'Een Nederland dat zich sterk en volwaardig toont; dat is de opdracht' Ziekenhuizen in de knel bij budgetverlaging Hare Majesteit Koningin Beatrix in Troonrede: DINSDAG 15 SEPTEMBER 1992 NR 25222 5 Vandaag, dinsdag 15 oktober 1992 spreekt Hare Ma jesteit Koningin Beatrix de Troonrede uit. Tal van zaken passeren de revue, maar een voorname plaats wordt ingenomen door beschouwingen over geweld, honger, racisme en verwaarlozing van het milieu. Hieronder een integrale weergave van de Troonrede. Leden van de Staten-Generaal, Beelden van geweld, honger, racisme en verwaarlozing van het milieu bereiken ons iedere dag. Zij laten ons niet onbe roerd. Ons antwoord moet tweeledig zijn: hulp en interna tionale actie, maar ook zorg dragen voor het behoud van on ze eigen rechtsstaat en voor de kracht van onze economie. Een Nederland dat zich sterk en ge loofwaardig toont; dat is de op dracht. In het voormalige Joe goslavië gaat de uitbarsting van etnische spanningen ge paard met onnoemelijk leed. Onze regering tracht samen met andere landen de oor logstoestand te beëindigen en een oplossing van het conflict tot stand te brengen. Daar naast ziet zij het als haar taak in onze samenleving onderdak te bieden aan vluchtelingen en verdrevenen. Waardering past voor de inspanningen van ve len daarbij. Behalve de opvang hier te lande wordt nu ook hulp geboden bij de opvang in kampen ginds. Zo wordt ge tracht in deze nood de hand te reiken. In Somalië leven vele mensen op de rand van de hon gerdood. Afrika bezuiden de Sahara wordt door droogte ge teisterd. Duizenden zijn al om gekomen. De vluchtelin genstromen die het gevolg zijn van honger en geweld vormen een extra opgave. Wereldwijd zijn hulpacties op gang geko men, waaraan ook Nederland se burgers ruimhartig bijdra gen. Positieve ontwikkelingen Bij. veel ellende zijn er ook de positievè ontwikkelingen. In Afrika en elders ter wereld groeit het inzicht dat democra tie, mensenrechten en duurza me ontwikkeling nauw met el kaar samenhangen. In een toe nemend aantal landen worden daaruit ook politieke conse quenties getrokken. In de voor malige Sovjet-Unie en in het uiteengevallen Joegoslavië zijn oude binnengrenzen in korte tijd veranderd in buitengren zen. Als reactie op een in het verleden vaak afgedwongen eenheid zijn er nu veel meer onafhankelijke landen in Mid- denen Oost-Europa. De rege ring spreekt de wens uit dat landen en volkeren in vrijheid leven, maar ook dat zij over grenzen heen samenwerken. Met het einde van de koude oorlog heeft ook de discussie over veiligheid een andere in houd gekregen; de massale mi litaire dreiging heeft plaats ge maakt voor lokale conflicten. Door het wegvallen van de Oost-West-tegenstelling is de politieke rol van de Verenigde Naties in de beslechting van conflicten toegenomen en wordt op de lidstaten vaker een beroep gedaan om troepen uit te zenden voor vredesopera ties. Zo wordt op basis van het oordeel van de internationale volkerengemeenschap militai re macht ingezet om spannin gen niet te laten ontaarden in gewelddadige conflicten, om agressie te beteugelen en om bescherming te bieden bij hu manitaire acties. Ook Neder land levert zijn bijdrage aan de VN-vredesoperaties. Tegelij kertijd weegt de verantwoor delijkheid voor de veiligheid van de uitgezonden militairen zwaar. Onze gedachten gaan dan ook uit naar de mannen en vrouwen die onder moeilijke omstandigheden deelnemen aan vredes- en hulpoperaties in verschillende delen van de we reld. Vreedzame oplossingen De Conferentie voor Veiligheid en Samenwerking in Europa heeft op voorstel van Neder land besloten dat zij voor vre desoperaties de hulp kan inroe pen van de NAVO of de Westeu- ropese Unie. Ook is het Neder landse voorstel aanvaard om een hoge commissaris voor na tionale minderheden te benoe men. Deze zal als taak hebben in geval van dreigende conflic ten bij te dragen aan vreedza me oplossingen, en partijen af te houden van het gebruik van geweld. Bij een andere wereld hoort een andere defensie. Met behoud van de onmisbare band met de Verenigde Staten en de NAVO zullen de defensieplan nen moeten worden herzien. Eind van dit jaar zal de rege ring u hierover voorstellen doen. Ook de visie van de rege ring op de toekomst van de dienstplicht zal daarin ver werkt zijn. Reeds in 1987 werd onder het devies Europa 1992" afgesproken voor het eind van dit jaar tot één markt te komen. De lidstaten van de Europese Gemeenschap toon den zich sterk. Welvaart en werkgelegenheid namen toe. Het was eveneens van beteke nis voor de omwentelingen in Midden- en Oost-Europa; ter wijl landen als Oostenrijk, Zweden en Finland nu ook wil len toetreden tot de Gemeen schap. Met het Verdrag van Maastricht, dat aan de Staten- Generaal ter goedkeuring is voorgelegd, wordt nu een vol gende logische stap gezet. In een Europa zonder grenzen is het belangrijk geleidelijk naar één munt te groeien, tot één doeltreffend milieubeleid te komen en het optreden tegen de georganiseerde criminali teit te bundelen. Gemeenschappelijk beleid De omvang en welvaart van ons Europa zonder grenzen ver plicht tot een gemeenschappe lijk buitenlands en veiligheids beleid. Dat zelfde geldt voor het toelatingsbeleid, zowel met betrekking tot degenen die op grond van gezinshereniging naar ons Europa komen als voor asielzoekers en vluchte lingen. Bij alle noodzaak tot een gemeenschappelijke aan pak van bepaalde vraagstuk ken is in Maastricht nadrukke lijk afgesproken,dat Europese besluitvorming slechts daar van toepassing is waar het echt nodig is. Maar één ding is ze ker: in Europa ligt onze toe komst, en daarin zullen wij ons als Nederlanders sterk en ge loofwaardig tonen met onze ei gen identiteit. Het Verdrag van Maastricht geeft daar ook alle ruimte voor. Aanstaande zon dag zal in Frankrijk een refe rendum worden gehouden. Laat vanuit hier de wens en het vertrouwen uitgesproken wor den dat het ,,ja" zal klinken, opdat Frankrijk en Nederland, ieder met behoud van eigen tradities en waarden, zij aan zij, met de andere lidstaten, Europa verder gestalte zullen geven. Tijdens het bezoek van de president van Suriname is besloten de bestaande bijzon dere banden te verbreden en'te verdiepen. Dit is vastgelegd in het Raamverdrag inzake Vriendschap en Nauwere Sa menwerking. Daarbij is de sa menhang tussen enerzijds de mocratie en rechtsstaat en an derzijds gezonde economische ontwikkeling van wezenlijk belang. Investeren in werkgelegenheid Een sterk Nederland vraagt in vesteren in werkgelegenheid; alleen dan zijn waardevolle collectieve voorzieningen houdbaar. Dat vergt voortzet ting van het herstel van even wicht in de overheidsfinan ciën, en versterking van de structuur van de economie. De hardnekkigheid van de inter nationale inzinking geeft in ons land des te meer aanlei ding om vast te houden aan de uitgezette koers. In overeen stemming met het regeerak koord wordt het financie ringstekort volgend jaar ver der teruggebracht. Ondanks enkele belastingverzwaringen daalt de collectieve lastendruk als geheel. Deze positieve ont wikkelingen zijn mede moge lijk gemaakt door een even noodzakelijke als stringente uitgavenbeheersing, waarbij ombuigingen onontkoombaar waren en zijn. Het één kan niet zonder het ander. De werkgele genheid in ons land groeit nog steeds. De doelstelling ,,400.000 mensen meer aan de slag in deze kabinetsperiode" komt binnen bereik. Tbch zijn er nog te weinig mensen met een baan, en te veel met een uitkering. Om de werkgelegen heid verder te laten groeien moet de inflatie worden bestre den. Daarom is voorgesteld de BTW te verlagen, en vinden en kele eerder voorziene lasten- verzwarende maatregelen geen doorgang. De koopkracht wordt be schermd voor hen die op het so ciaal minimum aangewezen zijn, terwijl werken toch meer lonend wordt. Zo wordt ook voor de sociale partners de ruimte geschapen en de basis gelegd om in goed overleg de lonen te matigen. Gezien de scherpe internationale concur rentie en de in veel landen stij gende werkloosheid is dit te meer noodzakelijk. Behalve loonmatiging en een beter functioneren van de arbeids markt zijn ook van belang de wetsvoorstellen die betrekking hebben op het verder terug dringen van ziekteverzuim en arbeidsongeschiktheid, en op een betere uitvoering van de sociale zekerheid. Zo kunnen de sociale premies dalen en ook dat is voor de werkgele genheid belangrijk. Voor een sterk Nederland en het behoud van onze welvaart zijn in dustriële activiteiten van vi taal belang. Evenals een goed economisch klimaat en een goed opgeleide beroepsbevol king is een effectief beleid no dig voor de bescherming en versterking van het industriële draagvlak. De ontwikkeling en toepassing van nieuwe tech nologie zijn hierbij essentieel, voor het midden- en kleinbe drijf niet minder dan voor de grote bedrijven. Aan investe ringen in economische infra structuur zal hoge prioriteit worden gegeven. Tbr onder steuning hiervan wordt de in stelling van een Aardgasbaten- fonds voorzien. Nederland als toegangspoort voor Europa Dit is onder meer van beteke nis voor de ontwikkeling van Nederland als toegangspoort tot Europa. De toekomst van de haven van Rotterdam en van de luchthaven Schiphol vraagt om belangrijke beslissingen. In samenhang hiermeezullen ook nadere voorstellen gedaan worden voor de aansluiting van ons land op het Europese Hogesnelheidsnet en met be trekking tot de Betuwelijn. Het beleid ter zake van de mo biliteit heeft effect. Het privé- autogebruik groeit minder, het gebruik van het openbaar ver voer neemt toe. Een goede voortgang van het infrastruc tuurplan Rail 21 is daarom van groot belang. Voorstellen om de Nederlandse Spoorwegen grotere zelfstandigheid te ge ven, zullen U dit najaar berei ken. Om de concurrentieposi tie van de zeescheepvaart on der Nederlandse vlag te ver sterken, heeft de regering be- slot.en tot een gericht pakket van maatregelen. Voor een sterk Nederland is goed onder wijs van wezenlijk belang. Aan de voorbereiding op leven en werken in onze moderne maat schappij worden hoge eisen ge steld. Het onderwijs moet daarvoor een brede basis leg gen. De invoering van basis vorming stelt het onderwijs daartoe beter in staat. Hierbij is ervoor gekozen de uitwer king bij de scholen zelf te la ten. Deze moeten ook samen werken met het oog op de ont plooiing van het broodnodige en gelukkig weer groeiende be roepsonderwijs. Het woord is nu, na een lange politieke en maatschappelijke discussie, aan de scholen. Knelpunten in het onderwijs Het beroep van leraar is voor de samenleving uiterst belang rijk. Het is zorgwekkend dat de bezetting van functies in het onderwijs in toenemende mate knelpunten te zien geeft. Voor jongeren is lesgeven te weinig aantrekkelijk. De regering stelde reeds eerder extra mid delen voor de salarissen van leerkrachten beschikbaar. De komende jaren wordt opnieuw extra geld uitgetrokken om de arbeidsvoorwaarden in basis- en voortgezet onderwijs en in het middelbaar beroepsonder wijs selectief te verbeteren. Met de betrokkenen zal overleg worden gevoerd over de precie ze invulling. Wetgeving met het doel het hoger onderwijs meer ruimte te geven om zélf dit on derwijs in te richten, is in een vergevorderd stadium. De Ad viesraad Onderwijs is ge vraagd zijn visie te geven op de samenwerking tussen hoge scholen en universiteiten. Met de betrokken instellingen zal reeds dit najaar overleg ge pleegd worden. Naar de rege ring hoopt zal in 1993 de „Alge mene Wet Gelijke Behande ling" in werking treden. Deze wet verbiedt discriminatie en geeft aan mensen die zich ge-' discrimineerd voelen, de moge lijkheid zich tot een Commis sie Gelijke Behandeling te wenden. De uitwerking van ar tikel 1 van onze Grondwet is van fundamentele betekenis .voor allen die hier leven. Ook voor minderheden is deze wet van groot belang. Voor hen is naast gelijke behandeling on derwijs een essentiële voor waarde om hun plaats te vin den in onze samenleving. De regering stelt extra geld be schikbaar, opdat meer mensen de cursus „Nederlands als tweede taal" kunnen volgen. Dit is slechts één van de initia tieven die uitnodigen tot eigen inspanning van de minderhe den. Werkloosheid alarmerend Ondanks de forse werkgele genheidsgroei in de afgelopen jaren is het percentage niet- werkenden onder de minderhe den nog altijd driemaal zo hoog als het gemiddelde. De ar beidsvoorzieningsorganisatie schenkt daaraan terecht veel aandacht. Daarenboven vragen initiatie ven van het bedrijfsleven ten einde arbeidsdeelname van al lochtonen te bevorderen om wettelijke ondersteuning. Be halve van de sociale partners en van de overheid wordt ook van de minderheden zelf en van hun organisaties een actie ve bijdrage verwacht. Succes volle integratie en verbetering van de kansen van zwakke groepen op de arbeidsmarkt vragen ook om een strak beleid met betrekking tot de toestroom naar ons land. De voorgenomen wijziging van de Wet Arbeid Buitenlandse Werknemers en de daarbijbe horende nota over illegale te werkstelling moeten mede in dit licht worden bezien. De re gels voor gezinshereniging vra gen om zorgvuldige toepassing en, waar het asielzoekers be treft, is een humaan maar restrictief toelatingsbeleid, met snelle beslissingen ter za ke, geboden. Sociale zekerheid en goede sociale voorzieningen zijn in onze rechtsstaat belang rijk. Het draagvlak hiervoor is bij de bevolking onverminderd aanwezig, maar kan slechts be houden blijven indien ervoor wordt gezorgd dat belastingen en premies correct worden be taald en dat subsidies en uitke ringen op de juiste plaats te rechtkomen. Het bestrijden van fraude en oneigenlijk ge bruik zal dan ook geïntensi veerd worden. Criminale organisaties reëel gevaar Naast het voorkómen van frau de zullen wij in ons land waak zaam moeten zijn tegen de ge organiseerde misdaad. Crimi nele organisaties vormen een reëel gevaar doordat zij met hun grote financiële en techni sche mogelijkheden in de sa menleving infiltreren. Justitie, politie en openbaar bestuur zullen zich gezamenlijk moe ten inspannen om dit kwaad te bestrijden. Bovendien is een goede samenwerking met dien sten in het buitenland van groot belang. Met het Verdrag van Schengen wordt de uitwis seling van gegevens vergemak kelijkt. In Maastricht is tot de oprichting van Europol beslo ten. Dit instituut zal in de Eu ropese Gemeenschap van grote betekenis zijn bij de bestrij ding van de georganiseerde in ternationale criminaliteit. De reorganisatie van de politie moet in 1993 haar beslag krij gen. De grote inzet van korps beheerders en politiemensen heeft het mogelijk gemaakt dat in betrekkelijk korte tijd al veel is bereikt. Tbename van de criminaliteit leidt tot steeds meer overlast voor de burger en gevoelens van onveiligheid. Vooral de stijging van het aan tal geweldsdelicten baart zorg. Bij alle aandacht voor de pre ventie blijft beschikbaarheid van voldoende cellen noodza kelijk. Daarom zal de capaci teit van het gevangeniswezen nog eens extra worden verbe terd en uitgebreid. Bestuurlijke vernieuwing Met het proces van vernieu wing van de bestuurlijke orga nisatie wordt goede voortgang geboekt. Een essentieel onder deel daarvan vormt een om vangrijk pakket voorstellen voor decentralisatie van taken, verantwoordelijkheden en fi nanciële middelen. Met de ge meenten is daarover inmiddels overeenstemming bereikt. Op het terrein van de volkshuis vesting krijgen decentralisatie en bestuurlijke vernieuwing verder gestalte. Zo zal een groot aantal gemeenten zijn in spanningen in regionale ver banden gaan bundelen. Verder worden de woningbouwcorpo raties onafhankelijker van het Rijk en de gemeenten. Decen tralisatie is ook belangrijk om sociale vernieuwing bestuur lijk inhoud te geven. Boven dien is een aparte stimule- ringswet in voorbereiding. De Rijksoverheid blijft impulsen geven aan vernieuwing en kwaliteitsverbetering van het welzijnswerk. De gemeenten geven samen met maatschap pelijke organisaties en andere betrokkenen invulling aan de sociale vernieuwing. Veel vrij willigers zorgen voor een grote betrokkenheid. Door een bete re organisatie en afstemming zien ook jongeren vrijwilli gerswerk steeds meer als een zinvolle uitdaging. In welzijns werk en daarbuiten krijgt de sociale vernieuwing langzaam maar zeker vorm. Zo houdt de arbeidsbemiddeling steeds meer rekening met individuele omstandigheden en zet mensen ertoe aan zich zélf in te span nen; in de gezondheidszorg krijgt eigen verantwoordelijk heid een plaats; onderwijs en volwasseneneducatie bieden niet alleen kansen, maar men wordt er ook op aangesproken deze te benutten. Sociale zeker heid en voorzieningen bescher men niet alleen mensen, maar stimuleren ook, waar moge lijk, tot werk of andere activi teit. 1993 Is in Europa uitgeroe pen tot het Jaar van de Oude ren. In een speciaal op te rich ten Nationaal Comité zullen jong en oud samen activiteiten ontplooien om de belangrijke rol van ouderen in onze maat schappij te onderstrepen. Wenselijkheid goede gezondheidszorg In ons land bestaat brede over eenstemming over de wense lijkheid van een goede gezond heidszorg die voor ieder toe gankelijk en betaalbaar blijft. Individuele beroepsbeoefe naars, instellingen en verzeke raars, en ook de burgers dienen eigen verantwoordelijkheden te krijgen en te neilhen. Nü in vesteren in bestuurlijke en fi nanciële vernieuwing betekent op iets langer zicht voldoende ruimte voor zorgvernieuwing, voor uitbreiding waar nodig èn voor een stevig draagvlak. Dat is te meer geboden,'gegeven de druk die voortvloeit uit de toe nemende vergrijzing en uit ont wikkelingen in de medische technologie zelf. Adviezen van de Gezondheidsraad en van de Commissie-Dunning zullen nu in praktijk gebracht moeten worden. Daarop zal het ko mend jaar het overleg, ook met u, volksvertegenwoordigers, in het bijzonder gericht zijn. Zo wil de regering bevorderen dat er bewust keuzen worden ge maakt in de gezondheidszorg. De groei in de vraag noopt er toe meer nadruk te leggen op preventie, doelmatigheid en op de eigen verantwoordelijkheid van alle betrokkenen. Het be wust kiezen en vraagt ook om inhoudelijke verdieping van het publieke debat over ethi sche vraagstukken in de zorg. Zorg voor cultureel erfgoed De bereidheid en de wil om te investeren in de toekomst, zal ook tot uitdruking worden ge bracht op het gebied van de cultuur: in de zorg voor het cul tureel erfgoed en in de onder steuning van de actuele kunst en cultuurbeoefening. Bij alle aandacht voor de materiële as pecten van het bestaan, is het voor onze samenleving van vi taal belang ook oog te hebben voor de culturele waarden. De verruiming van het voorstellings- en inlevingsver mogen van kinderen door het lezen van boeken is daarbij evenzeer van betekenis als de confrontatie met de hoogtepun ten van de cultuurschepping, bijvoorbeeld in onze musea. Binnen het budget voor cul tuur zal extra aandacht worden geschonken aan architectuur, vormgeving en film: uitingen waarvan grote delen van de be volking bijna dagelijks kennis nemen. In het Structuursche ma Groene Ruimte worden voorstellen gedaan voor een beter geïntegreerde aanpak van het natuur- en landbouw beleid. Téneinde sneller over fi- Hare Majesteit Koningin Beatrix. nanciële middelen te beschik ken om het landelijk gebied zo groen mogelijk te houden en waardevolle natuurgebieden te beschermen, wordt gewerkt aan het oprichten van een Groenfonds. zullen ons aandeel in de we reldwijde belasting van het mi lieu moeten verminderen. Effectief landbouwbeleid vereist breed draagvlak Een effectief landbouwmilieu- beleid vereist een breed draag vlak. Daarom is het verheu gend dat agrariërs steeds meer bereid blijken hun verantwoor delijkheid te nemen. Budget beheersing en handelspolitie ke redenen hebben een aanpas sing van het Gemeenschappe lijk Landbouwbeleid noodza kelijk gemaakt. Daarbij blijft een redelijke inkomensont wikkeling mogelijk voor hen die in de landbouw werken, terwijl tegelijk een belang rijke bijdrage aan een succes volle afsluiting van de wereld handelsbesprekingen is gele verd. Milieu en ontwikkeling was het thema dat ^.honderd tachtiglanden, arm en rijk, en kele maanden geleden bijeen bracht in Rio de Janeiro. Uit drukkelijk is daar de samen hang tussen het milieu vraagstuk en ontwikkeling vastgelegd; duurzame groei. De rijke landen moeten daar om zoeken naar andere vormen van produktie en consumptie. Tévens moeten financiële mid delen en technieken beschik baar komen voor de armere landen, opdat daar bij de be strijding van armoede en de groei naar welvaart met het milieu rekening gehouden gaat worden. Ook voor ons land is duurzame ontwikkeling geen vrijblijvende opdracht. Wij Hard werken aan verbetering milieu Intussen wordt door bedrijven, burgers en overheid al hard ge werkt om de kwaliteit van het milieu te verbeteren. Produ centen accepteren hun eigen verantwoordelijkheid door produkten in het afvalstadium terug te nemen en overbodige verpakkingen terug te drin gen. Steeds meer vindt geschei den inzameling van afval plaats. Op korte termijn zullen de eerste produkten voorzien van een milieukeur verschij nen, en zal een logo worden in gevoerd voor klein chemisch afval. Zo kan de consument re kening houden met milieu aspecten en zelf zijn bijdrage leveren. De bestuurlijke en fi nanciële situatie in de Neder landse Antillen en Aruba baart zorg. De Koninkrijksregering is van oordeel dat bij de aan pak daarvan de rijksdelen moeten samenwerken. Veel wordt gevergd van de regerin gen van de Nederlandse Antil len en van Aruba om wezenlij ke en blijvende verbeteringen tot stand te brengen. Het be leid van Nederland is erop ge richt deze inspanningen te steunen. Leden van de Staten-Generaal, Internationaal zijn de politie ke en economische ontwikke lingen zorgelijk. Dat ver scherpt in ons land de nood zaak tot gezamenlijke beleid sinspanningen. Alleen dan kunnen wij de uitdagingen aan waarvoor Nederland zich ge steld ziet. Van harte wens ik u toe dat Gods zegen op uw werk rust. Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen: UTRECHT - „De staatssecretaris kan wel ramingen maken, maar als er patiënten op de stoep staan wor den ze behandeld". De woordvoerster van de Neder landse Vereniging van Ziekenhuizen zei dit in een reactie op de aankondiging van staatssecretaris Si mons dat de budgetten van de ziekenhuizen in 1993 met 1 procent worden verlaagd. Deze verlaging móet 136 mil- joen gulden opbrengen; het be drag waarmee de ziekenhuizen hun -op ramingen gebaseerde- 'budget van ongeveer 14 miljard in 1991 hebben overschreden. Het aantal eerste polikliniek- bezoeken is van 1990 op 1991 met 4,1 procent gestegen. Het aantal dagverplegingsdagen ging met 12 procent omhoog. Doordat het aantal „gewone" verpleegdagen met 1.7 procent daalde, bleef de stijging van het totale aantal dagen beperkt tot 1 procent. De ziekenhuizen werkten ook weer efficiënter: de gemiddelde verpleegduur nam opnieuw iets af. Lange wachtlijsten Simons trekt vijf miljoen gul den uit voor uitbreiding van het aantal oogartsen en ortho- peden, specialismen waarvoor lange wachtlijsten bestaan. De NVZ hoopt dat hij er rekening mee houdt dat dit voor de zie kenhuizen tot hogere kosten leidt (meer operaties, polikli niekruimte, administratie, la boratoria, enzovoort). De zie kenhuizen moeten bovendien nog dekking zien te vinden voor een deel van de bij de cao onderhandelingen overeenge komen verbetering van de ar beidsvoorwaarden. Als dat niet lukt gaat dat enkele dui zenden arbeidsplaatsen kos ten, zo hebben de directies al eerder laten weten. De staats secretaris heeft maatregelen aangekondigd om te voorko men dat er door fusies van zie kenhuizen teveel topziekenhui zen ontstaan. Doelmatig De NVZ leidt daaruit af dat hij kennelijk niet zoveel aan „het veld" wil overlaten als hij al tijd zegt. Ziekenhuizen zoeken volgens de NVZ naar samen werking om de doelmatigheid te vergroten. Dat kan tot grote re ziekenhuizen leiden, maar die kunnen hun activiteiten ook over meerdere lokaties spreiden. Schaalvergroting is soms nodig om te kunnen be schikken over alle specia lismen waar veel vraag naar is.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1992 | | pagina 5