GRATIS ADVERTENTIE M KRANT VAN SCHOUWEN-DUIVELAND Ook huurders moeten vanaf 1994 waterschapsbelasting gaan betalen Schade door storm bleef beperkt r Westerschouwen presenteert Verkeerscirculatieplan 0 I"' ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE Onder het motto van Auto's opzij, mensen erbij Meer gelijkmatige verdeling van kosten voor reiniging oppervlaktewater 3 PUINAFVAL 4 BEACHPOP-FESTIVAL 5 SLACHTOFFER 9 BADMINTON jmS van W oeveren I dé krant van schouwen - duiveland! j -Xi6 oj EESCHE NIEUWSBODE DONDERDAG 14 JANUARI 1993 149e JAARGANG NR 25290 WAARIN OPGENOMEN DE ZIERIKZEESCHE COURANT 1797-1889 GEBOORTE, HUWELIJK, JUBILEUM? Maak dan nu uw keuze uit onze grote kollektie leuke, originele en moderne kaarten. Wie deze kaarten bij ons bestelt en laat drukken heett recht op een gratis advertentie bij de familieberichten in de Zierikzeesche Nieuwsbode drukkerij lakenman ochtman bv Jannewekken 11 4301 HH Zierikzee Tel. 01110-16551 Druk autoverkeer door Renesse moet tot het verleden gaan behoren. (Archieffoto). BURGH-HAAMSTEDE - Gisteren, woensdag, werd in het gemeentehuis van Westerschouwen het eerste deelplan van het mohiliteitsscenario gepresenteerd: het Verkeerscirculatieplan. Door tal van maatregelen die in dit concept-plan staan vermeld beoogt de gemeente Westerschouwen het autoverkeer binnen haar grenzen te ontmoedigen en tegelijkertijd te bevorderen dat inwoners en recreanten in het hoogseizoen meer gebruik gaan maken van het openbaar vervoer en de fiets oiii de plaats van bestemming, veelal"de kernen, de recreatieterreinen en de natuurgebieden, te bereiken. Daarmee moet uiteindelijk het woon- en verblijfs- klimaat van de gemeente Westerschouwen op een hoger niveau worden gebracht. De slogan die bij de pre sentatie van het plan werd gebruikt, luidt dan ook: Auto's opzij, mensen erbij. Als streeftijd voor de realise ring van het totale, integrale plan wordt gedacht aan vijf jaar. Geschatte kosten liggen globaal tussen de vijftien en twintig miljoen gulden. Gedachte achter het mobili teitsscenario dat in 1991 door de gemeente Westerschouwen is gepresenteerd en is vastge steld door de gemeenteraad was om de (recreatieve) mobili teit beter te beheersen en te sturen om daarmee het wonen en recreëren binnen de ge meente te verbeteren. Geble ken was namelijk dat het de automobilist in de richting van de gemeente en daarbinnen wel erg gemakkelijk werd ge maakt. Gevolg: een jaarlijks toenemende verkeersdruk met alle vervelende consequenties vandien als drukte, schade aan milieu, verkeersonveiligheid enzovoorts. Doel van het plan is dan ook om te komen tot ver schuivingen binnen het huidi ge mobiliteitspatroon van de auto richting het openbaar ver voer en het langzaam verkeer. Het is daarbij zeker niet de be doeling om de recreatieve auto mobiliteit terug te dringen. Het economisch belang van het toerisme is voor Westerschou wen hiervoor van een te groot belang. Om te komen tot oplossingen is in het plan allereerst de bereik baarheid van de verschillende gebieden door de verschillende vervoermiddelen en het ge bruik van de aanwezige infra structuur aangegeven. Hieruit blijkt onder meer dat er in het hoogseizoen per etmaal zo'n 50.000 motorvoertuigen in, door en uit de gemeente rijden. Motorvoertuigen met name be stuurd door inwoners, ver- blijfs- en dagtoeristen die voor namelijk de stranden, de ver- blijfsgebieden en de kernen als bestemming hebben. De groot ste druk van dit verkeer ligt op het kwetsbare Zoomgebied, het overgangsgebied tussen duin en polder. Deze lijn van wegen waarover dit verkeer rijdt, Hogeweg - Burgh - Burghseweg - Haamstede - Ho- gezoom - Renesse - Laone - Rampweg, wil men naar buiten verplaatsen. Daarbij komt dat slechts de Hogeweg goed is ont sloten voor busverkeer en de fietspaden voornamelijk lig gen langs de lokale hoofdwe gen en dus onveilig zijn. Vrijliggende voetpaden zijn er slechts in de kernen en bij de duinovergangen. Door de com binatie en omvang van de ver schillende verkeersmiddelen is een onveilige situatie ontstaan en zijn de gevolgen voor het woon- en verblijfsklimaat na delig. Trends als bijvoorbeeld de groei van de gemeente, de stijging van het aantal vakan ties en een veranderend actie ver gedrag van de toerist geven weer dat de mobiliteit in de toekomst alleen nog maar ver hoogd zal worden. Streefbeeld Aan de hand van deze inventa risatie is een streefbeeld opge steld waar de gemeente wat be treft de mobiliteit en bereik baarheid naar toe wil. Hierbij zijn drie doelstellingen/voor waarden gesteld: het waarbor gen van een goede bereikbaar heid voor automobilisten van het herkomstgebied naar de gemeente via de regionale hoofdwegen en het waarborgen van een goede toegankelijk heid van de gebieden waar de toerist naar toe wil via een. ge deeltelijk nieuw te ontwikke len lokale hoofdwegenstruc tuur. In het duin- en zoomge bied moeten er daarnaast maatregelen worden genomen ter vermindering van het auto verkeer en ter bevordering van het openbaar vervoer en lang zaam verkeer. Belangrijkste onderdeel en basis van het plan is de ontwikkeling van een ge deeltelijk nieuwe lokale hoofd wegenstructuur, een 'bypass' waarover het verkeer moet rij den zonder door de kernen, het vervolg pagina 2 ZIERIKZEE - De waterschapsbelasting, die bestaat uit geschotsheffing en verontreinigingsheffing wordt vanaf 1 januari 1994 gebaseerd op de economi sche waarde van grond en gebouwen. Momenteel wordt de belasting nog berekend op basis van de ka dastrale oppervlakte van grond en de belastbare waarde van gebouwen. Verder moet vanaf volgend jaar iedere inwoner van Schouwen-Duiveland wa terschapsbelasting betalen. Momenteel worden al leen heffingen gestuurd aan mensen die grond en/of gebouw(en) bezitten. Een en ander is het gevolg van de nieuwe waterschapswet die op 1 januari 1992 is ingegaan in Zeeland. De financiële conse quenties die de wet heeft voor de waterschapsbelastingen gaan op 1 januari 1994 in. Tij dens een vergadering van het Algemeen Bestuur van de Zeeuwse Waterschapsbond in januari in Goes werd besloten om dit jaar te gebruiken om, zowel de medewerkers van de diverse Zeeuwse Waterschap pen als de burgers, te informe ren over de veranderingen die de nieuwe waterschapswet met zich meebrengt. Meer eerlijke verdeling Medewerker van de afdeling Algemene Zaken van het Wa terschap Schouwen-Duiveland, G. van der Weyde vertelde dat de beslissing, om iedere burger te laten meebetalen aan de kos ten die het waterschap maakt, is gebaseerd op een meer eerlij ke verdeling van de kosten die worden gemaakt om de vervui ling van het oppervlaktewater ongedaan te maken. Zoals be kend houdt het waterschap via controle en zuivering het op pervlaktewater schoon. Verder heeft men de taak dijken en polderwegen te onderhouden. En via een systeem van sloten en gemalen houdt men het grondwater op een bepaald peil. Hiermee voorkomt men onder meer dat Schouwen-Dui veland onder water loopt. Via de waterschapsbelasting die eigenaren van grond en ge bouwen op Schouwen-Duive land betalen krijgt het Water schap Schouwen-Duiveland op dit moment ongeveer vier mil joen gulden per jaar binnen. Een bedrag dat door de Rijks overheid wordt aangevuld om dat het waterschap voor zijn werk in deze regio jaarlijks minstens tien miljoen nodig heeft. De heer Van der Weyde vertelde dat het de bedoeling is dat de jaarlijkse opbrengst aan wa terschapsbelasting ook na 1994 ongeveer gelijk blijft aan het huidige bedrag. Een en ander De rioolwaterzuiveringsinstallatie bij Haamstede speelt een be langrijke rol bij het schoon houden van het oppervlaktewater op Schouwen-Duiveland. Archieffoto houdt in dat eigenaren van grond en/of gebouwen relatief iets minder belasting gaan be talen voor hun eigendom. Daar komt wel een nieuw bedrag bij dat ze moeten gaan betalen om dat ze 'ingezetene' ofwel inwo ner van Schouwen-Duiveland zijn. Dat laatste geldt natuurlijk ook voor mensen die geen grond of gebouwen bezitten, maar een woning huren. Tbt nu toe betaalden zij alleen een bij drage aan het waterschap om dat de woningbouwvereniging Beter Wonen of andere ver huurders een klein gedeelte van het bedrag dat zij aan wa terschapsbelasting betaalden doorberekenen in de huur. Dat laatste blijft het geval. Daar naast krijgen niet alleen grond- of woningbezitters maar ook huurders vanaf 1994 van het waterschap een brief met accept-giro in de bus met het verzoek waterschapsbe lasting te betalen. Tbgenover deze nieuwe verplichting staat het recht dat ingezeten een gro tere zeggenschap krijgen in de Zeeuwse waterschapsbesturen. Samenwerking met Delta Nutsbedrijven De Zeeuwse Waterschapsbond heeft er voor gekozen ten be hoeve van de inning van de wa terschapsbelasting verder sa men te werken met de Delta Nutsbedrijven (Deltan). Ook nu al zorgt de Deltan via een geautomatiseerd systeem voor de vervaardiging van aanslag biljetten, aanmaningen en het bijhouden van een gedeelte van de debiteurenadministratie van de Zeeuwse waterschap pen. Bij elkaar is dit negentig procent van de aanslag veront reinigingsheffing. Via enkele technische aanpassingen van het geautomatiseerd systeem kan Deltan in 1994 vrij eenvou dig overschakelen op de nieu we manier van innen van wa terschapsbelastingen Men verwerft in verhouding tot wat men bezit. Swetchine Wolkenvelden HET WEER Vannacht opklaringen. Minimum temperatuur omstreeks 3 graden. Overdag wolkenvelden ook af en toe zon en tot de avond droog. Middagtemperatuur ongeveer 9 graden. Wind zuidwest tot zuid. 1 Het Zierikzeese WD-raadslid Geleijnse bepleit het hergebruik van puinafval. Op 3 juli wordt op het havenplateau te Burghsluis een Beachpop-festival gehouden Volgens Zevibel-voorzitter De Voogd Is de kokkelvisse rij het slachtofer van de politieke keuze voor milieu. De eerste selectie van de Zierikzeese badmintonvere niging verloor van Avanti uit Middelburg. Dit nummer bestaat uit 10 pagina's Twee omgewaaide bomen SCHOUWEN-DUIVELAND - De zware storm die woensdagavond woedde heeft op Schouwen-Duive land niet veel schade aangericht. Er sneuvelden wat dakpannen en enkele bomen waaiden om. Een grotere boomtak viel Over de rijbaan van de Kloosterweg te Ellemeet. Het gevaarte kon door mensen van de Rijkspoli tie in de berm worden getrok ken. Ter hoogte van Oosterland bezweek een boom die langs de Rijksweg N 59 stond onder het geweld van de storm. De boom viel over de parallelweg èn de hoofdrijbaan van de Rijksweg N 59 en werd daarmee een ge vaarlijk obstakel voor het ver keer. Voor er ongelukken ge beurden rukte de Duivelandse brandweer uit, zaagde de stam die over de weg lag af en ver wijderde het obstakel. Volgens coördinator Diénst- kring Deltakust, M. A. B. Klop had de storm gisteravond, woensdag, langs de Schouwse kust een constante kracht van ongeveer tien Beaufort. Daar bij kwamen windstoten voor tot windkracht elf. Dit volgens metingen die werden gedaan op Neeltje Jans. De schuiven in de Stormvloedkering hoefden niet te worden gesloten. Dat kwam volgens de heer Klop omdat de wind woensdag een hele dag uit het zuiden kwam en tegen de avond naar zuid west draaide. Door deze 'af waaiende' wind werd het water niet opgestuwd. En niet de wind maar de waterstand is be palend voor het al dan niet sluiten van de kering. Advertentie RONDREIS ISRAËL/EGYPTE OF TURKYE7 We spreken géén Arabisch, maar verder w reisburo DAM 3, ZIERIKZEE, 01110-15036 Blijf op de hoogte van al het nieuws op Schouwen- Duiveland, met de Zierikzeesche Nieuwsbode, en neem een abonnement. JA, ik wil een kwartaalabonnement f 48,50 kwartaalabonnement met autom. afschr. f 46,— jaarabonnement f 183,— jaarabonnement met autom. afschr. f 173,— en ontvang de Zierikzeesche Nieuwsbode de eerste twee weken gratis. Ik betaal nog niet, maar wacht eerst uw bericht af. ~1 Dhr./mevr. adres plaats: postcode: telefoon handtekening: Bij automatische afschrijving uw bank-/gironummer vermelden: Zend de bon in open envelop zonder postzegel naar Zierikzeesche Nieuwsbode abonnementenadministratie, Antwoordnummer 12, 4300 VB Zierikzee.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1993 | | pagina 1