§3
Decentralisatie voorzieningen
betekent in feite bezuinigen
Wethouder Veerhoek: „Reactie
RECKON is zwaar overtrokken"
UW KRANT VAN
SCHOUWEN-DUIVELAND
n
ZIERIKZEESCHE
NIEUWSBODE I
Gehandicapten vrezen het ergste
RECKON tegen plannen van wethouder C. J. W. Veerhoek
7
Bijna 70 automobilisten
betrapt bij te hard rijden
I-;
L
dé krant van schouwen - duiveland
J
ZIERIKZEESCHE
NIEUWSBODE
communicatie
Geautoreiseerd Siemens-dealer
Telefooncentrales lot 384 aansluitingen
24-uurs service door geheel Nederland
Eigen inbouwstation voor autotelefoon
Eigen technische dienst
Leasing
Levering uit voorraad
DONDERDAG 5 MAART 1992
148e JAARGANG NR 25114 WAARIN OPGENOMEN DE ZIERIKZEESCHE COURANT 1797-1889
'M
Bedrljfstelefooninstallaties
Digitale hotelcentrales Dirktltnd,
Portable autotelefoon Nllvarheldêtng 5
Autotelefoon 01877-3733
•Faxapparatuur opcJÏEB
Mobilofoon/Portofoon 010 - 4625355
ZIERIKZEE - Verbijsterd en vervolgens woedend.
Zo hebben veel gehandicapten gereageerd op de ka
binetsplannen om per 1 januari 1993 de kilometer
vergoedingen en de vergoedingen voor woonaanpas-
singen voor gehandicapten te decentraliseren naar
de gemeenten. Niet die voorgestelde decentralisatie
maar het feit dat het hier in wezen een ordinaire be
zuiniging betreft heeft een storm van protest ontke
tend bij de gehandicapten en ook de gemeenten blij
ken bezwaren te hebben tegen met name de beperkte
financiële steun van het rijk bij deze decentralisatie.
In een land waar politici en re
geerders de mond vol hebben
van gelijke kansen voor ieder
een en integratie van de oudere
of mindervalide medemens
kun je maar beter niet gehan
dicapt raken. Zeker aan mooie
plannen en nog mooiere rap
porten om de oudere of min
dervalide medemens een vol
waardige plaats in de maat
schappij te bieden ontbreekt
het niet. Alleen het mag niet te
veel geld kosten. Valt het prijs
kaartje een beetje tegen dan
blijkt hoe weinig waarde die
integratie-gedachte in feite
heeft voor de heren en dames
Joewindslieden en politici.
Dat besef moeten de gehandi
captenorganisaties al begin
mei 1991 hebben gekregen toen
door de staatssecretarissen Ter
Veld (sociale zaken), Simons
(volksgezondheid) en Heerma
(volkshuisvesting) plannen
werden gelanceerd om het
voorzieningpakket voor min
der validen te beperken. De
vergoedingen voor allerlei ex
tra kosten zouden terugge
bracht dan wel geschrapt wor
den. Na een demonstratie van
zo'n 1200 gehandicapten wer
den verschillende elementen
uit dit plan echter geschrapt.
Dat betekende echter niet dat
de plannen van de drie staats
secretarissen om de voorzie
ningen uit de Algemene Ar-
beidsongeschiktheidwet te be
perken, van tafel gingen. In te
gendeel, op de ministeries
werd veel denkwerk verricht
om de zaak in een ander jasje
te verpakken.
65-plussers
Hoe die gewijzigde plannen er
uitzagen werd begin dit jaar
duidelijk. De i'egelingen vol
gens de AAW zouden in het ver
volg ook moeten gelden voor
gehandicapten van 65 jaar en
ouder. Op zich een goede zaak
want tot nu toe konden gehan
dicapte senioren geen beroep
doen op voorzieningen als aan-
passingen van de woning en
een taxivergoeding. Dat ook zij
van deze voorzieningen kun
nen profiteren is gezien het feit
dat ze te maken hebben gekre
gen met een hogere belasting
druk niet meer dan billijk. De
kneep zit 'em echter in het
standpunt van de bewindslie
den dat dit niet tot een hoger
budget voor deze voorzienin
gen zou mogen leiden.
Decentralisatie
Een onmogelijke zaak waar
door de verantwoordelijke be
windslieden uiteindelijk de
oplossing maar bij de gemeen
ten hebben gelegd. Deze moe
ten per 1 januari 1993 zorgen
voor de uitvoering van de aan
vragen voor woonaanpassin-
gen en kilometervergoedingen.
Een stukje decentralisatie dus
waar het rijk geen extra finan
ciële middelen tegenover stelt.
In feite komt het er dus gewoon
op neer dat deze decentralisa
tie niet meer dan een verkapte
bezuiniging, omdat niet alleen
de gehandicapten jonger dan
65 jaar maar ook de gehandi
capte senioren een beroep op
deze AAW-voorzieningen kun
nen doen. Meer aanvragen dus
zonder dat hiervoor extra geld
is vrijgemaakt. Dit kan vol
gens de berekeningen van de
Vereniging voor Nederlandse
Gemeenten leiden tot een te
kort bij de gemeenten van 640
miljoen gulden. Aan snoeiope-
raties zullen deze dan ook niet
ontkomen, vrezen de belangen
organisaties van gehandicap
ten.
Behalve dit budgettaire aspect
zitten er nog meer schaduw
kanten aan dit plan, dat tij
dens de behandeling door en
kele vaste kamercommissies
door een meerderheid werd ge
steund. Gaan de plannen door
dan wordt het voor de gehandi
capte heel belangrijk in welke
gemeente hij woont. Die is vol
gens het plan immers geheel
De rolstoeltaxi, een belangrijke voorziening. (Foto: Joop van Houdt).
vrij om bijvoorbeeld zelf de
hoogte van de eigen bijdragen
te bepalen of om inkomens
grenzen te stellen en wie in een
gemeente woont met veel ge
handicapten kan met zijn aan
vraag voor een kilometerver
goeding of een woonaanpas-
singsvergoeding weieens ach
ter het net vissen puur en al
leen omdat het budget al uitge
geven is.
Deskundigheid
Behalve de financiële bezwa
ren van dit voornemen kleeft
er volgens J. A. Noordhoek van
de Zeeuwse afdeling van de
Vereniging Spierziekten Ne
derland (VSN) nog een bezwaar
aan dit plan: namelijk dat van
de vereiste deskundigheid. Ja
renlang zijn de aanvragen bij
het GAK behandeld waardoor
daar sprake is van een grote er
varingsdeskundigheid. Deze
wordt nu in belangrijke mate
om zeep geholpen (werkende
gehandicapten blijven voorals
nog bij het GAK). Het is maar
de vraag of de gemeenten die
deskundigheid op tijd in huis
hebben. Voldoende geld voor
de uitvoering van dit plan krij
gen de gemeenten overigens
ook niet van het rijk.
Deze nieuwe plannen hebben
de gemoederen van de gehandi
capten danig verhit. Tferecht,
want het is niet de eerste bezui
niging die de gehandicapte
treft, vinden ook J. van den
Noord (Werkgroep Tbeganke-
lijkheidsbevordering Schou-
wen-Duiveland) en mevrouw
M. C. Timmerman-Van der
Wekken van de Algemene Ne
derlandse Invaliden en Arbeid-
songeschiktenbond op Schou-
wen-Duiveland.
Zoals elke Nederlander krijgt
de gehandicapte te maken met
lastenstijgingen. Alles maar
dan ook alles is het afgelopen
jaar fors gestegen. Bovendien
heeft hij als WAO-er ook nog
eens een flinke veer moeten la
ten. Noordhoek schat de WAO-
ers sinds 1982 zo'n tien procent
gekort zijn en het eind ervan is
nog niet in zicht. En alsof dat
nog niet genoeg is is de gehan
dicapte medio 1991 geconfron
teerd met een eigen bijdrage
v$n vijfhonderd gulden voor
woonaanpassingen zoals het
drempelvrij maken van de wo
ning, de aanpassing van dou
che en toiletruimte en het'even
tueel aanbrengen van een tra-
plift. Stuk voor stuk onmisba
re voorzieningen om als gehan
dicapte in de eigen vertrouwde
omgeving "te blijven wonen.
Daarmee houden de bezuini
gingen voor de minder validen
nog niet op. Zoals het er nu
naar uitziet worden de taxi- en
autokostenvergoedingen per 1
oktober met zo'n tien procent
teruggebracht. Volgens het hui
dige vergoedingenstelsel kan
de gehandicapte nu jaarlijks
zo'n vijfduizend kilometer rij
den. Dat lijkt heel wat, maar
wie zich realiseert dat zo'n
rolstoeltaxi of een aangepaste
auto voor de gehandicapte de
vervolg pagina 2
BURGH-HAAMSTEDE - De_plannen die wethouder
C. W. Veerhoek tijdens de vergadering van de Vereni
ging van Kampeerboeren Schouwen-Duiveland (VE-
KABO) van donderdag 20 februari heeft gelanceerd,
zijn bij de RECKON Nederland niet in goede aarde
gevallen. De heer Veerhoek opperde het plan om via
een wijziging van het bestemmingsplan van het des
betreffende gebied het mogelijk te maken dat boe
ren voortaan 15 kampeereenheden op hun terrein
kunnen plaatsen. In de kampeerwet staat geregeld
dat op een mini-camping in het zomerseizoen 5 kam
peermiddelen en gedurende 6 weken 10 eenheden,
mogen staan. De reactie van de RECKON waarin zij
verklaart een pertinent tegenstander te zijn van de
nieuwe plannen noemt de wethouder zwaar over
trokken en schizofreen.
De nieuwe wet op de open
luchtrecreatie, die de huidige
kampeerwet moet vervangen,
laat naar de mening van de
wethouder te lang op zich
wachten. Het nieuwe seizoen
nadert met rasse schreden en
de verwachting is dat er voor
de zomer nog geen duidelijk
heid is over de mogelijkheden
die de nieuwe wet aan de boe
ren verschaft. Vandaar dat
Veerhoek met het voorstel
kwam om vanuit de gemeente
stappen te ondernemen en te
zorgen dat de bestemming van
een gebied wordt veranderd
van een agrarische in een ver-
blijfsrecreatieve bestemming.
Herhaling
Met het voorstel om te komen
tot een positieve bestemming
heeft de RECRON erg veel
moeite. In de brief aan de ge
meente Westerschouwen stelt
zij dat wanneer het plan van de
heer Veerhoek werkelijk zou
worden uitgevoerd er een her
haling zou plaatsvinden van de
Zeeuwse geschiedenis. Met an
dere Woorden: een wildgroei
aan kaWipeereenheden op de
mini-campings. De RECRON is
van méning dat na jarenlang
voorzichtig planologisch be
leid met één pennestreek de
deur woi'dt opengezet voor ont
wikkelingen waar de gemeente
Westerschouwen zich al die ja
ren tegeri heeft verzet. Volgens
de vereniging van recreatieon-
dernemerS mag deze situatie
zich niét herhalen.
De wethouder vreest dat de
RECRON in dit verband te veel
voor eigen parochie aan het
preken is. ,,Tben het destijds in
het Verblijfs Ontwikkelings
plan (VOP) planologisch moge
lijk werd gemaakt dat een ge
deelte van de overloopterrei
nen vétri Campings werd omge
zet in campingterreinen hoorde
je de RECRON ook niet. Tér-
wijl er toen toch werd gespro
ken over een toename van hon
derden, io niet duizend kam
peereenheden die in dankbaar
heid werden aanvaard. Bij het
nieuwe voorstel spreken we
over een uitbreiding die onge
veer 80 extra eenheden be
draagt, in vergelijking dus
peanuts", aldus Veerhoek.
De heer Verstand, plaatsver
vangend algemeen secretaris
van de RECRON reageert: „om
te praten over enige tientallen
eenheden vind ik wat te sim
plistisch gesteld. Maar daar
gaat het ook niet om. Het gaat
om het principe. Je krijgt na
melijk te maken met een olie
vlekwerking. Een boer die 15
eenheden krijgt toegewezen
moet voldoen aan bepaalde
voorschriften van de kampeer
wet. Eisen waar hij door de
kleinschaligheid niet* aan kan
voldoen. Dus doet hij een ver
zoek bij de raad) van state voor
uitbreiding. Omdat hij deze
aanvraag economisch kan on
derbouwen leert de ervaring
dat deze wordt itoegekend. Het
hek is van de diam, want weer
is er een camping ontstaan!".
De RECRON verklaart sowie
so met verbazing kennis te heb
ben genomen win de plannen
van de wethouder. Verbaasd
omdat er volgens de heer Ver
stand, tijdens recreatie-
overleggen waarbij ook de heer
Veerhoek aanwezig was, nooit
in een dergelijke richting is ge
sproken. „Jarenlang heeft de
wethouder, terecht, zeer streng
opgetreden zowel in de richting
van recreatie-ondernemers als
boeren. Met dit nieuwe plan
gaat de wethouder zwabberen
met beleid waardoor er grote
onzekerheid ontstaat", aldus
de heer Verstand.
De wethouder vindt het opval
lend dat de reactie van de RE
CRON tegenstrijdig is met de
berichten die hij tijdens de
VEKABO- vergadering van de
plaatselijke campinghouders
ontving. „Uit hun reactie voel
de ik dat er wel begrip is voor
dit nieuwe plan. Men staat er
niet onwelwillend tegenover",
aldus de wethouder. Ook vindt
hij dat de wet nog steeds niet
wordt overtreden. Er is volgens
hem nooit gedoogd dat er bij de
boeren meer eenheden worden
geplaatst en er is dus altijd vol
gens de kampeerwet gehan
deld. De wet wordt met het
nieuwe plan slechts omzeild.
Pressie
Afgelopen vrijdag heeft de
wethouder aan het college
voorgesteld om in een brief aan
de staatssecretaris van het mi
nisterie van Landbouw. Na
tuurbeheer en Visserij kenbaar
te maken dat binnen vijf we-
vervolg pagina 2
Het verlies van geld wordt met oprechte tranen beweend.
luvenalis
Minder warm
HET WEER
Vooral gedurende de nacht en
ochtend wat regen. Minimumtem
peratuur omstreeks 7 graden. In
de loop van de dag nu en dan
zon en droog. Middagtemperatuur
ongeveer 11 graden.
l:
TOERISME
Voorzitter VVV-Burgh-Haamstede hecht veel belang
aan opschroeven kwaliteit toerisme.
CULTUUR
Theaterbureau Uit in Zeeland heeft extra bijdragen
nodig van gemeenten.
MILIEU
Zeeuwse milieufederatie vindt dat vissers meer reke
ning moeten houden met natuur.
BILJARTEN
Cor van Etten uit Renesse prolongeert titel bandstoten
in tweede klasse.
Dit nummer bestaat uit 8 pagina's
Politie hield radarcontrole rondom
Zierikzee en bij Serooskerke
ZIERIKZEE/SEROOSKERKE - Terwijl veel toe
risten genoten van hun voorjaarsvakantie op
Schouwen-Duiveland was de politie woensdag druk
in de weer om te controleren of al die weggebruikers
niet harder reden dan de maximaal toegestane snel
heid. Dat bleek bijna 70 keer het geval. De controle
werd uitgevoerd met behulp van radarapparatuur.
De controle begon om 08.30 uur
aan de Serooskerkseweg, de
provinciale weg tussen Zierik
zee en Haamstede ter hoogte
van Serooskerke. In de periode
tot 10.00 uur passeerden daar
in de vrij dichte mist 262 voer
tuigen. Daarvan reden er 23
harder dan de maximaal toe
gestane snelheid van 80 kilo
meter per uur. De hoogst geme
ten snelheid was 111 kilometer
per uur.
Van 10.35 tot 11.25 uür stond de
politie met haar radarappara
tuur langs de Laan van Saint
Hilaire, een weg binnen de be
bouwde kom van Zierikzee
waar een snelheidslimiet geldt
van 50 kilometer per uur. Men
zag daar 162 voertuigen voor
bijrijden en constateerde dat
twaalf daarvan te hard reden.
De hoogst gemeten snelheid
was 77 kilometer per uur.
Van 11.30 tot 12.15 uur stond
men op de Callandweg bij het
kruisingsvlak met de
Caustraat, eveneens een weg
die binnen de bebouwde kom
valt en waar dus niet harder
gereden mag worden dan 50 ki
lometer per uur. Zeven automo
bilisten deden dat wel. De
hoogst gemeten snelheid was
62 kilometer per uur.
Tbnslotte controleerde de poli
tie langs de Provinciale weg
S7, de weg naar de Zeeland-
brug. Tussen 13.00 en 13.40 uur
reden daar 187 voertuigen
voorbij waarvan 26 harder dan
de maximaal toegestane snel
heid van 80 kilometer per uur.
De radar regisstreerde als
hoogste snelheid 120 kilometer
per uur. Deze automobilist
reed dus 40 kilometer te hard.
Een overtreding waarbij men
zich voor de rechter moet ver
antwoorden omdat de maxi
mum snelheid met meer dan
dertig kilometer werd over
schreden. Alle weggebruikers
die minder dan 30 kilometer te
hard reden krijgen binnen en
kele weken een proces-verbaal
thuisgestuurd met bijbehoren
de acceptgiro voor betaling van
de boete.
Blijf op de hoogte van al het nieuws op Schouwen-
Duiveland, met de Zierikzeesche Nieuwsbode, en neem
een abonnement.
JA, ik wil een
kwartaalabonnement f 47,50
kwartaalabonnement met autom. afschr. 45,—
jaarabonnement f 179,—
jaarabonnement met autom. afschr. f 169,—
en ontvang de Zierikzeesche Nieuwsbode de eerste twee
weken gratis.
Ik betaal nog niet, maar wacht eerst uw bericht af.
naam Dhr./mevr.
adres
postcode: plaats:..
telefoon handtekening:
Bij automatische afschrijving uw
bank-/gironummer vermelden:
Zend de bon in open envelop zonder postzegel naar
Zierikzeesche Nieuwsbode abonnementenadministratie,
Antwoordnummer 12, 4300 VB Zierikzee.
ZZN