Kokkel- en mosselvissers
willen vangsten beperken
(On)gehoord
Zevibel: Plannen minister gaan te ver
Middelburgse ambtenaren
stappen in juni op de fiets
Openbare orgelactiviteiten
in kerken van Middelburg
VRIJDAG 15 MEI 1992 NR 25154
1V
•■sr j A
Zevibel: sector zelf heel goed in staat orde op zaken te stellen. (Archieffoto).
ZIERIKZEE - De vereniging tot bevordering der
Zeeuwse Visserijbelangen Zevibel heeft plannen
ontwikkeld voor vermindering van de kokkel- en
mosselvisserij in de Waddenzee. Met deze plannen
reageert Zevibel op de onlangs gepresenteerde
Structuurnota Zee- en Kustvisserij waarin de slui
ting van aanzienlijke visgebieden werd aangekon
digd. De plannen werden deze week aangeboden aan
de Vaste Commissie voor Visserij van de Tweede Ka
mer. Door tal van maatregelen wil Zevibel bereiken
dat de activiteiten van de vissers passen in het na
tuurbeheer van de kustwateren, waarbij het natuur-
belang de voorrang krijgt. „Een verantwoord visse
rijbeleid is. naar de mening van Zevibel immers
voorwaarde voor het behoud en de groei van het na
tuurlijk leven in de kustwateren", aldus Zevibel in
een persbericht.
WESTENSCHOUWEN - Burgemeester mr. C. G. J.
Rutten van Middelburg heeft tegenover een delega
tie bestaande uit leden van de Fietsersbond ENFB,
de Zeeuwse Milieu Federatie en het Zeeuws Plat
form Duurzame Ontwikkeling, meegedeeld dat de
gemeente Middelburg alle ambtenaren een brief zal
doen toekomen, met het verzoek in de maand juni op
de fiets naar het werk te komen.
Tben de structuurnota kust- en
zeevisserij onlangs werd gepre
senteerd liet de reactie van de
mossel- en kokkelvissers niet
lang op zich wachten. Hoewel
men zich in grote lijnen wel in
de voorstellen kon vinden liet
men de minister weten dat
diens plannen te ver gingen.
Men sprak de vrees uit dat als
deze plannen daadwerkelijk
uitgevoerd zouden worden een
groot deel van de 3500 arbeids
plaatsen in de schelpdiersector
op de tocht zouden komen te
staan. „Daarom heeft Zevibel
nu eigen plannen ontwikkeld
die beter zijn dan die van de
minister. Daarmee speelt Zevi
bel in op de wens van de minis
ter om de sector een grotere
verontwaardelijkheid te geven
voor het te voeren beleid. Naar
de mening van Zevibel is de
sector zelf goed in staat orde op
zaken te stellen, onder meer
door het jaarlijks opstellen
van visplannen".
Geen tegenstelling
De kokkel- en mosselvissers,
zo wordt in het Zevibel-plan
gesteld, erkennen de enorme
belangen die in het geding zijn;
het behoud van natuurgebie
den als de Waddenzee, de
Ooster- en Westerschelde en de
Voordelta.
„Hoe kan het ook anders; dat
behoud is voor de sector een
eerste voorwaarde om te kun
nen overleven. Er is dan ook
geen tegenstelling tussen het
milieubelang en het visserijbe-
lang", aldus Zevibel. „De acti
viteiten van de vissers spelen
in het geheel niet meer dan een
marginale rol. Zo is de natuur
lijke 'schade' die een flinke
storm veroorzaakt in Wadden
zee en Voordelta qua verplaat
sing van bodemmaterialen en
opwerveling van slik vele ma
len erger dan een jaar lang op
mosselen vissen".
Wel erkent men dat door de
schaarste aan zowel kokkels
als mossels een situatie is ont
staan waar dringend iets aan
gedaan moet worden. „De
kokkel- en mosselsector wil zo
spoedig mogelijk in overleg
treden met alle betrokken
maatschappelijke en politieke
groeperingen", aldus Zevibel.
De belangenorganisatie zegt
toe te willen naar afspraken
over een visserijbeheer dat is
in te passen in een beheer van
de natuurgebieden zoals dat
voor Wester- en Oosterschelde
en de Voordelta is geformu
leerd. „De sector is daarbij be
reid ook over een sluiting van
de huidige vangstgebieden te
praten en heeft daarvoor een
eigen plan uitgewerkt", aldus
Zevibel.
In dat plan worden voor een be
langrijk deel dezelfde voor vis
serij te sluiten gebieden aange
geven als in de structuurnota
zee- en kustvisserij. „Groot
verschilpunt is echter dat de
sector het sluiten van het Gro
ninger Wad uit oogpunt van de
te realiseren doelstellingen
(het creëren van biotopen van
mossel- en kokkelbanken en
zeegras, red.) niet nodig acht".
Zevibel doet de suggestie om
ten behoeve van het onderzoek
naar de verschillen in biotoop
vanaf een eiland tot aan de vas
te wal een gebied onder Schier
monnikoog te reserveren. Om
toch tot een aanzienlijke slui
ting van visgebieden te komen
stelt Zevibel voor gebieden on
der Griend, Vlieland en Rot
tum voor de visserij te sluiten.
Oosterschelde
Ten aanzien van de Ooster
schelde gaat Zevibel voor een
belangrijk de^L mee met de
voorstellen van qe minister zo
als die in de structuurnota zee-
en kustvisserij genoemd wor
den. Men kan zich vinden in
sluiting voor de visserij van de
noordelijke tak van de Ooster
schelde. Verder werd al eerder
door de sector voorgesteld de(
Zandkreek, Schelphoek, de
slikken van Kattendijke en de
Yersekse oesterbank vanaf de
verwaterpercelen tot de lijn
Windgat/Krabbendijke te slui
ten voor de visserij. „Van deze
voorstellen is alleen de Zand
kreek in de tweede fase overge
nomen terwijl de voor de kok
kelvisserij belangrijke Rog-
genplaat eerst deels en later ge
heel wordt gesloten".
Onterecht volgens Zevibel.
„Daar sluiting van de Roggen-
plaat vooral als doel heeft de
mogelijkheid voor de ontwik
keling van een zeehondenstand
te bevorderen en daar niet is
aangetoond dat de beroepsvis
serij de zeehonden verstoort
kan sluiting van de Roggen-
plaat bij opstelling van een be
heersplan dat met zogende zee
honden en de behoefte van vo
gels rekenig houdt achterwege
blijven", aldus Zevibel.
Wel geeft de belangenorganisa
tie aan terdege rekening te wil
len houden met de voedselbe-
hoefte van de vogels. „De sec
tor kan zich vinden in de opvat
ting dat er moet worden inge
grepen als er sprake is van een
(dreigende) structurele voed
selschaarste voor vogels".
In concreto wordt voorgesteld
om in jaren waarin de hoeveel
heid kokkels, mosselzaad en
andere soorten die als voedsel
dienen voor vogels beperkt is
in de opengestelde gebieden
niet alles op te vissen. „In die
jaren zou slechts de helft van
het aanwezige mosselzaad en
alleen de oude kokkels of even
tueel een deel daarvan mogen
worden opgevist". Zevibel te
kent daar wel meteen bij aan
dat kokkels weliswaar op som
mige plaatsen in rendabele
dichtheden aanwezig zijn maar
lang niet altijd 'bevisbaar'
zijn. „Banken kunnen zo hoog
zijn dat zelfs de ondiepe kok
kelschepen er niet op kunnen
komen. Beperking van de
mosselzaad- en kokkelvisserij
buiten de gebieden die niet
meer toegankelijk zijn treft de
ze sector bijzonder hard. Des
ondanks is er de bereidheid
van de sector om zelf vangstbe
perkende maatregelen te ne
men". Het sluiten van meer
dan 15 a 20 procent van de kust
wateren voor de mosselzaad-
en kokkelvisserij betekent vol
gens Zevibel dat deze sectoren
zullen moeten inkrimpen.
„Schadevergoeding omdat dit
niet behoort tot het normale
ondernemersrisico lijkt dan
ook op z'h plaats", aldus Zevi
bel.
Tijdens de bijeenkomst die in
het stadhuis van Middelburg
plaatsvond kreeg de burge
meester van Riet Beukert,
coördinatrice van de Fietsers
bond ENFB, de brochure Wer
ken met de fiets aangeboden.
De bróchure bevat aanbevelin
gen voor bedrijven en instellin
gen voor het opstellen van een
milieubewust mobiliteitsplan
voor hun personeel.
Praktisch cadeautje
De initiator van de Juni Amb
tenaren Fietsmaand, Jan Mida-
vaine, afkomstig uit Westen-
MIDDELBURG - Op zaterdag
23 mei viert het district Zee
land van de Koninklijke Ne
derlandse Organistenvereni
ging zijn 50-jarig bestaan.
Hieraan zal aandacht worden
geschonken door middel van
een aantal activiteiten in Mid
delburgse kerken, die voor ie
dere belangstellende gratis
toegankelijk zijn. Middelburg
heeft een rijk cultureel verle
den, ook op orgelgebied.
Het programma wordt ge
opend in de Nieuwe Kerk om
11.00 uur met muziek door het
koperensemble Paul van Bel-
zen. Om ca. 11.30 uur volgt aan
dacht voor liturgische muziek
voor koor en orgel met werken
van Buxtehude, M. Haydn en
Durufle. Uitvoerenden zijn: de
Cantorij van de Nieuwe Kerk
onder leiding van Bea Zwadlo
en Wim Boer, orgel. Vanaf 12.15
uur kan in de wandelkerk een
expositie worden bezocht,
waarmee de geschiedenis van
het 17de-eeuwse orgel van de
Nieuwe Kerk in beeld wordt
gebracht en waarin werk van
de Zeeuwse orgelbouwer Da
vid Kunst ten toon wordt ge
steld. Om 13.00 uur zal beiaar-
schouwen, overhandigde bur
gemeester Rutten een repara
tiedoosje met daarin banden-
lichters, lijm en plakkertjes.
De ambtenaren die onderweg
een lekke band krijgen kunnen
deze zodoende op de stoep van
het Middelburgse stadhuis bij
aankomst op het werk plak
ken. „In de tijd van de baas",
voegde mr. Rutten hieraan la
chend toe Burgemeester Rut
ten hoopt dat andere gemeen
ten het besluit van het Middel
burgse college van b en w zul
len overnemen. Het college
vindt Midavaines idee tevens
interessant vanwege het mi
lieu-effect.
dier Henk G. van Putten een
carillonbespeling verzorgen.
Om 14.00 uur begint in de Lu
therse kerk een voordracht
door Albert Clement met als ti
tel: De Zeeuwse organist als
componist in de 17de en 18de
eeuw. Verscheidene Zeeuwse
organisten uit de betreffende
periode waren in hun eigen tijd
tot ver over de landsgrenzen
bekend, zoals bijvoorbeeld de
Middelburgse organist en
klokkenist Pieter Bustijn en
de in Vlissingen werkzame
Joost Verschuere Reynvaan.
Deze lezing zal met klinkende
muziek worden geïllustreerd.
Muzikale medewerking verle
nen Maaike Boekholt, gamba;
Heieen Stroo, zang (sopraan);
Jos Vogel, clavecimbel; Wim
Wilschut, orgel. Aansluitend
zal om 15.00 uur een korte
bespeling van het fraaie histo
rische orgel volgen door de or
ganist van de Lutherse kerk,
Wim Wilschut.
De dag wordt besloten met een
orgelconcert in de Oostkerk.
Dit begint om 16.00 uur en
wordt verzorgd door Bram
Beekman. Op het programma
staan werken van Bach, Schu
mann en improvisaties.
DE LEZER AAN HET WOORD
ZIERIKZEE - De stelling dat de fietser wegens het gebrek aan veilige fietspa
den op Schouwen-Duiveland zijn leven niet zeker is, wordt door een aantal le
zers onderschreven. Een inwoner uit Noordgouwe noemt het eiland wat betreft
de fietspaden een onderontwikkeld gebied. „Hier ligt nog geen 1% aan fietspa
den van wat er eigenlijk zou moeten liggen", zo luidt zijn reactie. Mevrouw Stou
ten uit Oosterland en mevrouw Kristelijn uit Renesse vinden Renesse nog het
beste voorbeeld als het gaat om „fietsgevaarlijke" gebieden. In het hoogseizoen
door het centrum fietsen is levensgevaarlijk, dan kun je nog beter afstappen",
aldus eerstgenoemde. De heer Flohil denkt dat hier weinig aan valt te doen. „Je
kunt moeilijk het toerisme tegenhouden omdat je de wegen voor fietsers ver-
keersvriendelijker wil maken", zo meent hij. De heer Van der Wekken heeft een
oplossing voor het probleem gevonden. „Je moet zelf de route bepalen en de
rustige wegen uitkiezen", is zijn mening. Duidelijk is in ieder geval dat het njet
overal op Schouwen even veilig is om per fiets een ritje te maken.
De overheid
heeft
kennelijk
andere
prioriteiten
„Schouwen-Duiveland is voor
de fietser een volstrekt achter
gebleven, onderontwikkeld
land. Op zich zou Schouwen-
Duiveland een prachtig fiets
land kunnen zijn, ware het niet
dat/ er hier nog geen 1% aan
fietspaden ligt van wat er ei
genlijk zou moeten liggen. De
overheid heeft kennelijk ande
re prioriteiten", zo begint een
schriftelijke reactie van een in
woner uit Noordgouwe. Hij on
derbouwt zijn stelling met en
kele voorbeelden. „Kijk wat er
uitgegeven wordt aan het stuk
weg tussen Schuddebeurs en
Zierikzee. Tjonge, dat wordt
echt met een nagelvijltje bijge
houden. Elk jaar tegels eruit
en tegels er weer in. Struikjes
gesnoeid, papiertjes wegge-
haald, paaltjes gepoetst, Keu
rig. Slechts 2 kilometer verder
aan de Zuidweg richting Zon-
nemaire rijden de fietsers op
de rijbaan, waar bussen en
vrachtwagens rakelings langs
ze heen suizen. Als meest mar
kante voorbeeld noemt de
briefschrijver de Delingsdijk.
„Daar is plaats zat voor
fietspaden en het zou ook nog
niet eens veel kosten, maar nee
hoor. De Delingsdijk is voor
sommigen een soort racebaan.
En daar rijden dus ook fiet
sers. En voor Delingsdijk kun
jje ook invullen: Stolpweg,
Kruis weg/Gaanderse weg,
Blooisedijk, Elkerzeeseweg,
Kuijerdamseweg, Verseputse-
weg enz.". Ook de toerist heeft
baat bij goede fietspaden, zo
meent hij. „Hoeveel energie
wordt er niet gestoken in het
hier krijgen van al dat volk.
Als ze er eenmaal zijn komen
ze de auto nauwelijks uit. Lo
gisch, je wordt hier zo over
hoop gereden. Op een eiland
als Texel ligt zelfs langs een
weg als de Boerenweg een
apart fietspad. Het zou voor
bestuurders geen kwaad kun
nen 's zomers daar eens een
kijkje te gaan nemen. Men zou
kunnen constateren dat daar
90% van de toeristen de auto
laat staan en lekker fietst.
Hier denken we na over rond
wegen, omwegen, mobiliteits
scenario's, betaald parkeren,
illegaal kamperen, vaste oever
verbindingen. Foutje". En niet
bedankt! Mevrouw Y. Kriste
lijn uit Renesse vindt de ver
keersveiligheid van fietsers op
Schouwen-Duiveland over het
algemeen meevallen. Met name
de fietspaden in het buitenge
bied zijn goed te berijden. An
ders is het gesteld met de situa
tie in de kernen.
In het hoogseizoen is het vol
gens mevrouw Kristelijn rede
lijk gevaarlijk om je per fiets
in het centrum van Renesse te
begeven. Oplossingen hiervoor
zijn moeilijk aan te dragen.
„Maar een aparte strook die de
"tweewielérs scheidt van de rij
baan zou al heel veel helpen".
Waar volgens haar ook behoef
te aan bestaat, is een fietspad
door de duinen vanaf Renesse
in de richting van Westen-
schouwen. De fietsers kunnen
dan kennismaken met de
mooie natuur van De Westhoek
in plaats van het „autovolle"
centrum van Renesse.
Ze rijden de
vouwen uit je
broek
Een inwoonster van de gemeen
te Duiveland vindt dat de
fietspaden onevenredig over
het eiland zijn verdeeld. „De
enige veilige fiets- en wandel
paden bevinden zich in het be
voorrechte gedeelte van Schou
wen, namelijk De Westhoek. In
Duiveland is er geen enkel vei
lig fietspad, sterker er is niet
eens een fietspad". Volgens
haar moeten de Duivelanders
zich tevreden stellen met de
polderwegen wanneer zij op
hun gemak een ritje op de fiets
willen maken. Maar ook daar
wordt de situatie er niet beter
op, want de toeristen ontdek
ken steeds meer de polderwe
gen als sluiproute. Bijvoor
beeld om vanuit Brouwersha
ven via Sirjansland en Drei-
schor op de Grevelingendam te
komen. „Op deze wegen zijn
geen snelheidscontroles! Mak
kelijk voor een gehaaste auto
mobilist. Hier rijden ze dus let
terlijk de vouwen uit je broek",
zo luidt de verontwaardigde
reactie. Ongerust vraagt zij
zich af: „wanneer zullen wij
met onze kinderen en kleinkin
deren rustig kunnen fietsen en
wandelen in Duiveland zonder
weg te moeten springen voor
een overhaaste automobilist?"
Je kunt
moeilijk het
toerisme
tegenhouden
De heer Flohil uit Zierikzee,
een fervent fietser, meent dat
de komst van meer en meer
toeristen naar het eiland, de
oorzaak is voor de benauwende
situatie van fietsers. Zelf
neemt hij regelmatig de fiets
mee naar Drenthe en Overijs
sel. Ook op Flakkee vindt hij
het erg meevallen, omdat hier
het toerisme nog niet zo sterk
uit zijn voegen is gegroeid als
op Schouwen.
„Maar ja, je kunt moeilijk het
toerisme tegenhouden omdat
je de wegen voor fietsers ver-
keersvriendelijker wilt ma
ken".
Je moet zelf
de rustige
wegen kiezen
„Als jezelf je route bepaalt en
de rustige wegen kiest, valt het
best mee met de veiligheid van
de fietspaden op Schouwen-
Duiveland", zo meent de heer
van der Wekken uit Zierikzee.
Hijzelf is een echte fietslief-
hebber. Regelmatig pakt hij
met een vijftal kennissen de
fiets om in de buurt een ritje tb
maken. Ze beslissen dan zelf
waar en wanneer ze gaan toe
ren en dat is heel belangrijk.
„Over de dijken van het eiland
en de wegen rond bijvoorbeeld
Dreischor en Zonnemaire valt
er goed te fietsen. Persoonlijk
heb ik dus weinig last van het
verkeer, maar ik kan me voor
stellen dat mensen die dage
lijks van Zierikzee naar Haam
stede moeten daar anders over
denken". Op het eiland is er
Volgens de heer Van der Wek
ken al heel wat verbeterd voor
wat betreft de fietspaden. „Zo
is de aanleg van het fietspad
naast elkaar op kunnen rijden
is het al goed".
Mevrouw Heijboer zou ook
dolgraag fietspaden willen
langs de Elkerzeeseweg en de
Zwaardweg; de route die on
langs van verkeersremmende
maatregelen werd voorzien.
„Voor de automobilisten is het
veiliger geworden, maar voor
de fietsers niet. Je komt klem
te zitten tussen de auto's en de
trottoirbanden, die wel acht
centimeter hoog zijn". Als
voorbeeld van mensen die wor
den benadeeld door het gebrek
aan fietspaden op Schouwen-
Duiveland noemt mevrouw
Heijboer haar schoonouders.
„Zij hebben geen auto en doen
daarom zoveel mogelijk per
fiets. In de winter wordt dat
vanzelfsprekend beperkt van
wege de weersomstandighe
den. Maar ook in de zomer
maanden kunnen ze vanwege
de drukte en het ontbreken van
fietspaden niet veilig fietsen".
Mevrouw Heijboer weet dat er
een provinciaal fietspadenplan
is waarvan de gemeente afhan
kelijk is voor de aanleg van
fietspaden. „Maar men kan als
gemeente veel meer druk uit
oefenen dan nu gebeurt. Door
met een goed uitgewerkt plan
te komen en een kostenplaat
je".
Altijd
rekening 1
houden met
die auto's!
„Je moet altijd maar rekening
houden met die auto's", is de
kritiek van mevrouw Stouten-
van der Graaf uit Oosterland.
Ook zij is van mening dat er in
het hoogseizoen en op de feest
dagen voor de liefhebbers van
een fietstocht geen lol meer te
beleven is. Renesse is wat haar
betreft het meest duidelijke
voorbeeld. „In de zomer door
het centrum fietsen is vrijwel
geen doen, dan kun je nog be
ter afstappen". Op de polder
wegen bij Sirjansland en Drei
schor waar mevrouw Stouten
ook regelmatig de trappers
rondmaalt, valt het gelukkig
allemaal nog mee. „Alhoewel
je bijvoorbeeld bij het stoom
gemaal van Dreischor ook goed
moet uitkijken. Het aantal sur
fers en duikers dat hier per
auto arriveert vormen regel
matig een gevaar voor de twee-
wielers".
aan de Heuvelsweg richting
Kerkwerve een aantal jaren ge
leden een goede zaak geweest
voor de verkeersveiligheid.
Voor de fietsers was dit name
lijk een bloedgevaarlijke weg
om je op te begeven".
Wanneer
auto's elkaar
passeren
word je van
de weg
gedrukt
„Het is ongehoord dat er zo
weinig fietspaden zijn op
Schouwen-Duiveland. Langs
sommige wegen is het levens
gevaarlijk om te fietsen", aldus
mevrouw G. E. Heijboer-van
de Kassteele uit Scharendijke.
Zij doelt daarmee onder meer
op de wegen van Scharendijke
naar Zierikzee en Burgh-
Haamstede. „Op de Rampweg
voel je je als fietser zeer onvei
lig. Wanneer de auto's elkaar
passéren word je van de weg
gedrukt. En dat terwijl dit
juist een schitterende route is
om fietspaden aan te leggen.
Dat hoeft helemaal g?en breed
pad te zijn. Als er twee fietsen