Marzas' Musicolumns gebundeld in boekje dichters ICHT1NG TOT BEVORDERING VAN NOOTZAKEN UZIEK IS THEATER UZIEK IS GEZOND Vergunning voor drijvend hotel j* Q) <D 'Ife schreef de leukste vaak als ik geen inspiratie had EN DAN NOG DlL. 6 ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE aangesproken. ,,Dat is voor mij ook steeds de drijfveer geweest om door te gaan. Anders was ik al veel eerder met het schrijven van Musicolumns gestopt". Van der Veer schreef zijn Musi columns vaak in het weekend. „Natuurlijk heb je niet altijd inspiratie, maar ik vond ge woon dat het stukje na het weekend af moest zijn", aldus Van der Veer. ',,Ik denk achteraf dat ik de leukste Musicolumns geschreven heb als ik geen in spiratie had". Na vijf jaar mu zikale commentaartjes raakte Van der Veer uitgekeken op de Musicolumn. „Ik wilde wei eens iets anders gaan doen, en dat is het Noot verband gewor den". Zelf had hij geen enkele van zijn Musicolumns bewaard en toen hij door de Kampense uit geverij benaderd werd en bleek dat men interesse had in een bundel met zo'n 35 a 40 Musico lumns moest Van der Veer naarstig op zoek. Via verschil lende trouwe lezers beschikte hij in no-time over bijna het complete oeuvre Musicolumns. „En als ik dan sommige achter af lees denk ik 'Hè, wat flauw' of 'Dat had ik best anders en beter kunnen omschrijven'. Van der Veer wil dan ook nog eens heel kritisch naar zijn ei gen schrijfsels kijken en som migen zonodig herschrijven. „Ja, ik moet wel aan het werk en het moet vlot'ook want de uitgeverij wil dat het boekje al in september dit jaar in de boekwinkels ligt". ROTTERDAM - Het Rotter damse stadsbestuur heeft een vergunning gegeven voor een drijvend congrescentrum an nex hotel.' Het gaat om een schip uit de vijftiger jaren. Er komen 56 driesterren-suites in, een re ceptie, een lobby, drie lounges, twee restaurants, een bar en twee conferentiezalen. Dezelf de organisatie exploiteert ook al een dergelijk drijvend hotel in Antwerpen. Gouden eeuw? VWij leven op de drempel van een nieuwe eeuw, in deze werden toch twee wereldoorlogen (ƒ1 gewonnen? Met afschaffing der dienstplicht is men nu begonnen, hoewel dit nog gepaard gaat met een lange geeuw. Maar was het al in deze eeuw nu zuiver goud, werd ook de honger nu voorgoed verbannen? Is waarlijk armoe nu in kruiken, kannen, zijn wij met naastenliefde niet meer fout? In deze eeuw draagt altijd nog ons huis het dubbel slot, door braak en roof, ook door de stille mooróen.... Blijven de oudjes rustig in hun bejaardenoorden, wordt levensavond niet een droevig lot? Het water overspoelde op der eeuwer helft, de dierb're grond, verminkte veel gewesten. De stormram kliefde veel geluk tot bersten, waar nooit hierover eens vergetelheid nog welft.... Toch kreeg de landman weer een nieuwe ploeg, en veel verdronken land werd zo opnieuw herboren. Al ging met pijn, verdriet, zoveel verloren, toch kregen wij de kracht die ons naar toekomst droeg. Zo had nu elke eeuw een eigen goud bestaan, en liet het goede in de mens steeds overwinnen. Al blijven altijd zoveel hoofden zoveel zinnen, het al zal immer weer tot enkel stof vergaan.... P. C. Noordhoek, Renesse Deze rubriek verschijnt wekelijks in de dinsdag-uitgave van de Zie- rikzeesche Nieuwsbode en biedt thuis-dichters uit de streek de gelegenheid hun gedichten aan een groter, publiek te presenteren. Wie denkc een of meer geschikte gedichten te hebben kan deze opsturen naar de Zierikzeesche Nieuwsbode, Postbus I. 4300 AA Zierikzee. De redactie behoudt zich het recht voor de gedichten wel of niet te plaatsen. Wijzigingen worden vanzelfsprekend niet doorgevoerd. De naam van de schrijver of schrijfster staat onder het gedicht. werden al snel persoonlijke be levenissen die ik in die Musico lumn verwerkte", aldus Van der Veer. Knipoog Hij omschrijft de inhoud van zijn Musicolumns als: 'Stukjes waarin beschreven werd wat mensen met muziek doen en wat muziek met mensen doet'. In de verhalen van Van der Veer kwam altijd wel muziek voor, maar hij schroomde ook niet de politiek, zij het mild, te bekritiseren. ,,Het waren meestal verhaaltjes met een knipoog, maar soms waren ze ook wel serieus getoonzet", al dus Van der Veer. Zowel in zijn werk, Van der Veer zit in het onderwijs, als in zijn hobby, musiceren en diri geren, heeft Van der Veer veel te maken met mensen en daar put hij ook de inspiratie uit voor zijn schrijfsels. „De Musi columns waren voor mij een hobby, maar tegelijkertijd ook een uitlaatklep", aldus de schrijver. „Ik ben ooit eens ver geten dat ik ergens orgel moest spelen. Dat heb ik toen onmid dellijk in een stukje ver werkt". In de regel waren de Musicolumns luchtig van toon zetting, maar zo nu en dan was het louter ernst. In één van zijn Musicolumns vergeleek Marzas de duif die gevangen geraakt was in een kerkgebouw en wanhopig naar een uitweg zocht met honge rende kinderen in Somalië die ook vergeefs naar een uitweg zoeken. In een andere Musico lumn beschrijft hij onder de ti tel Van Kyrie tot Bubbelbad hoe zijn kinderen, onderweg naar een feestje in een subtro pisch zwemparadijs achterin de auto het Kyrie Eleison aan heffen. „Misschien wordt dat wel de titel van het boekje; Van Kyrië tot Bubbelbad. Maar daar moet ik nog eens over na denken hoor". Reacties Marzas kreeg altijd veel reac ties op zijn Musicolumns. Som migen v/aren beledigd als hij ergens de spot mee dreef in zijn soms satirische stukjes, maar in de regel bleken mensen veel in zijn schrijfsels te herkennen en werd hij er regelmatig over MarzasM. van der Veer: Beschrijven tvat muziek met mensen doet en wat mensen met muziek doen." ZIERIKZEE - „Ik kreeg er altijd veel reacties op, en ook nu krijg ik nog weieens commentaar op oude Musicolumns die ik zelf allang weer vergeten ben". Aan het woord is M. van der Veer uit Zierikzee, organist, dirigent en schrijver van de veertiendaagse rubriek Het Nootverband in de Zierikzeesche Nieuwsbode. Voor het Nootverband verzorgde hij vijf jaar lang wekelijks een Musicolumn on der het pseudoniem Marzas. Uitgeverij Kok-Voorhoeve uit Kampen brengt bin nenkort een bundel van Marzas' Musicolumns op de markt. Het idee voor het schrijven van de muzikale commentaartjes kwam destijds van Van der Veer zelf. Hij vond dat er in de krant best iets meer aandacht aan muziek zou kunnen wor den besteed en hij bood aan we kelijks onder de titel Musico lumn een bijdrage aan de re dactionele kolommen te leve ren. In vijf jaar tijd schreef hij zo'n 250 muzikale commenta ren. „Het ging mij erom om op een speelse manier informatie te geven over muziek, maar het JAARGANG 3 HOOFDREDACTEUR: NICOLAAS NOTENBAERD HHHflHHHHHHHRHHHBHNi J-T. - dit keer twee gesprekjes met muzikale bedrijfslei ders, een van de HEMA Zierikzee en een van het Kruidvat Middelhamis, voor heen van Kruidvat Zierikzee de klarinet (zie 'Muziek is sport') is uitgevonden door J.C. Denner aan het eind van de 17e eeuw. De naam betekent 'kleine clarino' en de vroegste voorbeelden hadden inderdaad een trom petachtig geluid. - de componist die met veel liefde voor de klank van de klarinet het instrument veel toepaste was Wolfgang Amadeus Mozart. - De vee/gebuikte Bes-klari net heeft als eigenschap dat als de speler een C speelt de klank Bes klinkt. De muziek van een klarinet moet dus een hele toon hoger worden genoteerd. - Maar er zijn nog andere kla rinetten: de A, D, Es, de As en natuurlijk de C klarinet - Op een toetsenbord kun je de klank van de klarinet met een goed Nederlands woord 'sampelen'. De speler neemt dan slechts één toon van een 'echte' klarinet op. Aan de hand van deze ene toon worden de andere tonen vanzelf over de toet sen verspreid en ook nog hoger of lager dan een 'echte' klarinet ooit kan komen. Is het geluid even mooi als een echte klarinet Nee, maar hel is wel erg knap en leuk om muziek mee te maken. - Zou Bach ook met een Roland Masterkeyboard gewerkt hebben. Antwoord: ongetwijfeld. Voor hij een instrument ging bespelen belde hij eerst even bij de buren aan. Zelfs bij de keuze van het instrument dacht hij aan zijn naasten. Sinds drie jaar is de heer Bram Deurloo in de gang aan de gang want, zegt hij; Even dreigt het hele gesprek te mislukken. Want de Roland FP van Frans van Aken is natuurlijk in de ware zin veel te leuk speel-goed. Maar het is ook boeiend te luisteren naar de muzikale collages die met behulp van computerprogramma's mogelijk zijn en natuurlijk het enthousiasme waarmee Frans over muziek vertelt huis uitblaas. Het werd de klarinet. Meer dan die drie jaar heeft Bram Deurloo nu les van Piet Duson, eerste klarinettist bij Kunst en Eer. 'Ik heb hem beloofd om elke dag, een uur te studeren en dat doe ik ook.' Toch zal het winkelend HEMA-publiek lang moeten wachten voordat ze de bedrijfsleider in levende lijve klarinet zien spelen in plaats van het muzikale easy listening behang dat nu door het bedrijf ruist. Muziek betekent voor de bedrijfsleider een uur sport per dag een uur er flink tegen aangaan, lekker uitzweten, je energie kwijt kunnen, je concentreren op muziek en al spelend de dagelijkse beslom meringen vergeten. Het samenspel vindt plaats met zijn moeder die dankzij het feit dat elektronische piano's in een oogwenk getransponeerd kunnen worden moeiteloos de klarinet in bes-stem ming kan begeleiden. 'Hé Ma zullen we samen spelen Elke avond klinkt er een uur klarinetmuziek in de gang van de familie Deurloo. Boven in bed ligt de jongste dochter te luisteren naar haar vader. Zonder de ver trouwde klarinetmuziek valt ze niet in slaap. En de moeilijke passages uit de etudes kent ze uit haar hoofd. Terwijl Pa nog aan het worstelen is bij een fragment heeft de dochter de vader al zin gend ingehaald. Het zijn vanavond geen ontboe zemingen over de onver getelijke klank van een instrument die je zo diep kan raken of zoiets. Nee, muziek is leuk, het is gezellig, het dwingt je te ontspannen en het is gezond. De hele dag door draait er muziek in de HEMA. Bedrijfsleider A. H. Deurloo hoort er niets van. Maar als Bram Deurloo 's avonds een nieuwe liedje instudeert denkt hij: Waar heb ik dat wijsje meer gehoord? Duitse Krimi's klinkt. Ondertussen vertelt Frans in gloedvolle bewoordingen over wat hij ervaart als er muziek klinkt. Bij elke muziek heeft hij een zeker theatergevoel. Hij ziet de muziek als een toneelstuk. De strijkers klinken op de ach tergrond. Dat is het decor. Hoor je die saxo foon? Dat is een speler die voor op het toneel staat. Hij heeft een belangrijke rol, daar komt de basgitaar. Het wordt een discussie, er ont staat een verhaal en voor de ogen en oren van Frans van Aken ontstaan beelden uit een muzikaal theaterstuk. Muziek kun je zien, als je er maar oog....en oor voor hebt. De deur zwaait open. Aan het einde van de gang staat een muziekstandaard. 'Ik heb net gespeeld' zegt Bram. 'Wil je koffie?' Thuis blijkt Bram Deurloo anders te zijn dan de heer A. H. Deurloo, bedrijfsleider van de HEMA Zierikzee. Gekleed in sportief zwart, is hij niet het vertrouwenwekkende, ietwat ernstige image van een grootwinkel-bedrijf. Vanavond schenkt hij koffie, snijdt de ontbijtkoek en tegelijkertijd enthousiast vertellend over zijn liefde voor muziek. Op het eerste oog heeft het iets weg van een verstandshuwelijk. Je denkt bij jezelf: ik zoek een hobby waar ik nog lang plezier van kan hebben. Sport kun je niet je levenlang doen. Musiceren wel. Conclusie: ik ga een instru- ment spelen. Welk instrument? In ieder geval een instrument waarmee ik de buren niet het 'Soms zit ik op het toilet en dan schiet me in eens iets te binnen en dan ga ik net zo lang proberen tot ik het gevonden heb.' De bedrijfs leider van Kruidvat Middelhamis heeft een eigen muziekruimte gevuld met gitaren, een accordeon, een toetsenbord, een computer, en diskettes met muzikale werkstukken. Muziek heeft de bassist en solo-gitarist van het Delta Combo duidelijk te pakken. Maar over het Delta Combo praten we niet veel. Het gaat vanavond over synthesizers, computers, modules en notaterprogramma's. 'Wil je eens horen wat hier zoal gemaakt wordt?' De com puter krijgt een opdracht en dan klinkt er een stuk stevige maar uiterst boeiende muziek. Gelukzalig genietend staat Frans met zijn hoofd mee te bewegen. We hebben te maken met een nieuwe vorm van muziekma- ken, een vorm die andere eisen stelt aan de musicus, maar die ook met de modern ste apparatuur om muzikali teit blijft vragen. Enthousiast legt Frans uit hoe de nieuwe vorm van musiceren werkt. De compu ter helpt een stevig handje om de ingebrachte ritmes, akkoorden en wijsjes te ont houden en naar willekeur te herhalen. Maar Frans moet wel de muzikale invallen zelf bedenken, inbrengen en al corrigerend de muziek zelf samen stellen en is samen stellen niet de letterlijke bete kenis van 'componeren'? Eerst tikt hij met zijn vingers een leuk ritme op de toetsen van het toetsenbord, het wordt in slagwerkklanken weergegeven en in het geheugen van de computer opgeslagen. Terwijl de com puter het ritme blijft herhalen speelt Frans er een baspartij bij, gevolgd door akkoorden. De computer speelt en is zelfs bereid om het gespeel de in uitgeschreven noten schrift weer te geven. Het stuk dat klinkt heeft iets weg van de filmmuziek die bij de

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1993 | | pagina 6