Grote bezwaren ZLM tegen
convenant gewasbescherming
'Ernstige zorgen over effecten
voor recreatie en visserij'
'Voorkomen ontstaan
van afval goede zaak'
Voorzitter Van der Maas: „Akkoord met teveel open einden
Waterhuishoudingsplan
ter discussie tijdens
waterschapsvergadering
Reactie Kamer van Koophandel op Beleidsplan
Voordelta:
Beleid Rijksoverheid
wordt ongeloofwaardig"
Nieuwe Wet Voorzieningen
Gehandicapten in 1994
Stremmingen
Grevelingen-
sluis
Diefstal
oormerken
Vrij
constante
mossel-
aanvoer
6
ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE
ZIERIKZEE - De ZLM verzet zich vooralsnog tegen
ondertekening van de bestuursovereenkomst uitvoe
ring Meerjarenplan Gewasbescherming. Het conve
nant bevat te veel open einden en laat het risico be
staan dat de overheid tussentijds toch weer ingrijpt
met verdergaande maatregelen in de gewasbescher
ming. Het hoofdbestuur van de ZLM stelde zich in
zijn onlangs gehouden vergadering wel voluit achter
de inspanningsverplichting voor een vermindering
van het gebruik van bestrijdingsmiddelen in het
jaar 2000 met vijftig procent ten opzichte van het ge
middelde in de periode 1984-1988.
ZLM-voorzitter Van der Maas
hield het hoofdbestuur voor,
dat de landbouw heeft bewezen
in eigen verantwoordelijkheid
zonder convenant met de over
heid het gebruik van bestrij
dingsmiddelen reeds fors te
kunnen verminderen. In de af
gelopen jaren is in de land
bouw al een reductie van 20%
ten opzichte van de referentie
periode 1984-1988 gerealiseerd.
,,Dat geeft vertrouwen dat de
praktijk de volumedoelstel
ling op eigen kracht kan halen
zonder convenant. Een over
heid die streeft naar een ver
antwoordelijke samenleving
moet ons die kans geven".
Scherpe kantjes
Van der Maas erkende dat de
landbouw in het overleg met de
overheid er in geslaagd is de
meest scherpe kantjes van het
gewasbeschermingsbeleid af te
snijden. In de bestuursovereen
komst is de directe dreiging
met overheidsheffingen op be
strijdingsmiddelen van de
baan. Het saneren van midde
len is vervangen door het op re
cept beschikbaar stellen van
milieuschadelijke middelen,
waarvoor nog geen beter alter
natief beschikbaar is.
En voor de slecht werkende
Commissie Tbelating Bestrij
dingsmiddelen is een snellere
toelatingsprocedure in de
plaats gesteld. Daarmee lijken
drie pijnpunten uit het Meerja
renplan uit de weg geruimd.
Tbch zitten er in de bestuurso
vereenkomst, die landbouw en
overheid gezamenlijk hebben
opgesteld, nog te veel onduide
lijkheden en vraagtekens, die
het naar de mening van de
ZLM-voorzitter onmogelijk
maken het convenant voluit on
derschrijven.
Een van de belangrijkste ad
ders onder het gras is volgens
Van der Maas het feit dat de
overheid sommige nieuwe mid
delen met minder werkzame
stof, die op de markt komen,
niet zou meetellen bij het bepa
len van de volumeverminde
ring. Dit zou bijvoorbeeld be
trekking hebben op het middel
Shirlan dat in de plaats van
Maneb Tin is gekomen. Met na
me het ministerie van VROM is
van mening dat de afhanke
lijkheid van middelen toch nog
te groot blijft.
Produktie-
mogelijkheden
,,Het op deze wijze volstrekt
op losse schroeven zetten van
de technische reductiemoge
lijkheden is onacceptabel", al
dus Van der Maas. Een tweede
adder onder het gras noemde
Van der Maas het ontbreken
van officiële normen en cijfers
voor de vaststelling van de
emissiereductie. In het Meerja
renplan is als doelstelling op
genomen: een reductie van 50%
naar de lucht, 75% naar de bo
dem en grondwater en 90%
naar het oppervlaktewater in
het jaar 2000. Echter, over de
referentieperiode 1984-1988
zijn in het geheel geen gege
vens bekend. Tbch wordt deze
referentieperiode in de
bestuursovereenkomst ge
noemd.
Een volgend bezwaar tegen het
voorliggende convenant is vol
gens Van der Maas de volstrek
te onduidelijkheid over de toe
passing van het afhankelijk
heidscriterium. „Ik heb begre
pen dat, ook al zou een middel
sterk bijdragen aan de noodza
kelijke volumebeperking er
toch een tussentijds verbod op
dat middel kan komen, dan
wel dat dit middel belast kan
worden met een zware regule
rende heffing. Het middel
Shirlan zou dus niet alleen bui
ten beschouwing blijven als
het gaat om volumebeperking,
maar bovendien zou op dit
middel nog eens een forse hef
fing kunnen worden gelegd."
Sprekend over regulerende
heffingen zie Van der Maas dat
deze in zijn algemeenheid niet
van de baan zijn in de be
stuursovereenkomst. Naar
aanleiding van de ijkmomen-
ten in 1995 en 2000 kunnen re
gulerende heffingen weer op
tafel komen. Het convenant
maakt echter niet duidelijk op
welke wijze en onder welke
voorwaarden heffingen zullen
worden opgelegd.
De voorzitter van de ZLM zei
verder problemen te hebben
met de financiering van het
Meerjarenplan. Voorlopige cij
fers geven aan dat op jaarbasis
zes tot zeven miljoen gulden
door middel van opcenten op
de Landbouwschapsheffing
binnen moet komen. Dit komt
voor de akkerbouw naar op
vijf tot zeven gulden_per hecta
re. En dat terwijl de gewasbe
scherming voor boeren toch al
duurder zal worden, omdat de
industrie gedwongen is door de
omzetvermindering hogere
prijzen per eenheid te gaan be
rekenen.
Behalve de onduidelijkheden
rond de bepaling van de volu
mereductie, de criteria voor de
emissiereducties en de afhan
kelijkheidscriteria zal uitvoe
ring van dit convenant ook nog
eens leiden tot veel admini
stratieve rompslomp en aan
zienlijke lastenverzwaring.
Voor het hoofdbestuur van de
ZLM vormde dit alles voldoen
de redenen om vooralsnog niet
akkoord te gaan met onderte
kening van de bestuursover
eenkomst. Eerst zal er vol
strekte duidelijkheid moeten
komen over de hierboven ge
noemde vragen en opmerkin
gen. Pas dan kan de overeen
komst op zijn volledige meri
tes worden beoordeeld.
Woensdag 17 februari in 's Landskamer
ZIERIKZEE - Te detaillistisch
en te ambitieus. Dat is één van
de opmerkingen vanuit de
Zeeuwse waterschappen op
het Waterhuishoudingsplan
voor Zeeland. Het plan komt
aan de orde tijdens de vergade
ring van het algemeen bestuur
van het Waterschap Schouwen-
Duiveland op woensdag 17 fe
bruari. De vergadering wordt
gehouden in 's Landskamer in
Zierikzee en begint om 9.00
uur.
In het Waterhuishoudingsplan
wordt aangegeven dat een sa
menhangend en doelmatig be
leid en beheer met betrekking
tot de waterhuishouding tot
stand moet worden gebracht.
Het plan vormt volgens de pro
vincie samen met streekplan
en milieubeleidsplan een drie
eenheid van plannen waarin
het provinciaal beleid ten aan
zien van de leefomgeving is
vastgesteld. De Zeeuwse wa
terschappen vinden het plan te
gedetailleerd en te ambitieus
en stellen bovendien dat de
provincie zich niet aan de
hoofdlijnen houdt.
„Een minder dirigerende stijl
en een langere termijn van be
oogde realisering van doelstel
lingen zou de haalbaarheid van
het plan aanmerkelijk verbete
ren", aldus het commentaar
van de waterschappen. In grote
lijnen wijst men het plan niet
af, maar wel wordt heel duide
lijk gesteld dat het aan de wa
terschappen is om prioriteiten
te stellen en uit te kienen wan
neer welke maatregelen inge
voerd kunnen worden. De kri
tiek van het waterschap op het
plan is verwoord in een uitge
breide schriftelijke reactie.
Het dagelijks bestuur van het
waterschap vraagt het alge
meen bestuur om in te stem
men met de inhoud van die
brief.
Verder op de agenda van de wa
terschapsvergadering t een
voorstel inzake een integraal
plan voor organisatieontwik
keling en komt een voorstel in
zake wijziging van de rechtspo
sitieregeling voor het perso
neel in dienst van het water
schap aan de orde. Ook wordt
tijdens de vergadering af
scheid genomen van I. A. Op 't
Hof.
ZIERIKZEE - Niet meer dan een vrijblijvend plan
met uitsluitend ruimtelijke consequenties. Zo om
schrijft de Kamer van Koophandel en Fabrieken
voor Midden- en Noord-Zeeland het Beleidsplan
Voordelta. Dat blijkt uit een brief van de Kamer van
Koophandel aan de leden van provinciale staten van
Zeeland.
De Kamer van Koophandel
maakt zich, zo blijkt uit de
brief, ernstige zorgen over de
effecten van het voorgestane
beleid op recreatie en visserij.
„Het feit dat onvoldoende fi
nanciële middelen vanuit het
bestuurlijk overleg Voordelta
beschikbaar zijn gesteld ter
uitvoering van maatregelen
die in het actieprogramma zijn
vermeld betekent dat van de
voorgestelde maatregelen ter
verbetering van het recreatie-
produkt niets terecht zal ko
men", aldus de Kamer van
Koophandel.
Volgens de Kamer van Koop
handel bestaan er verder de no
dige onduidelijkheden met be
trekking tot de aanwijzing van
gebieden tot staatsnatuurmo-
nument. „Wij onderschrijven
dat deze gebieden een extra di
mensie geven aan het toeris-
tischrecreatief produkt en der
halve van belang zijn voor de
profilering van de Zeeuwse
kust ten opzichte van andere
kustgebieden", aldus de Ka
mer van Koophandel.
Uitvoering van het Beleidsplan Voordelta heeft volgens de Kamer van Koophandel negatieve ef
fecten op de mosselvisserij. (Archieffoto).
Men tekent daar wel meteen
bij aan dat in de visie van de
Kamer van Koophandel deze
aanwijzing van bepaalde ge
bieden tot natuurmonument
zal leiden tot ongewenste be
perkingen in het recreatief ge
bruik van omliggende gebie
den. „Aangezien in het Be
leidsplan Voordelta hierover
niets is opgemerkt is het zaak
hierover thans duidelijkheid te
vragen. Een en ander vraagt te
meer uw aandacht omdat u als
provinciale bestuurder nauwe
lijks invloed hebt op de toe
komstige beheersmaatregelen
met betrekking tot deze staats-
natuurmonumenten'
De Kamer van Koophandel
spreekt als haar verwachting
uit dat het niet bij een paar zal
blijven waar het gaat om het
aanwijzen van gebieden als be
schermd natuurmonument.
„Binnen afzienbare tijd zal het
gehele Voordelta-gebied onder
de Natuurbeschermingswet ko
men te vallen", voorspelt de
Kamer van Koophandel.
Visserij
Naast negatieve effecten voor
de recreatie verwacht de Ka
mer van Koophandel ook nade
lige effecten van het beleids
plan voor de visserij. „Voor de
ze bedrijfstak - met name voor
de schaal- en schelpdiersector -
betekent de Voordelta een al
ternatief voor opgelegde be
perkingen in de Waddenzee en
de Oosterschelde. Het voor
gestane beleid met betrekking
tot de Voordelta heeft onge
wenste consequenties in de
vorm van sluiting van visgron
den", aldus de Kamer van
Koophandel.
Zij besluit haar brief met een
oproep aan het adres van pro
vinciale staten van Zeeland om
eventuele ondertekening van
het Beleidsplan Voordelta af
hankelijk te stellen van vol
doende duidelijkheid vanuit
de zijde van het bestuurlijk
overleg naar de gevolgen van
de aanwijzing van gebieden tot
beschermd natuurmonument
in de Voordelta voor de recrea
tiemogelijkheden, alsmede het
behoud van de toekomstper
spectieven voor de visserij".
Zeeuwse Milieu Federatie:
ZIERIKZEE - De Zeeuwse Milieu Federatie vindt
dat de provincie Zeeland voor wat betreft haar af
valstoffenbeleid op de goede weg is. „Jarenlang
heeft de nadruk binnen het Zeeuwse afvalbeleid ge
legen op het verwerken van het aangeboden afval
door storten. Deze aanpak schiet duidelijk tekort.
Het provinciebestuur begint gelukkig in te zien dat
het zo niet langer kan", aldus de ZMF. Uit het zojuist
verschenen ontwerp-Provinciaal Afvalstoffen Plan
(PAP) blijkt dat de provincie meer aandacht gaat
besteden aan het voorkomen dat afval ontstaat.
In 1991 werd 574 kton afval
gestort, voornamelijk op de
stortplaatsen in de Koe-
gorspolder en Nieuwdorp. Dat
zijn 165 vuilnisauto's per dag.
„Dat kan zo echt niet langer",
aldus de ZMF. „De stortplaat
sen zijn bijna vol en de nieuw
te bouwen vuilverbrandingsin
stallaties bieden ook geen
oplossing. Aan de afvalver
branding worden wel strenge
eisen gesteld, maar toch treedt
altijd luchtvervuiling op en de
sterk vervuilde verbrandings
resten moeten alsnog gestort
worden".
Tbt nu toe werd afvalverwer
king als uitgangspunt van het
Zeeuws afvalbeleid genomen.
„Daar lijkt met het ontwerp-
PAP 3 verandering in te ko
men", aldus de ZMF. „Afval
preventie gaat het uitgangs
punt worden van het afvalbe
leid. Dat is een goede zaak
want alleen dan wordt het
grondstoffengebruik en het
consumptieniveau werkelijk
ter discussie gesteld en de oor
zaak van het afvalprobleem
aangepakt". Het is de bedoe
ling dat acht procent van het
afval wordt voorkomen en 54
procent wordt hergebruikt.
Momenteel is in Zeeland nau
welijks sprake van afvalpre
ventie en wordt 25 procent van
het afval hergebruikt. In het
ontwerp PAP 3 wordt dan ook
gesproken van een trendbreuk.
„Daarvan is echter nog geen
sprake", aldus de ZMF. Bij het
voorgestelde beleid blijft het
afvalaanbod volgens de mi
lieufederatie toenemen tot het
jaar 2000. Volgens de ZMF
moet het mogelijk zjjn het af
valaanbod vanaf 1997 niet
meer te laten groeien.
ZIERIKZEE - De Gewestelijke Raad van het Land
bouwschap voor Zeeland maakt zich ernstige zorgen
over de aangekondigde voornemens van de Rijks
overheid zoals onder meer aangekondigd in het
Structuurschema Groene Ruimte. In een reactie op
het Structuurschema wijst de raad erop dat afspra
ken tussen de landbouw, natuurbescherming en
overheid in de provincie Zeeland worden doorkruist
zodat het juist verkregen draagvlak voor de realise
ring van nieuwe natuurgebieden als uitwerking van
het Natuurbeleidsplan op het spel wordt gezet.
Zo is afgesproken dal de plan
nen voor natuurontwikkeling
op basis van vrijwilligheid
worden gerealiseerd. In aange
wezen gebieden mag de be
stemming niet veranderen en
mag de agrarische bedrijfsont
wikkeling en -uitoefening ge
woon doorgang vinden.
Ten onrechte wordt naar de me
ning van de Gewestelijke Raad
in het Structuurschema Groene
Ruimte het accent gelegd op de
rol van het streek- en bestem
mingsplan in het bereiken van
de doelstellingen van het be
leid. Door in dergelijke plan
nen ge- en verboden op te ne
men zouden andere functies,
waaronder de landbouw, be
perkt kunnen worden om de
beoogde waarden te bescher
men.
Om landschaps- en natuur
waarden te beschermen kan
echter veel beter worden geko
zen voor een beleid waarbij er
sprake is van een actieve rol
van zowel de overheid als de
betrokken grondgebruikers.
Dit betekent dat de agrariërs
kunnen worden ingeschakeld
bij het beheer en dat de over
heid daar een vergoeding te
genover stelt. De Gewestelijke
Raad is van mening dat de aan
pak in de provincie Zeeland tot
voorbeeld kan dienen.
De Raad geeft tevens aan dat
de aanwijzing van bloemdij-
ken als verzuringsgevoelig ele
ment in het kader van de Ecolo
gische Richtlijn van de Hinder
wet door het ministerie van
landbouw, natuurbeheer en
visserij haaks staat op het in
het structuurschema aange
kondigde voornemen om vee
houderijbedrijven uit de zand
gebieden te verplaatsen. Als
gevolg van de aanwijzing van
bloemdijken zullen grote delen
van Zeeland ongeschikt wor
den voor nieuwvestiging van
veehouderijbedrijven en zal
ook de omschakeling en uit
breiding van bestaande bedrij
ven sterk worden belemmerd.
De raad wijst erop dat ook
bloemdijken beter beschermd
worden door een actief agra
risch beheèr. In veel gevallen
blijkt juist dit beheer tot een
bloemrijke vegetatie te hebben
geleid. Het is bijzonder wrang
dat nu „als dank" voor dit be
heer de agrarische sectoer met
beperkingen in de bedrijfsont
wikkeling op te zadelen. Het
voorstel van de provinciale
commissie beheer landbouw
gronden Zeeland om de boeren
een beheersovereenkomst te la
ten afsluiten als voortzetting
voor het in het verleden gevoer
de beheer getuigt van meer in
zicht in de haalbaarheid van
beleidsvoornemens in de prak
tijk.
ZIERIKZEE - Wanneer het parlement er mee ak
koord gaat, krijgen de gemeenten met ingang van
1994 de wettelijke plicht om voorzieningen te treffen
voor mensen met een handicap. Vooruitlopend daar
op is door de Zeeuwse Stichting voor Gehandicap
tenbeleid (ZSG) een stuurgroep Voorzieningen inge
steld.
Die stuurgroep onderzoekt de
consequenties van de nieuwe
Wet Voorzieningen Gehandi
capten. Die gaat namelijk ge
paard met bezuinigingen die
verstrekkende gevolgen kun
nen hebben voor alle betrokke
nen. Gemeenten worden (in-
plaats van de rijksoverheid)
verantwoordelijk voor de ver
voersvoorzieningen, woning
aanpassingen en rolstoel-
verstrekkingen. De ZSG vreest
dat het voorzieningenniveau
voor gehandicapten hierdoor
aanzienlijk zal verminderen.
Ook denkt men dat gehandi
capten door verplichte eigen
bijdragen en kortingen op hun
inkomen er financieel op ach
teruit zullen gaan.
Via de wet wordt geregeld dat
mensen, die na hun 65e jaar ge
handicapt raken, ook gebruik
kunnen gaan maken van de
voorzieningen. Een en ander
houdt in dat de gemeenten in
Zeeland in 1994 22 miljoen
moeten opbrengen voor het
nieuwe gehandicaptenbeleid.
Een bedrag dat naar verwach
ting oploopt tot 32 miljoen in
1997.
DEN HAAG - Het kabinet acht
iedere vorm van vrouwenbes
nijdenis in Nederland onaan
vaardbaar. De ministerraad
heeft zich vrijdag achter dit
standpunt van minister Hirsch
Ballin van justitie en staatse
cretaris Simons van volksge
zondheid gesteld.
ARNHEM - Simon Vinkenoog,
de 62-jarige dichter uit Amster
dam, krijgt op 10 maart de
Johnny van Doornprijs uitge
reikt voor zijn hele oeuvre. Dat
heeft de jury, bestaande uit
Agaath Witteman, Jan Siebe-
link en Ares Koopman bekend
gemaakt.
BRUINISSE - In verband met
diverse werkzaamheden
in/aan de aandrijfwerken van
de ebdeuren wordt de Greve-
lingensluis voor de scheep
vaart op twee verschillende
dagen voor een halve dag ge
sloten.
De eerste stremming, die toe
gang van en naar het Grevelin-
genmeer biedt, vindt plaats op
dinsdag 16 februari van 10.00
uur tot 15.00 uur. Op donder
dag 4 maart wordt de sluis voor
de tweede keer gesloten, dit
maal van 10.00 uur tot 14.00
KERKRADE - De Algemene
Inspectiedienst van het minis
terie van landbouw, natuurbe
heer en visserij onderzoekt de
diefstal van oormerken. De
merken, die worden gebruikt
om kalveren te registreren en
te kunnen identificeren, zijn
tussen augustus en oktober vo
rig jaar gestolen van zeven
boerderijen in het westen van
het land.
Volgens een woordvoerster van
de AID zijn er in deze zaak nog
geen verdachten aangehouden.
In het belang van het onder
zoek weigert de AID verdere
mededelingen te doen.
BRUINISSE/ZIERIKZEE - In
de week van 25 tot en met 30 ja
nuari werden 28 ladingen mos
sels op de veiling in Yerseke
aangevoerd, met een totaal ge
wicht van 7.134 ton netto. Deze
werden alle aan de handel ver
kocht. De gemiddelde prijs be
droeg 97,35. Een lading met
65 ton netto werd enkel be
monsterd. In de eerste weken
van het nieuwe jaar is zowel de
aanvoer als de prijs rond het
zelfde niveau blijven cirkelen.
De verzending was voor zover
opgegeven: België 5.361 ton,
Frankrijk 1.968 ton, binnen
land 1.718 ton en onder de post
diversen verdween 79 ton.
Maandag 25 januari lieten drie
schepen een ladinkje via de
veilklok passeren. Uit het
westelijk deel van de Ooster
schelde meerde de YE 157 af
met 344 tonnen netto. Deze
mossels kookten bij een stuks-
stal van 132 een vleesgewicht
van 19,4 kilo.
Een dag later waren elf sche
pen present. Hollestelle nam
389 brutotonnen over van de
YE 82. Bij een stukstal van 91
bevatten deze schelpdieren een
vleesgewicht van 22 kilo.
Zeeuwse Banier toonde de
meeste belangstelling voor de
756 tonnen van de BRU 8, ge
vist in de Mosselkreek. De la
ding werd gereduceerd met een
tarrapercentage van 30 pro
cent. Het vleesgewicht kwam
uit op 25,5 kilo, bi een stukstal
van 143. De ZZ 7 deed die dag
388 tonnen van de hand aan
Triton. Na het koken werd dui
delijk dat deze schelpdieren
een vleesgewicht van 18,2 kilo
bevatten.
Op woensdag arriveerden zes
vaartuigen waaronder de BRU
27 van het Wad. De lading van
deze enige aanvoerder uit 266
tonnen, met een stukstal van
83 en een vleesgewicht van 28,5
kilo. Na de aftrek vhn het tar
rapercentage van 44,4 procent
bleven er voor koper Steketee
van deze lading 160 tonnen
over.
Donderdag 28 januari arriveer
den vijf schepen van de vloot
uit Yerseke voor de veilingdeur
af. De YE 80 diende zich onder
meer aan met een vrachtje van
239 brutotonnen uit de Zand-
kreek. Triton nam deze lading
over, met een stukstal van 107
en een vleesgewciht van 17,8
kilo. De YE 39 deed 382 tonnen
van de hand aan Prins Din-
gemanse. Dit partijtje kookte
bij een stukstal van 128 een
vleesgewicht van 22,1 kilo.
Op vrijdag tenslotte boden
drie vaartuigen een vrachtje
aan. De YE 19 van Barbé viste
in de Hammen 169 tonnen net
to voor de eigen handel. Het
stukstal kwam uit op 144, ter
wijl het vleesgewicht nog 25,4
kilo bedroeg. In de noordelijke
tak van de Oosterschelde viste
de BRU 40 een vrachtje van 123
tonnen voor de eigen handel.
Deze schelpdieren hadden een
stukstal van 131 en een vleesge
wicht van 19,8 kilo. De YE 96
viste 293 tonnen in de Ham
men. Voor de eigen handel ble
ven hiervan na aftrek van het
tarrapercentage 155 tonnen
over. Het stukstal was 103 bij
een vleesgewicht van 18,2 kilo.