Grote bezwaren ZLM tegen convenant gewasbescherming 'Ernstige zorgen over effecten voor recreatie en visserij' 'Voorkomen ontstaan van afval goede zaak' Voorzitter Van der Maas: „Akkoord met teveel open einden Waterhuishoudingsplan ter discussie tijdens waterschapsvergadering Reactie Kamer van Koophandel op Beleidsplan Voordelta: Beleid Rijksoverheid wordt ongeloofwaardig" Nieuwe Wet Voorzieningen Gehandicapten in 1994 Stremmingen Grevelingen- sluis Diefstal oormerken Vrij constante mossel- aanvoer 6 ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE ZIERIKZEE - De ZLM verzet zich vooralsnog tegen ondertekening van de bestuursovereenkomst uitvoe ring Meerjarenplan Gewasbescherming. Het conve nant bevat te veel open einden en laat het risico be staan dat de overheid tussentijds toch weer ingrijpt met verdergaande maatregelen in de gewasbescher ming. Het hoofdbestuur van de ZLM stelde zich in zijn onlangs gehouden vergadering wel voluit achter de inspanningsverplichting voor een vermindering van het gebruik van bestrijdingsmiddelen in het jaar 2000 met vijftig procent ten opzichte van het ge middelde in de periode 1984-1988. ZLM-voorzitter Van der Maas hield het hoofdbestuur voor, dat de landbouw heeft bewezen in eigen verantwoordelijkheid zonder convenant met de over heid het gebruik van bestrij dingsmiddelen reeds fors te kunnen verminderen. In de af gelopen jaren is in de land bouw al een reductie van 20% ten opzichte van de referentie periode 1984-1988 gerealiseerd. ,,Dat geeft vertrouwen dat de praktijk de volumedoelstel ling op eigen kracht kan halen zonder convenant. Een over heid die streeft naar een ver antwoordelijke samenleving moet ons die kans geven". Scherpe kantjes Van der Maas erkende dat de landbouw in het overleg met de overheid er in geslaagd is de meest scherpe kantjes van het gewasbeschermingsbeleid af te snijden. In de bestuursovereen komst is de directe dreiging met overheidsheffingen op be strijdingsmiddelen van de baan. Het saneren van midde len is vervangen door het op re cept beschikbaar stellen van milieuschadelijke middelen, waarvoor nog geen beter alter natief beschikbaar is. En voor de slecht werkende Commissie Tbelating Bestrij dingsmiddelen is een snellere toelatingsprocedure in de plaats gesteld. Daarmee lijken drie pijnpunten uit het Meerja renplan uit de weg geruimd. Tbch zitten er in de bestuurso vereenkomst, die landbouw en overheid gezamenlijk hebben opgesteld, nog te veel onduide lijkheden en vraagtekens, die het naar de mening van de ZLM-voorzitter onmogelijk maken het convenant voluit on derschrijven. Een van de belangrijkste ad ders onder het gras is volgens Van der Maas het feit dat de overheid sommige nieuwe mid delen met minder werkzame stof, die op de markt komen, niet zou meetellen bij het bepa len van de volumeverminde ring. Dit zou bijvoorbeeld be trekking hebben op het middel Shirlan dat in de plaats van Maneb Tin is gekomen. Met na me het ministerie van VROM is van mening dat de afhanke lijkheid van middelen toch nog te groot blijft. Produktie- mogelijkheden ,,Het op deze wijze volstrekt op losse schroeven zetten van de technische reductiemoge lijkheden is onacceptabel", al dus Van der Maas. Een tweede adder onder het gras noemde Van der Maas het ontbreken van officiële normen en cijfers voor de vaststelling van de emissiereductie. In het Meerja renplan is als doelstelling op genomen: een reductie van 50% naar de lucht, 75% naar de bo dem en grondwater en 90% naar het oppervlaktewater in het jaar 2000. Echter, over de referentieperiode 1984-1988 zijn in het geheel geen gege vens bekend. Tbch wordt deze referentieperiode in de bestuursovereenkomst ge noemd. Een volgend bezwaar tegen het voorliggende convenant is vol gens Van der Maas de volstrek te onduidelijkheid over de toe passing van het afhankelijk heidscriterium. „Ik heb begre pen dat, ook al zou een middel sterk bijdragen aan de noodza kelijke volumebeperking er toch een tussentijds verbod op dat middel kan komen, dan wel dat dit middel belast kan worden met een zware regule rende heffing. Het middel Shirlan zou dus niet alleen bui ten beschouwing blijven als het gaat om volumebeperking, maar bovendien zou op dit middel nog eens een forse hef fing kunnen worden gelegd." Sprekend over regulerende heffingen zie Van der Maas dat deze in zijn algemeenheid niet van de baan zijn in de be stuursovereenkomst. Naar aanleiding van de ijkmomen- ten in 1995 en 2000 kunnen re gulerende heffingen weer op tafel komen. Het convenant maakt echter niet duidelijk op welke wijze en onder welke voorwaarden heffingen zullen worden opgelegd. De voorzitter van de ZLM zei verder problemen te hebben met de financiering van het Meerjarenplan. Voorlopige cij fers geven aan dat op jaarbasis zes tot zeven miljoen gulden door middel van opcenten op de Landbouwschapsheffing binnen moet komen. Dit komt voor de akkerbouw naar op vijf tot zeven gulden_per hecta re. En dat terwijl de gewasbe scherming voor boeren toch al duurder zal worden, omdat de industrie gedwongen is door de omzetvermindering hogere prijzen per eenheid te gaan be rekenen. Behalve de onduidelijkheden rond de bepaling van de volu mereductie, de criteria voor de emissiereducties en de afhan kelijkheidscriteria zal uitvoe ring van dit convenant ook nog eens leiden tot veel admini stratieve rompslomp en aan zienlijke lastenverzwaring. Voor het hoofdbestuur van de ZLM vormde dit alles voldoen de redenen om vooralsnog niet akkoord te gaan met onderte kening van de bestuursover eenkomst. Eerst zal er vol strekte duidelijkheid moeten komen over de hierboven ge noemde vragen en opmerkin gen. Pas dan kan de overeen komst op zijn volledige meri tes worden beoordeeld. Woensdag 17 februari in 's Landskamer ZIERIKZEE - Te detaillistisch en te ambitieus. Dat is één van de opmerkingen vanuit de Zeeuwse waterschappen op het Waterhuishoudingsplan voor Zeeland. Het plan komt aan de orde tijdens de vergade ring van het algemeen bestuur van het Waterschap Schouwen- Duiveland op woensdag 17 fe bruari. De vergadering wordt gehouden in 's Landskamer in Zierikzee en begint om 9.00 uur. In het Waterhuishoudingsplan wordt aangegeven dat een sa menhangend en doelmatig be leid en beheer met betrekking tot de waterhuishouding tot stand moet worden gebracht. Het plan vormt volgens de pro vincie samen met streekplan en milieubeleidsplan een drie eenheid van plannen waarin het provinciaal beleid ten aan zien van de leefomgeving is vastgesteld. De Zeeuwse wa terschappen vinden het plan te gedetailleerd en te ambitieus en stellen bovendien dat de provincie zich niet aan de hoofdlijnen houdt. „Een minder dirigerende stijl en een langere termijn van be oogde realisering van doelstel lingen zou de haalbaarheid van het plan aanmerkelijk verbete ren", aldus het commentaar van de waterschappen. In grote lijnen wijst men het plan niet af, maar wel wordt heel duide lijk gesteld dat het aan de wa terschappen is om prioriteiten te stellen en uit te kienen wan neer welke maatregelen inge voerd kunnen worden. De kri tiek van het waterschap op het plan is verwoord in een uitge breide schriftelijke reactie. Het dagelijks bestuur van het waterschap vraagt het alge meen bestuur om in te stem men met de inhoud van die brief. Verder op de agenda van de wa terschapsvergadering t een voorstel inzake een integraal plan voor organisatieontwik keling en komt een voorstel in zake wijziging van de rechtspo sitieregeling voor het perso neel in dienst van het water schap aan de orde. Ook wordt tijdens de vergadering af scheid genomen van I. A. Op 't Hof. ZIERIKZEE - Niet meer dan een vrijblijvend plan met uitsluitend ruimtelijke consequenties. Zo om schrijft de Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Midden- en Noord-Zeeland het Beleidsplan Voordelta. Dat blijkt uit een brief van de Kamer van Koophandel aan de leden van provinciale staten van Zeeland. De Kamer van Koophandel maakt zich, zo blijkt uit de brief, ernstige zorgen over de effecten van het voorgestane beleid op recreatie en visserij. „Het feit dat onvoldoende fi nanciële middelen vanuit het bestuurlijk overleg Voordelta beschikbaar zijn gesteld ter uitvoering van maatregelen die in het actieprogramma zijn vermeld betekent dat van de voorgestelde maatregelen ter verbetering van het recreatie- produkt niets terecht zal ko men", aldus de Kamer van Koophandel. Volgens de Kamer van Koop handel bestaan er verder de no dige onduidelijkheden met be trekking tot de aanwijzing van gebieden tot staatsnatuurmo- nument. „Wij onderschrijven dat deze gebieden een extra di mensie geven aan het toeris- tischrecreatief produkt en der halve van belang zijn voor de profilering van de Zeeuwse kust ten opzichte van andere kustgebieden", aldus de Ka mer van Koophandel. Uitvoering van het Beleidsplan Voordelta heeft volgens de Kamer van Koophandel negatieve ef fecten op de mosselvisserij. (Archieffoto). Men tekent daar wel meteen bij aan dat in de visie van de Kamer van Koophandel deze aanwijzing van bepaalde ge bieden tot natuurmonument zal leiden tot ongewenste be perkingen in het recreatief ge bruik van omliggende gebie den. „Aangezien in het Be leidsplan Voordelta hierover niets is opgemerkt is het zaak hierover thans duidelijkheid te vragen. Een en ander vraagt te meer uw aandacht omdat u als provinciale bestuurder nauwe lijks invloed hebt op de toe komstige beheersmaatregelen met betrekking tot deze staats- natuurmonumenten' De Kamer van Koophandel spreekt als haar verwachting uit dat het niet bij een paar zal blijven waar het gaat om het aanwijzen van gebieden als be schermd natuurmonument. „Binnen afzienbare tijd zal het gehele Voordelta-gebied onder de Natuurbeschermingswet ko men te vallen", voorspelt de Kamer van Koophandel. Visserij Naast negatieve effecten voor de recreatie verwacht de Ka mer van Koophandel ook nade lige effecten van het beleids plan voor de visserij. „Voor de ze bedrijfstak - met name voor de schaal- en schelpdiersector - betekent de Voordelta een al ternatief voor opgelegde be perkingen in de Waddenzee en de Oosterschelde. Het voor gestane beleid met betrekking tot de Voordelta heeft onge wenste consequenties in de vorm van sluiting van visgron den", aldus de Kamer van Koophandel. Zij besluit haar brief met een oproep aan het adres van pro vinciale staten van Zeeland om eventuele ondertekening van het Beleidsplan Voordelta af hankelijk te stellen van vol doende duidelijkheid vanuit de zijde van het bestuurlijk overleg naar de gevolgen van de aanwijzing van gebieden tot beschermd natuurmonument in de Voordelta voor de recrea tiemogelijkheden, alsmede het behoud van de toekomstper spectieven voor de visserij". Zeeuwse Milieu Federatie: ZIERIKZEE - De Zeeuwse Milieu Federatie vindt dat de provincie Zeeland voor wat betreft haar af valstoffenbeleid op de goede weg is. „Jarenlang heeft de nadruk binnen het Zeeuwse afvalbeleid ge legen op het verwerken van het aangeboden afval door storten. Deze aanpak schiet duidelijk tekort. Het provinciebestuur begint gelukkig in te zien dat het zo niet langer kan", aldus de ZMF. Uit het zojuist verschenen ontwerp-Provinciaal Afvalstoffen Plan (PAP) blijkt dat de provincie meer aandacht gaat besteden aan het voorkomen dat afval ontstaat. In 1991 werd 574 kton afval gestort, voornamelijk op de stortplaatsen in de Koe- gorspolder en Nieuwdorp. Dat zijn 165 vuilnisauto's per dag. „Dat kan zo echt niet langer", aldus de ZMF. „De stortplaat sen zijn bijna vol en de nieuw te bouwen vuilverbrandingsin stallaties bieden ook geen oplossing. Aan de afvalver branding worden wel strenge eisen gesteld, maar toch treedt altijd luchtvervuiling op en de sterk vervuilde verbrandings resten moeten alsnog gestort worden". Tbt nu toe werd afvalverwer king als uitgangspunt van het Zeeuws afvalbeleid genomen. „Daar lijkt met het ontwerp- PAP 3 verandering in te ko men", aldus de ZMF. „Afval preventie gaat het uitgangs punt worden van het afvalbe leid. Dat is een goede zaak want alleen dan wordt het grondstoffengebruik en het consumptieniveau werkelijk ter discussie gesteld en de oor zaak van het afvalprobleem aangepakt". Het is de bedoe ling dat acht procent van het afval wordt voorkomen en 54 procent wordt hergebruikt. Momenteel is in Zeeland nau welijks sprake van afvalpre ventie en wordt 25 procent van het afval hergebruikt. In het ontwerp PAP 3 wordt dan ook gesproken van een trendbreuk. „Daarvan is echter nog geen sprake", aldus de ZMF. Bij het voorgestelde beleid blijft het afvalaanbod volgens de mi lieufederatie toenemen tot het jaar 2000. Volgens de ZMF moet het mogelijk zjjn het af valaanbod vanaf 1997 niet meer te laten groeien. ZIERIKZEE - De Gewestelijke Raad van het Land bouwschap voor Zeeland maakt zich ernstige zorgen over de aangekondigde voornemens van de Rijks overheid zoals onder meer aangekondigd in het Structuurschema Groene Ruimte. In een reactie op het Structuurschema wijst de raad erop dat afspra ken tussen de landbouw, natuurbescherming en overheid in de provincie Zeeland worden doorkruist zodat het juist verkregen draagvlak voor de realise ring van nieuwe natuurgebieden als uitwerking van het Natuurbeleidsplan op het spel wordt gezet. Zo is afgesproken dal de plan nen voor natuurontwikkeling op basis van vrijwilligheid worden gerealiseerd. In aange wezen gebieden mag de be stemming niet veranderen en mag de agrarische bedrijfsont wikkeling en -uitoefening ge woon doorgang vinden. Ten onrechte wordt naar de me ning van de Gewestelijke Raad in het Structuurschema Groene Ruimte het accent gelegd op de rol van het streek- en bestem mingsplan in het bereiken van de doelstellingen van het be leid. Door in dergelijke plan nen ge- en verboden op te ne men zouden andere functies, waaronder de landbouw, be perkt kunnen worden om de beoogde waarden te bescher men. Om landschaps- en natuur waarden te beschermen kan echter veel beter worden geko zen voor een beleid waarbij er sprake is van een actieve rol van zowel de overheid als de betrokken grondgebruikers. Dit betekent dat de agrariërs kunnen worden ingeschakeld bij het beheer en dat de over heid daar een vergoeding te genover stelt. De Gewestelijke Raad is van mening dat de aan pak in de provincie Zeeland tot voorbeeld kan dienen. De Raad geeft tevens aan dat de aanwijzing van bloemdij- ken als verzuringsgevoelig ele ment in het kader van de Ecolo gische Richtlijn van de Hinder wet door het ministerie van landbouw, natuurbeheer en visserij haaks staat op het in het structuurschema aange kondigde voornemen om vee houderijbedrijven uit de zand gebieden te verplaatsen. Als gevolg van de aanwijzing van bloemdijken zullen grote delen van Zeeland ongeschikt wor den voor nieuwvestiging van veehouderijbedrijven en zal ook de omschakeling en uit breiding van bestaande bedrij ven sterk worden belemmerd. De raad wijst erop dat ook bloemdijken beter beschermd worden door een actief agra risch beheèr. In veel gevallen blijkt juist dit beheer tot een bloemrijke vegetatie te hebben geleid. Het is bijzonder wrang dat nu „als dank" voor dit be heer de agrarische sectoer met beperkingen in de bedrijfsont wikkeling op te zadelen. Het voorstel van de provinciale commissie beheer landbouw gronden Zeeland om de boeren een beheersovereenkomst te la ten afsluiten als voortzetting voor het in het verleden gevoer de beheer getuigt van meer in zicht in de haalbaarheid van beleidsvoornemens in de prak tijk. ZIERIKZEE - Wanneer het parlement er mee ak koord gaat, krijgen de gemeenten met ingang van 1994 de wettelijke plicht om voorzieningen te treffen voor mensen met een handicap. Vooruitlopend daar op is door de Zeeuwse Stichting voor Gehandicap tenbeleid (ZSG) een stuurgroep Voorzieningen inge steld. Die stuurgroep onderzoekt de consequenties van de nieuwe Wet Voorzieningen Gehandi capten. Die gaat namelijk ge paard met bezuinigingen die verstrekkende gevolgen kun nen hebben voor alle betrokke nen. Gemeenten worden (in- plaats van de rijksoverheid) verantwoordelijk voor de ver voersvoorzieningen, woning aanpassingen en rolstoel- verstrekkingen. De ZSG vreest dat het voorzieningenniveau voor gehandicapten hierdoor aanzienlijk zal verminderen. Ook denkt men dat gehandi capten door verplichte eigen bijdragen en kortingen op hun inkomen er financieel op ach teruit zullen gaan. Via de wet wordt geregeld dat mensen, die na hun 65e jaar ge handicapt raken, ook gebruik kunnen gaan maken van de voorzieningen. Een en ander houdt in dat de gemeenten in Zeeland in 1994 22 miljoen moeten opbrengen voor het nieuwe gehandicaptenbeleid. Een bedrag dat naar verwach ting oploopt tot 32 miljoen in 1997. DEN HAAG - Het kabinet acht iedere vorm van vrouwenbes nijdenis in Nederland onaan vaardbaar. De ministerraad heeft zich vrijdag achter dit standpunt van minister Hirsch Ballin van justitie en staatse cretaris Simons van volksge zondheid gesteld. ARNHEM - Simon Vinkenoog, de 62-jarige dichter uit Amster dam, krijgt op 10 maart de Johnny van Doornprijs uitge reikt voor zijn hele oeuvre. Dat heeft de jury, bestaande uit Agaath Witteman, Jan Siebe- link en Ares Koopman bekend gemaakt. BRUINISSE - In verband met diverse werkzaamheden in/aan de aandrijfwerken van de ebdeuren wordt de Greve- lingensluis voor de scheep vaart op twee verschillende dagen voor een halve dag ge sloten. De eerste stremming, die toe gang van en naar het Grevelin- genmeer biedt, vindt plaats op dinsdag 16 februari van 10.00 uur tot 15.00 uur. Op donder dag 4 maart wordt de sluis voor de tweede keer gesloten, dit maal van 10.00 uur tot 14.00 KERKRADE - De Algemene Inspectiedienst van het minis terie van landbouw, natuurbe heer en visserij onderzoekt de diefstal van oormerken. De merken, die worden gebruikt om kalveren te registreren en te kunnen identificeren, zijn tussen augustus en oktober vo rig jaar gestolen van zeven boerderijen in het westen van het land. Volgens een woordvoerster van de AID zijn er in deze zaak nog geen verdachten aangehouden. In het belang van het onder zoek weigert de AID verdere mededelingen te doen. BRUINISSE/ZIERIKZEE - In de week van 25 tot en met 30 ja nuari werden 28 ladingen mos sels op de veiling in Yerseke aangevoerd, met een totaal ge wicht van 7.134 ton netto. Deze werden alle aan de handel ver kocht. De gemiddelde prijs be droeg 97,35. Een lading met 65 ton netto werd enkel be monsterd. In de eerste weken van het nieuwe jaar is zowel de aanvoer als de prijs rond het zelfde niveau blijven cirkelen. De verzending was voor zover opgegeven: België 5.361 ton, Frankrijk 1.968 ton, binnen land 1.718 ton en onder de post diversen verdween 79 ton. Maandag 25 januari lieten drie schepen een ladinkje via de veilklok passeren. Uit het westelijk deel van de Ooster schelde meerde de YE 157 af met 344 tonnen netto. Deze mossels kookten bij een stuks- stal van 132 een vleesgewicht van 19,4 kilo. Een dag later waren elf sche pen present. Hollestelle nam 389 brutotonnen over van de YE 82. Bij een stukstal van 91 bevatten deze schelpdieren een vleesgewicht van 22 kilo. Zeeuwse Banier toonde de meeste belangstelling voor de 756 tonnen van de BRU 8, ge vist in de Mosselkreek. De la ding werd gereduceerd met een tarrapercentage van 30 pro cent. Het vleesgewicht kwam uit op 25,5 kilo, bi een stukstal van 143. De ZZ 7 deed die dag 388 tonnen van de hand aan Triton. Na het koken werd dui delijk dat deze schelpdieren een vleesgewicht van 18,2 kilo bevatten. Op woensdag arriveerden zes vaartuigen waaronder de BRU 27 van het Wad. De lading van deze enige aanvoerder uit 266 tonnen, met een stukstal van 83 en een vleesgewicht van 28,5 kilo. Na de aftrek vhn het tar rapercentage van 44,4 procent bleven er voor koper Steketee van deze lading 160 tonnen over. Donderdag 28 januari arriveer den vijf schepen van de vloot uit Yerseke voor de veilingdeur af. De YE 80 diende zich onder meer aan met een vrachtje van 239 brutotonnen uit de Zand- kreek. Triton nam deze lading over, met een stukstal van 107 en een vleesgewciht van 17,8 kilo. De YE 39 deed 382 tonnen van de hand aan Prins Din- gemanse. Dit partijtje kookte bij een stukstal van 128 een vleesgewicht van 22,1 kilo. Op vrijdag tenslotte boden drie vaartuigen een vrachtje aan. De YE 19 van Barbé viste in de Hammen 169 tonnen net to voor de eigen handel. Het stukstal kwam uit op 144, ter wijl het vleesgewicht nog 25,4 kilo bedroeg. In de noordelijke tak van de Oosterschelde viste de BRU 40 een vrachtje van 123 tonnen voor de eigen handel. Deze schelpdieren hadden een stukstal van 131 en een vleesge wicht van 19,8 kilo. De YE 96 viste 293 tonnen in de Ham men. Voor de eigen handel ble ven hiervan na aftrek van het tarrapercentage 155 tonnen over. Het stukstal was 103 bij een vleesgewicht van 18,2 kilo.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1993 | | pagina 6