Mooi wonen hoeft niet altijd (te) duur te zijn Baan bij politie is niet langer voor het leven Voorzichtige strandpret Graskip scharrelt weer echt buiten Mosselkwekers op zeesterrenjacht Het frame: al eeuwenlang het hart van het rijwiel Ook met bescheiden budget veel mogelijk Graanoogst demonstratie Niet alleen het grootste, maar ook het meest vitale onderdeel 6 ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE ZIERIKZEE - Altijd een spannend moment: het in richten van je eerste eigen woonruimte. Of het nu om een kamer gaat, een appartement of - wie weet - zelfs een complete woning. De wensen zijn groot, maar het budget bescheiden. Bovendien wil je je geld verantwoord besteden. Hoe doe je dat het slimst? Het belangrijkste van dat eer ste eigen huis is natuurlijk dat je je er thuis gaat voelen. In een rommeltje wonen is niet fijn. Probeer dus je eigen stijl te vinden. Voor de één is dat een landelijk sfeertje met hout, ro tan en planten; voor de ander misschien wel High Tfech met veel zwart en chroom. Welke stijl het uiteindelijk wordt, maakt niet uit. Het gaat om het persoonlijke karakter. Wees daaföm kritisch ten aanzien van 'krijgertjes'. Passen ze niet in de sfeer die je in gedachten hebt, zie er dan vanaf. Hoe goedbedoeld het ook is. Het is tenslotte jouw interieur. Modebewust Makkelijk gezegd, maar waar haal je dan betaalbare meubels vandaan? Geen nood. De grote woonwarenhuizen voeren hele aantrekkelijke collecties tegen zeer schappelijke prijzen. He lemaal afgestemd op het jonge, modebewuste interieur. Behal ve je basis-meubels vind je er vaak ook verlichting, vloerbe dekking, verf en behang, stof fen en allerlei leuke woon accessoires. En dat is wel zo ge makkelijk. Want zo kun je in één keer alles op kleur bij el kaar zoeken. En mocht zo'n to taalinrichting nog net iets te begrotelijk zijn, dan sprokkel je de onderdelen toch gewoon stukje bij beetje bij elkaar? Geef aan iedereen je favoriete kleur en stijl door en je zult zien, binnen de kortste keren is je huis gevuld.... Over een paar dingen moet je natuurlijk zelf goed nadenken. Je bed, bijvoorbeeld. Zeker als je op kamers woont, is ^o'n bed vaak een hinderlijk obstakel. Meestal wordt er een dappere poging gedaan om die slaap- functie overdag te camoufleren met èen sprei en wat kussens. Dus waarom niet gelijk een zit- slaapbankje gekocht? Daar mee vang je twee vliegen in één klap. Overdag een gezellige twee-zitter en 's nachts een comfortabel tweepersoonsbed. En mocht je later zo'n super-de- luxe designbed nemen, dan verhuist dat praktische slaap- bankje gewoon naar de logeer kamer. Wat heb je verder nodig voor een plezierige start? Een tafel natuurlijk en stoelen. Kies een lekkere ruime eetta fel, dan kun je die gelijk als bu reau gebruiken. Een los laden- blok erbij en klaar bien je! Stoe len zijn' ook geen probleem. Vier van die tijdloze klapstoe- len heb je al voor een habbe- krats. Een andere slimme keus zijn de rotan Lord Loom stoel tjes. Later voldoen ze prima op balkon of terras. En nu we toch bezig zijn met het zitgebeuren: vervang dat obligate salonta feltje eens door een vrolijke bijzetter of zo'n flexibel ser veerwagentje. Ze zijn in tal van eigentijdse uitvoeringen te koop. Sommige zijn zelfs op klapbaar. Bergruimte Aan bergruimte heb je altijd gebrek. Nu en in de toekomst. Voor je kleding, boeken, de audio-installatie of zomaar wat fraaie woon-accessoires. Kies daarom voor een stelling- kast of wandrek uit een aan- bouwsysteem. Dergelijke sy stemen zijn vaak zeer uitge breid, zodat je er alle kanten mee op kunt. Houdt daarbij al tijd voor ogen dat zo'n rek nog wel eens verbouwd of aange vuld zal worden. Voor de stu deerkamer bijvoorbeeld, of de kinderkamer. Zorg dus dat de maten van de verschillende ele menten goed op elkaar zijn af gestemd. Zo heb je nog jaren lang profijt van je investering. De vloer is de basis van elk in terieur. Op een houten vloer staat een karpet natuurlijk pri ma. Dat hoeft niet veel te kos ten. Met name de handgeweven Kelims of Dhurries heb je al voor een paar honderd gulden. Helemaal goedkoop, zijn de kleurrijke katoenen voddenta- pijten: slechts een paar tien tjes. En ze kunnen nog gewas sen worden ook. Een planken vloer? Niet getreurd. Ook vi nyl kan heel leuk staan. Sinds kort zijn er flitsende dessins met ingestrooide glitters. Lief hebbers van een warm inte rieur zullen goed uit de voeten kunnen met tapijt. Met name polyamide is heel betaalbaar: een sterke en kleurechte vezel die jarenlang meegaat. De aankleding is altijd het leukste karweitje. Want met gordijnen en kussentjes breng je pas echt sfeer in huis. Gor dijnstoffen hoeven al lang niet meer netjes op rails. De meer ongedwongen ophangsystemen werken bijvoorbeeld met strik jes en clipjes op een roede of staaldraad. Ook horizontale ja loezieën doen het goed in het jonge interieur. Bij de doe-het- zelf zaken zijn vriendelijk ge prijsde standaardmaten te koop die met een lamellen- schaar zelf op maat zijn te ma ken. Voor romantici zijn de weelderige optrekgordijnen of exotische bamboe-rolgordijnen goede alternatieven. En dan tot slot de finishing touch. Waar je ook woont, de muren sauzen mag altijd. Koel wit is pass. Alles draait tegenwoordig om natuurlijke pasteltinten zoals stijlvol abrikoos, lieflijk licht blauw of zonnig zachtgeel. En met een paar fraai uitgelichte prenten aan de muur maak je het helemaal af. Echte kunst nog te duur? Welnee, bij de kunstuitleen kun je al voor een luttel bedragje iets moois uit zoeken. Een culturele prijswin naar voor mensen met een smalle beurs en een brede inte resse.... Het ei krijgt een nieuw keurmerk Graskippen worden weer gestimuleerd om buiten te lopen.... ZIERIKZEE - Er komt een nieuw keurmerk voor eie ren: het Gras Ei. Daarvoor is de Stichting Gras Merk opgericht, die de verkoop gaat stimuleren van pro- dukten van dieren die weer van een gezond buitenle ven kunnen genieten. De introductie van het Gras Ei is de eerste activiteit van de stichting. Wie het Gras Ei keurmerk wil voeren, moet een contract teke nen, waarmee de opfokker, de pluimveehouder en de voeder- leverancier gehouden zijn aan een aantal strenge voorwaar den met betrekking tot de ge zonde leefomgeving en de voe ding van de kippen. Het toe zicht en de controle wordt uit gevoerd door het nationale Controleburo Pluimvee en Eie ren (CPE) te Zeist. Kwaliteitseisen Het Gras Ei moet men niet ver warren met het Scharrelei. In tegenstelling tot wat de meeste mensen denken, loopt de schar relkip nog steeds niet buiten. Zij zit weliswaar niet meer in een legbatterij, maar 'schar relt' in een gigantisch kunst- verlicht 'kippenhok' temidden van duizenden lotgenoten. De produktie van het Gras Ei moet aan aanzienlijk zwaarde re diervriendelijke eisen vol doen. Enkele belangrijke pun ten uit deze strenge kwaliteits normen zijn: de kippen moeten de gehele dag door over een uit loop beschikken en gestimu leerd worden ook naar buiten te gaan naar een begroeid ter rein (chemische gewasbescher ming verboden!), waar iedere kip over minimaal 2 Vi m2 ruim te beschikt. Ook zijn er strengere eisen ten aanzien van de inrichting, ver lichting, ventilatie en capaci teit (maximaal zeven kippen per m2) van de leg- en slaap- ruimtën. De kippen mogen zelf ook niet uit eieren van een leg batterij afkomstig zijn en mo gen niet geleewiekt (vleugel- punten verwijderd) zijn en slechts zorgvuldig 'gekort- bekt', zodat ze normaal kunnen eten en drinken. De graskip pen krijgen uitsluitend plant aardige voeding (granen, peul vruchten en groenvoer), aange vuld met mineralen en vitami nen. Het verstrekken van chemi sche kleurstoffen is verboden. Dat laatste blijkt trouwens ook volkomen overbodig, want het gras en het groenvoer geven de dooier van het Gras Ei de natuurlijke oranje-gele kleur van weleei* terug, die bij ieder Gras Ei weer anders is. Niet al leen is het Gras Ei vriendelij ker voor de kip, maar het ont breken van chemicaliën komt natuurlijk ook de gezondheid van de mens en het milieu ten goede. Moderner personeelsbeleid nodig DEN HAAG - De tijd is voorbij dat degene die bij de politie ging werken een baan voor het leven kreeg. De politie-organisatie moet flexibeler worden om kwalitatief goed politiewerk te leveren. Om zo'n or ganisatie te krijgen is een moderner personeelsbe leid nodig. Degenen die bij de politie gaan werken, moeten uit alle geledingen van de maatschappij ko men. Dat zegt directeur-generaal Openbare Orde en Veiligheid H. Borghouts van het ministe rie van binnenlandse zaken de ze week in het Algemeen Poli tieblad. Op het moment dat de politie de reorganisatie naar 25 regiokorpsen en één korps lan delijke politiediensten af rondt, heeft de hoogste ambte naar op het ministerie van bin nenlandse zaken alweer nieu we veranderingen voor de poli tie in petto. De 26 korpsen moe ten zich ontwikkelen tot een organisatie die kan aantonen wat de effecten van zijn werk zijn geweest en die flexibel op nieuwe eisen kan inspringen, aldus Borghouts. Als eerste stap naar zo'n flexibeler orga nisatie wil hij laten onderzoe ken of politiemensen op basis van beperkte contracten van zes of acht jaar kunnen worden aangenomen, zoals ook bij het leger gebeurt. Daarnaast wil hij een bredere algemene oplei ding, bij voorbeeld een MBO- opleiding Veiligheid, waarna de politiemensen zich via be drijfsopleidingen in het poli tiewerk kunnen specialiseren. Met de algemene opleiding zouden zij echter ook buiten de politie terecht kunnen. Om de flexibele organisatie te krijgen die hem voor ogen staat wil Borghouts ook specialisten van buiten kunnen aantrek ken. Hij denkt daarbij aan ac countants, bedrijfskundigen en milieudeskundigen. Borg houts ontkent dat de gedachte is ontstaan uit ontevredenheid met het huidige politieonder wijs. ,,De gedachte is geweest dat er ook andere ervarener mensen aangetrokken moeten worden dan jongens en meisjes die van school komen", aldus Borghouts. Hij zegt zich te rea liseren dat het afstappen van de gedachte aan een life-time- job strijdig is met de huidige politiecultuur van rechtszeker heid en het vermijden van risi co's. Maar hij vindt dat het be halve goed voor de politie organisatie ook goed is voor politiemensen, dat ze het ge voel hebben voor meer ge schikt te zijn dan alleen poli tiewerk. Belangrijk daarbij is volgens Borghouts dat meer gebruik gemaakt wordt van het algemeen vormend onder wijs, in plaats van de „enge po litiecultuur". ,,De intern gerichte cultpur, al les zelf willen doen, moet wor den doorbroken. Daar gaat het mij om. Dat hoort bij flexibili teit", aldus Borghouts. KERKWERVE - De voor van daag, dinsdag, geplande graa- noogstdcmonstratic in Kerk- werve is verschoven naar dins dag 17 augustus. Het evene ment begint om 16.00 uur en duurt tot 21.00 uur. Dc graanoogstdemonstratie is een initiatief van de Stichting het Werkend Zeeuws Trek paard. Op het programma staat het werken met twee zelf- binders en het dorsen van graan met een oude dorsmachi ne. Eén trekpaard zal voor een ros lopen. Een ros is een groot horizontaal draaiend tandwiel wat via een overbrenging een stationair werktuig aandrijft. Het tandwiel wordt in bewe ging gebracht door een rondstappend paard. LAUWERSOOG - De Wadden zeehavens in Nederland heb ben onvoldoende voorzienin gen voor de opslag van huis vuil, olie en chemisch afval. De voorzieningen die er zijn be staan meestal uit huisvuilcon tainers en een glasbak. Een verdergaande scheiding van het afval is niet mogelijk. Het is voor de gebruikers van de haven bovendien onvoldoende duidelijk waar olie en afval kan worden afgegeven. BUSSUM - De Explosieven Opruimingsdienst (EOD) heeft maandag drie granaten uit de Tweede Wereldoorlog op de Bussemer Heide tot ontplof fing gebracht. De projectielen waren de afgelopen dagen door wandelaars en kinderen gevon den. Een vierde granaat, die voor de veiligheid was ingegra ven, is zaterdag door onbeken den meegenomen. RENESSE/BURGH-HAAMSTEDE - Eindelijk was het dan weer eens zover, afgelopen weekend. Eindelijk konden de recreanten gebruik maken van dat waar velen onder hen nog steeds voor ko men: het strand. Na alle regen van de afgelopen weken was het weer een beetje zomer en dat resul teerde meteen in strandbezoek. Het was nog wel voorzichtige strandpret, want lang niet iedereen verruilde de dagelijkse kledij voor zwemkleding. De meer voorzichtig en onder de strandbezoekers hielden het bij pootjebaden met opgetrokken rokken...(Foto: Joop van Houdt). Meeuwenpopulatie stijgt BRUINISSE/ZIERIKZEE - Een verhoogde concen tratie colibacteriën op enkele mosselverwaterperce- len van mosselhandelaren in Yerseke baart de han del en de controleurs van de Rijksdienst voor Vis en Visprodukten (RVV) sinds het weekeinde een bron van zorg. De handel heeft direct haar maatregelen genomen. Er bestaat geer gevaar voor de volksge zondheid omdat de RVV de verwerking van mossels nauwkeurig controleert. De verhoogde concentraties co libacteriën zijn te wijten aan de uitwerpselen van de forse kolonies meeuwen die in groter aantallen dan normaal in de buurt van Yerseke zijn neer gestreken. Mosselhandelaren en kwekers stellen alles in het werk om de zeesterren (een de licatesse voor de meeuwen) uit het verwatergebied te weren. Door de zeesterren handmatig uit de schelpdierladingen te verwijderen kunnen de meeu wen zich niet overdadig tegoed doen aan deze lekkernijen. Het ministerie van landbouw, na tuurbeheer en visserij wil snel onderzoeken of er mogelijkhe den zijn om diepere percelen voor het verwateren van mos sels aan te leggen. „Met het aanleggen van diepere perce len wordt deze voor de meeu wen minder interessant. Geza menlijk moeten we hier een oplossing voor kunnen vin den", aldus L. P. van Duyn van de hoofdafdeling kust, binnen visserij en cultures van het mi nisterie van landbouw, natuur beheer en visserij. Om blijvend een veilig pro- dukt op de markt te brengen worden de Zeeuwse mossels door de RVV nauwkeurig be monsterd. Met de strengste EG-richtlijnen in de hand kan adequaat worden ingegrepen. De consument hoeft zich echter geen zorgen te maken. Mocht de toegestane grens van het aantal colibacteriën worden overschreden zullen die bedrij ven die de betreffende mossels hebben verwerkt hun activitei ten moeten staken. Volgens produktschapvoorzitter D. J. Langstraat kunnen maatrege len (indien nodig) snel worden genomen maar tot nu toe is er geen enkele reden voor paniek. UTRECHT - Minister Maij van verkeer en waterstaat wil een aantal busverbindingen in het streekvervoer in de verkoop doen. Het gaat om lijnen die ze geschikt acht voor concurren tie, zo heeft ze de betrokken streekvervoerbedrijven vorige maand in een brief laten we ten. Een woordvoerder van de VSN-groep, het concern van streekvervoerders, bevestigde dit maandag. ZIERIKZEE - Het frame is niet alleen een vitaal, maar ook het grootste onderdeel van de fiets. Het onderdeel waaraan in feite alle andere onderdelen worden opgehangen. Dat maakt van het frame het hart van de fiets. Zeker een reden om er aandacht aan te schenken. bij het sturen door de bocht en bij randonneurfietsen bij snel le afdalingen met een bagage bepakte fiets. Ook voor grote en zware fietsers zegt de stijf heid iets. Grote frames hebben een grotere torsiestijfheid dan kleinere. Het frame zoals wij dat nu ken nen is ruim een eeuw oud. Na allerlei experimenten met als hoogtepunten de loopfiets en de hoge bi kwam de Engels man Starley in 1885 met een ge heel nieuwe constructie, de sa fety of veiligheidsfiets, het prototype van de hedendaagse fiets. Het frame dat Starley ge bruikte groeide uit tot het zo genoemde diamantframe, dat de basis vormt van het grootste deel van de hedendaagse fiet sen. Dat wil zeggen een drie hoek voor het achterframe en een bijna-driehoek voor het hoofdframe. Die driehoek constructie is in technische zin bijzonder sterk en dat ver klaart waarom dit klassieke frame nog steeds wordt ge bruikt. Er zijn in de loop van de tijd wel allerlei op zichzelf interessante alternatieven ont wikkeld en ook wel op de markt gebracht, maar geen van deze nieuwe vormen heeft op grote schaal toepassing gevon den. Stalen buizen Het hoofdframc wordt ge maakt uit drie hoofdbuizen die door middel van de balhoofd- buis, een onder- en bovenbal- hoofdlug en een bracket pot waarin de zitbuis en de schuine onderbuis rusten, met elkaar worden verbonden. Het achter frame bestaat uit een staande en een liggende achtervork. De framebuizen worden meestal vervaardigd uit tot buis gerold plaatstaal dat op de naad elek trisch wordt gelast. Daarnaast wordt in dc framebouw ook ge bruik gemaakt van alumi nium, van kompositiemaeria- len (zoals koolstofvezels), van titanium en van magnesium. Staal wordt echter nog steeds het meest gebruikt. Het mag dan zwaarder zijn dan de ande re genoemde materialen, maar het is sterk, goed te verwerken en relatief goedkoop. Bij fiet sen waarvan het gewicht van belang is, wordt vooral voor aluminium gekozen. Bij de ver bindingen van de verschillende buizen wordt gebruik gemaakt van zogenoemde lugs, maar er zijn ook lugloze frames en fra mes uit één stuk. De wanddik te van een buis is van belang en door legeringen (met bijvoor beeld mangaan) is het gelukt een steeds dunnere wanddikte te bereiken bij een zelfde buis diameter. Bekende buizenfa brikanten, zoals bijvoorbeeld Reynolds in Engeland, Colum bus in Italië en Vitus in Frank rijk hebben op dit terrein goed werk verricht met als resultaat licht maar hoogwaardig buis materiaal; vooral van belang voor racefietsen en de duurde re sportieve lichtgewicht fiet sen. Ingewijden hoor je vaak hele verhalen houden over de ge wenste stijfheid van het frame, de torsicstijfheid, die voor komt dat het frame een slappe indruk maakt of een neiging tot vervormen vertoont. Het is vreemd dat over die stijfheid over het algemeen maar weinig concreets wordt gezegd en dat ook persoonlijke voorkeur dui delijk een woordje lijkt mee te spreken. Bij racefietsen is een goede torsiestijfheid prettig Goed passend Belangrijker dan de stijfheid is de maatvoering van het frame. De lichaamsafmetingen van de fietsers verschillen en dat vraagt om aanpassing van de framematen. De fiets mag dan een confectieprodukt zijn, aan de maatvoering wordt goed aandacht besteed om prettig fietsen voor iedereen mogelijk te maken. Daarom zijn dezelfde fietsen in ver schillende maten leverbaar. Als je een nieuwe fiets koopt, moet je daar terdege op letten en de fietsenvakman is gewend hieraan aandacht te besteden en voorlichting over te geven. De fiets moet goed passen en dat wordt bepaald door de fra mematen. Het gaat daarbij vooral om de hoogte van het frame, dat is de afstand van het hart van de trapas tot het snij punt van de hartlijnen van de bovenbuis en de zitbuis of tot aan de bovenkant van de zadel- penlug. Om te weten of je een fiets met de juiste framehoogte hebt, moet je je been aan de binnenzijde meten vanaf het kruis tot aan de voetzool (zon der schoen). Die lengte met 1,08 vermenigvuldigen en dan heb je de juiste zithoogte. De zit hoogte kan natuurlijk ook wor den aangepast door het zadel in hoogte te verstellen, maar het gaat toch vooral om de fra mehoogte. Fietsenhandelaren hebben vaak een pasframe in huis om de juiste maat vast te stellen en je bent dan zelf van het. meet- en rekenwerk af, maar het is toch goed om te we ten waar het allemaal om gaat.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1993 | | pagina 6