§3 Decentralisatie voorzieningen betekent in feite bezuinigen Wethouder Veerhoek: „Reactie RECKON is zwaar overtrokken" UW KRANT VAN SCHOUWEN-DUIVELAND n ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE I Gehandicapten vrezen het ergste RECKON tegen plannen van wethouder C. J. W. Veerhoek 7 Bijna 70 automobilisten betrapt bij te hard rijden I-; L dé krant van schouwen - duiveland J ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE communicatie Geautoreiseerd Siemens-dealer Telefooncentrales lot 384 aansluitingen 24-uurs service door geheel Nederland Eigen inbouwstation voor autotelefoon Eigen technische dienst Leasing Levering uit voorraad DONDERDAG 5 MAART 1992 148e JAARGANG NR 25114 WAARIN OPGENOMEN DE ZIERIKZEESCHE COURANT 1797-1889 'M Bedrljfstelefooninstallaties Digitale hotelcentrales Dirktltnd, Portable autotelefoon Nllvarheldêtng 5 Autotelefoon 01877-3733 •Faxapparatuur opcJÏEB Mobilofoon/Portofoon 010 - 4625355 ZIERIKZEE - Verbijsterd en vervolgens woedend. Zo hebben veel gehandicapten gereageerd op de ka binetsplannen om per 1 januari 1993 de kilometer vergoedingen en de vergoedingen voor woonaanpas- singen voor gehandicapten te decentraliseren naar de gemeenten. Niet die voorgestelde decentralisatie maar het feit dat het hier in wezen een ordinaire be zuiniging betreft heeft een storm van protest ontke tend bij de gehandicapten en ook de gemeenten blij ken bezwaren te hebben tegen met name de beperkte financiële steun van het rijk bij deze decentralisatie. In een land waar politici en re geerders de mond vol hebben van gelijke kansen voor ieder een en integratie van de oudere of mindervalide medemens kun je maar beter niet gehan dicapt raken. Zeker aan mooie plannen en nog mooiere rap porten om de oudere of min dervalide medemens een vol waardige plaats in de maat schappij te bieden ontbreekt het niet. Alleen het mag niet te veel geld kosten. Valt het prijs kaartje een beetje tegen dan blijkt hoe weinig waarde die integratie-gedachte in feite heeft voor de heren en dames Joewindslieden en politici. Dat besef moeten de gehandi captenorganisaties al begin mei 1991 hebben gekregen toen door de staatssecretarissen Ter Veld (sociale zaken), Simons (volksgezondheid) en Heerma (volkshuisvesting) plannen werden gelanceerd om het voorzieningpakket voor min der validen te beperken. De vergoedingen voor allerlei ex tra kosten zouden terugge bracht dan wel geschrapt wor den. Na een demonstratie van zo'n 1200 gehandicapten wer den verschillende elementen uit dit plan echter geschrapt. Dat betekende echter niet dat de plannen van de drie staats secretarissen om de voorzie ningen uit de Algemene Ar- beidsongeschiktheidwet te be perken, van tafel gingen. In te gendeel, op de ministeries werd veel denkwerk verricht om de zaak in een ander jasje te verpakken. 65-plussers Hoe die gewijzigde plannen er uitzagen werd begin dit jaar duidelijk. De i'egelingen vol gens de AAW zouden in het ver volg ook moeten gelden voor gehandicapten van 65 jaar en ouder. Op zich een goede zaak want tot nu toe konden gehan dicapte senioren geen beroep doen op voorzieningen als aan- passingen van de woning en een taxivergoeding. Dat ook zij van deze voorzieningen kun nen profiteren is gezien het feit dat ze te maken hebben gekre gen met een hogere belasting druk niet meer dan billijk. De kneep zit 'em echter in het standpunt van de bewindslie den dat dit niet tot een hoger budget voor deze voorzienin gen zou mogen leiden. Decentralisatie Een onmogelijke zaak waar door de verantwoordelijke be windslieden uiteindelijk de oplossing maar bij de gemeen ten hebben gelegd. Deze moe ten per 1 januari 1993 zorgen voor de uitvoering van de aan vragen voor woonaanpassin- gen en kilometervergoedingen. Een stukje decentralisatie dus waar het rijk geen extra finan ciële middelen tegenover stelt. In feite komt het er dus gewoon op neer dat deze decentralisa tie niet meer dan een verkapte bezuiniging, omdat niet alleen de gehandicapten jonger dan 65 jaar maar ook de gehandi capte senioren een beroep op deze AAW-voorzieningen kun nen doen. Meer aanvragen dus zonder dat hiervoor extra geld is vrijgemaakt. Dit kan vol gens de berekeningen van de Vereniging voor Nederlandse Gemeenten leiden tot een te kort bij de gemeenten van 640 miljoen gulden. Aan snoeiope- raties zullen deze dan ook niet ontkomen, vrezen de belangen organisaties van gehandicap ten. Behalve dit budgettaire aspect zitten er nog meer schaduw kanten aan dit plan, dat tij dens de behandeling door en kele vaste kamercommissies door een meerderheid werd ge steund. Gaan de plannen door dan wordt het voor de gehandi capte heel belangrijk in welke gemeente hij woont. Die is vol gens het plan immers geheel De rolstoeltaxi, een belangrijke voorziening. (Foto: Joop van Houdt). vrij om bijvoorbeeld zelf de hoogte van de eigen bijdragen te bepalen of om inkomens grenzen te stellen en wie in een gemeente woont met veel ge handicapten kan met zijn aan vraag voor een kilometerver goeding of een woonaanpas- singsvergoeding weieens ach ter het net vissen puur en al leen omdat het budget al uitge geven is. Deskundigheid Behalve de financiële bezwa ren van dit voornemen kleeft er volgens J. A. Noordhoek van de Zeeuwse afdeling van de Vereniging Spierziekten Ne derland (VSN) nog een bezwaar aan dit plan: namelijk dat van de vereiste deskundigheid. Ja renlang zijn de aanvragen bij het GAK behandeld waardoor daar sprake is van een grote er varingsdeskundigheid. Deze wordt nu in belangrijke mate om zeep geholpen (werkende gehandicapten blijven voorals nog bij het GAK). Het is maar de vraag of de gemeenten die deskundigheid op tijd in huis hebben. Voldoende geld voor de uitvoering van dit plan krij gen de gemeenten overigens ook niet van het rijk. Deze nieuwe plannen hebben de gemoederen van de gehandi capten danig verhit. Tferecht, want het is niet de eerste bezui niging die de gehandicapte treft, vinden ook J. van den Noord (Werkgroep Tbeganke- lijkheidsbevordering Schou- wen-Duiveland) en mevrouw M. C. Timmerman-Van der Wekken van de Algemene Ne derlandse Invaliden en Arbeid- songeschiktenbond op Schou- wen-Duiveland. Zoals elke Nederlander krijgt de gehandicapte te maken met lastenstijgingen. Alles maar dan ook alles is het afgelopen jaar fors gestegen. Bovendien heeft hij als WAO-er ook nog eens een flinke veer moeten la ten. Noordhoek schat de WAO- ers sinds 1982 zo'n tien procent gekort zijn en het eind ervan is nog niet in zicht. En alsof dat nog niet genoeg is is de gehan dicapte medio 1991 geconfron teerd met een eigen bijdrage v$n vijfhonderd gulden voor woonaanpassingen zoals het drempelvrij maken van de wo ning, de aanpassing van dou che en toiletruimte en het'even tueel aanbrengen van een tra- plift. Stuk voor stuk onmisba re voorzieningen om als gehan dicapte in de eigen vertrouwde omgeving "te blijven wonen. Daarmee houden de bezuini gingen voor de minder validen nog niet op. Zoals het er nu naar uitziet worden de taxi- en autokostenvergoedingen per 1 oktober met zo'n tien procent teruggebracht. Volgens het hui dige vergoedingenstelsel kan de gehandicapte nu jaarlijks zo'n vijfduizend kilometer rij den. Dat lijkt heel wat, maar wie zich realiseert dat zo'n rolstoeltaxi of een aangepaste auto voor de gehandicapte de vervolg pagina 2 BURGH-HAAMSTEDE - De_plannen die wethouder C. W. Veerhoek tijdens de vergadering van de Vereni ging van Kampeerboeren Schouwen-Duiveland (VE- KABO) van donderdag 20 februari heeft gelanceerd, zijn bij de RECKON Nederland niet in goede aarde gevallen. De heer Veerhoek opperde het plan om via een wijziging van het bestemmingsplan van het des betreffende gebied het mogelijk te maken dat boe ren voortaan 15 kampeereenheden op hun terrein kunnen plaatsen. In de kampeerwet staat geregeld dat op een mini-camping in het zomerseizoen 5 kam peermiddelen en gedurende 6 weken 10 eenheden, mogen staan. De reactie van de RECKON waarin zij verklaart een pertinent tegenstander te zijn van de nieuwe plannen noemt de wethouder zwaar over trokken en schizofreen. De nieuwe wet op de open luchtrecreatie, die de huidige kampeerwet moet vervangen, laat naar de mening van de wethouder te lang op zich wachten. Het nieuwe seizoen nadert met rasse schreden en de verwachting is dat er voor de zomer nog geen duidelijk heid is over de mogelijkheden die de nieuwe wet aan de boe ren verschaft. Vandaar dat Veerhoek met het voorstel kwam om vanuit de gemeente stappen te ondernemen en te zorgen dat de bestemming van een gebied wordt veranderd van een agrarische in een ver- blijfsrecreatieve bestemming. Herhaling Met het voorstel om te komen tot een positieve bestemming heeft de RECRON erg veel moeite. In de brief aan de ge meente Westerschouwen stelt zij dat wanneer het plan van de heer Veerhoek werkelijk zou worden uitgevoerd er een her haling zou plaatsvinden van de Zeeuwse geschiedenis. Met an dere Woorden: een wildgroei aan kaWipeereenheden op de mini-campings. De RECRON is van méning dat na jarenlang voorzichtig planologisch be leid met één pennestreek de deur woi'dt opengezet voor ont wikkelingen waar de gemeente Westerschouwen zich al die ja ren tegeri heeft verzet. Volgens de vereniging van recreatieon- dernemerS mag deze situatie zich niét herhalen. De wethouder vreest dat de RECRON in dit verband te veel voor eigen parochie aan het preken is. ,,Tben het destijds in het Verblijfs Ontwikkelings plan (VOP) planologisch moge lijk werd gemaakt dat een ge deelte van de overloopterrei nen vétri Campings werd omge zet in campingterreinen hoorde je de RECRON ook niet. Tér- wijl er toen toch werd gespro ken over een toename van hon derden, io niet duizend kam peereenheden die in dankbaar heid werden aanvaard. Bij het nieuwe voorstel spreken we over een uitbreiding die onge veer 80 extra eenheden be draagt, in vergelijking dus peanuts", aldus Veerhoek. De heer Verstand, plaatsver vangend algemeen secretaris van de RECRON reageert: „om te praten over enige tientallen eenheden vind ik wat te sim plistisch gesteld. Maar daar gaat het ook niet om. Het gaat om het principe. Je krijgt na melijk te maken met een olie vlekwerking. Een boer die 15 eenheden krijgt toegewezen moet voldoen aan bepaalde voorschriften van de kampeer wet. Eisen waar hij door de kleinschaligheid niet* aan kan voldoen. Dus doet hij een ver zoek bij de raad) van state voor uitbreiding. Omdat hij deze aanvraag economisch kan on derbouwen leert de ervaring dat deze wordt itoegekend. Het hek is van de diam, want weer is er een camping ontstaan!". De RECRON verklaart sowie so met verbazing kennis te heb ben genomen win de plannen van de wethouder. Verbaasd omdat er volgens de heer Ver stand, tijdens recreatie- overleggen waarbij ook de heer Veerhoek aanwezig was, nooit in een dergelijke richting is ge sproken. „Jarenlang heeft de wethouder, terecht, zeer streng opgetreden zowel in de richting van recreatie-ondernemers als boeren. Met dit nieuwe plan gaat de wethouder zwabberen met beleid waardoor er grote onzekerheid ontstaat", aldus de heer Verstand. De wethouder vindt het opval lend dat de reactie van de RE CRON tegenstrijdig is met de berichten die hij tijdens de VEKABO- vergadering van de plaatselijke campinghouders ontving. „Uit hun reactie voel de ik dat er wel begrip is voor dit nieuwe plan. Men staat er niet onwelwillend tegenover", aldus de wethouder. Ook vindt hij dat de wet nog steeds niet wordt overtreden. Er is volgens hem nooit gedoogd dat er bij de boeren meer eenheden worden geplaatst en er is dus altijd vol gens de kampeerwet gehan deld. De wet wordt met het nieuwe plan slechts omzeild. Pressie Afgelopen vrijdag heeft de wethouder aan het college voorgesteld om in een brief aan de staatssecretaris van het mi nisterie van Landbouw. Na tuurbeheer en Visserij kenbaar te maken dat binnen vijf we- vervolg pagina 2 Het verlies van geld wordt met oprechte tranen beweend. luvenalis Minder warm HET WEER Vooral gedurende de nacht en ochtend wat regen. Minimumtem peratuur omstreeks 7 graden. In de loop van de dag nu en dan zon en droog. Middagtemperatuur ongeveer 11 graden. l: TOERISME Voorzitter VVV-Burgh-Haamstede hecht veel belang aan opschroeven kwaliteit toerisme. CULTUUR Theaterbureau Uit in Zeeland heeft extra bijdragen nodig van gemeenten. MILIEU Zeeuwse milieufederatie vindt dat vissers meer reke ning moeten houden met natuur. BILJARTEN Cor van Etten uit Renesse prolongeert titel bandstoten in tweede klasse. Dit nummer bestaat uit 8 pagina's Politie hield radarcontrole rondom Zierikzee en bij Serooskerke ZIERIKZEE/SEROOSKERKE - Terwijl veel toe risten genoten van hun voorjaarsvakantie op Schouwen-Duiveland was de politie woensdag druk in de weer om te controleren of al die weggebruikers niet harder reden dan de maximaal toegestane snel heid. Dat bleek bijna 70 keer het geval. De controle werd uitgevoerd met behulp van radarapparatuur. De controle begon om 08.30 uur aan de Serooskerkseweg, de provinciale weg tussen Zierik zee en Haamstede ter hoogte van Serooskerke. In de periode tot 10.00 uur passeerden daar in de vrij dichte mist 262 voer tuigen. Daarvan reden er 23 harder dan de maximaal toe gestane snelheid van 80 kilo meter per uur. De hoogst geme ten snelheid was 111 kilometer per uur. Van 10.35 tot 11.25 uür stond de politie met haar radarappara tuur langs de Laan van Saint Hilaire, een weg binnen de be bouwde kom van Zierikzee waar een snelheidslimiet geldt van 50 kilometer per uur. Men zag daar 162 voertuigen voor bijrijden en constateerde dat twaalf daarvan te hard reden. De hoogst gemeten snelheid was 77 kilometer per uur. Van 11.30 tot 12.15 uur stond men op de Callandweg bij het kruisingsvlak met de Caustraat, eveneens een weg die binnen de bebouwde kom valt en waar dus niet harder gereden mag worden dan 50 ki lometer per uur. Zeven automo bilisten deden dat wel. De hoogst gemeten snelheid was 62 kilometer per uur. Tbnslotte controleerde de poli tie langs de Provinciale weg S7, de weg naar de Zeeland- brug. Tussen 13.00 en 13.40 uur reden daar 187 voertuigen voorbij waarvan 26 harder dan de maximaal toegestane snel heid van 80 kilometer per uur. De radar regisstreerde als hoogste snelheid 120 kilometer per uur. Deze automobilist reed dus 40 kilometer te hard. Een overtreding waarbij men zich voor de rechter moet ver antwoorden omdat de maxi mum snelheid met meer dan dertig kilometer werd over schreden. Alle weggebruikers die minder dan 30 kilometer te hard reden krijgen binnen en kele weken een proces-verbaal thuisgestuurd met bijbehoren de acceptgiro voor betaling van de boete. Blijf op de hoogte van al het nieuws op Schouwen- Duiveland, met de Zierikzeesche Nieuwsbode, en neem een abonnement. JA, ik wil een kwartaalabonnement f 47,50 kwartaalabonnement met autom. afschr. 45,— jaarabonnement f 179,— jaarabonnement met autom. afschr. f 169,— en ontvang de Zierikzeesche Nieuwsbode de eerste twee weken gratis. Ik betaal nog niet, maar wacht eerst uw bericht af. naam Dhr./mevr. adres postcode: plaats:.. telefoon handtekening: Bij automatische afschrijving uw bank-/gironummer vermelden: Zend de bon in open envelop zonder postzegel naar Zierikzeesche Nieuwsbode abonnementenadministratie, Antwoordnummer 12, 4300 VB Zierikzee. ZZN

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1992 | | pagina 1