Grote stijging van aantal
reizigers met de Zomerbus
Opel Campo nu ook
met camper-opbouw
Reclame in het straatbeeld:
ook vroeger al ontsierend
's Zomers ziet het hier
wit van de plezierjachten'
ANBO start campagne positieve
beeldvorming ouderen
Zierikzee Monumentenstad
Grevelingensluis-wachter L. van Strien:
Op Schouwen-Duiveland met 74 procent
Pick-up camper voor het hele gezin
ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE
ring mee. Officieel is hij twin
tig uur in dienst. Wisselend op
de Grevelingensluis, de Room-
potsluis en de Krammerslui
zen. In de drukke zomermaan
den draait hij meer uren.
De Grevelingensluis, die in
1963 in gebruik werd genomen,
werkt nog op de oude manier;
met dubbele eb- en vloeddeu
ren die worden gesloten afhan
kelijk van het getijdeverschil.
Van Strien vertelt dat bij een
tijverschil van ongeveer één
meter met de dubbele deuren
wordt gewerkt. In andere ge
vallen wordt gewerkt met al
leen de eb-deuren of alleen de
vloeddeuren.
Het tijverschil - aan de kant
van het Zijpe is nog eb en vloed
- kan hoog oplopen. Bij spring
tij in de winter soms tot drie
meter. Van Strien werkt- met
plezier met de dubbele deuren.
,,Op deze manier leer je het wa
ter pas echt goed kennen. Je
leert rekening te houden met
eb en vloed", aldus Van Strien.
Vaarbewijs
Vanuit zijn positie in de sluis
heeft Van Strien goed uitzicht
op de verrichtingen van de wa
tersporters. „Gelukkig hebben
we er 's zomers iemand bij die
aanwijzingen geeft. Je kunt
goed merken dat er veel water
sporters zijn die niet zoveel er
varing hebben en er zenuwach
tig van worden als ze zo dicht
op elkaar moeten aanleggen".
,,Ik zou het daarom goed vin
den als een vaarbewijs ver
plicht wordt gesteld. Op de
weg heb je toch ook een rijbe
wijs nodig", aldus Van Strien.
De sluis in Bruinisse ligt vlak
aan de weg. Weggebruikers zijn
niet altijd blij met de grote
drukte. „Dat levert weieens
dreigende gebaren op", vertelt
van Strien. ,,'s Zomers doen we
de deur hier daarom maar op
slot".
De sluiswachter in Bruinisse
zit altijd alleen. Dat leidt tot
mooie gedachten zoals blijkt
als Van Strien zegt: „Als er on
weer dreigt lijkt het of er een
bezem over het meer gaat; het
is er dan ineens leeg'. Van
Strien heeft het goed naar zijn
zin op de sluis. „Dit is hartstik
ke leuk werk".
Het aantal reizigers met ae Zomerbus is toegenomen.
ZIERIKZEE - Gedurende de eerste twee weken dat de Zomerbus weer door Zee
land reed hebben op Schouwen-Duiveland 74 procent meer reizigers gebruik ge
maakt van de voorziening dan in dezelfde periode vorig jaar. In totaal vervoerde
de Zomerbus in de eerste twee weken van juli op Schouwen-Duiveland 4.250 pas
sagiers. In heel Zeeland steeg het gemiddelde aantal reizigers met 28 procent.
Een cijfer dat wat werd gedrukt doordat op Walcheren 'slechts' zes procent meer
mensen dan vorig jaar van de Zomerbus gebruik maakten.
Dat blijkt uit cijfers die be
kend zijn gemaakt door de
streekvervoersmaatschappij
Zuid West Nederland. De ZWN
exploiteert het Zomerbuspro-
ject samen met de ver
voersmaatschappij Carlier bv
uit Middelburg. Het initiatief
DEN HAAG - De Algemene
Nederlandse Bond voor Oude
ren (ANBO) start in september
een landelijke actie voor een
positieve beeldvorming over
ouderen. Deze actie zal ook
doorlopen in het eerste half
jaar van 1993, het Europese
jaar van de ouderen.
Onder het motto „Te oud? Hoe
zo?" heeft de cartoonist Op
land een tekening voor de a&ie
ontworpen die wordt verspreid
maakt onderdeel uit van het
project Recreatiemobiliteit,
een project waarmee het be
drijfsleven op diverse manie
ren het autogebruik onder toe
risten probeert terug te drin
gen. Men wordt hierbij finan;
cieel gesteund door de ministe-
op buttons, folders en affiches.
De ANBO (192.000 leden)
vraagt in een actiekrant met
name aandacht voor de leef
tijdsdiscriminatie. Ouderen
worden volgens de ANBO al
heel vroeg op allerlei manieren
uitgerangeerd. Zo vloeien ze
bij bedrijfssluitingen als eer
ste af en noemen personeelsad
vertenties steeds vaker veertig
jaar als leeftijdsgrens. De EG
stelt als initiatiefnemer ander
half miljoen ecu (ongeveer 3,5
ries van verkeer en waterstaat,
economische zaken, landbouw,
natuurbeheer en visserij, het
provinciaal bestuur van Zee
land en vele gemeenten in Zee
land.
De Zomerbus rijdt van 1 juli
miljoen gulden) beschikbaar
voor het Europese jaar van de
ouderen. Het ministerie van
WVC is bezig een comité samen
te stellen, dat onder meer een
aantal landelijke manifesta
ties moet organiseren in 1993.
WVC stelt hiervoor 600.000 gul
den beschikbaar. Zo is het de
bedoeling dat in Den Haag een
seniorenbeurs wordt gehouden
die vijf dagen zal duren. Ook
worden in enkele provincies
speciale activiteiten opgezet.
tot en met 31 augustus elke dag
om het half uur in het kustge
bied van de Belgische Panne
tot Den Brielle in Zuid-
Holland. Volgens de ZWN is
met name op Schouwen-
Duiveland het aantal reizigers
in de eerste twee weken van de
Zomerbusdienst zo fors ge
groeid vanwege de grote hoe
veelheid Zomerbuspassen
(64.000) die de recreatieonder
nemers in de Westhoek bij de
busmaatschappijen kochten en
voor een klein bedrag (vijf gul
den) of gratis, als onderdeel
van een arrangement, aanbie
den aan de vakantiegangers op
hun campings en bungalow
parken.
Ideale methode
De ZWN en Carlier bv zijn van
mening dat dit systeem de
ideale methode is om in de toe
komst het gebruik van de auto
door toeristen in de provincie
Zeeland terug te dringen. Naar
verwachting zullen de totale
reizigersaantallen van de Zo
merbus dit jaar flink stijgen.
Men hoopt eind augustus onge
veer 140.000 reizigers vervoerd
te hebben. Dat zou een stijging
van dertig procent ten opzichte
van de zomei'periode in 1991
betekenen.
In de eerste twee weken van de
Zomerbusdienst werden in to
taal 17.550 reizigers vervoerd
(tegenover 13.700 in 1991).
Daarvan stapten er 4.250 op de
bus in Schouwen-Duiveland,
6.250 op een lokatie in Walche
ren en 7.050 in Zeeuws-
Vteanderen. De dienstregeling
van de Zomerbus is gratis ver
krijgbaar bij de diverse VVV's,
campings, bungalowparken,
het ZWN-busstation in Zierik-
zee en in de bussen zelf.
DEN BOSCH - Dit jaar zal wel
licht voor de laatste keer offi
cieel worden herdacht dat in
1942 in Goirle en Woudenberg
acht gegijzelde Nederlanders
door de Duitse bezetters zijn
doodgeschoten. Het bestuur
van de stichting „Oud-
Gijzelaars" neemt daarover dit
najaar een beslissing. Voorzit
ter M. Nerée tot Babberich
heeft dit dinsdag in Den Bosch
meegedeeld.
DEN HAAG/TOKYO - Neder
landse landschappen, geschil
derd in de 17de eeuw, zijn dit
najaar het onderwerp van een
tentoonstelling in de Japanse
1 hoofdstad Tbkyo.
Zomerse drukte in de Grevelingensluis. (Archieffoto).
BRUINISSE - Een sluiswachter op de Grevelingen
sluis bij Bruinisse heeft het druk. Hij bedient de op
één na drukste sluis van Nederland. „In de zomer
ziet het hier wit van de jachten", aldus sluiswachter
L. van Strien in een interview in Zeelandvisie, het
personeelsblad van Directie Zeeland van Rijkswa
terstaat. De laatste jaren passeren zo'n 56.000 tot
60.000 schepen de Grevelingensluis. „Met Hemel
vaart lagen er hier regelmatig ruim 150 te wachten.
Dan sluizen we er 50 per keer".
Het wegverkeer staat in de
drukke tijd heel wat wachttijd
te wachten. „We moeten de
brug dan heel vaak omhoog
doen, het is niet anders", aldus
Van Strien. „Vroeger ergerde ik
me daaraan. Nu ik hier werk
begrijp ik hoe dat komt. We
proberen het zo vlot mogelijk
te doen. Als er veel scheep
vaartverkeer van de Grevelin-
gen-Zuid komt kunnen ze rus
tig de sluis in varen zonder het
verkeer te hinderen, maar is
het druk aan de Grevelingen-
kant, ja, dan moet de brug om
hoog om ze binnen te laten.
Dan is het natuurlijk zaak dat
dat zo vlot mogelijk verloopt".
Wisseldiensten
Van Strien, Brueneaar en oud
visser, praat met veel enthou
siasme over zijn werk als sluis
wachter. „Nu ik vanwege mijn
rug niet meer kan vissen is dit
erg leuk werk. Afwisselend en
toch nog aan het water". Van
Strien studeert in zijn vrije
tijd voor scheepvaartmeester
en bracht toen hij in 1991 in
dienst kwam bij Rijkswater
staat al behoorlijk wat erva-
Ook in 1929 werden sommige stadsgezichten van Zierikzee al be
dorven door overvloedige reclame. Hier de Travalje op de St. An-
thoniesdam.
ZIERIKZEE - Monumentenzorg is waardevol en
spreekt velen aan. Vooral tijdens de na-oorlogse ja
ren heeft Zierikzee op dit terrein in rijke mate ge
oogst. De grote stedelijke monumenten zijn inmid
dels gerestaureerd en prijken in oude glorie. De sub
sidiegelden zijn over het algemeen nuttig besteed; er
is alle reden tot tevredenheid.
Er is zorg gebleven om het be
reikte resultaat in stand te
houden. Dat zal in de toekomst
veel kapitaal opslokken. Bo
vendien kan men zich niet aan
de indruk onttrekken dat veel
historisch stadsschööri.'met na
me in Zierikzee, meer en meer
wordt ontsierd door opdringe-
re reclame. Op dit aspect is zeer
onlangs en terecht gewezen in
het juni-nummer van Heem
schut, dat speciaal aan Zeeuw
se monumentenzorg is gewijd.
Het monumentenbestand van
de stad Zierikzee (500 in getal!)
is onvervangbaar en verdient
uiterste zorg. Niet alleen wat
het onderhoud betreft maar
ook aangaande de presentatie
binnen het stadsbeeld. Vroeger
lette men daar niet zo op. Wie
sommige oude prentbriefkaar
ten bestudeert zal tot zijn ver
wondering bemerken dat een
halve eeuw geleden de schitte
rendste historische gebouwen
ten dele aan het oog werden
onttrokken door foeilelijke re
clameborden met koeien van
letters!
Dit erfgoed, dat tientallen ja
ren van verwaarlozing heeft
gekent, ziet er thans redelijk
tot goed uit. Wat men niet zou
verwachten, óók tegenwoordig
worden fraaie eeuwenoude mo
numenten aangetast door re
clame-afbeeldingen en -tek
sten, die steeds schreeuweriger
worden.
Streekarchivaris Uil heeft in
het eerder genoemde Heem
schut-nummer daar het een en
ander over gezegd. Hij laat een
waarschuwend geluid horen
naar aanleiding van de groei
ende toeristenstroom en de ge
volgen daarvan voor het aan
wezige monumentenbestand in
Zierikzee.
Horeca
Niet zonder reden wijst Uil er
in zijn bijdrage op dat een deel
van de Zierikzeese midden
stand, „in het bijzonder een
aantal horecagelegenheden het
straatbeeld ontsieren door hun
opdringerige reclame". Hij
schrijft verder: „een deel van
het winkelbestand harmo
nieert door de gewijzigde on
derpuien met veel glas nauwe
lijks met de overige monumen
ten".
Ook de situatie met betrek
king tot de vakwerkgevel in
het Vrijpoortje is zorgwek
kend: het pand staat op instor
ten!
Genoemde dissonanten moeten
worden beschouwd als waar
schuwingssignalen: er is in de
afgelopen jaren op het gebied
van monumentenzorg veel be
reikt, maar de volle winst is
nog niet binnen.
Wiebe Keikes
NOORDGOUWE - Met de komst van de Opel Campo
Crew Cab met Polar Camper opbouw is het feno
meen pick-up met camper beschikbaar gekomen
voor het gezin. De Opel Campo biedt comfortabel
plaats aan vier personen terwijl de camper-unit
slaapgelegenheid biedt aan vier volwassenen.
De uitbreiding van het aantal
zitplaatsen is niet ten koste ge
gaan van de leefruimte, want
de opbouw is voorzien van een
ruim twee-persoons bed en een
tweepersoons dinette, vier zit
plaatsen, een koelkast, centra
le (vloeistof)verwarming en
een wasgelegenheid.
Multifunctioneel
De Opel Campo pick-up is een
multi-functioneel voertuig.
Naast een doeltreffend werk
paard biedt de Campo tal van
andere gebruiksmogelijkhe
den. De Opel Campo is een
combinatie van bedrijfswagen,
personenwagen en Camper. In
de Opel-uitvoering is de Cam
po aanzienlijk gewijzigd op het
gebied van techniek en uit
rusting.
Het comfort van de Campo
staat op personenwagen-ni
veau. Met de als optie verkrijg
bare vierwielaandrijving kan
met de Campo Camper de
meest onherbergzame gebie
den worden bezócht. Maar ook
op de autoweg naar het zuiden
voelt de Campo zich thuis. De
Campo kan geleverd worden
als pick-up, Sportscab of crew-
cab.
De wagen is naar keuze lever
baar met een 2,2 liter benzine
motor of 2.5 liter dieselmotor.
Standaard is de Campo uitge
rust met een vijf versnellings
bak en van binnenuit verstel
bare koplampen. De Camper-
opbouw is 3,7 meter lang, twee
meter hoog en weegt 390 kilo.
Tbt de standaard-uitrusting
van de op de Campo gemon
teerde Easy Camper 160 van
Polar hoort een 57 liter koel
kast, een tweepits gasstel en
acht kastjes. Verder is de Cam
per voorzien van centrale
vloeistof-verwarming, tlver-
lichting en twee tien-liter
tanks.
De body is opgebouwd uit geï
soleerde sandwich-panelen die
met elkaar verbonden zijn
door een zogenaamd P-voeg-
verbinding. De Polar Camper
opbouw kan naar wens worden
voorzien van behoorlijk wat
extra's. Zo is de Camper te krij
gen met een topbox, een accula
der en horren.
Naar aanleiding van de erva
ringen van vorig jaar met de
camper is een aantal verbete
ringen doorgevoerd. Zo is een
doeltreffender opzet-systeem
geïntroduceerd met verstevig
de poten. Ook is het alkoofbed
ruimer uitgevoerd. Naast de
caravan en de traditionele,
kostbare, camper vormt de
pick-up met camper-opzet >een
aantrekkelijk kampeer-alter-
natief. Waarbij het voertuig
het gehele jaar inzetbaar blijft
voor andere doeleinden.
De Opel Campo. Hier met Polar Camper opbouw.