MotoRAI 92:
ANDERHALF KEER ZO GROOT
DE TOEKOMST BEGINT NU
VAKANTIESPREIDING
Wanneer
op vakantie?
VROUWEN IN DE BAN
VAN MOTORRIJDEN
OVER HET HELE JAAR
Verplicht of
niet verplicht
Omlijst door talrijke activiteiten
.AMSTERDAM VANUIT HET ZADEL'
Motormarkt
MotoRAI 92
Klassiekers
Modeshows
Catalogusstraat
Motorschilderijen
MotoRAI 92:
FEITEN
EN CIJFERS
Naafbesturing
Scheepsanker
Design
Trends
Om nog meer te genieten van uw vakantie
Nieuwe voorstellen
vakantiespreiding
WOENSDAG 21 OKTOBER 1992
7
Schitterende motoren in alle soorten en maten bevolken eind
oktober een groot deel van het RAI-complex. Dat de organisatoren
op veel toeloop rekenen, blijkt uit de beduidend ruimere opzet dan
vorig jaar. Het evenement vindt plaats in de Amstel-, Verbindings-,
Zuid- en Westhal van de RAI. Met een oppervlakte van 19.300 m2 is
de MotoRAI 92 bijna 50 procent groter dan de vorige editie. Deze
ruime aanpak sluit aan op de groeiende interesse voor motorfietsen
en motorrijden in ons land. Er wordt dit jaar een record aantal
motoren verkocht.
Voor de alsmaar groeiende groep mo
torliefhebbers is de MotoRAI in eerste
instantie bestemd, maar ook zij die
gewoon eens willen kennismaken met
wat er op motorgebied gebeurt aan
trends en technische ontwikkelingen
zijn er van harte welkom.
Uiteraard geeft deze motorshow een
representatief overzicht van motoren,
brommers, onderdelen, accessoires en
motorkleding. Daarnaast vindt voor de
tweede keer de 'Motormarkt' plaats.
Hier geven motorclubs, organisaties
en ondernemingen op het gebied van
motorvakanties en motorevenementen
informatie en voorlichting. Tevens
staan er leveranciers met produkten en
diensten voor gebruik en onderhoud
van de motorfiets.
29 okt. t/m 1 nov.
donueidaq ?9 ol
30 oki van 10?
en zondag 1 nov
Amsterdam ra
Net als vorige jaren is er op de Moto
RAI meer te zien dan alleen het laatste
nieuws op motorgebied. Het evene
ment wordt omlijst door talrijke aktivi-
teiten. Zo wordt er een overzicht ge
geven van de ontwikkeling van de
motorfiets met als thema: „De ontwik
keling van de moderne motorfiets van
af de jaren '50 tot eind jaren '70".
„Daar heb ik nog op gereden", of „Dat
was mijn eerste motor" zal menige
bezoeker denken of zeggen, bijvoor
beeld bij de niet meer bestaande mer
ken, zoals Adler, Aer-Macchi, Indian,
Matchless of Norton, of bij de eerste
Japanse motor die in het Westen te
zien was. In 1959 beleefde de Honda
C 71 Dream op de RAI zijn wereldde
buut. Met name de Japanse merken
en hun vroege geschiedenis komen
aan bod, naast de Europese en Ameri
kaanse klassiekers. Bij de klassiekers
staat aangegeven wat hun rol was in
de ontwikkeling van de moderne mo
torfiets.
Op zondag 1 november start om
negen uur „Amsterdam vanuit
het zadel". Het is dit jaar de
vierde keer dat deze tocht
wordt georganiseerd in samen
werking met de KNMV, het
weekblad Motor en de Gemeen
tepolitie Amsterdam, leder jaar
neemt de populariteit van dit
evenement toe. Vorig jaar ver
schenen ruim 3.000 motorrijders
aan de start van deze „bikerspa-
rade".
Omdat de organisatoren dit jaar nog
taculaire wijze de nieuwste trends op
het gebied van motorkleding getoond.
In een wervelende dansshow laten
Hartwig Sport, Motoport, Motax,
Lookwell en MQP (Motorama) de
nieuwste motorkleding de revue pas
seren. Tussen de modeshows treedt
het zangduo Lex 'n Daisy op.
In de Shell Catalogusstraat in de Zuid
hal staan alle nieuwe motoren uitge
stald. De motoren zijn onderverdeeld
in diverse prijsklassen. Bezoekers krij
gen hier een duidelijk beeld van wat er
in de verschillende prijsklassen op de
Nederlandse markt te koop is.
Spraakmakende schilderijen en aqua
rellen met de motor en motorrijders
als thema zijn eveneens te zien op de
Motorrai 92. De 'motorschilderijen' zijn
van de hand van de heer E. H. von
Dumpel Krumpelman; de aquarellen
zijn gemaakt door mevrouw J. Houtza
ger-Maas.
Tijdens de MotoRAI worden op spec-
meer deelnemers verwachten is een
verdeling in drie groepen gemaakt.
Het voorterrein van het RAI-complex is
het vertrek- en eindpunt van deze
ongeveer 1,5 uur durende tocht. De
route gaat onder meer langs het Mur
seumplein, de Dam en via de Oosten
burgergracht weer terug naar de RAI.
Vanaf 08.30 uur kunnen alle motorrij
ders bij de RAI verzamelen en zich
opwarmen met een gratis kopje koffie,
aangeboden door het Weekblad Mo
tor.
Deelname aan de motortocht is gratis!
Nog nooit in de historie van de motorfiets heeft het fenomeen
motorrijden zo in de belangstelling gestaan als nu. Die interesse
voor de motorfiets is terug te vinden in alle lagen van de bevolking.
Jongeren vinden de motor 'te gek'; 'oudere-jongeren' eveneens.
Ook steeds meer vrouwen ontdekken het plezier dat motorrijden
biedt en stappen op de tweewieler.
Voor de industrie zijn vrouwen een niet
Jong en oud, mannen en vrouwen, uit alle lagen van de bevolking zijn
geïnteresseerd in het laatste nieuws pp motorgebied.
weg te denken doelgroep geworden.
Desondanks houden importeurs met
hun modellen-reeks niet bijzonder re
kening met de nieuwe motomjdster.
Een motorfietsimporteur: „Je vindt
vrouwen op alle modellen. Vrouwen
stellen speciale 'vrouwenmotoren' niet
op prijs. In de praktijk blijkt wel dat ze
vooral belangstelling hebben voor niet
al te zware motorfietsen. De handelba
re chopper is buitengewoon populair.
Deze machines zijn uitstekend te ge
bruiken voor woon-werkverkeer. Ze
bieden ondanks de summiere bagage
mogelijkheden en geringe tankinhoud
veel vakantieplezier".
Net als elders in de techniek gaan de ontwikkelingen in motorland
razendsnel. Op de MotoRAI 92 staan motorfietsen, die kortgeleden
nog verre toekomstmuziek leken. Een overtuigend voorbeeld hier
van komt uit Japan. Nog geen jaar geleden vergaapten de bezoe
kers van internationale motorshows zich aan het extravagante
Morpho-prototype. Te wild om waar te kunnen zijn? Kennelijk niet,
want tijdens de MotoRAI brengt Yamaha met de GTS1000 de
wegversie van de Morpho op de weg. Minder futuristisch, maar
onmiskenbaar een zoon van zijn vader. Dit bewijst tevens dat de
toch al vooruitstrevende motorwereld er dit jaar klinkend nieuws
bijkrijgt.
In de nieuwssector krijgt ook het mi
lieu ruime aandacht. Zoals valt af te
lezen uit de toepassing van brand
stofinspuiting en geregelde katalysato
ren. Bovendien zijn de meeste kunst
stof-delen van recycleerbaar materiaal
vervaardigd.
Uiteraard komen de meeste bezoe
kers van de MotoRAI op de motor...
Op de MotoRAI 92 tonen een
kleine 100 exposanten het
laatste nieuws op het gebied
van motorfietsen, scooters,
snor- en bromfietsen en alles
wat daarmee samenhangt.
De MotoRAI 92 is geopend
van donderdagmiddag 29 ok
tober tot en met zondag 1
november. Openingstijden:
donderdag van 13 tot 21 uur;
vrijdag van 10 tot 21 uur;
zaterdag en zondag van 10
tot 17 uur.
Toegangprijs: 13,50 p.p.; jeugd
van 4 tot 11 jaar, houders Pas 65
én groepsbezoek (minimaal 20
pers., mits vooraf aangemeld) be
talen 8,50.
De MotoRAI 92 wordt georgani
seerd door de Nederlandse Vereni
ging 'De Rijwiel- en Automobiel
Industrie' RAI in samenwerking met
RAI Gebouw bv.
Tijdens de MotoRAI 92 is de ge
combineerde Trein-Toegangsrege-
ling van kracht vanaf vrijwel alle
stations in Nederland.
Opmerkelijk is ook de 'vervanging' van
de 'klassieke' voorvork door een sys
teem, dat vergelijkbaar is met automo
bieltechniek: in de wandeling door
gaans 'naafbesturing' genoemd. Tot
nu toe alleen toegepast in exclusieve
en ambachtelijk gebouwde motorfiet
sen, zoals die van Bimota.
tweewieler ben je nu eenmaal kwets
baarder dan in een auto. Als motorrij
der moet je in het verkeer precies
weten wat je doet. De moderne tech
niek helpt hierbij.
Een belangrijke trend is de ontwikke
ling van handzame, pittige motoren
met een voortreffelijk frame en verfijn
de vering. Ze leveren de prestaties van
de grote machines van weleer, maar
zijn veel compacter en hebben een
aangenaam laag gewicht. Zo'n motor
doet dus precies wat je wilt. En zo
hoort het ook. Dank zij de combinatie
van perfecte banden en een geweldig
remsysteem hebben deze motorfietsen
de remwerking van een scheepsanker.
Er zijn inmiddels al schijfremsystemen
met drievoudige remtangen gesigna
leerd.
Liefhebbers zullen op de MotoRAI ze
ker ook even stilstaan bij de ontwikke
lingen op remgebied. Zo is bij meerde
re merken een ABS anti-blokkeerrem-
systeem leverbaar. Voorts maakt het
integraal remsysteem opgang. Hierbij
zorgt de afzonderlijke bediening van
rempedaal of remhendel voor een uit
gekiende verdeling van de krachten.
Een beetje als bij de remdrukregelaar
in een auto.
Naast de aandacht voor milieu en
veiligheid is er nog een derde stro
ming. Er wordt steeds meer werk ge
maakt van het design van de motoren,
zodat de diverse categorieën echt een
eigen gezicht en eigen karakter krij
gen. Zo wordt het modellenpalet
steeds breder. Tevens wordt de keuze
gemakkelijker, omdat je precies weet
waar de ontwerpen voor staan: stan
daard modellen, toermachines, off-
roads, custombikes en sportmachi-
nes... Ze komen allemaal op een
steeds hoger niveau en bieden eigen
schappen waarvan de motorrijder een
paar jaar geleden slechts kon dromen.
Al deze moderne technieken van de
supersterren op de MotoRAI passen
binnen duidelijke trends, die we bij
vrijwel alle motormerken tegenkomen.
Milieu-vriendelijkheid blijkt uit de bre
de toepassing van zaken als brand
stofinspuiting, elektronische regeling,
katalysatoren in de uitlaat en uitlaat
gasrecirculatie. Sommige merken kun
nen in de toekomst bijna alle modellen
met zo'n milieu-systeem leveren. Deze
wens leeft onder andere bij BMW.
Veiligheid krijgt eveneens veel aan
dacht. De motorfabrikanten zoeken dit
onder meer in de handelbaarheid en
wegligging van de machines. Op een
Vorig jaar leek dit nog verre toekomstmuziek, nu al op de markt: de
wegversie van het extravagante Morpho prototype
U kent het vast wel, vakantiespreiding. Bij deze regeling verschillen
de begin- en einddata van de schoolvakanties voor het voortgezet
en basisonderwijs in het noorden, midden en zuiden van ons land.
Hierdoor wordt het vakantiepatroon beter gespreid. Dit leidt op de
plaats van bestemming tot minder drukte, wat tevens de kwaliteit van
de dienstverlening ten goede komt Voorts zorgt de spreiding voor
minder files en een grotere keuze uit beschikbare accommodatie en
recreatiemogelijkheden. Kortom, u kunt meer genieten van uw vakan
tie.
Maar nu gaat er iets veranderen. De Commissie Vakantiespreiding
heeft het kabinet voorgesteld ook de vakanties buiten de zomer
maanden meer te gaan spreiden. Het kabinet heeft dit voorstel, dat
op kleine schaal al wordt toegepast, positief ontvangen. De Commis
sie Vakantiespreiding verwacht dat de spreiding vanaf 1993 in heel
Nederland meer zal worden nagevolgd.
Binnen de toeristische bran
che is er de afgelopen maan
den en jaren veel gesproken
over vakantiespreiding. Ac
commodatieverschaffers, reis
organisatoren en - last but not
least - de vakantiegangers
waren niet altijd even gelukkig
met de verplichte week voor
de herfstvakantie en krokus
vakantie. Als deze piekperio
den - landelijk gezien - over
twee weken kunnen worden
verdeeld, betekent dat theore
tisch al een halvering van de
vakantiedrukte.
Om de mogelijkheden voor een ver
dergaande vakantiespreiding te
beoordelen, werd in 1988 de Com
missie Vakantiespreiding in het le
ven geroepen. Deze onafhankelijke
commissie bestaat uit vertegen
woordigers uit de onderwijssector,
de toeristisch-recreatieve sector en
werkgevers- en werknemersorgani
saties.
De commissie heeft het kabinet
voorgesteld te komen tot een hand
having van de vaste zomervakantie,
volgens de al langer gebruikelijke
regionale indeling. Daarnaast wor
den de (nu nog vaste) vakanties
buiten de zomerperiode (carnaval.
Pasen, Pinksteren, Kerst) variabel
gemaakt. De schoolbesturen mogen
zelf beslissen welke data zij hiervoor
het meest geschikt achten.
Belangrijk is dat de scholen uiteindelijk
zelf beslissen of ze het advies opvol
gen. Vaak gebeurt dat na overleg bin
nen de regio.
WAT VERANDERT ER?
De staatssecretaris van onderwijs
wetenschappen stelt de begin- en eind
data van de zomervakanties verplicht
vast. Het vaststellen van de data voor
de overige vakanties behoort tot de
bevoegdheid van de individuele school
besturen.
Als de scholen het advies volgen, kun
nen ze voor de herfst- en voorjaars
vakantie kiezen uit twee weken. De
kerstvakantie (rond de kerstdagen en
de jaarwisseling) en de nieuwe vakan
tieperiode in mei (rond Koninginnedag
en Bevrijdingsdag), zijn voor het hele
land gelijk. Naast de eerder genoemde
voordelen voor de vakanties, heeft de
nieuwe regeling door de extra mei-
Vakantie ook onderwijskundige pluspun
ten. Een leerperiode van zeven a acht
weken wordt steeds gevolgd door een
rustperiode. Hierdoor ontstaat een meer
evenwichtige verdeling tussen lessen en
vrije tijd.
Door de nieuwe vakantiespreiding bui
ten de zomervakantie zijn de traditione
le vakanties rond Pasen en carnaval
niet meer vanzelfsprekend; wel beschik
ken de scholen over voldoende moge
lijkheden om deze dagen vrij te geven.
Ouders van schoolgaande kinderen zijn verplicht zich te houden aan
de eenmaal vastgestelde vakantieperioden. Het is in strijd met de
leerplichtwet om buiten deze perioden van school op vakantie te
gaan. Deze wet bepaalt dat ieder kind naar school moet vanaf het
vijfde jaar tot en met het jaar waarin het zestien wordt. Als ouders en
leerlingen zich niet aan deze verplichting houden, kan de gemeente
daarvoor een boete geven.
Wanneer het vakantiepatroon beter wordt gespreid, kunt u meer genieten van
rust en ruimte. Vakantiespreiding verhoogt de kwaliteit van de dienstverlening
en geeft een grotere keus uit de beschikbare accommodatie.
Om te weten in welke periode u het
beste op vakantie kunt gaan, kunt u bij
de betreffende school of de gemeente
in uw regio informeren naar de vakan
tiedata buiten de zomermaanden. Af
hankelijk van uw persoonlijke situatie, ol
u wel of geen schoolgaande kinderen
heeft, kunt u dan optimaal gebruik ma
ken van de spreidingsmogelijkheden.
Ook wanneer u juist buiten de drukke
perioden op vakantie wilt gaan. is zo'n
advies voor u van belang.
De regel is dus dat het ministerie alleen
de zomervakantie bepaalt; de schoolbe
sturen bepalen zelf de overige vakan
ties. Ouders en leerlingen zijn wettelijk
verplicht zich aan deze vakantiedata te
houden.
Informeer bij de school of de gemeente
naar de schoolvakantie-perioden in uw
regio. Zodat u. afhankelijk van uw per
soonlijke situatie, kunt bepalen wanneer
u het beste op vakantie kunt gaan.
TOT WELKE REGIO
BEHOORT U?
Voor de spreiding van de zomervakan
ties is Nederland verdeeld in drie re
gio's: noord, midden en zuid. Voor de
spreiding van de herfst- en voorjaars
vakantie wordt deze indeling eveneens
aangehouden. Hierbij wordt de regio
midden afwisselend bij het noorden en
het zuiden gevoegd.
Onderstaande schema's geven een overzicht van de vakantiedata
voor het schooljaar 1992/1993 en de vakantiedata voor de verplichte
zomervakantie Bij ieder schooljaar vindt u bovendien een spreidings
advies voor de zomervakantie, opgesteld door het Nederlands Bureau
voor Toerisme (NBT).
Door een betere vakantiespreiding verliezen de vakantieperioden hopelijk iets
van hun massale karakter.
Regio Noord omvat:
Groningen, Friesland, Drenthe, Overijs
sel, Flevoland en Noord-Holland, de
gemeenten Hattem en Loosdrecht.
Regio Midden omvat:
Gelderland, Utrecht en Zuid-Holland
met uitzondering van het gedeelte van
Zuid-Holland dat bij Regio Zuid is inge
deeld.
Regio Zuid omvat:
Zeeland, Noord-Brabant, Limburg, de
gemeenten Graafstroom, Rotterdam,
Schiedam, Vlaardingen, Maassluis,
Nieuwerkerk aan de IJssel, Alblasser-
dam. Papendrecht, Sliedrecht, Dor
drecht, Hedel, Ammerzoden en Maas-
driel, plus de Zuidhollandse eilanden.
MEER INFORMATIE
Als u meer wilt weten over de vakantie
data in uw regio, dan kunt u hiernaar
informeren bij de betreffende scholen of
u kunt bellen met uw gemeente, de
afdeling onderwijs. Hier kan men u
vertellen op welke data de vakanties
zijn gepland en of er regionale afspra
ken zijn gemaakt. Alle informatie betref
fende de nieuwe regeling van de vakan
tiespreiding staat ook in een fokJer.
Deze praktische folder is verkrijgbaar
via de Postbus 51 informatiemoten in
postkantoren en bibliotheken, bij de
VW- en ANWB-kantoren alsmede bij
alle ANVR-reisbureaus.
ADVIESDATA
OVERIGE VAKANTIES
SCHOOLJAAR 1992/1993:
Herfstvakantie: midden en noord van 17
tot 24 oktober 1992; zuid van 24
oktober tot 1 november 1992.
Kerstvakantie van 19 december 1992
tot 3 januari 1993.
Voorjaarsvakantie: midden en zuid van
20 februari tot 27 februari 1993; noord
van 28 februari tot 7 maart 1993.
Meivakantie: 30 april tot 9 mei 1993.
Feestdagen:
Carnaval: 21 tot 23 februari 1993.
Pasen: 11 en 12 april 1993.
Hemelvaart: 20 mei 1993.
Pinksteren: 30 en 31 mei 1993.
ZOMERVAKANTIE 1993:
BASIS onderwijs en speciaal
onderwijs:
Noord: 24 juli t/m 5 september.
Midden: 3 juli t/m 15 augustus.
Regio Zuid: 10 juli t/m 22 augustus.
VOORTGEZET onderwijs en
voortgezet speciaal onderwijs:
Regio Noord: 17 juli t/m 5 september.
Regio Midden: 3 juli t/m 22 augustus.
Regio Zuid: 10 juli t/m 29 augustus.
SPREIDINGSAOVIES
ZOMERVAKANTIES
Voor de ZOMERVAKANTIE 1993
geeft het NBT het volgende
spreidingsadvies:
Noord: op of omstreeks 14 augustus.
Midden: op of omstreeks 3 juli.
Zuid: op of omstreeks 24 juli.
Voor de ZOMERVAKANTIE 1994
geeft het NBT het volgende
spreidingsadvies:
Noord: op of omstreeks 13 augustus.
Midden: op of omstreeks 23 juli.
Zuid: op of omstreeks 2 juli.
Voor de ZOMERVAKANTIE 1995
geeft het NBT het volgende
spreidingsadvies:
Noord: op of omstreeks 22 juli.
Midden: op of omstreeks 12 augustus.
Zuid: op of omstreeks 1 juli.
In ons dichtbevolkte land, met In het hoogseizen een grote toestroom van
buitenlandse vakantiegangers, is een betere vakantiespreiding In ieders
belang.