Meerderheid inbrekers heeft eigenlijk hekel aan inbreken Inbrekers genterviewd over hun beroep STICHTING TER BEVORDERING VAN KOMISCHE EN KRITISCHE NOTEN NootzakelijkhedëFï= Notenkra^E Waarde lezers DINSDAG 4 FEBRUARI 1992 NR 25097 5 Televisies, stereo-installaties en dergelijke zijn een aantrekkelij ke buit voor inbrekers. (Archieffoto). ZIERIKZEE - Als je niet wilt dat er in je huis inge broken wordt moet je een alarmsysteem aanleggen, een waakhond aanschaffen en zorgen dat deuren en ramen voorzien zijn van zwaar hang- en sluitwerk. Een goede raad die deze keer niet van de politie komt maar van de inbrekers zelf. In het kader van een grootschalig onderzoeksproject werden inbre kers ondervraagd over hun 'beroep'. Het project was een initiatief van het Landelijk Bureau Voorkoming Misdrijven in samenwerking met regionale en loka le preventiefunctionarissen. De vraag hoe iemand ertoe komt om in te gaan breken laat zich simpel beantwoorden. Acuut geldgebrek, een toene mende behoefte aan geld voor drugs en de drang om erbij te willen horen wordt door de geïnterviewde inbrekers het meest genoemd", aldus het on derzoeksrapport. Men tekent daar meteen bij aan dat een meerderheid van de inbrekers eigenlijk een hekel heeft aan het inbreken. ,,Men wil ook ze ker wel stoppen, maar geld is meestal de reden om toch weer door te gaan". Werkloos Inbrekers, zo blijkt uit het on derzoek zijn vaak geen hoog- schoolden. Hun opleidingsni veau ligt in het algemeen lager dan dat van de gemiddelde Ne derlander. „Zestig procent heeft alleen lagere school ter wijl de overigen meestal niet meer dan een opleiding op LBO-niveau hebben gevolgd. Driekwart van de geïnterview de inbrekers zei werkloos te zijn. Voor een kwart van de in brekers is het inbreken een 'bijverdienste'. Verslaving speelt volgens de onderzoekers een belangrijke rol in het leven van de daders. Ongeveer 40 procent van de in brekers valt in de categorie hard-drugsgebruikers en bijna een kwart van de inbrekers geeft per week gemiddeld meer dan honderd gulden uit aan gokken. Alcohol kost 18% van de daders 100,- of meer per week. Bijna 80 procent van de inbre kers die ondervraagd werden gaf te kennen dat ze voor hun eerste inbraak in een woning al andere strafbare feiten hadden gepleegd. Daarbij ging het vaak om vergrijpen als winkel diefstal, fietsendiefstal en in braak in andere objecten dan woningen. Negen van de tien ondervraagden zijn al eerder veroordeeld wegens het plegen van een strafbaar feit. Een kwart van de ondervraagden zei zelfs al meer dan vijf keer in de kraag te zijn gevat. Interessant is de vraag op wel ke gronden een inbreker de huizen waar hij of zij een kraak wil zetten selecteert. Uit het onderzoek blijkt dat men verschillende criteria hanteert. Allereerst speelt de toeganke lijkheid van de woning een rol; Met andere woorden, hoe mak kelij kker het is om binnen te komen des te aantrekkelijker het wordt voor de inbreker. Natuurlijk moet er ook wat te halen zijn. Anders loopt de in breker het risico om gepakt te worden voor niets. Een pand is aantrekkelijk voor inbrekers als ere aanwijzingen zijn dat er waardevolle spullen te halen zijn of als bekend is dat er waardevolle spullen zijn. Het gaat vaak ook om de uitstra ling van de buurt waarin het pand zich bevindt. Als er dure huizen staan en er staan veel dure auto's in de omgeving, dan zal dat zeker als een rode lap op potentiële inbrekers werken. Eén van de belangrijkste afwe gingen voor de inbreker is ech ter de pakkans. Als de kans groot is dat de inbreker betrapt wordt of als er bijvoorbeeld weinig mogelijkheden zijn om snel te vluchten bij nadering van de politie zal een inbreker zich wel tweemaal bedenken voor hij een deur probeert te forceren. Ruim de helft van de onder vraagde inbrekers zegt dat het plan om ergens in te breken meestal thuis of bij anderen thuis ontstaat. ,,Dit zou kun nen betekenen dat deze groep reageert op een bepaalde gele genheid tot inbraak, die men op straat ontdekt. De inbraak- plannen worden meestal sa men met anderen gesmeed. Onder inbrekers zijn net zoveel solisten als duo's. Voor de meeste inbrekers die samen op pad gaan geldt dat ze met een vaste maat gaan. ,,In de meeste gevallen dat inbrekers samen te werk gaan wordt een een voudige taakverdeling afge sproken". In de praktijk komt het er vaak op neer dat bijvoor beeld de een het huis doorzoekt en dat de ander op de uitkijk staat. Vrijwel alle inbrekers gebrui ken bij hun 'werk' gereed schappen. Vaak gaat het om een aantal schroevedraaiers, een paar handschoenen en een zaklamp. Meestal gaat men te voet of per auto naar de plaats van het delict. Meer dan de helft van de inbrekers parkeert de auto een eind voorbij het te kraken pand. Sommigen zijn echter zo brutaal dat ze de auto voor de deur van het huis waar ze in willen breken zetten. Hoewel daar zeker enige nade len aan kleven geeft het meren deel van de inbrekers de voor keur aan het inbreken in de ei gen woonplaats. Het gevaar dat zij herkend worden is gro ter, maar dat lijkt voor de in brekers niet van doorslagge vend belang. Als reden ten gunste van inbreken in de ei gen woonplaats geeft men de bekendheid met de omgeving. Als de inbreker de benen moet nemen is het makkelijk als hij of zij ergens goed de weg weet. Vaak wordt aangenomen dat inbrekers vooral in de nachte lijke uren hun slag slaan. Dat, zo blijkt uit het onderzoeks rapport. is niet geheel overeen komstig de waarheid. De meer derheid van de ondervraagde inbrekers gaf te kennen dat zij het liefste in de avonduren wer ken. 's Nachts loopjt men im mers meer risico dat de bewo ner thuis is en dat men betrapt wordt. Bij het selecteren van een pand voor inbraak heeft 60 procent van de geïnterviewden een voorkeur voor een bepaald wo ningtype. De populairste wo ningen bij inbrekers zijn de hoekwoningen en de vrijstaan de woningen. ,,Men noemt als reden vooral het rustig en on gezien kunnen werken". Erva ring in het inbreken speelt maar een zeer kleine rol bij die voorkeur. Zoals al eerder aangehaald hebben de meeste inbrekers een hekel aan inbreken en zou men het liefst willen stoppen. ,,De wens om er helemaal mee op te houden is bij acht van de tien inbrekers zeker aanwezig. Een kwart probeerde dat één keer. De overigen (56%) meer dan eens. Hoe langer men in breekt, des te vaker probeert men te stoppen. Bijna een kwart van de inbrekers heeft bij hun stoppoging(en) te ma ken gehad met de reclassering. Zeventig procent van deze groep is niet zo te spreken over de reclassering. Zij ervaren de activiteiten van de reclassering niet als hulp. ,,De activiteiten van de reclassering dienen vol gens de daders uitgebreid te worden en meer afgestemd op de belevingswereld van de da ders. Zij willen langer en inten siever begeleid worden". B, C, D staan. Deze letters vor men het begin van een bekend liedje óver een bepaald jaarge tijde. De lijn die bij elke letter begiijt geeft het verloop van de melodie aan. Het ritme boven de lijn helpt u om het juiste lied te vinden. Daarbij helpen ook wat afbeeldingen en getal len die in de tekst van de lied jes voorkomen.Wel moet ge zegd worden dat de afbeeldin gen en getallen lukraak in de hele cirkel staan en best wei eens bij een ander liedje uit de cirkel kunnen horen. De opga ve luidt: schrijf het jaargetijde op dat bij de letters A, B, C en D hoort. Laten we hoRen dat het muzikale paadje niet te diep is om deze puzzel uit te vissen. Zomer-zangavond nieuwe stijl HAAMSTEDE, juni 1993. De serie zangavonden nieuwe stijl is gisteren ingezet met een zangavond in De Schutse te Haamstede met het thema 'ZO MER'. Zoals bekend heeft de commissie Koorzang Schouwen-Duiveland besloten om de eenmalige grote zang avond waaraan vele koren mee werkten te veranderen in een viertal kleinere avonden met een maximum lengte van an derhalf uur. De vier avonden hebben het thema 'De vier jaargetijden' meekregen. De avond in Haamstede had als thema 'DE ZOMER'. Uit de deelnemende koren was een speciale voorbereidingscom missie gevormd. Naast drie volwassen koren werkten op deze avond een kinderkoor mee. Het was verrassend te bemer ken op welke originele wijze elk koor het thema 'De Zomer' had ingevuld. Zo begon het Hervormd kerk koor Renesse met een van de oudste canons ter wereld 'Sum mer is acumen in'. Dirigent Jan Heuseveldt gaf te kennen dat de keuze voor deze avond niet moeilijk was geweest want in alle tijden en in alle stijlen zijn er composities over dit thema geschreven. Ook een religieuze invulling van het thema was mogelijk. Zo zong het koor Sursum Cor- da uit Scharendijke een fraaie bewerking van het lied 'Eens komt de grote zomer' van de componist Willem Vogel. Zeer toepasselijk was het optreden van violiste Katalin Agoston. Zij vertolkte het tweede deel (de Zomer) uit dc Vier Jaarge tijden van Vivaldi. Overigens zal ook op de volgende avond in Zierikzee onder het thema 'De Herfst' een deel uit dit werk gespeeld worden. Een an- JAARGANG 2 NO 12 HOOFDREDACTEUR: NICOLAAS NOTENBAERD dere afwisseling tussen de koorwerken was de vertolking van het 'SommerabendTied' van de componist Brahms door de alt Liesbeth Franken. Het resultaat was een zeer ge varieerde avond met vokale en instrumentale afwisseling. Op de vraag of elk koor wel bereid was geweest of speciaal voor deze avond iets voor te berei den antwoordde de commissie voorzitter bevestigend. Veelal kan men bij een eigen uitvoe ring weer van hetzelfde mate riaal gebruik maken en boven dien kon elk koor op een jaar getijde 'intekenen'.- - Klokslag negen uur was het concert afgelopen en was er tijd voor koffie en het leggen van contacten tussen de diverse koorleden. De wegenwacht (uit de serie: lotgevallen uit het leven van een koordirigent) Met in het hoofd de waarschu wingen van mijn vrouw om 'met die mist toch vooral voor zichtig te zijn' reed ik weg, een donkere, wazige wereld in, op pad naar de koorrepetitie. Even voorbij de rotonde begon nen tegenliggers waarschu- wingsflitsen uit te zenden. Er was iets aan de hand. Een voor lamp had de geest gegeven. Ra zendsnel riep ik al mijn pro bleemoplossende vermogens te hulp, maar midden in dat pro ces zag ik daar de reddende en gel. Bij de stoplichten stond keurig een wegenwachtauto ge parkeerd. 'Heeft u een reservelamp bij u?' vroeg de man. De klep ging open, zaklantaarn er bij en even later brandden beide lich ten weer. ,,Weet je wat?" zei de wegenwacht. „Het zit er dik in dat die andere lamp er ook aangaat. Ze hebben evenveel branduren". Zonder mijn reac tie af te wachten liep hij naar z'n auto, haalde een lamp te voorschijn en zette ook een tweede lamp erin. De klep ging weer dicht en ik liep mee naar z'n auto voor wat formalitei ten. Tben hij het lidmaatschapnum mer had genoteerd vroeg ik ..'Ik neem aan dat ik een reke ning krijg..." De man zette gro te ogen op. „Rekening... reke- niong.. heeft u dan geen geld bij u... zelfs geen zes gulden? Ik had een gulden voor het Albert-Heyn-karretje en een tas vol muziek bij me., Ik was dus schatrijk. Maar de man vond van niet. „Ik ga geen re kening schrijven voor zes gul den!" riep hij 'Weet je wat... ik draai de lamp er gewoon weer uit!" Klep open, lantaarn erbij en vervolgens verwisselde hij de nieuwe lamp voor de oude die elk moment de geest kon geven... „Zo" zei hij, terwijl de klep weer dicht ging. Ontroerd bedankte ik dc man voor zo veel menslievendheid en reed weg. Maar na anderhalve kilometer was de menslievendheid ver dwenen. "Flits" deed de tegen ligger. „Flits...Flits". Ik besef- de de ramp. Nu was inderdaad ook de andere lamp een duiste re zaak geworden. Een golf van woede ging door me heen. Wat moest ik doen? Het was al laat. Tbrug naar die wegen-wachter? Zonder zes gulden? Nooit. Dus besloot ik het er maar op te wa gen en met slechts één licht door de mist verder te rijden. Daar ga je dan.. Flits-Flits., als een gevaarlijk object... Flits... meer dan duizend... flits gul den heb je de ANWB betaald en voor de eerste keer zes gul den... flits. Te laat kwam ik op de koorre petities. Het verhaal loopt goed af. Twee koorleden zijn in de pau ze naar een garage gegaan, haalden een nieuwe reserveset en maakten alles weer goed. „Zelfs de klemmetjes had hij niet meer vastgezet" zeiden ze. En op de vraag of ik op reke ning kon betalen antwoorden ook zij: nee. Ik mocht zelf hele maal niets betalen. Op dat mo ment heb ik het de man verge ven. Want nu begreep ik alles. De man was geen geen groot licht omdat hij.... geen zanger is. Er is maar een oplossing: hij moet leren zingen en de wegen der muziek berijden. Als een muzikale wegenwacht zal ik hem bij elke ontsporing op weg helpen. Misschien gaat er dan weer een licht bij hem op. Ik zal hem ook leren dat muziek de ideale uitlaatklep is om je agressie over stupide zaken te uiten. Het kan zingend of luid pianospelend of gewoon van je afschrijvend. Zoals nu. Zaterdagavond Lutherse kerk: Laat die jongens maar schui ven! Inderdaad ken ik de heer Van der Veer van nabij, meneer Fokker. Ik heb hem uw vraag over de muziekagenda doorge geven. Hij vertelde dat het Bach-project van Cantare nog een 'plan' is, maar venvachtte dat de officiële bevestiging en gegevens binnenkort zullen binnenkomen. Hij vroeg mij verder de andere verenigingen te vragen om niet een week voor de uitvoering pas iets op te geven. De gegevens worden niet automatisch 'uit de krant geplukt' maar alleen officiële opgaven komen in de agenda. Muzikaal lingo 'Succes met de vele oplossin gen want ik schat nu dat er toch wel een postzak of vier on derweg is' schreef een inzen der. Maar dat viel even tegen. Slechts enkelen wisten het mu zikaal lingospel tot een goed einde te brengen. De woorden die gevonden moesten worden waren: vrouw, piano, régio en garde. Het waren vier aanwij- zigingen om (weer een citaat:) „onze enige unieke altijd bezi ge muzikale duizendpoot, El lengard Jense" te kunnen ont dekken. Aangezien dit keer al leen de trouwe inzenders rea geerden gaat de bon naar mevr. I. Schilperoord-de Feijter, Hammenstraat 10, Zierikzee. De vier jaargetijden De nieuwe puzzel sluit aan bij een aantal artikelen in dit Nootverband. Het thema is: De vier jaargetijden. In de cirkel van het jaar ziet u de letters A, en allen die met ons in de noot verbonden zijn. Koren-bloemen behoren tot de familie Asteraceae ofwel de Composieten. Het aardige van deze bloemen is dat ze op zich al uit een groot aantal afzon derlijke bloempjes bestaan. Samen vormen die kleine bloempjes een grote bloem, de korenbloem bijvoorbeeld. Op ons goede eiland groeien allerlei korenbloemen. Er zijn er die zichzelf heel mooi vin den, misschien wel de mooiste korenbloem van het hele ei land. Zij hebben de mooiste kleuren en die andere koren bloemen, ach die stellen eigen lijk niet zo veel voor. Sommige korenbloemen zijn nog jong, fris van kleur, maar bij andere korenbloemen vallen blaadjes af en worden andere blaadjes grijzer en grijzer. Hebben die korenbloemen met elkaar te maken? Sommigen vinden van niet. De kinderkoren-bloempjes bij voorbeeld, die leven op zich zelf. Maar een aantal volwas sen korenbloemen niet. Eén keer per jaar, midden in de winterhebben ze even kon- takt met elkaar in de commis sie korenbloemzang. Dan vra gen ze zich af: leven we als ko renbloem op onszelf of kunnen we voor een keer samen een groot boeket vormen? En al tijd ligt er midden in de winter dezelfde vraag: houden we een korenbloemavond of niet? Maar kun je op zo'n avond echt van een boeket spreken? Want iedere keer zien we maar een korenbloem staan en al die an dere korenbloemen kijken toe en fluisteren dat de bladkwali teit van de een maar flets en de kleur van de andere bloemen niet echt is. Moeten korenbloemen samen een boeket vormen? Of is dat niet nodig en is het juist de charme van korenbloemen dat ze zomaar ergens op zichzelf in een roggeveld kunnen staan? Of hebben korenbloemen el kaar juist nodig omdat je te genwoordig door de nieuwe za den in de velden minder ko renbloemen aantreft? Zijn er ook andere mogelijkheden voor de familie der composie ten om samen composities te zingen? Gegroet. NOTENBAERD De zingende tweeling Voor Jolanda en Connie Lam bert wordt 16 februari een be langrijke dag. Als zingend duo zullen ze zich voor het eerst la ten horen en wel op een inter kerkelijke dienst in de Willi- brorduskerk te Zierikzee. Ze wonen in Achthuizen en sinds augustus zitten ze op de Prins Maurits in Middelharnis in de brugklas en maken ze het elke leraar moeilijk om te ontdek ken wie nu eigenlijk Jolanda en wie nu eigenlijk Connie is. Een van de eerste opdrachten tijdens de les muziek was: be reid een liedje voor en zing dat voor de klas. Toen ze allebei een lied gezongen hadden stond de klas op z'n kop. Wat een prachtige stemmen! Ze wa ren ontdekt. Sinds die tijd wordt er thuis en op school hard gewerkt om een eigen re pertoire op te bouwen. Ze oefe nen in de middagpauze op school, thuis op hun kamer en zelfs onder de douche. Meestal gaan ze eender gekleed. Op de vraag wat er leuk is aan het 'tweeling zijn' antwoorden ze dat het gemakkelijk is als je el kaar moet helpen, maar soms wel eens lastig, bijvoorbeeld als de schoenenwinkel niet twee paar van dezelfde schoe nen in voorraad heeft. Naast dezelfde kleuren hebben ze ook nagenoeg dezelfde stem men. Met deze stemmen gaat de zingende tweeling twee gospelachtige liederen uitvoe ren en een religieus Frans chanson. Jolanda en Connie: het begon allemaal in Zierik zee.... Jolanda en Connie Lambert.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1992 | | pagina 5