1 992 ZIERIKZEESCHE 'Stukje gerechtigheid dat de tol wordt opgeheven. Het komt alleen wat laat' NIEUWSBODE COLOFON Zeelandbrug na 27 jaar tolvrij DINSDAG 29 DECEMBER f --■■-■-■-■■ - ".-,1. jl( IJl «J WUWWHW OUDEJAARSBIJLAGE iuw,!W„WimifHiw,wnmuninujij^i!»,1 Aan deze Oudejaarsbijlage zijn de redactionele bijdra gen verzorgd door Marijke Vael, Rosalien Korstanje, Piet Kleemans en Peter Schrauwen. Het sportkatern is verzorgd door Kees Verkerke. Samenstelling jaaroverzicht: Martin Glerum. Foto's: Joop van Houdt en Marijke Folkertsma. Technische realisatie: Lakenman en Ochtman, uit geefster van de Zierikzee- sche Nieuwsbode. van de slagboom neemt de heer Westbroek gedurende wisselende diensten de rode, gele en blauwe stripkaartjes (voor personenauto's, zware en lichte vrachtwagens) of contant geld in ontvangst. Soms heeft men geen kaartje of geld bij zich, dan laat de tolgaarder een schuldbekentenis ondertekenen. Ook gebeurt het dat mensen proberen door te rijden zonder te betalen. Of helemaal niet in de gaten hebben dat er tol wordt geheven. ,,Dat laatste heb ik een keer meegemaakt met een Duitser die in de auto heel druk zat te praten. Hij zag het licht op groen springen (omdat de auto voor hem betaald had) en reed zo door. Toen de slagboom op zijn auto stuiterde kreeg hij pas in de gaten dat er iets niet goed ging. Hij was helemaal ontdaan omdat hij echt niet in de gaten had dat er tol moest worden betaald. De automobilisten die bewust proberen om met hun voorganger mee onder de slagboom door te rijden, schieten daar ook niet veel mee op. Bij de tolhuisjes hangen videocamera's die alle voertuigen die passeren (met kenteken en al) registreren. Aan de hand daarvan krijgt de overtreder alsnog de rekening gepresenteerd. Op de videobeelden van de auto's staan ook cijfercodes waaruit blijkt op wat voor manier het betreffende voertuig heeft betaald. Een 9 betekent dat de tol met een rode strip is voldaan en uit een ander cijfer blijkt dat de tol voor het voertuig dat in beeld is contant is voldaan. Al die gegevens worden ook ingevoerd in de computer waardoor men precies in percentages kan zien hoe de tol wordt betaald. In zijn hokje merkt de heer Westbroek dat de manier waarop de mensen de tol betalen ook op een andere manier verschilt. „Als het slecht weer is zijn ze chagrijniger dan wanneer de zon schijnt en op maandagmorgen zeggen ze heel weinig. Op vrijdagmiddag zijn ze meestal gehaast.. Dan willen ze snel thuis zijn voor het weekend". Met het naderbij komen van het einde van het jaar verkoopt de tolgaarder steeds meer losse kaarten. En ook aan de opmerkingen van de automobilisten is te merken dat het einde van het toltijdperk nadert: 'Nog eventjes hè, dan is het voorbij'. 'Ja, dan gaan we rentenieren', reageert de tolgaarder. 'Van onze centèn zeker', aldus de tegenreactie. Maar de ongeveer 18 miljoen gulden, die het provinciaal bestuur aan de tolheffing overhoudt, zijn in de eerste plaats bestemd voor het onderhoud van de Zeelandbrug. Iemand die daar dagelijks mee te maken heeft is de heer C. van de Walle uit Kloetinge. Als vaste kantonnier van de Zeelandbrug is hij dagelijks in de weer om de aannemersbedrijven, die continue bezig zijn met onderhoudswerkzaamheden aan de brug, het werk mogelijk te maken. Gehuld in een fel-oranje jas met reflecterende strepen regelt hij de verkeersstromen wanneer maar één rijstrook op de brug bereden kan worden. Hij voert verf, gereedschap en terpentine aan die de werknemers van de aannemersbedrijven nodig hebben en zet vele liters koffie voor hen. ,,Ik ben een manusje van alles, maar juist daarom vind ik dit werk zo leuk en afwisselend", aldus de kantonnier die al 22 jaar op de brug werkt. Tot zijn werkzaamheden behoort ook het dagelijks controleren van de 'aankleding' van de brug, de borden, de signaleringslichten, de reflectoren, de vangrail en het wegdek. „Op het wegdek kan olie liggen of materialen die van een auto zijn gevallen. Ook worden de reflectoren die aan de vangrail bevestigd zijn regelmatig kapot gereden. Ik heb een keer meegemaakt dat er 54 in een keer beschadigd waren. Waarschijnlijk doordat een deel van de lading van een auto uitstak". De kantonnier zorgt er voor dat een en ander weer wordt hersteld en ook is hij vaak degene die politie, brandweer en ambulance oproept wanneer op de Zeelandbrug een ongeluk is gebeurd. Uit ervaring weet hij dat er heel wat komt kijken bij het onderhoud van de brug. „Men is er continue mee bezig. Behalve het aanbrengen van nieuwe lagen verf, worden sinds ongeveer tien jaar ook reparaties verricht aan de betonnen delen van de brug. Onder invloed van de zoute atmosfeer komt op sommige plaatsen het betonijzer bloot te liggen". In de periode dat hij op de Zeelandbrug werkt heeft de heer Van de Walle al vaak vol bewondering naar de Zeelandbrug gekeken. „Het is een hele mooie brug. Als je er binnen in loopt vraag je je steeds weer af hoe ze zo iets hebben kunnen bouwen. Daar neem ik mijn petje voor af". De kantonnier is het er wel mee eens dat de tolheffing nu van de Zeelandbrug gaat. „Het wordt wel tijd uiteindelijk. De mensen moeten er niet voor blijven betalen. Men heeft al lang geleden beloofd dat hij tolvrij zou worden en dat is iedere keer uitgesteld". Vlissingen en terug te drukken via carpooling. En ook plakte hij de gele sticker op zijn autoruit waarmee Schouwen-Duivelanders twee jaar geleden protesteerden tegen het uitblijven van een tolvrije Zeelandbrug. „Op andere manieren heb ik nooit geprotesteerd, dat doen we als Zeeuwen niet zo gauw". Wel volgde de Zierikzeeënaar nauwkeurig de berichten over de discussie die binnen het provinciaal bestuur werd gevoerd over de tolheffing. „Toch kwam de beslissing dat de tol werd afgeschaft nog onverwacht. Ik had na veertien jaar uitstel niet gedacht dat het nog ooit zou gebeuren". Voor tolgaarder J. Westbroek uit Scharendijke was het gezicht van de heer Lupgens een van de vele bekende koppen die hij zeer regelmatig zag passeren. „Je gaat de mensen kennen. Je maakt eens een praatje. Het is natuurlijk vaak hetzelfde verhaal en het kan nooit lang duren, anders worden de automobilisten die staan te wachten ongeduldig". Na te hebben gewerkt als zeeman op de grote vaart, als medewerker van het Dolfinarium dat vroeger in Scharendijke stond en als werknemer van Dosbouw op het afmeerponton Macoma bij de Oosterscheldedam, kwam de heer Westbroek in 1985 bij de brugmaatschappij in dienst als tolgaarder/brugwachter. Een part-time job van 20 a 25 uur per week. „Geen enkele tolgaarder is hier full-time in dienst. In verband met het verwachte tolvrij worden van de brug heeft men de full time krachten enkele jaren geleden al laten afvloeien via natuurlijk verloop". Met zijn voet bij het pedaal ZIERIKZEE - 'Goedendag-bedankt en tot ziens'. Voor de heer G. A. Lupgens uit Zierikzee was het 'tot ziens' van de tolgaarders op de Zeelandbrug bijna 8000 keer van toepassing. Ruim 21 jaar reed hij via de brug naar zijn werk bij de Adviesdienst van Rijkswaterstaat te Vlissingen. Het kopen van een nieuwe strip brugkaarten en het dagelijks afgeven van twee rode stripjes werd voor hem zo'n vaste routine dat hij het tolvrij worden van de Zeelandbrug niet eens als een opluchting ervaart. ,,Ik heb zo vaak gedacht dat de tol zou verdwijnen, terwijl het niet doorging, dat ik de moed heb opgeheven. Dat het nu toch gebeurt zie ik als een stukje gerechtigheid. Het komt alleen wat laat". Voor de heer Lupgens en veel andere inwoners van Schouwen-Duiveland mag de vlag in top op 31 december, wanneer burgemeester mr J. J. P. M. Asselbergs, na 27 jaar tolheffing, persoonlijk het laatste brugkaartje gaat afleveren. Het provinciaal bestuur zal de onderhoudsreserve voor de brug in de toekomst toch op peil moeten houden. Door het verdwijnen van de tolheffing zal iedereen daar indirect aan meebetalen, ook de Zeeuwen die nooit over de brug gaan. Daarom vind ik dat men beter wat inkomsten had kunnen houden van de toeristen die een enkele keer over de brug rijden". Verder vindt de heer Clarijs het verdwijnen van de tolheffing jammer voor de 23 mensen die (part-time) werkzaam zijn als tolgaarder. „Het zijn veelal agrariërs en fruitkwekers die via deze bijverdienste hun bedrijf draaiende konden houden. Vanwege hun bedrijf en hun leeftijd zijn ze elders moeilijk inzetbaar. Ze zullen' niet zo gemakkelijk een andere bijbaan vinden waar de werktijden zo flexibel geregeld worden als hier. Daarom willen we als personeel ook geen gebruik maken van het feestelijke afscheid dat ons is aangeboden. Het opheffen van de tol is voor ons geen feest. We vinden het jammer. Maar ja, het is een politieke beslissing. Daar valt niet aan te tornen, aldus de man, die sinds 1985 aan het hoofd van de tolgaarders staat. In dat jaar reed de heer Lupgens uit Zierikzee al veertien jaar dagelijks over de brug. „Ik werkte bij de Deltadienst van Rijkswaterstaat in Zierikzee tot ik in 1971 een baan kreeg bij de Adviesdienst van Rijkswaterstaat in Vlissingen". Bij de afweging of het gezin Lupgens zou Maar wat directie-assistent bij de Provinciale Zeeuwse Brugmaatschappij, de heer J". Clarijs betreft wordt de vlag bij de tolhuisjes hooguit halfstok gehesen. Hij omschrijft het tolvrij worden van de brug als een gemiste kans. „In de zomermaanden is de helft van de dagopbrengst afkomstig van contant betalende passanten: toeristen en bezoekers die geen rittenkaart kopen. Zij brengen per dag zo'n 17.000 tot 20.000 gulden in. Het is toch jammer dat die inkomstenbron er af gaat. Want de opgebouwde onderhoudsreserve voor de brug zal in de toekomst toch onvoldoende zijn. Men had beter kunnen kiezen voor handhaving van de tol, in combinatie met nog een extra korting voor de regelmatige gebruikers. verhuizen naar Vlissingen of in Zierikzee blijven wpnen speelde de politieke toezegging dat de Zeelandbrug in 1978 tolvrij zou worden een rol. „We gingen er vanuit dat dat inderdaad zou gebeuren. Anders had ik het nog niet geweten of we in Zierikzee waren gebleven". In 1978 werd de Zeelandbrug niet tolvrij en ook niet bij het gereed komen van de Stormvloedkering in 1986. „Op den duur geloof je niet meer dat het ooit nog zal gebeuren. Je geeft de moed op". De heer Lupgens probeerde de kosten van de dagelijkse ritten Zierikzee-

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1992 | | pagina 29