Jonkheer De Jonge schenkt zilver aan Stadhuismuseum Lees- en schrijfgroep: meer dan goed leren lezen en schrijven Sociaal Cultureel Noodfonds Goedkope argumenten die je van bestuurder niet verwacht" Burgemeester mr. J. J. P. M. Asselbergs: Unieke geste Zierikzeese burgemeester: Ook Schouwen-Duiveland heeft lees- en schrijfgroep 1 DINSDAG 21 JULI 1992 NR 25190 9 De gift wordt bewonderd, v.l.n.r.: mevrouw E. C. de Jonge-Schuller tot Peursum, museummedewerkster Minke van Meerten, burge meester mr. J. J. P. M. Asselbergs en jonkheer mr. M. W. C. de Jonge. (Foto: Joop van Houdt). ZIERIKZEE - „Een unieke geste", zo noemde burge meester mr. J. J. P. M. Asselbergs van Zierikzee het besluit van jonkheer mr. M. W. C. de Jonge uit Den Haag, wiens voorouders afkomstig zijn in Zierikzee, om het Stadhuismuseum in Zierikzee zilveren bestek uit het midden van de achttiende eeuw aan te bieden. Gisteren, maandag, werd de schenking aan geboden. Onlangs werd jonkheer De Jonge 80 jaar en dat was voor hem aanleiding om zich te be zinnen op een bijzonder ca deau. „Want 80 jaar is toch iets speciaals", aldus De Jonge. Het geld dat hem voor zijn tach tigste verjaardag werd aange boden stelde hij t§r beschik king aan de gemeente Zierik zee met de opdracht daar iets moois voor het museum voor te kopen. Speurwerk Museummedewerkster Minke van Meerten startte een ware speuractie om te proberen met het geld van jonkheer De Jonge de collectie zilver van het Stad huismuseum uit te breiden. Uiteindelijk slaagde zij erin de hand te leggen op een zilveren lepel en vork uit 1744 vervaar digd door Cornelis van den Thoorn. Lepel en vork hebben beide het meesterteken, de jaarletter R en het stadskeur-van Zierikzee. Verder werd het geld van jonk heer De Jonge gebruikt voor de aanschaf van zes vorken en le pels met lof van de kunste naars Jan Eijrmeed en Nico- laas Cats. Deze dateren uit het midden van de achttiende eeuw. Voor zowel jhr. mr. De Jonge als diens echtgenote mevrouw E. C. de Jonge-Schuller tot Peursum was het gisteren de eerste keer dat zij hun eigen schenking onder ogen kregen. Maar voor het zover was deed jonkheer De Jonge uitgebreid uit de doeken waarom zijn famlie zo'n sterke band heeft met Zierikzee. De band tussen het geslacht De Jonge en de stad Zierikzee gaat, zo legde De Jonge uit, ruim vijf eeuwen terug. Hij verhaalde van Jan Lievenszn, die in 1473 in verzet kwam te gen Karei de Stoute en afge voerd werd naar Mechelen, la ter terugkeerde en tenslotte burgemeester werd van Zierik zee. Vervolgens passeerde het Spaanse beleg van Zierikzee tijdens de tachtigjarige oorlog de revue. Met overgave schil derde jonkheer De Jonge het beeld van Requesens, die des tijds stadhouder was voor Phi lips II, diens besluit -om zich onder bepaalde voorwaarden over te geven aan de Spanjaar den en de woedende reactie van de burgerij van Zierikzee op dat besluit. Het stadhuis werd belegerd, een aantal mensen van het toenmalige stadsbestuur werd van hun functie ontheven en ene Jan Anthonisse werd be noemd tot thesaurier van Zie rikzee. Jonkheer De Jonge stel de zonder blikken of blozen dat de langdurige belegering van Zierikze destijds een keerpunt is geweest in de tachtigjarige oorlog. „Het beleg van Zierik zee luidde de totale ineenstor ting van de macht van Spanje in", aldus jonkheer De Jonge. Hij legde vervolgens uit dat de naam De Jonge in beeld kwam toen er sprake wasrvan twee fa milieleden met-exact dezelfde naam. De zoon van de stads- thesaurier droeg- dezelfde naam als zijn i vader en werd derhalve gemakshalve aange duid met De- Jonge. Het ge slacht De Jonge dat op dat mo ment ontstondkende veel le den die publieke, politieke, functies bekleedden. Een van de telgen van het ge slacht De Jopgeisp,eej.de een be langrijke rol tijdens de Franse overheersing waarna hij in de adelstand werd verheven. Het geslacht De Jonge vindt der halve haar wortels in Zierik zee, maar zwetmde uit over heel Nederland; In 1913 werd het feit gevierd ;d'èt het op dat moment precies1'honderd jaar geleden was dat' 'de macht van Napoleon werd gfebroken. bist.- Nieuwe traditie Tijdens die viering werd een nieuwe traditie geboren: de reünie van het geislacht De Jon ge. Sinds die tijd houdt het na geslacht van die roemrijke voorvaderen om de vier jaar een familiereünie in Zierikzee. „En dat houdt de band met Zie rikzee levendig", aldus jonk heer De Jonge. Goedkope argumenten De bestuurders nibeten van burgemeester Asselbergs wel met steekhoudende argumen ten komen en niet met opmer kingen dat mocht er in de toe komst één gemeente komen „ons gèld (in dit geval van Bruinisse) voor de monumen ten in Zierikzee zal worden ge bruikt". Tbt dezelfde categorie goedkope argumenten behoort volgens Asselbergs ook de uit lating dat Zierikzee bij een ge meentelijke herindeling zijn positie zal versterken. Een zijns inziens volstrekt onjuist argument omdat bij de vor ming van één gemeente de Zie rikzee raadsleden duidelijk in de minderheid zullen zijn. De ze manier van discussiëren werd door de Zierikzeese bur gemeester dan ook gekraakt omdat dit niét de manier is waarop bestuurders behoren te discussiëren. Eén gemeente Binnen de Zierikzeese gemeen teraad was er maandagavond weinig discussie over de toe komstige bestuursstructuur op Schouwen-Duiveland. In de commissie algemene en be stuurlijke zaken was al .uitvoe rig'met elkaar vfin 'gedachten' gewisseld. Uit die discussie bleek toen een duidelijke voor keur voor één gemeente. Alleen het standpunt van de SGP/ GPV/RPF was tot nu toe nog niet bekend. Evenals de drie andere fracties bleek W. F. Sprengelmeijer in geval van een nieuwe bestuurs structuur een voorstander te zijn van een gemeentelijke her indeling waarbij Schouwen- Duiveland één gemeente wordt. Schaalvergroting en de centralisatie maken dit vol gens de man van klein rechts noodzakelijk. We leven nog Hoewel de Zeeuwse gemeenten in feite door een motie van pro vinciale staten aangespoord worden om over bestuursVer- Foutje, bedankt Het foutje is door de gemeente gemaakt, maar het bedankje zal van de Theo Thijssenschool komen. In ieder geval komt de verbouwing van het speel/leer- lokaal nu in zicht, want zo von den fracties én wethouder L. J. van Gastel (VVD): „de school mag niet de dupe worden van een fout die in het gemeente huis is gemaakt". Dat foutje betreft de financiële afwikkeling van deze verbou wing. In de begroting werd hiervoor 28.500,- gereser veerd met dien verstande dat het resterende gedeelte (de to tale kosten van de verbouw be dragen 48.195,-) uit de post voor technisch onderhoud zou worden betaald. Dat spaarpotje bleek echter be gin dit jaar een negatief saldo van 9562,- te hebben. Dit te kort zal eind dit jaar dankzij Het fonds is een belastingvrije bijdrage die per kalenderjaar kan worden aangevraagd en is bedoeld voor inwoners van Bruinisse met een inkomen op minimumniveau of iets daar boven. Ife denken valt hierbij aan per sonen of gezinnen met een uit kering als AOW, AWW, bij stand, WAO, of met een inko men op basis van een mini- wat extraatjes worden omge bogen in een positief saldo van een kleine drieduizend gulden. Dit bedrag is echter bij lange na niet voldoende om het reste rende gedeelte (18.270 gulden) te dekken. Nu dat geld er niet is moet hiervoor een beroep worden ge daan op het spaarpotje voor onvoorziene uitgaven, dat hier door verminderd zal worden tot ruim zestien mille. Dit had echter voorkomen kunnen wor den indien begin dit jaar, toen de pot voor technisch onder houd leeg was op de rem was getrapt. Wethouder Van Gastel: „Er had zeker een reactie moe ten komen zodat deze reserve eerst aangevuld had kunnen worden". De wethouder wilde evenals de raadsleden niet dat de Theo Thijssenschool de du pe van deze ambtelijke commu nicatiestoornis zal worden, maar blij met deze gang van za ken was de wethouder finan ciën allerminst. De aanvraag om een bijdrage kan in de periode 1 augustus tot en met 30 september wor den ingediend bij het college van burgemeester en wethou ders van Bruinisse, of bij de In tergemeentelijke Sociale Dienst Schouwen-Duiveland en Sint Philipsland. De folder met meer informatie is bij de secretarie van het gemeente huis verkrijgbaar. ÊRUlNISSE - Het Söciaal'Ctil- 1 tureel Noodfonds is een nieu we regeling van de gemeente Bruinisse en is bedoeld om in woners met een krappe beurs financieel te ondersteunen bij hun (gezins-)uitgaven voor abonnementen, contributies, cursusgeld en sommige andere kosten. Ook gezinsleden kun nen in aanmerking komen voor een bijdrage uit het fonds. ihumlbóh. Dë regeling ver goedt 75 procent van de uitga ven en bedraagt maximaal honderd gulden per jaar per ge zinslid. Bijvoorbeeld een vader en moeder en twee kinderen met een uitgave van zeshon derd gulden per jaar ontvan gen samen 75 procent van zes honderd gulden (maar maxi maal vier keer honderd gul den) is vierhonderd gulden te rug. ZIERIKZEE - Het niveau waarop binnen enkele ge meentebesturen wordt gediscussieerd over de be stuurlijke toekomst van Schouwen-Duiveland (ge meentelijke herindeling of een nauwere samenwer king) laat volgens burgemeester mr J. J, P. M. Assel bergs hier en daar weieens wat te wensen over. Die kritiek uitte de burgemeester maandagavond toen de Zierikzeese gemeenteraad gevraagd werd een standpunt in te nemen over een nieuwe bestuursstructuur. Deze discussie is binnen drie gemeenteraden (Duiveland, Brouwershaven en Bruinisse) reeds gevoerd en daaruit bleek dat de Schouwen-Duivelandse bestuurders op dit punt nogal verschillend denken. Op zich is dat niet erg, het betreft immers een nogal gevoelig onderwerp dat bovendien voor de toe komst verstrekkende gevolgen kan hebben. nieuwing na te denken zag me vrouw M. A. Bij de Vaate-Ro- zendaal het niet zo somber in. „In 1962 waren er achttien ge meenten, dat is toen terugge bracht en ach we leven nog" De christendemocrate hoopte dat ook de andere gemeenten - net zoals in Zierikzee het geval is - op één lijn zullen komen, want ...zelfstandig blijven, dat zal in de toekomst niet kunnen". Burgemeester mr. J. J. P. M. Asselbergs bleek maandag avond ontstemd over uitlatin gen als dat Zierikzee zijn machtspositie zeer kan ver sterken mocht er in de toe komst één gemeente op Schouwen-Duiveland komen. ZIERIKZEE - Wilt u dit even invullen, wilt u Ijier even uw handtekening zetten of leest u dit eerst maar even door. Er gaat geen dag voorbij of er moet wel iets doorgelezen, ingevuld of ondertekend wor den. Zo op het oog wellicht simpele handelingen maar voor heel wat Nederlanders die tobben meele zen en/of schrijven regelrechte kwellingen. Niet al leen omdat ze deze basisvaardigheden niet voldoen de beheersen maar ook omdat de buitenwacht nog maar al te vaak vol onbegrip blijkt te zijn. De ontzetting was groot toen in 1990 - het jaar van de alfabeti sering - naar buiten kwam dat bijna één miljoen Nederlan ders problemen heeft met lezen en/of schrijven of zelfs hele maal niet kan lezen of schrij ven. Dat zoiets ook in een ont wikkeld land als Nederland, een land dat al jarenlang een leerplichtwet kent, voor kan komen zorgde voor een scho keffect waarvan de echo nog lang nagalmde. Het wierp im mers vrij onverwachts een licht op een verschijnsel dat nog al tijd in de taboesfeer verkeert. Niemand geeft immers graag toe dat hij moeite heeft met le zen en/of schrijven of helemaal niet kan lezen of schrijven. Want wie die vaardigheden on voldoende beheerst *ordt door de buitenwacht nog maar al te vaak zonder pardon bestem peld als dom of als iemand die vroeger op school niet voldoen de zijn best heeft gedaan. Wie zich in het probleem ver diept door te luisteren naar de ervaringen van hen die proble men hebben met lezen en /of schrijven komt echter al gauw tot een andere conclusie. On derwijskundige maar ook hui selijke omstandigheden of een langdurige ziekte bijvoorbeeld kunnen ertoe leiden dat de leerling onvoldoende gelegen heid heeft gekregen om deze basisvaardigheden onder de knie te krijgen. Met alle conse quenties van dien, zo blijkt uit het relaas van een paar Schouwen-Duivelanders voor wie met name het schrijven lange tijd een groot struikel blok is geweest. Gemiddelde Kon je vroeger op school rede lijk meekomen dan was er geen probleem. Maar o wee als je door wat voor reden dan ook problemen kreeg met het lestempo dat de man of vrouw voor de klas erop na hield. Dat tempo was gebaseerd op het klassegemiddelde en wie dat niet kon bijbenen behoefde - uitzonderingen daargelaten - niet te rekenen op een stukje individuele begeleiding. Daar voor bood het klassikale on derwijssysteem indertijd ook weinig ruimte. Wie onderweg afhaakte werd, zo herinneren de beide Schouwen- Duivelanders zich min of meer aan zijn lot overgelaten. „Je mocht op den duur zelf je eigen tempo bepalen. Dat lijkt op zich niet onaardig maar het zorgde er wel voor dat je al gauw in een uitzonderingsposi tie terecht kwam", herinnert de een zich. „Je werd boven dien ook nogal eens het mik punt van allerlei pesterijen" vult de ander aan. Zelfverzekerd Dat zo'n situatie diepe wonden slaat in de kinderziel laat zich raden. Wonden die ook als vol wassene in bepaalde situaties nog weieens opnieuw worden opengereten, zo blijkt uit de woorden van het tweetal. Een kind dat in de klas steeds hek- kesluiter is gaat de oorzaak van zijn situatie eerst bij zich zelf zoeken. „Je gaat jezelf dom vinden en als je iets niet begrijpt dan durf je het op den duur ook niet meer te vragen" vertelt het tweetal. Kortom, het zelfvertrouwen krijgt door dit alles een flinke knauw, het geen ook in het latere leven flink wat invloed kan hebben. Dat mensen met lees- en/of schrijfmoeilijkhéden het in de ze informatie-maatschappij knap lastig hebben geven de twee Schouwen-Duivelanders grif toe. Voor de een kwamen de problemen vooral om de hoek kijken toen hij zelf een huishouding ging voeren. Voor zijn huwelijk, 'het huren van een huis, kortom eigenlijk voor alles moest er Wel een formu lier worden ingevuld of een brief worden geschreven. Be zigheden die zijn partner meestal voor haar rekening nam omdat ze daar zo handig in was. Op het werk echter moest hij het zelf doen. Dat lukte tot nu toe met behulp van allerlei handigheidjes ook wel maar dan moest er niemand over zijn schouder meelezen. Trucjesdoos Het gebruiken van trucjes en handigheidjes kent ook de an dere Schouwen-Duivelander. Uit angst ontslagen te worden of uit vrees belachelijk te wor den gemaakt door minder be gripvolle colleges werd op de werkvloer veelvuldig gebruik gemaakt van de trucjesdoos. Niemand mocht immers weten dat het schrijven zo'n groot probleem was. Die foefjes en handigheidjes kunnen echter niet altijd wor den toegepast en ook is het niet altijd mogelijk om een beroep te doen op die ander. Er kan ooit een moment komen dat je je eigen boontjes moet doppen. Daarbij moet, zo blijkt uit de ervaringen van beide Schou wen-Duivelanders niet teveel worden verwacht van de mede mens. Baliemedewerkers, lo- kettisten en medewerkers van dienstverlenende organisaties blijken in praktijk ook niet al tijd even tactvol te zijn, al zijn er natuurlijk ook die er posi tief uitspringen, zoals die ene baliemedewerker die de be trokkene allerlei tips gaf voor het invullen van een formulier. Het tweetal Schouwen-Duive landers echter wilde meer, wil de en kon niet altijd afhanke lijk zijn van een ander. Dus werd er een poging gedaan om via schriftelijk onderwijs de kunst van het schrijven onder de knie te krijgen. Het bleek geen succes, schriftelijk onder wijs is immers onderwijs op af stand terwijl er juist behoefte bestond aan meer persoonlijke begeleiding. De lees- en schrijfgroepen van het Regionaal Educatief Cen trum bleken wat dat betreft de ideale oplossing. De beide Schouwen-Duivelanders die .zich vorig jaar september voor deze lees- en schrijfbij een komsten aanmeldden hebben nog geen moment spijt hiervan gehad. Met gelijkgestemde zie len op een niet schoolse manier leren lezen en /of schrijven be tekent voor hen een kennisma king met een andere manier van onderwijs, een manier waarin zowel in groepsverband als individueel wordt gewerkt en waarbij de kennis zo in de praktijk kan worden gebruikt. Het spreekt voor zich dat in de ze lees- en schrijfgroepen ruim aandacht wordt besteed aan de basisregels van het lezen en schrijven. Dat is, zo vertelt Ti neke Kalwij van het Regionaal Educatief Centrum het begin waaruit je verder kunt werken. Het verschil met het vroegere klassikale onderwijs is echter dat de stof op verschillende manieren wordt aangeboden, afhankelijk van de persoon in kwestie. De een leert nu een maal gemakkelijker door te luisteren, terwijl een ander het eerst op papier moet zien alvo rens hij het in zijn hoofd kan prenten. Een ander verschil is dat alles wat in de lees- en schrijfgroep wordt geleerd ook direct toe pasbaar is. Zo wordt het verbe teren van de lees- en schrijf vaardigheid gekoppeld aan al ledaagse zaken als het regelen van bankzaken, het invullen van formulieren en het lezen en zelf schrijven van brieven en meer van dergelijke vaak voor komende handelingen. „En doe je iets fout, dan krijg je niet op de kop" voegt een van de Schouwen-Duivelanders veelbetekenend toe aan het lijstje pluspunten. Zelfvertrouwen Maar het allerbelangrijkste is misschien wel het feit dat de lees- en schrijfgroep de beide Schouwen-Duivelanders een stukje zelfvertrouwen heeft ge geven, waardoor ze beter in staat zijn om het geleerde in praktijk te brengen. „Maak ik nu een fout, dan krijg ik geen rooie kop meer" is de ervaring van de een, terwijl de ander nu dankzij de lees- en schrijfgroep zover is dat hij zijn fouten nu zelf herkent. Terugdenkend aan hun lagere schooltijd kun nen ze nog weieens boos wor den. „Dan denk je waarom was dat allemaal nodig. Met een beetje extra aandacht had veel narigheid voorkomen kunnen worden". Dat leren ook leuk kan zijn, daar zijn beiden via de lees- en schrijfgroep van overtuigd. Beiden zijn dan ook zeker van plan om nog een tijdje door te gaan, want behalve de lees - en schrijfgroepen zijn er bij het REC nog tal van andere studie mogelijkheden. Na een jaar lees- en schrijfgroep kunnen beiden dan ook iedereen die moeite heeft met lezen en/of schrijven aanraden om het eens in zo'n groep te proberen. „Als je problemen daarmee hebt, kom dan uit je stoel en probeer het. 't Is de moeite van het proberen zeker waard" pro moten beiden de cursus die Ti neke Kalwij verzorgt. Vanaf maandag 14 september komt de lees- en schrijfgroep weer voor het eerst na de va kantie bijeen en wel op maan dagmiddag (van 13.00 tot 16.00 uur) en/of woensdagavond (van 19.00 tot 22.00 uur). Wie het wil kan zowel de bijeenkomst op maandagmiddag als die op woensdagavond volgen, maar het is eveneens mogelijk om voor één bijeenkomst per week te kiezen. Meer informatie over de werkwijze van de lees- en schrijfgroep is verkrijgbaar bij het REC, postbus 13, Zierikzee of via telefoonnummer 01110- 17687.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1992 | | pagina 5