MotoRAI 92: ANDERHALF KEER ZO GROOT DE TOEKOMST BEGINT NU VAKANTIESPREIDING Wanneer op vakantie? VROUWEN IN DE BAN VAN MOTORRIJDEN OVER HET HELE JAAR Verplicht of niet verplicht Omlijst door talrijke activiteiten .AMSTERDAM VANUIT HET ZADEL' Motormarkt MotoRAI 92 Klassiekers Modeshows Catalogusstraat Motorschilderijen MotoRAI 92: FEITEN EN CIJFERS Naafbesturing Scheepsanker Design Trends Om nog meer te genieten van uw vakantie Nieuwe voorstellen vakantiespreiding WOENSDAG 21 OKTOBER 1992 7 Schitterende motoren in alle soorten en maten bevolken eind oktober een groot deel van het RAI-complex. Dat de organisatoren op veel toeloop rekenen, blijkt uit de beduidend ruimere opzet dan vorig jaar. Het evenement vindt plaats in de Amstel-, Verbindings-, Zuid- en Westhal van de RAI. Met een oppervlakte van 19.300 m2 is de MotoRAI 92 bijna 50 procent groter dan de vorige editie. Deze ruime aanpak sluit aan op de groeiende interesse voor motorfietsen en motorrijden in ons land. Er wordt dit jaar een record aantal motoren verkocht. Voor de alsmaar groeiende groep mo torliefhebbers is de MotoRAI in eerste instantie bestemd, maar ook zij die gewoon eens willen kennismaken met wat er op motorgebied gebeurt aan trends en technische ontwikkelingen zijn er van harte welkom. Uiteraard geeft deze motorshow een representatief overzicht van motoren, brommers, onderdelen, accessoires en motorkleding. Daarnaast vindt voor de tweede keer de 'Motormarkt' plaats. Hier geven motorclubs, organisaties en ondernemingen op het gebied van motorvakanties en motorevenementen informatie en voorlichting. Tevens staan er leveranciers met produkten en diensten voor gebruik en onderhoud van de motorfiets. 29 okt. t/m 1 nov. donueidaq ?9 ol 30 oki van 10? en zondag 1 nov Amsterdam ra Net als vorige jaren is er op de Moto RAI meer te zien dan alleen het laatste nieuws op motorgebied. Het evene ment wordt omlijst door talrijke aktivi- teiten. Zo wordt er een overzicht ge geven van de ontwikkeling van de motorfiets met als thema: „De ontwik keling van de moderne motorfiets van af de jaren '50 tot eind jaren '70". „Daar heb ik nog op gereden", of „Dat was mijn eerste motor" zal menige bezoeker denken of zeggen, bijvoor beeld bij de niet meer bestaande mer ken, zoals Adler, Aer-Macchi, Indian, Matchless of Norton, of bij de eerste Japanse motor die in het Westen te zien was. In 1959 beleefde de Honda C 71 Dream op de RAI zijn wereldde buut. Met name de Japanse merken en hun vroege geschiedenis komen aan bod, naast de Europese en Ameri kaanse klassiekers. Bij de klassiekers staat aangegeven wat hun rol was in de ontwikkeling van de moderne mo torfiets. Op zondag 1 november start om negen uur „Amsterdam vanuit het zadel". Het is dit jaar de vierde keer dat deze tocht wordt georganiseerd in samen werking met de KNMV, het weekblad Motor en de Gemeen tepolitie Amsterdam, leder jaar neemt de populariteit van dit evenement toe. Vorig jaar ver schenen ruim 3.000 motorrijders aan de start van deze „bikerspa- rade". Omdat de organisatoren dit jaar nog taculaire wijze de nieuwste trends op het gebied van motorkleding getoond. In een wervelende dansshow laten Hartwig Sport, Motoport, Motax, Lookwell en MQP (Motorama) de nieuwste motorkleding de revue pas seren. Tussen de modeshows treedt het zangduo Lex 'n Daisy op. In de Shell Catalogusstraat in de Zuid hal staan alle nieuwe motoren uitge stald. De motoren zijn onderverdeeld in diverse prijsklassen. Bezoekers krij gen hier een duidelijk beeld van wat er in de verschillende prijsklassen op de Nederlandse markt te koop is. Spraakmakende schilderijen en aqua rellen met de motor en motorrijders als thema zijn eveneens te zien op de Motorrai 92. De 'motorschilderijen' zijn van de hand van de heer E. H. von Dumpel Krumpelman; de aquarellen zijn gemaakt door mevrouw J. Houtza ger-Maas. Tijdens de MotoRAI worden op spec- meer deelnemers verwachten is een verdeling in drie groepen gemaakt. Het voorterrein van het RAI-complex is het vertrek- en eindpunt van deze ongeveer 1,5 uur durende tocht. De route gaat onder meer langs het Mur seumplein, de Dam en via de Oosten burgergracht weer terug naar de RAI. Vanaf 08.30 uur kunnen alle motorrij ders bij de RAI verzamelen en zich opwarmen met een gratis kopje koffie, aangeboden door het Weekblad Mo tor. Deelname aan de motortocht is gratis! Nog nooit in de historie van de motorfiets heeft het fenomeen motorrijden zo in de belangstelling gestaan als nu. Die interesse voor de motorfiets is terug te vinden in alle lagen van de bevolking. Jongeren vinden de motor 'te gek'; 'oudere-jongeren' eveneens. Ook steeds meer vrouwen ontdekken het plezier dat motorrijden biedt en stappen op de tweewieler. Voor de industrie zijn vrouwen een niet Jong en oud, mannen en vrouwen, uit alle lagen van de bevolking zijn geïnteresseerd in het laatste nieuws pp motorgebied. weg te denken doelgroep geworden. Desondanks houden importeurs met hun modellen-reeks niet bijzonder re kening met de nieuwe motomjdster. Een motorfietsimporteur: „Je vindt vrouwen op alle modellen. Vrouwen stellen speciale 'vrouwenmotoren' niet op prijs. In de praktijk blijkt wel dat ze vooral belangstelling hebben voor niet al te zware motorfietsen. De handelba re chopper is buitengewoon populair. Deze machines zijn uitstekend te ge bruiken voor woon-werkverkeer. Ze bieden ondanks de summiere bagage mogelijkheden en geringe tankinhoud veel vakantieplezier". Net als elders in de techniek gaan de ontwikkelingen in motorland razendsnel. Op de MotoRAI 92 staan motorfietsen, die kortgeleden nog verre toekomstmuziek leken. Een overtuigend voorbeeld hier van komt uit Japan. Nog geen jaar geleden vergaapten de bezoe kers van internationale motorshows zich aan het extravagante Morpho-prototype. Te wild om waar te kunnen zijn? Kennelijk niet, want tijdens de MotoRAI brengt Yamaha met de GTS1000 de wegversie van de Morpho op de weg. Minder futuristisch, maar onmiskenbaar een zoon van zijn vader. Dit bewijst tevens dat de toch al vooruitstrevende motorwereld er dit jaar klinkend nieuws bijkrijgt. In de nieuwssector krijgt ook het mi lieu ruime aandacht. Zoals valt af te lezen uit de toepassing van brand stofinspuiting en geregelde katalysato ren. Bovendien zijn de meeste kunst stof-delen van recycleerbaar materiaal vervaardigd. Uiteraard komen de meeste bezoe kers van de MotoRAI op de motor... Op de MotoRAI 92 tonen een kleine 100 exposanten het laatste nieuws op het gebied van motorfietsen, scooters, snor- en bromfietsen en alles wat daarmee samenhangt. De MotoRAI 92 is geopend van donderdagmiddag 29 ok tober tot en met zondag 1 november. Openingstijden: donderdag van 13 tot 21 uur; vrijdag van 10 tot 21 uur; zaterdag en zondag van 10 tot 17 uur. Toegangprijs: 13,50 p.p.; jeugd van 4 tot 11 jaar, houders Pas 65 én groepsbezoek (minimaal 20 pers., mits vooraf aangemeld) be talen 8,50. De MotoRAI 92 wordt georgani seerd door de Nederlandse Vereni ging 'De Rijwiel- en Automobiel Industrie' RAI in samenwerking met RAI Gebouw bv. Tijdens de MotoRAI 92 is de ge combineerde Trein-Toegangsrege- ling van kracht vanaf vrijwel alle stations in Nederland. Opmerkelijk is ook de 'vervanging' van de 'klassieke' voorvork door een sys teem, dat vergelijkbaar is met automo bieltechniek: in de wandeling door gaans 'naafbesturing' genoemd. Tot nu toe alleen toegepast in exclusieve en ambachtelijk gebouwde motorfiet sen, zoals die van Bimota. tweewieler ben je nu eenmaal kwets baarder dan in een auto. Als motorrij der moet je in het verkeer precies weten wat je doet. De moderne tech niek helpt hierbij. Een belangrijke trend is de ontwikke ling van handzame, pittige motoren met een voortreffelijk frame en verfijn de vering. Ze leveren de prestaties van de grote machines van weleer, maar zijn veel compacter en hebben een aangenaam laag gewicht. Zo'n motor doet dus precies wat je wilt. En zo hoort het ook. Dank zij de combinatie van perfecte banden en een geweldig remsysteem hebben deze motorfietsen de remwerking van een scheepsanker. Er zijn inmiddels al schijfremsystemen met drievoudige remtangen gesigna leerd. Liefhebbers zullen op de MotoRAI ze ker ook even stilstaan bij de ontwikke lingen op remgebied. Zo is bij meerde re merken een ABS anti-blokkeerrem- systeem leverbaar. Voorts maakt het integraal remsysteem opgang. Hierbij zorgt de afzonderlijke bediening van rempedaal of remhendel voor een uit gekiende verdeling van de krachten. Een beetje als bij de remdrukregelaar in een auto. Naast de aandacht voor milieu en veiligheid is er nog een derde stro ming. Er wordt steeds meer werk ge maakt van het design van de motoren, zodat de diverse categorieën echt een eigen gezicht en eigen karakter krij gen. Zo wordt het modellenpalet steeds breder. Tevens wordt de keuze gemakkelijker, omdat je precies weet waar de ontwerpen voor staan: stan daard modellen, toermachines, off- roads, custombikes en sportmachi- nes... Ze komen allemaal op een steeds hoger niveau en bieden eigen schappen waarvan de motorrijder een paar jaar geleden slechts kon dromen. Al deze moderne technieken van de supersterren op de MotoRAI passen binnen duidelijke trends, die we bij vrijwel alle motormerken tegenkomen. Milieu-vriendelijkheid blijkt uit de bre de toepassing van zaken als brand stofinspuiting, elektronische regeling, katalysatoren in de uitlaat en uitlaat gasrecirculatie. Sommige merken kun nen in de toekomst bijna alle modellen met zo'n milieu-systeem leveren. Deze wens leeft onder andere bij BMW. Veiligheid krijgt eveneens veel aan dacht. De motorfabrikanten zoeken dit onder meer in de handelbaarheid en wegligging van de machines. Op een Vorig jaar leek dit nog verre toekomstmuziek, nu al op de markt: de wegversie van het extravagante Morpho prototype U kent het vast wel, vakantiespreiding. Bij deze regeling verschillen de begin- en einddata van de schoolvakanties voor het voortgezet en basisonderwijs in het noorden, midden en zuiden van ons land. Hierdoor wordt het vakantiepatroon beter gespreid. Dit leidt op de plaats van bestemming tot minder drukte, wat tevens de kwaliteit van de dienstverlening ten goede komt Voorts zorgt de spreiding voor minder files en een grotere keuze uit beschikbare accommodatie en recreatiemogelijkheden. Kortom, u kunt meer genieten van uw vakan tie. Maar nu gaat er iets veranderen. De Commissie Vakantiespreiding heeft het kabinet voorgesteld ook de vakanties buiten de zomer maanden meer te gaan spreiden. Het kabinet heeft dit voorstel, dat op kleine schaal al wordt toegepast, positief ontvangen. De Commis sie Vakantiespreiding verwacht dat de spreiding vanaf 1993 in heel Nederland meer zal worden nagevolgd. Binnen de toeristische bran che is er de afgelopen maan den en jaren veel gesproken over vakantiespreiding. Ac commodatieverschaffers, reis organisatoren en - last but not least - de vakantiegangers waren niet altijd even gelukkig met de verplichte week voor de herfstvakantie en krokus vakantie. Als deze piekperio den - landelijk gezien - over twee weken kunnen worden verdeeld, betekent dat theore tisch al een halvering van de vakantiedrukte. Om de mogelijkheden voor een ver dergaande vakantiespreiding te beoordelen, werd in 1988 de Com missie Vakantiespreiding in het le ven geroepen. Deze onafhankelijke commissie bestaat uit vertegen woordigers uit de onderwijssector, de toeristisch-recreatieve sector en werkgevers- en werknemersorgani saties. De commissie heeft het kabinet voorgesteld te komen tot een hand having van de vaste zomervakantie, volgens de al langer gebruikelijke regionale indeling. Daarnaast wor den de (nu nog vaste) vakanties buiten de zomerperiode (carnaval. Pasen, Pinksteren, Kerst) variabel gemaakt. De schoolbesturen mogen zelf beslissen welke data zij hiervoor het meest geschikt achten. Belangrijk is dat de scholen uiteindelijk zelf beslissen of ze het advies opvol gen. Vaak gebeurt dat na overleg bin nen de regio. WAT VERANDERT ER? De staatssecretaris van onderwijs wetenschappen stelt de begin- en eind data van de zomervakanties verplicht vast. Het vaststellen van de data voor de overige vakanties behoort tot de bevoegdheid van de individuele school besturen. Als de scholen het advies volgen, kun nen ze voor de herfst- en voorjaars vakantie kiezen uit twee weken. De kerstvakantie (rond de kerstdagen en de jaarwisseling) en de nieuwe vakan tieperiode in mei (rond Koninginnedag en Bevrijdingsdag), zijn voor het hele land gelijk. Naast de eerder genoemde voordelen voor de vakanties, heeft de nieuwe regeling door de extra mei- Vakantie ook onderwijskundige pluspun ten. Een leerperiode van zeven a acht weken wordt steeds gevolgd door een rustperiode. Hierdoor ontstaat een meer evenwichtige verdeling tussen lessen en vrije tijd. Door de nieuwe vakantiespreiding bui ten de zomervakantie zijn de traditione le vakanties rond Pasen en carnaval niet meer vanzelfsprekend; wel beschik ken de scholen over voldoende moge lijkheden om deze dagen vrij te geven. Ouders van schoolgaande kinderen zijn verplicht zich te houden aan de eenmaal vastgestelde vakantieperioden. Het is in strijd met de leerplichtwet om buiten deze perioden van school op vakantie te gaan. Deze wet bepaalt dat ieder kind naar school moet vanaf het vijfde jaar tot en met het jaar waarin het zestien wordt. Als ouders en leerlingen zich niet aan deze verplichting houden, kan de gemeente daarvoor een boete geven. Wanneer het vakantiepatroon beter wordt gespreid, kunt u meer genieten van rust en ruimte. Vakantiespreiding verhoogt de kwaliteit van de dienstverlening en geeft een grotere keus uit de beschikbare accommodatie. Om te weten in welke periode u het beste op vakantie kunt gaan, kunt u bij de betreffende school of de gemeente in uw regio informeren naar de vakan tiedata buiten de zomermaanden. Af hankelijk van uw persoonlijke situatie, ol u wel of geen schoolgaande kinderen heeft, kunt u dan optimaal gebruik ma ken van de spreidingsmogelijkheden. Ook wanneer u juist buiten de drukke perioden op vakantie wilt gaan. is zo'n advies voor u van belang. De regel is dus dat het ministerie alleen de zomervakantie bepaalt; de schoolbe sturen bepalen zelf de overige vakan ties. Ouders en leerlingen zijn wettelijk verplicht zich aan deze vakantiedata te houden. Informeer bij de school of de gemeente naar de schoolvakantie-perioden in uw regio. Zodat u. afhankelijk van uw per soonlijke situatie, kunt bepalen wanneer u het beste op vakantie kunt gaan. TOT WELKE REGIO BEHOORT U? Voor de spreiding van de zomervakan ties is Nederland verdeeld in drie re gio's: noord, midden en zuid. Voor de spreiding van de herfst- en voorjaars vakantie wordt deze indeling eveneens aangehouden. Hierbij wordt de regio midden afwisselend bij het noorden en het zuiden gevoegd. Onderstaande schema's geven een overzicht van de vakantiedata voor het schooljaar 1992/1993 en de vakantiedata voor de verplichte zomervakantie Bij ieder schooljaar vindt u bovendien een spreidings advies voor de zomervakantie, opgesteld door het Nederlands Bureau voor Toerisme (NBT). Door een betere vakantiespreiding verliezen de vakantieperioden hopelijk iets van hun massale karakter. Regio Noord omvat: Groningen, Friesland, Drenthe, Overijs sel, Flevoland en Noord-Holland, de gemeenten Hattem en Loosdrecht. Regio Midden omvat: Gelderland, Utrecht en Zuid-Holland met uitzondering van het gedeelte van Zuid-Holland dat bij Regio Zuid is inge deeld. Regio Zuid omvat: Zeeland, Noord-Brabant, Limburg, de gemeenten Graafstroom, Rotterdam, Schiedam, Vlaardingen, Maassluis, Nieuwerkerk aan de IJssel, Alblasser- dam. Papendrecht, Sliedrecht, Dor drecht, Hedel, Ammerzoden en Maas- driel, plus de Zuidhollandse eilanden. MEER INFORMATIE Als u meer wilt weten over de vakantie data in uw regio, dan kunt u hiernaar informeren bij de betreffende scholen of u kunt bellen met uw gemeente, de afdeling onderwijs. Hier kan men u vertellen op welke data de vakanties zijn gepland en of er regionale afspra ken zijn gemaakt. Alle informatie betref fende de nieuwe regeling van de vakan tiespreiding staat ook in een fokJer. Deze praktische folder is verkrijgbaar via de Postbus 51 informatiemoten in postkantoren en bibliotheken, bij de VW- en ANWB-kantoren alsmede bij alle ANVR-reisbureaus. ADVIESDATA OVERIGE VAKANTIES SCHOOLJAAR 1992/1993: Herfstvakantie: midden en noord van 17 tot 24 oktober 1992; zuid van 24 oktober tot 1 november 1992. Kerstvakantie van 19 december 1992 tot 3 januari 1993. Voorjaarsvakantie: midden en zuid van 20 februari tot 27 februari 1993; noord van 28 februari tot 7 maart 1993. Meivakantie: 30 april tot 9 mei 1993. Feestdagen: Carnaval: 21 tot 23 februari 1993. Pasen: 11 en 12 april 1993. Hemelvaart: 20 mei 1993. Pinksteren: 30 en 31 mei 1993. ZOMERVAKANTIE 1993: BASIS onderwijs en speciaal onderwijs: Noord: 24 juli t/m 5 september. Midden: 3 juli t/m 15 augustus. Regio Zuid: 10 juli t/m 22 augustus. VOORTGEZET onderwijs en voortgezet speciaal onderwijs: Regio Noord: 17 juli t/m 5 september. Regio Midden: 3 juli t/m 22 augustus. Regio Zuid: 10 juli t/m 29 augustus. SPREIDINGSAOVIES ZOMERVAKANTIES Voor de ZOMERVAKANTIE 1993 geeft het NBT het volgende spreidingsadvies: Noord: op of omstreeks 14 augustus. Midden: op of omstreeks 3 juli. Zuid: op of omstreeks 24 juli. Voor de ZOMERVAKANTIE 1994 geeft het NBT het volgende spreidingsadvies: Noord: op of omstreeks 13 augustus. Midden: op of omstreeks 23 juli. Zuid: op of omstreeks 2 juli. Voor de ZOMERVAKANTIE 1995 geeft het NBT het volgende spreidingsadvies: Noord: op of omstreeks 22 juli. Midden: op of omstreeks 12 augustus. Zuid: op of omstreeks 1 juli. In ons dichtbevolkte land, met In het hoogseizen een grote toestroom van buitenlandse vakantiegangers, is een betere vakantiespreiding In ieders belang.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1992 | | pagina 7