fteeeL
Minister De Vries luidt noodklok
over inkrimpende werkgelegenheid
Verfijning regels oorzaak
misbruik sociale zekerheid
DfUftLOO B.V.
Brinkman niet premier
én ook partijleider
Nota voor ouderenbeleid
Duiveland ter discussie
Mogelijk 50.000 banen op punt van verdwijnen
Misbruik bedraagt vijf miljard gulden per jaar
Milieu
effect
rapportage
mossel-
kweek
onnodig
Voedingsbond wil brede
aanpak mestprobleem
2
ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE
Voorzitter Eerste-Kamerfractie CDA
Kaland:
DEN HAAG - Voorzitter Kaland van de Eerste-
Kamerfractie van het CDA vindt dat CDA-
fractieleider Brinkman in een volgende kabinetspe
riode niet tegelijk partijleider en premier kan wor
den. Kaland vindt het niet goed voor de democratie
als een partijleider zijn Tweede-Kamerfractie kan
„terugfluiten of op het matje roepen".
Volgens Kaland zijn het kabi
net en de Tweede Kamer de
laatste jaren steeds meer on
der één deken komen te lig
gen". Dat komt naar zijn me
ning omdat de partijleiders
van CDA en PvdA, Lubbers en
Kok, tevens premier en vice-
premier zijn. ,,Ik denk dat als
de partijleiders niet in het ka
binet zouden hebben gezeten
het kabinet al lang in mekaar
gevallen was".
Talenten
Brinkman, de beoogde opvol
ger van Lubbers, mag van Ka
land best in het kabinet plaats
nemen, maar hij kan dan geen
partijleider meer zijn. ,,Ik heb
tegen hem zelf gezegd dat ik
het beter vind dat de partijlei
der in de Kamer zit". Volgens
Kaland heeft het CDA voldoen
de mensen die premier of par
tijleider kunnen worden. ,,Het
CDA is veel rijker in zijn talen
ten dan iemand vermoedt". De
opmerkingen van Kaland ko
men anderhalve week nadat de
CDA-senator scherpe kritiek
uitte op de rol van Brinkman
in de wao-kwestie. Kaland
vindt dat Brinkman de afspra
ken die hij met de VVD had ge
maakt over de aanpak van de
wao had moeten nakomen, in
plaats van op het laatste mo
ment door de knieën te gaan
voor de druk van het kabinet.
Vervolq van oaq. 1
Het beleid is erop gericht om
zodra de gelegenheid zich daar
toe aandient ook in de kern
Oosterland een service-wonin
gencomplex te realiseren", zo
staat in de nota te lezen.
,,Dat er wat betreft de huis
vesting van ouderen in de toe
komst naar gestreefd moet
worden dat wonen en zorgver
lening nog beter op elkaar zul
len worden afgestemd staat als
een paal boven water".
Het kleine kernen-beleid
wordt in de nota genoemd als
belangrijke pijler voor het ou
derenbeleid. „Voor met name
de ouderen onder ons is de aan
wezigheid van basisvoorzie
ningen in een kern zoals bij
voorbeeld een winkel voor de
primaire levensbehoeften van
groot belang", aldus de nota.
Aangevoerd wordt dat ouderen
vaak minder mobiel zijn en
derhalve aangewezen op
'dienstverlening om de hoek'.
,,Het beleid van de gemeente
om dergelijke voorzieningen te
handhaven wordt door deze
noodzaak gestimuleerd".
De bejaardensosen zijn volgens
de nota ook een belangrijke
voorziening voor ouderen. „De
soos is een belangrijke voorzie
ning voor de ouderen als het
gaat om ontspanning, ontmoe
ting en gezelligheid. Deze so
ciëteiten zouden ook in het ka
der van educatie en voorlich
ting een grotere rol kunnen
gaan spelen. Hierin zou de
Stichting Welzijn Ouderen
(SWO) een stimulerende en
coördinerende rol kunnen ver
vullen", aldus de nota. Men te
kent daarbij aan dat samen
werking door ouderenorgani-
saties een goede zaak zou zijn.
„Wellicht verdient het aanbeve
ling om de bejaardensociëtei
ten meer uit te bouwen tot ou-
derensociëteiten'
Emancipatie
Eén van de centrale uit
gangspunten voor het gemeen
telijk ouderenbeleid is het
emancipatieproces onder oude
ren. „Dit proces ie gericht op
het innemen door ouderen van
een gelijkwaardige maatschap
pelijke positie als die van an
dere leeftijdsgroepen. Dit kan
alleen worden bereikt als ou
deren zich ook gelijkwaardig
voelen en verlangen dat ande
ren hen als zodanig behande
len", aldus de nota. „In dat
emancipatieproces kunnen ou
derenbonden een belangrijke
rol spelen". Concrete plannen
worden in de nota ouderenbe
leid van de gemeente Duive
land niet genoemd.
Evenmin wordt aangegeven
hoeveel geld er met het nader
gestalte geven van het ouderen
beleid gemoeid zal zijn. „Een
groot aantal uitgangspunten
zal financiële gevolgen hebben.
Voor bepaalde onderdelen zijn
deze financiële gevolgen echter
moeilijk aan te geven omdat
eerst nader onderzoek nodig
is" Wel benadrukt de gemeente
dat bij een nadere uitwerking
van het beleid de stem van de
ouderen gehoord zal worden.
„De gemeente acht inspraak
door de direct betrokkenen in
het ouderenwerk van groot be
lang. Naar onze mening dienen
met name de ouderenbonden
en ouderensociëteiten aan
gesproken te worden als zijnde
belangenbehartigers van de
ouderen".
HAREN - De gemeente Haren
heeft besloten een vergoeding
te geven voor kosten van een
relatiebemiddeling voor uitke
ringsgerechtigden. Volgens een
woordvoerder van de gemeente
kan een nieuwe relatie uitke
ringsgerechtigden helpen om
uit een sociaal isolement te ko
men.
ARNHEM - De verbetering van
het milieu in Gelderland gaat
te langzaam. De verzuring
wordt behoorlijk teruggedron
gen, maar de uitstoot van am
moniak is sinds 1980 met 2 pro
cent toegenomen. Dat staat in
de Milieurapportage 1992 die
Gedeputeerde Staten (GS) van
Gelderland hebben gemaakt.
Tijden en standen volgens getijdetafel Hydro-meteocentrum Zeeland t.o.v. NAP
ROOMPOT BUITEN
BRUINISSE
WEMELDINGE
Datum
Hoogwater
Laagwater
tijd
stand
tijd
stand
6 februari
02.50
151
08.45
-147
15.15
174
21.00
-128
7 februari
03.35
158
09.30
-155
16.10
182
21.45
-126
8 februari
04.25
164
10.20
-161
16.55
185
22.30
-125
6 februari
01.05
157
07.25
-150
13.25
188
19.45
-133
7 februari
01.50
173
08.05
-163
14.05
204
20.20
- 136
8 februari
02.30
185
08.55
-172
14.50
214
21.05
-135
6 februari
02.20
155
08.45
-157
15.45
179
21.05
-137
7 februari
04.10
165
09.30
-166
16.40
192
21.55
-136
8 februari
05.00
175
10.15
-172
17.20
199
22.35
-135
6 februari
02.45
155
08.45
-153
15.25
178
21.05
-134
7 februari
03.50
162
09.30
-162
16.20
187
21.50
-133
8 februari
04.40
169
10.20
-168
17.05
191
22.35
-131
Springtij 9 februari
Actuele informatie over afwijkingen 06-91122353
DEN HAAG - Minister De Vries van sociale zaken heeft donderdag de noodklok
geluid over de krimpende Nederlandse werkgelegenheid. Er verdwijnen vol
gens de jongste EG-cijfers djt jaar mogelijk 35.000 volledige banen. In de jongste
cijfers van het Planbureau (november) waarin het verslechterde economische
klimaat van het vierde kwartaal al was verwerkt, werd nog een stijging met
4.000 voorspeld.
Het verlies uitgedrukt in hele
en deeltijdbanen bedraagt vol
gens de EG mogelijk 40.000 tot
50.000 banen. Tbt in het begin
van de jaren '90 groeide het
aantal banen nog met 100.000
per jaar. „Dat is dus een gewel
dige omslag, die wat orde van
grootte betreft kan worden ver
geleken met tien jaar geleden,"
aldus De Vries, al wil hij niet
van een nieuwe recessie weten.
Kwetsbaar
„De ontwikkeling wijst op een
kwetsbaarheid van het Neder
landse bedrijfsleven die aan
zienlijk groter is dan ik tot
voor kort dacht," zegt hij. Hij
heeft zijn hoop gevestigd op de
tekenen die er internationaal
zijn en die een opleving van de
economie voorspellen. „Dat er
toch nog weer zoveel bedrijven
zijn die al zo snel weer in de
problemen komen, dat is zorge
lijk. Dat wijst erop dat wij aan
de structuur en aan de onder
liggende concurrentieslag van
onze economie nog heel wat
moeten doen," aldus minister
De Vries.
De nieuwe cijfers over het
werkgelegenheidsverlies doen
het ergste vrezen voor de werk
loosheid in ons land. „We moe
ten er rekening mee houden
dat de overheid dit jaar en de
volgende jaren grote bedragen
moet uitgeven aan werkloos
heidsuitkeringen. Dat is voor
mij als minister van sociale za
ken een behoorlijke tegenval
ler."
Het kabinet krijgt dan niet al
leen te maken met lagere be
lastingopbrengsten doordat
bedrijven minder winst maken
en minder loonbelasting afdra
gen. Dit kan nadelig zijn voor
het financieringstekort. Hoge
re werkloosheid betekent ook
een hogere ww-premie, waar
door de lastendruk stijgt. Eind
vorig jaar vertoonde het aantal
uitkeringen wegens ontslag
werkloosheid al een flinke stij
ging. Het officiële werkloos
heidscijfer volgens het CBS
steeg in het vierde kwartaal
zelfs scherp ten opzichte van
het derde kwartaal, met 35.000
tot gemiddeld 323.000.
De werkgevers lieten begin dit
jaar al een somber geluid ho
ren. Volgens het VNO liggen er
thans 225.000 banen „in de ge
varenzone". Het NCW acht
loonkostenmatiging nodig,
niet om nieuwe banen te schep
pen, maar om bestaande te be
houden. Volgens voorzitter Van
den Akker van de metaalwerk
gevers verdwijnen er dit en vol
gend jaar 20.000 banen in zijn
bedrijfstak. De FME-voorzit-
ter zei dit aan de vooravond
van de cao-onderhandelingen
in de „grootmetaal" en riep op
de kosten zo laag mogelijkt te
houden om nog erger te voor
komen. De Vries doet dat bij
IKON (voor de zoveelste keer)
ook nog eens: „Pas op de plaats
voor lonen dit jaar. Dat zegt ik
extra duidelijk met extra over
tuiging vanwege deze nieuwe
tegenvallers. Het is een waar
schuwing aan iedereen, die
graag zuinig op de werkgele
genheid in het land wil zijn."
BRUINISSE - Het is
overdreven de mossel-
kweek in de Waddenzee
aan een milieu-effect
rapportage (MER) te on
derwerpen. De procedu
re is onnodig en geld
verslindend omdat de
vangstgebieden zich op
natuurlijke wijze ver
plaatsen.
Dit stellen de Zeeuwse
gemeenten Bruinisse,
Reimerswaal en Zierik-
zee in een brief aan de
Statenleden van de pro
vincies Groningen,
Friesland en Noord-
Holland. Die provincies
buigen zich binnenkort
over de vaststelling van
de MER-verordening
voor de Waddenzee.
De drie Zeeuwse ge
meenten zijn van mening
dat een waardevol ge
bied als de Waddenzee
niet zonder meer mag
blootstaan aan ongecon
troleerde menselijke ac
tiviteiten. Ze vinden dat
de overheid al voldoende
maatregelen heeft voor
gesteld om het natuur
lijk evenwicht in het ge
bied te waarborgen. De
gemeenten doen een
dringend beroep op de
drie provinciebesturen
om in elk geval het ver
plaatsen van mosselper
celen op het westelijk
deel van de Waddenzee,
niet MER-plichtig te ma
ken. Een latere evaluatie
kan duidelijk maken of
een dergelijke procedure
voor de gehele mossel-
kweek noodzakelijk is.
UTRECHT - Omgevingsrook
op de werkplek is een van de
grotere bedreigingen van de ge
zondheid. Het gaat om een ge
vaar dat vergelijkbaar is met
dat van asbest. Als recente
Amerikaanse cijfers worden
omgerekend naar de Neder
landse situatie sterven er jaar
lijks 200 niet-rokers door ta
baksrook in de omgeving.
AMSTERDAM - Hoofdcommis
saris Nordholt van de Amster
damse politie heeft een 29-
jarige agent buiten functie ge
steld en ontslagen, nadat de
man op heterdaad was betrapt
bij de verkoop van softdrugs.
Dit heeft een woordvoerder
van de politie bekendgemaakt.
DEN HAAG - De wetgeving op het terrein van de so
cial e zekerheid is door de sterk doorgevoerde verfij
ning en regelgeving erg gevoelig voor misbruik. Die
bedraagt minimaal vijf miljard per jaar. Behalve
een betere uitvoering en controle is daarom ook ver
betering van de regelgeving nodig om misbruik goed
te kunnen bestrijden.
Dat zijn de conclusies van een
onderzoek naar de misbruikge-
voeligheid van de sociale ze
kerheidswetten. Minister Kok
van financiën heeft het onder
zoek donderdag aan het parle
ment aangeboden. In april
komt er een regeringsstand
punt over het rapport.
Gezamenlijk onderzóek
Het onderzoek is uitgevoerd
door een werkgroep van amb
tenaren van verschillende mi
nisteries, in samenwerking
met bedrijfsverenigingen, so
ciale diensten en het openbaar
ministerie. Het rapport bevat
een inventarisatie van de be
langrijkste mogelijkheden tot
misbruik die in de regelgeving
besloten liggen. Bovendien is
nagegaan welke oplossingen
denkbaar zijn om de misbruik-
gevoeligheid te beperken. De
snelheid waarmee de voorstel
len zijn in te voeren, loopt
sterk uiteen. Voor sommige
oplossingen is overleg over in
ternationale verdragen. Weer
andere - de meest ingrijpende -
vragen om fundamentele poli
tieke keuzen. Als belangrijkste
oorzaak van de misbruikgevoe-
ligheid noemt de werkgroep de
sterk doorgevoerde verfijning
van de regelgeving. Als uit het
oogpunt van rechtvaardigheid
en kostenbeheersing met elke
individuele uitkeringssituatie
rekening wordt gehouden bij
het vaststellen van uitkerings
rechten, kan de uitvoerbaar
heid en handhaafbaarheid on
der druk komen te staan. Het
daardoor ontstane misbruik
kan op zijn beurt weer leiden
tot extra kosten en tot onrecht
vaardigheid voor de „eerlij
ken". Als de overheid de regel
geving wil aanpassen met het
doel misbruik terug te drin
gen, is het volgens de werk
groep onvermijdelijk dat con
cessies worden gedaan aan de
strikt individuele- benadering
van uitkeringssituaties. Het
onderzoek richtte zich op de
misbruikgevoeligheid van de
werknemersverzekeringen
(ww, wao, Ziektewet), de volks
verzekeringen (aow, aww, aaw,
akw en Toeslagenwet) en de so
ciale voorzieningen, waarvan
de Algemene bijstandswet de
belangrijkste is. In 1993 is met
deze wetten een bedrag ge
moeid van ongeveer 106 mil
jard gulden. Ruim zes miljoen
mensen ontvangen een uitke
ring op grond van deze wetten.
Omvang
De omvang van het misbruik
staat niet vast. Als het meest
volledige onderzoek - dat da
teert uit 1985 - als uitgangspunt
wordt gehanteerd, ,zou de om
vang een bedrag van omstreeks
vijf miljard gulden kunnen
zijn. Recent onderzoek doet
volgens de werkgroep echter
vermoeden dat dit bedrag als
een minimum moet worden be
schouwd. De voorstellen van
de werkgroep hebben betrek
king op wijziging van begrip
somschrijvingen in sociale ze
kerheidswetten, beperken van
criteria waaraan men moet vol
doen om voor een uitkering in
aanmerking te komen, het ver
groten van de betrokkenheid
van uitkeringsgerechtigden bij
de verzekerings-en premie
plicht en verandering van de
systematiek van de regelge
ving.
„Veestapel inkrimpen, werkgelegenheid
behouden,:i
NIEUWEGEIN - De Voedingsbond FNV vindt dat
overheid, banken, agrarische sector, bonden en indu
strie zich moeten verenigen om het mestprobleem op
te lossen. Alleen op die manier kan worden voorko
men dat er een koude sanering plaatsvindt onder de
veehouders en onder werknemers werkzaam in de
vleesindustrie, aldus de bond.
De Voedingsbond organiseerde
donderdag een conferentie over
het mestprobleem. Uit onder
zoek is gebleken dat de diverse
milieumaatregelen kunnen lei
den tot de sluiting van duizen
den boerenbedrijven. Dit zal
zijn weerslag hebben op de
vlees- en zuivelindustrie waar
door duizenden arbeidsplaat
sen in gevaar komen.
Volgens de bond moet er daar
om beleid worden ontwikkeld
waarbij enerzijds de veestapel
wordt ingekrompen, maar
waarbij anderzijds zoveel mo
gelijk werkgelegenheid behou
den blijft. De bond meent dat
een gezamenlijke aanpak van
alle betrokkenen de meeste
kans van slagen heeft. Die aan
pak moet er op zijn gericht alle
denkbare deeloplossingen te
benutten. De milieudoelstel
lingen zoals die door de over
heid zijn vastgesteld, moeten
in ieder geval worden gehaald,
vindt de Voedingsbond. Om
die reden is aan inkrimping
van de veestapel niet te ontko
men, aldus een woordvoerder.
Tegelijkertijd moeten volgens
de FNV alle technische midde
len worden benut om de uit
stoot van milieubelastende
stoffen op het boerenbedrijf te
verminderen. De slachterijen,
die de aanvoer van slachtvee
zien teruglopen, moeten zich
meer richten op de verdere be
werking van het vlees in plaats
van op de export van karkas
sen. Hierdoor kan werkgele
genheid behouden blijven.
Daarnaast moet er een sociaal
beleid komen om werknemers
om te scholen waarvoor binnen
de agrarische industrie geen
plaats meer is. Het geld dat no
dig is voor milieu-investerin
gen, sociaal beleid en produkt-
vernieuwing kan uit een nog
op te richten fonds komen,
meent de Voedingsbond. Het
fonds zou bekostigd kunnen
worden door een heffing in te
voeren op mengvoer of biggen.
door Mare Legendre
tjcoi'Tix
ee ueieuAAL-
ofjpedvooe
t pékut.j
Q
Vrijdag 5 februari
Zierikzee
Heropening Arbeidsbureau
Zierikzee. 15.00 uur.
Culturele avond Schouws.Spel
in Mondragon. 20.00 uur.
Tbneelstuk Het Duel. Concert
zaal. 20.30 uur.
Zonnemaire
Muziekuitvoering Nut en Uit
spanning in dorpshuis. 19.00
uur.
Oosterland
Jaarvergadering Staatkundig
Gereformeerde Studievereni
ging. Sint Joostdijk 11. 19.45
uur.
Zaterdag 6 februari
Zierikzee
Algemene ledenvergadering
Vereniging van Beroepsvissers
op de Schelde in Het Schotse
Wapen. 10.00 uur.
Toneelstuk Het Duel. Concert
zaal. 20.30 uur.
Bro u wersha ven
Oud papier ophalen. Vanaf
09.00 uur.
Kerkwerve
Feestavond WIK in dorpshuis
't Zuudènde. 19.30 uur.
Renesse
Eerste steenlegging tweede va
kantiewoning kankerpatiënt
jes aan Rampweg. 11.00 uur.
Muziekuitvoering van Luctor
et Emergo in dorpshuis. 19.30
uur.
Noordwelle
Toneeluitvoering toneelgroep
Noordwelle. Dorpshuis, 19.30
uur.
Zondag 7 februari
Kerkwerve
Zangdienst Watersnoodramp.
Nederlandse Hervormde kerk.
19.00 uur.
Maandag 8 februari
Brouwershaven
Vergadering adviescommissie
ruimtelijke ordening. Stad
huis. 19.30 uur.
Noordwelle
Districtsvergadering Water
schap Schouwen-Duiveland.
Dorpshuis. 19.30 uur.
Noordgouwe
Thema-avond Agrarisch Jonge
ren Kontakt over tuin- en erf-
beplanting in café-restaurant
Van der Weijde. 20.00 uur.
Nieuwerkerk
Districtsvergadering Water
schap Schouwen-Duiveland.
Dorpshuis. 14.00 uur.
Dinsdag 9 februari
Brouwershaven
Lezing ziekte van Alzheimer.
Poortershof. 19.00 uur.
Woensdag 10 februari
Zierikzee
Ouderenmiddag NCVB. Neder
lands Hervormd Kerkcentrum.
14.30 uur.
Vergadering adviescommissie
openbare werken en welzijn.
Stadhuis. 18.30 uur.
Jaarvergadering NCVB. Zaal
Christelijke Gereformeerde
kerk. 19.45 uur.
Mini-instuif voor kinderen van
vijf tot en met zeven jaar. CJV-
gebouw de Driehoek, van 14.00
tot 16.00 uur.
Brouwershaven
Bingo-middag. Recreatiezaal
woongzorgcentrum Poorster-
hof, 14.00 uur.
Donderdag 11 februari
Zierikzee
Thema-middag ANBO in ge
bouw De Driehoek over pre
ventie van brandwonden. 14.00
uur.
Brouwershaven
Vergadering adviescommissie
financiën. Stadhuis. 19.30 uur.
Sirjansland
Bijeenkomst Reformatorisch
Contact. Kerk. 19.45 uur.
Vrijdag 12 februari
Zierikzee
Jaarvergadering Helpt Elkan
der in Huis van Nassau. 14.00
uur.
Algemene ledenvergadering
vereniging van Beroepsaalvis-
sers Zuid-West Nederland in
café-restaurant Huis van Nas
sau. 10.30 uur.
Advertentie
INSTALLATIEBEDRIJF