Algemene conclusie: „als totaalplan onaanvaardbaar" Commissies achter de intentie van het mobiliteitsscenario Verdere procedure mobili teits scenario ZIERIKZEESCHEfB NIEUWSBODE SMSI Mijnenjager Ms. Zierikzee komt later Reactie ondernemersverenigingen op verkeerscirculatieplan „Kosten moeten niet worden afgewenteld op de recreanten en inwoners 1 DONDERDAG 1 APRIL 1993 NR 25334 3 Verwachting t/m maandag 5 apr.[ De afsluiting van de Vroonweg, één van de plannen van het mobiliteitsscenario. (Foto: Joop van Houdt). RENESSE - De gemengde vergadering van de commissies openbare werken en ruimtelijke ordening over het mobiliteitsscenario was gezien de vooraf te verwachten belangstelling in het dorpshuis van Renesse ge houden. Zo'n veertig aanwezigen hoorden de verschillende commissieleden zich, net als eerder, overwegend positief uitspreken over de intentie van het deelplan 1 van het scenario, het verkeerscirculatieplan. Vraagte kens werden gezet en aarzelingen waren te horen over de financiële haalbaarheid van het ambitieuze plan. „De kosten moeten niet worden afgewenteld op de recreanten en inwoners", aldus de leden. Eind van het jaar, zo verwachtte wethouder ir C. W. Veerhoek, de grondlegger van het scenario, was er meer bekend over de kosten van het plan en de subsidies die volgens hem van allerlei zijden zijn te verkrijgen. Commissielid A. M. Verseput (VVD) beet'de spits af. Daarbij werd allereerst, net als. later door de overige commissiele den, de waardering uitgespro ken voor de aanpak en goede voorlichting van het college via de gehouden informatiebij eenkomsten. Geruststellend noemde Verseput de gefaseerd- heid van uitvoering van het plan, omdat daarbij de moge lijkheid aanwezig is eventuele plannen na evaluatie terug te trekken. Met de presentatie van het geheel als integraal plan, had hij moeite. ,,De WD- fractie ziet liever eerst de by pass aangelegd en dan pas de overige verkeersmaatregelen. Aangezien er geen subsidie ver kregen kan worden als er geen sprake is van een integraal plan hebben we toch begrip voor de werkwijze". Commentaar Ieder commissielid had aan merkingen op het feit dat de fi nanciële consequenties .nog niet zijn uitgewerkt op. papiep Daarbij werd door een ieder aangegeven dat slechts ak koord kon worden gegaan met het plan bij een goed onder bouwde begroting, met daarbij de toegezegde subsidies. Angst was er namelijk van de kant van de politici dat de bewoners en recreanten via belastingver hogingen op zouden moeten draaien voor de kosten van het plan. Investeringen Daarnaast werd er van ver schillende zijden gevraagd of de investeringen, die in feite gedaan moeten worden voor een korte periode van het jaar, namelijk het hoogseizoen als het echt druk is, wel opwogen tegen de opbrengst. Veerhoek gaf toe dat aan een belasting verhoging niet volledig te ont komen viel. „De belastingen zullen wellicht iets omhoog gaan, m&ar,de mensen krijgen er ook Vat "voor terug. Daar naast wegen de investeringen wel op tegen de korte termijn. Noordstraat Een aantrekkelijk woon- en leefklimaat is niet in geld uit te drukken". In zijn betoog ging Verseput gedetailleerd in op de plannen in de verschil lende deelgebieden. Naast veel onderdelen die door de VVD worden ondersteund, leefden er ook enkele bezwaren. Een bezwaar heeft de WD tegen het afsluiten van de Noord straat gezien het openbaar ver voer dat op deze manier niet meer de kern Haamstede kan bezoeken. „Slechts als het echt niet anders kan, stemmen We ermee in". Het betaald parke- ren in dit gebied werd wel on dersteund. Daarnaast stelde Verseput vooreen onderzoek in te stellen naai? de suggestie .van de Vereniging van Camping- en Bungalowbedrijven Schouwen-Duiveland (VCB) om de recreatieverdeelweg (by pass) te laten lopen over de Bouwmansweg, Kooijmans- weg, Lagezoom. Een voorstel dat later werd gevolgd door de PvdA. .Het sluiten van de Vroonweg wordt door de VVD niet van harte ondersteund. „We gaan hiermee alleen ak koord als er eerst de fietspaden worden aangelegd". Sluiproutes Wat betreft afsluiting van de Hogezoom wil de VVD eerst bezien of deze maatregel na de aanleg van de bypass nog wel noodzakelijk is. Verseput voor zag problemen in de woonge bieden door het verkeer dat op zoek gaat naar sluiproutes. Datzelfde gold bij het even- BURGH-HAAMSTEDE - Wethouder ir C. W. Veerhoek gaf tijdens de gecombineerde commis sievergadering weer hoe nu verder wordt gehan deld met de plannen ge noemd in het deelplan 1 van het mobiliteitssce- De opmerkingen en vra gen van de commissiele den en de bezoekers van de vergadering worden meegenomen naar het college van burgemees ter en wethouders. Tus sen 1 april en 1 mei ligt het plan onder meer ter inzage in het gemeente huis, de dorpshuizen en de bibliotheek en kun nen de schriftelijke be zwaren, voor zover nog niet gedaan, worden in gediend bij de gemeente raad. In de derde week van mei vindt er een hoorzitting plaats waar in de meningen en be zwaren worden bespro ken. Daarna volgt het raadsvoorstel en vindt de vaststelling, al dan niet in gewijzigde vorm, plaats tijdens de raads vergadering van maan dag.16 juni. Uitgever Drukkerij Lakenman Ochtman bv te Zierikzee. Directie D. L. van 't Leven. Hoofdredacteur P M. M. Schrauwen Kantoor Jannewekken 11, Zierikzee. Postbus 1, 4300 AA Zierikzee. Telefoon 01110-16551. Telefax 01110-14315. Lezersservice (bezorging) De krant na 18.00 uur nog niet ontvangen? Bel 01110-17314. Maandag t/m vrijdag van 8.00 uur tot 17.30 uur en van 18.00 tot 20.00 uur. Woonhuisaansluitingen Redactie (na 17.30 uur) 01110-12951 Fotograaf (na 17.30 uur) 01112-1575. Abonnementen Per kwartaal f 48,50 Bij autom. afschr. 1 46,00 Per jaar f 183,00 Bij autom. afschr. f 173,00 Losse nummers f 1,00. De abonnementsprijzen zijn inclusief 6% B.T.W. Opzeggingen dienen een maand, voor het einde van de lopende abonnements-periode schriftelijk bij de Zierikzeesche Nieuwsbode gemeld te worden. Inlevertijden advertenties Maandagkrant vrijdag tot 13.00 uur Dinsdagkrant maandag tot 11.30 uur Donderdagkrant woensdag tot 11.30 uur Vrijdagkrant donderdag tot 11.30 uur Voor fouten ontstaan door telefonische of onduidelijk geschreven opdrachten wordt door ons geen verantwoording gedragen. Advertentietarieven Losse mm prijs 64 cent. Kontrakttarieven op aanvraag. ..succesjes" (t/m 4 regels) f 7,- Qe advertentieprijzen zijn exclusief 17V2% B.T.W WEERSVOORUITZICHTEN Zaterdag Zonneschijn 30% Kans op neerslag 20% Min.temp. 3 graden Middagtemp. 11 graden Windkracht variabel 3 Zondag Zonneschijn 20% Kans op neerslag 50% Min.temp. 4 graden Middagtemp. 13 graden Windkracht zuid 4 Maandag Zonneschijn 20% Kans op neerslag 70% Min.temp. 5 graden Middagtemp. 12 graden Windkracht zuid 4 ZON- EN MAANSTANDEN 2 apr. Zon op 07.10, onder 20.11 Maan op 14.44, onder 04.49 Volle Maan: 6 april (20.44) HET WEEROVERZICHT DE BILt - De komende nacht is het bewolkt en kan er nog een bui val len. De minimumtemperatuur Wordt een graad of 6. Morgenochtend be reiken opklaringen het westen van het land en deze breiden zich in de middag ook naar het oosten uit. Het blijft in de middag op de meeste plaatsen droog en wolkenvelden worden dan afgewisseld door wat zon. De middagtemperatuur ligt in de buurt van de 11 graden. De noordwestenwind is zwak tot matig. De opklaringen hangen samen met het naderbij komen van een uitloper van het Azoren-hogedrukgebied. Zaterdag zorgt deze rug van hoge- druk voor een droge dag, redelijk wat zon en een middagtemperatuur van ongeveer 13 graden. Vanaf zon dag gaat het weer in Nederland de wisselvallige kant op. Een lagedruk gebied van de Atlantische Oceaan bereikt dan de Britse eilanden en verplaatst zich vervolgens maar langzaam oostwaarts. Als gevolg hiervan nemen begin volgende week bewolking en regenkansen toe. DE BILT - De maand maart was alleen aan de kop en staart koud, maar als geheel aan de zachte kant, zegt het Konink lijk Nederlands Meteorolo gisch Instituut (KNMI) in De Bilt. De gemiddelde tempera tuur in De Bilt bedroeg 5,8 gra den Celsius en dat is 0,8 graden hoger dan gemiddeld over een lange reeks van jaren. ZIERIKZEE - Het bezoek van de mijnenjager' Ms. Zierikzee is verplaatst van begin mei naar een weekend in oktober. Omdat er minimaal 4V2 meter water in de haven moet staan is het noodzakelijk dat de keersluis in het havenkanaal gedurende een periode van acht a negen uur rond laagwa- ter gesloten is. In mei is dit een aanzienlijk probleem voor de scheepvaart. In overleg met de marine wordt een weekend in oktober uitgekozen, wanneer het rustiger is in de Zierikzeese haven. wegen zou volgens hem proef ondervindelijk moeten plaats vinden en net als de WD wil de PvdA ook het openbaar ver voer door de kernen. De heer A. J. Padmos, voorman van het CDA, prees het college om haar openheid van zaken. „Een schoolvoorbeeld hoe de overheid met haar burgers dient om te gaan". Ondanks de ze lof voor de werkwijze en de hoofdlijnen van het plan had ook hij enkele kritische opmer kingen. Zo toonde hij twijfels over de financiële haalbaar heid van het plan en met name de shuttlebusjes en had hij eni ge aarzeling bij de sluiting van wegen en parkeerterreinen. Daarnaast vroeg Padmos zich namens zijn partij af of de by pass wel over de gehele lengte dient te worden aangelegd. In dubio Hier stond hij enigszins in du bio. Het middengedeelte zou kunnen worden opgevangen door het openhouden van de Vroonweg, aldus het CDA. Aan de andere kant waren de fietspaden die slechts kunnen worden aangelegd als de Vroonweg wordt afgesloten, hem ook heel wat waard. De heer J. van den Berge (SGP/ GPV/RPF) had enkele kriti sche noten te kraken. Zo vond hij dat de Hogeweg vanwege het bestemmingsverkeer twee richtingsverkeer moest blij ven, er vrij geparkeerd moest kunnen worden op de parkeer terreinen in de kernen, de Noordstraat niet moet worden afgesloten en de Vroonweg be houden moet blijven. Voor de Hogezoom pleitte hij voor een richtingsverkeer in het hoog seizoen. Het openbaar vervoer moet volgens Van den Berge in grote lijnen blijven zoals het nu is. Ook hij vroeg om een fi nancieel overzicht. „Ja zeggen tegen het plan en nee tegen het kostenplaatje komt niet ge loofwaardig over". Antwoord Na de pauze ging wethouder Veerhoek puntsgewijs in op de gestelde vragen en opmerkin gen. Hij gaf daarbij aan dat niet alle maatregelen die ge troffen zullen worden, gelden voor het gehele jaar. „De maat regelen in het blauwe gebied gelden van 1 mei tot en met 1 september", aldus Veerhoek. Wat betreft het openhouden van de Noordstraat voor het openbaar vervoer, zijn ej; spe ciale maatregelen te treffen, zo dacht de 'wethouder. Voor het' andere verkeer wordt de Noordstraat wel afgesloten in het zomerseizoen. Het realise ren van een aantrekkelijk win kelgebied wordt voor dit ge bied namelijk ook genoemd in het ruimtelijk economisch on derzoek. De verandering van de route Bouwmansweg, Arm- hoeksweg, Lagezoom in het tracé Bouwmansweg, Kooij- mansweg, Lagezoom wordt overwogen", aldus Veerhoek. „Maar deze overweging wordt door de boeren niet met hosan na ontvangen',' zo was hij te we ten gekomen uit het overleg dat de gemeente afgelopen maandag met de boeren heeft gevoerd. De Hogezoom wordt niet direct afgesloten, maar de auto zal hier niet altijd wel kom zijn. Wat betreft de op merkingen over de Vroonweg dacht Veerhoek dat er inder daad eerst fietspaden zullen worden aangelegd, voordat de ze weg wordt afgesloten. Dat de weg niet meer toegankelijk zal zijn voor gemotoriseerd verkeer staat vast. „De functie van de Vroonweg wordt overge nomen door de bypass en met de afsluiting is direct een aan tal knelpunten opgelost". Om het sluipverkeer geen kans te geven wordt snel een start ge maakt met de inrichting van de woongebieden. Het shuttle systeem wordt zoals gevraagd eerst in een proefgebied uitge test. Wat betreft de financiële haalbaarheid van dit project is het afwachten. Veerhoek: „De tijd zal het leren". In antwoord op vragen van de fracties over de kosten, antwoordde Veer hoek dat niet alleen naar deze zijde van de medaille gekeken moest worden. Aantrekkelijk ,,U zegt het moet betaalbaar blijven, daar ben ik bet mee eens, maar het moet ook aan trekkelijk blijven voor de toe rist en de inwoners. Het hoog seizoen is wel de periode dat we de helft van de omzet bin nenhalen. Uit onderzoek blijkt ook dat de toerist meer en meer op zoek is naar kwaliteit in plaats van kwantiteit". Na de beantwoording was het de beurt aan het publiek. Gezien de eerdere informatie-avonden en de hoorzitting die in mei volgt, waren er slechts vijf mensen die iets wilden zeggen. Daarbij ging het voornamelijk om de problematiek van het ei gen bedrijf dat in een afzondc- ringsposities dreigt te komen door de afsluiting van bepaal de wegen. Hoe anderen over het plan denken, zal blijken uit de bezwaarschriften en de hoorzitting die in mei gehou den zal worden. RENESSE/BURGH-HAAMSTEDE - „Ondanks het gegeven dat binnen het plan zinvolle voorstellen zijn te signaleren, als op zichzelf staande ingrepen en waar bij het belang van de samenhang van diverse onderdelen is onderkend, is het plan als geheel en uit te voeren als totaalplan onaanvaardbaar". Dat staat te le zen als conclusie van de gezamenlijke ledenvergadering van de ondernemersve renigingen BurghHaamstede en Renesse van het verkeerscirculatieplan, deel plan 1 van het mobiliteitsscenario in een schrijven aan de gemeente Wester- schouwen De stelling van de gemeente dat door het totaal aan auto's dat de gemeente Westerschou- wen in het hoogseizoen bezoekt het leef- en woonklimaat wordt aangetast, wordt door de on dernemersverenigingen sterk gerelativeerd. Zij vinden dat de problemen zich slechts ge durende een korte periode, zes tot acht weken per jaar, voor doen. „Algemene conclusie is dan ook dat het totaal van de voorgestelde maatregelen, en dus ook de te verwachten kos ten, in geen enkele verhouding staan tot de werkelijke maat van die problemen en knelpun ten", zo staat te lezen in de reactie Rekening Daarnaast wordt opgemerkt dat er bij het plan geen finan cieel overzicht is gegeven en er geen enkele duidelijkheid is over de hoogte van de te ver werven subsidies. De kans is groot, zo menen de onderne mers, dat de recreant de reke ning zal moeten betalen. Met alle risico's van dien. „Is de toerist bereid een hogere prijs te betalen voor het produkt Westerschouwen, of blijft de recreant weg en laat de nota liggen op het bord van onder nemend Westerschouwen, in al zijn geledingen", zo vragen de opstellers zich af. Daarnaast noemen ze het slagen van de maatregelen en van het verbe teren van alternatieven voor het autoverkeer uiterst onze ker. De ondernemers waarschuwen voor het gevaar dat enkele maatregelen als het invoeren van betaald parkeren en de aanleg van de transferia direct zijn te realiseren terwijl de rea lisering van bijvoorbeeld het openbaar vervoerssysteem moeilijker zal zijn. „De vrees is gerechtvaardigd dat in de toekomst belangrijke gedeel ten van de 'alternatieve' zijde van het plan achterblijven ten opzichte van de auto-gebruik beperkende maatregelen". De maatregelen als het afslui ten van wegen en opheffen van een parkeergelegenheid, zo luidt de gezamenlijke mening, zou per deelgebied bekeken moeten worden. Daarnaast vreest men dat verschillende ondernemers hun omzet door de maatregelen ziet dalen. De aanleg van de bypass, geheel of in gedeelten, zal direct invloed hebben op de verkeersstroom in de kernen, zo denken de on dernemers. Graag zouden zij zien wat de effecten zijn van de door de automobilist gekozen routes. „Het aanbieden van al ternatieve vervoersmogelijk heden en bijbehorende in frastructuren, zonder tegelij kertijd of vooraf autogebruik beperkende maatregelen te ne men, maken het eveneens mo gelijk door voor- en na- onderzoek de effecten op een verminderd autogebruik door de toerist te meten. Autoge bruik beperkende maatregelen zullen dan wellicht niet eens noodzakelijk blijken te zijn". Een positieve benadering is wat de ondernemers derhalve wensen; Het stimuleren van andere vormen van verkeer dan de auto, zonder de automo bilist te frusteren. Reactie VCB Ook de leden recreatie-onder nemers aangesloten bij de Ver eniging van Camping- en Bun galowbedrijven SchouwenDui- veland (VCB) hebben een reac tie gestuurd naar het gemeen tebestuur. Wat betreft de hoofdlijnen menen deze onder nemers dat de aanleg van de Dammenroute de hoogste prio riteit heeft. „Het is de enige mogelijkheid om het verkeer uit de kernen te houden". Ook moet snel werk worden ge maakt, zo schrijft men. van de aanleg van de ontsluitingsrou tes. Vervolgens moet bekeken worden welke maatregelen er nog meer nodig zijn. De shutt lebus hoeft volgens de onder nemers alleen daar ingevoerd te worden waar zij het meest nodig is. Hoewel de maatrege len die genomen worden slechts voor een betrekkelijk korte periode noodzakelijk zijn, onderschrijven de recreatie-ondernemers dat een kwaliteitsverbetering van de gemeente kan bijdragen aan seizoensverlenging en sprei ding van drukte. Ook per deel gebied hebben de ondernemers de situatie bekeken. Per gebied wordt een aantal aanbevelin gen gedaan. Zo vinden de on dernemers bijvoorbeeld dat autobusverkeer op de Hogeweg moet worden beperkt, maar dat langs deze route wel twee richtingsverkeer mogelijk moet zijn. Ook doen zij het voorstel te kiezen voor het tracé Bouw mansweg, Kooijmansweg, La gezoom. Circulatie- en eenrich tingsmaatregelen moeten pas dan genomen worden als de ef fecten van de ontsluitingsweg bekend zijn, zo schrijft men. Daarnaast vinden zij het be taald parkeren langs de Ramp- weg in tegenstelling tot de an dere gebieden niet wenselijk en moet ook de Laone open blijven. In de kernen moeten de bestaande parkeerterreinen gehandhaafd blijven, volgens de ondernemers. Een andere functie, bijvoorbeeld parkeren voor personeel en bedrijfswa gens valt wel te overwegen. Aan het slot van de brief laten de ondernemers weten het plan te willen doorpraten als er een financieel plaatje bekend is. Ook spreken zij de waardering uit voor de openheid van zaken dat de gemeente tot nu toe heeft betracht. „Voor de toe komst zien wij het voortzetten van het overleg van wezenlijk belang voor het slagen van het plan", zo wordt het schrijven beëindigd. tueel afsluiten van de Laone. Hier pleitte de VVD voor het instellen van eenrichtingsver keer in de richting van de kern. Wat betreft het openbaar ver voerssysteem op maat, de shuttlebusjes, was er twijfel over de financiële haalbaar heid. Vandaar dat het idee van het uittesten van het systeem in een proefgebied werd onder steund. De aanleg van de fiets en voetpaden werd van harte ondersteund. „Een belangrijk onderdeel van het toeristisch produkt", aldus Verseput. Openheid De fractievoorzitter van de PvdA, de heer J. C. Hendrikse hield het korter. Hij wilde eerst een tijdsplanning zien van de realisering van de re creatieverdeelweg. Daarnaast vond ook hij een schriftelijke toezegging van de subsidiënten van wezenlijk belang. De be groting mag naar de mening van de PvdA niet of nauwelijks worden overschreden. In grote lijnen was Hendrikse het eens met de opzet. Afsluiting van

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1993 | | pagina 3