Uitgeverij/boekhandel De Koperen Tuin, schutspatroon van 't Zeeuwse erfgoed OUDEJAARSBIJLAGE ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE Begin volgend jaar verschijnt ook een publikatie van Jan Peter Verhave over Jan de Prentenknipper, een man die in werkelijkheid Jan Huiszoon heette en die leefde van 1799 tot 1870. Dit boek met kleurenfoto's van zijn fraaie knipkunst moet een beeld geven van zijn leven, zijn werk en zijn geloof, want Jan de Prentenknipper moet een zeer gelovig iemand zijn geweest, getuige de vele religieuze onderwerpen die hij heeft uitgebeeld. Daarmee komt het eind van de uitgaven over een of ander regionaal onderwerp nog lang niet in zicht. De Zeelandkunde, zoals Bruijns die belangstelling voor en kennis over de eigen regio noemt is als een „uitdijend heelal" een onuitputtelijke bron die de eerstkomende jaren nog niet zal opdrogen en waaruit vele historici en schrijvers nog volop inspiratie kunnen putten. Wellicht dat dit in de toekomst nog eens zal leiden tot een boek waarin de geschiedenis van Zierikzee of Schouwen-Duiveland wordt beschreven. „Een wetenschappelijk verantwoord en tegelijkertijd ook prettig leesbaar boek daarover, daar zit De Koperen Tuin een beetje op te wachten" verklapt Bruijns, die zelf de geschiedenis van Kortgene op papier zette. Als dat nog te schrijven boek net zo uniek is als het boek van P. Boot over het leven op het platteland van Schouwen-Duiveland in vroeger tijden, dan zit het wel goed! Zelf zal hij zich niet aan die klus wagen, hoe graag hij ook bronnenonderzoek verricht. Aan het draaiende houden van een uitgeverij en twee boekhandels heeft hij samen met zijn mede-vennoten zijn handen meer dan vol. De klaagzangen dat de boekhandel een noodlijdende branche is, gaan dan ook een beetje oor in oor uit bij deze uitgever want zo zegt hij „ik zie het niet somber in" en wellicht komt dat omdat voor Bruijns en zijn medevennoten hun bedrijf meer is dan alleen een manier om geld te verdienen, het is immers ook een mogelijkheid om de belangstelling voor het boek te bevorderen. Vissersverhalen over het Leven in de Delta. Bij het verzamelen van materiaal voor dat boek kreeg de auteur regelmatig persoonlijke belevenissen over deze natuurramp te horen. Wilde hij aan de hand van interviews - een stukje orale geschiedbeoefening - een realistisch beeld van deze tragedie kunnen schetsen dan was nu het juiste moment daarvoor aangebroken. Niet alleen omdat het aantal getuigen afneemt maar ook gezien het feit dat in 1993 wordt herdacht welk drama zich veertig jaar geleden in Zuidwest-Nederland heeft voltrokken. Om aan de grote vraag naar het boek te kunnen voldoen - de eerste twee drukken van elk vijfduizend exemplaren waren in minder dan geen tijd al uitverkocht - wordt met man en macht gewerkt om eind januari met een derde druk op de markt te komen. Twee maanden in totaal heeft een van de persen van Drukkerij Lakenman en Ochtman daarvoor non stop moeten draaien in een tempo dat het best te omschrijven is als een permanente uitstoot van pagina's. Het boek over de Ramp, dat Bruijns naast de opening van de boekhandel in Goes en de overname van boekhandel De Vries in 1991 als een hoogtepunt in de nog jonge geschiedenis van de Koperen Tuin beschouwt, is niet de enige uitgave van De Koperen Tuin die op dit moment bij L&O wordt gedrukt. Naar verwacht komt half december het boek Een zomerreis door 18e eeuws Zeeland van Jan Kuipers uit. Aan de hand van prenten, kaarten van onder andere de Hattinga's, gravures en stadsplattegronden beschrijft Kuipers het leven in de jaren rond 1774. Nog voordat de deuren van de boekhandel in 1988 opengingen was de eerste uitgave van De Koperen Tuin al verschenen; een boek dat de geschiedenis van de monumenten in Middelburg beschrijft. Er zouden vanaf dat moment nog zo'n vierentwintig andere uitgaven volgen. Uitgaven die, hoe uiteenlopend ook, het Zeeuws erfgoed onder aandacht van het publiek brengen. Elk jaar ook verschijnt er bij De Koperen Tuin een speciale uitgave in het kader van de Kinderboekenweek. Na het Kijk-kras en kleurboek; Land en zeezicht, boerenbedrijf in Zeeland; Op zoek naar het beulszwaard, waarin het inmiddels in veel huisgezinnen bekende Museumwetebeesje werd geïntroduceerd, verscheen dit jaar de Tbvenaar in Spiegelland. Uitgever Jan Bruijns gniffelt nog een beetje daarover, 't Is immers ook zo'n heerlijk verhaal over een omgekeerde wereld (Zeeland), waar kinderen nu eens de dienst uitmaken. Hoe leuk en educatief die uitgaven in het kader van de Kinderboekenweek ook mogen zijn, Jan Bruijns weet al op voorhand dat De Koperen Tuin daar geld op toe moet leggen. Dat is echter geen reden om het dan maar niet te doen, want zegt de uitgever „Als uitgever weet je dat uitgaven soms wel leuk zijn maar commercieel gezien geen succes zullen worden. Dit probeer je dan te compenseren met andere uitgaven". In tegenstelling tot de meeste andere uitgeverijen werkt De Koperen Tuin dan ook niet met een vaste formule die bepaalt dat de kosten niet meer dan een kwart tot een derde van de totale opbrengst mogen bedragen. Commercie is zeker niet de enige drijfveer van deze Goese uitgeverij. Het educatieve of zo men wil het informatieve speelt net zozeer mee, evenals de kwaliteit van de inhoud. Want hoejvel De Koperen Tuin de schrijver alle ruimte voor zijn verhaal wil bieden, waakt de uitgeverij wel over de inhoud, 't Komt dan in tegenstelling tot wat bij sommige uitgeverijen gebeurt ook niet voor dat een script rechtstreeks naar de zetter gaat. „We moeten het zelf ook aardig vinden" zegt Bruijns. Hoewel de commercie dus niet voorop staat, betekent dat niet dat het commerciële aspect voor De Koperen Tuin geen rol speelt. Jan Bruijns en zijn mede-vennoten - De Koperen Tuin is een vennootschap onder firma - weten immers dat aardige boeken alleen nog geen brood op de plank brengen. Uitgeven is bovendien vaak een kwestie van risico nemen, al valt dat in Zeeland volgens Bruijns wel mee omdat het een kleine markt is. Daardoor zijn de risico's wel wat kleiner. Daartegenover staan echter ook lagere winsten, gezien de kleine oplage van de uitgaven. Hoe dan ook, het is en blijft altijd een vraagteken of een uitgave bij het publiek aanslaat, ook al bestaat er in Zeeland over het algemeen grote belangstelling voor uitgaven over de regio. „Als je dat als uitgever zou weten, dan zou je natuurlijk alleen bestsellers op de markt brengen" lacht Bruijns. „Het inschatten van de publieke belangstelling is vooral een kwestie van vallen en opstaan, een vaardigheid waarvoor hoe dan ook leergeld moet worden betaald". Dat weet Bruijns uit ervaring al wil hij niet precies zeggen welke van zijn uitgaven zijn geflopt. De onverkoopbare exemplaren na verloop van tijd tegen dumpprijzen slijten, een veelbeproefde manier van boekhandelaren om van hun winkeldochters af te komen is iets wat De Koperen Tuin uit principe niet doet. „Daarmee maak je je eigen uitgeverij kapot, omdat de mensen dan een of twee jaar gaan wachten met het aanschaffen van deze uitgave". In het geval van de laatste uitgave van De Koperen Tuin, het boek van Kees Slager over De Ramp zal dat zeker niet gebeuren. De belangstelling ervoor overtreft alle verwachtingen. Bruijns: „Het leeft nog sterker dan we hadden verwacht". Bovendien spreekt het boek waarvan in januari de derde druk (negenduizend exemplaren) verschijnt, de mensen aan omdat Slager een beeld schetst zoals de mensen dat ook zelf hebben beleefd. Het idee om een boek over de Februari-ramp van 1953 te schrijven ontstond eigenlijk een paar jaar geleden naar aanleiding van het boek ZIERIKZEE/GOES - Leg een doorsnee Goesenaar de naam De Koperen Tuin voor. In negen van de tien gevallen zal die rechtstreeks verwijzen naar de boekhandel in de Gasthuisstraat, een lustoord voor de liefhebber van het boek. Dat De Koperen Tuin ook de naam van een door Simon Vestdijk in 1950 geschreven psychologische roman is, zal aanmerkelijk beduidend minder vaak worden genoemd. Het tekent de bekendheid van de Goese boekhandel en uitgeverij van Jan Bruijns en Elly Kloos en Theo en Ine Spinnewijn. Een bekendheid die verder reikt dan De Bevelanden, want ook op Schouwen-Duiveland heeft deze boekhandel/uitgeverij door de overname van boekhandel Herman De Vries in 1991 voet aan de grond gekregen. Wat bezielt iemand om de zekerheid van een vaste baan in het onderwijs te verruilen voor de onzekerheden die het ondernemerschap onvermijdelijk met zich meebrengt. Dat moet zoiets zijn als een sprong in onpeilbare diepten, een sprong ook waarvoor lef en inzet nodig is, maar die tegelijkertijd ook een uitdaging inhoudt. En dat was iets waaraan Jan Bruijns na twaalfeneenhalf jaar onderwijs behoefte had. De strakke regelmaat van het leven binnen de schoolmuren, de sleur van jaar in jaar uit min of meer dezelfde taallesjes deden Bruijns twijfelen of hij dat nu zijn gehele leven lang wilde doen. Het idee om samen met zijn vrouw Elly, eveneens uit het onderwijs afkomstig een boekhandel te beginnen, kreeg een zetje in de goede richting na de kennismaking met het echtpaar Theo en Ine Spinnewijn. Het klikte tussen die vier zo goed, dat ze het idee van een eigen boekwinkel annex uitgeverij verder gingen uitwerken. Een paar jaar lang kwamen ze daarvoor wekelijks een avondje bijeen. Daarnaast moest ook het vereiste vakdiploma voor de boekhandel worden behaald, een driejarige avond- opleiding. Door deze gedegen voorbereiding was het voor het viertal niet moeilijk om bij de bank het benodigde krediet te krijgen om in Goes een boekhandel te beginnen. Het tij daarvoor was in 1988 in ieder geval gunstig omdat een gerenommeerde Goese boekhandel zijn deuren sloot en boekminnend Goes vreesde dat de Ganzestad verstoken zou blijven van een kwaliteitsboekhandel. Dat dat allemaal zo soepel ging was volgens Jan Bruijns vooral te danken aan het positieve advies van het Centraal Instituut voor het Midden- en Kleinbedrijf. Dat betekende immers dat de staat garant stond, in geval er onverhoopt iets mis zou gaan. Hoewel het accent duidelijk op de boekhandel ligt, heeft De Koperen Tuin vooral ook als uitgeverij ruime bekendheid gekregen.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1992 | | pagina 32