ZEKERHEID IS GEWOON TE KOOP IN MIDDELBURG. Ontwerp urgentieschema provinciale wegen 1992 Politie vreest uitholling van de verkeerszorg Algemene Zeeuwse Vervoersbond FNV heropent ATV-discussie Inzet Nederlandse marine VN-embargo Irak onnodig Beloning voor tip in dassenmoord verhoogd Inzet arbeidsvoorwaardenoverleg voor 1993 Uitvoering kabinets plannen onder druk Provinciaal wegennet Schouwen-Duiveland in goede staat iïi 2 ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE Advertentie r verzekeringen ZEEUWS ZEKER. Vraag uw verzekeringsadviseur. Minister Ter Beek: DEN HAAG - Minister Ter Beek van defensie heeft geen politieke bezwaren om Nederlandse marine schepen naar de Perzische Golf te sturen om hij te dragen aan de handhaving van het VN-embargo te gen Irak, maar op dit moment kunnen Amerikaanse, Britse en Franse schepen die taak goed aan. De inzet van Nederlandse schepen is niet nodig en er is ook niet om gevraagd. Iter Beek zei dat donderdag in de Tweede Kamer in een reac tie op uitspraken van CDA- woordvoerder De Hoop Schef- fer. Tijdens een debat waarin werd teruggeblikt op de Gol foorlog vroeg De Hoop Schei'- fer zich af of de Nederlandse marine zich niet nuttig kan maken door in het verband van de Westeuropese Unie (WEU) op roulatiebasis bij te dragen aan handhaving van het VN- embargo tegen Irak. De christen-democraat denkt aan een beperkte bijdrage voor een beperkte tijd. Minister Tbr Beek wees hem erop dat de Ne derlandse regering terughou dend is met het aangaan van nieuwe structurele militaire verplichtingen buiten het NAVO-verdragsgebied. De be windsman zegde toe in het na jaar, waarschijnlijk in de nota vredesoperaties, in te gaan op de vraag hoe het best kan wor den geregeld dat de de Tweede Kamer voldoende en tijdig wordt betrokken bij de inzet van Nederlandse militairen in het buitenland. Woordvoerders van CDA, PvdA, Groen Links en GPV hadden hierom ge vraagd. Geen van hen had klachten over de manier waar- HEERLEN - Schilderijen en te keningen van Berend Hoekstra (1958) zijn tot en met 5 juli te bezichtigen in de Stadsgalerij Heerlen. op dit tijdens de Golfcrisis is gebeurd. Maar de vaststelling van Tbr Beek dat voorafgaande instemming van de Kamer for meel niet nodig is, leidde tot vragen. Volgens Van Traa (PvdA) en anderen zou het goed zijn het ongeschreven recht na der in te vullen, zodat het tot de staatsrechtelijke praktijk kan gaan horen. BEEK-UBBERGEN - De Ver eniging Das Boom in Beek- Ubbergen heeft de beloning verhoogd voor de gouden tip die leidt tot aanhouding van degenen die eind vorige maand twee jonge dassen hebben doodgeslagen in Meinweg bij Roermond. Aanvankelijk was duizend gul den uitgeloofd voor de juiste informatie. Dankzij giften van het publiek is het de vereni ging mogelijk gemaakt de be loning te verhogen tot vijfdui zend gulden. Tbt dusver zijn er wel enkele tips binnengeko men, maar die hebben nog wei nig opgeleverd, aldus Das Boom. Tijden en standen volgens getijdetafel Hydro-meteocentrum Zeeland t.o.v. NAP Datum Hoogwater Laagwater tijd stand tijd stand 23 mei 08.35 139 02.30 -162 20.40. 120 14.45 -119 24 mei 09.20 129 03.10 -158 21.30 110 15.35 -116 25 mei 10.15 121 04.05 -152 22.30 102 16.35 -115 23 mei 07.20 134 01.30 -152 19.40 115 13.50 -111 24 mei 08.15 122 02.35 -147 20.30 104 15.00 -107 25 mei 09.20 113 03.40 -143 21.30 96 16.00 -107 23 mei 08.45 151 02.30 -168 20.50 131 14.45 -126 24 mei 09.35 141 03.20 -162 21.45 121 15.45 -122 25 mei 10.20 133 04.20 -157 22.35 113 16.50 -122 23 mei 08.45 147 02.30 -166 20.50 127 14.45 -124 24 mei 09.30 137 03.15 -161 21.40 117 15.40 -120 25 mei 10.25 128 04.10 -156 22.30 109 16.45 -JJ9 WEMELDINGE Doodtij: 26 mei Actuele informatie over afwijkingen 06-91122353 UTRECHT - De Vervoersbond FNV heeft de verzan de discussie over arbeidstijdverkorting (atv) weer uit het slop gehaald. De bond wil in het arbeidsvoor waardenoverleg voor 1993 hard inzetten op verdere atv, maar daar is wel de medewerking van de collega-bonden binnen de FNV voor nodig. Dat stelde de voormalige cao- coördinator en kersverse voor zitter van de vervoersbond. W. Waleson, vrijdag in een toe spraak voor de bondsraad van zijn bond. Waleson haakte aan bij de alom geuite profetieën over centraal overleg tussen overheid, werkgevers en vak beweging van de laatste we ken. Hij is daar voorstander van. Er zouden afspraken moe ten komen over vergroting van de arbeidsparticipatie, meer mensen aan het werk, vindt ook Waleson. Probleem De vraag is echter hoe de werk gelegenheid kan worden uitge breid. Het antwoord van Wale son was kort en bondig: ,,Het enige middel om via cao onderhandelingen echt banen te scheppen of te behouden is atv. Maar juist daar ligt ons probleem." De praktijk heeft de afgelopen jaren immers ge leerd dat een geïsoleerde strijd voor verdere verkorting van de werkweek niet veel oplevert. Enkele jaren geleden nam de Vervoersbond FNV de vier daagse werkweek als speer punt op in zijn beleid. Er is niet veel van terecht gekomen, con stateerde Waleson somber. ,,De aarzelende opleving van atv in 1991 is in 1992 weer tot stil stand gekomen", aldus de vak bondsvoorzitter. „Vrijwel ner gens hebben we iets van onze voorstellen gerealiseerd." Werkgevers blokkeren atv en bonden waar de vervoersbond samen mee onderhandelt lopen er evenmin warm voor. „Som migen trachten het zelfs actief te verhinderen", zei Waleson met verwijzing naar de Ver voersbond CNV. Maar bovenal is er „binnen de FNV geen wer kelijke eenheid en coördinatie op het gebied van arbeidstijd verkorting". Onderlinge eens gezindheid van de FN V-bonden is volgens Waleson „een mini maal vereiste". „Wij kunnen als bond niet in ons eentje het klimaat voor verdere atv verbeteren en over de hele linie resultaat boeken." Scenario's Voor het komende cao-seizoen schetste Waleson drie scena rio's. Alg het lukt om op cen traal niveau afspraken te ma ken over atv -die kans is overi gens uitermate gering- dan is hij bereid de looneis te „mati gen". Lukt dat niet, dan be staat altijd nog de mogelijk heid om in breed FNV-verband de werkgevers te dwingen de arbeidstijd te verkorten. In dat geval zal echter van loonmati ging geen sprake zijn. De ver voersbond zal dan, als het aan zijn voorzitter ligt, de volledi ge veronderstelde loonruimte opeisen: 1,5 procent voor atv en 5,5 procent voor de inkomens. Het somberste scenario komt in zicht als de FNV-bonden niet op één lijn zijn te krijgen. In dat geval zal de vervoersbond volgens Waleson geen onder handelingsruimte voor atv re serveren. Er kunnen daarover hooguit afspraken worden ge maakt in de bedrijfstakken en bedrijven waar* dé leden dat willen. Loonmatiging is dan vanzelfsprekend helemaal niet aan de orde. Centrale afspraken De laatste mogelijkheid is de meest reële. Voorzitter Van der Weg van de Industriebond FNV, die in de federatie be paald meer invloed heeft dan de vervoersbond, legde woens dag op zijn congres in Maas tricht omstandig uit dat cen trale afspraken niet te gede tailleerd mogen zijn. Hij wil dat centraal wordt vastgelegd dat werkgevers en vakbewe ging zich verplichten de werk gelegenheid uit te breiden. Hoe dat gebeurt, is een zaak voor het arbeidsvoorwaardenover leg in de bedrijven en de be drijfstakken, zo betoogde Van der Weg. Atv kan, maar zalig makend is het niet. Een woordvoerder van de FNV noemde de ideeën van Waleson „een beetje eenzijdig". Natuur lijk, atv kan een belangrijke rol spelen, vindt men. FNV- voorzitter Stekelenburg pleitte er nog voor in zijn nieuwjaars toespraak begin dit jaar. Vol gens de woordvoerder van de vakcentrale is het een „belang rijk en effectief middel", maar bepaald niet het enige. Ook de overheid speelt een rol, betoog de Stekelenburg in januari. Zij moet de voorwaarden schep pen voor investeringen in de in frastructuur. Zij moet tevens de opbrengst van de nog in te voeren eco-tax, een heffing op het gebruik van energie door het bedrijfsleven, gebruiken om de werkgelegenheid te be vorderen. Tbt slot kan ook de vut een belangrijke bijdrage leveren. Die realiteit stemde Waleson droevig. „Als het niet lukt binnen de FNV echte een heid te krijgen voor een inzet op atv, dan is echt werkgele genheidsbeleid, waarvoor een substantieel deel van de onder handelingsruimte wordt ge bruikt, onmogelijk." DEN HAAG - Er is sprake van een scheefgroei tussen de con sumptieve en de produktieve uitgaven van de overheid. Hierdoor komt uitvoering van kabinetsplannen onder druk te staan. Dat geldt voor het Nationaal Milieubeleidsplan, de Vierde Nota Ruimtelijke Ordening Extra, het Struc tuurschema Verkeer en Ver voer 2 en de Nota Volkshuis vesting in de jaren negentig. Dat stelt het Algemeen Ver bond Bouwbedrijf (AVBB) in het donderdag verschenen jaarverslag. Het jaarverslag spreekt van een ontbrekende „politieke daadkracht om weerstand te bieden aan de zuigkracht van de consumptieve uitgaven en het financieringstekort. En dat terwijl zowel maatschappelijk als politiek iedereen de nood zaak tot investeren in de infra structuur onderkent en er kent". Het AVBB vindt dat on acceptabel en meent dat het in vesteringsniveau van de over heid op korte termijn flink om hoog zal moeten. Het recente verleden geeft het AVBB echter weinig vertrouwen in het door de regering gevoerde beleid. Als percentage van het Bruto Nationaal Produkt daalde de overheidsinvesteringen de af gelopen tien jaar met 30 pro cent. De beschikbare middelen werden vooral aangewend voor zaken die in de consumptieve sfeer liggen. MIDDELBURG - In verband met een wijziging van de wegenbeheerssituatie hebben gedeputeerde sta ten een nieuw urgentieschema provinciale wegen opgesteld. Het betreft een voorontwerp 1992 waarin plannen ter verbetering en aanpassing van provin ciale wegen, de fietsvoorzieningen in Zeeland en de knelpunten in het provinciaal wegennet in Zeeland zijn opgenomen. De staat van het wegenstelsel op Schouwen-Duiveland is goed, zo blijkt uit het rap port, want geen enkele verbinding behoeft met grote spoed een aanpassing. groep Brouwersdam. De pro vincie erkent wel dat er proble men zijn op deze twee routes. Wel wordt voorgesteld om pro jecten aan de Helleweg en de Rampweg bij Renesse als studie-object aan het urgentie schema toe te voegen. Deze projecten zijn voorgedragen door de gemeente Westerschou- wen en het Waterschap Schouwen-Duiveland, maar zijn strijdig met eerdere be sluiten van de provincie en met aanbevelingen van de project- Vandaar dat een nadere studie wordt ingesteld naar een ver breding van de wegen. Een an der project waarbij de provin cie de noodzaak inziet van een studie is de kruising Stoofweg- Helleweg-Lagezoom. Voor wat betreft de fietspaden wordt een pad langs de Rampweg als ur gent beschouwd. De provincie ziet het niet als haar taak om langs de Kuyer- damseweg in Scharendijke een fietspad aan te leggen zodra de rechtstreekse verbinding Dammenweg-Elkerzeeseweg is gerealiseerd. In dat geval ver werkt de Kuyerdamseweg nog slechts lokaal verkeer en fiets- verkeer. De gemeente Midden- schouwen heeft dan de verant woordelijkheid om al dan niet een fietspad langs dit traject aan te leggen. Wel als reëel ver zoek wordt gezien de realise ring van een fietspad langs Elkerzeeseweg-Zwaardweg en tussen de Heuvelsweg en de Zwaardweg. Dat het op Schouwen relatief veilig is om je op een provincia le weg te begeven, blijkt uit het feit dat op de overzichtskaart van het eiland slechts één blackspot staat afgebeeld. Dit betreft de aansluiting Juliana- straat op de S7 richting de Zee- landbrug bij Zierikzee. Hier hebben zich tussen 1988 en 1990 elf ongevallen voorgedaan. De kruising valt daarmee binnen de blackspot-norm die in Zee land wordt aangehouden waar bij wordt uitgegaan van meer dan tien ongevallen in drie jaar. Als risicoweg wordt de verbinding tussen Noordgou- we en Zonnemaire aangeduid. Met name het kruispunt Kruis- weg/Zuidweg is onveilig. Naast direct op het verkeer be trekking hebbende aspecten als veiligheid en doorstroming wordt in het rapport ook inge gaan op de hinder die het ver keer veroorzaakt. De geluids hinder die het verkeer, met na me in de zomermaanden, ver oorzaakt in het c'entrum van Renesse is dringend genoeg om opgenomen te worden in het urgentieschema. Bij metingen is gebleken dat het verkeer hier een geluidsbelasting ver oorzaakt van tussen de'65 en 70 decibel. Het voorontwerp urgentiesche ma provinciale wegen 1992 staat voor de vergaderingen van de commissies verkeer en waterstaat geagendeerd. Ook dan wordt ingegaan op de kos ten en de investeringsmoge lijkheden. ZIERIKZEE - De politiemensen, die nu nog belast zijn met de specialistische verkeerszorg in de poli tiekorpsen vrezen, dat de verkeerszorg op de zoge naamde 80 km/uur-wegen en andere enkelbaans we gen buiten de bebouwde kom, door de reorganisatie van de Nederlandse politie sterk zal terug lopen. Bij de ontwikkelingen in de re organisatie, die op 6 april 1993 een feit moet zijn, wordt vol gens deze specialisten onvol doende rekening gehouden met het specialistische verkeers- werk. De plannen zoals die er nu liggen voorzien er in dat zo veel mogelijk werkzaamheden door de gewone politiefunctio narissen worden gedaan. Daar onder valt ook de specifieke verkeerszorg. Slechts enkele bijzondere taken zoals ver- keersadvisering komen in de nieuwe organisatie herkenbaar terug. De politiemensen moe ten in de nieuwe organisaties een groot aantal andere zaken verzorgen. Bij de verkeersspe- cialisten bestaat de vrees, dat de verkeerszorg op bovenge noemde wegen daardoor tot een onaanvaardbaar minimum wordt gereduceerd. Op de 80 km/uur-wegen en an dere enkelbaanswegen vindt 45 procent van het aantal ver keersongevallen plaats. In 1991 vielen 1376 verkeersdoden op de Nederlandse wegen, waar van 913 doden buiten de be bouwde kommen. Het aantal gewonden in 1991 bedroeg 47.391. Het overlijdensrisico ten gevol ge van een verkeersongeval wordt ten onrechte in zijn alge meenheid kennelijk steeds meer als een maatschappelijk risico gezien. Om dit nog eens extra onder de aandacht te brengen is een brief opgesteld, die is verzonden naar diverse personen en instanties, die ge zaghebbend zijn op verkeersge bied. Tévens werd deze brief in de vorm van een petitie over handigd aan enkele politici. door Mare Legeridre Tot en met 23 mei Burgh-Haamstede Expositie foto's van Theo Jans sen in De Bewaerschole, dage lijks (met uitzondering van zondag). Van 13.30 tot 16.30 uur. Tot en met zaterdag 4 juli Zierikzee Leesprogramma voor de jeugd. Openbare bibliotheek De Stol- pe. Openingstijden. Vrijdag 22 mei Zierikzee Kiekieris theatersport. Moe ders mooiste. Concertzaal. 20.00 uur. Brouwershaven Politiek café met Delta An ders. 't Swarte Schaep. 17.00 uur. Zaterdag 23 mei Zierikzee Concert Kunst en Eer. Onder de Beuze. 15.00 uur. Concert recital zang en piano. Zeeuwse Muziekschool. 20.00 uur. Vertoning Doorsfilm. Brogum. Van 15.00 tot 17.00 uur en optre den Homesick and the Backstabbers. 23.00 uur. Neeltje Jans Natuurexcursie. Vanaf Delta Expo. 11.15 uur. Westenschouwen Lions wandelmars. Paviljoen De Rotonde. Starttijden tussen 11.00 en 13,00 uur. Burgh-Haamstede Case Crossband en New Hope Quartet. Ring. 16.00 uur. Band Zeeuws Meisje. Café Zee- lust. 19.30 uur. Renesse Oud papier ophalen. Van 08.30 uur. Brouwershaven Rommelmarkt. Schoolplein OBS De Schoener. 09.00-15.00 uur. Noordgouwe Concert Con Amore. Pauw- straat. 19.30 uur. Ouwerkerk Reünie oud-inwoners dorp. Dorpshuis. 13.00-17.00 uur. Zaterdag 23 mei tot en met 13 juni Dreischor Expositie Aquamarijn in hob bygalerij Vredenburg; dage lijks (met uitzondering van zondag). Tussen 13.00-17.00 uur. Zondag 24 mei Neeltje Jans Natuurexcursie Vanaf Delta Expo. 11.15 uur. Maandag 25 mei Zierikzee FNV-themamiddag voor ka derleden over De glimlach van de oude dag. In Paternoster. 14.00 uur. Foto-expositie Bart van den Bossche. Galerie Galerij RSG. 14.30-15.30 uur. Gemeenteraadsvergadering in stadhuis. 19.30 uur. Burgh-Haamstede Vergadering Thfeltje Dek Je in Duinoord. 19.30 uur. Nieuwerkerk Raadsvergadering. Gemeente huis. 19.00 uur. Dinsdag 26 mei Zierikzee Fietstocht senioren. Vanaf sportpark Den Hogen Blok. 13.30 uur. Burgh-Haamstede Commissievergadering alge mene en bestuurlijke zaken. Gemeentehuis. 16.00 uur. Vergadering commissie ruim telijke ordening. Gemeente huis. 19.30 uur. Bruinisse Vergadering marktcommissie. Gemeentehuis. 20.00 uur. Woensdag 27 mei Zierikzee Spreekbeurt ds. Daniel I-Shun Thi. Pinkstergemeente. 20.00 uur. Burgh-Haamstede Vergadering commissie finan ciën. Gemeentehuis. 19.30 uur. Advertentie INSTALLATIEBEDRIJF

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1992 | | pagina 2