Sportvisser Piet Bouwman breidt uit met voormalige vissersboot Extra reden om af te dwalen naar Vissersdijk Middelharnis een bezorg(st)er EEN GOED BEGIN IS HET HALVE WERK! r deurloo intermeubel Informatiebijeenkomst van Golfclub Schouwen OPROEP! JL ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE Naast de scheepjes Westerschouwen en Zeelandia Alles op het gebied van de klassieke Harley F' dé krant van schouwen - duiveland! j NIEUWSBODE EXTRA WOENSDAG 29 JANUARI 1992 GRATIS HUIS AAN HUIS BLAD EDITIE SCHOUWEN-DUIVELAND Royale 3+2 zitsbank in oerdegelijk leder. Zolang de voorraad strekt Haringvlietplein 4, Zierikzee BURGHSLUIS/NEELTJE JANS - Voor fervente sportvissers van heinde en verre komt er binnenkort een nieuwe uitdaging bij. Het meerdaags vissen op de Noordzee. Dit initiatief wordt opgezet door Piet Bouwman uit Burgh-Haamstede, die nu al twee sportvissersboten in bedrijf heeft, maar zijn Vloot' nu heeft uitgebreid met een voormalige vissersboot. Plan is om deze in maart officieel in bedrijf te ne men voor meerdaagse reizen op zee. Om aan deze eis te voldoen is Bouwman momenteel druk be zig met het verbouwen van het schip. Voorheen viste dit schip van Denemarken tot Frankrijk en maakte het deel uit van de Goereese vloot onder nummer 27. Aan het einde van het jaar 1990 kwam het schip door in krimping van de vloot terecht in de sanering. Omstreeks die zelfde tijd ging Piet Bouwman net op zoek naar een groter schip om zijn idee, het maken van meerdaagse reizen met zijn sportvisserij-klanten naar de Noordzee gestalte te geven. Wat is dan beter dan te kiezen voor een voormalig vissersschip dat al menig dienstjaar op de gro tere zee had meegemaakt. In augustus 1991 kon Bouwman de Goeree 27 kopen van Machi- nefabriek Padmos. Op 3 okto ber van datzelfde jaar werd met de drastische verbouwing van het schip begonnen. Veranderingen Om de boot geschikt te maken voor het vervoeren van grotere groepen mensen moest er heel wat gebeuren. Zo werd" het voormalige visruim helemaal betimmerd en voorzien van zit banken en tafels zodat deze ruimte in de toekomst dienst kan gaan doen als kantine voor de sportvissers. Het bakdek dat zich voorop het vissers schip bevond, om de vissers be scherming te bieden tegen weer en wind bij het sorteren van de binnengehaalde vis werd verwijderd om de sport vissers meer ruimte te bieden. De visbokken die gebruikt werden voor de netten zijn ver wijderd en vervangen door één mast. En vanuit de lierkamer werd de lier van 13,5 ton weg gehaald. De lier wordt vervan gen door toiletten en douches; deze worden aangebracht om dat met de meerdaagse reizen ook dit soort sanitaire voorzie ningen uitgebreid dient te wor den, zo vindt Bouwman. ,,De mensen vragen steeds meer comfort tijdens hun reizen, dus waarom niet op een sportvis sersboot. Ook voor de dames die mee gaan is dat belang rijk". Is het zo dat op kleinere sport vissersboten weinig ruimte be staat om met zijn allen binnen te zitten, op deze nieuwe boot van Bouwman wordt de kanti ne zodanig gebouwd.dat deze ruimte biedt aan minstens vijf endertig mensen. ,,Als het koud is en men kan maar met tien man naar binnen, wordt dat niet echt gewaardeerd door de klanten. Met deze kantine geven we ruimte aan al deze mensen en bieden we ook de mogelijkheid om een maaltijd aan boord te gebruiken. Van een snack tot een volledig ver zorgde maaltijd", aldus Bouw man. Hoewel de boot ook voor zien wordt van een vijfentwin tigtal slaapplaatsen denkt de Westerschouwse ondernemer niet dat veel klanten gebruik zullen maken van de mogelijk heid om meerdaagse reizen te maken. .Zeker niet in het be gin. Maar we willen ook 24- uurs reizen gaan maken met deze boot. Met de verruiming aan comfort, door douches, Het voormalige vissersschip dat door Piet Boutoman wordt ongebouwd tot moderne sportvissers boot. (Foto: Joop van Houdt). slaapplaatsen en de kantine wordt dit arrangementnog' aantrekkelijker", zo denkt Piet Bouwman. Het sport vissersbedrijf van Bouwman werd in 1976 eigen lijk uit nood geboren. Als eige naar van een tweewieler-zaak en een slijterij in Burgh- Haamstede, een typische sei zoenplaats viel het aantal klanten in de winter veelal te gen en moest worden gezocht naar een neveninkomen. ,,Ik had als hobby al sportvissen en toen ben ik langzaam begon nen met een eigen boot. De al lereerste was de Westerschou wen, een bootje van 22 meter, tien jaar later kwam daar de Zeelandia, van 35 meter, bij", zo vertelt Bouwman. „De vraag naar comfort aan boord wordt steeds groter, merkte ik en daarom vond ik het tijd ge worden om daar nog een schip voor aan te schaffen voorzien van de gevraagde comfort". Duidelijk wordt ook dat men sen steeds meer een daagje gaan sportvissen als vorm van ontspanning en niet meer puur en alleen om vis te vangen. Dat komt steeds meer op een twee de plaats; het gaat voorname lijk om de gezelligheid en de ontspanning". Veel van Bouwmans klanten zijn groepen bestaand uit per soneelsverenigingen, bedrij ven en zakenrelaties. Natuur lijk weet ook de individuele sportvisser de schepen van Bouwman te vinden. De sche pen van deze ondernemer wor den gemiddeld zo'n tweehon derd dagen per jaar bezet. „Je kunt wel zeggen dat dit in de loop van de jaren van een hob by een goedlopend bedrijf is geworden". Bouwman gaat er dan ook prat op dat hij en zijn medewerkers de klanten uiter ste kwaliteit en service bieden; zowel boven- als benedendeks. „We doen altijd ons uiterste best 'om ervoor, te zorgen dat de klanten inderdaad met vis naar huis gaan, aan het eind van een tocht. Dat is ook meestal sfeerbepalend aan zo'n dag", bekent Öouwman. Om ervoor te zorgen dat de klanten inderdaad op goed vis- terrein terecht komen is in het nieuwe schip de meest moder ne apparatuur aangebracht die in de sportvisserij wordt ge bruikt. De bedieningspanelen die werden gebruikt voor de beroepsvisserij zijn intussen vervangen door dubbele radar, een dubbele marifooninstalla tie en satelliet-navigatieap- paratuur. Met dat laatste wordt bepaald waar de vis zit en ook waar bijvoorbeeld scheeps wrakken zitten. Want op die plaatsen zitten vaak grotere scholen vis die in die wrakken bescherming zoeken tegen de beroepsvisserij. De twee klei nere schepen van Bouwman va ren voornamelijk op de Ooster- schelde, waar gevist wordt op platvis. In de zomermaanden is de jachtvisserij erg in. Dit is het marathonvissen op tong. „Dan varen we uit om zeven uur 's avonds en komen 's nachts om twee uur weer terug. Men gaat dan meestal alleen mee om te vissen en zit weinig beneden", zo weet Bouwman uit ervaring. In het najaar wordt veel gevist op wijting, steenbolk en een verdwaalde kabeljauw. „Die verdwaalde kabeljauw wordt echter steeds minder aangetroffen sinds de Stormvloedkering er is. Dat was ook een beweegreden om die meerdaagse reizen te gaan maken". Het nieuwe schip krijgt de naam Neeltje Jans. Dit omdat door Rijkswaterstaat, in sa menwerking met de gemeente Veere en de Dienst Domeinen het schip een ligplaats aan de Noordland Binnenhaven toege wezen heeft gekregen. „We heb ben lang lopen dubben over een nieuwe naam. Even dach ten we aan een combinatie van namen van mijn vrouw en de kinderen, maar eigenlijk kon den we niet tot een klinkende combinatie komen en dus be sloten we maar om het naar de ligplaats te noemen, Neeltje Jans", aldus Bouwman. Het schip is nu nog druk in de ver bouwing, maar in de loop van maart houdt Piet Bouwman een open dag Voor belangstel lenden. Dan kan het nieuwe schip van top tot teen bekeken worden. En kunnen mensen een indruk krijgen van het rei len en zeilen op een sportvis sersschip. De precieze datum is nog niet bekend, maar die wordt in de loop van februari bekend gemaakt. MIDDELHARNIS/ZIERIKZEE - Wie in Middelhar nis over de Kaai loopt en dan afdwaalt naar de Vis sersdijk zal in zo'n klein straatje niet direct ver wachten hetgeen men daar vindt. Aan de Vissers- dijk is namelijk de zaak Los Angeles Harley- Davidson gevestigd. Wie een blik werpt door de enorme etalageruit begint als fervent motorrijder direct te kwijlen en wie nog geen motorrijder is raakt direct onder invloed van het motorvirus. Glimmend, vol schoonheid en uitnodigend staan ze daar, Los Angeles Harley-Davidsons, in al hun glo rie. Nederland kent verschillende Harley-Davidson-dealers. De meesten hebben de opzet om te handelen in deze motoren en daarbij geen voorkeur te heb ben voor het soort Harley. Oud of nieuw, modem of klassiek. De beide initiatiefnemers wa ren het er al snel over eens; zij zouden zich duidelijk speciali seren in het klassieke type Harley-motoren. Geen hoge sturen, geen verhoogde voor vorken, maar brede banden en brede sturen, zoals de Harley er in de jaren vijftig uitzag. Dat bracht met zich mee dat zij zich maar tot een beperkte klantenkring zouden kunnen richten, maar dat heeft de twee ondernemers nog steeds niet van hun standpunt afgebracht. Vandaar dat veertigers en vijf tigers, die hun hart op jonge leeftijd aan de Harley-David- son verpandden, maar hem toen* niet konden bekostigen, zich nu naar de Vissersdijk be geven om hun jongens- (of meisjes-)droom alsnog te ver wezenlijken. Decoratie Zowel Bart Velkamp als Jim Lensvelt hadden niet echt van te voren in gedachten om ooit nog eens een handel in Har- ley's op te zetten. Velkamp rijdt al wel vijftien jaar op zo'n robuuste Amerikaan, maar zag het altijd meer als een hobby. Totdat goede vriend Jim voor zijn werk, de modebranche, ge bruik wilde maken van een Harley-Davidson als decoratie materiaal voor in de etalage. Tijdens het in elkaar zetten van de motor kwamen er aller lei vragen naar het voertuig van voorbijgangers en al snel bleek men het een erg leuk ini tiatief te vinden, zo'n Harley in de etalage. Van het één kwam het ander en uiteindelijk beslo ten ze om een zaak te starten met alles voor de klassieke Harley-Davidson. Iedere Harley-rijder in Neder land weet de zaak intussen te vinden. Hoewel de zaak nog maar net haar tweejarig be staan kent is de vraag naar het klassieke model bevredigend. Dat heeft waarschijnlijk te ma ken met het feit dat men niet alleen voor de aanschaf van de motor bij de twee terecht kan, maar ook voor allerlei techni sche verbeteringen. Een twee de specialisatie van het be drijfje is namelijk het zodanig aanpassen van de originele Harley dat deze nog beter van kwaliteit Wordt. „We vervan gen bijvoorbeeld de originele bouten en moeren, die erg roestgevoelig zijn, voor roest vrijstalen", zo vertelt Bart Vel kamp. „Op die manier weten we de fabrieksklare Harley's nog beter af te leveren aan onze klanten. Die er hierdoor nog langer plezier van kunnen heb ben. Je betaalt tenslotte rond de dertig- tot veertigduizend Het klassieke type Harley Davidsondaar houden Bart Velkamp en Jim Lensvelt zich het liefst mee bezig. (Foto: Joop van Houdt). gulden voor een gemiddelde Harley-Davidson-motor en dan mag je er best vanuit gaan dat die ook lang mee moet gaan". Nieuwe groep De nieuwe rage van motorrij den kent ook een nieuwe groep Harley-rijders. Directeuren, advocaten, doktoren, zakenlie den, notarissen; steeds meer mensen in de hogere inkomens klasse kiezen voor een Harley- Davidson naast de Mercedes, Porsche en Rolls Royce. Het nieuwe statussymbool voor de oudere jongere? „Het zijn vaak mensen die vroeger ook al Har ley reden, er op de een of ande re manier daar mee stopten, maar nu weer terug naar 'hun' Harley-Davidson willen. En misschien is het juist de jeugd die vroeger geen Harley kon betalen en dat nu dus inhaalt. Daarbij is de Harley ook een soort van moderne geldbeleg ging omdat een Harley in prin cipe alleen maar in waarde ver meerdert na verloop van rijd. Mits er goed voor gezorgd wordt natuurlijk", zo stelt Bart. Er bestaan enorm veel ac cessoires voor de Harley-Da vidson. Ook aangepaste kle ding met daarop de naam van het geliefde of verafgode twee wielige voertuig erop hoort er bij. Een haarband, een heup tasje, een t-\>hirt, een pet, een button, een applicatie, noem het maar op en het is er. Acces soires voor de motor zelf zijn er ook genoeg. „Er is eigenlijk niet één Harley-rijder die zijn of haar motor in de originele staat houdt. Vaak wordt in eer ste instantie al gevraagd of het lakwerk veranderd kan wor den. Op die manier voorkomt men op eenzelfde Harley te rij den als een ander. Elke Harley- rijder rijdt bijna jaarlijks een andere Harley. Vaak alleen door in de wintertijd een ande re bespuiting te geven", zo ver telt Bart. De Harley-Davidson wordt namelijk meestal alleen gereden in goed weer, omdat anders het machinewerk het te zwaar te voorduren krijgt door onder meer het pekel strooien. Indian Motors Naast de Harley-Davidsons hebben Jim Lensvelt en Bart Velkamp sinds kort ook de li centie van de Indian motoren. Hoewel de naam Indian in Amerika alleen nog maar op papier bestaat, dit omdat de naam nogal gevoelig ligt (Ame rikanen vermoordden tenslotte duizenden 'indians') hopen de twee binnen niet al te lange tijd zelf deze motoren weer te gaan produceren, zij het op be perkte basis. Op die manier hoopt Lensvelt de naam Indian weer nieuw leven in te blazen. De Indian is in produktie twee keer zo duur als de Harley en daarom wordt hij voorlopig voornamelijk in opdracht ge maakt. Wie niet zoveel geld aan één motor wil besteden kan altijd nog kiezen uit vijf entwintig verschillende Harley-Davidson-types. Deze worden door Velkamp en Lens velt zelf geïmporteerd. Wie al een Harley heeft, maar er af en toe zelf wat aan wil veranderen kan bij het tweetal ook terecht voor onderdelen. Uitersten Net als bij de auto kent ook de Harley verschillende zwaarte- klassen. Zo zijn er voor de vrouw lichtere modellen dan voor de man. Maar er zijn ook uitersten; hoe zwaarder, hoe mooier. Eén zo'n Harley-rijder is Hans den Braber uit Den Bommel. Hij rijdt het aller zwaarste type Harley, met alles erop en eraan. Zoals een luxe kuip, een comfortabele passa- gierszit en niet te vergeten een 80 Watt cassettespeler, met zo wel voor als achter boxen. De waarde van deze motor ligt dan ook rond de vijftigduizend gul den. Den Braber is al sinds zijn jeugd met het Harley-virus besmet. Zijn vader had een Li berator en op die motor leerde Hans zelf ook rijden. In het da gelijks leven is hij vrachtwa genchauffeur, maar zodra hij tijd heeft en het weer het toe laat is hij te vinden op zijn Harley-Davidson. Sinds de komst van Los Angeles Harley- Davidson in Middelharnis is hij ook regelmatig hier te vin den. Voor vragen over een be paalde laksoort, voor de repa ratie van een beschadiging aan het spatbord of gewoon om even een praatje te maken. Lensvelt en Velkamp hebben hun werkplaats aan de Vissers dijk 45 te Middelharnis. Voor informatie over de Harley's kan men bellen. Het telefoon nummer is 01870-87236. In congrescentrum Moermond RENESSE - Zaterdag 8 februari wordt in congres centrum Moermond in Renesse een informatiebij eenkomst gehouden. Tijdens die bijeenkomst kun nen geïnteresseerden zich op de hoogte stellen van de plannen van de Stichting Golf Schouwen- Duiveland voor de aanleg van een golfbaan bij Slot Moermond in Renesse. De informatiebijeenkomst begint om 14.00 uur. De Stichting Golf Schouwen- Duiveland heeft al eerder ge probeerd om in de Kop van Schouwen een golfbaan te rea liseren. Het plan om langs de Hogezoom tussen Renesse en Haamstede een golfbaan aan te leggen riep echter zoveel pro testen op dat het plan in de ijs kast verdween. De stichting heeft zich door die tegenslag echter niet uit het veld laten slaan. Men ging naarstig op zoek naar een an dere lokatie waar een golfbaan gerealiseerd zou kunnen wor den. De inspanningen zijn niet zonder resultaat gebleven. Bestemmingsplanmatig zijn de gezamenlijke plannen van de Stichting Golf Schouwen- Duiveland en de Stichting Moermond nu rond. Dit keer stuiten de plannen niet op problemen. Zowel de gemeente Westerschouwen als de provincie hebben groen licht gegeven voor de aanleg van een negen holes-golfbaan bij Slot Moermond. Het is de bedoeling dat beide stichtin gen samen de exploitatiemaat-. schappij Golf Schouwen op gaan richten. Die BV moet zich dan bezig gaan houden met aanleg en exploitatie van de golfbaan. Ook beheer en onderhoud zou de verantwoordelijkheid van de nieuw op te richten BV zijn. Uitgangspunt daarbij is dat beide partijen gelijke zeggen schap hebben binnen de ven nootschap. De exploitatiemaat schappij Golf Schouwen, zoals de nieuwe BV gaat heten, ver huurt de golfbaan dan op haar beurt weer aan de Golfclub Schouwen. Hoewel er tot dusverre nog maar weinig publiciteit is ge weest rond de nieuwe plannen van de stichting Golf stelL men dat er behoorlijk wat belang stelling is voor de nieuwe golf club. Er zouden zich al twee honderd mensen aangemeld hebben als lid. Advertentie De Zierikzeesche Nieuwsbode zoekt met-spoed voor een wijk in BURGH-HAAMSTEDE Met deze wijk verdien je ruim f 250,- per maand. Heb je interesse en ben je minimaal 15 jaar bel dan 01110-16551 of 01110-17314 (tot 20.00 uur) Advertentie FOTO KLAAR KL [UÜRJ terwgfu winkelt! m -H- fotografie'video foto's in 1 uur klaar FOTOVERSCHOORE ZIERIKZEE - DAM 5 - TELEFOON 01110-12796 Blijf op de hoogte van al het nieuws op Schouwen- Duiveland, met de Zierikzeesche Nieuwsbode. JA, ik wil een kwartaalabonnement f 47,50 kwartaalabonnement met autom. afschr. a f 45, jaarabonnement f 179,— jaarabonnement met autom. afschr. 1 169.— en ontvang de Zierikzeesche Nieuwsbode de eerste twee weken gratis. Ik betaal nog niet, maar wacht eerst uw bericht af. naam Dhr./mevr. adres postcode: ~l plaats; telefoon handtekening: Bij automatische afschrijving uw bank-/gironummer vermelden: 2E Zend de bon in open envelop zonder postzegel naar Zierikzeesche Nieuwsbode abonnementenadministratie Cd Antwoordnummer 12. 4300 VB Zierikzee.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1992 | | pagina 1