogrammeerd. De Raad analyseerde vrijdag in hoeverre het El Al-vliegtuig nog bestuurbaar was nadat de' twee motoren van de rechter vleugel waren afgevallen. In maart 1992, een half jaar voor de Bijlmerramp, verloor we derom een Boeing 707 twee mo toren. Net als bij het El Al- vliegtuig waren het de motoren aan de rechter vleugel. De 707 vloog op kruishoogte, tien ki lometer, waardoor de beman ning meer tijd had dan de El Al-bemanning om het hevig schokkende vliegtuig te stabi liseren. Zij leerden drie din gen: maak geen bochten naar rechts als de rechtervleugel de motoren kwijt is, handhaaf een hoge vliegsnelheid en gebruik bij voorkeur geen landings- kleppen. Behalve een grote kruishoogte had de 707-bemanning nog een geluk: zij konden een noodlan ding maken op een Franse luchtmachtbasis met een enorm lange landingsbaan waarop dus met zeer grote snel heid kon worden geland. Tijden en standen volgens getijdetafcl Hydro-meteoccntrum Zeeland l.o.v. NAP Datum Hoogwater Laagwater tijd stand tijd stand ZIERIKZEE 19 oktober 05.55 170 11.35 -130 18.10 184 ROOMPOT BUITEN 19 oktober 03.55 191 10.15 -135 16.20 204 22.40 - 130 BRUINISSE 19 oktober 06.30 179 11.40 -140 18.40 190 WEMELDINGE 19 oktober 06.10 175 11.40 -137 18.20 187 - Doodtij: 24 oktober Actuele informatie over afwijkingen 06-91122353 NIJMEGEN - Een Betuwelijn via aquaducten door het landschap, containervervoer per buizenpost van Rotterdam naar Duitsland, een amfibie-trein, een toeristische attractie bovenop de spoorlijn. Het is een greep uit de vele in zendingen die zijn binnengeko men op een door dagblad De Gelderlander in Nijmegen uit geschreven wedstrijd voor het gewone publiek": ontwerp uw eigen alternatief voor de Betuwelijn. In het weekend van 23 en 24 oktober worden de ontwerpen tentoongesteld in cultureel centrum O'42 in Nij megen. Dan wordt daar ook een uitgebreid symposium over de Betuwelijn gehouden. Bij die gelegenheid worden de winnaars van de wedstrijd be kend gemaakt. De jury van de wedstrijd bestond uit ir. L. Lie- vense, die zelf onlangs een se rieus plan voor de aanleg van de Betuwelijn gepresenteerd heeft, milieutechnoloog S. Lee- flang en kunstenaar R. Das. De jury concludeert dat de inzen ders er eigenlijk allemaal van uit gaan, dat er inderdaad een Betuwelijn komt. Maar enkele inzenders kiezen voor een to taal andere wijze van goede renvervoer. Onuitvoerbaar Ook heeft vrijwel iedereen maar één aspect van de aanleg van een goederenlijn belicht. Geen enkel ontwerp blijkt bo vendien technisch uitvoerbaar, alleen al door de zeer hoge kos ten. Wel hebben de meeste in zenders heel veel tijd en ener gie in het ontwerp gestoken en soms bijna professioneel werk ingestuurd. Een opvallend ont werp is de Anaconda van de Nijmegenaar Spaan. Hij wil de spoorlijn verdiept aanleggen. Langs de randen van de sleuf moeten staanders komen, waaraan een kabelbaan hangt. ,,Zo wordt de Betuwelijn een toeristische attractie vai\ we reldformaat," schrijft de inzen der. Hij ziet de toekomst voor de-goederenspoorlijn duidelijk zonniger in dan de man die containers door hermetisch* af gesloten buizen onder de grond wil sturen om „terroristische aanslagen" te voorkomen. Ook de Sujpcon/CTN van H. Visser uit Arnhem is een zeer ver zorgd ontwerp. Deze Arnhem mer, die zelfs het logo voor zijn systeem al aangeleverd heeft, wil containers in een soort bui zenpost door met water gevul de ondergrondse tunnels stu ren. In het ontwerp heeft hij al rekening gehouden met hoog teverschillen in het traject tus sen Rotterdam en Duitsland. Amfibie-trein De amfibie-trein van de heer Berting uit Ruurlo is volgens de" jury de „eerste aaibare trein". Deze trein, die gedetail leerd getekend is, krijgt lucht kussens onderaan de wagons, zodat de treinen waar het moet over rails kunnen gaan, maar waar het mogelijk is door het water. Dat is volgens de man uit Ruurlo meteen de oplossing voor bekende knelpunten in het bestaande plan zoals het Amsterdam-Rijnkanaal, het Pannerdens Kanaal en de Gel derse Poort. Relatief veel in zenders hebben gebruik ge maakt van het water in de buurt vaii het voorgestelde tra cé. Zo is er een ontwerp voor een soort „trolley-schepen": containerschepen die voortbe wogen worden met behulp van elektriciteit, die opgewekt wordt door windmolens langs het water. Op gezette afstanden moeten laadstations worden gebouwd. Een ander idee is de aanleg van een monorail onder water waarover containers kunnen worden verzonden. De heer Merkus uit Lent ontwierp drij vende containers, die op contai neroverslagplaatsen bij Arn hem/Nijmegen en Emme- rich/Spijk kunnen worden ge lost en geladen. Met 4800 con tainers per dag zou dit systeem zichzelf betalen, heeft Merkus uitgerekend. Volgens de jury is dit één van de plannen met een logisch en sluitend verhaal, maar technisch onuitvoerbaar. Kinderen hebben ook gerea geerd op de oproep voor de wedstrijd. Compleet met teke ningen leverden zij luchtkaste len in, die toch leuk zijn be dacht. Zo wil een jongetje con tainers aan tussen bomen gespannen touwen voorttrek ken, wat zonder meer de minst milieu-belastende oplossing is. Martijn uit Nijmegen ontwierp een vliegtrein, die kan opstij gen op punten waar dé Betuwe lijn het milieu te zwaar belast. Vervoerssystemen Bij het bekijken van alle inzen dingen valt op dat maar weinig mensen zich gebogen hebben over het door de minister voor gestelde tracé. Vrijwel iedereen heeft alternatieven gezocht in de sfeer van vernuftige ver voerssystemen. Slechts een en keling draagt onderbouwde, nieuwe voorstellen aan voor een ander tracé. In dat verband valt de inzending van de be jaarde mr. M. de Nerèe tot Bab- berich*op. Hij wil in het kader van „het Europees denken" de Betuwelijn verplaatsen naar de grensstreek tussen België en Nederland. Achterliggende gedachte daar van is dat Rotterdam en Ant werpen intensief gaan samen werken als overslaghaven. De splitsing voor de spoorlijn moet komen te liggen bij Roo sendaal, waarna de lijn via de Brabantse grensstreek Lim burg doorkruist tussen Roer mond en Venlo en aansluit op het kanaal tussen Düsseldorf en Neuss. Overwogen wordt de expositie rond 22 november, de datum waarop de vaste kamer commissie voor verkeer en wa terstaat gaat beslissen over de •aanleg van de Betuwelijn, in te richten in perscentrum Nieuwspoort in Den Haag. DEN HAAG - De overheid moet huwelijkstrouw aanbe velen als remedie tegen aids. Van bestuurders die dronken achter het stuur zitten, moet de auto in beslag worden geno men. Deze punten staan in het vrijdag gepubliceeerde verkie zingsprogramma van de SGP. De SGP, momenteel met drie zetels vertegenwoordigd in de Tweede Kamer, wil dat in de komende kabinetsperiode voor 10,4 miljard gulden extra wordt bezuinigd. Dat moet on der andere gebeuren door kostenbeheersing in de volks gezondheid, kortingen op de uitkeringen en bezuinigingen op de kinderopvang. Extra geld wil de SGP uittrekken voor de bestrijding van de cri minaliteit en voor overheidsin vesteringen, onder andere ver betering van de binnenvaarwe- gen. BEVERWIJK - Door een uit slaande brand in een scholen gemeenschap in Beverwijk is in de nacht van zondag op maandag asbest vrijgekomen. Naar de ernst van de versprei ding wordt nader onderzoek verricht. Dat is meegedeeld door een woordvoerder van de politie in Beverwijk. De brand ontstond in de inter confessionele scholengemeen schap Meerestein aan de Moe zelstraat. Het complex is al ge ruime tijd buiten gebruik en er is volgens de politie al talloze keren brand in gesticht. Ook dit keer gaat de politie uit van brandstichting. Door de hele school is asbest verwerkt dat bij de brand vrijkwam. Maan dag wordt de ernst van de ver spreiding onderzocht. UTRECHT - Aan de inwoners van Veenendaal heeft het zondag niet gelegen, want zij liepen of fietsten voor het merendeel naar de kerk. Al die auto's die zondag tijdens de autoloze zondag wél door Veenen daal reden, waren mensen van buiten die het experi ment bekeken vanuit hun auto. Volgens burgemeester F. Brink van Veenendaal was de vrijwil lige autoloze zondag het ge sprek van de dag. Volgens de CDA'er heeft minstens de helft van de kerkgangers de wagen laten staan. Wel was er dat groepje jongeren dat bewust rondjes door het centrum heeft gereden. Die grepen het experi ment aan om~te pleiten voor een jongerencentrum in Vee nendaal. Voorlichtingscampagne De gemeente heeft met een uit gebreide voorlichtingscam pagne de bevolking aan gespoord om mee te doen. Be doeling van de actie is de dis cussie over het gebruik van de auto aan te moedigen. Dat is dus volgens de burgemeester wel gelukt. Zelf heeft hij ook de fiets gepakt, terwijl hij an ders altijd met de auto naar de kerk gaat. „Onzin eigenlijk, want het is maar een paar mi nuutjes fietsen." Ook mid dags in het café werd het de burgemeester duidelijk dat de autoloze zondag leeft. „Wie wel de auto pakte, heeft er toch op z'n minst over nagedacht." Overigens piekert Brink er niet over het experiment van uit de gemeente te herhalen. Zoiets werkt kennelijk alleen als het hele land meedoet, zegt hij. „Dan heb je geen last van chaufferende pottekijkers." De vrijwillige autoloze zondag is gehouden op voorstel van de NCRV. Deze omroep zal de re sultaten maandag tonen in het programma „De tijd stond even stil", in een terugblik op de landelijke autoloze zondag in 1973 in verband met de olie boycot door de Arabische lan den. Of de CDA-burgemeester volgende week zondag tijdens de gang naar de kerk de auto opnieuw verruilt voor de fiets, blijft nog de vraag. „Dat hangt toch ook wel af van het weer. Het jongerencentrum is overi gens al in aanbouw, hoewel de bouw inderdaad wat langza mer gaat dan we dachten." In samenwerking met frisdrank fabrikanten HILVERSUM - Veilig Verkeer Nederland (VVN) gaat bij haar jaarlijkse anti-alcohol-campagne in decem ber samenwerken met de Nederlandse fabrikanten van frisdranken. Uitvloeisel van die samenwerking is dat VVN ditmaal een beloning uitdeelt aan de au tomobilist die nuchter achter het stuur zit. Die maakt kans op een bedrag van 30 gulden. Volgens M. Eenink van VVN zullen tijdens de alcoholcon troles in totaal 1500 nuchtere automobilisten worden be loond voor hun goed gedrag. Zij kunnen via een T-biljet dat zij krijgen uitgereikt, de ver bruiksbelasting die iedere Ne derlander betaalt voor fris dranken, siropen en vruchte sappen, symbolisch terugvor deren bij VVN. Voorzitter Van Duin sprak van een leuke manier om het pro bleem van alcohol in het ver keer onder de aandacht te brengen. WD-Tweede Kamer lid Jorritsma stelde in principe elke actie te steunen om het rij den onder invloed tegen te gaan. Zij had echter liever ge zien dat de frisdrankfabrikan ten geld beschikbaar hadden gesteld waarmee de pakkans voor het rijden met alcohol wordt vergroot. VVN en de Ne derlandse frisdrankenin dustrie denken dat alcoholmis bruik in het verkeer wordt' te ruggedrongen als de prijs van frisdranken wordt verlaagd. Die prijs wordt nu kunstmatig hoog gehouden door de heffing van een verbruiksbelasting op frisdranken (25 cent voor een liter frisdrank, 15 cent voor mi neraalwater, 75 cent voor siro pen). Volgens Eenink haalt de overheid daarmee volgend jaar een bedrag van 450 miljoen gul den binnen. Om het pleidooi voor afschaffing van ver bruiksbelasting op frisdran ken te ondersteunen, zal VVN dinsdag het eerste T-biljet uit delen aan leden van de Tweede Kamer. Volgens Jorritsma deelt de Kamer die wens al ja ren. /X tioc? tl&o teu fAMftStr/Sct/ /icu ttw? e&J &£AP... seesrr 0££UoMDi& jij ééfj oF 4AJC&SE UUif&PeiP- PMeuA MAU. IIC aeuOccK! ££AJ PcMUef door Mare Legendre Maandag 18 oktober Zierikzee Voorlezen. Bibliotheek De Stolpe. 15.30-16:00 uur. Burgh-Haamstede Raadsvergadering in het ge meentehuis. 19.30 uur. Noordwelle Dia-serie Beer in de bus. Bi bliobus basisschool De Stove. Brouwershaven Vergadering adviescommissie algemene zaken. Stadhuis. 19.30 uur. Nieuwerkerk Mosselmaaltijd voor ouderen. Zaal Rehoboth. 17.00 uur. Dinsdag 19 oktober Zierikzee Kinderboekenschrijfster Jetty Krever. 6-8 jaar. Bibliotheek De Stolpe. Klassikaal. PCOB-themamiddag in multi functioneel centrum aan de Huybertstraat over veiligheid in en om het huis. 14.15 uur. Kerkwerve Soosmiddag. Dorpshuis Zuud- ènde. 14.00 uur. Burgh-Haamstede Adviescommissie algemene za ken. Gemeentehuis. 15.30 uur. Adviescommissie welzijn. Ge meentehuis. 19.30 uur. Vergadering adviescommissie ruimtelijke ordening. Gemeen tehuis. 19.30 uur. Bijeenkomst Helpt Elkander. Verenigingsgebouw. 19.30 uur. Woensdag 20 oktober Zierikzee Krea-middag: herfst. De Licht boei. 13.30 tot 15.00 uur. Presentatie promotie-actie Trouwen op Schouwen. Stad huis. 16.30 uur. Vergadering Diabetes Vereni ging afdeling Schouwen-Dui- veland. Huis van Nassau. 19.30 uur. Gezamenlijke vergadering van CPB en NCVB. Zaal van de Christelijke Gereformeerde kerk. 19.45 uur. NCVB-bijeenkomst. Vereni gingsgebouw van de Neder landse Hervormde kerk. 19.45 uur. Burgh-Haamstede Vergadering adviescommissie financiën. Gemeentehuis. 16.00 uur. Brouwershaven Vergadering adviescommissie ruimtelijk beheer. Stadhuis. 19.30 uur. Zonnemaire Dia-serie Beer in de bus. Bibli obus basisschool de Zonnewij zer. Nieuwerkerk Lingerieverkoping. Kerkzaal Gereformeerde Gemeente in Nederland. 19.30 tot 21.00 uur. Najaarsbeurs. Peuterspeelzaal De Krukels. 13.30 tot 16.30 uur. Donderdag 21 oktober Zierikzee Wereldwinkeliers met stand onder de Beuze. Van 09.30 tot 16.00 uur. Themamiddag van ANBO over slachtofferhulp. Paternoster- straat. 14.00 uur. Open avond van Stichting Jeugd. Kantoor Stichting Jeugd. Kerkhof NZ8. 19.00- 22.00 uur. Scharendijke Raadsvergadering. Gemeente huis. 19.30 uur. Brouwershaven Vergadering adviescommissie financiën. Stadhuis. 19.30 uur. Nieuwerkerk CV-ketelvervanging en milieu. Dorpshuis. Van 15.00 tot 17.30 uur en 19.00 tot 21.30 uur. Bruinisse Raadsvergadering. Gemeente huis. 19.30 uur. Vrijdag 22 oktober Zierikzee Voorlezen. Bibliotheek De Stolpe. 15.30-16.00 uur. Kerkwerve Bijeenkomst NCVB. Dorpshuis Zuudènde. 19.45 uur. Burgh-Haamstede Optreden popgroep Hangman Jury. Jongerencentrum Big S. 20.00 uur. Nieuwerkerk CV-ketelvervanging en milieu. Dorpshuis. Van 15.00 tot 17.30 uur en 19.00 tot 21.30 uur. Bezoek bibliobus. Basisschool De Dobbelsteen. Oosterland Vergadering SGP-studievereni- ging Schouwen-Duiveland. Vergaderzaal Gereformeerde Gemeente, Sint Joostdijk 11. 19.30 uur. i

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1993 | | pagina 2