Marzas' Musicolumns
gebundeld in boekje
dichters
ICHT1NG TOT BEVORDERING VAN NOOTZAKEN
UZIEK IS THEATER
UZIEK IS GEZOND
Vergunning
voor
drijvend
hotel
j*
Q)
<D
'Ife schreef de leukste vaak als ik geen
inspiratie had
EN DAN NOG DlL.
6
ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE
aangesproken. ,,Dat is voor mij
ook steeds de drijfveer geweest
om door te gaan. Anders was ik
al veel eerder met het schrijven
van Musicolumns gestopt".
Van der Veer schreef zijn Musi
columns vaak in het weekend.
„Natuurlijk heb je niet altijd
inspiratie, maar ik vond ge
woon dat het stukje na het
weekend af moest zijn", aldus
Van der Veer. ',,Ik denk achteraf
dat ik de leukste Musicolumns
geschreven heb als ik geen in
spiratie had". Na vijf jaar mu
zikale commentaartjes raakte
Van der Veer uitgekeken op de
Musicolumn. „Ik wilde wei
eens iets anders gaan doen, en
dat is het Noot verband gewor
den".
Zelf had hij geen enkele van
zijn Musicolumns bewaard en
toen hij door de Kampense uit
geverij benaderd werd en bleek
dat men interesse had in een
bundel met zo'n 35 a 40 Musico
lumns moest Van der Veer
naarstig op zoek. Via verschil
lende trouwe lezers beschikte
hij in no-time over bijna het
complete oeuvre Musicolumns.
„En als ik dan sommige achter
af lees denk ik 'Hè, wat flauw'
of 'Dat had ik best anders en
beter kunnen omschrijven'.
Van der Veer wil dan ook nog
eens heel kritisch naar zijn ei
gen schrijfsels kijken en som
migen zonodig herschrijven.
„Ja, ik moet wel aan het werk
en het moet vlot'ook want de
uitgeverij wil dat het boekje al
in september dit jaar in de
boekwinkels ligt".
ROTTERDAM - Het Rotter
damse stadsbestuur heeft een
vergunning gegeven voor een
drijvend congrescentrum an
nex hotel.'
Het gaat om een schip uit de
vijftiger jaren. Er komen 56
driesterren-suites in, een re
ceptie, een lobby, drie lounges,
twee restaurants, een bar en
twee conferentiezalen. Dezelf
de organisatie exploiteert ook
al een dergelijk drijvend hotel
in Antwerpen.
Gouden eeuw?
VWij leven op de drempel van een nieuwe eeuw,
in deze werden toch twee wereldoorlogen
(ƒ1 gewonnen?
Met afschaffing der dienstplicht is men nu begonnen,
hoewel dit nog gepaard gaat met een lange geeuw.
Maar was het al in deze eeuw nu zuiver goud,
werd ook de honger nu voorgoed verbannen?
Is waarlijk armoe nu in kruiken, kannen,
zijn wij met naastenliefde niet meer fout?
In deze eeuw draagt altijd nog ons huis het
dubbel slot,
door braak en roof, ook door de stille mooróen....
Blijven de oudjes rustig in hun bejaardenoorden,
wordt levensavond niet een droevig lot?
Het water overspoelde op der eeuwer helft,
de dierb're grond, verminkte veel gewesten.
De stormram kliefde veel geluk tot bersten,
waar nooit hierover eens vergetelheid nog welft....
Toch kreeg de landman weer een nieuwe ploeg,
en veel verdronken land werd zo opnieuw herboren.
Al ging met pijn, verdriet, zoveel verloren,
toch kregen wij de kracht die ons naar toekomst
droeg.
Zo had nu elke eeuw een eigen goud bestaan,
en liet het goede in de mens steeds overwinnen.
Al blijven altijd zoveel hoofden zoveel zinnen,
het al zal immer weer tot enkel stof vergaan....
P. C. Noordhoek,
Renesse
Deze rubriek verschijnt wekelijks in de dinsdag-uitgave van de Zie-
rikzeesche Nieuwsbode en biedt thuis-dichters uit de streek de
gelegenheid hun gedichten aan een groter, publiek te presenteren.
Wie denkc een of meer geschikte gedichten te hebben kan deze
opsturen naar de Zierikzeesche Nieuwsbode, Postbus I. 4300 AA
Zierikzee. De redactie behoudt zich het recht voor de gedichten
wel of niet te plaatsen. Wijzigingen worden vanzelfsprekend niet
doorgevoerd. De naam van de schrijver of schrijfster staat onder
het gedicht.
werden al snel persoonlijke be
levenissen die ik in die Musico
lumn verwerkte", aldus Van
der Veer.
Knipoog
Hij omschrijft de inhoud van
zijn Musicolumns als: 'Stukjes
waarin beschreven werd wat
mensen met muziek doen en
wat muziek met mensen doet'.
In de verhalen van Van der
Veer kwam altijd wel muziek
voor, maar hij schroomde ook
niet de politiek, zij het mild, te
bekritiseren. ,,Het waren
meestal verhaaltjes met een
knipoog, maar soms waren ze
ook wel serieus getoonzet", al
dus Van der Veer.
Zowel in zijn werk, Van der
Veer zit in het onderwijs, als in
zijn hobby, musiceren en diri
geren, heeft Van der Veer veel
te maken met mensen en daar
put hij ook de inspiratie uit
voor zijn schrijfsels. „De Musi
columns waren voor mij een
hobby, maar tegelijkertijd ook
een uitlaatklep", aldus de
schrijver. „Ik ben ooit eens ver
geten dat ik ergens orgel moest
spelen. Dat heb ik toen onmid
dellijk in een stukje ver
werkt". In de regel waren de
Musicolumns luchtig van toon
zetting, maar zo nu en dan was
het louter ernst.
In één van zijn Musicolumns
vergeleek Marzas de duif die
gevangen geraakt was in een
kerkgebouw en wanhopig naar
een uitweg zocht met honge
rende kinderen in Somalië die
ook vergeefs naar een uitweg
zoeken. In een andere Musico
lumn beschrijft hij onder de ti
tel Van Kyrie tot Bubbelbad
hoe zijn kinderen, onderweg
naar een feestje in een subtro
pisch zwemparadijs achterin
de auto het Kyrie Eleison aan
heffen. „Misschien wordt dat
wel de titel van het boekje; Van
Kyrië tot Bubbelbad. Maar
daar moet ik nog eens over na
denken hoor".
Reacties
Marzas kreeg altijd veel reac
ties op zijn Musicolumns. Som
migen v/aren beledigd als hij
ergens de spot mee dreef in zijn
soms satirische stukjes, maar
in de regel bleken mensen veel
in zijn schrijfsels te herkennen
en werd hij er regelmatig over
MarzasM. van der Veer: Beschrijven tvat muziek met mensen doet en wat mensen met muziek
doen."
ZIERIKZEE - „Ik kreeg er altijd veel reacties op, en ook nu krijg ik nog weieens
commentaar op oude Musicolumns die ik zelf allang weer vergeten ben". Aan
het woord is M. van der Veer uit Zierikzee, organist, dirigent en schrijver van
de veertiendaagse rubriek Het Nootverband in de Zierikzeesche Nieuwsbode.
Voor het Nootverband verzorgde hij vijf jaar lang wekelijks een Musicolumn on
der het pseudoniem Marzas. Uitgeverij Kok-Voorhoeve uit Kampen brengt bin
nenkort een bundel van Marzas' Musicolumns op de markt.
Het idee voor het schrijven van
de muzikale commentaartjes
kwam destijds van Van der
Veer zelf. Hij vond dat er in de
krant best iets meer aandacht
aan muziek zou kunnen wor
den besteed en hij bood aan we
kelijks onder de titel Musico
lumn een bijdrage aan de re
dactionele kolommen te leve
ren. In vijf jaar tijd schreef hij
zo'n 250 muzikale commenta
ren. „Het ging mij erom om op
een speelse manier informatie
te geven over muziek, maar het
JAARGANG 3
HOOFDREDACTEUR: NICOLAAS NOTENBAERD
HHHflHHHHHHHRHHHBHNi
J-T.
- dit keer twee gesprekjes
met muzikale bedrijfslei
ders, een van de HEMA
Zierikzee en een van het
Kruidvat Middelhamis, voor
heen van Kruidvat Zierikzee
de klarinet (zie 'Muziek is
sport') is uitgevonden door
J.C. Denner aan het eind
van de 17e eeuw. De naam
betekent 'kleine clarino' en
de vroegste voorbeelden
hadden inderdaad een trom
petachtig geluid.
- de componist die met veel
liefde voor de klank van de
klarinet het instrument veel
toepaste was Wolfgang
Amadeus Mozart.
- De vee/gebuikte Bes-klari
net heeft als eigenschap dat
als de speler een C speelt
de klank Bes klinkt. De
muziek van een klarinet
moet dus een hele toon
hoger worden genoteerd.
- Maar er zijn nog andere kla
rinetten: de A, D, Es, de As
en natuurlijk de C klarinet
- Op een toetsenbord kun je
de klank van de klarinet met
een goed Nederlands woord
'sampelen'. De speler
neemt dan slechts één toon
van een 'echte' klarinet op.
Aan de hand van deze ene
toon worden de andere
tonen vanzelf over de toet
sen verspreid en ook nog
hoger of lager dan een
'echte' klarinet ooit kan
komen.
Is het geluid even mooi als
een echte klarinet Nee,
maar hel is wel erg knap en
leuk om muziek mee te
maken.
- Zou Bach ook met een
Roland Masterkeyboard
gewerkt hebben. Antwoord:
ongetwijfeld.
Voor hij een instrument ging bespelen belde hij eerst even bij de buren aan. Zelfs bij
de keuze van het instrument dacht hij aan zijn naasten. Sinds drie jaar is de heer Bram
Deurloo in de gang aan de gang want, zegt hij;
Even dreigt het hele gesprek te mislukken. Want de Roland FP van Frans van Aken is
natuurlijk in de ware zin veel te leuk speel-goed. Maar het is ook boeiend te luisteren
naar de muzikale collages die met behulp van computerprogramma's mogelijk zijn en
natuurlijk het enthousiasme waarmee Frans over muziek vertelt
huis uitblaas. Het werd de klarinet. Meer dan
die drie jaar heeft Bram Deurloo nu les van
Piet Duson, eerste klarinettist bij Kunst en
Eer. 'Ik heb hem beloofd om elke dag, een
uur te studeren en dat doe ik ook.'
Toch zal het winkelend HEMA-publiek lang
moeten wachten voordat ze de bedrijfsleider
in levende lijve klarinet zien spelen in plaats
van het muzikale easy listening behang dat
nu door het bedrijf ruist. Muziek betekent voor
de bedrijfsleider een uur sport per dag een
uur er flink tegen aangaan, lekker uitzweten,
je energie kwijt kunnen, je concentreren op
muziek en al spelend de dagelijkse beslom
meringen vergeten. Het samenspel vindt
plaats met zijn moeder die dankzij het feit dat
elektronische piano's in een oogwenk
getransponeerd kunnen worden moeiteloos
de klarinet in bes-stem
ming kan begeleiden.
'Hé Ma zullen we
samen spelen Elke
avond klinkt er een uur
klarinetmuziek in de
gang van de familie
Deurloo. Boven in bed
ligt de jongste dochter te
luisteren naar haar
vader. Zonder de ver
trouwde klarinetmuziek
valt ze niet in slaap. En
de moeilijke passages uit
de etudes kent ze uit
haar hoofd. Terwijl Pa
nog aan het worstelen is
bij een fragment heeft de
dochter de vader al zin
gend ingehaald. Het zijn
vanavond geen ontboe
zemingen over de onver
getelijke klank van een
instrument die je zo diep
kan raken of zoiets. Nee,
muziek is leuk, het is
gezellig, het dwingt je te
ontspannen en het is
gezond.
De hele dag door draait
er muziek in de HEMA.
Bedrijfsleider A. H.
Deurloo hoort er niets
van. Maar als Bram
Deurloo 's avonds een
nieuwe liedje instudeert
denkt hij: Waar heb ik dat
wijsje meer gehoord?
Duitse Krimi's klinkt.
Ondertussen vertelt Frans in gloedvolle
bewoordingen over wat hij ervaart als er
muziek klinkt. Bij elke muziek heeft hij een
zeker theatergevoel. Hij ziet de muziek als
een toneelstuk. De strijkers klinken op de ach
tergrond. Dat is het decor. Hoor je die saxo
foon?
Dat is een speler die voor op het toneel staat.
Hij heeft een belangrijke rol, daar komt de
basgitaar. Het wordt een discussie, er ont
staat een verhaal en voor de ogen en oren
van Frans van Aken ontstaan beelden uit een
muzikaal theaterstuk.
Muziek kun je zien, als je er maar oog....en
oor voor hebt.
De deur zwaait open. Aan het einde van de
gang staat een muziekstandaard. 'Ik heb net
gespeeld' zegt Bram. 'Wil je koffie?' Thuis
blijkt Bram Deurloo anders te zijn dan de heer
A. H. Deurloo, bedrijfsleider van de HEMA
Zierikzee. Gekleed in sportief zwart, is hij niet
het vertrouwenwekkende, ietwat ernstige
image van een grootwinkel-bedrijf. Vanavond
schenkt hij koffie, snijdt de ontbijtkoek en
tegelijkertijd enthousiast vertellend over zijn
liefde voor muziek. Op het eerste oog heeft
het iets weg van een verstandshuwelijk. Je
denkt bij jezelf: ik zoek een hobby waar ik nog
lang plezier van kan hebben.
Sport kun je niet je levenlang doen.
Musiceren wel. Conclusie: ik ga een instru-
ment spelen. Welk instrument? In ieder geval
een instrument waarmee ik de buren niet het
'Soms zit ik op het toilet en dan schiet me in
eens iets te binnen en dan ga ik net zo lang
proberen tot ik het gevonden heb.' De bedrijfs
leider van Kruidvat Middelhamis heeft een
eigen muziekruimte gevuld met gitaren, een
accordeon, een toetsenbord, een computer,
en diskettes met muzikale werkstukken.
Muziek heeft de bassist en solo-gitarist van
het Delta Combo duidelijk te pakken. Maar
over het Delta Combo praten we niet veel. Het
gaat vanavond over synthesizers, computers,
modules en notaterprogramma's. 'Wil je eens
horen wat hier zoal gemaakt wordt?' De com
puter krijgt een opdracht en dan klinkt er een
stuk stevige maar uiterst boeiende muziek.
Gelukzalig genietend staat Frans met zijn
hoofd mee te bewegen. We
hebben te maken met een
nieuwe vorm van muziekma-
ken, een vorm die andere
eisen stelt aan de musicus,
maar die ook met de modern
ste apparatuur om muzikali
teit blijft vragen.
Enthousiast legt Frans uit
hoe de nieuwe vorm van
musiceren werkt. De compu
ter helpt een stevig handje
om de ingebrachte ritmes,
akkoorden en wijsjes te ont
houden en naar willekeur te
herhalen. Maar Frans moet
wel de muzikale invallen zelf
bedenken, inbrengen en al
corrigerend de muziek zelf
samen stellen en is samen
stellen niet de letterlijke bete
kenis van 'componeren'?
Eerst tikt hij met zijn vingers
een leuk ritme op de toetsen
van het toetsenbord, het
wordt in slagwerkklanken
weergegeven en in het
geheugen van de computer
opgeslagen. Terwijl de com
puter het ritme blijft herhalen
speelt Frans er een baspartij
bij, gevolgd door akkoorden.
De computer speelt en is
zelfs bereid om het gespeel
de in uitgeschreven noten
schrift weer te geven. Het
stuk dat klinkt heeft iets weg
van de filmmuziek die bij de