Algemene conclusie: „als
totaalplan onaanvaardbaar"
Commissies achter de intentie
van het mobiliteitsscenario
Verdere
procedure
mobili
teits
scenario
ZIERIKZEESCHEfB
NIEUWSBODE SMSI
Mijnenjager
Ms. Zierikzee
komt later
Reactie ondernemersverenigingen op verkeerscirculatieplan
„Kosten moeten niet worden afgewenteld op de recreanten en inwoners
1
DONDERDAG 1 APRIL 1993 NR 25334
3
Verwachting t/m maandag 5 apr.[
De afsluiting van de Vroonweg, één van de plannen van het mobiliteitsscenario. (Foto: Joop van Houdt).
RENESSE - De gemengde vergadering van de commissies openbare werken en ruimtelijke ordening over
het mobiliteitsscenario was gezien de vooraf te verwachten belangstelling in het dorpshuis van Renesse ge
houden. Zo'n veertig aanwezigen hoorden de verschillende commissieleden zich, net als eerder, overwegend
positief uitspreken over de intentie van het deelplan 1 van het scenario, het verkeerscirculatieplan. Vraagte
kens werden gezet en aarzelingen waren te horen over de financiële haalbaarheid van het ambitieuze plan.
„De kosten moeten niet worden afgewenteld op de recreanten en inwoners", aldus de leden. Eind van het
jaar, zo verwachtte wethouder ir C. W. Veerhoek, de grondlegger van het scenario, was er meer bekend over
de kosten van het plan en de subsidies die volgens hem van allerlei zijden zijn te verkrijgen.
Commissielid A. M. Verseput
(VVD) beet'de spits af. Daarbij
werd allereerst, net als. later
door de overige commissiele
den, de waardering uitgespro
ken voor de aanpak en goede
voorlichting van het college
via de gehouden informatiebij
eenkomsten. Geruststellend
noemde Verseput de gefaseerd-
heid van uitvoering van het
plan, omdat daarbij de moge
lijkheid aanwezig is eventuele
plannen na evaluatie terug te
trekken. Met de presentatie
van het geheel als integraal
plan, had hij moeite. ,,De WD-
fractie ziet liever eerst de by
pass aangelegd en dan pas de
overige verkeersmaatregelen.
Aangezien er geen subsidie ver
kregen kan worden als er geen
sprake is van een integraal
plan hebben we toch begrip
voor de werkwijze".
Commentaar
Ieder commissielid had aan
merkingen op het feit dat de fi
nanciële consequenties .nog
niet zijn uitgewerkt op. papiep
Daarbij werd door een ieder
aangegeven dat slechts ak
koord kon worden gegaan met
het plan bij een goed onder
bouwde begroting, met daarbij
de toegezegde subsidies. Angst
was er namelijk van de kant
van de politici dat de bewoners
en recreanten via belastingver
hogingen op zouden moeten
draaien voor de kosten van het
plan.
Investeringen
Daarnaast werd er van ver
schillende zijden gevraagd of
de investeringen, die in feite
gedaan moeten worden voor
een korte periode van het jaar,
namelijk het hoogseizoen als
het echt druk is, wel opwogen
tegen de opbrengst. Veerhoek
gaf toe dat aan een belasting
verhoging niet volledig te ont
komen viel. „De belastingen
zullen wellicht iets omhoog
gaan, m&ar,de mensen krijgen
er ook Vat "voor terug. Daar
naast wegen de investeringen
wel op tegen de korte termijn.
Noordstraat
Een aantrekkelijk woon- en
leefklimaat is niet in geld uit
te drukken". In zijn betoog
ging Verseput gedetailleerd in
op de plannen in de verschil
lende deelgebieden. Naast veel
onderdelen die door de VVD
worden ondersteund, leefden
er ook enkele bezwaren. Een
bezwaar heeft de WD tegen
het afsluiten van de Noord
straat gezien het openbaar ver
voer dat op deze manier niet
meer de kern Haamstede kan
bezoeken. „Slechts als het echt
niet anders kan, stemmen We
ermee in". Het betaald parke-
ren in dit gebied werd wel on
dersteund. Daarnaast stelde
Verseput vooreen onderzoek in
te stellen naai? de suggestie .van
de Vereniging van Camping- en
Bungalowbedrijven
Schouwen-Duiveland (VCB)
om de recreatieverdeelweg (by
pass) te laten lopen over de
Bouwmansweg, Kooijmans-
weg, Lagezoom. Een voorstel
dat later werd gevolgd door de
PvdA. .Het sluiten van de
Vroonweg wordt door de VVD
niet van harte ondersteund.
„We gaan hiermee alleen ak
koord als er eerst de fietspaden
worden aangelegd".
Sluiproutes
Wat betreft afsluiting van de
Hogezoom wil de VVD eerst
bezien of deze maatregel na de
aanleg van de bypass nog wel
noodzakelijk is. Verseput voor
zag problemen in de woonge
bieden door het verkeer dat op
zoek gaat naar sluiproutes.
Datzelfde gold bij het even-
BURGH-HAAMSTEDE
- Wethouder ir C. W.
Veerhoek gaf tijdens de
gecombineerde commis
sievergadering weer hoe
nu verder wordt gehan
deld met de plannen ge
noemd in het deelplan 1
van het mobiliteitssce-
De opmerkingen en vra
gen van de commissiele
den en de bezoekers van
de vergadering worden
meegenomen naar het
college van burgemees
ter en wethouders. Tus
sen 1 april en 1 mei ligt
het plan onder meer ter
inzage in het gemeente
huis, de dorpshuizen en
de bibliotheek en kun
nen de schriftelijke be
zwaren, voor zover nog
niet gedaan, worden in
gediend bij de gemeente
raad. In de derde week
van mei vindt er een
hoorzitting plaats waar
in de meningen en be
zwaren worden bespro
ken. Daarna volgt het
raadsvoorstel en vindt
de vaststelling, al dan
niet in gewijzigde vorm,
plaats tijdens de raads
vergadering van maan
dag.16 juni.
Uitgever
Drukkerij Lakenman
Ochtman bv te Zierikzee.
Directie
D. L. van 't Leven.
Hoofdredacteur
P M. M. Schrauwen
Kantoor
Jannewekken 11, Zierikzee.
Postbus 1, 4300 AA Zierikzee.
Telefoon 01110-16551.
Telefax 01110-14315.
Lezersservice (bezorging)
De krant na 18.00 uur nog niet
ontvangen? Bel 01110-17314.
Maandag t/m vrijdag van 8.00
uur tot 17.30 uur en van 18.00
tot 20.00 uur.
Woonhuisaansluitingen
Redactie (na 17.30 uur)
01110-12951
Fotograaf (na 17.30 uur)
01112-1575.
Abonnementen
Per kwartaal f 48,50
Bij autom. afschr. 1 46,00
Per jaar f 183,00
Bij autom. afschr. f 173,00
Losse nummers f 1,00.
De abonnementsprijzen zijn
inclusief 6% B.T.W.
Opzeggingen dienen een
maand, voor het einde van de
lopende abonnements-periode
schriftelijk bij de Zierikzeesche
Nieuwsbode gemeld te worden.
Inlevertijden advertenties
Maandagkrant
vrijdag tot 13.00 uur
Dinsdagkrant
maandag tot 11.30 uur
Donderdagkrant
woensdag tot 11.30 uur
Vrijdagkrant
donderdag tot 11.30 uur
Voor fouten ontstaan door
telefonische of onduidelijk
geschreven opdrachten wordt
door ons geen verantwoording
gedragen.
Advertentietarieven
Losse mm prijs 64 cent.
Kontrakttarieven op aanvraag.
..succesjes" (t/m 4 regels) f 7,-
Qe advertentieprijzen zijn
exclusief 17V2% B.T.W
WEERSVOORUITZICHTEN
Zaterdag Zonneschijn 30%
Kans op neerslag 20%
Min.temp. 3 graden
Middagtemp. 11 graden
Windkracht variabel 3
Zondag Zonneschijn 20%
Kans op neerslag 50%
Min.temp. 4 graden
Middagtemp. 13 graden
Windkracht zuid 4
Maandag Zonneschijn 20%
Kans op neerslag 70%
Min.temp. 5 graden
Middagtemp. 12 graden
Windkracht zuid 4
ZON- EN MAANSTANDEN
2 apr. Zon op 07.10, onder 20.11
Maan op 14.44, onder 04.49
Volle Maan: 6 april (20.44)
HET WEEROVERZICHT
DE BILt - De komende nacht is het
bewolkt en kan er nog een bui val
len. De minimumtemperatuur Wordt
een graad of 6. Morgenochtend be
reiken opklaringen het westen van
het land en deze breiden zich in de
middag ook naar het oosten uit. Het
blijft in de middag op de meeste
plaatsen droog en wolkenvelden
worden dan afgewisseld door wat
zon. De middagtemperatuur ligt in
de buurt van de 11 graden. De
noordwestenwind is zwak tot matig.
De opklaringen hangen samen met
het naderbij komen van een uitloper
van het Azoren-hogedrukgebied.
Zaterdag zorgt deze rug van hoge-
druk voor een droge dag, redelijk
wat zon en een middagtemperatuur
van ongeveer 13 graden. Vanaf zon
dag gaat het weer in Nederland de
wisselvallige kant op. Een lagedruk
gebied van de Atlantische Oceaan
bereikt dan de Britse eilanden en
verplaatst zich vervolgens maar
langzaam oostwaarts. Als gevolg
hiervan nemen begin volgende
week bewolking en regenkansen
toe.
DE BILT - De maand maart
was alleen aan de kop en staart
koud, maar als geheel aan de
zachte kant, zegt het Konink
lijk Nederlands Meteorolo
gisch Instituut (KNMI) in De
Bilt. De gemiddelde tempera
tuur in De Bilt bedroeg 5,8 gra
den Celsius en dat is 0,8 graden
hoger dan gemiddeld over een
lange reeks van jaren.
ZIERIKZEE - Het bezoek van
de mijnenjager' Ms. Zierikzee
is verplaatst van begin mei
naar een weekend in oktober.
Omdat er minimaal 4V2 meter
water in de haven moet staan is
het noodzakelijk dat de
keersluis in het havenkanaal
gedurende een periode van
acht a negen uur rond laagwa-
ter gesloten is. In mei is dit een
aanzienlijk probleem voor de
scheepvaart. In overleg met de
marine wordt een weekend in
oktober uitgekozen, wanneer
het rustiger is in de Zierikzeese
haven.
wegen zou volgens hem proef
ondervindelijk moeten plaats
vinden en net als de WD wil
de PvdA ook het openbaar ver
voer door de kernen.
De heer A. J. Padmos, voorman
van het CDA, prees het college
om haar openheid van zaken.
„Een schoolvoorbeeld hoe de
overheid met haar burgers
dient om te gaan". Ondanks de
ze lof voor de werkwijze en de
hoofdlijnen van het plan had
ook hij enkele kritische opmer
kingen. Zo toonde hij twijfels
over de financiële haalbaar
heid van het plan en met name
de shuttlebusjes en had hij eni
ge aarzeling bij de sluiting van
wegen en parkeerterreinen.
Daarnaast vroeg Padmos zich
namens zijn partij af of de by
pass wel over de gehele lengte
dient te worden aangelegd.
In dubio
Hier stond hij enigszins in du
bio. Het middengedeelte zou
kunnen worden opgevangen
door het openhouden van de
Vroonweg, aldus het CDA. Aan
de andere kant waren de
fietspaden die slechts kunnen
worden aangelegd als de
Vroonweg wordt afgesloten,
hem ook heel wat waard. De
heer J. van den Berge (SGP/
GPV/RPF) had enkele kriti
sche noten te kraken. Zo vond
hij dat de Hogeweg vanwege
het bestemmingsverkeer twee
richtingsverkeer moest blij
ven, er vrij geparkeerd moest
kunnen worden op de parkeer
terreinen in de kernen, de
Noordstraat niet moet worden
afgesloten en de Vroonweg be
houden moet blijven. Voor de
Hogezoom pleitte hij voor een
richtingsverkeer in het hoog
seizoen. Het openbaar vervoer
moet volgens Van den Berge in
grote lijnen blijven zoals het
nu is. Ook hij vroeg om een fi
nancieel overzicht. „Ja zeggen
tegen het plan en nee tegen het
kostenplaatje komt niet ge
loofwaardig over".
Antwoord
Na de pauze ging wethouder
Veerhoek puntsgewijs in op de
gestelde vragen en opmerkin
gen. Hij gaf daarbij aan dat
niet alle maatregelen die ge
troffen zullen worden, gelden
voor het gehele jaar. „De maat
regelen in het blauwe gebied
gelden van 1 mei tot en met 1
september", aldus Veerhoek.
Wat betreft het openhouden
van de Noordstraat voor het
openbaar vervoer, zijn ej; spe
ciale maatregelen te treffen, zo
dacht de 'wethouder. Voor het'
andere verkeer wordt de
Noordstraat wel afgesloten in
het zomerseizoen. Het realise
ren van een aantrekkelijk win
kelgebied wordt voor dit ge
bied namelijk ook genoemd in
het ruimtelijk economisch on
derzoek. De verandering van
de route Bouwmansweg, Arm-
hoeksweg, Lagezoom in het
tracé Bouwmansweg, Kooij-
mansweg, Lagezoom wordt
overwogen", aldus Veerhoek.
„Maar deze overweging wordt
door de boeren niet met hosan
na ontvangen',' zo was hij te we
ten gekomen uit het overleg
dat de gemeente afgelopen
maandag met de boeren heeft
gevoerd. De Hogezoom wordt
niet direct afgesloten, maar de
auto zal hier niet altijd wel
kom zijn. Wat betreft de op
merkingen over de Vroonweg
dacht Veerhoek dat er inder
daad eerst fietspaden zullen
worden aangelegd, voordat de
ze weg wordt afgesloten. Dat
de weg niet meer toegankelijk
zal zijn voor gemotoriseerd
verkeer staat vast. „De functie
van de Vroonweg wordt overge
nomen door de bypass en met
de afsluiting is direct een aan
tal knelpunten opgelost". Om
het sluipverkeer geen kans te
geven wordt snel een start ge
maakt met de inrichting van de
woongebieden. Het shuttle
systeem wordt zoals gevraagd
eerst in een proefgebied uitge
test. Wat betreft de financiële
haalbaarheid van dit project is
het afwachten. Veerhoek: „De
tijd zal het leren". In antwoord
op vragen van de fracties over
de kosten, antwoordde Veer
hoek dat niet alleen naar deze
zijde van de medaille gekeken
moest worden.
Aantrekkelijk
,,U zegt het moet betaalbaar
blijven, daar ben ik bet mee
eens, maar het moet ook aan
trekkelijk blijven voor de toe
rist en de inwoners. Het hoog
seizoen is wel de periode dat
we de helft van de omzet bin
nenhalen. Uit onderzoek blijkt
ook dat de toerist meer en
meer op zoek is naar kwaliteit
in plaats van kwantiteit". Na
de beantwoording was het de
beurt aan het publiek. Gezien
de eerdere informatie-avonden
en de hoorzitting die in mei
volgt, waren er slechts vijf
mensen die iets wilden zeggen.
Daarbij ging het voornamelijk
om de problematiek van het ei
gen bedrijf dat in een afzondc-
ringsposities dreigt te komen
door de afsluiting van bepaal
de wegen. Hoe anderen over
het plan denken, zal blijken uit
de bezwaarschriften en de
hoorzitting die in mei gehou
den zal worden.
RENESSE/BURGH-HAAMSTEDE - „Ondanks het gegeven dat binnen het plan
zinvolle voorstellen zijn te signaleren, als op zichzelf staande ingrepen en waar
bij het belang van de samenhang van diverse onderdelen is onderkend, is het
plan als geheel en uit te voeren als totaalplan onaanvaardbaar". Dat staat te le
zen als conclusie van de gezamenlijke ledenvergadering van de ondernemersve
renigingen BurghHaamstede en Renesse van het verkeerscirculatieplan, deel
plan 1 van het mobiliteitsscenario in een schrijven aan de gemeente Wester-
schouwen
De stelling van de gemeente
dat door het totaal aan auto's
dat de gemeente Westerschou-
wen in het hoogseizoen bezoekt
het leef- en woonklimaat wordt
aangetast, wordt door de on
dernemersverenigingen sterk
gerelativeerd. Zij vinden dat
de problemen zich slechts ge
durende een korte periode, zes
tot acht weken per jaar, voor
doen. „Algemene conclusie is
dan ook dat het totaal van de
voorgestelde maatregelen, en
dus ook de te verwachten kos
ten, in geen enkele verhouding
staan tot de werkelijke maat
van die problemen en knelpun
ten", zo staat te lezen in de
reactie
Rekening
Daarnaast wordt opgemerkt
dat er bij het plan geen finan
cieel overzicht is gegeven en er
geen enkele duidelijkheid is
over de hoogte van de te ver
werven subsidies. De kans is
groot, zo menen de onderne
mers, dat de recreant de reke
ning zal moeten betalen. Met
alle risico's van dien. „Is de
toerist bereid een hogere prijs
te betalen voor het produkt
Westerschouwen, of blijft de
recreant weg en laat de nota
liggen op het bord van onder
nemend Westerschouwen, in al
zijn geledingen", zo vragen de
opstellers zich af. Daarnaast
noemen ze het slagen van de
maatregelen en van het verbe
teren van alternatieven voor
het autoverkeer uiterst onze
ker.
De ondernemers waarschuwen
voor het gevaar dat enkele
maatregelen als het invoeren
van betaald parkeren en de
aanleg van de transferia direct
zijn te realiseren terwijl de rea
lisering van bijvoorbeeld het
openbaar vervoerssysteem
moeilijker zal zijn. „De vrees
is gerechtvaardigd dat in de
toekomst belangrijke gedeel
ten van de 'alternatieve' zijde
van het plan achterblijven ten
opzichte van de auto-gebruik
beperkende maatregelen".
De maatregelen als het afslui
ten van wegen en opheffen van
een parkeergelegenheid, zo
luidt de gezamenlijke mening,
zou per deelgebied bekeken
moeten worden. Daarnaast
vreest men dat verschillende
ondernemers hun omzet door
de maatregelen ziet dalen. De
aanleg van de bypass, geheel of
in gedeelten, zal direct invloed
hebben op de verkeersstroom
in de kernen, zo denken de on
dernemers. Graag zouden zij
zien wat de effecten zijn van de
door de automobilist gekozen
routes. „Het aanbieden van al
ternatieve vervoersmogelijk
heden en bijbehorende in
frastructuren, zonder tegelij
kertijd of vooraf autogebruik
beperkende maatregelen te ne
men, maken het eveneens mo
gelijk door voor- en na-
onderzoek de effecten op een
verminderd autogebruik door
de toerist te meten. Autoge
bruik beperkende maatregelen
zullen dan wellicht niet eens
noodzakelijk blijken te zijn".
Een positieve benadering is
wat de ondernemers derhalve
wensen; Het stimuleren van
andere vormen van verkeer
dan de auto, zonder de automo
bilist te frusteren.
Reactie VCB
Ook de leden recreatie-onder
nemers aangesloten bij de Ver
eniging van Camping- en Bun
galowbedrijven SchouwenDui-
veland (VCB) hebben een reac
tie gestuurd naar het gemeen
tebestuur. Wat betreft de
hoofdlijnen menen deze onder
nemers dat de aanleg van de
Dammenroute de hoogste prio
riteit heeft. „Het is de enige
mogelijkheid om het verkeer
uit de kernen te houden". Ook
moet snel werk worden ge
maakt, zo schrijft men. van de
aanleg van de ontsluitingsrou
tes. Vervolgens moet bekeken
worden welke maatregelen er
nog meer nodig zijn. De shutt
lebus hoeft volgens de onder
nemers alleen daar ingevoerd
te worden waar zij het meest
nodig is. Hoewel de maatrege
len die genomen worden
slechts voor een betrekkelijk
korte periode noodzakelijk
zijn, onderschrijven de
recreatie-ondernemers dat een
kwaliteitsverbetering van de
gemeente kan bijdragen aan
seizoensverlenging en sprei
ding van drukte. Ook per deel
gebied hebben de ondernemers
de situatie bekeken. Per gebied
wordt een aantal aanbevelin
gen gedaan. Zo vinden de on
dernemers bijvoorbeeld dat
autobusverkeer op de Hogeweg
moet worden beperkt, maar
dat langs deze route wel twee
richtingsverkeer mogelijk
moet zijn.
Ook doen zij het voorstel te
kiezen voor het tracé Bouw
mansweg, Kooijmansweg, La
gezoom. Circulatie- en eenrich
tingsmaatregelen moeten pas
dan genomen worden als de ef
fecten van de ontsluitingsweg
bekend zijn, zo schrijft men.
Daarnaast vinden zij het be
taald parkeren langs de Ramp-
weg in tegenstelling tot de an
dere gebieden niet wenselijk
en moet ook de Laone open
blijven. In de kernen moeten
de bestaande parkeerterreinen
gehandhaafd blijven, volgens
de ondernemers. Een andere
functie, bijvoorbeeld parkeren
voor personeel en bedrijfswa
gens valt wel te overwegen.
Aan het slot van de brief laten
de ondernemers weten het plan
te willen doorpraten als er een
financieel plaatje bekend is.
Ook spreken zij de waardering
uit voor de openheid van zaken
dat de gemeente tot nu toe
heeft betracht. „Voor de toe
komst zien wij het voortzetten
van het overleg van wezenlijk
belang voor het slagen van het
plan", zo wordt het schrijven
beëindigd.
tueel afsluiten van de Laone.
Hier pleitte de VVD voor het
instellen van eenrichtingsver
keer in de richting van de kern.
Wat betreft het openbaar ver
voerssysteem op maat, de
shuttlebusjes, was er twijfel
over de financiële haalbaar
heid. Vandaar dat het idee van
het uittesten van het systeem
in een proefgebied werd onder
steund. De aanleg van de fiets
en voetpaden werd van harte
ondersteund. „Een belangrijk
onderdeel van het toeristisch
produkt", aldus Verseput.
Openheid
De fractievoorzitter van de
PvdA, de heer J. C. Hendrikse
hield het korter. Hij wilde
eerst een tijdsplanning zien
van de realisering van de re
creatieverdeelweg. Daarnaast
vond ook hij een schriftelijke
toezegging van de subsidiënten
van wezenlijk belang. De be
groting mag naar de mening
van de PvdA niet of nauwelijks
worden overschreden. In grote
lijnen was Hendrikse het eens
met de opzet. Afsluiting van