BEGROTING 1993
De begroting voor 1993
of
'Hoe de vlag er bij hangt in Bruinisse'
UITNODIGING
- .a* -
IN DE HAND
G
E
M
E
E
N
T
E
K
A
S
1
WOENSDAG 21 OKTOBER 1992
5
GEMEENTE
BRUINISSE
De begrotingsstukken die aan de raad zijn aangeboden tellen samen een viertal boek
werken, met totaal zo'n 400 pagina's.
Het kan niet de bedoeling zijn u op deze plaats te vermoeien met een opsomming van
wat daarin allemaal is opgenomen. Althans niet in detail. Voor wie er echt interesse in
heeft: de begroting ligt voor iedereen ter inzage op het gemeentehuis, tijdens de kan
tooruren.
Om degenen die niet zover willen gaan toch enig begrip te geven het volgende.
De begroting is in principe het huishoudboekje van de gemeente, waarin de inkomsten,
uitgaven, plannen en investeringen zijn opgenomen. Dit betekent het gehele gemeente
lijke beleid voor 1993 en de daarop volgende 4 jaren.
Naast een deel (het dikste) waarin allerlei beheersinformatie is opgenomen en een boek
met de bijlagen (allerlei cijfermatig materiaal), geldt het zogenaamde beleidsdeel als
de eigenlijke begroting. Dit laatstgenoemde boekwerk bestaat eigenlijk uit twee delen.
In de eerste plaats betreft dit de begroting voor 1993. Daarin zijn opgenomen de ramin
gen voor het komende jaar, met daarbij aangegeven wat de belangrijkste wijzigingen
zijn opzichte van de begroting 1992. Ook is hierbij een beleidsmatige toelichting opge
nomen. Waar gaat de aandacht van het gemeentebestuur in het bijzonder naar uit.
Daarnaast bestaat het beleidsdeel uit de meerjarenbegroting voor de jaren 1993 tot en
met 1997. Hierin wordt de blik wat verder gericht. Wat op dit moment de voornemens
voor die betreffende jaren zijn is in dit deel verwoord en becijferd.
Dit alles wordt in zeer overzichtelijk vorm samengevat in een handzaam boekje: Begro
ting in één oopopslag, afgekort tot Bieo. In korte treffende bewoordingen, onderbouwd
met cijfers en een aantal grafische figuren. Het boekje is allereerst bedoeld voor de
raadsleden, maar is ook beschikbaar voor belangstellende burgers. Het ligt voor u
klaar op de balie van het gemeentehuis, zolang de voorraad strekt
wBurgemeester en wethouders stel-
-
len door middel van de begroting en
de meerjarenbegroting de raad voor
om een bepaald (financieel) beleid
te voeren in de komende jaren. De
beleidsvoornemens zoals die hier
onder worden aangegeven betreffen
dan ook de voorstelling van het col
lege van burgemeester en wethou
ders. Door middel van de algemene
beschouwingen, tijdens de begro
tingsbehandeling op donderdag 5
november 1992 zullen de verschil
lende raadsfracties daarop hun vi
sie geven.
De financiële positie
Vorig jaar is de verwachting uitge
sproken dat 1993 een moeilijk jaar zou worden. Uit de begrotingsstukken voor 1993
blijkt dat het toch is gelukt een sluitende begroting te maken, waarbij tevens een vol
doende raming voor onvoorzien is opgenomen. Voor onvoorziene uitgaven is namelijk
een bedrag beschikbaar van 86.400,-.
De financiële positie van de gemeente kan als zeer redelijk worden omschreven. Dit
blijkt in de eerste plaats uit de genoemde raming voor onvoorziene uitgaven die is opge
nomen in de begroting 1993.
Dit blijkt verder uit het feit dat deze post tot stand is gekomen zonder dat hiervoor be
lastingverhogingen nodig waren.
In de opbrengst voor onroerendgoedbelastingen zit, met gelijkblijvende tarieven, een
stijgende lijn die zich ook in de volgende jaren zal voortzetten.
Uit de meerjarenbegroting blijkt dat ook voor de volgende jaren jaarlijks kan worden
gerekend op een redelijke post voor onvoorzien.
Tevens kan worden gesteld dat de reservepositie verbeterd is. Met name is dit'een gevolg
van verkopen van onroerend goed, waarvan de opbrengsten zijn toegevoegd aan de re
serves. Tevens zijn meer reserves rentedragend, waardoor er in principe vrij over mag
worden beschikt.
Evenals vorig jaar kan derhalve met recht worden gesteld dat de financiële positie ze
ker niet slecht is. Wel zullen we ons moeten realiseren dat we ook in 1993 afwegingen
zullen moeten maken en daarbij ook rekening zullen moeten houden met volgende ja
ren, waarin blijvend rekening moet worden gehouden met nieuwe rijksbezuinigingen.
Zorgvuldig zullen we moeten omgaan met de beschikbare middelen. Het is tenslotte het
geld van de belastingbetaler, oftewel uw centen.
Nieuwe investeringen
De gemeente heeft altijd weer nieuwe plannen om de gemeente zo fraai en leefbaar mo
gelijk te houden, om nieuwe voorzieningen te maken voor de burgers, om tegemoet te
komen aan wensen uit de bevolking, om de veiligheid te waarborgen of zo mogelijk ver
der te vergroten en zo kunnen nog vele motieven worden aangevoerd. Een gemeente kan
niet altijd alle wensen die men heeft ook daadwerkelijk realiseren en zeker niet alle
maal tegelijk. Er zullen keuzes moeten worden gemaakt. Daarom wordt jaarlijks een
zogenaamde investerings- en prioriteitenplanning opgesteld. Deze planning, die onder
deel uitmaakt van de meerjarenbegroting, geeft aan welke plannen in welke jaren zul
len worden uitgevoerd en wat dan de financiële lasten voor de gemeente zullen zijn.
Voor 1993 zijn de volgende plannen opgenomen:
Rekonstruktie brandpaden 5e fase
Vergroten bergingscapaciteit riolering
Aanpassing jeugdsoos De Pul
Aanpassing kleuterbadje Deltastraat
Herinrichting dorpskern 4e fase
Herstel deksloof en damwand vissershaven
Vervangen materieel Gemeentewerken
Uitbreiding/verbouw gemeentehuis
In de loop van 1993 zullen deze plannen allemaal afzonderlijk aan de orde komen en zal
de gemeenteraad over de daadwerkelijke uitvoer van die plannen een besluit nemen.
Het belang van een schoon en een leefbaar milieu MINDER AFVAL
heeft alom in de wereld de aandacht. De wettelij
ke bepalingen ter voorkoming van vervuiling van U E R JE ZELF
het milieu nemen dan ook steeds meer toe en de fc W fcfcfci
eisen worden steeds strenger. Zo treedt per 1 ja
nuari 1993 de Wet milieubeheer in werking. Tot op
heden was het zo dat de wetgeving en de aanpak
versnipperd was. Volgens de nieuwe wet zal er een
integrale aanpak van milieuproblemen dienen te
komen. Deze verschuiving zal ook voor de dage
lijkse praktijk gevolgen hebben. Jaarlijks zal een
gemeentelijk milieuprogramma opgesteld moe
ten worden dat door de gemeenteraad wordt vast
gesteld. Hierin zullen de gemeentelijke aktivitei-
ten ter uitvoering van de milieutaken en de
financiële gevolgen daarvan worden aangegeven.
Daarnaast wordt de gemeente verplicht een riole
ringsplan op te stellen, waarin het onderhoud van
de riolering meerjarig in beeld wordt gebracht.
De gemeenten krijgen steeds meer taken en ver
antwoordelijkheden opgelegd. De gemeente dient
vóór 1 januari 1995 een goed niveau gehaald te
hebben ten aanzien van de uitvoering van de mi
lieutaken. Dit betekent dat we steeds meer tijd
zullen moeten besteden aan milieutaken, zowel
binnen de gemeente als ook binnen de regio. Te
verwachten is dan ook dat de gemeentelijke uitga
ven op dit terrein steeds meer zullen toenemen.
De geraamde uitgaven voor 1993 zijn bijvoorbeeld
20% hoger dan in 1992, terwijl de inkomsten niet
zijn toegenomen.
De zorg voor een goed milieu is overigens niet alleen de zorg van het gemeentebestuur.
Iedereen heeft hierin zijn eigen verantwoordelijkheid. Ook u!
Ook op het punt van de gemeentereiniging staan ons veranderingen te wachten. Binnen
afzienbare tijd zal de vuilstortplaats te Serooskerke moeten worden gesloten. Om te
voorkomen dat het grondwater verontreinigd kan worden moeten dure voorzieningen
worden getroffen. Tevens dient de stortplaats te worden afgedekt. Omdat we het huis
vuil toch ergens kwijt moeten wordt de mogelijkheid bekeken om aan te sluiten bij
Midden-Zeeland. Voor een snelle en zo goedkoop mogelijke manier van vervoer zal dan
een overslagstation moeten worden gebouwd op de huidige stortplaats Serooskerke.
Daarnaast wordt in 1993 een gescheiden inzameling van groente-, fruit- en tuinafval
(GFT-afval) verplicht. Duidelijk zal zijn dat dit voor u gevolgen heeft. U dient namelijk
uw afval gescheiden te houden en ook gescheiden aan te bieden. Voordat één en ander
in werking zal treden zult u hiervoor nog uitvoerig worden geïnformeerd. Deze ontwik
kelingen betekenen dat in de toekomst rekening dient te houden met een aanzienlijk
stijging van de tarieven voor afvalverwerking, die de Reinigingsdienst u in rekening
brengt.
Politie en brandweer
Per 1 april 1993 zullen de rijks- en gemeentepolitie worden samengevoegd. Schouwen-
Duiveland zal dan met De Bevelanden, Sint Philipsland en Tholen deel uitmaken van
het politiedistrict Oosterschelde. Dit houdt in dat de politiezorg dan wordt aangestuurd
vanuit het districtsbureau te Goes. De bedoeling van deze fusie is een doelmatiger geor
ganiseerde en betere politie.
Zoals u weet proberen we met de gezamenlijke gemeenten van Schouwen-Duiveland al
jaren om meer politie te krijgen op het eiland. Met name in de zomer is er een tekort
aan mankracht. Deze pogingen hebben tot op heden geen resultaat gehad.
Deze sterkte-problematiek dient nu dus te worden opgelost binnen het verband van het
district Oosterschelde en in ruimere zin binnen het Regio-corps Zeeland. Met belang
stelling, maar toch ook met zorg, zullen wij ook op dit punt de ontwikkelingen tege
moet zien.
De brandweerauto in onze
gemeente is al ruim 15 jaar
oud. In principe is zo'n auto
dan afgeschreven. Na een
onlangs uitgevoerde revisie
op de belangrijkste onder
delen funktioneert de
brandweerauto nog goed.
Om een goed werkende
brandweerauto te kunnen
garanderen en uw veilig
heid zoveel mogelijk te kun
nen waarborgen is het niet
gewenst dat aanschaf van
een nieuwe brandweerauto
nog lang wordt uitgesteld.
Het gemeentebestuur is dan
ook voornemens in 1993 te starten met de voorbereidingen voor de aanschaf van een
nieuwe brandweerauto. Met de kosten van aanschaf zijn naar verwachting zo'n
400.000,- gemoeid.
Belastingen
Zoals al eerder is aangegeven zijn in de begroting 1993 geen belastingverhogingen ge
raamd. De tarieven zijn op hetzelfde niveau gehandhaafd. We menen dat dit een positief
punt is, temeer als we zien dat vele gemeenten, met name als gevolg van rijksbezuigin-
gen, gedwongen zijn hun belastingen te verhogen.
Toen de gemeenteraad op 24 september jl. vergaderde, vonden de raadsle
den een pakketje boekwerken op hun tafel dat zij ter bestudering meekre
gen naar huis. De gemeentebegroting voor het komende jaar! Een echte
verrassing was het niet. leder die deel uitmaakt van het gemeentebestuur
weet dat in september de begroting voor het komende jaar wordt aangebo
den en een enkele maand later wordt behandeld in de raadsvergadering.
De inhoud was op dat moment uiteraard nog wel een verrassing. Om het
voor u geen verrassing te laten blijven, delen wij u op deze pagina het één
en ander mee betreffende het beleid dat het gemeentebestuur zich voor de
komende periode heeft voorgenomen. Een beleid dat ook tot uitdrukking is
gebracht in de begrotingsstukken.
Al met al dus een voorproefje van wat tijdens de zogenaamde begrotings
vergadering zal worden besproken. Donderdag 5 november aanstaande
zal het zover zijn.
Waar komen de
inkomsten vandaan:
En waar gaan de
uitgaven naar toe:
y rente ofs.
belastingen
1.445,200
overdrachten
van het rijk
overige
salarissen
1.843.200'
'subsidiés
bijdr. gem. reg;
1.021.500;
kapitaallastën
1.191.200
eserverinqen
'Xv\ r.
308.'00
1
I onderhoud gem.obj
7 306 .S00
overige uitgaven
824.800-
De begroting wordt door de gemeenteraad op donderdag 5 november 1992
behandeld. De vergadering wordt gehouden in het gemeentehuis en begint
om 19.30 uur.
Wie belangstelling heeft voor de besprekingen is van harte welkom.
Wel zullen we binnenkort de gemeentelijke leges nader onder de loep dienen te nemen.
Als gevolg van gewijzigde wetgeving, o.a. op het terrein van de Hinderwet en Woning
wet, is het noodzakelijk een aantal leges te herzien. Tevens willen we aandacht besteden
aan de mate van kostendekking van de legestarieven. De legestarieven zijn in onze ge
meente vrij laag.
Landbouw en visserij
De situatie in de landbouw is zodanig dat we genoodzaakt zijn om te zoeken naar ande
re mogelijkheden. Daarom heeft het gemeentebestuur zich georiënteerd op de mogelijk
heden van glastuinbouw in onze gemeente. Hierbij is ook gekeken naar mogelijkheden
van samenwerking met de gemeente Duiveland. Wij hopen dat de glastuinbouw, en de
daarmee werkgelegenheid, naar onze gemeente, danwel onze regio, kan worden ge
haald.
Evenals vorig jaar moeten wij helaas onze zorg uitspreken ten aanzien van de visserij
als economische peiler van onze samenleving. De situatie met betrekking tot de paling
visserij is ronduit slecht te noemen, hetgeen deze vissers voor grote, zo niet onoverko-
menlijke problemen stelt. Het is te betreuren dat ondanks herhaalde verzoeken geen
maatregelen worden getroffen voor het verlagen van het zoutgehalte van De Grevelin-
gen. Het gemeentebestuur zal zich hierover blijven inspannen.
Voor de mosselvisserij geeft de
zaadval voor de toekomst enige
hoop. De plannen om de mos-
sel(zaad)visserij te beperken doen
dit echter minder. In het overleg
met de overige schelpdiergemeen
ten en de sektor draagt het ge
meentebestuur zijn steentje bij.
Op de diverse beleidsvoornemens
wordt gezamenlijk zowel schrifte
lijk als mondeling ingesproken
om een meer evenwichtige bena
dering van de visserij en natuur te
- bewerkstellingen. Wij zijn van
mening dat in de gepubliceerde beleidsvoornemens (PKB Waddenzee, Struktuurnota
Zee- en Kustvisserij en het Beleidsplan Voordelta) de balans teveel doorslaat naar de na
tuur. Bovendien wordt naar onze mening ten onrechte een tegenstelling gekreeërd tus
sen de natuur en de visserij. Er is naar ons oordeel sprake van parallelle belangen. De
overheid dient open te staan voor de reële voorstellen, die door de mosselsektor van Ze-
vibel terzake worden gedaan.
Jeugdvoorzieningen
In het kader van de sociale vernieuwing zullen in 1993 de speelvoorzieningen voor de
jeugd onder de loep worden genomen. Bekeken zal worden welke speelvoorzieningen er
zijn. Daarnaast zal worden bekeken op welke plaatsen uitbreiding gewenst is en of er
(financiële) mogelijkheden zijn om daar dan tot uitbreiding te komen.
In verband met de beperkte geluidisolatie van het gebouw van de jeugdsoos is door een
akoestisch bureau onderzoek gedaan naar de mogelijkheden to( aanpassing. Daarbij is
tevens betrokken een plan voor aanpassing van het gebouw dat door het bestuur van de
jeugdsoos is opgesteld. Wij hebben de jeugdsoos verzocht op korte termijn de uitwer
king en de raming van de kosten op te stellen. Aan de hand daarvan zal worden bekeken
of de plannen tot aanpassing te realiseren zijn.
Het aan de Deltastraat gelegen kleuterbadje zal straks moeten voldoen aan de Wet Hy
giëne en Veiligheid Z wemgelegenheden die per 1 januari 1994 in werking zal gaan tre
den. Öm aan de in die wet gestelde eisen te kunnen voldoen zullen aanvullende voorzie
ningen getroffen moeten worden aan het badje. Bekeken zal worden wat voor
aanpassingen zullen moeten worden gemaakt en wat daarvan de kosten zijn.
Sport en rekreatie
Met de voetbal- en tennisvereniging is in de achterliggende tijd overleg gevoerd over uit
breidingsplannen. De voetbalvereniging wil een uitbreiding van de huidige clubaccom
modatie. Gedacht wordt aan een semi-permanente oplossing. De tennisvereniging heeft
te kennen gegeven dat ze op termijn het aantal banen wil uitbreiden en wel op het stuk
grond aan de Dokter de Kockstraat naast de huidige banen.
De plannen daartoe zullen wij afwachten. Na ontvangst van de plannen zal het gemeen
tebestuur zich hierover buigen en een besluit nemen.
Met de tennisvereniging is ook gesproken over een mogelijke overdracht van het club
huis en de banen 1 en 2. Dit is nu nog in eigendom bij de gemeente.
Er bestaan plannen voor het aanleggen van een buitendijkste fietspad langs De Greve-
lingen, vanaf de Jachthavenweg tot aan de Stelhoek. Dit is voor subsidie aangemeld bij
Gedeputeerde Staten. Opzet van dit fietspad is het aansluiten op bestaande routes als
kultuurhistorische fietsroutes en de fietsroute, welke het Grevelingenstrand via de rol-
brug verbind met het rekreatiegebied en de dorpskern.
Gemeentelijke herindeling
In de vergadering van 29 juli 1992 heeft de gemeenteraad zich uitgesproken tegen ge
meentelijke herindeling en voor verdergaande vormen van samenwerking met andere
gemeenten. Dit besluit zal worden medegedeeld aan het provinciebestuur. Naar ver
wachting zullen Gedeputeerde Staten, die intussen voor deze aangelegenheid een amb
telijke werkgroep geformeerd hebben, eind 1992 of begin 1993 een nader standpunt be
kend maken. Wij hopen dat bij deze nadere standpuntbepaling rekening wordt
gehouden met de door de gemeenten naar voren gebrachte argumenten. Het zal u duide
lijk zijn dat het gemeentebestuur zich zal blijven inzetten voor de zelfstandigheid van
de gemeente Bruinisse. De noodzaak voor een herindeling is naar onze mening niet aan
getoond.
Herdenking ramp 1 februari 1953
In 1993 zal het 40 jaar geleden zijn dat het zuidwestelijk deel van ons land door een over
stroming getroffen werd. Deze gebeurtenis heeft een diep spoor nagelaten in de gedach
tenis van velen. Mede gelet hierop achten wij het op zijn plaats daar op of omstreeks
1 februari 1993 bij stil te staan in een herdenkingsbijeenkomst. Daarnaast worden de
basisscholen in de gemeente betrokken bij deze herdenking. Bovendien bestaat het
voornemen in de hal van het gemeentehuis een tentoonstelling te houden die op dit on
derwerp betrekking heeft. Voor de organisatie van een en ander is een stuurgroep gefor
meerd.
Daarnaast hebben wij onze medewerking toegezegd voor een regionale herdenking op
een nog nader te bepalen plaats op het eiland.
Herinrichting dorpskern
Op de investeringsplanning voor 1993 is ook opgenomen de herinrichting van de dorps
kern, fase 4. De fasen 1 tot en met 3 zijn reeds uitgevoerd. Deze hadden betrekking op
de Nieuwstraat, Lange Ring, Korte Ring en het marktplein. Fase 4 betreft de afronding.
Hierbij zal de Oudestraat worden aangepakt. Binnen afzienbare tijd zal een voorstel tot
uitvoering aan de gemeenteraad worden voorgelegd.
Herbestratingen
Jaarlijks wordt in de begroting een bedrag opgenomen van 80.000,- voor herbcst ratin
gen. Waaraan dit bedrag in 1993 zal worden besteed is nog niet bekend. Hiervoor zal bin
nenkort een voorstel worden gedaan. Vooruitlopend hierop kan wel reeds worden ge
steld dat de voorkeur van het gemeentebestuur uitgaat, naar het herstraten van één van
de opritten van de Boomdijk, alsmede het bij de gemeente in eigendom zijnde deel van
de afrit naar de Stoofpolder.
Woningbouw
Binnenkort zal aanleg van de tweede fase van het woongebied van bestemmingsplan
Riekusweel mogelijk zijn. Gelet op de omvang van het plan zal naar verwachting over
één tot twee jaar de voorbereiding van de derde fase ter hand moeten worden genomen.
In de tweede fase zijn 60 woningen gepland. Hierin zijn begrepen 16 beja.u dengeschikte
woningen, die zullen worden gebouwd door de woningbouwverenigingen. De voorberei
ding en uitvoering van het bouwrijpmaken zijn gepland voor begin 1993.
Bedrijfsterrein Dorpsweg
Ook met betrekking tot het bestemmingsplan Bedrijfsterrein Dorpsweg wordt gewerkt
aan een tweede fase. Momenteel is hier geen grond meer voor verkoop aanwezig. Na
goedkeurig van het plan door Gedeputeerde Staten kan tegemoet worden gekomen aan
eventuele vragen tot uitbreiding van het bedrijfsterrein aan de Dorpsweg. De voorbe
reiding en uitvoering van het bouwrijpmaken zijn gepland voor eind 1992/begin 1993.
Het vorenstaande is een greep uit de beleidsvoornemens van het collego van burgemees
ter en wethouders voor 1993. Zoals aan het begin van dit verhaal reeds is gezegd kunnen
we niet alles opnoemen wat in de begroting wordt behandeld. Indien u naar aanleiding
van het bovenstaande vragen of opmerkingen hebt informeer dan gerust bij een be
stuurder of op het gemeentehuis. Bestuurders en ambtenaren zitten er voor u!
i