fteeeL Minister De Vries luidt noodklok over inkrimpende werkgelegenheid Verfijning regels oorzaak misbruik sociale zekerheid DfUftLOO B.V. Brinkman niet premier én ook partijleider Nota voor ouderenbeleid Duiveland ter discussie Mogelijk 50.000 banen op punt van verdwijnen Misbruik bedraagt vijf miljard gulden per jaar Milieu effect rapportage mossel- kweek onnodig Voedingsbond wil brede aanpak mestprobleem 2 ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE Voorzitter Eerste-Kamerfractie CDA Kaland: DEN HAAG - Voorzitter Kaland van de Eerste- Kamerfractie van het CDA vindt dat CDA- fractieleider Brinkman in een volgende kabinetspe riode niet tegelijk partijleider en premier kan wor den. Kaland vindt het niet goed voor de democratie als een partijleider zijn Tweede-Kamerfractie kan „terugfluiten of op het matje roepen". Volgens Kaland zijn het kabi net en de Tweede Kamer de laatste jaren steeds meer on der één deken komen te lig gen". Dat komt naar zijn me ning omdat de partijleiders van CDA en PvdA, Lubbers en Kok, tevens premier en vice- premier zijn. ,,Ik denk dat als de partijleiders niet in het ka binet zouden hebben gezeten het kabinet al lang in mekaar gevallen was". Talenten Brinkman, de beoogde opvol ger van Lubbers, mag van Ka land best in het kabinet plaats nemen, maar hij kan dan geen partijleider meer zijn. ,,Ik heb tegen hem zelf gezegd dat ik het beter vind dat de partijlei der in de Kamer zit". Volgens Kaland heeft het CDA voldoen de mensen die premier of par tijleider kunnen worden. ,,Het CDA is veel rijker in zijn talen ten dan iemand vermoedt". De opmerkingen van Kaland ko men anderhalve week nadat de CDA-senator scherpe kritiek uitte op de rol van Brinkman in de wao-kwestie. Kaland vindt dat Brinkman de afspra ken die hij met de VVD had ge maakt over de aanpak van de wao had moeten nakomen, in plaats van op het laatste mo ment door de knieën te gaan voor de druk van het kabinet. Vervolq van oaq. 1 Het beleid is erop gericht om zodra de gelegenheid zich daar toe aandient ook in de kern Oosterland een service-wonin gencomplex te realiseren", zo staat in de nota te lezen. ,,Dat er wat betreft de huis vesting van ouderen in de toe komst naar gestreefd moet worden dat wonen en zorgver lening nog beter op elkaar zul len worden afgestemd staat als een paal boven water". Het kleine kernen-beleid wordt in de nota genoemd als belangrijke pijler voor het ou derenbeleid. „Voor met name de ouderen onder ons is de aan wezigheid van basisvoorzie ningen in een kern zoals bij voorbeeld een winkel voor de primaire levensbehoeften van groot belang", aldus de nota. Aangevoerd wordt dat ouderen vaak minder mobiel zijn en derhalve aangewezen op 'dienstverlening om de hoek'. ,,Het beleid van de gemeente om dergelijke voorzieningen te handhaven wordt door deze noodzaak gestimuleerd". De bejaardensosen zijn volgens de nota ook een belangrijke voorziening voor ouderen. „De soos is een belangrijke voorzie ning voor de ouderen als het gaat om ontspanning, ontmoe ting en gezelligheid. Deze so ciëteiten zouden ook in het ka der van educatie en voorlich ting een grotere rol kunnen gaan spelen. Hierin zou de Stichting Welzijn Ouderen (SWO) een stimulerende en coördinerende rol kunnen ver vullen", aldus de nota. Men te kent daarbij aan dat samen werking door ouderenorgani- saties een goede zaak zou zijn. „Wellicht verdient het aanbeve ling om de bejaardensociëtei ten meer uit te bouwen tot ou- derensociëteiten' Emancipatie Eén van de centrale uit gangspunten voor het gemeen telijk ouderenbeleid is het emancipatieproces onder oude ren. „Dit proces ie gericht op het innemen door ouderen van een gelijkwaardige maatschap pelijke positie als die van an dere leeftijdsgroepen. Dit kan alleen worden bereikt als ou deren zich ook gelijkwaardig voelen en verlangen dat ande ren hen als zodanig behande len", aldus de nota. „In dat emancipatieproces kunnen ou derenbonden een belangrijke rol spelen". Concrete plannen worden in de nota ouderenbe leid van de gemeente Duive land niet genoemd. Evenmin wordt aangegeven hoeveel geld er met het nader gestalte geven van het ouderen beleid gemoeid zal zijn. „Een groot aantal uitgangspunten zal financiële gevolgen hebben. Voor bepaalde onderdelen zijn deze financiële gevolgen echter moeilijk aan te geven omdat eerst nader onderzoek nodig is" Wel benadrukt de gemeente dat bij een nadere uitwerking van het beleid de stem van de ouderen gehoord zal worden. „De gemeente acht inspraak door de direct betrokkenen in het ouderenwerk van groot be lang. Naar onze mening dienen met name de ouderenbonden en ouderensociëteiten aan gesproken te worden als zijnde belangenbehartigers van de ouderen". HAREN - De gemeente Haren heeft besloten een vergoeding te geven voor kosten van een relatiebemiddeling voor uitke ringsgerechtigden. Volgens een woordvoerder van de gemeente kan een nieuwe relatie uitke ringsgerechtigden helpen om uit een sociaal isolement te ko men. ARNHEM - De verbetering van het milieu in Gelderland gaat te langzaam. De verzuring wordt behoorlijk teruggedron gen, maar de uitstoot van am moniak is sinds 1980 met 2 pro cent toegenomen. Dat staat in de Milieurapportage 1992 die Gedeputeerde Staten (GS) van Gelderland hebben gemaakt. Tijden en standen volgens getijdetafel Hydro-meteocentrum Zeeland t.o.v. NAP ROOMPOT BUITEN BRUINISSE WEMELDINGE Datum Hoogwater Laagwater tijd stand tijd stand 6 februari 02.50 151 08.45 -147 15.15 174 21.00 -128 7 februari 03.35 158 09.30 -155 16.10 182 21.45 -126 8 februari 04.25 164 10.20 -161 16.55 185 22.30 -125 6 februari 01.05 157 07.25 -150 13.25 188 19.45 -133 7 februari 01.50 173 08.05 -163 14.05 204 20.20 - 136 8 februari 02.30 185 08.55 -172 14.50 214 21.05 -135 6 februari 02.20 155 08.45 -157 15.45 179 21.05 -137 7 februari 04.10 165 09.30 -166 16.40 192 21.55 -136 8 februari 05.00 175 10.15 -172 17.20 199 22.35 -135 6 februari 02.45 155 08.45 -153 15.25 178 21.05 -134 7 februari 03.50 162 09.30 -162 16.20 187 21.50 -133 8 februari 04.40 169 10.20 -168 17.05 191 22.35 -131 Springtij 9 februari Actuele informatie over afwijkingen 06-91122353 DEN HAAG - Minister De Vries van sociale zaken heeft donderdag de noodklok geluid over de krimpende Nederlandse werkgelegenheid. Er verdwijnen vol gens de jongste EG-cijfers djt jaar mogelijk 35.000 volledige banen. In de jongste cijfers van het Planbureau (november) waarin het verslechterde economische klimaat van het vierde kwartaal al was verwerkt, werd nog een stijging met 4.000 voorspeld. Het verlies uitgedrukt in hele en deeltijdbanen bedraagt vol gens de EG mogelijk 40.000 tot 50.000 banen. Tbt in het begin van de jaren '90 groeide het aantal banen nog met 100.000 per jaar. „Dat is dus een gewel dige omslag, die wat orde van grootte betreft kan worden ver geleken met tien jaar geleden," aldus De Vries, al wil hij niet van een nieuwe recessie weten. Kwetsbaar „De ontwikkeling wijst op een kwetsbaarheid van het Neder landse bedrijfsleven die aan zienlijk groter is dan ik tot voor kort dacht," zegt hij. Hij heeft zijn hoop gevestigd op de tekenen die er internationaal zijn en die een opleving van de economie voorspellen. „Dat er toch nog weer zoveel bedrijven zijn die al zo snel weer in de problemen komen, dat is zorge lijk. Dat wijst erop dat wij aan de structuur en aan de onder liggende concurrentieslag van onze economie nog heel wat moeten doen," aldus minister De Vries. De nieuwe cijfers over het werkgelegenheidsverlies doen het ergste vrezen voor de werk loosheid in ons land. „We moe ten er rekening mee houden dat de overheid dit jaar en de volgende jaren grote bedragen moet uitgeven aan werkloos heidsuitkeringen. Dat is voor mij als minister van sociale za ken een behoorlijke tegenval ler." Het kabinet krijgt dan niet al leen te maken met lagere be lastingopbrengsten doordat bedrijven minder winst maken en minder loonbelasting afdra gen. Dit kan nadelig zijn voor het financieringstekort. Hoge re werkloosheid betekent ook een hogere ww-premie, waar door de lastendruk stijgt. Eind vorig jaar vertoonde het aantal uitkeringen wegens ontslag werkloosheid al een flinke stij ging. Het officiële werkloos heidscijfer volgens het CBS steeg in het vierde kwartaal zelfs scherp ten opzichte van het derde kwartaal, met 35.000 tot gemiddeld 323.000. De werkgevers lieten begin dit jaar al een somber geluid ho ren. Volgens het VNO liggen er thans 225.000 banen „in de ge varenzone". Het NCW acht loonkostenmatiging nodig, niet om nieuwe banen te schep pen, maar om bestaande te be houden. Volgens voorzitter Van den Akker van de metaalwerk gevers verdwijnen er dit en vol gend jaar 20.000 banen in zijn bedrijfstak. De FME-voorzit- ter zei dit aan de vooravond van de cao-onderhandelingen in de „grootmetaal" en riep op de kosten zo laag mogelijkt te houden om nog erger te voor komen. De Vries doet dat bij IKON (voor de zoveelste keer) ook nog eens: „Pas op de plaats voor lonen dit jaar. Dat zegt ik extra duidelijk met extra over tuiging vanwege deze nieuwe tegenvallers. Het is een waar schuwing aan iedereen, die graag zuinig op de werkgele genheid in het land wil zijn." BRUINISSE - Het is overdreven de mossel- kweek in de Waddenzee aan een milieu-effect rapportage (MER) te on derwerpen. De procedu re is onnodig en geld verslindend omdat de vangstgebieden zich op natuurlijke wijze ver plaatsen. Dit stellen de Zeeuwse gemeenten Bruinisse, Reimerswaal en Zierik- zee in een brief aan de Statenleden van de pro vincies Groningen, Friesland en Noord- Holland. Die provincies buigen zich binnenkort over de vaststelling van de MER-verordening voor de Waddenzee. De drie Zeeuwse ge meenten zijn van mening dat een waardevol ge bied als de Waddenzee niet zonder meer mag blootstaan aan ongecon troleerde menselijke ac tiviteiten. Ze vinden dat de overheid al voldoende maatregelen heeft voor gesteld om het natuur lijk evenwicht in het ge bied te waarborgen. De gemeenten doen een dringend beroep op de drie provinciebesturen om in elk geval het ver plaatsen van mosselper celen op het westelijk deel van de Waddenzee, niet MER-plichtig te ma ken. Een latere evaluatie kan duidelijk maken of een dergelijke procedure voor de gehele mossel- kweek noodzakelijk is. UTRECHT - Omgevingsrook op de werkplek is een van de grotere bedreigingen van de ge zondheid. Het gaat om een ge vaar dat vergelijkbaar is met dat van asbest. Als recente Amerikaanse cijfers worden omgerekend naar de Neder landse situatie sterven er jaar lijks 200 niet-rokers door ta baksrook in de omgeving. AMSTERDAM - Hoofdcommis saris Nordholt van de Amster damse politie heeft een 29- jarige agent buiten functie ge steld en ontslagen, nadat de man op heterdaad was betrapt bij de verkoop van softdrugs. Dit heeft een woordvoerder van de politie bekendgemaakt. DEN HAAG - De wetgeving op het terrein van de so cial e zekerheid is door de sterk doorgevoerde verfij ning en regelgeving erg gevoelig voor misbruik. Die bedraagt minimaal vijf miljard per jaar. Behalve een betere uitvoering en controle is daarom ook ver betering van de regelgeving nodig om misbruik goed te kunnen bestrijden. Dat zijn de conclusies van een onderzoek naar de misbruikge- voeligheid van de sociale ze kerheidswetten. Minister Kok van financiën heeft het onder zoek donderdag aan het parle ment aangeboden. In april komt er een regeringsstand punt over het rapport. Gezamenlijk onderzóek Het onderzoek is uitgevoerd door een werkgroep van amb tenaren van verschillende mi nisteries, in samenwerking met bedrijfsverenigingen, so ciale diensten en het openbaar ministerie. Het rapport bevat een inventarisatie van de be langrijkste mogelijkheden tot misbruik die in de regelgeving besloten liggen. Bovendien is nagegaan welke oplossingen denkbaar zijn om de misbruik- gevoeligheid te beperken. De snelheid waarmee de voorstel len zijn in te voeren, loopt sterk uiteen. Voor sommige oplossingen is overleg over in ternationale verdragen. Weer andere - de meest ingrijpende - vragen om fundamentele poli tieke keuzen. Als belangrijkste oorzaak van de misbruikgevoe- ligheid noemt de werkgroep de sterk doorgevoerde verfijning van de regelgeving. Als uit het oogpunt van rechtvaardigheid en kostenbeheersing met elke individuele uitkeringssituatie rekening wordt gehouden bij het vaststellen van uitkerings rechten, kan de uitvoerbaar heid en handhaafbaarheid on der druk komen te staan. Het daardoor ontstane misbruik kan op zijn beurt weer leiden tot extra kosten en tot onrecht vaardigheid voor de „eerlij ken". Als de overheid de regel geving wil aanpassen met het doel misbruik terug te drin gen, is het volgens de werk groep onvermijdelijk dat con cessies worden gedaan aan de strikt individuele- benadering van uitkeringssituaties. Het onderzoek richtte zich op de misbruikgevoeligheid van de werknemersverzekeringen (ww, wao, Ziektewet), de volks verzekeringen (aow, aww, aaw, akw en Toeslagenwet) en de so ciale voorzieningen, waarvan de Algemene bijstandswet de belangrijkste is. In 1993 is met deze wetten een bedrag ge moeid van ongeveer 106 mil jard gulden. Ruim zes miljoen mensen ontvangen een uitke ring op grond van deze wetten. Omvang De omvang van het misbruik staat niet vast. Als het meest volledige onderzoek - dat da teert uit 1985 - als uitgangspunt wordt gehanteerd, ,zou de om vang een bedrag van omstreeks vijf miljard gulden kunnen zijn. Recent onderzoek doet volgens de werkgroep echter vermoeden dat dit bedrag als een minimum moet worden be schouwd. De voorstellen van de werkgroep hebben betrek king op wijziging van begrip somschrijvingen in sociale ze kerheidswetten, beperken van criteria waaraan men moet vol doen om voor een uitkering in aanmerking te komen, het ver groten van de betrokkenheid van uitkeringsgerechtigden bij de verzekerings-en premie plicht en verandering van de systematiek van de regelge ving. „Veestapel inkrimpen, werkgelegenheid behouden,:i NIEUWEGEIN - De Voedingsbond FNV vindt dat overheid, banken, agrarische sector, bonden en indu strie zich moeten verenigen om het mestprobleem op te lossen. Alleen op die manier kan worden voorko men dat er een koude sanering plaatsvindt onder de veehouders en onder werknemers werkzaam in de vleesindustrie, aldus de bond. De Voedingsbond organiseerde donderdag een conferentie over het mestprobleem. Uit onder zoek is gebleken dat de diverse milieumaatregelen kunnen lei den tot de sluiting van duizen den boerenbedrijven. Dit zal zijn weerslag hebben op de vlees- en zuivelindustrie waar door duizenden arbeidsplaat sen in gevaar komen. Volgens de bond moet er daar om beleid worden ontwikkeld waarbij enerzijds de veestapel wordt ingekrompen, maar waarbij anderzijds zoveel mo gelijk werkgelegenheid behou den blijft. De bond meent dat een gezamenlijke aanpak van alle betrokkenen de meeste kans van slagen heeft. Die aan pak moet er op zijn gericht alle denkbare deeloplossingen te benutten. De milieudoelstel lingen zoals die door de over heid zijn vastgesteld, moeten in ieder geval worden gehaald, vindt de Voedingsbond. Om die reden is aan inkrimping van de veestapel niet te ontko men, aldus een woordvoerder. Tegelijkertijd moeten volgens de FNV alle technische midde len worden benut om de uit stoot van milieubelastende stoffen op het boerenbedrijf te verminderen. De slachterijen, die de aanvoer van slachtvee zien teruglopen, moeten zich meer richten op de verdere be werking van het vlees in plaats van op de export van karkas sen. Hierdoor kan werkgele genheid behouden blijven. Daarnaast moet er een sociaal beleid komen om werknemers om te scholen waarvoor binnen de agrarische industrie geen plaats meer is. Het geld dat no dig is voor milieu-investerin gen, sociaal beleid en produkt- vernieuwing kan uit een nog op te richten fonds komen, meent de Voedingsbond. Het fonds zou bekostigd kunnen worden door een heffing in te voeren op mengvoer of biggen. door Mare Legendre tjcoi'Tix ee ueieuAAL- ofjpedvooe t pékut.j Q Vrijdag 5 februari Zierikzee Heropening Arbeidsbureau Zierikzee. 15.00 uur. Culturele avond Schouws.Spel in Mondragon. 20.00 uur. Tbneelstuk Het Duel. Concert zaal. 20.30 uur. Zonnemaire Muziekuitvoering Nut en Uit spanning in dorpshuis. 19.00 uur. Oosterland Jaarvergadering Staatkundig Gereformeerde Studievereni ging. Sint Joostdijk 11. 19.45 uur. Zaterdag 6 februari Zierikzee Algemene ledenvergadering Vereniging van Beroepsvissers op de Schelde in Het Schotse Wapen. 10.00 uur. Toneelstuk Het Duel. Concert zaal. 20.30 uur. Bro u wersha ven Oud papier ophalen. Vanaf 09.00 uur. Kerkwerve Feestavond WIK in dorpshuis 't Zuudènde. 19.30 uur. Renesse Eerste steenlegging tweede va kantiewoning kankerpatiënt jes aan Rampweg. 11.00 uur. Muziekuitvoering van Luctor et Emergo in dorpshuis. 19.30 uur. Noordwelle Toneeluitvoering toneelgroep Noordwelle. Dorpshuis, 19.30 uur. Zondag 7 februari Kerkwerve Zangdienst Watersnoodramp. Nederlandse Hervormde kerk. 19.00 uur. Maandag 8 februari Brouwershaven Vergadering adviescommissie ruimtelijke ordening. Stad huis. 19.30 uur. Noordwelle Districtsvergadering Water schap Schouwen-Duiveland. Dorpshuis. 19.30 uur. Noordgouwe Thema-avond Agrarisch Jonge ren Kontakt over tuin- en erf- beplanting in café-restaurant Van der Weijde. 20.00 uur. Nieuwerkerk Districtsvergadering Water schap Schouwen-Duiveland. Dorpshuis. 14.00 uur. Dinsdag 9 februari Brouwershaven Lezing ziekte van Alzheimer. Poortershof. 19.00 uur. Woensdag 10 februari Zierikzee Ouderenmiddag NCVB. Neder lands Hervormd Kerkcentrum. 14.30 uur. Vergadering adviescommissie openbare werken en welzijn. Stadhuis. 18.30 uur. Jaarvergadering NCVB. Zaal Christelijke Gereformeerde kerk. 19.45 uur. Mini-instuif voor kinderen van vijf tot en met zeven jaar. CJV- gebouw de Driehoek, van 14.00 tot 16.00 uur. Brouwershaven Bingo-middag. Recreatiezaal woongzorgcentrum Poorster- hof, 14.00 uur. Donderdag 11 februari Zierikzee Thema-middag ANBO in ge bouw De Driehoek over pre ventie van brandwonden. 14.00 uur. Brouwershaven Vergadering adviescommissie financiën. Stadhuis. 19.30 uur. Sirjansland Bijeenkomst Reformatorisch Contact. Kerk. 19.45 uur. Vrijdag 12 februari Zierikzee Jaarvergadering Helpt Elkan der in Huis van Nassau. 14.00 uur. Algemene ledenvergadering vereniging van Beroepsaalvis- sers Zuid-West Nederland in café-restaurant Huis van Nas sau. 10.30 uur. Advertentie INSTALLATIEBEDRIJF

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1993 | | pagina 2