dichters Een feestelijke ouderavond TIGHTING TOT BEVORDERING VAN NOOTZAKEN TEEDS OPNIEUW EXAMEN Mies Bouwman stopt met tv-werk Kabinet wil Bijstandswet in operatie geheel herzien Overleg tuinbouw-cao voor de tweede keer vast i 4 V DINSDAG 11 MEI 1993 NR 25356 5 HOOFDREDACTEUR: NICOLAAS NOTENBAERD o O Lieve Lente Zo aan de voet van de duinen, zingt een lijster zijn hoogste lied, de tortelduifjes roeken in de bomen, |/j de meerkoet heeft haar nestje al in 't riet. 't Speenkruid en de madeliefjes bloeien, de zwaluw vliegt laag over de plas, de kleine lammetjes stoeien, en konijntjes spelen in het jonge gras. De ree luistert en kijkt verwonderd rond. Hier, in de 'Haard', is de natuur nog gezond. In bos en duin klinkt een mooi gezang, maar de lieve Lente duurt niet lang. C. J. Dalebout-v. Zalm, Noordwelle Deze rubriek verschijnt wekelijks in de dinsdag-uitgave van de Zierikzeesche Nieuwsbode en biedt thuis-dichters uit de streek de gelegenheid hun gedichten aan een groter publiek te presen teren. Wie denkt een of meer geschikte gedichten te hebben kan deze opsturen naar de Zierikzeesche Nieuwsbode. Postbus I, 4300 AA Zierikzee. De redactie behoudt zich het recht voor de gedichten weI of niet ce plaatsen. Wijzigingen worden vanzelfsprekend niet doorgevoerd. De naam van de schrijver of schrijfster staat onder het gedicht. DEN HAAG - Op het 18de North Sea Jazz Festival, dat van 9 tot en met 11 juli in. het Haagse Congresgebouw wordt gehouden, wemelt het weer van de oude bekenden. De Yel low Jackets zijn er weer, net als Carlos Santana, het Count Ba- sie Orchestra en Linda Hop kins. Opnieuw te beluisteren zijn Michel Petrucciani, Shir ley Horn, B.B. King, Arturo Sandoval en Herbie Hanckock. KERKRADE - Met 230 harmo nieën, fanfares en brassbands uit 29 landen beleeft Kerkrade van 1 tot en met 25 juli zijn grootste Wereldmuziekcon cours sinds 40 jaar. In totaal ne men 14.000 muzikanten aan het spectakel deel, van wie de helft uit het buitenland komt. HILVERSUM - Mies Bouwman (64) stopt met alle werkzaam heden voor de televisie. Dat heeft zij dinsdag via de AVRO- radio bekend gemaakt. Heer lijk, het boek is nu uit, sla het maar dicht", aldus Bouwman. Zij besloot na de laatste afleve ring van haar jongste programma-reeks In de hoofd rol afgelopen zondag definitief een punt achter haar carrière te zetten. ,,Ik heb het afgemaakt, het is mooi geweest. Na een mooi televisie-leven komt een heel ander leven", zo lichtte Bouwman haar besluit toe. Zij gaat zich wijden aan man, kin deren en kleinkinderen. Bouw man maakte het afgelopen winterseizoen haar rentree bij de-televisie om nog twaalf afle veringen van ,,In de hoofdrol" te maken. In dat programma werd een bekende Nederlander onverwacht meegenomen naar de studio en daar geconfron teerd met vrienden en beken den. Eind 1988 moest zij we gens een ernstige ziekte haar tv-activiteiten beëindigen. Naar haar mening heeft zij met haar jongste programma-reeks haar televisiewerk op een goe de manier kunnen afronden. Haar programma behoorde de afgelopen maanden tot het best bekeken televisie amusement. DEN HAAG - Het kabinet wil niet aan een verbrokkelde her ziening van de Bijstandswet. Het moet voor de Tweede Ka mer een kwestie zijn van haast maken met de volledige herin richting van de Bijstandswet, opdat ook de recent aangekon digde wijzigingen, zoals de herziening van uitkeringen voor jongeren, op 1 april 1994 van kracht kunnen worden. Dat schrijft staatssecretaris Tbr Veld van sociale zaken en werkgelegenheid in een brief aan de Tweede Kamer. De vaste kamercommissie voor sociale zaken van de Kamer had eind april in een brief aan de staats secretaris gevraagd welke on derdelen van haar wijzigings voorstellen ,,geen uitstel" dul den. Niets duldt uitstel, want een geheel nieuwe opzet van de Bijstandswet is nodig om re gels te vereenvoudigen en frau de terug te dringen, schrijft Ter Veld. In september kan de Kamer en kele aanvullende wijzigingen tegemoet zien en die kunnen vervolgens bij het debat over de herziening van de Bijstands wet worden behandeld. UTRECHT - Het overleg over een nieuwe cao voor de tuin bouw (26.000 werknemers) is dinsdagochtend vroeg voor de tweede keer vastgelopen. Breekpunt was het vakantie- bonnensysteem, waar de werk gevers vanaf willen, aldus werkgeversonderhandelaar H. Smets. De hoop van partijen om er de zesde ronde uit te komen, was gevestigd op het begin mei be haalde akkoord in de land bouw. De werkgevers in de tuinbouw waren bereid de wao-reparatie en de loonpara- graaf uit die landbouw-cao te volgen, mits het vakantiebon- nensysteem kon worden afge schaft bij tijdelijke contracten van korter dan een half jaar. Dat systeem werkt volgens de werkgevers (KNBTB) niet. Daar gingen de vakbonden niet mee akkoord, aldus Smets die dat erg betreurt. In die landbouw-cao is in be ginsel een verplichte collectie ve wao-reparatie via het be drijfspensioenfonds afgespro ken, voor rekening van de werknemer. Ook was in de landbouw een loonsverhoging van in totaal 1,2 procent in twee jaar overeengekomen. De tuinbouwwerkgevers wil den deze afspraken wel volgen, maar dan uitsluitend in ruil voor de mogelijkheid het va- kantiebonnensysteem in som mige gevallen af te schaffen. ZIERIKZEE - De jaarlijkse feestelijke ouderavonden van de Jan Wouter van den Doelschool waren ook dit jaar weer het toneel van een avond expressie in woord, gebaar en muziek. Het schoolkoor Jom Jom onder leiding van meester Marco van 't Hoff bracht de stemming er goed in met een leuk uitgebeelde mengeling van musical-liedjes van de afgelopen jaren. Ook het personeel liet zich niet onbetuigd met een sketch vol zelf-spot waarin de ouders een wel heel ongewone kijk kregen in de personeelskamer tijdens de koffie pauze van tien uur. Na de pauze was het de beurt aan groep 7 die de première bracht van de nieuwste musical van het duo Ben Ra- mondt/Mar van der Veer. De showbizz lonkt speelt zich af in de wereld vol 'glamour en glitter'. Uiteindelijk blijkt het lied van de eenvoud het te winnen van het namaak-lied van de showwereld. Een opvallende rol was weggelegd voor het jeugdig theatertalent Sjaak Willekes. (Foto: Joop van Houdt). EN TOEN WAS ER MIDI Wolfert: Midi betekent dat je meerdere geluiden op een key board kunt spelen. Je kunt meerdere keyboards met elkaar ver binden. Het ene keyboard geeft warme geluiden en het andere keyboard geeft weer het geluid van een piano, je kunt het mixen en noem maar op. De klank van instrumenten is een eind te benaderen, in commercials en spots.... Ron: Een complete pro- duktie met tweeëndertig geluiden uiteen keyboard. Ik moet er wel bijzeggen dat er ontzettend veel mogelijk is, maar kwalitatief wordt alles steeds vlakker. Wolfert: En herkenbaar. Je hoort een spotje op de radio en dan zeg je: O, dat is de 310. Akoestisch blijft natuurlijk het mooiste. Ron: Het is zelfs zo, dat je elk muziekstuk wat op midi gemaakt is op een keyboard kunt afspelen en die komt dat onmiddellijk ook met de goede gelui den. DE EISEN Wolfert: Net zoals in elk bedrijf moet je om een studio te kunnen runnen, zakelijk wezen. Daarnaast moet je goeie oren hebben. Kijk, het omgaan met de apparatuur kan in feite iedereen leren. Maar goeie oren heb je nodig om te proberen een zo natuurlijk mogelijke klank te krijgen. Het betekent ook veel CD's beluiste ren en vergelijken. Ron: In de loop van de jaren heb ik door mijn werk in de praktijk andere eigenschappen leren kennen. Je moet in de eerste plaats verschrikkelijk kunnen improviseren. Techniek is mooi, het werkt allemaal, tot er plotseling iets niet werkt. En dat kan heel vervelend worden als er vijf mensen ach ter je staan die weieens een keertje verder willen. Improvisatie is ook nodig als je iets binnen een bepaald tijdsbestek niet dreigt te halen. Je moet redelijk flexibel kunnen zijn. Met de nieuwe ontwikkelingen ga je ongewild ook steeds meer de kant van de producing op. De techniek loopt wel, daar kun je iemand anders achter zetten en zelf zet je koffie en kijk je of alles wel goed gaat. OVER TIEN JAAR Wolfert: Ik denk dat over tien jaar mijn studio uitgebreider zal zijn, misschien in de richting van Ron of zo. Ron: Ik denk dat mijn studio en stuk simpeler zal zijn. Het zal allemaal kleiner zijn. Ik denk dat er over tien jaar een wit bureautje staat en wat beeldschermen en een paar kasten met hard discs. Maar je eigen evolutie kan snel gaan in vergelijking met anderen. Vier jaar geleden dacht iedereen dat over vijf jaar het analoog helemaal weg zou zijn, maar er zijn niet veel studio's die de overstap naar helemaal digitaal hebben durven maken. Wolfert: Ik denk dat nog veel mensen afwachtend zijn. 't Is allemaal goed, maar het is nog niet bewezen of het goed blijft. Ron: Je moet de markt heel secuur volgen. Over tien jaar zal er bij mij geer» bandrecorder meer staan. Het gaat allemaal op discs. Wolfert: Bij gitaarversterkers had je eerst de buizen, later kwamen de transistors. Maar de buizen geven toch het warmste geluid. Vandaar dat veel mensen nog afwachten. Ron: Maar een afwachtende houding kon ik me niet permitteren. Ik ben blij dat ik het niet gedaan heb. Er komt veel volk op af. Anderzijds zal de echte muzikant altijd blijven evenals de klassieke instrumenten. Je kunt zulke mooie piano-samples hebben, het blijft tweedimensionaal. Maar sla een akkoord aan op een echte vleugel en iedereen zegt: Ja, inderdaad, dat is het. OPNAME NA VIJF SECONDEN Ron: Je kunt je als groep niet helemaal voorbereiden. Al hebben ze er nog zo hard aan gewerkt. Binnen een uur kom je allerlei dingen tegen. Wolfert: Dat weet ik uit ervaring. Je gaat de studio in en door het op te nemen kom je wel zo exact te weten waar de zwakke punten zitten. Ron: Bij bandjes deugen de arrangementen vaak niet. Wolfert: Het gaat om de verdeling van het geluid. Het is de kunst van het weglaten. Ze willen vaak een nummer volproppen, zodat het zo vol wordt als een ei. Ron: Ik heb lange tijd 16 sporen gedraaid en ben nooit echt tekort gekomen. Nu heb ik 24, maar ik kom ook niet veel verder dan 16. 17. De bandjes willen ook gauw teveel. Wolfert: We kwamen voor het eerst bij Ron en we dachten we nemen tien nummers op een dag op. Maar we haalden natuurlijk de helft-nog niet. Ron: Als band sta je op drie poten stevig. Je hebt je podium, je oefenruimte en als derde poot de studio en vanuit elke hoek wordt de muziek heel anders benaderd. En als je als band maar blijft circuleren tussen die drie, dan zit je goed Wolfert: Je leert van je fouten. Ron: Ook als opname man. Maar na al die jaren heb ik bij elke opname steeds weer het gevoel dat ik examen moet doen en dat raak je nooit kwijt. HET VERSCHIL Wolfert: Meestal komen hier pop- en hardrockbandjes. Ik neem betrekkelijk weinig amusementsmuziek op. Je hebt groepen die treden bijna ieder weekend op en dan ben je ook wat meer mans om eens een keer wat op te nemen, want een bandje dal nooit optreedt moet het allemaal uit eigen portemonnee betalen en die pakken daarom een wat goedkopere studio. Ron: Bij mij is dat de laatste jaren echt verschoven. Je begint altijd met het bandje om de hoek. In het begin zat ik in Vlissingen in een school en dat liep heel aardig, ook met bandjes van buiten Zeeland. Maar tegen woordig heb ik niet meer de beginnende bandjes. Een begin nend bandje heeft bijvoorbeeld driehonderd gulden en die jongens willen een demo. Dat werk heb ik eigenlijk niet meer. Het is nu meer van; er moet een steengoeie CD komen. We boeken een week, twee weken of zes weken. Wolfert: Bandjes hebben vaak een budget dat niet overschreden mag worden. Dus moeten er in een dag veel nummers opgeno men worden. Hoe meer aandacht je eraan kunt besteden, hoe mooier je het kunt maken. Ron: Maar dat heeft zeker z'n functie. Ik denk dat elk bandje daar gewoon doorheen moet. Eerst zelf proberen, zelf opnemen, vervolgens naar een low budget-studio en als ze dat een aantal keren gedaan hebben en de ambitie is er nog steeds dan gaan ze het vanzelf hogerop zoeken. Wolfert. Het spul wat hier staat is low budget, maar je kunt er hele goeie resultaten mee bereiken. Mijn opzet is om voor een leuke prijs een goeie opname te krijgen en het kan natuurlijk beter. Hier staat er bijvoorbeeld een mengtafel van zoveel duizend gulden en bij Ron is die een aantal keren duurder. Dat is het verschil natuurlijk, maar daarom kan dit ook goedkoper wezen. EVOLUTIE EN REVOLUTIE Wolfert: Ik ben op m'n zestiende muziek gaan spelen en van zelf kwam de wens bij me op om zelf opnames te maken. We namen als Delta Combo op bij Ron en hij heeft me geïn spireerd. Ik ben er nu een jaar of vijf mee bezig, eerst een klein tafeltje met vier sporen, het wordt steeds groter. Het is net als met muziek maken, je wilt steeds beter worden. En op den duurRon: ....kom je er niet meer los van. Wolfert: Een gekte. ja. Ron: Het verhaal bij mij is dat je er op een gegeven moment van gaat leven. Ik vind het moeilijk om mij zelf van toen met Wolfert van nu te vergelijken. De techniek is zo snel vooruit gegaan. Tien jaar geleden had ik nog geen synchronisatie met computer, dat was er gewoon niet. De hele manier van opnemen en produceren is zo volslagen ver anderd. Dat gaat in de toekomst nog heel ver. De klassieke musicus blijf je wel houden, maar het produktiewerk wordt allemaal midi. De echte muzikant blijft, maar zodra er iets gemaakt moet worden van 'dat moet dan en dan klaar', dan is daar altijd midi. Dat vind ik een revolutie in de muziek, of de mensen het leuk vinden of niet. Het is hetzelfde met com puters, of je het nu leuk vindt of niet. het gaat wel gewoon door. Wolfert: Ik zie dat meer vanuit mijn muzikant-zijn. Ik ben begonnen met een accordeon, toen werd het een elek tronisch accordeon, toen werd het een orgel, toen kwam het keyboard, toen kwam er midi. Eerst wil je er niet zo aan. Opeens blijken al je oude instrumenten niet meer waard. Maar midi is wel de toekomst. Verscholen achter een slapende dijk bij Ouwerkerk ligt sinds enige tijd de geluidsstudio van Wolfert Jumelet. De toetsenist van het Pelta Combo kan nu zichzelf en anderen opnemen. Wolfert werd geïns pireerd door Ron Konings, al jarenlang een bekend geluidsdeskundige in Zeeland. Vorige week bracht Ron een bezoek aan de nieuwe geluidsstudio van Wolfert. In de opnameruimte, achter de mengtafel ontstond er een gesprek. I t

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1993 | | pagina 5