„Het publiek moet Beachpop doen slagen, ook het Aidsfonds heeft daar recht op" Kaarten Marco Verseput over organisatie van popfestival MAANDAG 7 JUNI 1993 NR 25369 BURGHSLUIS - Op 3 juli is het dan zover. Op het Havenplateau van Burghsluis wordt deze dag onder de naam Beachpop een voor Schouwen- Duiveland uniek popfestival gehouden met erkende bands als De Dijk, Loïs Lane, The Scene en Candy Dulfer. Deze en andere gerenommeerde bands verlenen hun medewerking aan het evenement waarvan de opbrengsten geheel ten bate komen van het Aidsfonds. Beachpop is namelijk tevens de start van een negendaagse landelijke campagne over aids: rumour around aids. Marco Verseput is samen met Frans Kristalijn de initiatiefnemer van Beachpop. De bezielende wijze waarmee hij spreekt over het evenement, verraadt dat hier een liefhebber aan het woord is. Dat kan ook niet anders. Samen met zijn mede-bestuursleden stak Marco namelijk een jaar lang gemiddeld dertig uur per week in de organisatie van Beachpop. Maximaal vijftienduizend bezoekers kunnen op 3 juli genieten van het popspektakel dat door het doorzettingsvermogen en de inzet van vrijwilligers op de rails is gezet. Marco rekent erop dat de inwoners van Schouwen-Duiveland en de toeristen massaal naar Beachpop trekken. „Wij hebben het programma en de faciliteiten geleverd, het is aan het publiek om het festival echt te doen slagen. Ook het Aidsfonds heeft daar recht op", aldus Marco Verseput. Beachpop met medewer king van Loïs Lane, Can dy Dulfer. De Dijk. The Scene, Gotcha!, Rodi Dean en The Juke Joints. 3 juli van 12.00 tot 22.30 uur op het Havenplateau van Burghsluis. Tbrrein geopend vanaf 10.00 uur. Tbegang 27.50, kinde ren tot en met 12 jaar 10,00 (inclusief voor- bespreekkosten). Na 1 juli aan de kassa 32,50. Kinderen tot en met 12 jaar 13,50. Hijgend komt hij zijn woning in Kerkwerve binnenvallen. Met een sneltreinvaart is hij teruggekeerd van een bezoek aan het Aidsfonds in Amsterdam. Een gebakje, een boterham en een bak koffie worden in rap tempo weggewerkt. Zo is het de laatste tijd door de drukte rondom Beachpop vaker gegaan. Maar nadat het shagje is gedraaid leunt hij achterover om vervolgens los te barsten over zijn paradepaardje: Beachpop. Het idee voor het festival, de keuze van de lokatie, de voorbereiding, de urenlange vergaderingen en overleggen, het benaderen van bands, het zoeken en overtuigen van sponsors alles komt aan de orde. Voor het ontstaan van het idee moet een jaar worden teruggegaan in de tijd. De drukte en de gespannen sfeer in Renesse tijdens het Pinksterweekend zetten Frans Kristalijn en Marco Verseput aan het denken over de mogelijkheden om een invulling te geven aan deze dagen. Al gauw komt de suggestie om ,een muziekevenement te organiseren boven tafel. Niet zomaar een festival, maar gekoppeld aan een liefdadigheidsactie. Het doel wordt snel gevonden want toevalligerwijs wordt op hetzelfde moment een Internationale Aids Conferentie gehouden. Marco: „Het Willy Wortelgevoel. Eureka! Dat was het!", dachten we, „hiermee hebben we iets solide waar alles in zit en waar we mee verder kunnen. Het toerisme, het uitdiepen van een stuk cultuur in Zeeland en een diepere koppeling aan een groeiend probleem". Het idee is er, maar de weg tot verwezenlijking blijkt lang. „Met vallen en opstaan moet je instanties overtuigen dat je met een professioneel geheel aankomt. Mensen kijken toch de kat uit de boom. Begrijpelijk, maar moeilijk als je zelf overtuigd bent van het concept". Met allerlei partijen moet worden onderhandeld. Verschillende disciplines van de gemeente Westerschouwen, het Waterschap, de politie, het Rode Kruis en potentiële sponsors. Grote moeilijkheid is niet alleen het overtuigen van derden, maar ook om intern de motivatie hoog te houden. „Is het plan haalbaar, krijgen we de financiering rond, waren vragen die voor een hoop onzekerheid zorgden", aldus Marco. Eerste mogelijke lokatie voor het festival is het terrein van een camping. Als de eigenaar van de gemeente toestemming krijgt het bedrijf verder te exploiteren, valt deze mogelijkheid snel af. Als perfecte stek wordt dan gesproken over de compensatielokatie aan de Rampweg. Gezien de ligging vlakbij het strand wordt de naam Beachpop Renesse bedacht. Als even later echter de gronden van het overloopterrein worden verdeeld, moet pok deze lokatie als mogelijkheid worden afgevoerd. Ideeën om het festival op het strand te TEKST PETER SCHRAUWEN FOTO JOOP VAN HOUDT houden worden gezien de te verwachte problemen bij hoog water en met de zachte ondergrond snel van tafel geveegd. Immers, het moet een solide en veilig gebeuren worden. De gemeente Westerschouwen komt met het Havenplateau Burghsluis als alternatief. Natuurorganisaties moeten worden overtuigd dat het muziekfestival geen schade toebrengt aan het naburig natuurgebied. Via deskundigen wordt achterhaald welke maatregelen getroffen moeten worden voor geluidsbeheersing. Met behulp van rapporten, de kennis van de gerenommeerde bedrijven die zijn ingeschakeld en het argument dat het festival slechts eenmaal per jaar plaatsvindt, worden de organisaties overtuigd. Marco: „bovendien droegen we aan dat ook wij na 3 juli nog op het eiland wonen en we dus niets kunnen riskeren wat verstrekkende gevolgen heeft voor de natuur". Binnen het bestuur zijn inmiddels de taken verdeeld. Marco Verseput is voorzitter en algeheel coördinator, Frans Kristalijn draagt zorg voor de markt op 3 juli en de coördinatie van het personeel en de vrijwilligers. Kees de Feiter en Ab van Dongen zijn de floormanagers en verantwoordelijk voor het gebeuren backstage, Bart Kloet is de technische man. Jan Mabelis en William Boot controleren de uitvoering van taken en zijn verantwoordelijk voor de hele infrastructuur. Jeroen van 't Leven tenslotte is de grafisch vormgever en zorgt voor de lay-out van de verschillende presentatie-middelen. Met name binnen de kennissenkring wordt naar vrijwilligers gezocht. Het resultaat is dat er op 3 juli maar liefst 190 vrijwilligers aan het werk zijn! Nadat de lokatie is vastgesteld wordt het tijd om bands en sponsors te benaderen, vertelt de organisator. „Aangezien je het voor het aidsfonds doet, moet de organisatie tegen een zo laag mogelijke prijs. Dan begeef je je dus op glad ijs. Bands vragen je waarom zij juist voor Beachpop moeten kiezen en niet voor andere festivals". De koppeling met het aidsfonds dat een goede naam heeft, blijkt echter vertrouwen te wekken. „De mensen zien dat het bonafide is en dat je er niet rijker van wilt worden. Je kweekt dus goodwill. Ondanks dat de bands er niets mee verdienen trek je ze toch over de streep". De Dijk is één van de eerste bands die een toezegging doet. Snel volgen The Scene en Candy Dulfer. Beachpop raakt in muziekland bekend en iets opmerkelijks doet zich voor. Bands gaan namelijk zelf bellen met de vraag of zij harmonie verlopen". Soms moesten daarvoor concessies worden gedaan. „Het was zelfs zo erg dat de kinderen van me eisten toen we een maand naar Indonesië op vakantie gingen, dat het woord Beachpop geen een keer zouden worden genoemd". Binnen het bestuur moesten er wel 'ns harde noten worden gekraakt. „Soms ging het er hard aan toe. Zoiets regel je niet aan de borreltafel met een zak chips. Ieder had zijn verantwoordelijkheden en stevige discussies en ongezouten kritiek werden niet uit de weg gegaan en ook geaccepteerd. In het bestuur zijn mensen tot op het bot gegaan. Maar professionaliteit kost veel tijd. Soms heeft het me wel eens een slapeloze nacht bezorgd, want niets mag rammelen", geeft hij toe Uit alles blijkt dat Marco trots is over hetgeen hij, de medebestuurders en al die vrijwilligers voor elkaar hebben gebokst. „We hebben het ons zelf niet makkelijk gemaakt. Als je een dergelijk festival op commerciële basis organiseert, hoef je aan minder mensen verantwoording af te leggen. Voor het totale bestuur is het een bekroning dat je de aftrap van de aidsweek mag doen. Of ik blij ben als het straks achter de rug is? Nadien krijgen we natuurlijk veel meer rust, maar tegelijkertijd ontstaat er ook een gat". De rust zal niet lang duren. In augustus/september starten reeds de voorbereidingen voor het vervolgfestival. Veel wil Marco over de inhoud van dit evenement nog niet kwijt. „Tbezeggingen van een aantal sponsors hebben we al binnen. Het idee staat in het kader van het verenigde Europa-idee en het draait weer om muziek", klinkt het mysterieus. Gepokt en gemazeld en met een ervaring rijker zal er dus na juli worden gewerkt aan een vervolg. Vooralsnog wordt een blik geworpen op 3 juli en de evaluatie van het festival de weken daarop. In de laatste weken staat er namelijk nog genoeg te doen. iets voor Beachpop kunnen betekenen. Zo ook Gotcha! dat momenteel met haar nieuwe single veelvuldig wordt gedraaid op popzender Radio 3. Het principe dat als er een schaap over de dam is geldt eveneens voor de sponsors. Daarbij komt ook een beetje geluk. Zo is Coca Cola net gestart met de campagne Coca Cola is the Musïc, hetgeen prima aanhaakt bij Beachpop. Cateraar Koebrugge, die het eten en drinken op zo'n beetje alle grote festivals in Nederland verzorgt volgt, evenals onder meer Iglo, Randstad en Aegon. Bij de brouwerijen kan er zelfs gekozen worden tussen Heineken en Grolsch. Snel is een bestand aan sponsors opgebouwd. „Tbch is het voor deze bedrijven geen liefdadigheidswerk. Er wordt wel degelijk gekeken wat het voor hen oplevert. Je moet iets te bieden hebben", aldus Marco. Hartverwarmend noemt hij ook de hulp van allerlei instanties hetzij door donaties, hetzij door hulp op de dag zelf die kosteloos ter beschikking wordt gesteld. Marco is zich in een jaar tijd betrokken gaan voelen bij het werk van het aidsfonds en hoopt dan ook dat het festival veel geld oplevert. Dat is allemaal afhankelijk van de opkomst van het publiek. Vandaar dat hij het publiek oproept massaal te komen. „Als Schouwen-Duivelanders en Zeeuwen moeten we er achter gaan staan, want alles staat of valt met het bezoekersaantal. Aidsfonds of niet, dat blijft de graadmeter". Bij het festival kunnen '15.000 bezoekers aanwezig zijn. Hoeveel mensen er zullen komen is moeilijk in te schatten. De organisatie hoopt in eerste instantie 5.000 bezoekers te mogen begroeten, maar diep in het hart hopen ze natuurlijk op meer. Vooral ook voor het Aidsfonds. „Als er tussen de 10.000 en 15.000 mensen komen halen we heel veel geld op voor het goede doel". Een deel van de opbrengsten vloeit via het Aidsfonds terug in de provincie Zeeland. Het fonds wil namelijk het complete voorlichtingsprogramma op Zeeuwse scholen presenteren. Belangrijk in de voorlichting is de poging om het stereotiepe beeld te doorbreken dat alleen homofielen en heroïneverslaafden besmet kunnen raken met het HIV- virus, maar dat ook steeds meer kinderen en jongeren gevaar lopen. Vooral die jongeren die voor het eerst alleen op vakantie gaan, naar plaatsen als Renesse. „Door middel van het festival willen we niet met het vingertje wijzen, maar op een ongedwongen manier wijze op dit gevaar. Iedereen blijft tenslotte verantwoordelijk voor zijn eigen levensstijl". Dertig uur per week is het bestuur ermee bezig geweest. „Je maakt een bepaalde inschatting van de werkdruk en steeds denk je: 'hierna wordt het rustig'. Maar er komt een bepaald vliegwiel in gang dat steeds sneller gaat draaien en niet meer stopt", zo weet de voorzitter. Het feit dat Marco part-time werkt in het Dijkzigt-ziekenhuis in Rotterdam, maakte dat de tijd er was. „Dit kun je niet vanaf je werk regelen en daarnaast moet binnen het gezin natuurlijk ook alles in

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1993 | | pagina 5