Qfl
'Verkeersonveiligheid op
80 km-wegen onaanvaardbaar'
Donderdag 1 juli staat Zierikzee
in het teken van de architectuur
Uitvoering-
verkeers
plan
Open dag
van
Stichting het
Werkend
Trekpaard
Diefstal uit
horecabedrijf
Poging
inbraak
Motor rijdt
door
de sloot
Instroom
pool
Emmy
Verhey
Veilig Verkeer Nederland voert campagne tegen te hard rijden
Expositie in Vierschaar
DONDERDAG 1 APRII, 1993 NR 25334
BURGH-HAAMSTEDE - Naar
aanleiding van een vraag van
alle fracties gaf wethouder ir.
C. W. Veerhoek, afgelopen
dinsdag bij de gecombineerde
commissievergadering een glo
bale tijdsplanning van de
werkzaamheden met betrek
king tot de uitvoering van het
verkeerscirculatieplan.
Het plan wordt, na uiteraard
de goedkeuring van de raad,
gefaseerd uitgevoerd. Naar
schatting van Veerhoek is de
parallelweg langs de Kraye-
steinseweg binnen drie a 3,5
jaar gerealiseerd. Tot die tijd
kan, wanneer bekend is hoe
veel geld er vrijkomt, begon
nen worden met de aanleg van
de transferia, de grote parkeer
terreinen aan de randen van de
kernen en het inrichten van de
woongebieden. Ook het invoe
ren van het kort betaald parke
ren en het betaald parkeren bij
de strandovergangen zal in de
jaren 94-95 worden gereali
seerd.
Als in 96-97 het zuidelijke ge
deelte van de bypass is aange
legd kunnen de verkeerscircu-
latiemaatregelen aan de Hoge-
weg worden getroffen. Vervol
gens wordt gewerkt aan de by
pass aan de noordkant. Daarna
volgen de inrichtingsmaatrege
len in het Rampgebied. In de
tussentijd wordt gewerkt aan
de aanleg van de fietspaden
door het gehele plangebied. In
een jaar of tien moet het streef
beeld dat de gemeente in haar
verkeerscirculatieplan heeft
gesteld, successievelijk zijn be
naderd.
ZIERIKZEE De Stichting Het
Werkend Trekpaard Zeeland
begint het nieuwe seizoen met
een open dag. Deze open dag
wordt zaterdag 3 april tussen
13.00 en 16.50 uur bij een ver
schillende Zeeuwse bedrijven
gehouden. Op Schouwen-
Duiveland kan men deze dag
een kijkje nemen bij het be
drijf van S. van de Velde,
Noordbosweg 3 in Zonnemaire.
Met deze open dag begint de
stichting aan een druk seizoen
met onder meer een oogstde-
monstratie op Schouwen-Dui-
veland in augustus en een
ploegwedstrijd ter gelegenheid
van het Nederlands kampioen
schap ploegen in september.
Als „warmingup" daarvoor
wordt komende zaterdag dan
een open dag gehouden. Een
gezien de wisselvallige weers
omstandigheden in het voor
jaar altijd onzeker iets Het
weer is de afgelopen weken bij
zonder goed geweest waardoor
ook het werk op het land uiter
mate vroeg van start is gegaan.
Veel boeren zijn dan ook al een
eind op weg met de voorjaars
werkzaamheden. Vandaar ook
de open dag op zaterdag 3
april. Die dag kan men niet al
leen bij het bedrijf van S. van
•de Velde in Zonnemaire maar
ook in Waarde (het bedrijf C.
en M. Mol), Gapinge (het be
drijf van A. Paauwe en A. Ver-
hage), Nisse (het bedrijf van C.
Maurice en A. Harthoorn) en
Ritthem (het bedrijf van L. de
Visser) een bezoek brengen.
AMSTERDAM - De auteur
Harry Mulisch heeft voor zijn
roman ,,De ontdekking van de
hemel" de Multatuliprijs 1993
gekregen. Het Amsterdams
Fonds voor de Kunst, dat de
prijs jaarlijks toekent, heeft
dat bekendgemaakt. Aan de
prijs is een bedrag van 15.000
gulden verbonden.
WESTERSCHOUWEN In de
nacht van maandag op dinsd ag
werd ingebroken in een hore
cabedrijf in de gemeente Wes-
terschouwen.
Onbekenden drongen het be
drijf binnen tussen mas
23.00 en dinsdag 09.30 uur. De
gokkast werd opengebroken en
daarbij werd een bedrag aan
contant geld gestolen.
OOSTERLAND - In de Van de
Abeelestraat te Oosteriand
werd een poging tot inbraak
gedaan.
Het betrof het pand van de
stichting Vriendendienst uit
het Duitse Bieberstein. Ver
nield werd de tuinpoort en de
slotplaat van een buitendeur.
Na deze activiteiten wérd de
inbraakpoging gestaakt. Voor
zover kon worden nagegaan is
men het pand niet binnen ge
weest. De schade door braak
bedraagt desondanks ongeveer
duizend gulden. De heer B. uit
Nieuwe-Tonge deed aangifte
van de inbraakpoging.
BRUINISSE - Dinsdagavond
kwam de heer Van S. uit Brui-
nisse met zijn motorfiets in de
sloot terecht.
Het ongeluk gebeurde om on
geveer 22.20 uur toen de Brue-
naar met zijn motor over de pa
rallelweg van de Rijksweg N59
richting Bruinisse reed. Ver
moedelijk is hij daarbij ge
schrokken van een voorwerp
dat op het wegdek lag. Door de
uitwijkmanoeuvre reed de mo
torrijder met zijn machine in
de sloot rechts naast het weg
dek. Hij reed daar.ook weer uit
en kwam in de wegberm tot
stilstand. De motorfiets werd
daarbij beschadigd, maar Van
S. liep zelf geen noemenswaar
dige verwondingen op.
ROTTERDAM - De gemeente
Rotterdam heeft een plan ont
wikkeld voor een zogenoemde
„instroompool". Die moet
werkzoekenden aan een baan
helpen in het midden- en klein
bedrijf. De gemeente wil zo
twee jaar experimenteren,
aansluitend op het beleid van
het Regionaal Bestuur Ar
beidsvoorziening (RBA) Rijn
mond.
Het systeem is gebaseerd op ac
tieve samenwerking tussen het
RBA en de gemeente Rotter
dam. De deelnemers aan de
pool worden gedetacheerd bij
een werkgever. Daar werken ze
het eerste half jaar met behoud
van uitkering en komen daar
na in dienst van de pool. Ver
volgens krijgt de deelnemer
een vaste baan bij de werkge
ver. Het gaat de stad om 300
'werkzoekenden. Het experi
ment wordt uitgevoerd in het
midden- en kleinbedrijf.
ZIERIKZEE - In een artikel in
de Nieuwsbode Extra van
woensdag 31 maart is een font
geslopen. Verslag werd gedaan
van het concert van zaterdag
27 maart dat Emmy Verhev
heeft gegeven in het kader van
de Rabobank-concerttoernee.
In het artikel wordt
de violiste per abu;
Verwey genoemd.
Emmy
Advertentie
ïttf nt MilenitH...
ds Mminfwkf LI i/citrp in bcneyiny.
RlI en. twnkjmp vrei<\yt n Mnr een
emiren en belwlfifiwn 4dvu<w, uwind.
tUe de ewrkt dmr en dmr kent
RjAbeni Mnke\A*rdy
RIBBENS
I
MAKELAARDIJ
NVM
Duiveland is voorzien van een
apart fietspad.
Verrassingen
Verder speelt volgens WN het
feit mee dat het zicht op pol
derwegen vaak beperkt wordt
door bijvoorbeeld de bomen
langs de weg. Dit terwijl op
een polderweg de kans groot is
dat een tractor van het land de
weg oprijdt of een auto, brom
fiets of motor vanaf het erf van
een woning de weg op komt.
„Het komt er op neer dat de
kans op 'verrassingen' op een
80-kilometerweg een stuk gro
ter is dan op andere wegen", al
dus WN.
„Wie zich aan de 80 kilometer
per uur houdt heeft over het al
gemeen voldoende tijd om bij
zo'n 'verrassing' bijtijds tot
stilstand te komen", aldus
WN.
Met de nieuwe campagne pro
beert WN weggebruikers er
van te overtuigen dat het zich
houden aan de 80-kilometer-
grens daadwerkelijk bij kan
dragen aan vermindering van
het aantal verkeersdoden en -
gewonden. „Zelfs als er minder
snel wordt gereden dan de 95
kilometer die nu gemiddeld
per uur gehaald wordt daalt de
kans op een ernstig ongeval al
met 35%", aldus "WN. Aan de
hand van een praktijkvoor
beeld laat WN zien dat de tijd
winst die mensen denken te
boeken door (te) hard te rijden
in feite te verwaarlozen is. Au
tomobilist A rijdt over een af
stand van 30 kilometer met een
gemiddelde van 90 kilometer
per uur. Hij doet er 20 minuten
over. Automobilist B, die zich
wel aan de snelheidslimiet van
80 kilometer per uur houdt
doet slechts drie minuten lan
ger over hetzelfde traject.
Energie en milieu
Nieuw in de campagne van
WN is de aandacht vóór ener
gie en milieu. Wie harder dan
80 rijdt gebruikt in de regel
meer brandstof dan de automo
bilist die zich wel aan de maxi
mumsnelheid houdt. Wie te
hard rijdt gebruikt dus onnó
dig meer energie en dat is niet
alleen in hét nadeel van het mi
lieu maar het scheelt ook in de
portemonnee.
seert de Bond van Nederlandse
Architecten sinds een aantal ja
ren jaarlijks een dag van de ar
chitectuur. Een dag waarop het
scheppende werk van de archi
tect centraal staat door middel
van allerlei activiteiten die
door de verschillende kringen
van de BNA worden georgani
seerd. Nadat eerder Vlissin-
gen, Goes, Middelburg en
Hulst het toneel van dergelijke
activiteiten waren, heeft eén
werkgroepje van de BNA kring
Zeeland dit jaar het oog laten
vallen op monumentenstad
Zierikzee. Daar wordt de dag
van de architectuur donderdag
1 juli gevierd met een expositie
in de Vierschaar, waar verschil
lende ontwerpen voor een café
paviljoen op het Kraanolein te
zien zijn. Een fictief etablisse
ment wel te verstaan, want
plannen om daar op de kop van
de Oude Haven een horecagele
genheid neer te zetten, waar
men uitkijkt op de museumha
ven zijn er niet; Zierikzee kent
immers een horecastop. Het is
echter een aardige opdracht
voor de BNA architecten om
hun werk aan een breed pu
bliek te tonen en toe te lichten.
Een aantal.architecten zal deze
donderdag immers in de Vier
schaar aanwezig zijn voor het
beantwoorden van allerlei vra
gen, terwijl mogelijk ook
kunstrecensent Nico Out een
toelichting op de expositie zal
geven.
Eiffeltoren
Het publiek wordt deze dag
door een veertien meter hoge
Eiffeltoren op het Kraanplein
geattendeerd op deze expositie
in de Vierschaar, die daar nog
tot 10 juli te zien zal zijn. Om
de replica van tour Eiffel fi
nancieel mogelijk te maken
heeft de werkgroep bestaande
uit de architecten Verton, Van
Santen en W. Kraamer een be
roep gedaan op een vijftal aan
nemers. Drie van hen hebben
hun medewerking op dit mo
ment reeds toegezegd alsook
de BNA. Hoe de medewerking
van de architecten aan de expo
sitie is, daarover is op dit mo
ment nog weinig te zeggen, om
dat de sluitingstermijn nog
niet is verstreken.
De organisatoren hopen echter
op zo'n twintig ontwerpen.
Daaruit moet het publiek het
meest geslaagde ontwerp vast
stellen. Welk ontwerp dat is
wordt 10 juli om 12.00 uur in de
Vierschaar bekend gemaakt.
Dan is immers ook de trekking
van de loterij, waarvoor de in
zendingen als lot dienen. Het
mooiste ontwerp zal vervol
gens als blijk van dank voor de
genoten gastvrijheid aan de ge
meente worden overhandigd en
wellichtValt dat ontwerp zo in
de smaak dat serieus nage
dacht gaat worden over „café
aan de haven".
Te hard
Dag van de
architectuur
In beide gevallen gaat het om
tamelijk rechte en ook nog re
delijk brede wegen die auto
mobilisten al snel verleidt tot
het iets dieper indrukken van
het gaspedaal. Het grote ge
vaar van dit soort wegen is ech
ter dat er maar weinig uitwijk
mogelijkheden zijn. Er is geen
vluchtstrook en de berm langs
de weg is doorgaans ook niet al
te breed.
Daarbij komt dat op wegen als
de N59 tussen Zierikzee en Re-
nesse ook veel langzaam ver
keer voorkomt. Voor de land
bouwvoertuigen is geen paral
lelweg beschikbaar. Andere
wegen waar een snelheidsli
miet van 80 kilometer per uur
geldt zijn de polderwegen en
deze wegen leveren weer ande
re gevaren op. Ook op deze we
gen heeft men doorgaans maar
bitter weinig mogelijkheden
om uit te wijken en naast de
aanwezigheid van landbouw-
verkeer dient men op polder
wegen vaak ook rekening te
houden met fietsers en brom
fietsers. Slechts een handjevol
polderwegen op Schouwen-
Volgens WN wordt door veel
automobilisten veel te hard ge
reden op de 80-kilometerwegen
en dat heeft nogal eens tot ge
volg dat men uit de bocht
vliegt en op een boom botst of
ondersteboven in de sloot be
landt. „Veel ongelukken op 80-
kilometerwegen gebeuren in
bochten. Voor het merendeel
betreft het ongelukken waar
bij geen andere rijdende ver
keersdeelnemers betrokken",
aldus WN. Uit metingen zou
volgens WN zijn gebleken dat
op 80-kilometerwegen gemid
deld met een snelheid van 95
kilometer per uur gereden
wordt.
De meeste ongelukken gebeu
ren op 80-kilometerwegen die
fungeren als belangrijke ver
keersaders. De N59 van Zierik
zee naar Renesse bijvoorbeeld
krijgt, vooral in de zomer
maanden, veel verkeer te ver
werken. Hetzelfde geldt voor Veilig Verkeer Nederland: 'Kom niet aan uw eindje door een eendje
Woningbouwverenigingen
daarentegen erkennen dat be
lang van een door een architect
ontworpen plan daarentegen
wel.
Dat geldt, zij het in mindere
mate, ook voor gemeenten. Er
zijn voorbeelden waaruit
blijkt dat die bij nieuwbouw-
plannen soms nog weieens den
ken te kunnen volstaan met
een ontwerp gemaakt door een
aannemer of een bouwkundig
adviseur of tekenaar. Dit om
dat aan een origineel en ver
nieuwend ontwerp minder
waarde wordt gehecht dan aan
de functie van het gebouw,
Originaliteit
Hoewel zeker niet gezegd kan
worden dat de tekeningen van
een bouwkundig tekenaar of
een aannemer niet goed zijn, is
het volgens Verton en ir K. van
Santen wel zo dat deze vaak
niets nieuws hebben. Dit om
dat deze bouwtekenningen
vaak helemaal geënt zijn op de
wensen van de opdrachtgever
en die kiest meestal voor iets
traditioneels. „In feite copieert
de bouwkundig tekenaar of de
aannemer dan de ideëen van de
opdrachtgever en ontwerpt hij
in tegenstelling tot een archi
tect zelf niets nieuwsaldus
Verton en zijn vakbroeder ir K.
van Santen, beiden aangeslo
ten bij de Bond van Nederland
se Architecten. Daardoor
dreigt het gevaar dat dóór het
aanhaken bij reeds bestaande
voorbeelden een soort een
heidsworst ontstaat.
Dat particulieren bij de bouw
van een eigen woning op zeker
spelen heeft volgens beide ar
chitecten ook financiële achter
gronden. Volgens Verton is het
zo dat de hypotheekgever eer
der kiest voor meer tradionele
woningtypen. Dat geldt ook
voor de opdrachtgever. Uit
vrees dat die zijn woning door
een gedurfde vormgeving wel
licht minder gemakkelijk of te
gen een aanmerkelijk lagere
prijs kan verkopen speelt die
ook vaak op zeker.
Geen acquisitie
Dat het werk van architecten
door het publiek nog altijd niet
op de juiste waarde wordt ge
schat is voor een deel ook aan
de architecten zelf te wijten.
Die onbekendheid vloeit vol
gens-Verton en Van Santen ook
voort uit het feit dat de archi
tecten die aangesloten zijn bij
de BNA geen acquisitie mogen
plegen Ook is het hen verbo
den zich te mengen in nog lo
pende opdrachten waarbij de
opdrachtgever meerdere archi
tecten inschakelt voor het ma
ken van een ontwerp, maar al
leen diegene die de opdracht
krijgt uitbetaalt (no cure no
pay). Deze beperkingen mogen
dan de kwaliteit van het vak
architect waarborgen het bete
kent tegelijkertijd ook een be
perking voor de gekwalificeer
de architect, aangesloten bij
het BNA om aan de weg te tim
meren. En dat terwijl er be
hoorlijk wat kapers op de kust
zijn. Het beroep van architect
is immers nog altijd niet be
schermd, al is er sinds 1991 een
wet die bepaalt dat iemand
zonder de officiële opleiding
zich niet langer architect mag
^noemen. Dat echter is niet toe
reikend voor het uitbannen
van „beunhazerij"
In het kader van de Dag van de Architectuur zijn er vanaf donderdag l juli in de Vierschaar ver
schillende ontwerpen te zien van een café-paviljoen op het Kraanplein. (Archieffoto).
Om ondanks het verbod om re
clame te maken toch aan de
weg te timmeren en om zo de
afstand tussen architect en pu
bliek wat te verkleinen organi-
ZIERIKZEE - Volgens Veilig Verkeer Nederland is
het droevig gesteld met de verkeersveiligheid op
wat men noemt de 80-kilometerwegen. Middels een
actie wil men de weggebruikers duidelijk maken
dat op deze wegen niet voor niets een maximumsnel
heid van 80 kilometer per uur geldt. In het kader van
de aktie worden overal in Zeeland extra snelheids
controles gehouden en zijn op verschillende plaatsen
speciale borden geplaatst die de weggebruiker wij
zen op de risico's van (te) hard rijden.
Op Schouwen-Duiveland is er
maar één weggedeelte waar
men harder dan 80 kilometer
per uur mag rijden en dat is de
N59 tussen Zierikzee en Brui
nisse. Voor de overige wegen
buiten de bebouwde kom
geldt, voorzover niet anders
aangegeven staat, een maxi
mumsnelheid van 80 kilometer
per uur. Op deze wegen valt
volgens Veilig Verkeer Neder
land ongeveer de helft van alle
verkeersdoden.
de Krayesteinweg en de weg
over de Stormvloedkering.
ZIERIKZEE - Welke architect, aangesloten bij de
Bond van Nederlandse Architecten leVert het meest
geslaagde ontwerp voor een denkbeeldig cafépavil
joen op het Kraanplein in Zierikzee. Donderdag 1 ju
li krijgen bezoekers van de expositie van ingezonden
ontwerpen hiervoor de gelegenheid om hun favorie
te ontwerp te kiezen. Dit gebeurt in het kader van de
Dag van de Architectuur die de Bond van Neder
landse Architecten jaarlijks organiseert en die dit
jaar voor het eerst in Zierikzee wordt gehouden. Dit
mét het doel om meer bekendheid te geven aan de ar
chitectuur in het algemeen en het werk van de archi
tect in het bijzonder.
Woningen en bedrijfsgebou
wen, je wordt er dagelijks mee
geconfronteerd en toch besef
fen veel Nederlanders nog al
tijd onvoldoende hoe wezenlijk
het scheppende werk van een
architect eigenlijk is. Als de
bouwkunst al tot het domein
van de beeldende kunst wordt
gerekend, dan wordt deze qua
aandacht nog altijd stiefmoe
derlijk bedeeld. Het Neder
landse onderwijs - uitzonderin
gen daargelaten - is daar ook
debet aan. Wat de leerlingen
over bouwkunst te horen krij
gen beperkt zich grofweg ge
zegd tot de kenmerken van de
Romaanse stijl, de Gothiek en
de Barok. Over met name meer
recente ontwikkelingen bin
nen de architectuur, daar
wordt in de les niet of nauwe
lijks over gerept.Dat alles
heeft tot gevolg dat de door
snee bürger niet bijster geïnte
resseerd is in moderne "archi
tectuur en daarvan ook de
waarde niet goed kan inschat
ten. Dat ervaren architecten bij
hun dagelijkse werkzaamhe
den. Met name particulieren
beseffen nog onvoldoende hoe
belangrijk het is om voor het
bouwen van een huis een archi
tect in te schakelen, die ervoor
zorgt dat hun huis nu net dat
iets meer heeft dan een verza
meling ruimten waarin geleefd
wordt. „Ik denk,dat in de regio
ongeveer 95% van de particu
lieren niet of onvoldoende de
noodzaak inziet van Viet inscha
kelen van een architect" is de
ervaring van architect A. Ver
ton.