Grote stijging van aantal reizigers met de Zomerbus Opel Campo nu ook met camper-opbouw Reclame in het straatbeeld: ook vroeger al ontsierend 's Zomers ziet het hier wit van de plezierjachten' ANBO start campagne positieve beeldvorming ouderen Zierikzee Monumentenstad Grevelingensluis-wachter L. van Strien: Op Schouwen-Duiveland met 74 procent Pick-up camper voor het hele gezin ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE ring mee. Officieel is hij twin tig uur in dienst. Wisselend op de Grevelingensluis, de Room- potsluis en de Krammerslui zen. In de drukke zomermaan den draait hij meer uren. De Grevelingensluis, die in 1963 in gebruik werd genomen, werkt nog op de oude manier; met dubbele eb- en vloeddeu ren die worden gesloten afhan kelijk van het getijdeverschil. Van Strien vertelt dat bij een tijverschil van ongeveer één meter met de dubbele deuren wordt gewerkt. In andere ge vallen wordt gewerkt met al leen de eb-deuren of alleen de vloeddeuren. Het tijverschil - aan de kant van het Zijpe is nog eb en vloed - kan hoog oplopen. Bij spring tij in de winter soms tot drie meter. Van Strien werkt- met plezier met de dubbele deuren. ,,Op deze manier leer je het wa ter pas echt goed kennen. Je leert rekening te houden met eb en vloed", aldus Van Strien. Vaarbewijs Vanuit zijn positie in de sluis heeft Van Strien goed uitzicht op de verrichtingen van de wa tersporters. „Gelukkig hebben we er 's zomers iemand bij die aanwijzingen geeft. Je kunt goed merken dat er veel water sporters zijn die niet zoveel er varing hebben en er zenuwach tig van worden als ze zo dicht op elkaar moeten aanleggen". ,,Ik zou het daarom goed vin den als een vaarbewijs ver plicht wordt gesteld. Op de weg heb je toch ook een rijbe wijs nodig", aldus Van Strien. De sluis in Bruinisse ligt vlak aan de weg. Weggebruikers zijn niet altijd blij met de grote drukte. „Dat levert weieens dreigende gebaren op", vertelt van Strien. ,,'s Zomers doen we de deur hier daarom maar op slot". De sluiswachter in Bruinisse zit altijd alleen. Dat leidt tot mooie gedachten zoals blijkt als Van Strien zegt: „Als er on weer dreigt lijkt het of er een bezem over het meer gaat; het is er dan ineens leeg'. Van Strien heeft het goed naar zijn zin op de sluis. „Dit is hartstik ke leuk werk". Het aantal reizigers met ae Zomerbus is toegenomen. ZIERIKZEE - Gedurende de eerste twee weken dat de Zomerbus weer door Zee land reed hebben op Schouwen-Duiveland 74 procent meer reizigers gebruik ge maakt van de voorziening dan in dezelfde periode vorig jaar. In totaal vervoerde de Zomerbus in de eerste twee weken van juli op Schouwen-Duiveland 4.250 pas sagiers. In heel Zeeland steeg het gemiddelde aantal reizigers met 28 procent. Een cijfer dat wat werd gedrukt doordat op Walcheren 'slechts' zes procent meer mensen dan vorig jaar van de Zomerbus gebruik maakten. Dat blijkt uit cijfers die be kend zijn gemaakt door de streekvervoersmaatschappij Zuid West Nederland. De ZWN exploiteert het Zomerbuspro- ject samen met de ver voersmaatschappij Carlier bv uit Middelburg. Het initiatief DEN HAAG - De Algemene Nederlandse Bond voor Oude ren (ANBO) start in september een landelijke actie voor een positieve beeldvorming over ouderen. Deze actie zal ook doorlopen in het eerste half jaar van 1993, het Europese jaar van de ouderen. Onder het motto „Te oud? Hoe zo?" heeft de cartoonist Op land een tekening voor de a&ie ontworpen die wordt verspreid maakt onderdeel uit van het project Recreatiemobiliteit, een project waarmee het be drijfsleven op diverse manie ren het autogebruik onder toe risten probeert terug te drin gen. Men wordt hierbij finan; cieel gesteund door de ministe- op buttons, folders en affiches. De ANBO (192.000 leden) vraagt in een actiekrant met name aandacht voor de leef tijdsdiscriminatie. Ouderen worden volgens de ANBO al heel vroeg op allerlei manieren uitgerangeerd. Zo vloeien ze bij bedrijfssluitingen als eer ste af en noemen personeelsad vertenties steeds vaker veertig jaar als leeftijdsgrens. De EG stelt als initiatiefnemer ander half miljoen ecu (ongeveer 3,5 ries van verkeer en waterstaat, economische zaken, landbouw, natuurbeheer en visserij, het provinciaal bestuur van Zee land en vele gemeenten in Zee land. De Zomerbus rijdt van 1 juli miljoen gulden) beschikbaar voor het Europese jaar van de ouderen. Het ministerie van WVC is bezig een comité samen te stellen, dat onder meer een aantal landelijke manifesta ties moet organiseren in 1993. WVC stelt hiervoor 600.000 gul den beschikbaar. Zo is het de bedoeling dat in Den Haag een seniorenbeurs wordt gehouden die vijf dagen zal duren. Ook worden in enkele provincies speciale activiteiten opgezet. tot en met 31 augustus elke dag om het half uur in het kustge bied van de Belgische Panne tot Den Brielle in Zuid- Holland. Volgens de ZWN is met name op Schouwen- Duiveland het aantal reizigers in de eerste twee weken van de Zomerbusdienst zo fors ge groeid vanwege de grote hoe veelheid Zomerbuspassen (64.000) die de recreatieonder nemers in de Westhoek bij de busmaatschappijen kochten en voor een klein bedrag (vijf gul den) of gratis, als onderdeel van een arrangement, aanbie den aan de vakantiegangers op hun campings en bungalow parken. Ideale methode De ZWN en Carlier bv zijn van mening dat dit systeem de ideale methode is om in de toe komst het gebruik van de auto door toeristen in de provincie Zeeland terug te dringen. Naar verwachting zullen de totale reizigersaantallen van de Zo merbus dit jaar flink stijgen. Men hoopt eind augustus onge veer 140.000 reizigers vervoerd te hebben. Dat zou een stijging van dertig procent ten opzichte van de zomei'periode in 1991 betekenen. In de eerste twee weken van de Zomerbusdienst werden in to taal 17.550 reizigers vervoerd (tegenover 13.700 in 1991). Daarvan stapten er 4.250 op de bus in Schouwen-Duiveland, 6.250 op een lokatie in Walche ren en 7.050 in Zeeuws- Vteanderen. De dienstregeling van de Zomerbus is gratis ver krijgbaar bij de diverse VVV's, campings, bungalowparken, het ZWN-busstation in Zierik- zee en in de bussen zelf. DEN BOSCH - Dit jaar zal wel licht voor de laatste keer offi cieel worden herdacht dat in 1942 in Goirle en Woudenberg acht gegijzelde Nederlanders door de Duitse bezetters zijn doodgeschoten. Het bestuur van de stichting „Oud- Gijzelaars" neemt daarover dit najaar een beslissing. Voorzit ter M. Nerée tot Babberich heeft dit dinsdag in Den Bosch meegedeeld. DEN HAAG/TOKYO - Neder landse landschappen, geschil derd in de 17de eeuw, zijn dit najaar het onderwerp van een tentoonstelling in de Japanse 1 hoofdstad Tbkyo. Zomerse drukte in de Grevelingensluis. (Archieffoto). BRUINISSE - Een sluiswachter op de Grevelingen sluis bij Bruinisse heeft het druk. Hij bedient de op één na drukste sluis van Nederland. „In de zomer ziet het hier wit van de jachten", aldus sluiswachter L. van Strien in een interview in Zeelandvisie, het personeelsblad van Directie Zeeland van Rijkswa terstaat. De laatste jaren passeren zo'n 56.000 tot 60.000 schepen de Grevelingensluis. „Met Hemel vaart lagen er hier regelmatig ruim 150 te wachten. Dan sluizen we er 50 per keer". Het wegverkeer staat in de drukke tijd heel wat wachttijd te wachten. „We moeten de brug dan heel vaak omhoog doen, het is niet anders", aldus Van Strien. „Vroeger ergerde ik me daaraan. Nu ik hier werk begrijp ik hoe dat komt. We proberen het zo vlot mogelijk te doen. Als er veel scheep vaartverkeer van de Grevelin- gen-Zuid komt kunnen ze rus tig de sluis in varen zonder het verkeer te hinderen, maar is het druk aan de Grevelingen- kant, ja, dan moet de brug om hoog om ze binnen te laten. Dan is het natuurlijk zaak dat dat zo vlot mogelijk verloopt". Wisseldiensten Van Strien, Brueneaar en oud visser, praat met veel enthou siasme over zijn werk als sluis wachter. „Nu ik vanwege mijn rug niet meer kan vissen is dit erg leuk werk. Afwisselend en toch nog aan het water". Van Strien studeert in zijn vrije tijd voor scheepvaartmeester en bracht toen hij in 1991 in dienst kwam bij Rijkswater staat al behoorlijk wat erva- Ook in 1929 werden sommige stadsgezichten van Zierikzee al be dorven door overvloedige reclame. Hier de Travalje op de St. An- thoniesdam. ZIERIKZEE - Monumentenzorg is waardevol en spreekt velen aan. Vooral tijdens de na-oorlogse ja ren heeft Zierikzee op dit terrein in rijke mate ge oogst. De grote stedelijke monumenten zijn inmid dels gerestaureerd en prijken in oude glorie. De sub sidiegelden zijn over het algemeen nuttig besteed; er is alle reden tot tevredenheid. Er is zorg gebleven om het be reikte resultaat in stand te houden. Dat zal in de toekomst veel kapitaal opslokken. Bo vendien kan men zich niet aan de indruk onttrekken dat veel historisch stadsschööri.'met na me in Zierikzee, meer en meer wordt ontsierd door opdringe- re reclame. Op dit aspect is zeer onlangs en terecht gewezen in het juni-nummer van Heem schut, dat speciaal aan Zeeuw se monumentenzorg is gewijd. Het monumentenbestand van de stad Zierikzee (500 in getal!) is onvervangbaar en verdient uiterste zorg. Niet alleen wat het onderhoud betreft maar ook aangaande de presentatie binnen het stadsbeeld. Vroeger lette men daar niet zo op. Wie sommige oude prentbriefkaar ten bestudeert zal tot zijn ver wondering bemerken dat een halve eeuw geleden de schitte rendste historische gebouwen ten dele aan het oog werden onttrokken door foeilelijke re clameborden met koeien van letters! Dit erfgoed, dat tientallen ja ren van verwaarlozing heeft gekent, ziet er thans redelijk tot goed uit. Wat men niet zou verwachten, óók tegenwoordig worden fraaie eeuwenoude mo numenten aangetast door re clame-afbeeldingen en -tek sten, die steeds schreeuweriger worden. Streekarchivaris Uil heeft in het eerder genoemde Heem schut-nummer daar het een en ander over gezegd. Hij laat een waarschuwend geluid horen naar aanleiding van de groei ende toeristenstroom en de ge volgen daarvan voor het aan wezige monumentenbestand in Zierikzee. Horeca Niet zonder reden wijst Uil er in zijn bijdrage op dat een deel van de Zierikzeese midden stand, „in het bijzonder een aantal horecagelegenheden het straatbeeld ontsieren door hun opdringerige reclame". Hij schrijft verder: „een deel van het winkelbestand harmo nieert door de gewijzigde on derpuien met veel glas nauwe lijks met de overige monumen ten". Ook de situatie met betrek king tot de vakwerkgevel in het Vrijpoortje is zorgwek kend: het pand staat op instor ten! Genoemde dissonanten moeten worden beschouwd als waar schuwingssignalen: er is in de afgelopen jaren op het gebied van monumentenzorg veel be reikt, maar de volle winst is nog niet binnen. Wiebe Keikes NOORDGOUWE - Met de komst van de Opel Campo Crew Cab met Polar Camper opbouw is het feno meen pick-up met camper beschikbaar gekomen voor het gezin. De Opel Campo biedt comfortabel plaats aan vier personen terwijl de camper-unit slaapgelegenheid biedt aan vier volwassenen. De uitbreiding van het aantal zitplaatsen is niet ten koste ge gaan van de leefruimte, want de opbouw is voorzien van een ruim twee-persoons bed en een tweepersoons dinette, vier zit plaatsen, een koelkast, centra le (vloeistof)verwarming en een wasgelegenheid. Multifunctioneel De Opel Campo pick-up is een multi-functioneel voertuig. Naast een doeltreffend werk paard biedt de Campo tal van andere gebruiksmogelijkhe den. De Opel Campo is een combinatie van bedrijfswagen, personenwagen en Camper. In de Opel-uitvoering is de Cam po aanzienlijk gewijzigd op het gebied van techniek en uit rusting. Het comfort van de Campo staat op personenwagen-ni veau. Met de als optie verkrijg bare vierwielaandrijving kan met de Campo Camper de meest onherbergzame gebie den worden bezócht. Maar ook op de autoweg naar het zuiden voelt de Campo zich thuis. De Campo kan geleverd worden als pick-up, Sportscab of crew- cab. De wagen is naar keuze lever baar met een 2,2 liter benzine motor of 2.5 liter dieselmotor. Standaard is de Campo uitge rust met een vijf versnellings bak en van binnenuit verstel bare koplampen. De Camper- opbouw is 3,7 meter lang, twee meter hoog en weegt 390 kilo. Tbt de standaard-uitrusting van de op de Campo gemon teerde Easy Camper 160 van Polar hoort een 57 liter koel kast, een tweepits gasstel en acht kastjes. Verder is de Cam per voorzien van centrale vloeistof-verwarming, tlver- lichting en twee tien-liter tanks. De body is opgebouwd uit geï soleerde sandwich-panelen die met elkaar verbonden zijn door een zogenaamd P-voeg- verbinding. De Polar Camper opbouw kan naar wens worden voorzien van behoorlijk wat extra's. Zo is de Camper te krij gen met een topbox, een accula der en horren. Naar aanleiding van de erva ringen van vorig jaar met de camper is een aantal verbete ringen doorgevoerd. Zo is een doeltreffender opzet-systeem geïntroduceerd met verstevig de poten. Ook is het alkoofbed ruimer uitgevoerd. Naast de caravan en de traditionele, kostbare, camper vormt de pick-up met camper-opzet >een aantrekkelijk kampeer-alter- natief. Waarbij het voertuig het gehele jaar inzetbaar blijft voor andere doeleinden. De Opel Campo. Hier met Polar Camper opbouw.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1992 | | pagina 6