GRATIS ADVERTENTIE
M KRANT VAN
SCHOUWEN-DUIVELAND
Ook huurders moeten vanaf 1994
waterschapsbelasting gaan betalen
Schade door storm
bleef beperkt
r
Westerschouwen presenteert Verkeerscirculatieplan
0
I"'
ZIERIKZEESCHE
NIEUWSBODE
Onder het motto van Auto's opzij, mensen erbij
Meer gelijkmatige verdeling van kosten voor reiniging
oppervlaktewater
3 PUINAFVAL
4 BEACHPOP-FESTIVAL
5 SLACHTOFFER
9 BADMINTON
jmS van
W oeveren
I dé krant van schouwen - duiveland! j
-Xi6 oj
EESCHE
NIEUWSBODE
DONDERDAG 14 JANUARI 1993 149e JAARGANG NR 25290 WAARIN OPGENOMEN DE ZIERIKZEESCHE COURANT 1797-1889
GEBOORTE, HUWELIJK, JUBILEUM?
Maak dan nu uw keuze uit onze grote kollektie leuke, originele
en moderne kaarten.
Wie deze kaarten bij ons bestelt en laat drukken heett recht op een
gratis advertentie bij de familieberichten in de
Zierikzeesche Nieuwsbode
drukkerij lakenman ochtman bv
Jannewekken 11 4301 HH Zierikzee Tel. 01110-16551
Druk autoverkeer door Renesse moet tot het verleden gaan behoren. (Archieffoto).
BURGH-HAAMSTEDE - Gisteren, woensdag, werd in het gemeentehuis van Westerschouwen het eerste
deelplan van het mohiliteitsscenario gepresenteerd: het Verkeerscirculatieplan. Door tal van maatregelen
die in dit concept-plan staan vermeld beoogt de gemeente Westerschouwen het autoverkeer binnen haar
grenzen te ontmoedigen en tegelijkertijd te bevorderen dat inwoners en recreanten in het hoogseizoen meer
gebruik gaan maken van het openbaar vervoer en de fiets oiii de plaats van bestemming, veelal"de kernen,
de recreatieterreinen en de natuurgebieden, te bereiken. Daarmee moet uiteindelijk het woon- en verblijfs-
klimaat van de gemeente Westerschouwen op een hoger niveau worden gebracht. De slogan die bij de pre
sentatie van het plan werd gebruikt, luidt dan ook: Auto's opzij, mensen erbij. Als streeftijd voor de realise
ring van het totale, integrale plan wordt gedacht aan vijf jaar. Geschatte kosten liggen globaal tussen de
vijftien en twintig miljoen gulden.
Gedachte achter het mobili
teitsscenario dat in 1991 door
de gemeente Westerschouwen
is gepresenteerd en is vastge
steld door de gemeenteraad
was om de (recreatieve) mobili
teit beter te beheersen en te
sturen om daarmee het wonen
en recreëren binnen de ge
meente te verbeteren. Geble
ken was namelijk dat het de
automobilist in de richting van
de gemeente en daarbinnen
wel erg gemakkelijk werd ge
maakt. Gevolg: een jaarlijks
toenemende verkeersdruk met
alle vervelende consequenties
vandien als drukte, schade aan
milieu, verkeersonveiligheid
enzovoorts. Doel van het plan
is dan ook om te komen tot ver
schuivingen binnen het huidi
ge mobiliteitspatroon van de
auto richting het openbaar ver
voer en het langzaam verkeer.
Het is daarbij zeker niet de be
doeling om de recreatieve auto
mobiliteit terug te dringen.
Het economisch belang van het
toerisme is voor Westerschou
wen hiervoor van een te groot
belang.
Om te komen tot oplossingen is
in het plan allereerst de bereik
baarheid van de verschillende
gebieden door de verschillende
vervoermiddelen en het ge
bruik van de aanwezige infra
structuur aangegeven. Hieruit
blijkt onder meer dat er in het
hoogseizoen per etmaal zo'n
50.000 motorvoertuigen in,
door en uit de gemeente rijden.
Motorvoertuigen met name be
stuurd door inwoners, ver-
blijfs- en dagtoeristen die voor
namelijk de stranden, de ver-
blijfsgebieden en de kernen als
bestemming hebben. De groot
ste druk van dit verkeer ligt op
het kwetsbare Zoomgebied,
het overgangsgebied tussen
duin en polder. Deze lijn van
wegen waarover dit verkeer
rijdt, Hogeweg - Burgh -
Burghseweg - Haamstede - Ho-
gezoom - Renesse - Laone -
Rampweg, wil men naar buiten
verplaatsen. Daarbij komt dat
slechts de Hogeweg goed is ont
sloten voor busverkeer en de
fietspaden voornamelijk lig
gen langs de lokale hoofdwe
gen en dus onveilig zijn.
Vrijliggende voetpaden zijn er
slechts in de kernen en bij de
duinovergangen. Door de com
binatie en omvang van de ver
schillende verkeersmiddelen is
een onveilige situatie ontstaan
en zijn de gevolgen voor het
woon- en verblijfsklimaat na
delig. Trends als bijvoorbeeld
de groei van de gemeente, de
stijging van het aantal vakan
ties en een veranderend actie
ver gedrag van de toerist geven
weer dat de mobiliteit in de
toekomst alleen nog maar ver
hoogd zal worden.
Streefbeeld
Aan de hand van deze inventa
risatie is een streefbeeld opge
steld waar de gemeente wat be
treft de mobiliteit en bereik
baarheid naar toe wil. Hierbij
zijn drie doelstellingen/voor
waarden gesteld: het waarbor
gen van een goede bereikbaar
heid voor automobilisten van
het herkomstgebied naar de
gemeente via de regionale
hoofdwegen en het waarborgen
van een goede toegankelijk
heid van de gebieden waar de
toerist naar toe wil via een. ge
deeltelijk nieuw te ontwikke
len lokale hoofdwegenstruc
tuur. In het duin- en zoomge
bied moeten er daarnaast
maatregelen worden genomen
ter vermindering van het auto
verkeer en ter bevordering van
het openbaar vervoer en lang
zaam verkeer. Belangrijkste
onderdeel en basis van het plan
is de ontwikkeling van een ge
deeltelijk nieuwe lokale hoofd
wegenstructuur, een 'bypass'
waarover het verkeer moet rij
den zonder door de kernen, het
vervolg pagina 2
ZIERIKZEE - De waterschapsbelasting, die bestaat
uit geschotsheffing en verontreinigingsheffing
wordt vanaf 1 januari 1994 gebaseerd op de economi
sche waarde van grond en gebouwen. Momenteel
wordt de belasting nog berekend op basis van de ka
dastrale oppervlakte van grond en de belastbare
waarde van gebouwen. Verder moet vanaf volgend
jaar iedere inwoner van Schouwen-Duiveland wa
terschapsbelasting betalen. Momenteel worden al
leen heffingen gestuurd aan mensen die grond en/of
gebouw(en) bezitten.
Een en ander is het gevolg van
de nieuwe waterschapswet die
op 1 januari 1992 is ingegaan in
Zeeland. De financiële conse
quenties die de wet heeft voor
de waterschapsbelastingen
gaan op 1 januari 1994 in. Tij
dens een vergadering van het
Algemeen Bestuur van de
Zeeuwse Waterschapsbond in
januari in Goes werd besloten
om dit jaar te gebruiken om,
zowel de medewerkers van de
diverse Zeeuwse Waterschap
pen als de burgers, te informe
ren over de veranderingen die
de nieuwe waterschapswet met
zich meebrengt.
Meer eerlijke verdeling
Medewerker van de afdeling
Algemene Zaken van het Wa
terschap Schouwen-Duiveland,
G. van der Weyde vertelde dat
de beslissing, om iedere burger
te laten meebetalen aan de kos
ten die het waterschap maakt,
is gebaseerd op een meer eerlij
ke verdeling van de kosten die
worden gemaakt om de vervui
ling van het oppervlaktewater
ongedaan te maken. Zoals be
kend houdt het waterschap via
controle en zuivering het op
pervlaktewater schoon. Verder
heeft men de taak dijken en
polderwegen te onderhouden.
En via een systeem van sloten
en gemalen houdt men het
grondwater op een bepaald
peil. Hiermee voorkomt men
onder meer dat Schouwen-Dui
veland onder water loopt.
Via de waterschapsbelasting
die eigenaren van grond en ge
bouwen op Schouwen-Duive
land betalen krijgt het Water
schap Schouwen-Duiveland op
dit moment ongeveer vier mil
joen gulden per jaar binnen.
Een bedrag dat door de Rijks
overheid wordt aangevuld om
dat het waterschap voor zijn
werk in deze regio jaarlijks
minstens tien miljoen nodig
heeft.
De heer Van der Weyde vertelde
dat het de bedoeling is dat de
jaarlijkse opbrengst aan wa
terschapsbelasting ook na 1994
ongeveer gelijk blijft aan het
huidige bedrag. Een en ander
De rioolwaterzuiveringsinstallatie bij Haamstede speelt een be
langrijke rol bij het schoon houden van het oppervlaktewater op
Schouwen-Duiveland. Archieffoto
houdt in dat eigenaren van
grond en/of gebouwen relatief
iets minder belasting gaan be
talen voor hun eigendom. Daar
komt wel een nieuw bedrag bij
dat ze moeten gaan betalen om
dat ze 'ingezetene' ofwel inwo
ner van Schouwen-Duiveland
zijn.
Dat laatste geldt natuurlijk
ook voor mensen die geen
grond of gebouwen bezitten,
maar een woning huren. Tbt nu
toe betaalden zij alleen een bij
drage aan het waterschap om
dat de woningbouwvereniging
Beter Wonen of andere ver
huurders een klein gedeelte
van het bedrag dat zij aan wa
terschapsbelasting betaalden
doorberekenen in de huur. Dat
laatste blijft het geval. Daar
naast krijgen niet alleen
grond- of woningbezitters
maar ook huurders vanaf 1994
van het waterschap een brief
met accept-giro in de bus met
het verzoek waterschapsbe
lasting te betalen. Tbgenover
deze nieuwe verplichting staat
het recht dat ingezeten een gro
tere zeggenschap krijgen in de
Zeeuwse waterschapsbesturen.
Samenwerking met
Delta Nutsbedrijven
De Zeeuwse Waterschapsbond
heeft er voor gekozen ten be
hoeve van de inning van de wa
terschapsbelasting verder sa
men te werken met de Delta
Nutsbedrijven (Deltan). Ook
nu al zorgt de Deltan via een
geautomatiseerd systeem voor
de vervaardiging van aanslag
biljetten, aanmaningen en het
bijhouden van een gedeelte van
de debiteurenadministratie
van de Zeeuwse waterschap
pen. Bij elkaar is dit negentig
procent van de aanslag veront
reinigingsheffing. Via enkele
technische aanpassingen van
het geautomatiseerd systeem
kan Deltan in 1994 vrij eenvou
dig overschakelen op de nieu
we manier van innen van wa
terschapsbelastingen
Men verwerft in verhouding tot wat men bezit.
Swetchine
Wolkenvelden
HET WEER
Vannacht opklaringen. Minimum
temperatuur omstreeks 3 graden.
Overdag wolkenvelden ook af en
toe zon en tot de avond droog.
Middagtemperatuur ongeveer 9
graden. Wind zuidwest tot zuid.
1
Het Zierikzeese WD-raadslid Geleijnse bepleit het
hergebruik van puinafval.
Op 3 juli wordt op het havenplateau te Burghsluis een
Beachpop-festival gehouden
Volgens Zevibel-voorzitter De Voogd Is de kokkelvisse
rij het slachtofer van de politieke keuze voor milieu.
De eerste selectie van de Zierikzeese badmintonvere
niging verloor van Avanti uit Middelburg.
Dit nummer bestaat uit 10 pagina's
Twee omgewaaide bomen
SCHOUWEN-DUIVELAND - De zware storm die
woensdagavond woedde heeft op Schouwen-Duive
land niet veel schade aangericht. Er sneuvelden wat
dakpannen en enkele bomen waaiden om.
Een grotere boomtak viel Over
de rijbaan van de Kloosterweg
te Ellemeet. Het gevaarte kon
door mensen van de Rijkspoli
tie in de berm worden getrok
ken. Ter hoogte van Oosterland
bezweek een boom die langs de
Rijksweg N 59 stond onder het
geweld van de storm. De boom
viel over de parallelweg èn de
hoofdrijbaan van de Rijksweg
N 59 en werd daarmee een ge
vaarlijk obstakel voor het ver
keer. Voor er ongelukken ge
beurden rukte de Duivelandse
brandweer uit, zaagde de stam
die over de weg lag af en ver
wijderde het obstakel.
Volgens coördinator Diénst-
kring Deltakust, M. A. B. Klop
had de storm gisteravond,
woensdag, langs de Schouwse
kust een constante kracht van
ongeveer tien Beaufort. Daar
bij kwamen windstoten voor
tot windkracht elf. Dit volgens
metingen die werden gedaan
op Neeltje Jans. De schuiven in
de Stormvloedkering hoefden
niet te worden gesloten. Dat
kwam volgens de heer Klop
omdat de wind woensdag een
hele dag uit het zuiden kwam
en tegen de avond naar zuid
west draaide. Door deze 'af
waaiende' wind werd het water
niet opgestuwd. En niet de
wind maar de waterstand is be
palend voor het al dan niet
sluiten van de kering.
Advertentie
RONDREIS
ISRAËL/EGYPTE
OF TURKYE7
We spreken géén Arabisch,
maar verder
w reisburo
DAM 3, ZIERIKZEE, 01110-15036
Blijf op de hoogte van al het nieuws op Schouwen-
Duiveland, met de Zierikzeesche Nieuwsbode, en neem
een abonnement.
JA, ik wil een
kwartaalabonnement f 48,50
kwartaalabonnement met autom. afschr. f 46,—
jaarabonnement f 183,—
jaarabonnement met autom. afschr. f 173,—
en ontvang de Zierikzeesche Nieuwsbode de eerste twee
weken gratis.
Ik betaal nog niet, maar wacht eerst uw bericht af.
~1
Dhr./mevr.
adres
plaats:
postcode:
telefoon handtekening:
Bij automatische afschrijving uw
bank-/gironummer vermelden:
Zend de bon in open envelop zonder postzegel naar
Zierikzeesche Nieuwsbode abonnementenadministratie,
Antwoordnummer 12, 4300 VB Zierikzee.