Kokkel- en mosselvissers willen vangsten beperken (On)gehoord Zevibel: Plannen minister gaan te ver Middelburgse ambtenaren stappen in juni op de fiets Openbare orgelactiviteiten in kerken van Middelburg VRIJDAG 15 MEI 1992 NR 25154 1V •■sr j A Zevibel: sector zelf heel goed in staat orde op zaken te stellen. (Archieffoto). ZIERIKZEE - De vereniging tot bevordering der Zeeuwse Visserijbelangen Zevibel heeft plannen ontwikkeld voor vermindering van de kokkel- en mosselvisserij in de Waddenzee. Met deze plannen reageert Zevibel op de onlangs gepresenteerde Structuurnota Zee- en Kustvisserij waarin de slui ting van aanzienlijke visgebieden werd aangekon digd. De plannen werden deze week aangeboden aan de Vaste Commissie voor Visserij van de Tweede Ka mer. Door tal van maatregelen wil Zevibel bereiken dat de activiteiten van de vissers passen in het na tuurbeheer van de kustwateren, waarbij het natuur- belang de voorrang krijgt. „Een verantwoord visse rijbeleid is. naar de mening van Zevibel immers voorwaarde voor het behoud en de groei van het na tuurlijk leven in de kustwateren", aldus Zevibel in een persbericht. WESTENSCHOUWEN - Burgemeester mr. C. G. J. Rutten van Middelburg heeft tegenover een delega tie bestaande uit leden van de Fietsersbond ENFB, de Zeeuwse Milieu Federatie en het Zeeuws Plat form Duurzame Ontwikkeling, meegedeeld dat de gemeente Middelburg alle ambtenaren een brief zal doen toekomen, met het verzoek in de maand juni op de fiets naar het werk te komen. Tben de structuurnota kust- en zeevisserij onlangs werd gepre senteerd liet de reactie van de mossel- en kokkelvissers niet lang op zich wachten. Hoewel men zich in grote lijnen wel in de voorstellen kon vinden liet men de minister weten dat diens plannen te ver gingen. Men sprak de vrees uit dat als deze plannen daadwerkelijk uitgevoerd zouden worden een groot deel van de 3500 arbeids plaatsen in de schelpdiersector op de tocht zouden komen te staan. „Daarom heeft Zevibel nu eigen plannen ontwikkeld die beter zijn dan die van de minister. Daarmee speelt Zevi bel in op de wens van de minis ter om de sector een grotere verontwaardelijkheid te geven voor het te voeren beleid. Naar de mening van Zevibel is de sector zelf goed in staat orde op zaken te stellen, onder meer door het jaarlijks opstellen van visplannen". Geen tegenstelling De kokkel- en mosselvissers, zo wordt in het Zevibel-plan gesteld, erkennen de enorme belangen die in het geding zijn; het behoud van natuurgebie den als de Waddenzee, de Ooster- en Westerschelde en de Voordelta. „Hoe kan het ook anders; dat behoud is voor de sector een eerste voorwaarde om te kun nen overleven. Er is dan ook geen tegenstelling tussen het milieubelang en het visserijbe- lang", aldus Zevibel. „De acti viteiten van de vissers spelen in het geheel niet meer dan een marginale rol. Zo is de natuur lijke 'schade' die een flinke storm veroorzaakt in Wadden zee en Voordelta qua verplaat sing van bodemmaterialen en opwerveling van slik vele ma len erger dan een jaar lang op mosselen vissen". Wel erkent men dat door de schaarste aan zowel kokkels als mossels een situatie is ont staan waar dringend iets aan gedaan moet worden. „De kokkel- en mosselsector wil zo spoedig mogelijk in overleg treden met alle betrokken maatschappelijke en politieke groeperingen", aldus Zevibel. De belangenorganisatie zegt toe te willen naar afspraken over een visserijbeheer dat is in te passen in een beheer van de natuurgebieden zoals dat voor Wester- en Oosterschelde en de Voordelta is geformu leerd. „De sector is daarbij be reid ook over een sluiting van de huidige vangstgebieden te praten en heeft daarvoor een eigen plan uitgewerkt", aldus Zevibel. In dat plan worden voor een be langrijk deel dezelfde voor vis serij te sluiten gebieden aange geven als in de structuurnota zee- en kustvisserij. „Groot verschilpunt is echter dat de sector het sluiten van het Gro ninger Wad uit oogpunt van de te realiseren doelstellingen (het creëren van biotopen van mossel- en kokkelbanken en zeegras, red.) niet nodig acht". Zevibel doet de suggestie om ten behoeve van het onderzoek naar de verschillen in biotoop vanaf een eiland tot aan de vas te wal een gebied onder Schier monnikoog te reserveren. Om toch tot een aanzienlijke slui ting van visgebieden te komen stelt Zevibel voor gebieden on der Griend, Vlieland en Rot tum voor de visserij te sluiten. Oosterschelde Ten aanzien van de Ooster schelde gaat Zevibel voor een belangrijk de^L mee met de voorstellen van qe minister zo als die in de structuurnota zee- en kustvisserij genoemd wor den. Men kan zich vinden in sluiting voor de visserij van de noordelijke tak van de Ooster schelde. Verder werd al eerder door de sector voorgesteld de( Zandkreek, Schelphoek, de slikken van Kattendijke en de Yersekse oesterbank vanaf de verwaterpercelen tot de lijn Windgat/Krabbendijke te slui ten voor de visserij. „Van deze voorstellen is alleen de Zand kreek in de tweede fase overge nomen terwijl de voor de kok kelvisserij belangrijke Rog- genplaat eerst deels en later ge heel wordt gesloten". Onterecht volgens Zevibel. „Daar sluiting van de Roggen- plaat vooral als doel heeft de mogelijkheid voor de ontwik keling van een zeehondenstand te bevorderen en daar niet is aangetoond dat de beroepsvis serij de zeehonden verstoort kan sluiting van de Roggen- plaat bij opstelling van een be heersplan dat met zogende zee honden en de behoefte van vo gels rekenig houdt achterwege blijven", aldus Zevibel. Wel geeft de belangenorganisa tie aan terdege rekening te wil len houden met de voedselbe- hoefte van de vogels. „De sec tor kan zich vinden in de opvat ting dat er moet worden inge grepen als er sprake is van een (dreigende) structurele voed selschaarste voor vogels". In concreto wordt voorgesteld om in jaren waarin de hoeveel heid kokkels, mosselzaad en andere soorten die als voedsel dienen voor vogels beperkt is in de opengestelde gebieden niet alles op te vissen. „In die jaren zou slechts de helft van het aanwezige mosselzaad en alleen de oude kokkels of even tueel een deel daarvan mogen worden opgevist". Zevibel te kent daar wel meteen bij aan dat kokkels weliswaar op som mige plaatsen in rendabele dichtheden aanwezig zijn maar lang niet altijd 'bevisbaar' zijn. „Banken kunnen zo hoog zijn dat zelfs de ondiepe kok kelschepen er niet op kunnen komen. Beperking van de mosselzaad- en kokkelvisserij buiten de gebieden die niet meer toegankelijk zijn treft de ze sector bijzonder hard. Des ondanks is er de bereidheid van de sector om zelf vangstbe perkende maatregelen te ne men". Het sluiten van meer dan 15 a 20 procent van de kust wateren voor de mosselzaad- en kokkelvisserij betekent vol gens Zevibel dat deze sectoren zullen moeten inkrimpen. „Schadevergoeding omdat dit niet behoort tot het normale ondernemersrisico lijkt dan ook op z'h plaats", aldus Zevi bel. Tijdens de bijeenkomst die in het stadhuis van Middelburg plaatsvond kreeg de burge meester van Riet Beukert, coördinatrice van de Fietsers bond ENFB, de brochure Wer ken met de fiets aangeboden. De bróchure bevat aanbevelin gen voor bedrijven en instellin gen voor het opstellen van een milieubewust mobiliteitsplan voor hun personeel. Praktisch cadeautje De initiator van de Juni Amb tenaren Fietsmaand, Jan Mida- vaine, afkomstig uit Westen- MIDDELBURG - Op zaterdag 23 mei viert het district Zee land van de Koninklijke Ne derlandse Organistenvereni ging zijn 50-jarig bestaan. Hieraan zal aandacht worden geschonken door middel van een aantal activiteiten in Mid delburgse kerken, die voor ie dere belangstellende gratis toegankelijk zijn. Middelburg heeft een rijk cultureel verle den, ook op orgelgebied. Het programma wordt ge opend in de Nieuwe Kerk om 11.00 uur met muziek door het koperensemble Paul van Bel- zen. Om ca. 11.30 uur volgt aan dacht voor liturgische muziek voor koor en orgel met werken van Buxtehude, M. Haydn en Durufle. Uitvoerenden zijn: de Cantorij van de Nieuwe Kerk onder leiding van Bea Zwadlo en Wim Boer, orgel. Vanaf 12.15 uur kan in de wandelkerk een expositie worden bezocht, waarmee de geschiedenis van het 17de-eeuwse orgel van de Nieuwe Kerk in beeld wordt gebracht en waarin werk van de Zeeuwse orgelbouwer Da vid Kunst ten toon wordt ge steld. Om 13.00 uur zal beiaar- schouwen, overhandigde bur gemeester Rutten een repara tiedoosje met daarin banden- lichters, lijm en plakkertjes. De ambtenaren die onderweg een lekke band krijgen kunnen deze zodoende op de stoep van het Middelburgse stadhuis bij aankomst op het werk plak ken. „In de tijd van de baas", voegde mr. Rutten hieraan la chend toe Burgemeester Rut ten hoopt dat andere gemeen ten het besluit van het Middel burgse college van b en w zul len overnemen. Het college vindt Midavaines idee tevens interessant vanwege het mi lieu-effect. dier Henk G. van Putten een carillonbespeling verzorgen. Om 14.00 uur begint in de Lu therse kerk een voordracht door Albert Clement met als ti tel: De Zeeuwse organist als componist in de 17de en 18de eeuw. Verscheidene Zeeuwse organisten uit de betreffende periode waren in hun eigen tijd tot ver over de landsgrenzen bekend, zoals bijvoorbeeld de Middelburgse organist en klokkenist Pieter Bustijn en de in Vlissingen werkzame Joost Verschuere Reynvaan. Deze lezing zal met klinkende muziek worden geïllustreerd. Muzikale medewerking verle nen Maaike Boekholt, gamba; Heieen Stroo, zang (sopraan); Jos Vogel, clavecimbel; Wim Wilschut, orgel. Aansluitend zal om 15.00 uur een korte bespeling van het fraaie histo rische orgel volgen door de or ganist van de Lutherse kerk, Wim Wilschut. De dag wordt besloten met een orgelconcert in de Oostkerk. Dit begint om 16.00 uur en wordt verzorgd door Bram Beekman. Op het programma staan werken van Bach, Schu mann en improvisaties. DE LEZER AAN HET WOORD ZIERIKZEE - De stelling dat de fietser wegens het gebrek aan veilige fietspa den op Schouwen-Duiveland zijn leven niet zeker is, wordt door een aantal le zers onderschreven. Een inwoner uit Noordgouwe noemt het eiland wat betreft de fietspaden een onderontwikkeld gebied. „Hier ligt nog geen 1% aan fietspa den van wat er eigenlijk zou moeten liggen", zo luidt zijn reactie. Mevrouw Stou ten uit Oosterland en mevrouw Kristelijn uit Renesse vinden Renesse nog het beste voorbeeld als het gaat om „fietsgevaarlijke" gebieden. In het hoogseizoen door het centrum fietsen is levensgevaarlijk, dan kun je nog beter afstappen", aldus eerstgenoemde. De heer Flohil denkt dat hier weinig aan valt te doen. „Je kunt moeilijk het toerisme tegenhouden omdat je de wegen voor fietsers ver- keersvriendelijker wil maken", zo meent hij. De heer Van der Wekken heeft een oplossing voor het probleem gevonden. „Je moet zelf de route bepalen en de rustige wegen uitkiezen", is zijn mening. Duidelijk is in ieder geval dat het njet overal op Schouwen even veilig is om per fiets een ritje te maken. De overheid heeft kennelijk andere prioriteiten „Schouwen-Duiveland is voor de fietser een volstrekt achter gebleven, onderontwikkeld land. Op zich zou Schouwen- Duiveland een prachtig fiets land kunnen zijn, ware het niet dat/ er hier nog geen 1% aan fietspaden ligt van wat er ei genlijk zou moeten liggen. De overheid heeft kennelijk ande re prioriteiten", zo begint een schriftelijke reactie van een in woner uit Noordgouwe. Hij on derbouwt zijn stelling met en kele voorbeelden. „Kijk wat er uitgegeven wordt aan het stuk weg tussen Schuddebeurs en Zierikzee. Tjonge, dat wordt echt met een nagelvijltje bijge houden. Elk jaar tegels eruit en tegels er weer in. Struikjes gesnoeid, papiertjes wegge- haald, paaltjes gepoetst, Keu rig. Slechts 2 kilometer verder aan de Zuidweg richting Zon- nemaire rijden de fietsers op de rijbaan, waar bussen en vrachtwagens rakelings langs ze heen suizen. Als meest mar kante voorbeeld noemt de briefschrijver de Delingsdijk. „Daar is plaats zat voor fietspaden en het zou ook nog niet eens veel kosten, maar nee hoor. De Delingsdijk is voor sommigen een soort racebaan. En daar rijden dus ook fiet sers. En voor Delingsdijk kun jje ook invullen: Stolpweg, Kruis weg/Gaanderse weg, Blooisedijk, Elkerzeeseweg, Kuijerdamseweg, Verseputse- weg enz.". Ook de toerist heeft baat bij goede fietspaden, zo meent hij. „Hoeveel energie wordt er niet gestoken in het hier krijgen van al dat volk. Als ze er eenmaal zijn komen ze de auto nauwelijks uit. Lo gisch, je wordt hier zo over hoop gereden. Op een eiland als Texel ligt zelfs langs een weg als de Boerenweg een apart fietspad. Het zou voor bestuurders geen kwaad kun nen 's zomers daar eens een kijkje te gaan nemen. Men zou kunnen constateren dat daar 90% van de toeristen de auto laat staan en lekker fietst. Hier denken we na over rond wegen, omwegen, mobiliteits scenario's, betaald parkeren, illegaal kamperen, vaste oever verbindingen. Foutje". En niet bedankt! Mevrouw Y. Kriste lijn uit Renesse vindt de ver keersveiligheid van fietsers op Schouwen-Duiveland over het algemeen meevallen. Met name de fietspaden in het buitenge bied zijn goed te berijden. An ders is het gesteld met de situa tie in de kernen. In het hoogseizoen is het vol gens mevrouw Kristelijn rede lijk gevaarlijk om je per fiets in het centrum van Renesse te begeven. Oplossingen hiervoor zijn moeilijk aan te dragen. „Maar een aparte strook die de "tweewielérs scheidt van de rij baan zou al heel veel helpen". Waar volgens haar ook behoef te aan bestaat, is een fietspad door de duinen vanaf Renesse in de richting van Westen- schouwen. De fietsers kunnen dan kennismaken met de mooie natuur van De Westhoek in plaats van het „autovolle" centrum van Renesse. Ze rijden de vouwen uit je broek Een inwoonster van de gemeen te Duiveland vindt dat de fietspaden onevenredig over het eiland zijn verdeeld. „De enige veilige fiets- en wandel paden bevinden zich in het be voorrechte gedeelte van Schou wen, namelijk De Westhoek. In Duiveland is er geen enkel vei lig fietspad, sterker er is niet eens een fietspad". Volgens haar moeten de Duivelanders zich tevreden stellen met de polderwegen wanneer zij op hun gemak een ritje op de fiets willen maken. Maar ook daar wordt de situatie er niet beter op, want de toeristen ontdek ken steeds meer de polderwe gen als sluiproute. Bijvoor beeld om vanuit Brouwersha ven via Sirjansland en Drei- schor op de Grevelingendam te komen. „Op deze wegen zijn geen snelheidscontroles! Mak kelijk voor een gehaaste auto mobilist. Hier rijden ze dus let terlijk de vouwen uit je broek", zo luidt de verontwaardigde reactie. Ongerust vraagt zij zich af: „wanneer zullen wij met onze kinderen en kleinkin deren rustig kunnen fietsen en wandelen in Duiveland zonder weg te moeten springen voor een overhaaste automobilist?" Je kunt moeilijk het toerisme tegenhouden De heer Flohil uit Zierikzee, een fervent fietser, meent dat de komst van meer en meer toeristen naar het eiland, de oorzaak is voor de benauwende situatie van fietsers. Zelf neemt hij regelmatig de fiets mee naar Drenthe en Overijs sel. Ook op Flakkee vindt hij het erg meevallen, omdat hier het toerisme nog niet zo sterk uit zijn voegen is gegroeid als op Schouwen. „Maar ja, je kunt moeilijk het toerisme tegenhouden omdat je de wegen voor fietsers ver- keersvriendelijker wilt ma ken". Je moet zelf de rustige wegen kiezen „Als jezelf je route bepaalt en de rustige wegen kiest, valt het best mee met de veiligheid van de fietspaden op Schouwen- Duiveland", zo meent de heer van der Wekken uit Zierikzee. Hijzelf is een echte fietslief- hebber. Regelmatig pakt hij met een vijftal kennissen de fiets om in de buurt een ritje tb maken. Ze beslissen dan zelf waar en wanneer ze gaan toe ren en dat is heel belangrijk. „Over de dijken van het eiland en de wegen rond bijvoorbeeld Dreischor en Zonnemaire valt er goed te fietsen. Persoonlijk heb ik dus weinig last van het verkeer, maar ik kan me voor stellen dat mensen die dage lijks van Zierikzee naar Haam stede moeten daar anders over denken". Op het eiland is er Volgens de heer Van der Wek ken al heel wat verbeterd voor wat betreft de fietspaden. „Zo is de aanleg van het fietspad naast elkaar op kunnen rijden is het al goed". Mevrouw Heijboer zou ook dolgraag fietspaden willen langs de Elkerzeeseweg en de Zwaardweg; de route die on langs van verkeersremmende maatregelen werd voorzien. „Voor de automobilisten is het veiliger geworden, maar voor de fietsers niet. Je komt klem te zitten tussen de auto's en de trottoirbanden, die wel acht centimeter hoog zijn". Als voorbeeld van mensen die wor den benadeeld door het gebrek aan fietspaden op Schouwen- Duiveland noemt mevrouw Heijboer haar schoonouders. „Zij hebben geen auto en doen daarom zoveel mogelijk per fiets. In de winter wordt dat vanzelfsprekend beperkt van wege de weersomstandighe den. Maar ook in de zomer maanden kunnen ze vanwege de drukte en het ontbreken van fietspaden niet veilig fietsen". Mevrouw Heijboer weet dat er een provinciaal fietspadenplan is waarvan de gemeente afhan kelijk is voor de aanleg van fietspaden. „Maar men kan als gemeente veel meer druk uit oefenen dan nu gebeurt. Door met een goed uitgewerkt plan te komen en een kostenplaat je". Altijd rekening 1 houden met die auto's! „Je moet altijd maar rekening houden met die auto's", is de kritiek van mevrouw Stouten- van der Graaf uit Oosterland. Ook zij is van mening dat er in het hoogseizoen en op de feest dagen voor de liefhebbers van een fietstocht geen lol meer te beleven is. Renesse is wat haar betreft het meest duidelijke voorbeeld. „In de zomer door het centrum fietsen is vrijwel geen doen, dan kun je nog be ter afstappen". Op de polder wegen bij Sirjansland en Drei schor waar mevrouw Stouten ook regelmatig de trappers rondmaalt, valt het gelukkig allemaal nog mee. „Alhoewel je bijvoorbeeld bij het stoom gemaal van Dreischor ook goed moet uitkijken. Het aantal sur fers en duikers dat hier per auto arriveert vormen regel matig een gevaar voor de twee- wielers". aan de Heuvelsweg richting Kerkwerve een aantal jaren ge leden een goede zaak geweest voor de verkeersveiligheid. Voor de fietsers was dit name lijk een bloedgevaarlijke weg om je op te begeven". Wanneer auto's elkaar passeren word je van de weg gedrukt „Het is ongehoord dat er zo weinig fietspaden zijn op Schouwen-Duiveland. Langs sommige wegen is het levens gevaarlijk om te fietsen", aldus mevrouw G. E. Heijboer-van de Kassteele uit Scharendijke. Zij doelt daarmee onder meer op de wegen van Scharendijke naar Zierikzee en Burgh- Haamstede. „Op de Rampweg voel je je als fietser zeer onvei lig. Wanneer de auto's elkaar passéren word je van de weg gedrukt. En dat terwijl dit juist een schitterende route is om fietspaden aan te leggen. Dat hoeft helemaal g?en breed pad te zijn. Als er twee fietsen

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1992 | | pagina 5