BEGROTING 1993 De begroting voor 1993 of 'Hoe de vlag er bij hangt in Bruinisse' UITNODIGING - .a* - IN DE HAND G E M E E N T E K A S 1 WOENSDAG 21 OKTOBER 1992 5 GEMEENTE BRUINISSE De begrotingsstukken die aan de raad zijn aangeboden tellen samen een viertal boek werken, met totaal zo'n 400 pagina's. Het kan niet de bedoeling zijn u op deze plaats te vermoeien met een opsomming van wat daarin allemaal is opgenomen. Althans niet in detail. Voor wie er echt interesse in heeft: de begroting ligt voor iedereen ter inzage op het gemeentehuis, tijdens de kan tooruren. Om degenen die niet zover willen gaan toch enig begrip te geven het volgende. De begroting is in principe het huishoudboekje van de gemeente, waarin de inkomsten, uitgaven, plannen en investeringen zijn opgenomen. Dit betekent het gehele gemeente lijke beleid voor 1993 en de daarop volgende 4 jaren. Naast een deel (het dikste) waarin allerlei beheersinformatie is opgenomen en een boek met de bijlagen (allerlei cijfermatig materiaal), geldt het zogenaamde beleidsdeel als de eigenlijke begroting. Dit laatstgenoemde boekwerk bestaat eigenlijk uit twee delen. In de eerste plaats betreft dit de begroting voor 1993. Daarin zijn opgenomen de ramin gen voor het komende jaar, met daarbij aangegeven wat de belangrijkste wijzigingen zijn opzichte van de begroting 1992. Ook is hierbij een beleidsmatige toelichting opge nomen. Waar gaat de aandacht van het gemeentebestuur in het bijzonder naar uit. Daarnaast bestaat het beleidsdeel uit de meerjarenbegroting voor de jaren 1993 tot en met 1997. Hierin wordt de blik wat verder gericht. Wat op dit moment de voornemens voor die betreffende jaren zijn is in dit deel verwoord en becijferd. Dit alles wordt in zeer overzichtelijk vorm samengevat in een handzaam boekje: Begro ting in één oopopslag, afgekort tot Bieo. In korte treffende bewoordingen, onderbouwd met cijfers en een aantal grafische figuren. Het boekje is allereerst bedoeld voor de raadsleden, maar is ook beschikbaar voor belangstellende burgers. Het ligt voor u klaar op de balie van het gemeentehuis, zolang de voorraad strekt wBurgemeester en wethouders stel- - len door middel van de begroting en de meerjarenbegroting de raad voor om een bepaald (financieel) beleid te voeren in de komende jaren. De beleidsvoornemens zoals die hier onder worden aangegeven betreffen dan ook de voorstelling van het col lege van burgemeester en wethou ders. Door middel van de algemene beschouwingen, tijdens de begro tingsbehandeling op donderdag 5 november 1992 zullen de verschil lende raadsfracties daarop hun vi sie geven. De financiële positie Vorig jaar is de verwachting uitge sproken dat 1993 een moeilijk jaar zou worden. Uit de begrotingsstukken voor 1993 blijkt dat het toch is gelukt een sluitende begroting te maken, waarbij tevens een vol doende raming voor onvoorzien is opgenomen. Voor onvoorziene uitgaven is namelijk een bedrag beschikbaar van 86.400,-. De financiële positie van de gemeente kan als zeer redelijk worden omschreven. Dit blijkt in de eerste plaats uit de genoemde raming voor onvoorziene uitgaven die is opge nomen in de begroting 1993. Dit blijkt verder uit het feit dat deze post tot stand is gekomen zonder dat hiervoor be lastingverhogingen nodig waren. In de opbrengst voor onroerendgoedbelastingen zit, met gelijkblijvende tarieven, een stijgende lijn die zich ook in de volgende jaren zal voortzetten. Uit de meerjarenbegroting blijkt dat ook voor de volgende jaren jaarlijks kan worden gerekend op een redelijke post voor onvoorzien. Tevens kan worden gesteld dat de reservepositie verbeterd is. Met name is dit'een gevolg van verkopen van onroerend goed, waarvan de opbrengsten zijn toegevoegd aan de re serves. Tevens zijn meer reserves rentedragend, waardoor er in principe vrij over mag worden beschikt. Evenals vorig jaar kan derhalve met recht worden gesteld dat de financiële positie ze ker niet slecht is. Wel zullen we ons moeten realiseren dat we ook in 1993 afwegingen zullen moeten maken en daarbij ook rekening zullen moeten houden met volgende ja ren, waarin blijvend rekening moet worden gehouden met nieuwe rijksbezuinigingen. Zorgvuldig zullen we moeten omgaan met de beschikbare middelen. Het is tenslotte het geld van de belastingbetaler, oftewel uw centen. Nieuwe investeringen De gemeente heeft altijd weer nieuwe plannen om de gemeente zo fraai en leefbaar mo gelijk te houden, om nieuwe voorzieningen te maken voor de burgers, om tegemoet te komen aan wensen uit de bevolking, om de veiligheid te waarborgen of zo mogelijk ver der te vergroten en zo kunnen nog vele motieven worden aangevoerd. Een gemeente kan niet altijd alle wensen die men heeft ook daadwerkelijk realiseren en zeker niet alle maal tegelijk. Er zullen keuzes moeten worden gemaakt. Daarom wordt jaarlijks een zogenaamde investerings- en prioriteitenplanning opgesteld. Deze planning, die onder deel uitmaakt van de meerjarenbegroting, geeft aan welke plannen in welke jaren zul len worden uitgevoerd en wat dan de financiële lasten voor de gemeente zullen zijn. Voor 1993 zijn de volgende plannen opgenomen: Rekonstruktie brandpaden 5e fase Vergroten bergingscapaciteit riolering Aanpassing jeugdsoos De Pul Aanpassing kleuterbadje Deltastraat Herinrichting dorpskern 4e fase Herstel deksloof en damwand vissershaven Vervangen materieel Gemeentewerken Uitbreiding/verbouw gemeentehuis In de loop van 1993 zullen deze plannen allemaal afzonderlijk aan de orde komen en zal de gemeenteraad over de daadwerkelijke uitvoer van die plannen een besluit nemen. Het belang van een schoon en een leefbaar milieu MINDER AFVAL heeft alom in de wereld de aandacht. De wettelij ke bepalingen ter voorkoming van vervuiling van U E R JE ZELF het milieu nemen dan ook steeds meer toe en de fc W fcfcfci eisen worden steeds strenger. Zo treedt per 1 ja nuari 1993 de Wet milieubeheer in werking. Tot op heden was het zo dat de wetgeving en de aanpak versnipperd was. Volgens de nieuwe wet zal er een integrale aanpak van milieuproblemen dienen te komen. Deze verschuiving zal ook voor de dage lijkse praktijk gevolgen hebben. Jaarlijks zal een gemeentelijk milieuprogramma opgesteld moe ten worden dat door de gemeenteraad wordt vast gesteld. Hierin zullen de gemeentelijke aktivitei- ten ter uitvoering van de milieutaken en de financiële gevolgen daarvan worden aangegeven. Daarnaast wordt de gemeente verplicht een riole ringsplan op te stellen, waarin het onderhoud van de riolering meerjarig in beeld wordt gebracht. De gemeenten krijgen steeds meer taken en ver antwoordelijkheden opgelegd. De gemeente dient vóór 1 januari 1995 een goed niveau gehaald te hebben ten aanzien van de uitvoering van de mi lieutaken. Dit betekent dat we steeds meer tijd zullen moeten besteden aan milieutaken, zowel binnen de gemeente als ook binnen de regio. Te verwachten is dan ook dat de gemeentelijke uitga ven op dit terrein steeds meer zullen toenemen. De geraamde uitgaven voor 1993 zijn bijvoorbeeld 20% hoger dan in 1992, terwijl de inkomsten niet zijn toegenomen. De zorg voor een goed milieu is overigens niet alleen de zorg van het gemeentebestuur. Iedereen heeft hierin zijn eigen verantwoordelijkheid. Ook u! Ook op het punt van de gemeentereiniging staan ons veranderingen te wachten. Binnen afzienbare tijd zal de vuilstortplaats te Serooskerke moeten worden gesloten. Om te voorkomen dat het grondwater verontreinigd kan worden moeten dure voorzieningen worden getroffen. Tevens dient de stortplaats te worden afgedekt. Omdat we het huis vuil toch ergens kwijt moeten wordt de mogelijkheid bekeken om aan te sluiten bij Midden-Zeeland. Voor een snelle en zo goedkoop mogelijke manier van vervoer zal dan een overslagstation moeten worden gebouwd op de huidige stortplaats Serooskerke. Daarnaast wordt in 1993 een gescheiden inzameling van groente-, fruit- en tuinafval (GFT-afval) verplicht. Duidelijk zal zijn dat dit voor u gevolgen heeft. U dient namelijk uw afval gescheiden te houden en ook gescheiden aan te bieden. Voordat één en ander in werking zal treden zult u hiervoor nog uitvoerig worden geïnformeerd. Deze ontwik kelingen betekenen dat in de toekomst rekening dient te houden met een aanzienlijk stijging van de tarieven voor afvalverwerking, die de Reinigingsdienst u in rekening brengt. Politie en brandweer Per 1 april 1993 zullen de rijks- en gemeentepolitie worden samengevoegd. Schouwen- Duiveland zal dan met De Bevelanden, Sint Philipsland en Tholen deel uitmaken van het politiedistrict Oosterschelde. Dit houdt in dat de politiezorg dan wordt aangestuurd vanuit het districtsbureau te Goes. De bedoeling van deze fusie is een doelmatiger geor ganiseerde en betere politie. Zoals u weet proberen we met de gezamenlijke gemeenten van Schouwen-Duiveland al jaren om meer politie te krijgen op het eiland. Met name in de zomer is er een tekort aan mankracht. Deze pogingen hebben tot op heden geen resultaat gehad. Deze sterkte-problematiek dient nu dus te worden opgelost binnen het verband van het district Oosterschelde en in ruimere zin binnen het Regio-corps Zeeland. Met belang stelling, maar toch ook met zorg, zullen wij ook op dit punt de ontwikkelingen tege moet zien. De brandweerauto in onze gemeente is al ruim 15 jaar oud. In principe is zo'n auto dan afgeschreven. Na een onlangs uitgevoerde revisie op de belangrijkste onder delen funktioneert de brandweerauto nog goed. Om een goed werkende brandweerauto te kunnen garanderen en uw veilig heid zoveel mogelijk te kun nen waarborgen is het niet gewenst dat aanschaf van een nieuwe brandweerauto nog lang wordt uitgesteld. Het gemeentebestuur is dan ook voornemens in 1993 te starten met de voorbereidingen voor de aanschaf van een nieuwe brandweerauto. Met de kosten van aanschaf zijn naar verwachting zo'n 400.000,- gemoeid. Belastingen Zoals al eerder is aangegeven zijn in de begroting 1993 geen belastingverhogingen ge raamd. De tarieven zijn op hetzelfde niveau gehandhaafd. We menen dat dit een positief punt is, temeer als we zien dat vele gemeenten, met name als gevolg van rijksbezuigin- gen, gedwongen zijn hun belastingen te verhogen. Toen de gemeenteraad op 24 september jl. vergaderde, vonden de raadsle den een pakketje boekwerken op hun tafel dat zij ter bestudering meekre gen naar huis. De gemeentebegroting voor het komende jaar! Een echte verrassing was het niet. leder die deel uitmaakt van het gemeentebestuur weet dat in september de begroting voor het komende jaar wordt aangebo den en een enkele maand later wordt behandeld in de raadsvergadering. De inhoud was op dat moment uiteraard nog wel een verrassing. Om het voor u geen verrassing te laten blijven, delen wij u op deze pagina het één en ander mee betreffende het beleid dat het gemeentebestuur zich voor de komende periode heeft voorgenomen. Een beleid dat ook tot uitdrukking is gebracht in de begrotingsstukken. Al met al dus een voorproefje van wat tijdens de zogenaamde begrotings vergadering zal worden besproken. Donderdag 5 november aanstaande zal het zover zijn. Waar komen de inkomsten vandaan: En waar gaan de uitgaven naar toe: y rente ofs. belastingen 1.445,200 overdrachten van het rijk overige salarissen 1.843.200' 'subsidiés bijdr. gem. reg; 1.021.500; kapitaallastën 1.191.200 eserverinqen 'Xv\ r. 308.'00 1 I onderhoud gem.obj 7 306 .S00 overige uitgaven 824.800- De begroting wordt door de gemeenteraad op donderdag 5 november 1992 behandeld. De vergadering wordt gehouden in het gemeentehuis en begint om 19.30 uur. Wie belangstelling heeft voor de besprekingen is van harte welkom. Wel zullen we binnenkort de gemeentelijke leges nader onder de loep dienen te nemen. Als gevolg van gewijzigde wetgeving, o.a. op het terrein van de Hinderwet en Woning wet, is het noodzakelijk een aantal leges te herzien. Tevens willen we aandacht besteden aan de mate van kostendekking van de legestarieven. De legestarieven zijn in onze ge meente vrij laag. Landbouw en visserij De situatie in de landbouw is zodanig dat we genoodzaakt zijn om te zoeken naar ande re mogelijkheden. Daarom heeft het gemeentebestuur zich georiënteerd op de mogelijk heden van glastuinbouw in onze gemeente. Hierbij is ook gekeken naar mogelijkheden van samenwerking met de gemeente Duiveland. Wij hopen dat de glastuinbouw, en de daarmee werkgelegenheid, naar onze gemeente, danwel onze regio, kan worden ge haald. Evenals vorig jaar moeten wij helaas onze zorg uitspreken ten aanzien van de visserij als economische peiler van onze samenleving. De situatie met betrekking tot de paling visserij is ronduit slecht te noemen, hetgeen deze vissers voor grote, zo niet onoverko- menlijke problemen stelt. Het is te betreuren dat ondanks herhaalde verzoeken geen maatregelen worden getroffen voor het verlagen van het zoutgehalte van De Grevelin- gen. Het gemeentebestuur zal zich hierover blijven inspannen. Voor de mosselvisserij geeft de zaadval voor de toekomst enige hoop. De plannen om de mos- sel(zaad)visserij te beperken doen dit echter minder. In het overleg met de overige schelpdiergemeen ten en de sektor draagt het ge meentebestuur zijn steentje bij. Op de diverse beleidsvoornemens wordt gezamenlijk zowel schrifte lijk als mondeling ingesproken om een meer evenwichtige bena dering van de visserij en natuur te - bewerkstellingen. Wij zijn van mening dat in de gepubliceerde beleidsvoornemens (PKB Waddenzee, Struktuurnota Zee- en Kustvisserij en het Beleidsplan Voordelta) de balans teveel doorslaat naar de na tuur. Bovendien wordt naar onze mening ten onrechte een tegenstelling gekreeërd tus sen de natuur en de visserij. Er is naar ons oordeel sprake van parallelle belangen. De overheid dient open te staan voor de reële voorstellen, die door de mosselsektor van Ze- vibel terzake worden gedaan. Jeugdvoorzieningen In het kader van de sociale vernieuwing zullen in 1993 de speelvoorzieningen voor de jeugd onder de loep worden genomen. Bekeken zal worden welke speelvoorzieningen er zijn. Daarnaast zal worden bekeken op welke plaatsen uitbreiding gewenst is en of er (financiële) mogelijkheden zijn om daar dan tot uitbreiding te komen. In verband met de beperkte geluidisolatie van het gebouw van de jeugdsoos is door een akoestisch bureau onderzoek gedaan naar de mogelijkheden to( aanpassing. Daarbij is tevens betrokken een plan voor aanpassing van het gebouw dat door het bestuur van de jeugdsoos is opgesteld. Wij hebben de jeugdsoos verzocht op korte termijn de uitwer king en de raming van de kosten op te stellen. Aan de hand daarvan zal worden bekeken of de plannen tot aanpassing te realiseren zijn. Het aan de Deltastraat gelegen kleuterbadje zal straks moeten voldoen aan de Wet Hy giëne en Veiligheid Z wemgelegenheden die per 1 januari 1994 in werking zal gaan tre den. Öm aan de in die wet gestelde eisen te kunnen voldoen zullen aanvullende voorzie ningen getroffen moeten worden aan het badje. Bekeken zal worden wat voor aanpassingen zullen moeten worden gemaakt en wat daarvan de kosten zijn. Sport en rekreatie Met de voetbal- en tennisvereniging is in de achterliggende tijd overleg gevoerd over uit breidingsplannen. De voetbalvereniging wil een uitbreiding van de huidige clubaccom modatie. Gedacht wordt aan een semi-permanente oplossing. De tennisvereniging heeft te kennen gegeven dat ze op termijn het aantal banen wil uitbreiden en wel op het stuk grond aan de Dokter de Kockstraat naast de huidige banen. De plannen daartoe zullen wij afwachten. Na ontvangst van de plannen zal het gemeen tebestuur zich hierover buigen en een besluit nemen. Met de tennisvereniging is ook gesproken over een mogelijke overdracht van het club huis en de banen 1 en 2. Dit is nu nog in eigendom bij de gemeente. Er bestaan plannen voor het aanleggen van een buitendijkste fietspad langs De Greve- lingen, vanaf de Jachthavenweg tot aan de Stelhoek. Dit is voor subsidie aangemeld bij Gedeputeerde Staten. Opzet van dit fietspad is het aansluiten op bestaande routes als kultuurhistorische fietsroutes en de fietsroute, welke het Grevelingenstrand via de rol- brug verbind met het rekreatiegebied en de dorpskern. Gemeentelijke herindeling In de vergadering van 29 juli 1992 heeft de gemeenteraad zich uitgesproken tegen ge meentelijke herindeling en voor verdergaande vormen van samenwerking met andere gemeenten. Dit besluit zal worden medegedeeld aan het provinciebestuur. Naar ver wachting zullen Gedeputeerde Staten, die intussen voor deze aangelegenheid een amb telijke werkgroep geformeerd hebben, eind 1992 of begin 1993 een nader standpunt be kend maken. Wij hopen dat bij deze nadere standpuntbepaling rekening wordt gehouden met de door de gemeenten naar voren gebrachte argumenten. Het zal u duide lijk zijn dat het gemeentebestuur zich zal blijven inzetten voor de zelfstandigheid van de gemeente Bruinisse. De noodzaak voor een herindeling is naar onze mening niet aan getoond. Herdenking ramp 1 februari 1953 In 1993 zal het 40 jaar geleden zijn dat het zuidwestelijk deel van ons land door een over stroming getroffen werd. Deze gebeurtenis heeft een diep spoor nagelaten in de gedach tenis van velen. Mede gelet hierop achten wij het op zijn plaats daar op of omstreeks 1 februari 1993 bij stil te staan in een herdenkingsbijeenkomst. Daarnaast worden de basisscholen in de gemeente betrokken bij deze herdenking. Bovendien bestaat het voornemen in de hal van het gemeentehuis een tentoonstelling te houden die op dit on derwerp betrekking heeft. Voor de organisatie van een en ander is een stuurgroep gefor meerd. Daarnaast hebben wij onze medewerking toegezegd voor een regionale herdenking op een nog nader te bepalen plaats op het eiland. Herinrichting dorpskern Op de investeringsplanning voor 1993 is ook opgenomen de herinrichting van de dorps kern, fase 4. De fasen 1 tot en met 3 zijn reeds uitgevoerd. Deze hadden betrekking op de Nieuwstraat, Lange Ring, Korte Ring en het marktplein. Fase 4 betreft de afronding. Hierbij zal de Oudestraat worden aangepakt. Binnen afzienbare tijd zal een voorstel tot uitvoering aan de gemeenteraad worden voorgelegd. Herbestratingen Jaarlijks wordt in de begroting een bedrag opgenomen van 80.000,- voor herbcst ratin gen. Waaraan dit bedrag in 1993 zal worden besteed is nog niet bekend. Hiervoor zal bin nenkort een voorstel worden gedaan. Vooruitlopend hierop kan wel reeds worden ge steld dat de voorkeur van het gemeentebestuur uitgaat, naar het herstraten van één van de opritten van de Boomdijk, alsmede het bij de gemeente in eigendom zijnde deel van de afrit naar de Stoofpolder. Woningbouw Binnenkort zal aanleg van de tweede fase van het woongebied van bestemmingsplan Riekusweel mogelijk zijn. Gelet op de omvang van het plan zal naar verwachting over één tot twee jaar de voorbereiding van de derde fase ter hand moeten worden genomen. In de tweede fase zijn 60 woningen gepland. Hierin zijn begrepen 16 beja.u dengeschikte woningen, die zullen worden gebouwd door de woningbouwverenigingen. De voorberei ding en uitvoering van het bouwrijpmaken zijn gepland voor begin 1993. Bedrijfsterrein Dorpsweg Ook met betrekking tot het bestemmingsplan Bedrijfsterrein Dorpsweg wordt gewerkt aan een tweede fase. Momenteel is hier geen grond meer voor verkoop aanwezig. Na goedkeurig van het plan door Gedeputeerde Staten kan tegemoet worden gekomen aan eventuele vragen tot uitbreiding van het bedrijfsterrein aan de Dorpsweg. De voorbe reiding en uitvoering van het bouwrijpmaken zijn gepland voor eind 1992/begin 1993. Het vorenstaande is een greep uit de beleidsvoornemens van het collego van burgemees ter en wethouders voor 1993. Zoals aan het begin van dit verhaal reeds is gezegd kunnen we niet alles opnoemen wat in de begroting wordt behandeld. Indien u naar aanleiding van het bovenstaande vragen of opmerkingen hebt informeer dan gerust bij een be stuurder of op het gemeentehuis. Bestuurders en ambtenaren zitten er voor u! i

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1992 | | pagina 5