Zes concerten gepland in elfde seizoen Ars Musica dichters <D Slachtofferhulp Zeeland in gevaar 1G TOT BEVORDERING VAN N00TZAKEN WEEDUIZEND METER MUZIEK Op verschillende lokaties in Zierikzee Q) EN DA» NOG DIT..., N TOEN WAS DE WINKEL DOODSTIL DINSDAG 22 SEPTEMBER 1992 NR 25226 ZIERIKZEE - Na een succesvol jubileumjaar gaat de Stichting Ars Musica het elfde concertseizoen tege moet. Organisatoren Willie Bil, Wim Boer, Ellen gard Jense, Liesbeth Franken en Dik de Koning heb ben daartoe weer een serie van zes concerten samen gesteld in zeer wisselende bezettingen. Alle concer ten worden gehouden op verschillende lokaties in Zierikzee. De kust Ik hou van je gele stranden Ik hou van de ruisende wind Ik zie graag je blauwe golven Omdat ik alles zo mooi vind Ik hou van je rijen blonde duinen Zomers van je overvolle kust Maar ook als ik er alleen ben Zo heerlijk die stilte, die rust Ik hou van je eindeloze verten De horizon in het verschiet Geniet van de kabbelende golven De einder die je in de verte ziet Ik hou van je grillig karakter Soms lieflijk en rustig van aard Maar als de storm je soms opjaagt In hevige woede ontaard Maar je blijft met je grilligheden Een plek die me dierbaar is Ik wil je niet ruilen, met waar ook ter wereld Omdat ik weet, dat ik je dan zo mis C. J. v. d. Maas Ren esse Deze rubriek verschijnt wekelijks in de dinsdag-uitgave van de Zierikzeesche Nieuwsbode en biedt thuis-dichters uit de streek de gelegenheid hun gedichten aan een groter publiek te presen teren. Wie denkt een of meer geschikte gedichten te hébben kan deze opsturen naar de Zierikzeesche Nieuwsbode, Postbus I, 4300 AA Zierikzee. De redactie behoudt zich het recht voor de gedichten wel of niet te plaatsen. Wijzigingen worden vanzelfsprekend niet doorgevoerd. De naam van de schrijver of schrijfster staat onder het gedicht. Het eerste concert staat ge pland voor zaterdag 3 oktober. Theo Peeters, hoboïst van het residentie-orkest, heeft voor deze gelegenheid een trio ge vormd met fluitiste Hanni Ba- rendrecht en organist Wim Boer. Hun programma bevat voornamelijk werken uit de Barok-periode, waaronder tri osonates van Vivaldi en Leoil- let. Het concert begint om 20.30 uur. Ensemble In de Lutherse kerk wordt za terdag 14 november een concert verzorgd door het ensemble La Gamme Marésienne. Dit en semble was al eerder te gast in Zierikzee en bestaat uit Mauri ce van Lieshout (blokfluit), Maaike Boekholt (viola da gamba) en Norbert Bartelsman (clavecimbel). Het trio bespeelt kppieën van oude instrumen ten en vertolkt Renaissance- en Barokmuziek. Een bijzonderheid tijdens dit concert is het uitvoeren van werk van de 17e eeuwse Zierik- zeese componist Jean Snep. Zangeres Liesbeth Franken verleent ook haar medewer king aan de avond. Het concert begint om 20.00 uur. Het derde concert staat gepland voor za terdag 19 december in de Willi- brorduskerk. Het Madrigaal koor en het Strijkereensemble van de Zeeuwse Muziekschool uit Middelburg vertolken hoogtepunten uit Handel's Messiah. Dat concert begint om 20.30 uur. Beide groepen waren al eerder te gast in Zierikzee en wisten toen velen te boeien. De keuze uit de Oratorium-literatuur zal ongetwijfeld velen aanspre ken. Madrigaalkoor en strij kereensemble staan onder lei ding van Rinus Hillebrand. De koorgedeelten werden ingestu deerd door Titia Dijkstra. Kamermuziek Liefhebbers van Kamermuziek dienen zich zaterdag 30 januari 1993 naar de Muziekschool aan de Poststraat te spoeden. Voor het eerst namelijk heeft Ars Musica een keuze gemaakt uit het aanbod van het 'kamermuziek-circuit voor stu denten en oud-studenten' van het Brabants conservatorium. Het concert in de Muziekschool wordt verzorgd door altvio liste Jacomien Punt uit Mid delburg. Zij wordt begeleid door,pianist Jan Gruijthuyzen. Gespeeld worden werken van Schumann, Sjostakowitsj en Bloch. Het concert begint om 20.00 uur. Uiteraard heeft Are Musica ook dit jaar weer gezorgd voor een concert waarbij een koor de hoofdrol vervult. Musica Cordis uit Goes is bereid ge vonden zaterdag 13 maart 1993 een concert te verzorgen in de Lutherse kerk. Het repertoire van dit vocaal ensemble omvat vijf- en meerstemmige muziek van renaissance tot laat romantiek. Het concert begint om 20.00 uur. Als sluitstuk van de serie Are Musica-concerten deze keer geen concert op Koninginne dag, maar een bevrijdingscon cert op woensdag 5 mei 1993. In de Nieuwe of Grote Kerk treedt dan het Koperensemble Paul van Belzen op. Dat concert be gint om 20.00 uur. De koper klanken worden afgewisseld door solo-orgelspel van Willie Bil. Voor alle concerten zijn ilosse kaarten verkrijgbaar. Een abonnement kan ook. Voor meer informatie: 01110-12169. meenten een bureau voor slachtofferhulp, welke bureaus bemenst worden in wissel diensten door coördinatoren en vrijwilligere. Reden voor deze bureaus met spreekuren is ge legen in het feit, dat enkele ge meenten in Zeeland als subsi dievoorwaarde hebben gesteld, dat Slachtofferhulp in de ge meente bereikbaar moest zijn. Daarnaast zijn op drie plaat sen, te weten Zierikzee, Tholen en Sas van Gent bureaus opge richt veelal ook op verzoek van de plaatselijke politie. Een en ander had tot gevolg dat er grotere exploitatielasten in 1992 zijn ontstaan, dan thans subsidietechnisch kunnen wor den gedekt. De financiële si tuatie van de stichting is op dit moment dermate zorgwek kend, dat indien er niet op zeer korte termijn financiële hulp wordt geboden, de stichting'be- gin oktober niet meer in staat zal zijn de slachtoffers hulp te verlenen, vanwege het feit dat er geen liquide middelen op korte termijn meer beschik baar zijn. Exploitatie Dit geraamde exploitatiete kort van ongeveer 35.000,- is een raming van de thans gel dende reeële situaties. Even tuele grotere onvoorziene om standigheden zijn hierin niet meebérekend. Naast het feit, dat nu de noodklok geluid wordt heeft de Stichting plan nen in voorbereiding om op de korte termijn een beroep te doen op de subsidieverleners en hulp te zoeken bij andere in stellingen. Op langere termijn wordt een commissie samenge steld, die zich bezig gaat hou den met: Het aanboren van fondsen ten behoeve van de dekking van exploitatietekorten in 1993 en verdere jaren; Het voorbereiden van een op te richten stichting Steunfonds Financiering Stichting Slacht offerhulp, welke stichting al lerlei activiteiten op touw zal gaan zetten om het voortbe staan van de Stichting Slach tofferhulp op langere termijn te garanderen. ROTTERDAM - Rotterdamse marktkooplieden dreigen het recht in eigen hand te nemen als de politie niet meer mensen inzet om henzelf, hun koop waar en hun klanten te be schermen tegen zakkenrollen de junkies. Zij schrijven dat in een open brief aan burgemees ter Peper. ZIERIKZEE - De Stichting Slachtofferhulp Zeeland loopt dit jaar bij ongewijzigd beleid aan tegen een exploitatietekort van ongeveer 35.000,-. De hoofd- redeb voor dit ontstane tekort kan naast de vermin derde subsidiestroom van de provincie, eigenlijk simpel worden benoemd, namelijk: ,,Het succes van de Stichting Slachtofferhulp Zeeland". In 1992 is het aantal hulpvra- van 45 vrijwilligere, die allen gen van slachtoffers (mede een korte doch, intensieve op- door de doorverwijzingen van leiding voor deze vorm van politie) ten opzichte van 1991 hulpverlening hebben genoten, vermeerderd. Per peildatum 14 De intensiteit van de hulpver- september 1992, staan er onge- lening is sterk verzwaard. In veer 1000 geholpen slachtoffers Zeeland werden in 1992 meer geregistreerd. De verwachting slachtoffers van de zware (ver is, dat per ultimo 1992 dit cijfer keere)ongevallen en strafrech- zal liggen tussen de 1400 en terlijke zaken geholpen. Daar- 1500 slachtoffers. naast vond intensieve nazorg Werkzaam in de hulpverlening plaats aan politiemensen, le- aan slachtoffers zijn naast de den van brandweerkorpsen etc. drie coördinatoren een groep In Zeeland is thans in 7 ge JAARGANG 3 De eerste speeldoos werd in Zwitserland uitgevonden tegen het einde van de 18e eeuw. De eerste kam (voor een speeldoos althans) werd gebruikt door Arislide Janvier in 1776. Voornaamste speel doossteden zijn Sainte Croixa en Genève. Daarnaast worden tegenwoordig natuur lijk speeldozen gemaakt in Japan. het eerste draaiorgel met voorgestoken boeken werd gemaakt in 1827. Maar pas in 1878 werd dit systeem enorm populair. De meest beroemde bouwers waren Mignon, - Celestina en Seraphone. denk niet dat mechanische muziek geen echte 'muziek' is. De grote componisten dachten daar anders over, Handel, Haydn, Mozart, Beethoven, Schubert en Rossini en diverse andere componisten schreven spe ciale composities voor speel dozen, klokken en mechani sche orgels. het nationaal museum 'Van speelklok tot Pierement' in Utrecht bevat een indrukwek kende verzameling mechani sche muziekinstrumenten. en dan nu de top 4 van de speeldoos hitparade: It's a small world (Disney), Love me tender, Somewhere my love, the Entertainer. Op klassiek gebied gooien de bloemenwals van Tsjaikowsky en de variaties van Paganini hoge ogen. - tenslotte een aantal citaten van de kerkmusicus en com ponist Hendrik Andriessen uit een artikel over draaiorgels: "Er zijn Ie weinig draaiorgels. Wat een gezelligheid voor een paar centenl Maar ze behoren nu eenmaal niet tot de verschijnselen die men officieel bestemt tot bevorde ring van het geestelijk en maatschappelijk bestaan. Helaas De draaiorgels verte genwoordigen het muzikale wezen van de levenskunst, een wezen dat men in de 'keurige' kunst nauwelijks aantreft. Als u moet kiezen tussen het horen van een draaiorgel of hel lezen van een intelleclualislisch artikel over muziek, wat doet u den? Ik kies onvoorwaardelijk voor hel draaiorgel." Had Marcel Goudswaard beter irr'de tijd vari bepoederde pruiken geboren kunnen worden? Of is er in de wereld van de chips juist rriarkt voor verstilde romantiek. Over speeldozen die maar door blijven spelen. De groene amazonepapegaai begint enthou siast te krijsen als Gieskes de bezetting van zijn draaiorgel opsomt: vier rijen violen, dub bele rij bourdon, jazz-fluit, vibraton, dubbele rij cello, celeste, zestien hulpbassen, acht cello, bassen, trombonebassen.... 'Wilt u er een koekje bij' vraagt mevrouw Gieskes. Ik blijk er weer eens twee tegelijk gepakt te hebben. "Geeft niet, ze moeten toch op". Gieskes blijft opsommen 'Het is een volledig chromatisch orgel. Vier registers zang, vier tegenzang, veertig bassen...' Een kerkorganist op een bezoek bij een draai- organist. Je herkent de verliefdheid op een eigen orgel. Maar er is een verschil. De kerk organist hoeft het kerkorgel niet zelf aan te schaffen en bij reparaties is er altijd wel het kerkbestuur dat nog een potje heeft. De draai- organist 'draait' overal zelf voor op. Zestien jaar oud is het Zierikzeese draaiorgel nu. Met op het front de drie Zierikzeese poorten en pronkend met de naam Alanti, naar de voor namen van vrouw en dochter (Alie, Anke en Tineke) strooit het orgel zijn klanken in de straatjes van Zierikzee. Het is geen ingehuur de artiest van buiten die op een Toeristendag met denderende versterkers de historische sfeer even aan flarden scheurt. Het draaiorgel is echt. Het hoort bij Zierikzee. Al lang. Aan de muur hangt een foto van grootvader Kees Rossen. Hij had zelfs twee pierementen. 'Als kind was ik er al weg van' vertelt Gieskes. 'Ik spijbelde van school om maar met het orgel te kunnen meelopen'. Toen grootvader Rossen overleden was ben ik zelf begonnen. Er kwam een nieuw orgel, naar eigen smaak ingericht. Weer is er die herkenning. Maar ook de ont dekking hoe achter het spelend draaiorgel en het bakje met geld geen muzikale machine, maar een musicus zit die elk nummer naar eigen muzikale klankkleur laat klinken. Er komt nu een lange rol tevoorschijn met onbe grijpelijke tekentjes. "Als ik een nieuw nummer wil hebben laat ik een arrangeur het lied aran- geren. Ik krijg dan deze grote rol thuis waarop staat aangegeven waar in de kartonnen boe ken de gaten gemaakt moeten worden. Dat doe ik dan allemaal zelf. Als het meezit ben ik aan een liedje een dag bezig. Regel voor regel probeer ik uit hoe het klinkt. Want ik ga m'n eigen weg. Ik kies een eigen klankkleur en kijk, daar laat ik de gaten iets over elkaar heen lopen, dan wordt de melodie wat vloeiender." Hoort hij het draaiorgel ooit echt spelen? Soms, in een stil hofje of plaatsje kan Gieskes echt van zijn instrument genieten. Maar in het drukke gewoel op de Appelmarkt hoort hij er niets van. Behalve als er iets niet goed klinkt. Als er een pijp ontstemd is, raakt ook Gieskes ontstemd. Toch is dat een normale muzikale ziekte van een orgel. Maar als het een defect is van het gevolg dat mensen niet met hun tengels van het orgel af kunnen blijven, dan word je wanhopig, want het kost geld, veel geld soms. De draaiorgelman en de draaiorgelvrouw. Soms bemind, soms verguisd. Maar niemand kan ze missen en als er in de toekomst echt geen brood mee te verdienen valt en ook dit orgel als Hollandse attractie in het buitenland furore maakt, dan zal iedereen zeggen: Wat was dat vroeger toch gezellig, met een draai orgel van Gieskes. Af en toe steekt iemand op straat z'n duim op. Het is zo. Gieskes. En daar knap je weer van op. Het is toch jouw instrument, jij bent het toch die het instrument op jouw manier laat klinken. Bovendien heeft het zoveel klank kleuren. dat hebben maar een paar straator gels in Nederland. De toekomst lijkt somber. De mensen geven minder, maar de kosten stijgen. 'Ach laat maar draaien' denkt de een. 'Mieter op met dat ding' zegt een ander. 'Het hoort bij ons. We kunnen het niet missen'. En dat denken de meesten. En dat is nu maar eens hardop gezegd. lectie bevinden. Het zijn instrumenten met een groot toonbereik en een fraaie klank ruimte. Maar dan hoor je ook hele composi ties en.... dan moetje wel een dikker spaar varken hebben. Bijna twee honderd jaar geleden werd de eer ste speeldoos uitgevonden, maar ondanks alle elektronische ontwikkelingen is er ook ean het einde van de twintigste eeuw nog steeds belangstelling voor speeldozen. Op een dag was de winkel vol met mensen. Een liefhebber wilde graag de klank van een speciale speeldoos horen. Het was een enorm geroezemoes. Toen de speeldoos begon te spelen werd het opeens doodstil in de winkel van Goudswaard. Dat is de macht van een kleine speeldoos. Als het klepje open gaat doen mensen hun klep 'dicht. De speeldoos is de natuurlijke vijand van alle vormen van housemuziek. Het is een stukje tederheid in een verkillende maatschappij aangevuld met een vleugje nos talgie. Maar het is ook gewoon 'mooi' als een van de toppers uit de collectie 'de vleugel' het slotdeel uit de negende symfonie van Beethoven vertolkt. Ook hier is de vorm en het materiaal van de klankkast beslissend voor de klank van de speeldoos. We zetten het kamerscherm opzij en gaan nog even de winkel in. Allerhande speeldoos jes worden gedemonstreerd. Maar meer nog dan de speeldozen vallen me de mensen op die ook nu vol belangstelling reageren op de klanken van de muziekinstrumentjes. 'O, dat is leuk om cadeau te geven!' roept een mevrouw en Marcel Goudswaard kijkt me veelbetekenend aan. Is een draaiorgel een reuzespeeldoos? Even aanzetten en het gaat allemaal vanzelf... Makkelijk dus. Of is het een vak apart? Over Gieskes en het mis verstand. Ergens in de winkel aan de Poststraat staat een rieten kamerscherm. Het verbergt een oud keukentje. Aan de muur een kaart van Nederland, op het aanrecht een sprookjes kasteel, in de kast winkelwaar, op de grond een hond en op de stoel Marcel Goudswaard. In zijn hand houdt hij voorzichtig een driehoe kig doorzichtig speeldoosje. 'It's a small world after all'. We kijken in de keuken van de speeldoos. Je kunt de cilinder zien draaien. De metalen pinnetjes zetten de tongen van de kam in beweging. 'Je blijft er gewoon naar kij ken', zegt hij. Dan zet hij het speeldoosje op het aanrecht. Voorzichtig, want de 'small world' van een speeldoos kun je alleen met de tedere gebaren van vingertoppen wegzet ten. Af en toe loopt hij weg om weer een nieuwe speeldoos uit de winkel te halen. De oude schoen met raampjes met allerhande bewe gende figuren lijkt zo uit de Efteling wegge haald. Maar bij andere speeldozen beweegt er niets. Dan is er alleen dat zachte geluid als je een bijouterie-doosje openf of een knopje omzet. Kleine doosjes met een draaiend beertje, een dansende Popov (gelukkig zon der vrouw) tot de topexemplaren die zelfs meerdere muziekstukken kunnen spelen. De speeldozen vormen voor Marcel Goudswaard een combinatie van handel en hobby."Het is een produkt waar je echt iets van kunt vertellen" en het lijkt wel of iedere verkochte grote speeldoos plaats maakt voor een nog mooier exemplaar. Al is het allemaal maar om zelf van te kunnen genieten. Voor een paar tientjes heb je al een speel doosje, maar de echte liefhebbers staan met hun neus gedrukt tegen de glazen vitrine waarachter zich de top-exemplaren uit de col

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1992 | | pagina 5