Mooi wonen hoeft niet
altijd (te) duur te zijn
Baan bij politie
is niet langer
voor het leven
Voorzichtige strandpret
Graskip scharrelt
weer echt buiten
Mosselkwekers op
zeesterrenjacht
Het frame: al eeuwenlang
het hart van het rijwiel
Ook met bescheiden budget veel mogelijk
Graanoogst
demonstratie
Niet alleen het grootste, maar ook het meest vitale
onderdeel
6
ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE
ZIERIKZEE - Altijd een spannend moment: het in
richten van je eerste eigen woonruimte. Of het nu
om een kamer gaat, een appartement of - wie weet -
zelfs een complete woning. De wensen zijn groot,
maar het budget bescheiden. Bovendien wil je je
geld verantwoord besteden. Hoe doe je dat het
slimst?
Het belangrijkste van dat eer
ste eigen huis is natuurlijk dat
je je er thuis gaat voelen. In een
rommeltje wonen is niet fijn.
Probeer dus je eigen stijl te
vinden. Voor de één is dat een
landelijk sfeertje met hout, ro
tan en planten; voor de ander
misschien wel High Tfech met
veel zwart en chroom. Welke
stijl het uiteindelijk wordt,
maakt niet uit. Het gaat om het
persoonlijke karakter. Wees
daaföm kritisch ten aanzien
van 'krijgertjes'. Passen ze niet
in de sfeer die je in gedachten
hebt, zie er dan vanaf. Hoe
goedbedoeld het ook is. Het is
tenslotte jouw interieur.
Modebewust
Makkelijk gezegd, maar waar
haal je dan betaalbare meubels
vandaan? Geen nood. De grote
woonwarenhuizen voeren hele
aantrekkelijke collecties tegen
zeer schappelijke prijzen. He
lemaal afgestemd op het jonge,
modebewuste interieur. Behal
ve je basis-meubels vind je er
vaak ook verlichting, vloerbe
dekking, verf en behang, stof
fen en allerlei leuke woon
accessoires. En dat is wel zo ge
makkelijk. Want zo kun je in
één keer alles op kleur bij el
kaar zoeken. En mocht zo'n to
taalinrichting nog net iets te
begrotelijk zijn, dan sprokkel
je de onderdelen toch gewoon
stukje bij beetje bij elkaar?
Geef aan iedereen je favoriete
kleur en stijl door en je zult
zien, binnen de kortste keren is
je huis gevuld....
Over een paar dingen moet je
natuurlijk zelf goed nadenken.
Je bed, bijvoorbeeld. Zeker als
je op kamers woont, is ^o'n bed
vaak een hinderlijk obstakel.
Meestal wordt er een dappere
poging gedaan om die slaap-
functie overdag te camoufleren
met èen sprei en wat kussens.
Dus waarom niet gelijk een zit-
slaapbankje gekocht? Daar
mee vang je twee vliegen in één
klap. Overdag een gezellige
twee-zitter en 's nachts een
comfortabel tweepersoonsbed.
En mocht je later zo'n super-de-
luxe designbed nemen, dan
verhuist dat praktische slaap-
bankje gewoon naar de logeer
kamer. Wat heb je verder nodig
voor een plezierige start? Een
tafel natuurlijk en stoelen.
Kies een lekkere ruime eetta
fel, dan kun je die gelijk als bu
reau gebruiken. Een los laden-
blok erbij en klaar bien je! Stoe
len zijn' ook geen probleem.
Vier van die tijdloze klapstoe-
len heb je al voor een habbe-
krats. Een andere slimme keus
zijn de rotan Lord Loom stoel
tjes. Later voldoen ze prima op
balkon of terras. En nu we toch
bezig zijn met het zitgebeuren:
vervang dat obligate salonta
feltje eens door een vrolijke
bijzetter of zo'n flexibel ser
veerwagentje. Ze zijn in tal van
eigentijdse uitvoeringen te
koop. Sommige zijn zelfs op
klapbaar.
Bergruimte
Aan bergruimte heb je altijd
gebrek. Nu en in de toekomst.
Voor je kleding, boeken, de
audio-installatie of zomaar
wat fraaie woon-accessoires.
Kies daarom voor een stelling-
kast of wandrek uit een aan-
bouwsysteem. Dergelijke sy
stemen zijn vaak zeer uitge
breid, zodat je er alle kanten
mee op kunt. Houdt daarbij al
tijd voor ogen dat zo'n rek nog
wel eens verbouwd of aange
vuld zal worden. Voor de stu
deerkamer bijvoorbeeld, of de
kinderkamer. Zorg dus dat de
maten van de verschillende ele
menten goed op elkaar zijn af
gestemd. Zo heb je nog jaren
lang profijt van je investering.
De vloer is de basis van elk in
terieur. Op een houten vloer
staat een karpet natuurlijk pri
ma. Dat hoeft niet veel te kos
ten. Met name de handgeweven
Kelims of Dhurries heb je al
voor een paar honderd gulden.
Helemaal goedkoop, zijn de
kleurrijke katoenen voddenta-
pijten: slechts een paar tien
tjes. En ze kunnen nog gewas
sen worden ook. Een planken
vloer? Niet getreurd. Ook vi
nyl kan heel leuk staan. Sinds
kort zijn er flitsende dessins
met ingestrooide glitters. Lief
hebbers van een warm inte
rieur zullen goed uit de voeten
kunnen met tapijt. Met name
polyamide is heel betaalbaar:
een sterke en kleurechte vezel
die jarenlang meegaat.
De aankleding is altijd het
leukste karweitje. Want met
gordijnen en kussentjes breng
je pas echt sfeer in huis. Gor
dijnstoffen hoeven al lang niet
meer netjes op rails. De meer
ongedwongen ophangsystemen
werken bijvoorbeeld met strik
jes en clipjes op een roede of
staaldraad. Ook horizontale ja
loezieën doen het goed in het
jonge interieur. Bij de doe-het-
zelf zaken zijn vriendelijk ge
prijsde standaardmaten te
koop die met een lamellen-
schaar zelf op maat zijn te ma
ken. Voor romantici zijn de
weelderige optrekgordijnen of
exotische bamboe-rolgordijnen
goede alternatieven. En dan tot
slot de finishing touch. Waar je
ook woont, de muren sauzen
mag altijd. Koel wit is pass.
Alles draait tegenwoordig om
natuurlijke pasteltinten zoals
stijlvol abrikoos, lieflijk licht
blauw of zonnig zachtgeel. En
met een paar fraai uitgelichte
prenten aan de muur maak je
het helemaal af. Echte kunst
nog te duur? Welnee, bij de
kunstuitleen kun je al voor een
luttel bedragje iets moois uit
zoeken. Een culturele prijswin
naar voor mensen met een
smalle beurs en een brede inte
resse....
Het ei krijgt een nieuw keurmerk
Graskippen worden weer gestimuleerd om buiten te lopen....
ZIERIKZEE - Er komt een nieuw keurmerk voor eie
ren: het Gras Ei. Daarvoor is de Stichting Gras Merk
opgericht, die de verkoop gaat stimuleren van pro-
dukten van dieren die weer van een gezond buitenle
ven kunnen genieten. De introductie van het Gras Ei
is de eerste activiteit van de stichting.
Wie het Gras Ei keurmerk wil
voeren, moet een contract teke
nen, waarmee de opfokker, de
pluimveehouder en de voeder-
leverancier gehouden zijn aan
een aantal strenge voorwaar
den met betrekking tot de ge
zonde leefomgeving en de voe
ding van de kippen. Het toe
zicht en de controle wordt uit
gevoerd door het nationale
Controleburo Pluimvee en Eie
ren (CPE) te Zeist.
Kwaliteitseisen
Het Gras Ei moet men niet ver
warren met het Scharrelei. In
tegenstelling tot wat de meeste
mensen denken, loopt de schar
relkip nog steeds niet buiten.
Zij zit weliswaar niet meer in
een legbatterij, maar 'schar
relt' in een gigantisch kunst-
verlicht 'kippenhok' temidden
van duizenden lotgenoten. De
produktie van het Gras Ei
moet aan aanzienlijk zwaarde
re diervriendelijke eisen vol
doen. Enkele belangrijke pun
ten uit deze strenge kwaliteits
normen zijn: de kippen moeten
de gehele dag door over een uit
loop beschikken en gestimu
leerd worden ook naar buiten
te gaan naar een begroeid ter
rein (chemische gewasbescher
ming verboden!), waar iedere
kip over minimaal 2 Vi m2 ruim
te beschikt.
Ook zijn er strengere eisen ten
aanzien van de inrichting, ver
lichting, ventilatie en capaci
teit (maximaal zeven kippen
per m2) van de leg- en slaap-
ruimtën. De kippen mogen zelf
ook niet uit eieren van een leg
batterij afkomstig zijn en mo
gen niet geleewiekt (vleugel-
punten verwijderd) zijn en
slechts zorgvuldig 'gekort-
bekt', zodat ze normaal kunnen
eten en drinken. De graskip
pen krijgen uitsluitend plant
aardige voeding (granen, peul
vruchten en groenvoer), aange
vuld met mineralen en vitami
nen.
Het verstrekken van chemi
sche kleurstoffen is verboden.
Dat laatste blijkt trouwens
ook volkomen overbodig, want
het gras en het groenvoer geven
de dooier van het Gras Ei de
natuurlijke oranje-gele kleur
van weleei* terug, die bij ieder
Gras Ei weer anders is. Niet al
leen is het Gras Ei vriendelij
ker voor de kip, maar het ont
breken van chemicaliën komt
natuurlijk ook de gezondheid
van de mens en het milieu ten
goede.
Moderner personeelsbeleid nodig
DEN HAAG - De tijd is voorbij dat degene die bij de
politie ging werken een baan voor het leven kreeg.
De politie-organisatie moet flexibeler worden om
kwalitatief goed politiewerk te leveren. Om zo'n or
ganisatie te krijgen is een moderner personeelsbe
leid nodig. Degenen die bij de politie gaan werken,
moeten uit alle geledingen van de maatschappij ko
men.
Dat zegt directeur-generaal
Openbare Orde en Veiligheid
H. Borghouts van het ministe
rie van binnenlandse zaken de
ze week in het Algemeen Poli
tieblad. Op het moment dat de
politie de reorganisatie naar 25
regiokorpsen en één korps lan
delijke politiediensten af
rondt, heeft de hoogste ambte
naar op het ministerie van bin
nenlandse zaken alweer nieu
we veranderingen voor de poli
tie in petto. De 26 korpsen moe
ten zich ontwikkelen tot een
organisatie die kan aantonen
wat de effecten van zijn werk
zijn geweest en die flexibel op
nieuwe eisen kan inspringen,
aldus Borghouts. Als eerste
stap naar zo'n flexibeler orga
nisatie wil hij laten onderzoe
ken of politiemensen op basis
van beperkte contracten van
zes of acht jaar kunnen worden
aangenomen, zoals ook bij het
leger gebeurt. Daarnaast wil
hij een bredere algemene oplei
ding, bij voorbeeld een MBO-
opleiding Veiligheid, waarna
de politiemensen zich via be
drijfsopleidingen in het poli
tiewerk kunnen specialiseren.
Met de algemene opleiding
zouden zij echter ook buiten de
politie terecht kunnen. Om de
flexibele organisatie te krijgen
die hem voor ogen staat wil
Borghouts ook specialisten
van buiten kunnen aantrek
ken. Hij denkt daarbij aan ac
countants, bedrijfskundigen
en milieudeskundigen. Borg
houts ontkent dat de gedachte
is ontstaan uit ontevredenheid
met het huidige politieonder
wijs. ,,De gedachte is geweest
dat er ook andere ervarener
mensen aangetrokken moeten
worden dan jongens en meisjes
die van school komen", aldus
Borghouts. Hij zegt zich te rea
liseren dat het afstappen van
de gedachte aan een life-time-
job strijdig is met de huidige
politiecultuur van rechtszeker
heid en het vermijden van risi
co's. Maar hij vindt dat het be
halve goed voor de politie
organisatie ook goed is voor
politiemensen, dat ze het ge
voel hebben voor meer ge
schikt te zijn dan alleen poli
tiewerk. Belangrijk daarbij is
volgens Borghouts dat meer
gebruik gemaakt wordt van
het algemeen vormend onder
wijs, in plaats van de „enge po
litiecultuur".
,,De intern gerichte cultpur, al
les zelf willen doen, moet wor
den doorbroken. Daar gaat het
mij om. Dat hoort bij flexibili
teit", aldus Borghouts.
KERKWERVE - De voor van
daag, dinsdag, geplande graa-
noogstdcmonstratic in Kerk-
werve is verschoven naar dins
dag 17 augustus. Het evene
ment begint om 16.00 uur en
duurt tot 21.00 uur.
Dc graanoogstdemonstratie is
een initiatief van de Stichting
het Werkend Zeeuws Trek
paard. Op het programma
staat het werken met twee zelf-
binders en het dorsen van
graan met een oude dorsmachi
ne. Eén trekpaard zal voor een
ros lopen. Een ros is een groot
horizontaal draaiend tandwiel
wat via een overbrenging een
stationair werktuig aandrijft.
Het tandwiel wordt in bewe
ging gebracht door een
rondstappend paard.
LAUWERSOOG - De Wadden
zeehavens in Nederland heb
ben onvoldoende voorzienin
gen voor de opslag van huis
vuil, olie en chemisch afval. De
voorzieningen die er zijn be
staan meestal uit huisvuilcon
tainers en een glasbak. Een
verdergaande scheiding van
het afval is niet mogelijk. Het
is voor de gebruikers van de
haven bovendien onvoldoende
duidelijk waar olie en afval
kan worden afgegeven.
BUSSUM - De Explosieven
Opruimingsdienst (EOD) heeft
maandag drie granaten uit de
Tweede Wereldoorlog op de
Bussemer Heide tot ontplof
fing gebracht. De projectielen
waren de afgelopen dagen door
wandelaars en kinderen gevon
den. Een vierde granaat, die
voor de veiligheid was ingegra
ven, is zaterdag door onbeken
den meegenomen.
RENESSE/BURGH-HAAMSTEDE - Eindelijk was het dan weer eens zover, afgelopen weekend.
Eindelijk konden de recreanten gebruik maken van dat waar velen onder hen nog steeds voor ko
men: het strand. Na alle regen van de afgelopen weken was het weer een beetje zomer en dat resul
teerde meteen in strandbezoek. Het was nog wel voorzichtige strandpret, want lang niet iedereen
verruilde de dagelijkse kledij voor zwemkleding. De meer voorzichtig en onder de strandbezoekers
hielden het bij pootjebaden met opgetrokken rokken...(Foto: Joop van Houdt).
Meeuwenpopulatie stijgt
BRUINISSE/ZIERIKZEE - Een verhoogde concen
tratie colibacteriën op enkele mosselverwaterperce-
len van mosselhandelaren in Yerseke baart de han
del en de controleurs van de Rijksdienst voor Vis en
Visprodukten (RVV) sinds het weekeinde een bron
van zorg. De handel heeft direct haar maatregelen
genomen. Er bestaat geer gevaar voor de volksge
zondheid omdat de RVV de verwerking van mossels
nauwkeurig controleert.
De verhoogde concentraties co
libacteriën zijn te wijten aan
de uitwerpselen van de forse
kolonies meeuwen die in groter
aantallen dan normaal in de
buurt van Yerseke zijn neer
gestreken. Mosselhandelaren
en kwekers stellen alles in het
werk om de zeesterren (een de
licatesse voor de meeuwen) uit
het verwatergebied te weren.
Door de zeesterren handmatig
uit de schelpdierladingen te
verwijderen kunnen de meeu
wen zich niet overdadig tegoed
doen aan deze lekkernijen. Het
ministerie van landbouw, na
tuurbeheer en visserij wil snel
onderzoeken of er mogelijkhe
den zijn om diepere percelen
voor het verwateren van mos
sels aan te leggen. „Met het
aanleggen van diepere perce
len wordt deze voor de meeu
wen minder interessant. Geza
menlijk moeten we hier een
oplossing voor kunnen vin
den", aldus L. P. van Duyn van
de hoofdafdeling kust, binnen
visserij en cultures van het mi
nisterie van landbouw, natuur
beheer en visserij.
Om blijvend een veilig pro-
dukt op de markt te brengen
worden de Zeeuwse mossels
door de RVV nauwkeurig be
monsterd. Met de strengste
EG-richtlijnen in de hand kan
adequaat worden ingegrepen.
De consument hoeft zich echter
geen zorgen te maken. Mocht
de toegestane grens van het
aantal colibacteriën worden
overschreden zullen die bedrij
ven die de betreffende mossels
hebben verwerkt hun activitei
ten moeten staken. Volgens
produktschapvoorzitter D. J.
Langstraat kunnen maatrege
len (indien nodig) snel worden
genomen maar tot nu toe is er
geen enkele reden voor paniek.
UTRECHT - Minister Maij van
verkeer en waterstaat wil een
aantal busverbindingen in het
streekvervoer in de verkoop
doen. Het gaat om lijnen die ze
geschikt acht voor concurren
tie, zo heeft ze de betrokken
streekvervoerbedrijven vorige
maand in een brief laten we
ten. Een woordvoerder van de
VSN-groep, het concern van
streekvervoerders, bevestigde
dit maandag.
ZIERIKZEE - Het frame is niet alleen een vitaal,
maar ook het grootste onderdeel van de fiets. Het
onderdeel waaraan in feite alle andere onderdelen
worden opgehangen. Dat maakt van het frame het
hart van de fiets. Zeker een reden om er aandacht
aan te schenken.
bij het sturen door de bocht en
bij randonneurfietsen bij snel
le afdalingen met een bagage
bepakte fiets. Ook voor grote
en zware fietsers zegt de stijf
heid iets. Grote frames hebben
een grotere torsiestijfheid dan
kleinere.
Het frame zoals wij dat nu ken
nen is ruim een eeuw oud. Na
allerlei experimenten met als
hoogtepunten de loopfiets en
de hoge bi kwam de Engels
man Starley in 1885 met een ge
heel nieuwe constructie, de sa
fety of veiligheidsfiets, het
prototype van de hedendaagse
fiets. Het frame dat Starley ge
bruikte groeide uit tot het zo
genoemde diamantframe, dat
de basis vormt van het grootste
deel van de hedendaagse fiet
sen. Dat wil zeggen een drie
hoek voor het achterframe en
een bijna-driehoek voor het
hoofdframe. Die driehoek
constructie is in technische zin
bijzonder sterk en dat ver
klaart waarom dit klassieke
frame nog steeds wordt ge
bruikt. Er zijn in de loop van
de tijd wel allerlei op zichzelf
interessante alternatieven ont
wikkeld en ook wel op de
markt gebracht, maar geen van
deze nieuwe vormen heeft op
grote schaal toepassing gevon
den.
Stalen buizen
Het hoofdframc wordt ge
maakt uit drie hoofdbuizen die
door middel van de balhoofd-
buis, een onder- en bovenbal-
hoofdlug en een bracket pot
waarin de zitbuis en de schuine
onderbuis rusten, met elkaar
worden verbonden. Het achter
frame bestaat uit een staande
en een liggende achtervork. De
framebuizen worden meestal
vervaardigd uit tot buis gerold
plaatstaal dat op de naad elek
trisch wordt gelast. Daarnaast
wordt in dc framebouw ook ge
bruik gemaakt van alumi
nium, van kompositiemaeria-
len (zoals koolstofvezels), van
titanium en van magnesium.
Staal wordt echter nog steeds
het meest gebruikt. Het mag
dan zwaarder zijn dan de ande
re genoemde materialen, maar
het is sterk, goed te verwerken
en relatief goedkoop. Bij fiet
sen waarvan het gewicht van
belang is, wordt vooral voor
aluminium gekozen. Bij de ver
bindingen van de verschillende
buizen wordt gebruik gemaakt
van zogenoemde lugs, maar er
zijn ook lugloze frames en fra
mes uit één stuk. De wanddik
te van een buis is van belang en
door legeringen (met bijvoor
beeld mangaan) is het gelukt
een steeds dunnere wanddikte
te bereiken bij een zelfde buis
diameter. Bekende buizenfa
brikanten, zoals bijvoorbeeld
Reynolds in Engeland, Colum
bus in Italië en Vitus in Frank
rijk hebben op dit terrein goed
werk verricht met als resultaat
licht maar hoogwaardig buis
materiaal; vooral van belang
voor racefietsen en de duurde
re sportieve lichtgewicht fiet
sen.
Ingewijden hoor je vaak hele
verhalen houden over de ge
wenste stijfheid van het frame,
de torsicstijfheid, die voor
komt dat het frame een slappe
indruk maakt of een neiging
tot vervormen vertoont. Het is
vreemd dat over die stijfheid
over het algemeen maar weinig
concreets wordt gezegd en dat
ook persoonlijke voorkeur dui
delijk een woordje lijkt mee te
spreken. Bij racefietsen is een
goede torsiestijfheid prettig
Goed passend
Belangrijker dan de stijfheid
is de maatvoering van het
frame. De lichaamsafmetingen
van de fietsers verschillen en
dat vraagt om aanpassing van
de framematen. De fiets mag
dan een confectieprodukt zijn,
aan de maatvoering wordt
goed aandacht besteed om
prettig fietsen voor iedereen
mogelijk te maken. Daarom
zijn dezelfde fietsen in ver
schillende maten leverbaar.
Als je een nieuwe fiets koopt,
moet je daar terdege op letten
en de fietsenvakman is gewend
hieraan aandacht te besteden
en voorlichting over te geven.
De fiets moet goed passen en
dat wordt bepaald door de fra
mematen. Het gaat daarbij
vooral om de hoogte van het
frame, dat is de afstand van het
hart van de trapas tot het snij
punt van de hartlijnen van de
bovenbuis en de zitbuis of tot
aan de bovenkant van de zadel-
penlug. Om te weten of je een
fiets met de juiste framehoogte
hebt, moet je je been aan de
binnenzijde meten vanaf het
kruis tot aan de voetzool (zon
der schoen). Die lengte met 1,08
vermenigvuldigen en dan heb
je de juiste zithoogte. De zit
hoogte kan natuurlijk ook wor
den aangepast door het zadel
in hoogte te verstellen, maar
het gaat toch vooral om de fra
mehoogte. Fietsenhandelaren
hebben vaak een pasframe in
huis om de juiste maat vast te
stellen en je bent dan zelf van
het. meet- en rekenwerk af,
maar het is toch goed om te we
ten waar het allemaal om gaat.