dichters
Een feestelijke ouderavond
TIGHTING TOT BEVORDERING VAN NOOTZAKEN
TEEDS OPNIEUW EXAMEN
Mies
Bouwman
stopt met
tv-werk
Kabinet wil Bijstandswet
in operatie geheel herzien
Overleg tuinbouw-cao voor de tweede keer vast
i
4 V
DINSDAG 11 MEI 1993 NR 25356
5
HOOFDREDACTEUR: NICOLAAS NOTENBAERD
o
O
Lieve Lente
Zo aan de voet van de duinen,
zingt een lijster zijn hoogste lied,
de tortelduifjes roeken in de bomen,
|/j de meerkoet heeft haar nestje al in 't riet.
't Speenkruid en de madeliefjes bloeien,
de zwaluw vliegt laag over de plas,
de kleine lammetjes stoeien,
en konijntjes spelen in het jonge gras.
De ree luistert en kijkt verwonderd rond.
Hier, in de 'Haard', is de natuur nog gezond.
In bos en duin klinkt een mooi gezang,
maar de lieve Lente
duurt niet lang.
C. J. Dalebout-v. Zalm,
Noordwelle
Deze rubriek verschijnt wekelijks in de dinsdag-uitgave van de
Zierikzeesche Nieuwsbode en biedt thuis-dichters uit de streek
de gelegenheid hun gedichten aan een groter publiek te presen
teren. Wie denkt een of meer geschikte gedichten te hebben
kan deze opsturen naar de Zierikzeesche Nieuwsbode. Postbus
I, 4300 AA Zierikzee. De redactie behoudt zich het recht
voor de gedichten weI of niet ce plaatsen. Wijzigingen worden
vanzelfsprekend niet doorgevoerd. De naam van de schrijver of
schrijfster staat onder het gedicht.
DEN HAAG - Op het 18de
North Sea Jazz Festival, dat
van 9 tot en met 11 juli in. het
Haagse Congresgebouw wordt
gehouden, wemelt het weer
van de oude bekenden. De Yel
low Jackets zijn er weer, net als
Carlos Santana, het Count Ba-
sie Orchestra en Linda Hop
kins. Opnieuw te beluisteren
zijn Michel Petrucciani, Shir
ley Horn, B.B. King, Arturo
Sandoval en Herbie Hanckock.
KERKRADE - Met 230 harmo
nieën, fanfares en brassbands
uit 29 landen beleeft Kerkrade
van 1 tot en met 25 juli zijn
grootste Wereldmuziekcon
cours sinds 40 jaar. In totaal ne
men 14.000 muzikanten aan het
spectakel deel, van wie de helft
uit het buitenland komt.
HILVERSUM - Mies Bouwman
(64) stopt met alle werkzaam
heden voor de televisie. Dat
heeft zij dinsdag via de AVRO-
radio bekend gemaakt. Heer
lijk, het boek is nu uit, sla het
maar dicht", aldus Bouwman.
Zij besloot na de laatste afleve
ring van haar jongste
programma-reeks In de hoofd
rol afgelopen zondag definitief
een punt achter haar carrière te
zetten. ,,Ik heb het afgemaakt,
het is mooi geweest. Na een
mooi televisie-leven komt een
heel ander leven", zo lichtte
Bouwman haar besluit toe. Zij
gaat zich wijden aan man, kin
deren en kleinkinderen. Bouw
man maakte het afgelopen
winterseizoen haar rentree bij
de-televisie om nog twaalf afle
veringen van ,,In de hoofdrol"
te maken. In dat programma
werd een bekende Nederlander
onverwacht meegenomen naar
de studio en daar geconfron
teerd met vrienden en beken
den. Eind 1988 moest zij we
gens een ernstige ziekte haar
tv-activiteiten beëindigen.
Naar haar mening heeft zij met
haar jongste programma-reeks
haar televisiewerk op een goe
de manier kunnen afronden.
Haar programma behoorde de
afgelopen maanden tot het
best bekeken televisie
amusement.
DEN HAAG - Het kabinet wil
niet aan een verbrokkelde her
ziening van de Bijstandswet.
Het moet voor de Tweede Ka
mer een kwestie zijn van haast
maken met de volledige herin
richting van de Bijstandswet,
opdat ook de recent aangekon
digde wijzigingen, zoals de
herziening van uitkeringen
voor jongeren, op 1 april 1994
van kracht kunnen worden.
Dat schrijft staatssecretaris
Tbr Veld van sociale zaken en
werkgelegenheid in een brief
aan de Tweede Kamer. De vaste
kamercommissie voor sociale
zaken van de Kamer had eind
april in een brief aan de staats
secretaris gevraagd welke on
derdelen van haar wijzigings
voorstellen ,,geen uitstel" dul
den. Niets duldt uitstel, want
een geheel nieuwe opzet van de
Bijstandswet is nodig om re
gels te vereenvoudigen en frau
de terug te dringen, schrijft Ter
Veld.
In september kan de Kamer en
kele aanvullende wijzigingen
tegemoet zien en die kunnen
vervolgens bij het debat over
de herziening van de Bijstands
wet worden behandeld.
UTRECHT - Het overleg over
een nieuwe cao voor de tuin
bouw (26.000 werknemers) is
dinsdagochtend vroeg voor de
tweede keer vastgelopen.
Breekpunt was het vakantie-
bonnensysteem, waar de werk
gevers vanaf willen, aldus
werkgeversonderhandelaar H.
Smets.
De hoop van partijen om er de
zesde ronde uit te komen, was
gevestigd op het begin mei be
haalde akkoord in de land
bouw. De werkgevers in de
tuinbouw waren bereid de
wao-reparatie en de loonpara-
graaf uit die landbouw-cao te
volgen, mits het vakantiebon-
nensysteem kon worden afge
schaft bij tijdelijke contracten
van korter dan een half jaar.
Dat systeem werkt volgens de
werkgevers (KNBTB) niet.
Daar gingen de vakbonden niet
mee akkoord, aldus Smets die
dat erg betreurt.
In die landbouw-cao is in be
ginsel een verplichte collectie
ve wao-reparatie via het be
drijfspensioenfonds afgespro
ken, voor rekening van de
werknemer. Ook was in de
landbouw een loonsverhoging
van in totaal 1,2 procent in
twee jaar overeengekomen.
De tuinbouwwerkgevers wil
den deze afspraken wel volgen,
maar dan uitsluitend in ruil
voor de mogelijkheid het va-
kantiebonnensysteem in som
mige gevallen af te schaffen.
ZIERIKZEE - De jaarlijkse feestelijke ouderavonden van de Jan Wouter van den Doelschool waren ook dit jaar weer het toneel van
een avond expressie in woord, gebaar en muziek. Het schoolkoor Jom Jom onder leiding van meester Marco van 't Hoff bracht de
stemming er goed in met een leuk uitgebeelde mengeling van musical-liedjes van de afgelopen jaren. Ook het personeel liet zich niet
onbetuigd met een sketch vol zelf-spot waarin de ouders een wel heel ongewone kijk kregen in de personeelskamer tijdens de koffie
pauze van tien uur. Na de pauze was het de beurt aan groep 7 die de première bracht van de nieuwste musical van het duo Ben Ra-
mondt/Mar van der Veer. De showbizz lonkt speelt zich af in de wereld vol 'glamour en glitter'. Uiteindelijk blijkt het lied van de
eenvoud het te winnen van het namaak-lied van de showwereld. Een opvallende rol was weggelegd voor het jeugdig theatertalent
Sjaak Willekes. (Foto: Joop van Houdt).
EN TOEN WAS ER MIDI
Wolfert: Midi betekent dat je meerdere geluiden op een key
board kunt spelen. Je kunt meerdere keyboards met elkaar ver
binden. Het ene keyboard geeft warme geluiden en het andere
keyboard geeft weer het geluid van een piano, je kunt het mixen
en noem maar op. De klank van instrumenten is een eind te
benaderen, in commercials en spots.... Ron: Een complete pro-
duktie met tweeëndertig geluiden uiteen keyboard. Ik moet er
wel bijzeggen dat er ontzettend veel mogelijk is, maar kwalitatief
wordt alles steeds vlakker. Wolfert: En herkenbaar. Je hoort een
spotje op de radio en dan zeg je: O, dat is de 310. Akoestisch
blijft natuurlijk het mooiste. Ron: Het is zelfs zo, dat je elk
muziekstuk wat op midi gemaakt is op een keyboard kunt
afspelen en die komt dat onmiddellijk ook met de goede gelui
den.
DE EISEN
Wolfert: Net zoals in elk bedrijf moet je om een studio te kunnen
runnen, zakelijk wezen. Daarnaast moet je goeie oren hebben.
Kijk, het omgaan met de apparatuur kan in feite iedereen leren.
Maar goeie oren heb je nodig om te proberen een zo natuurlijk
mogelijke klank te krijgen. Het betekent ook veel CD's beluiste
ren en vergelijken. Ron: In de loop van de jaren heb ik door mijn
werk in de praktijk andere eigenschappen leren kennen. Je moet
in de eerste plaats verschrikkelijk kunnen improviseren.
Techniek is mooi, het werkt allemaal, tot er plotseling iets niet
werkt. En dat kan heel vervelend worden als er vijf mensen ach
ter je staan die weieens een keertje verder willen. Improvisatie is
ook nodig als je iets binnen een bepaald tijdsbestek niet dreigt
te halen. Je moet redelijk flexibel kunnen zijn. Met de nieuwe
ontwikkelingen ga je ongewild ook steeds meer de kant van de
producing op. De techniek loopt wel, daar kun je iemand anders
achter zetten en zelf zet je koffie en kijk je of alles wel goed
gaat.
OVER TIEN JAAR
Wolfert: Ik denk dat over tien jaar mijn studio uitgebreider zal
zijn, misschien in de richting van Ron of zo. Ron: Ik denk dat
mijn studio en stuk simpeler zal zijn. Het zal allemaal kleiner zijn.
Ik denk dat er over tien jaar een wit bureautje staat en wat
beeldschermen en een paar kasten met hard discs. Maar je
eigen evolutie kan snel gaan in vergelijking met anderen. Vier
jaar geleden dacht iedereen dat over vijf jaar het analoog
helemaal weg zou zijn, maar er zijn niet veel studio's die de
overstap naar helemaal digitaal hebben durven maken.
Wolfert: Ik denk dat nog veel mensen afwachtend zijn. 't Is
allemaal goed, maar het is nog niet bewezen of het goed
blijft. Ron: Je moet de markt heel secuur volgen. Over tien
jaar zal er bij mij geer» bandrecorder meer staan. Het gaat
allemaal op discs. Wolfert: Bij gitaarversterkers had je eerst
de buizen, later kwamen de transistors. Maar de buizen
geven toch het warmste geluid. Vandaar dat veel mensen
nog afwachten. Ron: Maar een afwachtende houding kon ik
me niet permitteren. Ik ben blij dat ik het niet gedaan heb. Er
komt veel volk op af. Anderzijds zal de echte muzikant altijd
blijven evenals de klassieke instrumenten. Je kunt zulke
mooie piano-samples hebben, het blijft tweedimensionaal.
Maar sla een akkoord aan op een echte vleugel en iedereen
zegt: Ja, inderdaad, dat is het.
OPNAME NA VIJF SECONDEN
Ron: Je kunt je als groep niet helemaal voorbereiden. Al
hebben ze er nog zo hard aan gewerkt. Binnen een uur kom
je allerlei dingen tegen. Wolfert: Dat weet ik uit ervaring. Je
gaat de studio in en door het op te nemen kom je wel zo
exact te weten waar de zwakke punten zitten. Ron: Bij
bandjes deugen de arrangementen vaak niet. Wolfert: Het
gaat om de verdeling van het geluid. Het is de kunst van het
weglaten. Ze willen vaak een nummer volproppen, zodat het
zo vol wordt als een ei. Ron: Ik heb lange tijd 16 sporen
gedraaid en ben nooit echt tekort gekomen. Nu heb ik 24,
maar ik kom ook niet veel verder dan 16. 17. De bandjes
willen ook gauw teveel. Wolfert: We kwamen voor het eerst
bij Ron en we dachten we nemen tien nummers op een dag
op. Maar we haalden natuurlijk de helft-nog niet. Ron: Als
band sta je op drie poten stevig. Je hebt je podium, je
oefenruimte en als derde poot de studio en vanuit elke hoek
wordt de muziek heel anders benaderd. En als je als band
maar blijft circuleren tussen die drie, dan zit je goed
Wolfert: Je leert van je fouten. Ron: Ook als opname man.
Maar na al die jaren heb ik bij elke opname steeds weer het
gevoel dat ik examen moet doen en dat raak je nooit kwijt.
HET VERSCHIL
Wolfert: Meestal komen hier pop- en hardrockbandjes. Ik
neem betrekkelijk weinig amusementsmuziek op. Je hebt
groepen die treden bijna ieder weekend op en dan ben je
ook wat meer mans om eens een keer wat op te nemen,
want een bandje dal nooit optreedt moet het allemaal uit
eigen portemonnee betalen en die pakken daarom een wat
goedkopere studio. Ron: Bij mij is dat de laatste jaren echt
verschoven. Je begint altijd met het bandje om de hoek. In
het begin zat ik in Vlissingen in een school en dat liep heel
aardig, ook met bandjes van buiten Zeeland. Maar tegen
woordig heb ik niet meer de beginnende bandjes. Een begin
nend bandje heeft bijvoorbeeld driehonderd gulden en die
jongens willen een demo. Dat werk heb ik eigenlijk niet meer.
Het is nu meer van; er moet een steengoeie CD komen. We
boeken een week, twee weken of zes weken. Wolfert:
Bandjes hebben vaak een budget dat niet overschreden mag
worden. Dus moeten er in een dag veel nummers opgeno
men worden. Hoe meer aandacht je eraan kunt besteden,
hoe mooier je het kunt maken. Ron: Maar dat heeft zeker z'n
functie. Ik denk dat elk bandje daar gewoon doorheen moet.
Eerst zelf proberen, zelf opnemen, vervolgens naar een low
budget-studio en als ze dat een aantal keren gedaan hebben
en de ambitie is er nog steeds dan gaan ze het vanzelf
hogerop zoeken.
Wolfert. Het spul wat hier staat is low budget, maar je kunt er
hele goeie resultaten mee bereiken. Mijn opzet is om voor
een leuke prijs een goeie opname te krijgen en het kan
natuurlijk beter. Hier staat er bijvoorbeeld een mengtafel van
zoveel duizend gulden en bij Ron is die een aantal keren
duurder. Dat is het verschil natuurlijk, maar daarom kan dit
ook goedkoper wezen.
EVOLUTIE EN REVOLUTIE
Wolfert: Ik ben op m'n zestiende muziek gaan spelen en van
zelf kwam de wens bij me op om zelf opnames te maken.
We namen als Delta Combo op bij Ron en hij heeft me geïn
spireerd. Ik ben er nu een jaar of vijf mee bezig, eerst een
klein tafeltje met vier sporen, het wordt steeds groter. Het is
net als met muziek maken, je wilt steeds beter worden. En
op den duurRon: ....kom je er niet meer los van. Wolfert:
Een gekte. ja. Ron: Het verhaal bij mij is dat je er op een
gegeven moment van gaat leven. Ik vind het moeilijk om mij
zelf van toen met Wolfert van nu te vergelijken. De techniek
is zo snel vooruit gegaan. Tien jaar geleden had ik nog geen
synchronisatie met computer, dat was er gewoon niet. De
hele manier van opnemen en produceren is zo volslagen ver
anderd. Dat gaat in de toekomst nog heel ver. De klassieke
musicus blijf je wel houden, maar het produktiewerk wordt
allemaal midi. De echte muzikant blijft, maar zodra er iets
gemaakt moet worden van 'dat moet dan en dan klaar', dan
is daar altijd midi. Dat vind ik een revolutie in de muziek, of
de mensen het leuk vinden of niet. Het is hetzelfde met com
puters, of je het nu leuk vindt of niet. het gaat wel gewoon
door. Wolfert: Ik zie dat meer vanuit mijn muzikant-zijn. Ik
ben begonnen met een accordeon, toen werd het een elek
tronisch accordeon, toen werd het een orgel, toen kwam het
keyboard, toen kwam er midi. Eerst wil je er niet zo aan.
Opeens blijken al je oude instrumenten niet meer waard.
Maar midi is wel de toekomst.
Verscholen achter een slapende dijk bij Ouwerkerk ligt sinds enige tijd de geluidsstudio van Wolfert
Jumelet. De toetsenist van het Pelta Combo kan nu zichzelf en anderen opnemen. Wolfert werd geïns
pireerd door Ron Konings, al jarenlang een bekend geluidsdeskundige in Zeeland. Vorige week bracht
Ron een bezoek aan de nieuwe geluidsstudio van Wolfert. In de opnameruimte, achter de mengtafel
ontstond er een gesprek.
I
t