Zeedisteldreef moet toch een openbare weg worden Driemaster Oostersehelde in oude luister hersteld Meerderheid raad legt advies commissie naast zich neer Authentieke windjammer in Leuvehaven STICHTING TER BEVORDERING VAN KOMISCHE EN KRITISCHE NOTEN 'M Waarde tn DINSDAG 17 MAART 1992 NR 25121 BURGH-HAAMSTEDE - Een meerderheid van de gemeenteraad van Westerschouwen vindt dat de Zeedisteldreef in Renesse een openbare weg moet worden. Daarmee gaat men 'lijnrecht in tegen het unanieme advies van de commissie bezwaarschrif ten die college en raad adviseerde om het bezwaar schrift van A. R. Verseput tegen het eerder genomen raadsbesluit tot openbaar maken van de Zeedistel dreef gegrond te verklaren. Dat bleek gisteren, maandag, tijdens de gemeenteraadsvergadering in het gemeentehuis. De omstreden weg: de Zeedisteldreef. In december vorig jaar besloot de gemeenteraad de Zeedistel dreef te bestemmen tot openba re weg. De gebruiker van de weg, campingexploitant Verse put, diende een bezwaarschrift in tegen dat besluit. Hij stelt dat de Zeedisteldreef de levens ader is voor zijn bedrijf en vreest problemen als de weg openbaar gemaakt wordt. Reden voor de raad om de weg tot openbare weg te bestem men is het toegankelijk maken van een perceel grond dat ei gendom is van Verseput's buur man. De commissie bezwaar schriften onderkent dat die toegankelijkheid gewaarborgd moet zijn maar stelt in haar ad vies dat het niet nodig is daar om de weg openbaar te maken. Volgens de commissie kunnen er afspraken gemaakt worden over het gebruik van de weg in de vorm van een zakelijk recht ofwel servituut. De PvdA liet bij monde van C. Verton al met een weten niets te zien in ge- grondverklaring van het be zwaarschrift van Verseput. ,,Er is hier sprake van" verstoorde verhoudingen tussen Verseput en diens buurman en dan is het zakelijk recht geen oplossing", aldus Verton. VVD-woord voerder dr. H. J. van Zuylen sloot zich daarbij aan. „Ook wij zijn voor hand having van het raadsbesluit. En die slagboom moet in ieder geval naar een andere plaats dan waar deze nu staat", aldus Van Zuylen. SGP/RPF/GPV- woordvoerder J. van den Berge schaarde zich daarentegen weer achter het commissie-ad vies. Hetzelfde deed de CDA-fractie. Fractievoorzitter AJ. Padmos: „Ik denk dat een zakelijk recht juist een stap in de richting van een betere verdtandhouding tussen Verseput en diens buur man kan zijn. En het is ook niet nodig om de weg openbaar te maken". Het wachten is nu op een gerechtelijke uitspraak over de kwestie. Tijdens de behandeling van de notulen van de vorige gemeen teraadsvergadering ontspon zich een discussie tussen CDA- woordvoerder Padmos en wet houder ir. C. W. Veerhoek. Pad mos heeft al herhaaldelijk, zo benadrukte hij in zijn betoog nogmaals, de raad en het colle ge een uitspraak gevraagd over de vraag of men al dan niet iets ziet in het autovrij maken van het centrum van Renesse en Haamstede gedurende het hoogseizoen. Wethouder Veerhoek reageerde op het betoog van Padmos met de opmerking dat het allemaal niet zo simpel is als het lijkt. „Zoiets kun je niet realiseren voordat het maatschappelijk gedragen wordt. Wij willen dat als college meenemen in de verdere uitwerking van het au tomobiliteitsscenario, maar dit seizoen al een autovrij cen trum, dat kan gewoon niet", al dus de wethouder. Er wordt, zo stelde de wethou der, gewerkt aan een verkeers circulatieplan waarin het auto vrij of autoluw maken van het centrum van Renesse en Haam stede zeker aan de orde zal ko men. „Maar dat duurt toch gauw een maand of zeven eer dat verkeerscirculatieplan er is", aldus Veerhoek. Te lang gewacht Padmos slingerde vervolgens Veerhoek het verwijt naar het hoofd dat veel te lang gewacht is met uitwerking van het idee. „Tussen de eerste keer dat wij die vraag stelden en vandaag zijn vijf kostbare maanden voorbij gegaan. We hadden al kunnen experimenteren. Ik vind het jammer dat dat niet gebeurd is". ZIERIKZEE/ROTTERDAM - De Oostersehelde is te vinden in de Leuvehaven. Zo op 't oog een merk waardige opmerking die bij menige Zeeuw wat twij fels over zijn geografische kennis te weeg brengt. In dit geval is de Oostersehelde de laatst overgebleven driemastkoopvaarder die door de Stichting Het Rot terdamse Zeilschip en hv Reederij Oostersehelde momenteel in oude glorie wordt hersteld. Het schip dat in 1988 door schipper Dick van Andel in Zweden min of meer bij toeval werd ontdekt heeft in zijn be staan de nodige veranderingen ondergaan. Als driemastschoe ner Oostersehelde werd het schip, eigendom van de rederij Hollandsche Algemeene Atlan tische Scheepvaartmaatschap pij, in oktober 1917 vanaf de werf Appelo in Zwartsluis te water gelaten. Begin jaren twintig, toen er voor de scheep vaart zware tijden aanbraken, werd de Oostersehelde ver kocht. Zo'n tien jaar later on derging deze typisch Holland se windjammer een gedaante wisseling; de zeilen moesten plaats maken voor een motor, waarmee het eind van deze laatste driemastkoopvaarder werd ingeluid. Door oplettendheid van Dick van Andel en de inspanningen van bv Reederij Oostersehelde en de Stichting Het Rotterdam se Zeilschip kon deze windjam mer voor de totale ondergang worden gered. Vanaf juli '88 toen de Oostersehelde als het motorschip Sylvan terug naar Nederland kwam is hard ge werkt om het schip in oude glo rie te herstellen. Begin 1990 kon daadwerkelijk met het op knappen van het schip worden begonnen en sinds deze zomer is dit schip met z'n bewogen verleden weer voorzien van masten. Hoewel restauratie inhoudt dat iets in de oorspronkelijke vorm wordt hersteld zal het ge restaureerde schip, dat als top zeilschoener met drie ra's wordt opgetuigd, enigszins af wijken van het oorspronkelij ke model. Dit alles onder voor waarde dat het uiterlijk en de uitstraling van een vroeg twintigste-eeuwse schoener overeind blijft. Met dit grondig opknappen van deze vroegere windjam mer is een aanzienlijk bedrag gemoeid. Alles bij elkaar zal het al gauw zo'n 2,6 miljoen gulden kosten. Daarvan is in middels 2,1 miljoen bijeen ge bracht door bijdragen van de gemeente Rotterdam, het mi nisterie van WVC en verschil lende stichtingen waaronder het Prins Bernhard Fonds. Daarnaast zijn aandeelcertifi caten (a 1000 gulden) verkocht en is ook het bedrijfsleven ge vraagd om via sponsoring een bijdrage te leveren aan het welslagen van dit project. Voor dit doel zijn enkele masten „verkocht" aan bedrijven, ter wijl de Vereniging van Scheeps- en Werktuigkundige Experts de kosten van de boegspriet voor haar rekening nam. Deze gezamenlijke inspanning moet er uiteindelijk toe leiden dat de Oostersehelde niet al leen als het grootste zeilschip van de Nederlandse vloot maar ook als een herinnering aan het verleden in de toekomst veel belangstelling zal trekken. Die belangstelling behoeft zich niet te beperken tot een vluch tige bezichtiging van het schip, wie het wil kan als (vakan tiegast eens een tochtje mee maken. Daarvoor wordt de Oostersehelde voorzien van passagiersaccommodatie, die weliswaar aan alle moderne veiligheidseisen voldoet maar die geen afbreuk doet aan de historische verschijningsvorm van het schip. Verder is het schip geschikt voor representa tieve doeleinden, zoals be drijfspresentaties, conferen ties, recepties en feesten en kan het door zijn drie ra's ook uit komen in wedstrijden. - JAARGANG 2 NO 15 HOOFDREDACTEUR: NICOLAAS NÖTENBAERD evi'atWh itfamei arts tfcdênoot - verbonden zijn. Bijna dertig jaar geleden, er gens op een lagere school in het westen des lands. De school- beld luidt. Geen kind rent, duwt of stormt de school bin nen. Alle klassen stellen zich als in het gelid op het school plein op. Op een verhoging is het hoofd der school versche nen. Streng kijkt hij om zich heen en ieder kind beseft: met deze man valt niet te spotten. Dan haalt hij uit zijn zak een soort scheidsrechtersfluit en blaast met bolle wangen een signaal. Wat het betekent weet niemand, maar het is in ieder geval een teken van 'en nu is het afgelopen met het gelanter fant. Nu zal er gewerkt wor den'. Klas voor klas treedt de school binnen. In de gangen ruikt het naar was, krijt en oude school- kaarten. Met de armen over elkaar zit klas zes in de schoolbank. In het bakje voor je zal straks de pen komen te liggen naast het schuifje waar precies een inkt potje in past. „We zingen aoh- tenzestigtien" en voordat je het wist was de meester al halver wege de eerste regel. Na het bijbelverhaal wordt er ge werkt. Geen leuke projecties maar gewoon degelijke som men en ouderwetse dictees en niet te vergeten Frans voor de genen die toelatingsexamen voor de middelbare school wil den gaan doen. Op een dag is het voorbij. Dan is het „Bedankt meester" en ga je een nieuw stuk van je leven in, een andere school, en ande re stad, het conservatorium en daarna naar Zierikzee. De meester schijnt na zijn pensio nering naar Drenthe verhuisd te zijn. Het leven gaat door. On willekeurig denk je: hij leeft niet meer. In de ogen van een kind zijn alle volwassenen oud. Bijna dertig jaar na de la gere school sta je bij een bak ker in Zierikzee. Tbevallig kijk je naar links. Een ouder echt paar is bezig met inkopen. Je gelooft het niet.. Dit kan niet.. Dan kijkt de vrouw mij aan: ,,U bent toch onze dirigent? U bent toch dirigent van ons kerkkoor. Ja u zult ons wil niet kennen, want wij wonen nog niet zo lang in Zierikzee..." Dan zie ik m'n kans schoon. Hoe heet u dan....? En naast me staat inderdaad de oude mees ter van de lagere school, de meester die mij al langer kent maar nooit wist dat hij eens te gen me zei: we zingen achten zestigtien. Na dertig jaar zin gen we het weer samen. The Wolverine Wobblers Zo af en toe willen we in deze rubriek aandacht schenken aan zingende en spelende groepjes die wel actief bezig zijn, maar heel weinig de voor pagina van de krant halen. Als eerste groep presenteren we vandaag de Veelvraat Wagge- laars ofwel de dixielandgroep van de RSG: The Wolverine Wobblers. Het Nootverband contracteerde een speciale ver slaggever: Arno Schiettekatte die een gesprekje hield met de muzikale inspirator en leraar muziek Bram de Wolf. Vier jaar geleden werd de mu zikale Veelvraat geboren. De bevalling had plaats tijdens de muzieklessen van de 4 en 5 HA VO groepen van leerlingen die muziek in hun eindexamen pakket gekozen hadden. Ze noemden de boreling Wolveri ne Wobblers, niet naar de ach ternaam van muziekleraar Bram, maar naar het eerste stuk dat ze speelden. Toevalli gerwijze bespeelden deze leer lingen allen een instrument die samen de bezetting vormden van een echte Dixielandgroep. Het waren de good-old-years van de RSG-dixie want elke partij was zelfs dubbel bezet. De goede jaren duren nog voort hoewel de dubbele bezetting thans een enkele bezetting ge worden is zodat het verboden is om ziek te worden. Elke dinsdag van half acht tot half tien wordt er in het muzieklo- kaal met veel enthousiasme ge- dixied, geswingd en 'gewag geld' door leerlingen, maar ook oud-leerlingen van de school: Jeroen Klumper, trom- pot Hans Goemans, alt- en te norsax, Erik Blok, trombone, Jappe Beekman, dwarsfluit, Arno Schiettekatte, piano, Mi chel van de Doe, basgitaar, Len- nert Goemans, drums en punt- jepuntjepuntje (vacature), klamiet. 'Ongedwongen en spontaan' luiden de spelregels en wie dat wil meemaken moet beslist gaan luisteren op maandag 30 maart om 20.00 uur, waar de groep in het kader van het openbaar concert van de exa menkandidaten zal optreden. (Vanaf zeven uur is de school geopend in verband met een tentoonstelling van de werk stukken van het vak handvaar digheid). In het bijzonder zijn mensen die klarinet spelen van harte welkom, want daar zitten de Veelvraat Waggelaars om te springen... Gegroet Notenbaerd Het concert 1. Francine Tben ik zaterdagavond thuis kwam van het Ars Musicacon- cert stond de televisie aan. Het vriendelijke gezicht van Kees Driehuis stelde de eerste vraag van de quiz Per Seconde Wijzer. De speler had als onderwerp 'Kunst'. Bij de laatste vraag ging alles mis. Was die laatste vraag maar anders geweest: Hiernaast ziet u de tekst van de acht liederen uit de liede rencyclus 'Frauenliebe und Le- ben' van de componist Robert Schumann. U krijgt niet de muziek te horen, maar op uw monitor krijgt u acht maal de gelaatsuitdrukking van de zan geres Francine Fregeres te zien. U zegt welk lied zij aan het zingen is. De meneer uit Hellevoetsluis had dan onge twijfeld de derde ronde ge haald. Voor zangers en zange ressen was er zaterdagavond veel te leren: hoe maak ik een mooie klank, maar meer nog: hoe breng ik een lied. Het zijn de geheimen van uitstraling en mimiek, onmisbaar voor zin gende, vertellende, prekende en sprekende mensen. Franci ne kent dat geheim. Kinderen kunnen aan de juffrouw voor de klas alleen aan haar ogen al zien dat er een verrassing komt of dat ze toch een beetje teleur gesteld is. Hetzelfde kind- gevoel kreeg ik bij je voorspe len van de liederen van Schu mann en De Falla. Francine be gon niet te zingen op het mo ment dat de zangpartij begon, maar vanaf de eerste pianoin- zet zong ze eigenlijk al en nam ze het publiek mee naar het lied en tot aan de laatste noot van het naspel liet ze ervaren dat een kunstlied niet na de tekst maar na de laatste noot pas uit is. 2. Hannï Als Hanni Barendrecht in zwart-wit gekleed de zaal van de muziekschool binnenkomt en zich klaarmaakt voor de drie Romancen van Schumann (voor fluit en piano) voelt ieder aan dat hier iemand staat vol muzikale zekerheid en be trouwbaarheid, kortom vak vrouwschap. Het komt tot uiting in de interpretatie van de verschillende werken die zij vertolkt en met name in de toonvorming. De mimiek van een zangeres kan niet door een instrumentaal soliste worden toegepast, vandaar dat alles uiteindelijk aankomt op de techniek vanhet fluitspel. Naast alle virtuositeit van bij voorbeeld de prachtige Syrinx van Debussy viel me iets bij zonders op: wat is een laatst ge speelde noot belangrijk. Hanni liet de lange laatste noot door middel van haar adem le ven, en ook viel voor zangers en speellieden veel van te le ren. 3. Wim Wim Boer had de eer de nieuwe vleugel van de muziekschool in te wijden. Hij deed dit door een fraaie uitvoering van twee werken van Debussy. Daar naast trad hij ook op als bege leider. Zowel rechtstreeks als via de spiegels was te zien hoe zeer hij zich als begeleider be trokken voelde bij de solisten. Helaas was de nieuwe vleugel in de moeilijke akoestiek van de zaal af en toe te hard en zag ik in gedachten een opname- wijzer in het rood gaan. Wel licht was het beter geweest om in plaats van fortissimo, forte te lezen en in plaats van forte, mezzofort e. Tbch is een bijzonder compli ment aan Wim op zijn plaats. Als enige moest hij nagenoeg de gehele avond de concentra tie opbrengen op te soleren of te begeleiden. Hoewel de so listen vaak alle aandacht krij gen verricht een begeleider soms het meeste werk. 4. Dik Het mooiste moment deed zich voor aan het eind van het eer ste deel van de avond. Zojuist had Francine op ontroerende wijze het laatste deel uit Frau enliebe und Leben gezongen; de geliefde man sterft. Hoewel de pauze begonnen is gaat nog niemand uit de zaal. Verstild lezen we nog allen de laatste zin uit de toelichting: „de le vensloop wordt hiermee beslo ten". En juist dan steekt het olijke gezicht van Dik de Ko ning om de hoek van de zaal en roept: en dan is er koffie! - Muzikale ministers r Vier muzikale ministers waren er te vinden in de puzzel van vorige keer. Of ze in werkelijk heid muzikaal zijn is nog maar de vraag. Een bekende Noot- verbandlezer had dan ook lie ver de heer Joris Voorhoeve uitgebeeld gezien alleen al vanwege het feit dat hij om stemmen te trekken destijds... hoorn speelde. Helaas moeten \ve ons tevreden stellen met vier andere mensen die hun partijtje op het kabine torgel meespelen: 1. Lubbers; 2. Alders; 3. Andriessen; 4. d'Ancona. De bon gaat een hele verre reis maken, namelijk naar Vianen en wie naar Marian van Staa- len, Vijfheerenlanden 302, 4131 GB Vianen. Heeft zij soms fa milie in Dreischor wonen...? Muzikaal signalement De nieuwe opgave is een muzi kaal signalement van een be kende inwoner van Zierikzee. Welke slimmerik ontdekt wie hij of zij is. Wie de puzzel goed wil oplossen wordt aangeraden om eerst even de rubriek Noot- zaten te lezen en daarna aan de slag te gaan. De naam van de geheimzinnige inwoner van Zierikzee schrijft u op een kaartje en na een week na ver schijnen trekken we uit de goe de oplossingen de winaar en die ontvangt een fraaie mu- ziekbon. Over de B of H Lezer Peter Straijer uit Haam stede vroeg zich af waarom op zijn gitaar een H-snaar zat. Likkebaardend heeft ons we tenschappelijk bureau zich op deze vraag gestort, hoewel het niet meevalt om in simpele be woordingen het ontstaan van de noot H uit te leggen. In Duitsland leest men de namen van de noten als: A - H - C - D - E - G. Om dit te begrijpen moe ten we 1000 jaar terug gaan, naar de tijd van de middel eeuwse theoreticus Guido van Arezzo. Niemand had toen nog gehoord van onze notennamen, laat staan van bessen en fis sen... Hij vond het belangrijk dat de kerkelijke melodieën van blad konden worden gezongen. Gui do bedacht een groepje van zes tonen ut-re-mi-fa-sol-la. Hij maakte een eerste station óp (onze) noot C en liet vandaar de spoortrein ut-re-mi-fa-sol-la vertrekken. Maar als je als zan ger verder wilde reizen omdat de melodie hoger ging moest je op een gegeven moment over stappen op een ander station. Vandaar dat Guido nog twee stations bouwde: een op (onze) F en een op (onze) G. Vanuit beide stations liet hij een nieuwe trein uit ut-re-mi- fa-sol-la vertrekken. Voor beeld: een monnik wilde van blad zingen de noten C-D-E-F- G-A-B-C dan zong hij ut-re-mi- fa-sol, stapte bij de sol snel over op het andere station (dat op de G begon), en zong dus ut- re-mi-fa-sol/ut-re-mi fa. Geachte heer Straijer, zing eens vanaf station G: ut-re-mi- sol-la en speel mee op de piano. Het zal geen probleem opleve ren. Maar doe ditzelfde vanaf station F: dan zult u bij de B op moeilijkheden uitkomen: dit wordt een zwarte toets! In Gui- do's systeem kwamen er dus twee verschillende B's voor, een gewone en een gekke. De gewone gaf men weer door een vierkante B en die gekke zwar te door een ronde b. Tben ont stond de grote vergissing: in de germaanse landen las men voor de vierkante b: een h! dus werden de notennamen a h c d e f g a. De ronde b voor de zwar te toets liet men gewoon staan en dus heet in Duitsland de noot die wij bes noemen nog steeds een b! Vandaar dat de naam Bach in muziek luidt: Slotennoten - ter overdenking de tekst van een Spaans lied dat Francine Fregores zaterdag bij Ars Mu- sica vertolkte: Wiens huis een dak van glas heeft, werpe geen stenen op het dak van zijn buurman. - een lezer gaf mee een stukje uit de Nieuwsbode en vroeg of dit wel klopte: „zondag 8 maart wordt in de Gasthuis- kerk in Zierikzee weer een jeugddienst gehouden. Het thema is: Je zou toch beter moeten weten. Voorganger is ds. A. Jobsen. Achter het orgel zit Mar van der Veer". Het is inderdaad een moeilijk probleem. Had er gestaan 'Voor het orgel' dan had de or ganist in stukken in de kerk gelegen. Stond er „op het or gel zit..." dan was hij wel tot engelachtige hoogte gestegen.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1992 | | pagina 5