'Meeropbrengst OG-belasting
vertalen in tariefsverlaging'
Financieel ruggesteuntje voor kerkbestuur
OFFIE EN K-ABBA-LEVSKI
O! ROEPEN BIJ JUF JIKKE
Algemene beschouwingen Bruse CDA-fractie
Inwoners Brouwershaven
krijgen ^veer Wegwijzer
DINSDAG 27 OKTOBER 1992 B NR 25246
5
JAARGANG 3
BRUINISSE - „Hoe denkt u over een tariefsverlaging van de onroerend goedbe-
lasting van tenminste de meeropbrengst"? Die vraag stelt de Bruse CDA-fractie
in haar algemene beschouwingen; haar schriftelijke reactie op de bestuurlijke
plannen van het Bruse college van burgemeester en wethouders voor 1993.
Het CDA toont zich daarbij
zeer verbaasd over de opmer
king van het college van b en w
dat een verhoging van de on
roerend goedbelasting met tien
procent de gemeente jaarlijks
zo'n 150.000 gulden extra zou
kunnen opleveren. Het CDA is
daar verbaasd over omdat de
onroerend goedbelasting ook
zonder tariefsverhoging de ge
meente meer geld gaat opleve
ren. Dat komt omdat bij her
taxatie van de gebouwen in de
gemeente is gebleken dat er de
afgelopen vijf jaar veel zijn
bijgekomen en dat ze gemid
deld in waarde zijn gestegen.
Zoals bekend wordt de onroe
rend goedbelasting berekend
aan de hand van de waarde van
een pand.
De CDA-fractie heeft haar be
schouwingen bewust 'alge
meen' gehouden. „Wij wagen
Het is voor het eerst sinds vele
jaren dat de inwoners van de
gemeente op deze manier weer
werden geïnformeerd over het
gemeentelijk beleid. Het ge
meentebestuur hoopt op deze
manier de relatie burgers/be
stuurders te verkleinen en ver
beteren. In het nummer dat de
ze week in de bus valt komen
vooral onderwerpen aan de or
de die in de gemeentebegroting
1993 staan.
Het college van burgemeester
en wethouders is van plan om
begin 1993 een themanummer
van De Wegwijzer te versprei
ons niet aan een gedetailleerde
beschouwing betreffende alle
hoofdstukken, punten en kom
ma's van de begroting". De
fractie voegt daaraan toe zich
zorgen te maken over de onge
looflijke hoeveelheid papier en
daarmee tijd en energie die no
deloos wordt verbruikt.
Papier heeft men wel gebruikt
om te vragen of uitbreiding
van het Bruse gemeentehuis
werkelijk dringend noodzake
lijk is. „Als dat zo is had het
onderzoek daarnaar zo langza
merhand niet afgerond moeten
zijn? Of is het zo dat we ons die
jaarlijkse last van ongeveer
50.000 gulden kunnen bespa
ren"?
De fractie wil ook weten of het
wenselijk is de Bruse jeugd
soos De Pul te verplaatsen
naar een andere lokatie. „Wan
den waarin het groenstructuur
plan voor de gemeente centraal
staat. In het voorjaar komt
weer een algemeen nummer uit
waarin onderwerpen worden
behandeld die aan de orde ko
men in de gemeentelijke voor
jaarsnota. Het was aanvanke
lijk de bedoeling om de nieuwe
Wegwijzer al in september
huis-aan-huis te verspreiden.
Het college van b en w zegt
daarmee een maand te hebben
gewacht omdat men dan in
staat was een aantal onderwer
pen uit de begroting 1993 in het
blad op te nemen.
neer (te) hoge kosten gemoeid
zijn met aanpassing van het
huidige jeugdsoosgebouw dan
stellen wij voor om tot ver
plaatsing over te gaan". Zoals
bekend wordt hier momenteel
een onderzoek naar ingesteld.
Ook de verplaatsing van de
muziektent stelt het CDA in
haar beschouwingen ter dis
cussie. „Ieder jaar wordt door
de gemeente een bedrag gere
serveerd voor verplaatsing.
Maar is iedereen er nog wel van
overtuigd dat de muziektent
weg moet? Of kunnen we ons
die moeite en dat geld bespa
ren? We moeten niet schromen
daarover met elkaar te praten".
De fractie vraagt zich af waar
om noch in de begroting 1993,
noch in de meerjarenplanning
geld wordt gereserveerd voor
de bouw van een nieuwe brand
weergarage. „Moeten we dit zo
vertalen dat u deze voorziening
niet realiseerbaar acht?",
vraagt de fractie zich af.
Ten aanzien van het aantrek
ken van glastuinbouw naar de
gemeente staat men positief
omdat dat werkgelegenheid
met zich kan meebrengen.
Maar men bekijkt het ook van
de andere kant. „Wordt naast
het onderzoek naar de haal
baarheid van een glastuin-
bouwproject ook de nodige
aandacht besteed aan eventue
le schadelijke milieu-aspec
ten?".
Tenslotte wil de CDA-fractie
weten wanneer het college met
een voorstel komt voor de aan
schaf van een nieuwe brand
weerauto voor het gemeente
lijk brandweerkorps en of er
nog wordt gewerkt aan de uit
breiding van het industrieter
rein in de richting van de
vluchthaven. Het (eveneens
schriftelijke) antwoord van het
Bruse college van b en w wordt
binnen enkele weken ver
wacht.
BROUWERSHAVEN - Op vrijdag 30 oktober v/ordt
in de gemeente Brouwershaven huis-aan-huis een
exemplaar bezorgd van het gemeentelijk voorlich
tingsblad De Wegwijzer.
- Het ging een beetje mis de
vorige keer. want de foto die
Ronald de Roo had moeten
voorstellen gaf juf Jikke met
haar lieve kinderen weer. Die
hebben geluk. Ze staan zelfs
weer in de krant.
- En onderwijzer in ruste,
woonachtig in Nieuwerkerk is
op zoek naar een bijzonder
lied. Wie kan hem helpen aan
een oud gedicht dat als volgt
begint:
De stormwind boog de wilgen
krom
en joeg de waat'ren op.
Te schudden stond de hecht-
ste muur,
de hoogste torentop.
- En nu nog muziek als exa
menvak in de MAVO en het
Atheneum
- Mocht u deze week een
dame tegenkomen die wartaal
uitslaat zoals rikketiktok-prrrr-
rrrr-doebadiwaa-shoebidoebi-
kikeriki-wauwauwau dan kunt
u er zeker van zijn dat zij een
lid is van een van de platte
landsvrouwenkoren op ons
eiland
- Als nu eens tien
Nieuwerkerkers de moed heb
ben en zeggen:
wij gaan zingen op 'Een naam
is onze hope', dan gaat er
iets moois niet verloren
- In deze week van de refor
matie kunnen we ook Luther
aan het woord laten over een
verstandig vakkenpakket:
Wer sich die Musik erkiest
hat ein himmlisch Gut gewon
nen
denn ihr erster Ursprung ist
von den Himmel hergekom-
men
weil die lieben Engelein
selber Musikanten sein.
Vraag van een 2 MB-er
'Komt het vandaag of morgen
in de krant1
Het antwoord luidt: vandaag
dus.
ZOETERMEER r Staatssecre
taris Wallage van onderwijs is
tevreden over het verloop van
de fusies van scholen in het
voortgezet onderwijs.' Een
kwart van de 1.455 scholen is
betrokken bij een fusie. Die lei
den vooral tot de vorming van
brede scholengemeenschappen
met voorbereidend beroepson
derwijs (vbo), algemeen vor
mend onderwijs (avo) en' voor
bereidend wetenschappelijk
onderwijs (vwo).
HEEMSTEDE - Een uitslaande
brand heeft maandagavond
villa Eikenrode in Heemstede
volledig in de as gelegd. Dat
heeft een woordvoerder van de
politie in Heemstede dinsdag
ochtend bevestigd. Het monu
mentale pand aan de Herenweg
4 was maandagochtend door de
mobiele eenheid ontruimd, na
dat het 2,5 jaar lang door kra
kers was bewoond. Twaalf uur
later leek Villa Eikenrode rijp
voor de sloop.
DEN BOSCH - Voor de recht-
bank in Den Bosch is maandag
twee keer 4,5 jaar gevangenis
straf en twee keer 3,2 miljoen
gulden boete geëist in een frau
dezaak met runderen. De
broers L. (42) en A.G. (Govers,
43), veehandelaren uit het
Noordbrabantse Reek, zouden
de leiders zijn van een organi
satie die binnen een jaar, vanaf
begin 1990, voor 6,4 miljoen
gulden aan invoerrechten en
EG-heffingen ontdook.
UTRECHT - De vakcentrales
MHP (140.000 leden) en AVC
(120.000 leden) koersen gestaag
aan op een fusie. De vakcentra
les hebben hun achterbannen
een principe-akkoord ter be
oordeling voorgelegd, waar
over voor het eind van het jaar
een beslissing moet worden ge
nomen. Dat hebben bronnen
binnen de MHP maandag be
vestigd. T)p hoofdlijnen zijn de
besturen van de MHP en de
AVC het wel met elkaar eens.
BROUWERSHAVEN - Het Brouwse college van burgemeester en wethouders wil het bedrag van 140.000 gulden dat de gemeente mee
betaalt aan de restauratie van de Sint Nicolaaskerk te Brouwershaven nu al ter beschikking stellen in plaats van in 1993. Het college
stelt dat voor om de financiële lasten van de eigenaar van de kerk; de kerkvoogdij van de Nederlands Hervormde gemeente Brou
wershaven wat te verlichten. Het grootste deel van de 5,9 miljoen gulden kostende restauratie wordt betaald door de Rijksoverheid
die een speciale pot heeft voor de restauratie van zeer grote monumenten. Het is gebruikelijk dat ook de eigenaar van het gebouw
een procent van de restauratiekosten betaalt. De kerkvoogdij wordt financieel extra zwaar belast omdat zij ook de rijkssubsidies
moet voorschieten. Dat gebeurt door het afsluiten van leningen. Om te voorkomen dat kerkbestuur door de rentelasten hiervan in
financiële problemen komt wil het dagelijks bestuur van de gemeente Brouwershaven haar financiële bijdrage al beschikbaar stel
len. Een en ander blijkt uit de beantwoording door het college van de algemene beschouwingen; de reacties van de politieke fracties
uit de Brouwse gemeenteraad op de bestuurlijke plannen voor 1993. Op maandag 2 november zal tijdens de openbare begrotings
raadsvergadering in het stadhuis te Brouwershaven blijken of de frdcties het ook een goed idee vinden om de gemeentelijke financië
le bijdrage aan de restauratie eerder beschikbaar te stellen. (Archieffoto).
Over een ding waren Confucius en Plato het eens. De ideale staat moest opgericht
worden op de grondslag van de muziek. En daarom was muziek een van de belangrijk
ste vakken in het onderwijs. Het waren toch echt geen domme jongens, die Confucius
en Plato. Wat zouden ze zeggen van de minimale plaats die muziek in Nederland in het
voortgezet onderwijs inneemt Maar soms is er een lichtpuntje.
Het koffieapparaat in de lerarenkamer van de
RSG te Zierikzee werkt in hetzelfde tempo als
het ministerie. Het is dus wachten geblazen
maar toegegeven, je kunt de koffie in elke
gewenste smaak krijgen. Van licht tot zwaar,
ongeveer in dezelfde variëteit die in de
muzieklessen van Bram de Wolf aan de orde
komt. De les van klas 2 MB is net afgelopen.
Als we ons op weg begeven naar de hogere
sferen van de lerarenkamer klinkt de muziek
van Abba 'Thank you for the music' nog in
m'n oren. Het was een intensieve les. Drie
kwartier lang zijn de leerlingen intensief bezig
geweest met het analyseren van muziek die
ging van Kabalevski via Abba naar
Charpentier. Steeds weer opnieuw werd de
belangstelling geprikkeld: wat gebeurt hier,
welk instrument hoor je daar, wat was er aan
de hand bij het begin van boogje zes en wat
mis je als ik stop bij maat vier? De klas is bij
de les betrokken en iemand die dreigt weg te
zakken wordt gelijk bij de naam genoemd om
zijn of haar oplossing bij het probleem aan te
dragen. Het is een lief klasje en door mentor
Bram keurig opgevoed. Want nadat de verlos
sende bel gaat klinkt niet de muziek van
kabaal-evski. Ze vragen zelfsr'mogen we
weg?' Na een nieuwsgierige blik op die rare
man achterin geworpen te hebben. De lera
renkamer geeft een vertrouwd beeld. De
bevolking is een bonte combinatie van gym-
nastiekers, oude buurmannen, kerkvoogden
en Cantarezangers. Bovendien kun je er zelfs
over kerkorgels praten. Aldus verkwikt daal
den we af voor de laatste les van deze dag,
een les aan een klas met HAVO leerlingen die
zo verstandig waren om op advies van Plato
en Confucius muziek in hun examenpakket te
nemen. Bij het lokaal stond al een grote
menigte te wachten...nou nee.
In het lokaal zaten Mirella, Maaike, Marien en
Corstiaan (met een C). In de wisselende spi
raal van examenleerlingen betekent een getal
van vier dat het dit jaar een mager oogstjaar
voor Bram is. Desondanks kregen de 3 M's
en de C een les voorgeschoteld die een voor
beeld is hoe omvattend het vak muziek is. Het
thema van de les was de Ouverture Egmont
van Ludwig van Beethoven. In een breed
kader kwamen in een lange inleiding het vak
geschiedenis (Spaanse overheersing), litera
tuur (de verhouding tussen Beethoven en
Goethe) en muziek in een lijn te liggen. In een
grote grafiek kregen de vier geluksvogels de
hele compositie voor zich, geïllustreerd met
op de piano gespeelde fragmenten. Het twee
de deel van de les werd de ouverture ten
gehore gebracht. Via een overhead-projektor
werd de kleurrijke grafiek op een scherm
geprojekteerd. Laten we zeggen bijna -
over'head' want met de grafiek werden aan
de ondérzijde van het scherm de stekels van
Bram vergroot weergeven, die diepgebogen
de loop van de compositie zat mee te wijzen.
Een uit-stekend verschijnsel bij een uitsteken
de les.
Ze leren lezen, schrijven en rekenen. Steeds meer komen ze te weten over de wereld
om hen heen. Straks zijn ze klaar voor de brugklas. En kan op de basis van de basis
school worden verder gebouwd. Behalve muzikale vorming. Want die hebben de kinde
ren op de basisschool nauwelijks gehad. Tenzij je een muzikale meester of juf hebt.
Dan heb je geluk. Op zoek naar een gunstige uitzondering.
Gloria, gloria, in excelsis Deo. Het lijken net
echte engeltjes als de kinderen van de
Helchersee-school de Taize-canon aan
het zingen zijn. Maar canon zingen is moeilijk.
Het is een flinke training in het zelfstandig en
zuiver zingen. Wat is er, Marijn? "Juf,ik ga
steeds met hen mee als ik overnieuw moet
beginnen." Er volgt een tweede poging en nu
gaat het een stuk beter.
'Zullen we nu Twende Sote zingen?' Van het
latijn naar het Afrikaans is het maar een klein
stapje. 'Waar zijn de Afrikaanse mensen erg
knap in, Peter Met een beetje hulp komt hij
er uit. Het ritme. Dus zingen we het liedje nog
een keer, maar nu met allerlei ritme-instru
menten. Het klinkt al een stuk Afrikaanser.
Echt moeilijk krijgen Tamara en Marije,
Sabina en Jeanette het, want zij moeten op
klankstaven het liedje begeleiden. Het valt niet
mee om op het juiste moment de begelei-
dingstoon te spelen. Al luisterend komen ze er
steeds meer achter. De klas begint erop aan
te dringen om aan die meneer met die baard
achterin de klas hun zelfgemaakte lied te laten
horen. Renske vertelt dat ze met elkaar om
een bestaande melodie een eigen tekst ver
zonnen hebben. 'Wat vond je er moeilijk aan,
Tamara 'Dat droevige stukje, juf' Tja. dat
viel niet mee. Maar het is toch gelukt en zodra
het bandje draait begint de klas de zelfge
maakte tekst te zingen 'Speel met muziek, dat
is leuk, vind je ook niet. Wees niet boos, pluk
een roos, op je hoed, maak het
Het stukje muziek is iets van hen zelf gewor
den. Zullen we nog even volksdansen 'JO!'
roept iedereen. Opeens komt de hele klas in
beweging, alle stoelen en tafels die zo mooi in
vormen waren opgesteld gaan aan de kant. In
het midden is een grote lege ruimte ontstaan
waarin de kinderen zich twee aan twee
opstellen. Als een oase van rust staat midden
van de bewegende kinderen juf Jikke, die
zonder behulp van stemverheffing de touwtjes
van de dans toch in handen blijft houden en
dat terwijl de klas is samengesteld uit maar
liefst drie groepen. De jongste kinderen die
nog niet zo vaak gedanst hebben komen af
en toe in merkwaardige situaties terecht. Met
behulp van ritmisch gesproken teksten gaat
het er steeds meer op lijken. Er is een halfuur
tje voorbij. Er is gezongen, canon gezongen,
op instrumenten gespeeld, een eigen
gemaakt lied uitgevoerd en er is gevolkdanst.
Een speelse les vol beweging. En die juf is
niet één keer boos geworden. De kinderen
zullen juf Jikke wel een hele lieve juf vinden.
Als vanzelf worden de tafels en stoelen weer
teruggezet. Na het gebed gaan de kinderen
weer neer huis toe. Weer een beetje rijker.
Twee kinderen vegen de vloer schoon. Je
kunt zien dat er gedanst is.