ZEKERHEID
IS GEWOON
TE KOOP
IN
MIDDELBURG.
Ontwerp urgentieschema
provinciale wegen 1992
Politie vreest uitholling
van de verkeerszorg
Algemene Zeeuwse
Vervoersbond FNV heropent ATV-discussie
Inzet Nederlandse marine
VN-embargo Irak onnodig
Beloning
voor tip in
dassenmoord
verhoogd
Inzet arbeidsvoorwaardenoverleg voor 1993
Uitvoering
kabinets
plannen
onder druk
Provinciaal wegennet Schouwen-Duiveland in
goede staat
iïi
2
ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE
Advertentie
r
verzekeringen
ZEEUWS ZEKER.
Vraag uw verzekeringsadviseur.
Minister Ter Beek:
DEN HAAG - Minister Ter Beek van defensie heeft
geen politieke bezwaren om Nederlandse marine
schepen naar de Perzische Golf te sturen om hij te
dragen aan de handhaving van het VN-embargo te
gen Irak, maar op dit moment kunnen Amerikaanse,
Britse en Franse schepen die taak goed aan. De inzet
van Nederlandse schepen is niet nodig en er is ook
niet om gevraagd.
Iter Beek zei dat donderdag in
de Tweede Kamer in een reac
tie op uitspraken van CDA-
woordvoerder De Hoop Schef-
fer. Tijdens een debat waarin
werd teruggeblikt op de Gol
foorlog vroeg De Hoop Schei'-
fer zich af of de Nederlandse
marine zich niet nuttig kan
maken door in het verband van
de Westeuropese Unie (WEU)
op roulatiebasis bij te dragen
aan handhaving van het VN-
embargo tegen Irak. De
christen-democraat denkt aan
een beperkte bijdrage voor een
beperkte tijd. Minister Tbr
Beek wees hem erop dat de Ne
derlandse regering terughou
dend is met het aangaan van
nieuwe structurele militaire
verplichtingen buiten het
NAVO-verdragsgebied. De be
windsman zegde toe in het na
jaar, waarschijnlijk in de nota
vredesoperaties, in te gaan op
de vraag hoe het best kan wor
den geregeld dat de de Tweede
Kamer voldoende en tijdig
wordt betrokken bij de inzet
van Nederlandse militairen in
het buitenland. Woordvoerders
van CDA, PvdA, Groen Links
en GPV hadden hierom ge
vraagd. Geen van hen had
klachten over de manier waar-
HEERLEN - Schilderijen en te
keningen van Berend Hoekstra
(1958) zijn tot en met 5 juli te
bezichtigen in de Stadsgalerij
Heerlen.
op dit tijdens de Golfcrisis is
gebeurd. Maar de vaststelling
van Tbr Beek dat voorafgaande
instemming van de Kamer for
meel niet nodig is, leidde tot
vragen. Volgens Van Traa
(PvdA) en anderen zou het goed
zijn het ongeschreven recht na
der in te vullen, zodat het tot
de staatsrechtelijke praktijk
kan gaan horen.
BEEK-UBBERGEN - De Ver
eniging Das Boom in Beek-
Ubbergen heeft de beloning
verhoogd voor de gouden tip
die leidt tot aanhouding van
degenen die eind vorige maand
twee jonge dassen hebben
doodgeslagen in Meinweg bij
Roermond.
Aanvankelijk was duizend gul
den uitgeloofd voor de juiste
informatie. Dankzij giften van
het publiek is het de vereni
ging mogelijk gemaakt de be
loning te verhogen tot vijfdui
zend gulden. Tbt dusver zijn er
wel enkele tips binnengeko
men, maar die hebben nog wei
nig opgeleverd, aldus Das
Boom.
Tijden en standen volgens getijdetafel Hydro-meteocentrum Zeeland t.o.v. NAP
Datum
Hoogwater
Laagwater
tijd
stand
tijd
stand
23 mei
08.35
139
02.30
-162
20.40.
120
14.45
-119
24 mei
09.20
129
03.10
-158
21.30
110
15.35
-116
25 mei
10.15
121
04.05
-152
22.30
102
16.35
-115
23 mei
07.20
134
01.30
-152
19.40
115
13.50
-111
24 mei
08.15
122
02.35
-147
20.30
104
15.00
-107
25 mei
09.20
113
03.40
-143
21.30
96
16.00
-107
23 mei
08.45
151
02.30
-168
20.50
131
14.45
-126
24 mei
09.35
141
03.20
-162
21.45
121
15.45
-122
25 mei
10.20
133
04.20
-157
22.35
113
16.50
-122
23 mei
08.45
147
02.30
-166
20.50
127
14.45
-124
24 mei
09.30
137
03.15
-161
21.40
117
15.40
-120
25 mei
10.25
128
04.10
-156
22.30
109
16.45
-JJ9
WEMELDINGE
Doodtij: 26 mei
Actuele informatie over afwijkingen 06-91122353
UTRECHT - De Vervoersbond FNV heeft de verzan
de discussie over arbeidstijdverkorting (atv) weer
uit het slop gehaald. De bond wil in het arbeidsvoor
waardenoverleg voor 1993 hard inzetten op verdere
atv, maar daar is wel de medewerking van de
collega-bonden binnen de FNV voor nodig.
Dat stelde de voormalige cao-
coördinator en kersverse voor
zitter van de vervoersbond. W.
Waleson, vrijdag in een toe
spraak voor de bondsraad van
zijn bond. Waleson haakte aan
bij de alom geuite profetieën
over centraal overleg tussen
overheid, werkgevers en vak
beweging van de laatste we
ken. Hij is daar voorstander
van. Er zouden afspraken moe
ten komen over vergroting van
de arbeidsparticipatie, meer
mensen aan het werk, vindt
ook Waleson.
Probleem
De vraag is echter hoe de werk
gelegenheid kan worden uitge
breid. Het antwoord van Wale
son was kort en bondig: ,,Het
enige middel om via cao
onderhandelingen echt banen
te scheppen of te behouden is
atv. Maar juist daar ligt ons
probleem." De praktijk heeft
de afgelopen jaren immers ge
leerd dat een geïsoleerde strijd
voor verdere verkorting van de
werkweek niet veel oplevert.
Enkele jaren geleden nam de
Vervoersbond FNV de vier
daagse werkweek als speer
punt op in zijn beleid. Er is niet
veel van terecht gekomen, con
stateerde Waleson somber. ,,De
aarzelende opleving van atv in
1991 is in 1992 weer tot stil
stand gekomen", aldus de vak
bondsvoorzitter. „Vrijwel ner
gens hebben we iets van onze
voorstellen gerealiseerd."
Werkgevers blokkeren atv en
bonden waar de vervoersbond
samen mee onderhandelt lopen
er evenmin warm voor. „Som
migen trachten het zelfs actief
te verhinderen", zei Waleson
met verwijzing naar de Ver
voersbond CNV. Maar bovenal
is er „binnen de FNV geen wer
kelijke eenheid en coördinatie
op het gebied van arbeidstijd
verkorting". Onderlinge eens
gezindheid van de FN V-bonden
is volgens Waleson „een mini
maal vereiste".
„Wij kunnen als bond niet in
ons eentje het klimaat voor
verdere atv verbeteren en over
de hele linie resultaat boeken."
Scenario's
Voor het komende cao-seizoen
schetste Waleson drie scena
rio's. Alg het lukt om op cen
traal niveau afspraken te ma
ken over atv -die kans is overi
gens uitermate gering- dan is
hij bereid de looneis te „mati
gen". Lukt dat niet, dan be
staat altijd nog de mogelijk
heid om in breed FNV-verband
de werkgevers te dwingen de
arbeidstijd te verkorten. In dat
geval zal echter van loonmati
ging geen sprake zijn. De ver
voersbond zal dan, als het aan
zijn voorzitter ligt, de volledi
ge veronderstelde loonruimte
opeisen: 1,5 procent voor atv en
5,5 procent voor de inkomens.
Het somberste scenario komt
in zicht als de FNV-bonden niet
op één lijn zijn te krijgen. In
dat geval zal de vervoersbond
volgens Waleson geen onder
handelingsruimte voor atv re
serveren. Er kunnen daarover
hooguit afspraken worden ge
maakt in de bedrijfstakken en
bedrijven waar* dé leden dat
willen. Loonmatiging is dan
vanzelfsprekend helemaal niet
aan de orde.
Centrale afspraken
De laatste mogelijkheid is de
meest reële. Voorzitter Van der
Weg van de Industriebond
FNV, die in de federatie be
paald meer invloed heeft dan
de vervoersbond, legde woens
dag op zijn congres in Maas
tricht omstandig uit dat cen
trale afspraken niet te gede
tailleerd mogen zijn. Hij wil
dat centraal wordt vastgelegd
dat werkgevers en vakbewe
ging zich verplichten de werk
gelegenheid uit te breiden. Hoe
dat gebeurt, is een zaak voor
het arbeidsvoorwaardenover
leg in de bedrijven en de be
drijfstakken, zo betoogde Van
der Weg. Atv kan, maar zalig
makend is het niet.
Een woordvoerder van de FNV
noemde de ideeën van Waleson
„een beetje eenzijdig". Natuur
lijk, atv kan een belangrijke
rol spelen, vindt men. FNV-
voorzitter Stekelenburg pleitte
er nog voor in zijn nieuwjaars
toespraak begin dit jaar. Vol
gens de woordvoerder van de
vakcentrale is het een „belang
rijk en effectief middel", maar
bepaald niet het enige. Ook de
overheid speelt een rol, betoog
de Stekelenburg in januari. Zij
moet de voorwaarden schep
pen voor investeringen in de in
frastructuur. Zij moet tevens
de opbrengst van de nog in te
voeren eco-tax, een heffing op
het gebruik van energie door
het bedrijfsleven, gebruiken
om de werkgelegenheid te be
vorderen. Tbt slot kan ook de
vut een belangrijke bijdrage
leveren. Die realiteit stemde
Waleson droevig. „Als het niet
lukt binnen de FNV echte een
heid te krijgen voor een inzet
op atv, dan is echt werkgele
genheidsbeleid, waarvoor een
substantieel deel van de onder
handelingsruimte wordt ge
bruikt, onmogelijk."
DEN HAAG - Er is sprake van
een scheefgroei tussen de con
sumptieve en de produktieve
uitgaven van de overheid.
Hierdoor komt uitvoering van
kabinetsplannen onder druk
te staan. Dat geldt voor het
Nationaal Milieubeleidsplan,
de Vierde Nota Ruimtelijke
Ordening Extra, het Struc
tuurschema Verkeer en Ver
voer 2 en de Nota Volkshuis
vesting in de jaren negentig.
Dat stelt het Algemeen Ver
bond Bouwbedrijf (AVBB) in
het donderdag verschenen
jaarverslag.
Het jaarverslag spreekt van
een ontbrekende „politieke
daadkracht om weerstand te
bieden aan de zuigkracht van
de consumptieve uitgaven en
het financieringstekort. En dat
terwijl zowel maatschappelijk
als politiek iedereen de nood
zaak tot investeren in de infra
structuur onderkent en er
kent". Het AVBB vindt dat on
acceptabel en meent dat het in
vesteringsniveau van de over
heid op korte termijn flink om
hoog zal moeten. Het recente
verleden geeft het AVBB echter
weinig vertrouwen in het door
de regering gevoerde beleid.
Als percentage van het Bruto
Nationaal Produkt daalde de
overheidsinvesteringen de af
gelopen tien jaar met 30 pro
cent. De beschikbare middelen
werden vooral aangewend voor
zaken die in de consumptieve
sfeer liggen.
MIDDELBURG - In verband met een wijziging van
de wegenbeheerssituatie hebben gedeputeerde sta
ten een nieuw urgentieschema provinciale wegen
opgesteld. Het betreft een voorontwerp 1992 waarin
plannen ter verbetering en aanpassing van provin
ciale wegen, de fietsvoorzieningen in Zeeland en de
knelpunten in het provinciaal wegennet in Zeeland
zijn opgenomen. De staat van het wegenstelsel op
Schouwen-Duiveland is goed, zo blijkt uit het rap
port, want geen enkele verbinding behoeft met grote
spoed een aanpassing.
groep Brouwersdam. De pro
vincie erkent wel dat er proble
men zijn op deze twee routes.
Wel wordt voorgesteld om pro
jecten aan de Helleweg en de
Rampweg bij Renesse als
studie-object aan het urgentie
schema toe te voegen. Deze
projecten zijn voorgedragen
door de gemeente Westerschou-
wen en het Waterschap
Schouwen-Duiveland, maar
zijn strijdig met eerdere be
sluiten van de provincie en met
aanbevelingen van de project-
Vandaar dat een nadere studie
wordt ingesteld naar een ver
breding van de wegen. Een an
der project waarbij de provin
cie de noodzaak inziet van een
studie is de kruising Stoofweg-
Helleweg-Lagezoom. Voor wat
betreft de fietspaden wordt een
pad langs de Rampweg als ur
gent beschouwd.
De provincie ziet het niet als
haar taak om langs de Kuyer-
damseweg in Scharendijke een
fietspad aan te leggen zodra de
rechtstreekse verbinding
Dammenweg-Elkerzeeseweg is
gerealiseerd. In dat geval ver
werkt de Kuyerdamseweg nog
slechts lokaal verkeer en fiets-
verkeer. De gemeente Midden-
schouwen heeft dan de verant
woordelijkheid om al dan niet
een fietspad langs dit traject
aan te leggen. Wel als reëel ver
zoek wordt gezien de realise
ring van een fietspad langs
Elkerzeeseweg-Zwaardweg en
tussen de Heuvelsweg en de
Zwaardweg.
Dat het op Schouwen relatief
veilig is om je op een provincia
le weg te begeven, blijkt uit het
feit dat op de overzichtskaart
van het eiland slechts één
blackspot staat afgebeeld. Dit
betreft de aansluiting Juliana-
straat op de S7 richting de Zee-
landbrug bij Zierikzee. Hier
hebben zich tussen 1988 en 1990
elf ongevallen voorgedaan. De
kruising valt daarmee binnen
de blackspot-norm die in Zee
land wordt aangehouden waar
bij wordt uitgegaan van meer
dan tien ongevallen in drie
jaar. Als risicoweg wordt de
verbinding tussen Noordgou-
we en Zonnemaire aangeduid.
Met name het kruispunt Kruis-
weg/Zuidweg is onveilig.
Naast direct op het verkeer be
trekking hebbende aspecten
als veiligheid en doorstroming
wordt in het rapport ook inge
gaan op de hinder die het ver
keer veroorzaakt. De geluids
hinder die het verkeer, met na
me in de zomermaanden, ver
oorzaakt in het c'entrum van
Renesse is dringend genoeg om
opgenomen te worden in het
urgentieschema. Bij metingen
is gebleken dat het verkeer
hier een geluidsbelasting ver
oorzaakt van tussen de'65 en 70
decibel.
Het voorontwerp urgentiesche
ma provinciale wegen 1992
staat voor de vergaderingen
van de commissies verkeer en
waterstaat geagendeerd. Ook
dan wordt ingegaan op de kos
ten en de investeringsmoge
lijkheden.
ZIERIKZEE - De politiemensen, die nu nog belast
zijn met de specialistische verkeerszorg in de poli
tiekorpsen vrezen, dat de verkeerszorg op de zoge
naamde 80 km/uur-wegen en andere enkelbaans we
gen buiten de bebouwde kom, door de reorganisatie
van de Nederlandse politie sterk zal terug lopen.
Bij de ontwikkelingen in de re
organisatie, die op 6 april 1993
een feit moet zijn, wordt vol
gens deze specialisten onvol
doende rekening gehouden met
het specialistische verkeers-
werk. De plannen zoals die er
nu liggen voorzien er in dat zo
veel mogelijk werkzaamheden
door de gewone politiefunctio
narissen worden gedaan. Daar
onder valt ook de specifieke
verkeerszorg. Slechts enkele
bijzondere taken zoals ver-
keersadvisering komen in de
nieuwe organisatie herkenbaar
terug. De politiemensen moe
ten in de nieuwe organisaties
een groot aantal andere zaken
verzorgen. Bij de verkeersspe-
cialisten bestaat de vrees, dat
de verkeerszorg op bovenge
noemde wegen daardoor tot
een onaanvaardbaar minimum
wordt gereduceerd.
Op de 80 km/uur-wegen en an
dere enkelbaanswegen vindt
45 procent van het aantal ver
keersongevallen plaats. In 1991
vielen 1376 verkeersdoden op
de Nederlandse wegen, waar
van 913 doden buiten de be
bouwde kommen. Het aantal
gewonden in 1991 bedroeg
47.391.
Het overlijdensrisico ten gevol
ge van een verkeersongeval
wordt ten onrechte in zijn alge
meenheid kennelijk steeds
meer als een maatschappelijk
risico gezien. Om dit nog eens
extra onder de aandacht te
brengen is een brief opgesteld,
die is verzonden naar diverse
personen en instanties, die ge
zaghebbend zijn op verkeersge
bied. Tévens werd deze brief in
de vorm van een petitie over
handigd aan enkele politici.
door Mare Legeridre
Tot en met 23 mei
Burgh-Haamstede
Expositie foto's van Theo Jans
sen in De Bewaerschole, dage
lijks (met uitzondering van
zondag). Van 13.30 tot 16.30 uur.
Tot en met
zaterdag 4 juli
Zierikzee
Leesprogramma voor de jeugd.
Openbare bibliotheek De Stol-
pe. Openingstijden.
Vrijdag 22 mei
Zierikzee
Kiekieris theatersport. Moe
ders mooiste. Concertzaal.
20.00 uur.
Brouwershaven
Politiek café met Delta An
ders. 't Swarte Schaep. 17.00
uur.
Zaterdag 23 mei
Zierikzee
Concert Kunst en Eer. Onder
de Beuze. 15.00 uur.
Concert recital zang en piano.
Zeeuwse Muziekschool. 20.00
uur.
Vertoning Doorsfilm. Brogum.
Van 15.00 tot 17.00 uur en optre
den Homesick and the
Backstabbers. 23.00 uur.
Neeltje Jans
Natuurexcursie. Vanaf Delta
Expo. 11.15 uur.
Westenschouwen
Lions wandelmars. Paviljoen
De Rotonde. Starttijden tussen
11.00 en 13,00 uur.
Burgh-Haamstede
Case Crossband en New Hope
Quartet. Ring. 16.00 uur.
Band Zeeuws Meisje. Café Zee-
lust. 19.30 uur.
Renesse
Oud papier ophalen. Van 08.30
uur.
Brouwershaven
Rommelmarkt. Schoolplein
OBS De Schoener. 09.00-15.00
uur.
Noordgouwe
Concert Con Amore. Pauw-
straat. 19.30 uur.
Ouwerkerk
Reünie oud-inwoners dorp.
Dorpshuis. 13.00-17.00 uur.
Zaterdag 23 mei
tot en met 13 juni
Dreischor
Expositie Aquamarijn in hob
bygalerij Vredenburg; dage
lijks (met uitzondering van
zondag). Tussen 13.00-17.00 uur.
Zondag 24 mei
Neeltje Jans
Natuurexcursie Vanaf Delta
Expo. 11.15 uur.
Maandag 25 mei
Zierikzee
FNV-themamiddag voor ka
derleden over De glimlach van
de oude dag. In Paternoster.
14.00 uur.
Foto-expositie Bart van den
Bossche. Galerie Galerij RSG.
14.30-15.30 uur.
Gemeenteraadsvergadering in
stadhuis. 19.30 uur.
Burgh-Haamstede
Vergadering Thfeltje Dek Je in
Duinoord. 19.30 uur.
Nieuwerkerk
Raadsvergadering. Gemeente
huis. 19.00 uur.
Dinsdag 26 mei
Zierikzee
Fietstocht senioren. Vanaf
sportpark Den Hogen Blok.
13.30 uur.
Burgh-Haamstede
Commissievergadering alge
mene en bestuurlijke zaken.
Gemeentehuis. 16.00 uur.
Vergadering commissie ruim
telijke ordening. Gemeente
huis. 19.30 uur.
Bruinisse
Vergadering marktcommissie.
Gemeentehuis. 20.00 uur.
Woensdag 27 mei
Zierikzee
Spreekbeurt ds. Daniel I-Shun
Thi. Pinkstergemeente. 20.00
uur.
Burgh-Haamstede
Vergadering commissie finan
ciën. Gemeentehuis. 19.30 uur.
Advertentie
INSTALLATIEBEDRIJF