Rijbewijs afgenomen vanwege
regelmatig onverzekerd rijden
Eindrapport evaluatie zomerbussenproject 1991
Onderzoeksbureau:,Voor Schouwen-Duiveland
zijn de eerste resultaten bemoedigend"
irëffiescMuW
Wetten,
regels...
Minicampings
centraal bij
vergadering
Vekabo
Nieuw tehuis
Boete voor
halsstarrige
Bruënaar
NS: meer
kans op
brokken bij
hogere
snelheden
Commissie-
onderwijs
ZlERIKZEESCHEffï
NI EU WSBODE ÏM8
4
Officier van justitie: Misdadig om zo rond te rijden
VRIJDAG 14 FEBRUARI 1992 NR 25103
a
Conclusie rapport: ,.Zomerbusproject belangrijk begin bij terugdringing automobiliteit". (Archieffoto).
ZIERIKZEE - Steeds meer toeristen en recreanten kiezen voor de auto om op de
plaats van bestemming te komen. De toename van de automobiliteit zorgt in
eerste instantie voor milieu-schade. Daarnaast vormt de verminderde bereik
baarheid van attracties en de drukte op de wegen een bedreiging voor de toe
ristische sector. Files en parkeerproblemen zorgen in het zomerseizoen ook op
Schouwen-Duiveland voor een hoop overlast. Vandaar dat in 1991 op het eiland
is gestart met een zomerbussenproject. Bussen reden het afgelopen hoogseizoen
langs een groot aantal campings en bungalowparken, naar het strand en attrac
ties. Om te evalueren of het project het beoogde resultaat heeft gehad schakelde
de Provinciale Waterstaat Zeeland een Leids onderzoeksbureau in. In ogen
schouw genomen dat het project voor het eerst op Schouwen-Duiveland heeft ge
lopen, noemt dit bureau in een uitgebracht rapport de eerste resultaten voor dit
gebied bemoedigend.
De ANWP en de Recron, de be-
langenbehartigingsorganisa-
tie van de recreatieondeme-
mers, kebben zich in niet mis
te verstane bewoordingen uit
gesproken tegen afschaffing
van de Kampeerwet. Een van
de argumenten die daarbij
aangevoerd wordt is dat af
schaffing van die wet zal lei
den tot wildgroei van kam-
peergelegenheden. Als voor
beeld noemt D. J. Verstand,
hoofd collectieve belangenbe
hartiging van de Recron, het
kamperen bij de boer. Ver
stand plaatst zo zijn vraagte
kens bij deze vorm van recrea
tie. Aan de ene kant is het na
tuurlijk begrijpelijk dat Re
cron en ANWB wat sceptisch
staan tegenover het kamperen
bij de boer. Veel varkens ma
ken de spoeling dun en als de
recreant steeds vaker de voor
keur zou geven aan een plaatje
op een boerenerf in plaats van
op een camping zou dat het ge
val zijn. Wat Verstand over het
hoofd ziet is dat het kamperen
bij de boer een wezenlijk ande
re vorm van kamperen is dan
je tent opzetten op een groot
schaliger kampeerterrein. Het
publiek op een mini-camping
is een heel ander publiek, een
heel andere groep mensen. Het
is nog maar de vraag of de
mensen die bij de boer kampe
ren ook naar Zeeland zouden
komen als er helemaal geen
kamperen bij de boer zou be
staan. De recreatieonderne
mers doen hun uiterste best
om de klant vast te houden.
Wie niet met de tijd meegaat
en de kwaliteit van de cam
ping niet opvijzelt zal, zo voor
spellen sommigen, op termijn
niet overleven. Standplaatsen
worden vergroot, voorzienin
gen aangelegd en/of verbe
terd. Wie ervoor kiest om op
een boerenerf te kamperen zit
helemaal niet te wachten op
luxe voorzieningen. Wat zij
zoeken is rust en kleinschalig
heid. Met andere woorden;
campings en mini-camping
kunnen naast elkaar bestaan.
Dat hoeft geen enkel probleem
op te leveren. Sterker nog;
Schouwen-Duiveland zal er als
Vakantieland alleen maar aan
trekkelijker op worden als de
recreant kan kiezen tussen
verschillende vormen van
kamperen. Niet kibbelen dus,
maar samenwerken.
P.K.
ELLEMEET - Het aantal een
heden op minicampings en de
vraag of een minicamping
moet verdwijnen wanneer het
agrarisch bedrijf wordt beëin
digd. Dat zijn de onderwerpen
die ter sprake komen tijdens
de algemene ledenvergadering
van de afdeling Schouwen-
Duiveland van de Vekabo (Ver
eniging van kampeerboeren).
De bijeenkomst vindt plaats
op donderdag 20 februari in
het Dorpshuis te Ellemeet en
begint om 19.30 uur. Na een
huishoudelijk gedeelte waar
bij voorzitter H. Geluk aftre
dend en herkiesbaar is en een
ander bestuurslid moet wor
den gekozen in de plaats van P.
de Broekert en wordt het on
derwerp minicampings behan
deld. De voorzitter van de ZLM
H. C. van der Maas, medewer
ker Milieuinspectie Zeeland H.
G. Bomhof, wethouder van
Westerschouwen ir C. W. Veer-
hoek en de advokaat mr. A. A.
den Hollander leiden het on
derwerp in via een korte
bespreking. Onder leiding van
de heer G. Baay wordt vervol
gens een discussie gehouden
waarbij de mensen in de zaal
vragen kunnen stellen aan de
forumleden.
ZIERIKZEE - Op woensdag 19
februari worden de officiële
eerste palen geslagen voor
twee nieuwe huizen van de
Stichting Zeeuwse Instelling
Beschermd Wonen (ZIBW). Dit
gebeurt in Vlissingen en in
Zierikzee.
In Zierikzee worden de geno
digden op deze datum om 14,15
uur verwacht in restaurant
Mondragon. Om 15.00 uur slaat
de heer G. Cremers, vertegen
woordiger van het ministerie
van WVC, de eerste paal in de
grond voor een nieuw tehuis
aan de Karnemelksevaart. In
restaurant Mondragon wordt
vervolgens nog een kort woord
gesproken waarna de receptie
volgt, 's Ochtends verricht de
heer W. Don, oud
gedeputeerde, in Vlissingen de
zelfde officiële handeling. Van
af 10.00 uur is er een bijeen
komst in de raadzaal van het
stadhuis waarbij de heer Don
een toespraak houdt.
In 1990 is in Zeeland reeds,.ge
start met het experiment om
speciaal vervoer voor recrean
ten op te zetten. Het experi
ment werd geslaagd genoemd.
Enige kanttekening was dat de
verschillende experimenten
geen samenhangend geheel
vormden. Voor 1991 werd dan
ook het plan ontwikkeld om
een goed openbaar vervoers
netwerk te creëren, het Zomer-
bussenplan. Het zomerbussen
project heeft in de provincie
Zeeland betrekking op vijf
kustlijnen en twee markflij-
nen. Voor Schouwen-
Duiveland reed de zomerbus
langs de lijn Neeltje Jans-
Haamstede-Renesse-Brouwers-
haven. De marktdienst reed
via drie routes naar Zierikzee.
De speciale diensten hebben
van 29 juni tot en met 1 septem
ber gereden.
Opzet
Om de werking van het experi
ment te bepalen, heeft het on
derzoeksbureau op drie ver
schillende wijzen gegevens ver
zameld. Óp Schouwen-
,,Dan rijdt u niet of u verzekert
de auto bij Terminus, een maat
schappij die dergelijke auto
mobilisten (tegen een hoger ta
rief) wel verzekert", aldus de
officier. Hij eiste 600 gulden
boete en omdat het ook bij B.
niet de eerste keer was dat hij
voorkwam voor onverzekerd
rijden (opnieuw) zes maanden
ontzegging van de rijbevoegd
heid waarvan drie voorwaarde
lijk. De kantonrechter hield
het bij een geldboete en von
niste de ontzegging helemaal
voorwaardelijk.
,,U heeft moeite met de tijden",
zei mr Melens tegen mevrouw
C. R. van O. uit Noordweile. Zij
'vergat' tijdig de verzeke
ringspremie voor haar auto te
betalen en betaalde vervolgens
de boete van 500 gulden, die ze
Duiveland zijn ongeveer 3.Ö0 re
creanten die "wél van de zomer
bus gebruik maakten en ruim
400 mensen die dat niet deden,
geënquêteerd. Daarnaast zijn
interviews gehouden met ver
tegenwoordigers van vervoers
bedrijven, recreatie
ondernemers en wethouders.
Aan de hand van de enquêtes
zijn onder andere de kenmer
ken van de gebruikers en de
niet-gebruikers van de zomer
bus vastgesteld.
In het eindrapport wordt ge-
concludeerd dat beide groepen
erg van elkaar verschillen. De
gebruikers zijn voornamelijk
jongeren die of niet de beschik
king hebben over een auto dan-
wel een rijbewijs ontberen. De
groep niet-gebruikers wordt
vooral gevormd door ouderen
en gezinnen. Maar liefst een
kwart van hen, met name op
Schouwen-Duiveland en Wal
cheren, heeft wel overwogen
om van de bus gebruik te ma
ken. Omdat in deze twee gebie
den het project voor het eerst is
opgestart, is de voorzichtige
conclusie dat het aantal gebrui
kers hier in de toekomst verder
daarvoor kreeg, te laat. Het
geld werd door justitie terug
betaald en in plaats daarvan
legde de kantonrechter haar
tijdens de zitting een boete van
600 gulden op.
De heer R. S. uit Zierikzee
kreeg voor onverzekerd rijden
een boete van 750 gulden. Dit
omdat het tweede keer was dat
hij zich schuldig maakte aan
deze overtreding. Daar kwam
nog 60 gulden bij omdat S. in
maart 1991 in de binnenstad
van Zierikzee over de Melk
markt reed op een tijdstip dat
die straat was afgesloten voor
auto's.
Een onvoorwaardelijke straf
die, in verband met het feit dat
V. een camping exploiteert, pas
ingaat na het toeristenseizoen,
kan groeien. De zomerbus
heeft bijudegenen die er geen
gebruik van hebben gemaakt
in ieder geval geen negatief
imago. Het verwisselen van de
auto voor de bus moet bij hen
worden gezien als een verande
ring in mentaliteit. Een veran
dering die wat meer tijd vergt.
In het kader van de promotie is
de belangrijkste conclusie van
de onderzoekers dat 60% van
de niet-gebruikers bekend is
met het bestaan van de zomer
bus. Daarentegen is de kaart
verkoop door campinghouders
sterk achter gebleven en be
staat er onduidelijkheid over
tarieven en abonnementen.
Vanuit het oogpunt van de ge
bruikers is het positief te noe
men dat zij over het algemeen
tevreden zijn over de dienst en
de prijs niet te hoog vinden.
Belangrijkste vraag is echter
of het plan heeft bijgedragen
tot een vermindering van de
automobiliteit. Dat blijkt het
geval. Er is een besparing ge
weest van 100.000 autokilome
ters. Doordat de bussen nu in
plaats van de auto's meer kilo
meters hebben gereden, is een
in oktober van dit jaar. Verder
veroordeelde mr. Melens de
Zierikzeeënaar tot drie weken
hechtenis met een proeftijd
van twee jaar. Dit was wel een
voorwaardelijke straf; een
straf die alleen wordt uitge
voerd wanneer V. binnen twee
jaar opnieuw zou worden be
trapt bij het rijden in een on-
verzkerde auto. Tfenslotte werd
hem een boete van 155 gulden
opgelegd omdat de auto waar
mee hij reed ook geen geldig
kentekenbewijs deel III op de
voorruit had en niet APK was
goedgekeurd.
,,Ik dacht dat het wel even kon.
Ik had die auto voor 500 gulden
gekocht van iemand op de cam
ping omdat mijn eigen auto ka
pot was. Ik moest rijden om de
campingwinkel te kunnen be
vermindering van de milieu
vervuiling (nog) niet be
werkstelligd. Uit ervaringen
in Zeeuws-Vlaanderen, waar
het project al twee jaar loopt
en er al betere resultaten wor
den bereikt, kan ook deze doel
stelling in een later stadium
gehaald worden.
Positief
Mede gezien de beperkte voor
bereidingstijd worden de re
sultaten van het experiment
positief genoemd. Pas op een
laat tijdstip was bekend welke
vorm het project zou krijgen.
Het Leids Onderzoeksbureau
geeft het advies voor 1992 op
tijd te starten met de voorbe
reiding en de promotie. De pro
motie kan hiermee ook worden
uitgebreid naar de dagjesmen
sen en de folders kunnen in het
Duits worden vertaald. Daar
naast kunnen in samenwer
king met de campinghouders
maatregelen worden genomen
om het gebruik van de auto te
gen te gaan en de mensen te sti
muleren de zomerbus te ne
men. Andere verbetering zou
zijn om de latere busritten, op
voornamelijk Schouwen-
Duiveland, uit te breiden.
De opstellers van het rapport
zijn van mening dat het slagen
van het experiment voor een
groot deel bij de toeristen zelf
ligt. Zij dienen hun mentaliteit
te veranderen. In dit verband
zien de onderzoekers het zo
merbussenproject dat het te
rugdringen van de automobili- i
teit in het recreatieverkeer tot
doel heeft, als een belangrijk
begin.
voorraden. Ik was vergeten aan
de verzekering door te geven
dat ik een andere auto had ge
kocht. Het was vreselijk druk
en dan gaat zoiets door je
hoofd 7 legde de Zierikzeeënaar
uit.
Maar de kantonrechter had
daar niet zoveel bedrip voor.
,,U heeft wel vaker gedacht dat
onverzekerd rondrijden even
kon". Hij somde vervolgens de
vijf plaatsen en data op waar
V. de afgelopen vijf jaar werd
bekeurd voor onverzekerd rij
den. In Rotterdam, Sommels-
dijk, Delft, Den Haag en in
Zierikzee. ,,Het is een hele
lijst. Allemaal autootjes om
even iets in weg te brengen".
Ook bij de officier van justitie
mr. T. H. de Jong, was het ge
duld op. ,,Hier is geen sprake
meer van roekeloos rijden. Dit
is misdadig". Hij eiste 9 maan
den ontzegging van de rijbe
voegdheid waarvan zes onvoor
waardelijk. Verder drie weken
hechtenis waarvan twee weken
onvoorwaardelijk en tenslotte
een boete van 110 gulden.
,,Ik ben er kapot van. Ik doe
MIDDELBURG - De politie
rechter in Middelburg heeft de
30-jarige J. H. uit Bruinisse
veroordeeld tot een boete van
250 gulden opgelegd omdat hij
weigerde de naam te noemen
van de bestuurder van zijn
auto. Begin oktober was er in
Scharendijke een auto van de
dijk af gereden en had daarbij
een hekwerk, een giek en een
zeilwagen beschadigd. De be
stuurder was in geen velden of
wegen te bekennen.
Via het deel drie kwam de poli
tie bij de eigenaar J. H. terecht.
Die verklaarde de wagen te
hebben geleend aan 'iemand in
moeilijke omstandigheden'
maar weigerde konsequent
diens naam te noemen. De
schade aan zijn eigen wagen
had hij voor eigen rekening ge
nomen. De schade aan de giek,
hek en zeilwagen was niet zijn
probleem, zo verklaarde hij op
de zitting, en dus was er niets
betaald. Het doorrijden na een
aanrijding, zoals eveneens ten
laste was gelegd, kon doordat
H. dat bleef ontkennen en om
dat niemand iets had gezien
niet worden bewezen.
UTRECHT - Als de treinen
straks harder gaan rijden (160
in plaats van 140 km per uur)
wordt de kans op brokken bij
overwegen groter. Door de gro
tere snelheid wordt ook de
kans groter dat treinen ontspo
ren als ze op de overweg in bot
sing komen met een auto.
Daarmee stijgt ook de kans
dat een trein uit de andere
richting op de ontspoorde
trein inrijdt. Extra beveiliging
van de overwegen kost NS mi
nimaal 1,4 miljard gulden.
Dat blijkt uit een onderzoek
dat een ingenieursbureau (Sa
ve) in opdracht van het minis
terie van verkeer en waterstaat
heeft verricht. De onderzoeks
resultaten zijn gepubliceerd in
het vaktijdschrift „Openbaar
Vervoer". Blijkens het toe
komstplan Rail 21 wil NS de
maximumsnelheid van de"trei
nen op een' groot aantal trajec
ten verhogen van 140 tot 160
km per uur. Op de tweesporige
baankvakken waar de treinen
straks 160 gaan rijden bevin
den zich 421 ahob's (automati
sche halve overwegbomen), 513
aki's (automatische knipper
lichtinstallaties) en 129 onbe
veiligde overwegen. Bij aanrij
dingen op die overwegen val
len jaarlijks gemiddeld de
meeste doden: 36 van de in to
taal 50 slachtoffers op het hele
NS-net. Om de risico's van bot
singen te beperken wil NS
aki's en onbeveiligde overwe
gen zo veel mogelijk vervangen
door ahob's maar dat is niet af
doende. Want ook dan kunnen
de weggebruikers nog tussen
de bomen door slalommen met
alle mogelijke gevolgen van
dien, aldus de onderzoekers.
DEN HAAG - De gemeentelij
ke dienst Kunst en Cultuur in
Den Haag heeft concept-voor-
stellen gedaan om voor 16,8
miljoen gulden te bezuinigen.
het echt nooit meer", reageerde
de Zierikzeeënaar toen hij deze
eisen hoorde. Hij vertelde zijn
rijbewijs nodig te hebben voor
het bevooraden van zijn cam
pingwinkel. Kantonrechter
Melens hield daar rekening
mee door de onvoorwaardelij
ke ontzegging van de rijbe
voegdheid op vijf maanden te
vonnisen, ingaande in oktober
en de celstraf voorwaardelijk
te houden.
Het was tijdens de zitting van
het kantongerecht een komen
en gaan van mensen die zich
moesten verantwoorden voor
onverzekerd met een auto
rondrijden. De heer E. W. B. uit
Ellemeet bleek voor zijn werk
als beroepsmilitair zelfs regel
matig met een onverzekerde
auto op en neer te rijden naar
Harderwijk. „Daar staat mijn
verstand bij stil", aldus offi
cier van justitie De Jong.
Maar de inwoner van Ellemeet
legde uit dat geen enkele maat
schappij zijn auto wilde verze
keren vanwege een ontzegging
van de rijbevoegheid, die hem
in het verleden al eens werd op
gelegd door de rechter.
EINDHOVEN - Het Interuni
versitair Milieu-instituut Bra
bant houdt op 1 mei op te be
staan. Er blijkt nauwelijks za
kelijke belangstelling te be
staan voor dit milieubureau
van de Brabantse universiteit
ten. Een woordvoerder van de
TU Eindhoven heeft dit vrij
dag meegedeeld.
Verwachting t/m dinsdag 18 februari
WEERSVOORUITZICHTEN
Zondag Zonneschijn 20%
Kans op neerslag 80%
Min.temp. 3 graden
Mid.temp. 6 graden
Windkracht west 6
Maandag Zonneschijn 30%
Kans op neerslag 40%
Min.temp. 0 graden
Mid.temp. 6 graden
Windkracht noordw. 4
Dinsdag Zonneschijn 20%
Kans op neerslag 50%
Min.temp. 0 graden
Mid.temp. 6 graden
Windkracht noordw. 3
ZON- EN MAANSTANDEN
15 febr.Zon op 07.56, onder 17.52
Maan op 14.12, onder 06.01
16 febr.Zon op 07.54, onder 17.53
Maan op 15.40, onder 06.37
17 febr.Zon op 07.52, onder 17.55
Maan op 17.11, onder 07.05
Volle Maan: 18 febr. (09.04)
HET WEEROVERZICHT
DE BILT - De temperaturen gaan be
gin volgende week naar beneden.
Voordat het zover is, wordt het in de
nacht van vrijdag op zaterdag bij
zonder zacht. Bij een krachtige
zuidwestenwind en regenachtig
weer blijft het kwik dicht bij de 10
graden. Zaterdagoverdag klaart het
op en daalt de temperatuur. Vanaf
zondag wordt het nog wat kouder.
Overdag blijft het ruim boven nul,
maar 's nachts kan het begin vol
gende week een enkele graad gaan
vriezen. Zondag vallen er nog bui
en, daarna is het een aantal dagen
overwegend droog.
ZIERIKZEE - De commissie
onderwijs van de gemeente
Zierikzee vergadert op vrijdag
21 februari in de raadzaal van
het stadhuis. Deze openbare
vergadering begint om 19.30
uur.
Onder meer wordt gesproken
over het beschikbaar stellen
van een krediet voor het uit
voeren van werkzaamheden
aan het schoolgebouw van de
openbare basisschool Binnen
de Veste. In deze school moet
een lesruimte worden vergroot
en de dakkapel worden ver
nieuwd.
Op de agenda staat verder de
behandeling van een subsidie
verzoek van de Werkgroep Bio
logie Schouwen-Duiveland. Zij
willen een betaalde kracht
aantrekken voor de coördina
tie van de vrijwilligers die
werkzaam zijn voor de Werk
groep en een bijdrage voor des
kundigheidsbevordering. Ten
slotte wordt de vaststelling
van het boventallig personeel
van het openbaar onderwijs en
van het speciaal en voortgezet
speciaal onderwijs besproken.
De gemeenteraad dient het
aantal uren dat leerkrachten
werken waarbij ze niet in aan
merking komen voor rijksver
goeding, vast te leggen. Dit
aantal uren wordt vervolgens
gedeeld door het aantal leerlin
gen om de vergoeding te bere
kenen waarop de scholen het
volgend jaar recht hebben.
Uitgever
Drukkerij Lakenman
Ochtman bv te Zierikzee.
Directie
D. L. van 't Leven.
Wnd. Chef redacteur
P. Kleemans
Kantoor
Jannewekken 11, Zierikzee.
Postbus 1, 4300 AA Zierikzee.
Telefoon 01110-16551.
Telefax 01110-14315.
Lezersservice (bezorging)
De krant na 18.00 uur nog niet
ontvangen? Bel 01110-17314.
Maandag t/m vrijdag van 8.00
uur tot 17.30 uur en van 18.00
tot 20.00 uur.
Woonhuisaansluitingen
Redactie (na 17.30 uur)
01110-12449
Fotograaf (na 17.30 uur)
01112-1575.
Abonnementen
Per kwartaal f 47,50
Bij autom. afschr. f 45,00
Per jaar f 179,00
Bij autom. afschr. f 169,00
Losse nummers f 1,00.
De abonnementsprijzen zijn
inclusief 6% B.T.W.
Opzeggingen dienen een
maand, voor het einde van de
lopende abonnements-periode
schriftelijk bij de Zierikzeesche
Nieuwsbode gemeld te worden.
Inlevertijden advertenties
Maandagkrant
vrijdag tot 13.00 uur
Dinsdagkrant
maandag tot 11.30 uur
Donderdagkrant
woensdag tot 1130 uur
Vrijdagkrant
donderdag tot 11.30 uur
Voor fouten ontstaan door
telefonische of onduidelijk
geschreven opdrachten wordt
door ons geen verantwoording
gedragen.
Advertentietarieven
Losse mm prijs 64 cent.
Kontrakttarieven op aanvraag,
„succesjes" (t/m 4 regels) f 7,-
De advertentieprijzen zijn
exclusief 6% B.T.W.
ZIERIKZEE - „Als iemand gewaarschuwd had moeten zijn, bent u dat Kanton
rechter mr A. L. R. Melens had geen goed woord over voor het gedrag van de
heer J. J. V. uit Zierikzee. De Zierikzeeënaar werd vorig jaar maart voor de vijf
de keer in vijfjaar door de politie betrapt op het rondrijden in een onverzekerde
auto. Overtredingen waarvoor hem herhaaldelijk boetes van 500 gulden en meer
werden opgelegd. Deze keer besloot de kantonrechter het anders aan te pakken.
Hij vonniste een ontzegging van de rijbevoegdheid voor vijf maanden.