schermen Een kijkje achter de P. Mom van Uit op Schouwen-Duiveland a OUDEJAARSBULAGE ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE vernomen, redde de toenmalige burgemeester Th. H. de Meester de avond door met een genereus gebaar het Stadhuismuseum open te stellen. Het publiek nam het gelukkig allemaal nogal laconiek op, in tegenstelling tot de leden van de werkgroep die werkelijk met het zweet in de handen stonden. Dat gevoel van bange vermoedens en vertwijfeling van Mom was inmiddels niet onbekend meer. Het incident met de hagelbui als spelbreker maar ook de ongemakken die een oud en sfeervol theater nu eenmaal met zich meebrengt, zorgden ervoor dat Mom zeker in de eerste jaren soms op het puntje van zijn stoel zat hopend dat er niets onverwachts zou gebeuren. Die schietgebedjes werden niet altijd verhoord, zoals die keren dat het gordijn niet zonder het nodige ruk- en trekwerk dichtwilde of die keer toen het licht uitviel. Dergelijke technische mankementjes zijn na de grote verbouwing van de Concertzaal in het seizoen '70- '71 uitzondering geworden. Natuurlijk kan de Concertzaal niet vergeleken worden met een modern en van alle technische snufjes voorzien theater en natuurlijk zijn er altijd wel gebreken die opgeknapt moeten worden, maar ondanks die gegevens vindt Mom dat de Concertzaal zeker als theater voldoet. Daarom is het ook zo jammer dat de vedetten van nu zoals een Youp van 't Hek, een Paul van Vliet en een Brigitte Kaandorp niet of nauwelijks meer in Zierikzee te zien zijn. Hoewel de concurrentie in het cabaretwereldje volgens Mom nu groter is dan in de jaren zestig en zeventig, kiezen de meeste cabaretiers van nu voor meerdere optredens in één en hetzelfde theater, want het publiek komt toch wel. ,,Men heeft het ervoor over om voor een voorstelling een eind te reizen" is de ervaring van de Zierikzeese theater organisator. In de tijd dat hij zijn entree maakte bij de werkgroep was dat wel even anders. Schouwen-Duiveland was nog nauwelijks ontsloten, waardoor een avondje theater zich beperkte tot de Concertzaal. Dat avondje theater, dat volgens Mom door sommigen ten onrechte het etiket elitair kreeg opgeplakt, werd in die jaren zestig onder de paraplu van de Zeeuwse Volksuniversiteit georganiseerd. Een taak die vervolgens werd overgenomen door de Stichting Cultuurspreiding Zeeland. Sinds het seizoen '82/'83 wordt het theateraanbod in Zeeland geregeld door Uit in Zeeland, waarmee de werkgroep Uit op Schouwen- Duiveland nauwe contacten onderhoudt. Niet alleen de paraplu waaronder de Schouwen- Duivelandse werkgroep „schuilt" is in de loop der jaren van eigenaar verandert ook de manier waarop het theaterprogramma en alle administratieve rompslomp daaromheen wordt opgesteld Suiker en dat stukkenWan Tsjechow zoals de Drie Zusters en Oom Wan ja in Zierikzee werden gespeeld. Die stukken zijn door de grote opkomst van de vrije theaterprodukties niet zijn vele blijspelen naar de achtergrond geschoven. „Het toneel is niet meer wat het is geweest, er is een zekere verschraling opgetreden" klinkt het wat spijtig uit de mond van Mom, Dat weerhoudt hem er echter niet van om nog altijd met veel plezier de nodige uurtjes te spenderen aan het regelen van de theatervoorstellingen. Dankzij de komst van de computer is dat werk weliswaar niet meer zo tijdrovend als die eerste jaren, toen Mpm en zijn vrouw zelf een paar seizoenen lang de abonnementen hebben verzorgd. Daarvoor moest hij zelfs een week vakantie nemen. Later ook werden in een schoollokaal van de RSG in één morgen tijd driehonderd abonnementen plus de stoelindelingen - een indertijd onbekend fenomeen in Zeeland - verzorgd. Deze taken worden inmiddels in Middelburg uitgevoerd. Hoe professioneel Uit in Zeeland ook werkt, het neemt niet weg dat er nog altijd mensen zijn die voor het reserveren van een plaats even naar Mom bellen. Er zomaar even tussenuit gaan is in het theaterseizoen dan ook haast niet mogelijk voor het echtpaar Mom. Na bijna zevenentwintig jaar begint de inmiddels 68-jarige Mom een beetje uit te zien naar een opvolger aan wie hij het regelen en plannen met een gerust hart kan overlaten. De talloze uurtjes die het echtpaar - mevrouw Mom helpt haar man waar mogelijk - aan de theatervoorstellingen spendeert blijven voor velen wellicht onzichtbaar. Een enkeling echter weet dat te waarderen, zoals die ene theaterliefhebber van Flakkee die mevrouw Mom als blijk van waardering ooit een bos bloemen stuurde. Het pakt echter ook weieens anders uit, zoals die ene keer toen Mom en Erbrink door het college van burgemeester en wethouders op het matje werden geroepen omdat er in een van de voorstellingen gevloekt was. Dat konden de Bruse vroede vaderen niet over hun kant laten gaan. Dit voorval deed zich voor in de tijd dat Bruinisse meebetaalde aan Uit op Schouwen-Duiveland. Ifegenwoordig is Bruinisse de enige gemeente op Schouwen- Duiveland die niet bijdraagt in de bureaukosten en de exploitatietekorten van de Uit organisatie. De vijf gemeenten betalen daarvoor samen vijftig mille. Een absoluut minimum volgens Mom. Door het beëindigen van de provinciale subsidie voor Uit in Zeeland in 1993, waardoor nu naarstig naar een andere opzet wordt gezocht (bij voorbeeld samenwerking met de theaters in Goes of Middelburg) kan dat prijskaartje weieens een hoger bedrag te zien geven dan die vijftig mille. Op dit moment is die toekomst echter nog in nevelen gehuld en kan de 68-jarige Mom daarover alleen maar speculeren. De tijd dringt echter. en verwerkt is niet meer te vergelijken met die eerste jaren. Voorbij is de tijd dat ergens in een tuin in een paar uurtjes tijd een seizoenprogramma werd opgesteld. Tegenwoordig buigt de werkgroep zich al één jaar van te voren over de samenstelling van het nieuwe theaterseizoen met zo'n vijftien tot zeventien dans-, muziek-, toneel- en cabaretvoorstellingen. Daarbij wordt dan nog voor elke gekozen voorstelling een tweede keuze gemaakt, voor het geval de gekozen voorstelling niet door zou gaan. Hoewel het aanbod theatervoorstellingen haast overweldigend is, zijn de keuzemogelijkheden voor de Schouwen-Duivelandse werkgroep aanmerkelijk beperkter. Niet alleen omdat een aantal cabaretiers niet in. de kleinere theaters zoals de Concertzaal op wil treden, maar ook gezien de beperkte financiële mogelijkheden van de werkgroep. Grote gezelschappen zoals de Hoofdstadoperette die zestien jaar lang nagenoeg elk seizoen in Zierikzee optrad zijn te duur geworden en kunnen op het podium van de Concertzaal met al hun decors ook niet uit de voeten. De tijd dat Zierikzee kon genieten van een grote produktie zoals bij voorbeeld de musical als Met Man en Muis van Annie M. G. Schmidt lijkt dan ook voorbij. Dat lijkt ook een beetje het geval te zijn met het klassieke toneel, gebracht door acteurs en actrices van naam. Met weemoed kan Mom nog terugdenken aan de jaren dat An Hasekamp, de gebroeders Lutz, Willem Nijholt, Piet Römer en Pleuni Tbuw samen te zien waren in Hugo Claus' met als solist Herman Krebbers heel wat laconieker op. In het najaar van '68 toen dit orkest, dat later uitgegroeid is tot het Amsterdams Philharmonisch orkest, samen met Herman Krebbers in Zierikzee optrad, ontketende zich boven de hoofden van de muziekliefhebbers in de Concertzaal een enorme hagelstorm. Dat was ook binnen goed te merken: door de tocht wapperden de slippen van de pandjesjas van Krebbers op en neer en van zijn schitterende vioolmuziek was door het tikken van de hagel op het golfplatendak weinig meer te horen. Dit natuurgeweld weerhield de musici er niet van om onverstoorbaar door te spelen. In Zierikzee moesten ze zich immers altijd aan een strak tijdschema houden om na het optreden nog net met de laatste pont huiswaarts te kunnen keren. Als het publiek de zaal verliet spoedden de musici zich in allerijl naar de bus die voor de deur klaar stond. De afstand Zierikzee- Randstad wilde zeker bij slecht weer nog weieens spelbreker zijn. Bange momenten beleefde de werkgroep als de artiesten, kort voor aanvang van de voorstelling nog niet gearriveerd waren of helemaal niet arriveerden. Zoals die keer toen zo'n zeventig aanwezigen in de Vierschaar tevergeefs wachtten op de musici. Iben na een half uur wachten taal noch teken van het orkest was ZIERIKZEE - Henk van Ulsen, Herman Krebbers en Anton Kersjes, conferenciers als Wim Kan, Wim Sonneveld, Seth Gaaikema en Youp van 't Hek. Hij heeft ze zien gaan en zien komen. Net zoals de vele theaterliefhebbers uit de regio die de sleur van lange winteravonden met een bezoek aan een theatervoorstelling in de Concertzaal willen doorbreken. Die Concertzaal in hartje Zierikzee is zo ongeveer een tweede thuis geworden voor P. Mom. De man die er samen met zijn „kunstbroeder" J. Chr. Erbrink en nog een aantal andere leden van de werkgroep Uit op Schouwen- Duiveland al meer dan vijfentwintig jaar voor zorgt dat een avondje theater ook op Schouwen- Duiveland tot de uitgaansmogelijkheden behoort. Het theater en alles wat daaromheen hangt boeit Mom mateloos. Dat was al zo toen hij in 1964 Schoonhoven verruilde voor Zierikzee. Een kleine plaats, maar in tegenstelling tot de zilverstad wel eentje met een eigen theater. Daarvan maakte Mom en zijn gezin dan ook dankbaar gebruix. De liefde voor dat wat zich op het podium afspeelt, bleef niet onopgemerkt en toen de penningmeester van de werkgroep van de Zeeuwse Volksuniversiteit (ZVU) op Schouwen-Duiveland - een fiscaal confrater van Mom - in 1966 vertrok viel in de discussies over de opvolging dan ook al gauw de naam van Mom. Als belastingambtenaar wist die wel raad met het onvermijdelijke cijferwerk en bovendien was de man een liefhebber van theater. Aan het verzoek van de voorzitter van de werkgroep van de Zeeuwse Volksuniversiteit - eveneens een belastingambtenaar - om lid te worden van deze ZV-U- werkgroep die hier alle theatervoorstellingen regelde gaf Mom dan ook graag gehoor. Een besluit waarvan hij tot op de dag van vandaag nooit spijt heeft gehad. Toegegeven; ervoor zorgen dat alle financiële en administratieve rompslomp naar behoren wordt geregeld en het met beperkte middelen samenstellen van een gevarieerd theaterprogramma „vreet tijd en energie" maar biedt ook voordelen. Niet iedereen verkeert immers in de gezegende omstandigheden om kort voor de voorstelling een babbeltje over koetjes en kalfjes te kunnen maken met mannen als Wim Kan, Wim Sonneveld, Seth Gaaikema en de andere groten uit de wereld van de podiumkunsten. Nog altijd kan Mom met genoegen terugdenken aan de periode waarin Kan in Zierikzee optrad. „Die man kwam voor de voorstelling altijd even een praatje maken over bij voorbeeld het feit dat ie zo lekker had gegeten, maar ook wilde hij evenals Seth Gaaikema altijd horen of er hier in Zierikzee iets bijzonders was gebeurd. Daar kon hij dan tijdens zijn optreden op terugkomen". Sterallures was een begrip dat in het woordenboek van Kan ook niet voorkwam en deed zich in het oude theater eens een onverwacht mankementje voor, dan nam Kan dat - vakman als ie was - gewoon voor lief. Ook aan Wim Sonneveld denkt Mom nog weieens terug, bij voorbeeld als hij die ene plaat van hem draait. Onherroepelijk ziet Mom dan het beeld voor zich van de conferencier die geheel onbedoeld met zijn bureaustoel richting publiek glijdt, dit omdat het podium van de Concertzaal in de jaren voor de grote verbouwing begin jaren zeventig niet helemaal waterpas was. Die zelfde Wim Sonneveld, die enerzijds de goeie ouwe tijd romantiseerde, maar tegelijkertijd ook heel cynisch kon zijn, ontstak in Zierikzee ooit in heftige woede toen hij tot de conclusie kwam dat in het enige toilet achter het podium geen lamp brandde. Dergelijke ongemakken, inherent aan een oud theater nam het Kunstmaandorkest

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1992 | | pagina 30