Sportvisser Piet Bouwman breidt
uit met voormalige vissersboot
Extra reden om af te dwalen
naar Vissersdijk Middelharnis
een bezorg(st)er
EEN GOED BEGIN
IS HET HALVE WERK!
r
deurloo intermeubel
Informatiebijeenkomst
van Golfclub Schouwen
OPROEP!
JL
ZIERIKZEESCHE
NIEUWSBODE
Naast de scheepjes Westerschouwen en Zeelandia
Alles op het gebied van de klassieke Harley
F'
dé krant van schouwen - duiveland! j
NIEUWSBODE EXTRA
WOENSDAG 29 JANUARI 1992
GRATIS HUIS AAN HUIS BLAD
EDITIE SCHOUWEN-DUIVELAND
Royale 3+2 zitsbank in
oerdegelijk leder.
Zolang de voorraad strekt
Haringvlietplein 4, Zierikzee
BURGHSLUIS/NEELTJE JANS - Voor fervente
sportvissers van heinde en verre komt er binnenkort
een nieuwe uitdaging bij. Het meerdaags vissen op
de Noordzee. Dit initiatief wordt opgezet door Piet
Bouwman uit Burgh-Haamstede, die nu al twee
sportvissersboten in bedrijf heeft, maar zijn Vloot'
nu heeft uitgebreid met een voormalige vissersboot.
Plan is om deze in maart officieel in bedrijf te ne
men voor meerdaagse reizen op zee.
Om aan deze eis te voldoen is
Bouwman momenteel druk be
zig met het verbouwen van het
schip. Voorheen viste dit schip
van Denemarken tot Frankrijk
en maakte het deel uit van de
Goereese vloot onder nummer
27. Aan het einde van het jaar
1990 kwam het schip door in
krimping van de vloot terecht
in de sanering. Omstreeks die
zelfde tijd ging Piet Bouwman
net op zoek naar een groter
schip om zijn idee, het maken
van meerdaagse reizen met zijn
sportvisserij-klanten naar de
Noordzee gestalte te geven. Wat
is dan beter dan te kiezen voor
een voormalig vissersschip dat
al menig dienstjaar op de gro
tere zee had meegemaakt. In
augustus 1991 kon Bouwman
de Goeree 27 kopen van Machi-
nefabriek Padmos. Op 3 okto
ber van datzelfde jaar werd
met de drastische verbouwing
van het schip begonnen.
Veranderingen
Om de boot geschikt te maken
voor het vervoeren van grotere
groepen mensen moest er heel
wat gebeuren. Zo werd" het
voormalige visruim helemaal
betimmerd en voorzien van zit
banken en tafels zodat deze
ruimte in de toekomst dienst
kan gaan doen als kantine voor
de sportvissers. Het bakdek
dat zich voorop het vissers
schip bevond, om de vissers be
scherming te bieden tegen
weer en wind bij het sorteren
van de binnengehaalde vis
werd verwijderd om de sport
vissers meer ruimte te bieden.
De visbokken die gebruikt
werden voor de netten zijn ver
wijderd en vervangen door één
mast. En vanuit de lierkamer
werd de lier van 13,5 ton weg
gehaald. De lier wordt vervan
gen door toiletten en douches;
deze worden aangebracht om
dat met de meerdaagse reizen
ook dit soort sanitaire voorzie
ningen uitgebreid dient te wor
den, zo vindt Bouwman. ,,De
mensen vragen steeds meer
comfort tijdens hun reizen, dus
waarom niet op een sportvis
sersboot. Ook voor de dames
die mee gaan is dat belang
rijk".
Is het zo dat op kleinere sport
vissersboten weinig ruimte be
staat om met zijn allen binnen
te zitten, op deze nieuwe boot
van Bouwman wordt de kanti
ne zodanig gebouwd.dat deze
ruimte biedt aan minstens vijf
endertig mensen. ,,Als het
koud is en men kan maar met
tien man naar binnen, wordt
dat niet echt gewaardeerd door
de klanten. Met deze kantine
geven we ruimte aan al deze
mensen en bieden we ook de
mogelijkheid om een maaltijd
aan boord te gebruiken. Van
een snack tot een volledig ver
zorgde maaltijd", aldus Bouw
man. Hoewel de boot ook voor
zien wordt van een vijfentwin
tigtal slaapplaatsen denkt de
Westerschouwse ondernemer
niet dat veel klanten gebruik
zullen maken van de mogelijk
heid om meerdaagse reizen te
maken. .Zeker niet in het be
gin. Maar we willen ook 24-
uurs reizen gaan maken met
deze boot. Met de verruiming
aan comfort, door douches,
Het voormalige vissersschip dat door Piet Boutoman wordt ongebouwd tot moderne sportvissers
boot. (Foto: Joop van Houdt).
slaapplaatsen en de kantine
wordt dit arrangementnog'
aantrekkelijker", zo denkt
Piet Bouwman.
Het sport vissersbedrijf van
Bouwman werd in 1976 eigen
lijk uit nood geboren. Als eige
naar van een tweewieler-zaak
en een slijterij in Burgh-
Haamstede, een typische sei
zoenplaats viel het aantal
klanten in de winter veelal te
gen en moest worden gezocht
naar een neveninkomen. ,,Ik
had als hobby al sportvissen en
toen ben ik langzaam begon
nen met een eigen boot. De al
lereerste was de Westerschou
wen, een bootje van 22 meter,
tien jaar later kwam daar de
Zeelandia, van 35 meter, bij",
zo vertelt Bouwman. „De
vraag naar comfort aan boord
wordt steeds groter, merkte ik
en daarom vond ik het tijd ge
worden om daar nog een schip
voor aan te schaffen voorzien
van de gevraagde comfort".
Duidelijk wordt ook dat men
sen steeds meer een daagje
gaan sportvissen als vorm van
ontspanning en niet meer puur
en alleen om vis te vangen. Dat
komt steeds meer op een twee
de plaats; het gaat voorname
lijk om de gezelligheid en de
ontspanning".
Veel van Bouwmans klanten
zijn groepen bestaand uit per
soneelsverenigingen, bedrij
ven en zakenrelaties. Natuur
lijk weet ook de individuele
sportvisser de schepen van
Bouwman te vinden. De sche
pen van deze ondernemer wor
den gemiddeld zo'n tweehon
derd dagen per jaar bezet. „Je
kunt wel zeggen dat dit in de
loop van de jaren van een hob
by een goedlopend bedrijf is
geworden". Bouwman gaat er
dan ook prat op dat hij en zijn
medewerkers de klanten uiter
ste kwaliteit en service bieden;
zowel boven- als benedendeks.
„We doen altijd ons uiterste
best 'om ervoor, te zorgen dat de
klanten inderdaad met vis
naar huis gaan, aan het eind
van een tocht. Dat is ook
meestal sfeerbepalend aan zo'n
dag", bekent Öouwman.
Om ervoor te zorgen dat de
klanten inderdaad op goed vis-
terrein terecht komen is in het
nieuwe schip de meest moder
ne apparatuur aangebracht die
in de sportvisserij wordt ge
bruikt. De bedieningspanelen
die werden gebruikt voor de
beroepsvisserij zijn intussen
vervangen door dubbele radar,
een dubbele marifooninstalla
tie en satelliet-navigatieap-
paratuur. Met dat laatste wordt
bepaald waar de vis zit en ook
waar bijvoorbeeld scheeps
wrakken zitten. Want op die
plaatsen zitten vaak grotere
scholen vis die in die wrakken
bescherming zoeken tegen de
beroepsvisserij. De twee klei
nere schepen van Bouwman va
ren voornamelijk op de Ooster-
schelde, waar gevist wordt op
platvis. In de zomermaanden is
de jachtvisserij erg in. Dit is
het marathonvissen op tong.
„Dan varen we uit om zeven
uur 's avonds en komen 's
nachts om twee uur weer terug.
Men gaat dan meestal alleen
mee om te vissen en zit weinig
beneden", zo weet Bouwman
uit ervaring. In het najaar
wordt veel gevist op wijting,
steenbolk en een verdwaalde
kabeljauw. „Die verdwaalde
kabeljauw wordt echter steeds
minder aangetroffen sinds de
Stormvloedkering er is. Dat
was ook een beweegreden om
die meerdaagse reizen te gaan
maken".
Het nieuwe schip krijgt de
naam Neeltje Jans. Dit omdat
door Rijkswaterstaat, in sa
menwerking met de gemeente
Veere en de Dienst Domeinen
het schip een ligplaats aan de
Noordland Binnenhaven toege
wezen heeft gekregen. „We heb
ben lang lopen dubben over
een nieuwe naam. Even dach
ten we aan een combinatie van
namen van mijn vrouw en de
kinderen, maar eigenlijk kon
den we niet tot een klinkende
combinatie komen en dus be
sloten we maar om het naar de
ligplaats te noemen, Neeltje
Jans", aldus Bouwman. Het
schip is nu nog druk in de ver
bouwing, maar in de loop van
maart houdt Piet Bouwman
een open dag Voor belangstel
lenden. Dan kan het nieuwe
schip van top tot teen bekeken
worden. En kunnen mensen
een indruk krijgen van het rei
len en zeilen op een sportvis
sersschip. De precieze datum is
nog niet bekend, maar die
wordt in de loop van februari
bekend gemaakt.
MIDDELHARNIS/ZIERIKZEE - Wie in Middelhar
nis over de Kaai loopt en dan afdwaalt naar de Vis
sersdijk zal in zo'n klein straatje niet direct ver
wachten hetgeen men daar vindt. Aan de Vissers-
dijk is namelijk de zaak Los Angeles Harley-
Davidson gevestigd. Wie een blik werpt door de
enorme etalageruit begint als fervent motorrijder
direct te kwijlen en wie nog geen motorrijder is
raakt direct onder invloed van het motorvirus.
Glimmend, vol schoonheid en uitnodigend staan ze
daar, Los Angeles Harley-Davidsons, in al hun glo
rie.
Nederland kent verschillende
Harley-Davidson-dealers. De
meesten hebben de opzet om te
handelen in deze motoren en
daarbij geen voorkeur te heb
ben voor het soort Harley. Oud
of nieuw, modem of klassiek.
De beide initiatiefnemers wa
ren het er al snel over eens; zij
zouden zich duidelijk speciali
seren in het klassieke type
Harley-motoren. Geen hoge
sturen, geen verhoogde voor
vorken, maar brede banden en
brede sturen, zoals de Harley
er in de jaren vijftig uitzag.
Dat bracht met zich mee dat zij
zich maar tot een beperkte
klantenkring zouden kunnen
richten, maar dat heeft de twee
ondernemers nog steeds niet
van hun standpunt afgebracht.
Vandaar dat veertigers en vijf
tigers, die hun hart op jonge
leeftijd aan de Harley-David-
son verpandden, maar hem
toen* niet konden bekostigen,
zich nu naar de Vissersdijk be
geven om hun jongens- (of
meisjes-)droom alsnog te ver
wezenlijken.
Decoratie
Zowel Bart Velkamp als Jim
Lensvelt hadden niet echt van
te voren in gedachten om ooit
nog eens een handel in Har-
ley's op te zetten. Velkamp
rijdt al wel vijftien jaar op zo'n
robuuste Amerikaan, maar zag
het altijd meer als een hobby.
Totdat goede vriend Jim voor
zijn werk, de modebranche, ge
bruik wilde maken van een
Harley-Davidson als decoratie
materiaal voor in de etalage.
Tijdens het in elkaar zetten
van de motor kwamen er aller
lei vragen naar het voertuig
van voorbijgangers en al snel
bleek men het een erg leuk ini
tiatief te vinden, zo'n Harley in
de etalage. Van het één kwam
het ander en uiteindelijk beslo
ten ze om een zaak te starten
met alles voor de klassieke
Harley-Davidson.
Iedere Harley-rijder in Neder
land weet de zaak intussen te
vinden. Hoewel de zaak nog
maar net haar tweejarig be
staan kent is de vraag naar het
klassieke model bevredigend.
Dat heeft waarschijnlijk te ma
ken met het feit dat men niet
alleen voor de aanschaf van de
motor bij de twee terecht kan,
maar ook voor allerlei techni
sche verbeteringen. Een twee
de specialisatie van het be
drijfje is namelijk het zodanig
aanpassen van de originele
Harley dat deze nog beter van
kwaliteit Wordt. „We vervan
gen bijvoorbeeld de originele
bouten en moeren, die erg
roestgevoelig zijn, voor roest
vrijstalen", zo vertelt Bart Vel
kamp. „Op die manier weten
we de fabrieksklare Harley's
nog beter af te leveren aan onze
klanten. Die er hierdoor nog
langer plezier van kunnen heb
ben. Je betaalt tenslotte rond
de dertig- tot veertigduizend
Het klassieke type Harley Davidsondaar houden Bart Velkamp en Jim Lensvelt zich het liefst
mee bezig. (Foto: Joop van Houdt).
gulden voor een gemiddelde
Harley-Davidson-motor en dan
mag je er best vanuit gaan dat
die ook lang mee moet gaan".
Nieuwe groep
De nieuwe rage van motorrij
den kent ook een nieuwe groep
Harley-rijders. Directeuren,
advocaten, doktoren, zakenlie
den, notarissen; steeds meer
mensen in de hogere inkomens
klasse kiezen voor een Harley-
Davidson naast de Mercedes,
Porsche en Rolls Royce. Het
nieuwe statussymbool voor de
oudere jongere? „Het zijn vaak
mensen die vroeger ook al Har
ley reden, er op de een of ande
re manier daar mee stopten,
maar nu weer terug naar 'hun'
Harley-Davidson willen. En
misschien is het juist de jeugd
die vroeger geen Harley kon
betalen en dat nu dus inhaalt.
Daarbij is de Harley ook een
soort van moderne geldbeleg
ging omdat een Harley in prin
cipe alleen maar in waarde ver
meerdert na verloop van rijd.
Mits er goed voor gezorgd
wordt natuurlijk", zo stelt
Bart. Er bestaan enorm veel ac
cessoires voor de Harley-Da
vidson. Ook aangepaste kle
ding met daarop de naam van
het geliefde of verafgode twee
wielige voertuig erop hoort er
bij. Een haarband, een heup
tasje, een t-\>hirt, een pet, een
button, een applicatie, noem
het maar op en het is er. Acces
soires voor de motor zelf zijn er
ook genoeg. „Er is eigenlijk
niet één Harley-rijder die zijn
of haar motor in de originele
staat houdt. Vaak wordt in eer
ste instantie al gevraagd of het
lakwerk veranderd kan wor
den. Op die manier voorkomt
men op eenzelfde Harley te rij
den als een ander. Elke Harley-
rijder rijdt bijna jaarlijks een
andere Harley. Vaak alleen
door in de wintertijd een ande
re bespuiting te geven", zo ver
telt Bart. De Harley-Davidson
wordt namelijk meestal alleen
gereden in goed weer, omdat
anders het machinewerk het te
zwaar te voorduren krijgt door
onder meer het pekel strooien.
Indian Motors
Naast de Harley-Davidsons
hebben Jim Lensvelt en Bart
Velkamp sinds kort ook de li
centie van de Indian motoren.
Hoewel de naam Indian in
Amerika alleen nog maar op
papier bestaat, dit omdat de
naam nogal gevoelig ligt (Ame
rikanen vermoordden tenslotte
duizenden 'indians') hopen de
twee binnen niet al te lange
tijd zelf deze motoren weer te
gaan produceren, zij het op be
perkte basis. Op die manier
hoopt Lensvelt de naam Indian
weer nieuw leven in te blazen.
De Indian is in produktie twee
keer zo duur als de Harley en
daarom wordt hij voorlopig
voornamelijk in opdracht ge
maakt. Wie niet zoveel geld
aan één motor wil besteden
kan altijd nog kiezen uit vijf
entwintig verschillende
Harley-Davidson-types. Deze
worden door Velkamp en Lens
velt zelf geïmporteerd. Wie al
een Harley heeft, maar er af en
toe zelf wat aan wil veranderen
kan bij het tweetal ook terecht
voor onderdelen.
Uitersten
Net als bij de auto kent ook de
Harley verschillende zwaarte-
klassen. Zo zijn er voor de
vrouw lichtere modellen dan
voor de man. Maar er zijn ook
uitersten; hoe zwaarder, hoe
mooier. Eén zo'n Harley-rijder
is Hans den Braber uit Den
Bommel. Hij rijdt het aller
zwaarste type Harley, met alles
erop en eraan. Zoals een luxe
kuip, een comfortabele passa-
gierszit en niet te vergeten een
80 Watt cassettespeler, met zo
wel voor als achter boxen. De
waarde van deze motor ligt dan
ook rond de vijftigduizend gul
den. Den Braber is al sinds zijn
jeugd met het Harley-virus
besmet. Zijn vader had een Li
berator en op die motor leerde
Hans zelf ook rijden. In het da
gelijks leven is hij vrachtwa
genchauffeur, maar zodra hij
tijd heeft en het weer het toe
laat is hij te vinden op zijn
Harley-Davidson. Sinds de
komst van Los Angeles Harley-
Davidson in Middelharnis is
hij ook regelmatig hier te vin
den. Voor vragen over een be
paalde laksoort, voor de repa
ratie van een beschadiging aan
het spatbord of gewoon om
even een praatje te maken.
Lensvelt en Velkamp hebben
hun werkplaats aan de Vissers
dijk 45 te Middelharnis. Voor
informatie over de Harley's
kan men bellen. Het telefoon
nummer is 01870-87236.
In congrescentrum Moermond
RENESSE - Zaterdag 8 februari wordt in congres
centrum Moermond in Renesse een informatiebij
eenkomst gehouden. Tijdens die bijeenkomst kun
nen geïnteresseerden zich op de hoogte stellen van
de plannen van de Stichting Golf Schouwen-
Duiveland voor de aanleg van een golfbaan bij Slot
Moermond in Renesse. De informatiebijeenkomst
begint om 14.00 uur.
De Stichting Golf Schouwen-
Duiveland heeft al eerder ge
probeerd om in de Kop van
Schouwen een golfbaan te rea
liseren. Het plan om langs de
Hogezoom tussen Renesse en
Haamstede een golfbaan aan te
leggen riep echter zoveel pro
testen op dat het plan in de ijs
kast verdween.
De stichting heeft zich door die
tegenslag echter niet uit het
veld laten slaan. Men ging
naarstig op zoek naar een an
dere lokatie waar een golfbaan
gerealiseerd zou kunnen wor
den. De inspanningen zijn niet
zonder resultaat gebleven.
Bestemmingsplanmatig zijn de
gezamenlijke plannen van de
Stichting Golf Schouwen-
Duiveland en de Stichting
Moermond nu rond.
Dit keer stuiten de plannen
niet op problemen. Zowel de
gemeente Westerschouwen als
de provincie hebben groen
licht gegeven voor de aanleg
van een negen holes-golfbaan
bij Slot Moermond. Het is de
bedoeling dat beide stichtin
gen samen de exploitatiemaat-.
schappij Golf Schouwen op
gaan richten. Die BV moet zich
dan bezig gaan houden met
aanleg en exploitatie van de
golfbaan.
Ook beheer en onderhoud zou
de verantwoordelijkheid van
de nieuw op te richten BV zijn.
Uitgangspunt daarbij is dat
beide partijen gelijke zeggen
schap hebben binnen de ven
nootschap. De exploitatiemaat
schappij Golf Schouwen, zoals
de nieuwe BV gaat heten, ver
huurt de golfbaan dan op haar
beurt weer aan de Golfclub
Schouwen.
Hoewel er tot dusverre nog
maar weinig publiciteit is ge
weest rond de nieuwe plannen
van de stichting Golf stelL men
dat er behoorlijk wat belang
stelling is voor de nieuwe golf
club. Er zouden zich al twee
honderd mensen aangemeld
hebben als lid.
Advertentie
De Zierikzeesche Nieuwsbode zoekt met-spoed voor
een wijk in
BURGH-HAAMSTEDE
Met deze wijk verdien je ruim f 250,- per maand.
Heb je interesse en ben je minimaal 15 jaar bel dan
01110-16551 of 01110-17314 (tot 20.00 uur)
Advertentie
FOTO
KLAAR
KL
[UÜRJ terwgfu
winkelt!
m
-H-
fotografie'video
foto's in 1 uur klaar
FOTOVERSCHOORE
ZIERIKZEE - DAM 5 - TELEFOON 01110-12796
Blijf op de hoogte van al het nieuws op Schouwen-
Duiveland, met de Zierikzeesche Nieuwsbode.
JA, ik wil een
kwartaalabonnement f 47,50
kwartaalabonnement met autom. afschr. a f 45,
jaarabonnement f 179,—
jaarabonnement met autom. afschr. 1 169.—
en ontvang de Zierikzeesche Nieuwsbode de eerste twee
weken gratis.
Ik betaal nog niet, maar wacht eerst uw bericht af.
naam Dhr./mevr.
adres
postcode:
~l
plaats;
telefoon handtekening:
Bij automatische afschrijving uw
bank-/gironummer vermelden:
2E Zend de bon in open envelop zonder postzegel naar
Zierikzeesche Nieuwsbode abonnementenadministratie
Cd Antwoordnummer 12. 4300 VB Zierikzee.