Qfl 'Verkeersonveiligheid op 80 km-wegen onaanvaardbaar' Donderdag 1 juli staat Zierikzee in het teken van de architectuur Uitvoering- verkeers plan Open dag van Stichting het Werkend Trekpaard Diefstal uit horecabedrijf Poging inbraak Motor rijdt door de sloot Instroom pool Emmy Verhey Veilig Verkeer Nederland voert campagne tegen te hard rijden Expositie in Vierschaar DONDERDAG 1 APRII, 1993 NR 25334 BURGH-HAAMSTEDE - Naar aanleiding van een vraag van alle fracties gaf wethouder ir. C. W. Veerhoek, afgelopen dinsdag bij de gecombineerde commissievergadering een glo bale tijdsplanning van de werkzaamheden met betrek king tot de uitvoering van het verkeerscirculatieplan. Het plan wordt, na uiteraard de goedkeuring van de raad, gefaseerd uitgevoerd. Naar schatting van Veerhoek is de parallelweg langs de Kraye- steinseweg binnen drie a 3,5 jaar gerealiseerd. Tot die tijd kan, wanneer bekend is hoe veel geld er vrijkomt, begon nen worden met de aanleg van de transferia, de grote parkeer terreinen aan de randen van de kernen en het inrichten van de woongebieden. Ook het invoe ren van het kort betaald parke ren en het betaald parkeren bij de strandovergangen zal in de jaren 94-95 worden gereali seerd. Als in 96-97 het zuidelijke ge deelte van de bypass is aange legd kunnen de verkeerscircu- latiemaatregelen aan de Hoge- weg worden getroffen. Vervol gens wordt gewerkt aan de by pass aan de noordkant. Daarna volgen de inrichtingsmaatrege len in het Rampgebied. In de tussentijd wordt gewerkt aan de aanleg van de fietspaden door het gehele plangebied. In een jaar of tien moet het streef beeld dat de gemeente in haar verkeerscirculatieplan heeft gesteld, successievelijk zijn be naderd. ZIERIKZEE De Stichting Het Werkend Trekpaard Zeeland begint het nieuwe seizoen met een open dag. Deze open dag wordt zaterdag 3 april tussen 13.00 en 16.50 uur bij een ver schillende Zeeuwse bedrijven gehouden. Op Schouwen- Duiveland kan men deze dag een kijkje nemen bij het be drijf van S. van de Velde, Noordbosweg 3 in Zonnemaire. Met deze open dag begint de stichting aan een druk seizoen met onder meer een oogstde- monstratie op Schouwen-Dui- veland in augustus en een ploegwedstrijd ter gelegenheid van het Nederlands kampioen schap ploegen in september. Als „warmingup" daarvoor wordt komende zaterdag dan een open dag gehouden. Een gezien de wisselvallige weers omstandigheden in het voor jaar altijd onzeker iets Het weer is de afgelopen weken bij zonder goed geweest waardoor ook het werk op het land uiter mate vroeg van start is gegaan. Veel boeren zijn dan ook al een eind op weg met de voorjaars werkzaamheden. Vandaar ook de open dag op zaterdag 3 april. Die dag kan men niet al leen bij het bedrijf van S. van •de Velde in Zonnemaire maar ook in Waarde (het bedrijf C. en M. Mol), Gapinge (het be drijf van A. Paauwe en A. Ver- hage), Nisse (het bedrijf van C. Maurice en A. Harthoorn) en Ritthem (het bedrijf van L. de Visser) een bezoek brengen. AMSTERDAM - De auteur Harry Mulisch heeft voor zijn roman ,,De ontdekking van de hemel" de Multatuliprijs 1993 gekregen. Het Amsterdams Fonds voor de Kunst, dat de prijs jaarlijks toekent, heeft dat bekendgemaakt. Aan de prijs is een bedrag van 15.000 gulden verbonden. WESTERSCHOUWEN In de nacht van maandag op dinsd ag werd ingebroken in een hore cabedrijf in de gemeente Wes- terschouwen. Onbekenden drongen het be drijf binnen tussen mas 23.00 en dinsdag 09.30 uur. De gokkast werd opengebroken en daarbij werd een bedrag aan contant geld gestolen. OOSTERLAND - In de Van de Abeelestraat te Oosteriand werd een poging tot inbraak gedaan. Het betrof het pand van de stichting Vriendendienst uit het Duitse Bieberstein. Ver nield werd de tuinpoort en de slotplaat van een buitendeur. Na deze activiteiten wérd de inbraakpoging gestaakt. Voor zover kon worden nagegaan is men het pand niet binnen ge weest. De schade door braak bedraagt desondanks ongeveer duizend gulden. De heer B. uit Nieuwe-Tonge deed aangifte van de inbraakpoging. BRUINISSE - Dinsdagavond kwam de heer Van S. uit Brui- nisse met zijn motorfiets in de sloot terecht. Het ongeluk gebeurde om on geveer 22.20 uur toen de Brue- naar met zijn motor over de pa rallelweg van de Rijksweg N59 richting Bruinisse reed. Ver moedelijk is hij daarbij ge schrokken van een voorwerp dat op het wegdek lag. Door de uitwijkmanoeuvre reed de mo torrijder met zijn machine in de sloot rechts naast het weg dek. Hij reed daar.ook weer uit en kwam in de wegberm tot stilstand. De motorfiets werd daarbij beschadigd, maar Van S. liep zelf geen noemenswaar dige verwondingen op. ROTTERDAM - De gemeente Rotterdam heeft een plan ont wikkeld voor een zogenoemde „instroompool". Die moet werkzoekenden aan een baan helpen in het midden- en klein bedrijf. De gemeente wil zo twee jaar experimenteren, aansluitend op het beleid van het Regionaal Bestuur Ar beidsvoorziening (RBA) Rijn mond. Het systeem is gebaseerd op ac tieve samenwerking tussen het RBA en de gemeente Rotter dam. De deelnemers aan de pool worden gedetacheerd bij een werkgever. Daar werken ze het eerste half jaar met behoud van uitkering en komen daar na in dienst van de pool. Ver volgens krijgt de deelnemer een vaste baan bij de werkge ver. Het gaat de stad om 300 'werkzoekenden. Het experi ment wordt uitgevoerd in het midden- en kleinbedrijf. ZIERIKZEE - In een artikel in de Nieuwsbode Extra van woensdag 31 maart is een font geslopen. Verslag werd gedaan van het concert van zaterdag 27 maart dat Emmy Verhev heeft gegeven in het kader van de Rabobank-concerttoernee. In het artikel wordt de violiste per abu; Verwey genoemd. Emmy Advertentie ïttf nt MilenitH... ds Mminfwkf LI i/citrp in bcneyiny. RlI en. twnkjmp vrei<\yt n Mnr een emiren en belwlfifiwn 4dvu<w, uwind. tUe de ewrkt dmr en dmr kent RjAbeni Mnke\A*rdy RIBBENS I MAKELAARDIJ NVM Duiveland is voorzien van een apart fietspad. Verrassingen Verder speelt volgens WN het feit mee dat het zicht op pol derwegen vaak beperkt wordt door bijvoorbeeld de bomen langs de weg. Dit terwijl op een polderweg de kans groot is dat een tractor van het land de weg oprijdt of een auto, brom fiets of motor vanaf het erf van een woning de weg op komt. „Het komt er op neer dat de kans op 'verrassingen' op een 80-kilometerweg een stuk gro ter is dan op andere wegen", al dus WN. „Wie zich aan de 80 kilometer per uur houdt heeft over het al gemeen voldoende tijd om bij zo'n 'verrassing' bijtijds tot stilstand te komen", aldus WN. Met de nieuwe campagne pro beert WN weggebruikers er van te overtuigen dat het zich houden aan de 80-kilometer- grens daadwerkelijk bij kan dragen aan vermindering van het aantal verkeersdoden en - gewonden. „Zelfs als er minder snel wordt gereden dan de 95 kilometer die nu gemiddeld per uur gehaald wordt daalt de kans op een ernstig ongeval al met 35%", aldus "WN. Aan de hand van een praktijkvoor beeld laat WN zien dat de tijd winst die mensen denken te boeken door (te) hard te rijden in feite te verwaarlozen is. Au tomobilist A rijdt over een af stand van 30 kilometer met een gemiddelde van 90 kilometer per uur. Hij doet er 20 minuten over. Automobilist B, die zich wel aan de snelheidslimiet van 80 kilometer per uur houdt doet slechts drie minuten lan ger over hetzelfde traject. Energie en milieu Nieuw in de campagne van WN is de aandacht vóór ener gie en milieu. Wie harder dan 80 rijdt gebruikt in de regel meer brandstof dan de automo bilist die zich wel aan de maxi mumsnelheid houdt. Wie te hard rijdt gebruikt dus onnó dig meer energie en dat is niet alleen in hét nadeel van het mi lieu maar het scheelt ook in de portemonnee. seert de Bond van Nederlandse Architecten sinds een aantal ja ren jaarlijks een dag van de ar chitectuur. Een dag waarop het scheppende werk van de archi tect centraal staat door middel van allerlei activiteiten die door de verschillende kringen van de BNA worden georgani seerd. Nadat eerder Vlissin- gen, Goes, Middelburg en Hulst het toneel van dergelijke activiteiten waren, heeft eén werkgroepje van de BNA kring Zeeland dit jaar het oog laten vallen op monumentenstad Zierikzee. Daar wordt de dag van de architectuur donderdag 1 juli gevierd met een expositie in de Vierschaar, waar verschil lende ontwerpen voor een café paviljoen op het Kraanolein te zien zijn. Een fictief etablisse ment wel te verstaan, want plannen om daar op de kop van de Oude Haven een horecagele genheid neer te zetten, waar men uitkijkt op de museumha ven zijn er niet; Zierikzee kent immers een horecastop. Het is echter een aardige opdracht voor de BNA architecten om hun werk aan een breed pu bliek te tonen en toe te lichten. Een aantal.architecten zal deze donderdag immers in de Vier schaar aanwezig zijn voor het beantwoorden van allerlei vra gen, terwijl mogelijk ook kunstrecensent Nico Out een toelichting op de expositie zal geven. Eiffeltoren Het publiek wordt deze dag door een veertien meter hoge Eiffeltoren op het Kraanplein geattendeerd op deze expositie in de Vierschaar, die daar nog tot 10 juli te zien zal zijn. Om de replica van tour Eiffel fi nancieel mogelijk te maken heeft de werkgroep bestaande uit de architecten Verton, Van Santen en W. Kraamer een be roep gedaan op een vijftal aan nemers. Drie van hen hebben hun medewerking op dit mo ment reeds toegezegd alsook de BNA. Hoe de medewerking van de architecten aan de expo sitie is, daarover is op dit mo ment nog weinig te zeggen, om dat de sluitingstermijn nog niet is verstreken. De organisatoren hopen echter op zo'n twintig ontwerpen. Daaruit moet het publiek het meest geslaagde ontwerp vast stellen. Welk ontwerp dat is wordt 10 juli om 12.00 uur in de Vierschaar bekend gemaakt. Dan is immers ook de trekking van de loterij, waarvoor de in zendingen als lot dienen. Het mooiste ontwerp zal vervol gens als blijk van dank voor de genoten gastvrijheid aan de ge meente worden overhandigd en wellichtValt dat ontwerp zo in de smaak dat serieus nage dacht gaat worden over „café aan de haven". Te hard Dag van de architectuur In beide gevallen gaat het om tamelijk rechte en ook nog re delijk brede wegen die auto mobilisten al snel verleidt tot het iets dieper indrukken van het gaspedaal. Het grote ge vaar van dit soort wegen is ech ter dat er maar weinig uitwijk mogelijkheden zijn. Er is geen vluchtstrook en de berm langs de weg is doorgaans ook niet al te breed. Daarbij komt dat op wegen als de N59 tussen Zierikzee en Re- nesse ook veel langzaam ver keer voorkomt. Voor de land bouwvoertuigen is geen paral lelweg beschikbaar. Andere wegen waar een snelheidsli miet van 80 kilometer per uur geldt zijn de polderwegen en deze wegen leveren weer ande re gevaren op. Ook op deze we gen heeft men doorgaans maar bitter weinig mogelijkheden om uit te wijken en naast de aanwezigheid van landbouw- verkeer dient men op polder wegen vaak ook rekening te houden met fietsers en brom fietsers. Slechts een handjevol polderwegen op Schouwen- Volgens WN wordt door veel automobilisten veel te hard ge reden op de 80-kilometerwegen en dat heeft nogal eens tot ge volg dat men uit de bocht vliegt en op een boom botst of ondersteboven in de sloot be landt. „Veel ongelukken op 80- kilometerwegen gebeuren in bochten. Voor het merendeel betreft het ongelukken waar bij geen andere rijdende ver keersdeelnemers betrokken", aldus WN. Uit metingen zou volgens WN zijn gebleken dat op 80-kilometerwegen gemid deld met een snelheid van 95 kilometer per uur gereden wordt. De meeste ongelukken gebeu ren op 80-kilometerwegen die fungeren als belangrijke ver keersaders. De N59 van Zierik zee naar Renesse bijvoorbeeld krijgt, vooral in de zomer maanden, veel verkeer te ver werken. Hetzelfde geldt voor Veilig Verkeer Nederland: 'Kom niet aan uw eindje door een eendje Woningbouwverenigingen daarentegen erkennen dat be lang van een door een architect ontworpen plan daarentegen wel. Dat geldt, zij het in mindere mate, ook voor gemeenten. Er zijn voorbeelden waaruit blijkt dat die bij nieuwbouw- plannen soms nog weieens den ken te kunnen volstaan met een ontwerp gemaakt door een aannemer of een bouwkundig adviseur of tekenaar. Dit om dat aan een origineel en ver nieuwend ontwerp minder waarde wordt gehecht dan aan de functie van het gebouw, Originaliteit Hoewel zeker niet gezegd kan worden dat de tekeningen van een bouwkundig tekenaar of een aannemer niet goed zijn, is het volgens Verton en ir K. van Santen wel zo dat deze vaak niets nieuws hebben. Dit om dat deze bouwtekenningen vaak helemaal geënt zijn op de wensen van de opdrachtgever en die kiest meestal voor iets traditioneels. „In feite copieert de bouwkundig tekenaar of de aannemer dan de ideëen van de opdrachtgever en ontwerpt hij in tegenstelling tot een archi tect zelf niets nieuwsaldus Verton en zijn vakbroeder ir K. van Santen, beiden aangeslo ten bij de Bond van Nederland se Architecten. Daardoor dreigt het gevaar dat dóór het aanhaken bij reeds bestaande voorbeelden een soort een heidsworst ontstaat. Dat particulieren bij de bouw van een eigen woning op zeker spelen heeft volgens beide ar chitecten ook financiële achter gronden. Volgens Verton is het zo dat de hypotheekgever eer der kiest voor meer tradionele woningtypen. Dat geldt ook voor de opdrachtgever. Uit vrees dat die zijn woning door een gedurfde vormgeving wel licht minder gemakkelijk of te gen een aanmerkelijk lagere prijs kan verkopen speelt die ook vaak op zeker. Geen acquisitie Dat het werk van architecten door het publiek nog altijd niet op de juiste waarde wordt ge schat is voor een deel ook aan de architecten zelf te wijten. Die onbekendheid vloeit vol gens-Verton en Van Santen ook voort uit het feit dat de archi tecten die aangesloten zijn bij de BNA geen acquisitie mogen plegen Ook is het hen verbo den zich te mengen in nog lo pende opdrachten waarbij de opdrachtgever meerdere archi tecten inschakelt voor het ma ken van een ontwerp, maar al leen diegene die de opdracht krijgt uitbetaalt (no cure no pay). Deze beperkingen mogen dan de kwaliteit van het vak architect waarborgen het bete kent tegelijkertijd ook een be perking voor de gekwalificeer de architect, aangesloten bij het BNA om aan de weg te tim meren. En dat terwijl er be hoorlijk wat kapers op de kust zijn. Het beroep van architect is immers nog altijd niet be schermd, al is er sinds 1991 een wet die bepaalt dat iemand zonder de officiële opleiding zich niet langer architect mag ^noemen. Dat echter is niet toe reikend voor het uitbannen van „beunhazerij" In het kader van de Dag van de Architectuur zijn er vanaf donderdag l juli in de Vierschaar ver schillende ontwerpen te zien van een café-paviljoen op het Kraanplein. (Archieffoto). Om ondanks het verbod om re clame te maken toch aan de weg te timmeren en om zo de afstand tussen architect en pu bliek wat te verkleinen organi- ZIERIKZEE - Volgens Veilig Verkeer Nederland is het droevig gesteld met de verkeersveiligheid op wat men noemt de 80-kilometerwegen. Middels een actie wil men de weggebruikers duidelijk maken dat op deze wegen niet voor niets een maximumsnel heid van 80 kilometer per uur geldt. In het kader van de aktie worden overal in Zeeland extra snelheids controles gehouden en zijn op verschillende plaatsen speciale borden geplaatst die de weggebruiker wij zen op de risico's van (te) hard rijden. Op Schouwen-Duiveland is er maar één weggedeelte waar men harder dan 80 kilometer per uur mag rijden en dat is de N59 tussen Zierikzee en Brui nisse. Voor de overige wegen buiten de bebouwde kom geldt, voorzover niet anders aangegeven staat, een maxi mumsnelheid van 80 kilometer per uur. Op deze wegen valt volgens Veilig Verkeer Neder land ongeveer de helft van alle verkeersdoden. de Krayesteinweg en de weg over de Stormvloedkering. ZIERIKZEE - Welke architect, aangesloten bij de Bond van Nederlandse Architecten leVert het meest geslaagde ontwerp voor een denkbeeldig cafépavil joen op het Kraanplein in Zierikzee. Donderdag 1 ju li krijgen bezoekers van de expositie van ingezonden ontwerpen hiervoor de gelegenheid om hun favorie te ontwerp te kiezen. Dit gebeurt in het kader van de Dag van de Architectuur die de Bond van Neder landse Architecten jaarlijks organiseert en die dit jaar voor het eerst in Zierikzee wordt gehouden. Dit mét het doel om meer bekendheid te geven aan de ar chitectuur in het algemeen en het werk van de archi tect in het bijzonder. Woningen en bedrijfsgebou wen, je wordt er dagelijks mee geconfronteerd en toch besef fen veel Nederlanders nog al tijd onvoldoende hoe wezenlijk het scheppende werk van een architect eigenlijk is. Als de bouwkunst al tot het domein van de beeldende kunst wordt gerekend, dan wordt deze qua aandacht nog altijd stiefmoe derlijk bedeeld. Het Neder landse onderwijs - uitzonderin gen daargelaten - is daar ook debet aan. Wat de leerlingen over bouwkunst te horen krij gen beperkt zich grofweg ge zegd tot de kenmerken van de Romaanse stijl, de Gothiek en de Barok. Over met name meer recente ontwikkelingen bin nen de architectuur, daar wordt in de les niet of nauwe lijks over gerept.Dat alles heeft tot gevolg dat de door snee bürger niet bijster geïnte resseerd is in moderne "archi tectuur en daarvan ook de waarde niet goed kan inschat ten. Dat ervaren architecten bij hun dagelijkse werkzaamhe den. Met name particulieren beseffen nog onvoldoende hoe belangrijk het is om voor het bouwen van een huis een archi tect in te schakelen, die ervoor zorgt dat hun huis nu net dat iets meer heeft dan een verza meling ruimten waarin geleefd wordt. „Ik denk,dat in de regio ongeveer 95% van de particu lieren niet of onvoldoende de noodzaak inziet van Viet inscha kelen van een architect" is de ervaring van architect A. Ver ton.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1993 | | pagina 5