Rijbewijs afgenomen vanwege regelmatig onverzekerd rijden Eindrapport evaluatie zomerbussenproject 1991 Onderzoeksbureau:,Voor Schouwen-Duiveland zijn de eerste resultaten bemoedigend" irëffiescMuW Wetten, regels... Minicampings centraal bij vergadering Vekabo Nieuw tehuis Boete voor halsstarrige Bruënaar NS: meer kans op brokken bij hogere snelheden Commissie- onderwijs ZlERIKZEESCHEffï NI EU WSBODE ÏM8 4 Officier van justitie: Misdadig om zo rond te rijden VRIJDAG 14 FEBRUARI 1992 NR 25103 a Conclusie rapport: ,.Zomerbusproject belangrijk begin bij terugdringing automobiliteit". (Archieffoto). ZIERIKZEE - Steeds meer toeristen en recreanten kiezen voor de auto om op de plaats van bestemming te komen. De toename van de automobiliteit zorgt in eerste instantie voor milieu-schade. Daarnaast vormt de verminderde bereik baarheid van attracties en de drukte op de wegen een bedreiging voor de toe ristische sector. Files en parkeerproblemen zorgen in het zomerseizoen ook op Schouwen-Duiveland voor een hoop overlast. Vandaar dat in 1991 op het eiland is gestart met een zomerbussenproject. Bussen reden het afgelopen hoogseizoen langs een groot aantal campings en bungalowparken, naar het strand en attrac ties. Om te evalueren of het project het beoogde resultaat heeft gehad schakelde de Provinciale Waterstaat Zeeland een Leids onderzoeksbureau in. In ogen schouw genomen dat het project voor het eerst op Schouwen-Duiveland heeft ge lopen, noemt dit bureau in een uitgebracht rapport de eerste resultaten voor dit gebied bemoedigend. De ANWP en de Recron, de be- langenbehartigingsorganisa- tie van de recreatieondeme- mers, kebben zich in niet mis te verstane bewoordingen uit gesproken tegen afschaffing van de Kampeerwet. Een van de argumenten die daarbij aangevoerd wordt is dat af schaffing van die wet zal lei den tot wildgroei van kam- peergelegenheden. Als voor beeld noemt D. J. Verstand, hoofd collectieve belangenbe hartiging van de Recron, het kamperen bij de boer. Ver stand plaatst zo zijn vraagte kens bij deze vorm van recrea tie. Aan de ene kant is het na tuurlijk begrijpelijk dat Re cron en ANWB wat sceptisch staan tegenover het kamperen bij de boer. Veel varkens ma ken de spoeling dun en als de recreant steeds vaker de voor keur zou geven aan een plaatje op een boerenerf in plaats van op een camping zou dat het ge val zijn. Wat Verstand over het hoofd ziet is dat het kamperen bij de boer een wezenlijk ande re vorm van kamperen is dan je tent opzetten op een groot schaliger kampeerterrein. Het publiek op een mini-camping is een heel ander publiek, een heel andere groep mensen. Het is nog maar de vraag of de mensen die bij de boer kampe ren ook naar Zeeland zouden komen als er helemaal geen kamperen bij de boer zou be staan. De recreatieonderne mers doen hun uiterste best om de klant vast te houden. Wie niet met de tijd meegaat en de kwaliteit van de cam ping niet opvijzelt zal, zo voor spellen sommigen, op termijn niet overleven. Standplaatsen worden vergroot, voorzienin gen aangelegd en/of verbe terd. Wie ervoor kiest om op een boerenerf te kamperen zit helemaal niet te wachten op luxe voorzieningen. Wat zij zoeken is rust en kleinschalig heid. Met andere woorden; campings en mini-camping kunnen naast elkaar bestaan. Dat hoeft geen enkel probleem op te leveren. Sterker nog; Schouwen-Duiveland zal er als Vakantieland alleen maar aan trekkelijker op worden als de recreant kan kiezen tussen verschillende vormen van kamperen. Niet kibbelen dus, maar samenwerken. P.K. ELLEMEET - Het aantal een heden op minicampings en de vraag of een minicamping moet verdwijnen wanneer het agrarisch bedrijf wordt beëin digd. Dat zijn de onderwerpen die ter sprake komen tijdens de algemene ledenvergadering van de afdeling Schouwen- Duiveland van de Vekabo (Ver eniging van kampeerboeren). De bijeenkomst vindt plaats op donderdag 20 februari in het Dorpshuis te Ellemeet en begint om 19.30 uur. Na een huishoudelijk gedeelte waar bij voorzitter H. Geluk aftre dend en herkiesbaar is en een ander bestuurslid moet wor den gekozen in de plaats van P. de Broekert en wordt het on derwerp minicampings behan deld. De voorzitter van de ZLM H. C. van der Maas, medewer ker Milieuinspectie Zeeland H. G. Bomhof, wethouder van Westerschouwen ir C. W. Veer- hoek en de advokaat mr. A. A. den Hollander leiden het on derwerp in via een korte bespreking. Onder leiding van de heer G. Baay wordt vervol gens een discussie gehouden waarbij de mensen in de zaal vragen kunnen stellen aan de forumleden. ZIERIKZEE - Op woensdag 19 februari worden de officiële eerste palen geslagen voor twee nieuwe huizen van de Stichting Zeeuwse Instelling Beschermd Wonen (ZIBW). Dit gebeurt in Vlissingen en in Zierikzee. In Zierikzee worden de geno digden op deze datum om 14,15 uur verwacht in restaurant Mondragon. Om 15.00 uur slaat de heer G. Cremers, vertegen woordiger van het ministerie van WVC, de eerste paal in de grond voor een nieuw tehuis aan de Karnemelksevaart. In restaurant Mondragon wordt vervolgens nog een kort woord gesproken waarna de receptie volgt, 's Ochtends verricht de heer W. Don, oud gedeputeerde, in Vlissingen de zelfde officiële handeling. Van af 10.00 uur is er een bijeen komst in de raadzaal van het stadhuis waarbij de heer Don een toespraak houdt. In 1990 is in Zeeland reeds,.ge start met het experiment om speciaal vervoer voor recrean ten op te zetten. Het experi ment werd geslaagd genoemd. Enige kanttekening was dat de verschillende experimenten geen samenhangend geheel vormden. Voor 1991 werd dan ook het plan ontwikkeld om een goed openbaar vervoers netwerk te creëren, het Zomer- bussenplan. Het zomerbussen project heeft in de provincie Zeeland betrekking op vijf kustlijnen en twee markflij- nen. Voor Schouwen- Duiveland reed de zomerbus langs de lijn Neeltje Jans- Haamstede-Renesse-Brouwers- haven. De marktdienst reed via drie routes naar Zierikzee. De speciale diensten hebben van 29 juni tot en met 1 septem ber gereden. Opzet Om de werking van het experi ment te bepalen, heeft het on derzoeksbureau op drie ver schillende wijzen gegevens ver zameld. Óp Schouwen- ,,Dan rijdt u niet of u verzekert de auto bij Terminus, een maat schappij die dergelijke auto mobilisten (tegen een hoger ta rief) wel verzekert", aldus de officier. Hij eiste 600 gulden boete en omdat het ook bij B. niet de eerste keer was dat hij voorkwam voor onverzekerd rijden (opnieuw) zes maanden ontzegging van de rijbevoegd heid waarvan drie voorwaarde lijk. De kantonrechter hield het bij een geldboete en von niste de ontzegging helemaal voorwaardelijk. ,,U heeft moeite met de tijden", zei mr Melens tegen mevrouw C. R. van O. uit Noordweile. Zij 'vergat' tijdig de verzeke ringspremie voor haar auto te betalen en betaalde vervolgens de boete van 500 gulden, die ze Duiveland zijn ongeveer 3.Ö0 re creanten die "wél van de zomer bus gebruik maakten en ruim 400 mensen die dat niet deden, geënquêteerd. Daarnaast zijn interviews gehouden met ver tegenwoordigers van vervoers bedrijven, recreatie ondernemers en wethouders. Aan de hand van de enquêtes zijn onder andere de kenmer ken van de gebruikers en de niet-gebruikers van de zomer bus vastgesteld. In het eindrapport wordt ge- concludeerd dat beide groepen erg van elkaar verschillen. De gebruikers zijn voornamelijk jongeren die of niet de beschik king hebben over een auto dan- wel een rijbewijs ontberen. De groep niet-gebruikers wordt vooral gevormd door ouderen en gezinnen. Maar liefst een kwart van hen, met name op Schouwen-Duiveland en Wal cheren, heeft wel overwogen om van de bus gebruik te ma ken. Omdat in deze twee gebie den het project voor het eerst is opgestart, is de voorzichtige conclusie dat het aantal gebrui kers hier in de toekomst verder daarvoor kreeg, te laat. Het geld werd door justitie terug betaald en in plaats daarvan legde de kantonrechter haar tijdens de zitting een boete van 600 gulden op. De heer R. S. uit Zierikzee kreeg voor onverzekerd rijden een boete van 750 gulden. Dit omdat het tweede keer was dat hij zich schuldig maakte aan deze overtreding. Daar kwam nog 60 gulden bij omdat S. in maart 1991 in de binnenstad van Zierikzee over de Melk markt reed op een tijdstip dat die straat was afgesloten voor auto's. Een onvoorwaardelijke straf die, in verband met het feit dat V. een camping exploiteert, pas ingaat na het toeristenseizoen, kan groeien. De zomerbus heeft bijudegenen die er geen gebruik van hebben gemaakt in ieder geval geen negatief imago. Het verwisselen van de auto voor de bus moet bij hen worden gezien als een verande ring in mentaliteit. Een veran dering die wat meer tijd vergt. In het kader van de promotie is de belangrijkste conclusie van de onderzoekers dat 60% van de niet-gebruikers bekend is met het bestaan van de zomer bus. Daarentegen is de kaart verkoop door campinghouders sterk achter gebleven en be staat er onduidelijkheid over tarieven en abonnementen. Vanuit het oogpunt van de ge bruikers is het positief te noe men dat zij over het algemeen tevreden zijn over de dienst en de prijs niet te hoog vinden. Belangrijkste vraag is echter of het plan heeft bijgedragen tot een vermindering van de automobiliteit. Dat blijkt het geval. Er is een besparing ge weest van 100.000 autokilome ters. Doordat de bussen nu in plaats van de auto's meer kilo meters hebben gereden, is een in oktober van dit jaar. Verder veroordeelde mr. Melens de Zierikzeeënaar tot drie weken hechtenis met een proeftijd van twee jaar. Dit was wel een voorwaardelijke straf; een straf die alleen wordt uitge voerd wanneer V. binnen twee jaar opnieuw zou worden be trapt bij het rijden in een on- verzkerde auto. Tfenslotte werd hem een boete van 155 gulden opgelegd omdat de auto waar mee hij reed ook geen geldig kentekenbewijs deel III op de voorruit had en niet APK was goedgekeurd. ,,Ik dacht dat het wel even kon. Ik had die auto voor 500 gulden gekocht van iemand op de cam ping omdat mijn eigen auto ka pot was. Ik moest rijden om de campingwinkel te kunnen be vermindering van de milieu vervuiling (nog) niet be werkstelligd. Uit ervaringen in Zeeuws-Vlaanderen, waar het project al twee jaar loopt en er al betere resultaten wor den bereikt, kan ook deze doel stelling in een later stadium gehaald worden. Positief Mede gezien de beperkte voor bereidingstijd worden de re sultaten van het experiment positief genoemd. Pas op een laat tijdstip was bekend welke vorm het project zou krijgen. Het Leids Onderzoeksbureau geeft het advies voor 1992 op tijd te starten met de voorbe reiding en de promotie. De pro motie kan hiermee ook worden uitgebreid naar de dagjesmen sen en de folders kunnen in het Duits worden vertaald. Daar naast kunnen in samenwer king met de campinghouders maatregelen worden genomen om het gebruik van de auto te gen te gaan en de mensen te sti muleren de zomerbus te ne men. Andere verbetering zou zijn om de latere busritten, op voornamelijk Schouwen- Duiveland, uit te breiden. De opstellers van het rapport zijn van mening dat het slagen van het experiment voor een groot deel bij de toeristen zelf ligt. Zij dienen hun mentaliteit te veranderen. In dit verband zien de onderzoekers het zo merbussenproject dat het te rugdringen van de automobili- i teit in het recreatieverkeer tot doel heeft, als een belangrijk begin. voorraden. Ik was vergeten aan de verzekering door te geven dat ik een andere auto had ge kocht. Het was vreselijk druk en dan gaat zoiets door je hoofd 7 legde de Zierikzeeënaar uit. Maar de kantonrechter had daar niet zoveel bedrip voor. ,,U heeft wel vaker gedacht dat onverzekerd rondrijden even kon". Hij somde vervolgens de vijf plaatsen en data op waar V. de afgelopen vijf jaar werd bekeurd voor onverzekerd rij den. In Rotterdam, Sommels- dijk, Delft, Den Haag en in Zierikzee. ,,Het is een hele lijst. Allemaal autootjes om even iets in weg te brengen". Ook bij de officier van justitie mr. T. H. de Jong, was het ge duld op. ,,Hier is geen sprake meer van roekeloos rijden. Dit is misdadig". Hij eiste 9 maan den ontzegging van de rijbe voegdheid waarvan zes onvoor waardelijk. Verder drie weken hechtenis waarvan twee weken onvoorwaardelijk en tenslotte een boete van 110 gulden. ,,Ik ben er kapot van. Ik doe MIDDELBURG - De politie rechter in Middelburg heeft de 30-jarige J. H. uit Bruinisse veroordeeld tot een boete van 250 gulden opgelegd omdat hij weigerde de naam te noemen van de bestuurder van zijn auto. Begin oktober was er in Scharendijke een auto van de dijk af gereden en had daarbij een hekwerk, een giek en een zeilwagen beschadigd. De be stuurder was in geen velden of wegen te bekennen. Via het deel drie kwam de poli tie bij de eigenaar J. H. terecht. Die verklaarde de wagen te hebben geleend aan 'iemand in moeilijke omstandigheden' maar weigerde konsequent diens naam te noemen. De schade aan zijn eigen wagen had hij voor eigen rekening ge nomen. De schade aan de giek, hek en zeilwagen was niet zijn probleem, zo verklaarde hij op de zitting, en dus was er niets betaald. Het doorrijden na een aanrijding, zoals eveneens ten laste was gelegd, kon doordat H. dat bleef ontkennen en om dat niemand iets had gezien niet worden bewezen. UTRECHT - Als de treinen straks harder gaan rijden (160 in plaats van 140 km per uur) wordt de kans op brokken bij overwegen groter. Door de gro tere snelheid wordt ook de kans groter dat treinen ontspo ren als ze op de overweg in bot sing komen met een auto. Daarmee stijgt ook de kans dat een trein uit de andere richting op de ontspoorde trein inrijdt. Extra beveiliging van de overwegen kost NS mi nimaal 1,4 miljard gulden. Dat blijkt uit een onderzoek dat een ingenieursbureau (Sa ve) in opdracht van het minis terie van verkeer en waterstaat heeft verricht. De onderzoeks resultaten zijn gepubliceerd in het vaktijdschrift „Openbaar Vervoer". Blijkens het toe komstplan Rail 21 wil NS de maximumsnelheid van de"trei nen op een' groot aantal trajec ten verhogen van 140 tot 160 km per uur. Op de tweesporige baankvakken waar de treinen straks 160 gaan rijden bevin den zich 421 ahob's (automati sche halve overwegbomen), 513 aki's (automatische knipper lichtinstallaties) en 129 onbe veiligde overwegen. Bij aanrij dingen op die overwegen val len jaarlijks gemiddeld de meeste doden: 36 van de in to taal 50 slachtoffers op het hele NS-net. Om de risico's van bot singen te beperken wil NS aki's en onbeveiligde overwe gen zo veel mogelijk vervangen door ahob's maar dat is niet af doende. Want ook dan kunnen de weggebruikers nog tussen de bomen door slalommen met alle mogelijke gevolgen van dien, aldus de onderzoekers. DEN HAAG - De gemeentelij ke dienst Kunst en Cultuur in Den Haag heeft concept-voor- stellen gedaan om voor 16,8 miljoen gulden te bezuinigen. het echt nooit meer", reageerde de Zierikzeeënaar toen hij deze eisen hoorde. Hij vertelde zijn rijbewijs nodig te hebben voor het bevooraden van zijn cam pingwinkel. Kantonrechter Melens hield daar rekening mee door de onvoorwaardelij ke ontzegging van de rijbe voegdheid op vijf maanden te vonnisen, ingaande in oktober en de celstraf voorwaardelijk te houden. Het was tijdens de zitting van het kantongerecht een komen en gaan van mensen die zich moesten verantwoorden voor onverzekerd met een auto rondrijden. De heer E. W. B. uit Ellemeet bleek voor zijn werk als beroepsmilitair zelfs regel matig met een onverzekerde auto op en neer te rijden naar Harderwijk. „Daar staat mijn verstand bij stil", aldus offi cier van justitie De Jong. Maar de inwoner van Ellemeet legde uit dat geen enkele maat schappij zijn auto wilde verze keren vanwege een ontzegging van de rijbevoegheid, die hem in het verleden al eens werd op gelegd door de rechter. EINDHOVEN - Het Interuni versitair Milieu-instituut Bra bant houdt op 1 mei op te be staan. Er blijkt nauwelijks za kelijke belangstelling te be staan voor dit milieubureau van de Brabantse universiteit ten. Een woordvoerder van de TU Eindhoven heeft dit vrij dag meegedeeld. Verwachting t/m dinsdag 18 februari WEERSVOORUITZICHTEN Zondag Zonneschijn 20% Kans op neerslag 80% Min.temp. 3 graden Mid.temp. 6 graden Windkracht west 6 Maandag Zonneschijn 30% Kans op neerslag 40% Min.temp. 0 graden Mid.temp. 6 graden Windkracht noordw. 4 Dinsdag Zonneschijn 20% Kans op neerslag 50% Min.temp. 0 graden Mid.temp. 6 graden Windkracht noordw. 3 ZON- EN MAANSTANDEN 15 febr.Zon op 07.56, onder 17.52 Maan op 14.12, onder 06.01 16 febr.Zon op 07.54, onder 17.53 Maan op 15.40, onder 06.37 17 febr.Zon op 07.52, onder 17.55 Maan op 17.11, onder 07.05 Volle Maan: 18 febr. (09.04) HET WEEROVERZICHT DE BILT - De temperaturen gaan be gin volgende week naar beneden. Voordat het zover is, wordt het in de nacht van vrijdag op zaterdag bij zonder zacht. Bij een krachtige zuidwestenwind en regenachtig weer blijft het kwik dicht bij de 10 graden. Zaterdagoverdag klaart het op en daalt de temperatuur. Vanaf zondag wordt het nog wat kouder. Overdag blijft het ruim boven nul, maar 's nachts kan het begin vol gende week een enkele graad gaan vriezen. Zondag vallen er nog bui en, daarna is het een aantal dagen overwegend droog. ZIERIKZEE - De commissie onderwijs van de gemeente Zierikzee vergadert op vrijdag 21 februari in de raadzaal van het stadhuis. Deze openbare vergadering begint om 19.30 uur. Onder meer wordt gesproken over het beschikbaar stellen van een krediet voor het uit voeren van werkzaamheden aan het schoolgebouw van de openbare basisschool Binnen de Veste. In deze school moet een lesruimte worden vergroot en de dakkapel worden ver nieuwd. Op de agenda staat verder de behandeling van een subsidie verzoek van de Werkgroep Bio logie Schouwen-Duiveland. Zij willen een betaalde kracht aantrekken voor de coördina tie van de vrijwilligers die werkzaam zijn voor de Werk groep en een bijdrage voor des kundigheidsbevordering. Ten slotte wordt de vaststelling van het boventallig personeel van het openbaar onderwijs en van het speciaal en voortgezet speciaal onderwijs besproken. De gemeenteraad dient het aantal uren dat leerkrachten werken waarbij ze niet in aan merking komen voor rijksver goeding, vast te leggen. Dit aantal uren wordt vervolgens gedeeld door het aantal leerlin gen om de vergoeding te bere kenen waarop de scholen het volgend jaar recht hebben. Uitgever Drukkerij Lakenman Ochtman bv te Zierikzee. Directie D. L. van 't Leven. Wnd. Chef redacteur P. Kleemans Kantoor Jannewekken 11, Zierikzee. Postbus 1, 4300 AA Zierikzee. Telefoon 01110-16551. Telefax 01110-14315. Lezersservice (bezorging) De krant na 18.00 uur nog niet ontvangen? Bel 01110-17314. Maandag t/m vrijdag van 8.00 uur tot 17.30 uur en van 18.00 tot 20.00 uur. Woonhuisaansluitingen Redactie (na 17.30 uur) 01110-12449 Fotograaf (na 17.30 uur) 01112-1575. Abonnementen Per kwartaal f 47,50 Bij autom. afschr. f 45,00 Per jaar f 179,00 Bij autom. afschr. f 169,00 Losse nummers f 1,00. De abonnementsprijzen zijn inclusief 6% B.T.W. Opzeggingen dienen een maand, voor het einde van de lopende abonnements-periode schriftelijk bij de Zierikzeesche Nieuwsbode gemeld te worden. Inlevertijden advertenties Maandagkrant vrijdag tot 13.00 uur Dinsdagkrant maandag tot 11.30 uur Donderdagkrant woensdag tot 1130 uur Vrijdagkrant donderdag tot 11.30 uur Voor fouten ontstaan door telefonische of onduidelijk geschreven opdrachten wordt door ons geen verantwoording gedragen. Advertentietarieven Losse mm prijs 64 cent. Kontrakttarieven op aanvraag, „succesjes" (t/m 4 regels) f 7,- De advertentieprijzen zijn exclusief 6% B.T.W. ZIERIKZEE - „Als iemand gewaarschuwd had moeten zijn, bent u dat Kanton rechter mr A. L. R. Melens had geen goed woord over voor het gedrag van de heer J. J. V. uit Zierikzee. De Zierikzeeënaar werd vorig jaar maart voor de vijf de keer in vijfjaar door de politie betrapt op het rondrijden in een onverzekerde auto. Overtredingen waarvoor hem herhaaldelijk boetes van 500 gulden en meer werden opgelegd. Deze keer besloot de kantonrechter het anders aan te pakken. Hij vonniste een ontzegging van de rijbevoegdheid voor vijf maanden.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1992 | | pagina 3